Sunday, March 20, 2022

HADIS 22

 

HADIS 22

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ عَنْ زَيْدِ بْنِ وَهْبٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَسَنَةَ قَالَ: انْطَلَقْتُ أَنَا  وَعَمْرُو بْنُ الْعَاصِ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخَرَجَ وَمَعَهُ دَرَقَةٌ ثُمَّ اسْتَتَرَ بِهَا، ثُمَّ بَالَ، فَقُلْنَا:  انْظُرُوا إِلَيْهِ يَبُولُ كَمَا تَبُولُ الْمَرْأَةُ،  فَسَمِعَ ذَلِكَ، فَقَالَ: «أَلَمْ تَعْلَمُوا مَا لَقِيَ صَاحِبُ بَنِي إِسْرَائِيلَ، كَانُوا إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَوْلُ قَطَعُوا مَا أَصَابَهُ الْبَوْلُ مِنْهُمْ، فَنَهَاهُمْ فَعُذِّبَ فِي قَبْرِهِ»

 

“Abdurrahman bin Hasanah berkata: Saya pergi bersama Amru bin Al-Ash menemui Rasulullah, kemudian baginda keluar dengan membawa perisai, lalu menutup diri dengannya dan buang air kecil. Kami pun berkata:

"Lihatlah, baginda buang air kecil seperti perempuan buang air kecil"

Nabi mendengar hal itu, maka baginda bersabda:

"Apakah kamu belum tahu apa yang didapatkan oleh salah seorang Bani Israil?

“Dahulu Bani Israil apabila terkena air kencing, maka mereka memotong bahagian yang terkena air kencing, lalu orang tersebut melarang mereka dari perbuatan demikian, maka dia diazab di dalam kuburnya"

 

status hadis: sahih


PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ini menjelaskan berkenaan dua sahabat Nabi, iaitu Abdul Rahman bin Hasanah dan Amru Bin al-As berjumpa dengan Nabi saw.

 

[2] semasa mereka bersama dengan nabi, mereka nampak Nabi saw memegang satu perisai perang yang baginda gunakan untuk penghadang agar orang tidak kelihatan ketika Baginda sedang kencing.

 

[3] Melihat cara Nabi  saw mengelak dari kelihatan aurat, kedua-dua sahabat Nabi ini bercakap sesame mereka dengan mengatakan bahawa nabi saw itu kencing sepertimana wanita; memberi maksud bahawa nabi saw kencing dalam keadaan duduk.

 

[4] Rupa-rupanya apa yang mereka bercakap itu didengari oleh Nabi, menyebabkan nabi pun memberitahu kepada mereka berkenaan sejarah Bani Israel yang berlaku pada era sebelum nabi.

 

[5] Nabi menjelaskan bahawa dalam syariat Bani Israel dahulu, apabila air kencing terkena pada pakaian, maka mereka perlu memotong tempat yang kena air kencing tersebut. Namun, ada seseorang pemimpin mereka melarang dari kaum Bani Israel melakukan sebegitu. Tindakan pemimpin mereka menyebabkan dia diazab dalam kubur.

 

[6] Imam Abu Daud turut membawakan riwayat lain bahawa dalam riwayat bab (Amru bin al-As dan Abdul Rahman bin Hasanah) dijelaskan perkataan قَطَعُوا مَا أَصَابَهُ الْبَوْلُ مِنْهُمْ—mereka memotong apa yang terkena air kencing mereka”, sedangkan dalam riwayat Abu Musa digunakan perkataan: “air kencing kena pada kulit salah seorang dari kalangan kamu”;

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: قَالَ مَنْصُورٌ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ أَبِيمُوسَى، فِي هَذَا الْحَدِيثِ قَالَ: جِلْدِ أَحَدِهِمْ

 

Dalam riwayat Abu Musa juga, tetapi dari jalur ‘Asim pula, digunakan perkataan: “air kencing kena pada jasad seseorang dari kalangan kamu”:

وَقَالَ عَاصِمٌ: عَنْ أَبِي مُوسَى عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «جَسَدِ أَحَدِهِمْ»

 

Bahkan, jika dilihat dalam riwayat al-Bukhari, digunakan perkataan: air kencing kena pada pakaian seseorang kamu:

عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ، قَالَ: كَانَ أَبُو مُوسَى الأَشْعَرِيُّ يُشَدِّدُ فِي البَوْلِ، وَيَقُولُ: "إِنَّ: بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَ إِذَا أَصَابَ ثَوْبَ أَحَدِهِمْ قَرَضَهُ" -البخاري, 226

 

PENJELASAN: Apabila melihat kepada ketiga riwayat Abu Musa serta riwayat Amru bin al-As dan Abdul Rahman bin Hasanah ini: kesemuanya menggunakan lafaz yang berbeza, menyebabkan Ibn Hajar simpulkan bahawa ini bukti bahawa hadis ini diriwayatkan secara makna.

 

Walaubagaimana pun, jika dilihat dari sudut matan, perkataan yang tepat adalah sepertimana yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dengan alasan, tidak munasabah tempat terkena air kencing itu adalah kulit atau jasad, kerana disuruh potong pada tempat yang kena air kencing terbabit. Makanya, riwayat al-Bukhari yang menyebut pakaian itu lebih sesuai dan munasabah.

  

PENJELASAN LAFAZ

 

Dalam matan hadis ini, disebut semasa Nabi saw mahu kencing, nabi saw bertutup dengan menggunakan دَرَقَةٌ. Menurut ARNAUT, daraqah adalah perisai yang diperbuat dari kulit tanpa ada sebarang campuran kayu.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-20, dijelaskan bahawa azab kubur dikenakan kepada mereka yang tidak menjaga kebersihan semasa kencing sehingga air kencingnya kena pada pakaian.

 

Dalam hadis ke-22 ini pula, nabi menjelaskan berkenaan seorang pemimpin Bani Israel yang diazab dengan kesalahan yang sama.

 

Dari sudut ini, ia selaras dengan hadis ke-3, 9, 11, 12, 13 dan 14.

 

Pada hadis ke-21 pula dijelaskan bahawa azab kubur dikenakan kepada mereka yang tidak menjaga aurat semasa kencing sehingga auratnya dilihat oleh orang.

 

Pada hadis ke-22 ini pula, dijelaskan bahawa Nabi saw kencing dalam keadaan tertutup dari kelihatan aurat, iaitu dengan menggunakan perisai untuk dihadang dari dilihat orang ketika sedang kencing. Hal ini selaras dengan hadis 1 dan 2.

 

PENGAJARAN

 

[1] KENCING DUDUK LEBIH DIUTAMAKAN

 

Dalam hadis ini, dijelaskan bahawa Amru bin al-As dan Abdul Rahman bin Hasanah nampak bahawa Nabi saw kencing sepertimana perempuan kencing.

 

Secara isyarat al-Nas, digambarkan bahawa Nabi saw kencing duduk. Hal ini kerana, umum mengetahui bahawa perempuan itu kencing dalam keadaan duduk.

 

Apatah lagi, kencing duduk itu menyebabkan percikan air kencing tidak kuat berbanding kencing berdiri. Hal ini sudah pasti dapat mengurangkan resiko pakaian terkena air kencing.

 

Dalam hadis ke-3 yang lalu, ada menyebut bahawa Nabi saw itu, apabila mahu kencing, baginda akan mencari tanah yang agak gembur dan apabila air kencing jatuh kepadanya, percikannya tidak terlalu kuat.

 

[2] SYARIAT TAURAT DAN INJIL KERAS

 

Hadis ini membuktikan bahawa ada beberapa unsur dalam syariat nabi dahulu bersifat keras, iaitu air kencing yang merecik pada pakaian, maka pakaian itu perlu dipotong-buang sahaja.

 

Dalam al-Quran, terdapat ayat yang menjelaskan berkenaan bentuk keras itu berlaku dalam syariat Nabi Musa, iaitu bertaubat dari dosa syirik itu adalah perlu bunuh diri. Firman Allah:

 

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ عِنْدَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (54) - البقرة

Dan (kenangkanlah) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: " Wahai kaumku! Sesungguhnya kamu telah menganiaya diri kamu sendiri dengan sebab kamu menyembah patung anak lembu itu, maka bertaubatlah kamu kepada Allah yang menjadikan kamu; iaitu bunuhlah diri kamu. Yang demikian itu lebih baik bagi kamu di sisi Allah yang menjadikan kamu, supaya Allah menerima taubat kamu itu. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani"

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208)

مُسَدَّدٌ بن مسرهد

 

HADIS 2, 4, 7 dan 9 (kali ke-5)

 

[4] ABDUL WAHID BIN ZIYAD (176H)

عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ

 

dia adalah murid kepada al-Hasan al-Basri. Berasal dari basrah dan seorang ulama sufi pada zamannya.

 

Ramai ulama anggap dia perawi siqah, tetapi hanya sedikit pesanan dari Ibn hajar al-Asqalani bahawa riwayatnya ambil dari al-A’mash perlu diteliti lagi.

 

Walaubagaimana pun, dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah dan perawi yang siqah lagi sahih.

 

[3] SULAIMAN BIN MIHRAN AL-A’MASH (61H-148H)

 الْأَعْمَشُ سليمان بن مهران الأعمش

 

Lihat hadis 7, 14 dan 20 (kali ke 4)

 

[2] MUKHADRAM: ZAID BIN WAHB (96H)

زَيْدِ بْنِ وَهْبٍ

 

Nama penuhnya adalah Abu Sulaiman Zaid bin Wahb al-Juhani. Berasal dari Kufah dan tinggal di Hamzan (kini: Iran) dan Kufah.

 

Dia peluk islam semasa hayat hidup Nabi, tetapi tidak pernah jumpa dengan Nabi.

 

Dia peluk islam ketika dalam perjalanan ke Madinah untuk berjumpa dengan nabi.

 

Pada era Omar bin al-Khattab, dia terlibat perang pembukaan kota Azaibaihan.

 

Kemudian, dia menetap di kufah dan di sana dia belajar dengan Ibn Mas’ud.

 

Dalam perang Siffin, dia berpihak dengan tentera Ali bahkan turut sama terlibat dalam perang Jamal.

 

Dia meninggal semasa pemerintahan Yusuf al-Saqafi. Para ulama khilaf berkenaan tarikh matinya. Al-Zahabi kata, 83 hijrah, ramai kata, 96 H dan ada juga kata 90 Hijrah.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta perawi siqah lagi sahih.

 

[2] MUKHADRAM: ABU WA-IL (1H-82H)

ابو وائل

 

Nama sebenarnya adalah SYAQIQ BIN SALAMAH AL-ASADI

 

Dia adalah salah seorang dianggap sebagai Mukhadram, kerana dia dilahirkan pada 1 Hijrah, bermaksud semasa Nabi saw masih hidup. Semasa Nabi saw wafat, dia tidak sempat berjumpa nabi, walaupun ketika itu umurnya 11 tahun.

 

Dia dari keturunan BANI ASAD BIN KHUZAIMAH, iaitu antara kabilah yang murtad selepas wafat Nabi.

 

Selepas dewasa, dia hijrah dari Kufah ke Madinah. Dia meninggal semasa pemerintahan Hajjaj bin Yusuf al-Saqafi.

 

[2] ‘ASIM BIN BAHDALAH AL-KUFI (127H)

عَاصِمٌ ابن بهدلة الكوفي

 

Dia lebih dikenali dengan panggilan ‘Asim bin Abi al-Nujud al-Asadi. Dia salah seorang dari 7 orang imam Qiraat yang terkenal. 

 

Dalam pada ulama anggap ‘Asim adalah siqah, terdapat ada sedikit kritikan terhadap beliau.

 

Didakwa bahawa dia seorang yang lemah hafalan, sepertimana kata Abu Jaafar al-Uqaili, Ismail bin Ulayyah, yahya bin Sa’id al-Qattan, al-Daraqutni.

 

Ada pula dakwa bahawa dia ikhtilat di saat akhir umurnya. Antara yang kata begitu adalah Hammad bin Salamah al-Basri.

 

Ada pula dakwa bahawa dia adalah mudhtarib al-hadis seperti kata Zuhair bin Harb al-Nasaie dan Ya’qub bin Sofyan.

 

[1] SAHABAT: ABU MUSA AL-ASY’ARI (44H)

 

Nama betulnya adalah ABDULLAH BIN QAIS BIN SALIM. Gelaran Al-‘Asy’ari kerana sempena asal keturunannya, iaitu Bani ‘Asy’ar, satu kabilah arab dari Yaman.

 

Dia berasal dari Yaman, tetapi telah berhijrah ke Mekah sebelum zaman islam lagi. Di mekah, dia berjumpa dengan Nabi dan memeluk islam.

 

Ibunya bernama ZOBIYYAH BINTI WAHAB AL-‘ATQIYYAH ظبية بنت وهب العكيّة yang al-Atqiyyah itu adalah satu kabilah arab dari Yaman juga. Ibunya memeluk islam dan meninggal di Madinah.

 

Abu Musa terlibat dalam sejarah hijrah ke Habsyah. Dengan sebab itu, perang yang pertama dia terlibat bersama dengan Nabi adalah perang Khaibar.

 

Sahabat Nabi ini diceritakan dalam hadis bahawa pernah dihantar oleh Nabi menjadi Gabenor di Yaman. Di era Umar pula, dilantik jadi gabenor di Basrah. Di era Osman, dilantik jadi gabenor di Kufah.

 

Dia pernah sampai ke Syam, iaitu dalam sejarah pembukaan kota terbabit bahkan semasa ucapan Saidina Umar di Kota al-Jabiyyah (dalam Syria), dia turut hadir dan mendengar ucapan tersebut.

 

Pada tahun 17 Hijrah, Saidina Umar mengugurkan jawatan gabenor Basrah dari al-Mughirah bin Syu’bah, lalu digantikan dengan Abu Musa. Dia antara orang utama dalam sejarah pembukaan kota al-Asbahan, iaitu pada tahun 23 Hijrah.

 

Pada era Osman menjadi Khalifah, Abu Musa digugurkan jawatan gabenor Basrah. Digantikan dengan Abdullah bin ‘Amir bin Kuraiz.

 

Semasa dia digugurkan jawatan tersebut, wang simpanannnya hanya 600 dirham. Selepas itu, dia pun berhijrah ke Kufah.

 

Semasa di Kufah, penduduk Kufah telah keluar beramai-ramai menuntut agar SA’ID BIN AL-AS digugurkan dari jawatan pegawai Kufah dan meminta agar jawatan tersebut diberikan kepada Abu Musa al-‘Asy’ari. Permintaan itu dimakbulkan oleh Saidina Osman. Pada era Saidina Ali, jawatannya di kufah itu digugurkan.

 

Dalam tragedy perang Siffin, Abu Musa al-‘Asy’ari adalah juru runding di pihak Saidina Ali dalam peristiwa Tahkim, sedangkan di pihak Muawiyyah pula adalah Amru bin al-As.

 

Tidak diketahui secara tepat, dia meninggal dunia di mana. Ada kata di mekah, dan ada kata di Kufah. Demikian juga ulama berbeza pendapat berkenaan Tarikh kematiannya; ada kata, 44 hijrah, ada kata 42 hijrah; ada kata 49 hijrah; ada kata 50 hijrah; ada kata 53 hijrah. Namun, ditarjihkan oleh al-Zahabi dan Ibn al-Jazari pada tahun 44 hijrah.

 

Menurut catatan sejarah, dikatakan bahawa dia berbadan rendah dan kurus serta berjanggut nipis.

 

Dia dikurniakan suara yang merdu, sehinggakan Nabi saw pernah memuji dia membaca al-Quran dengan kata Nabi:

 

لقد أوتي هذا مزمارًا من مزامير آل داود

“Sesungguhnya dia ini diberikan seruling dari segala seruling pengikut Daud”

 

Seorang Tabiin (mukhadram) bernama Abu Osman al-Nahdi pernah berkata:

 

ما سمعت مزمارًا ولا طنبورًا ولا صنجًا أحسن من صوت أبي موسى الأشعري، إن كان ليصلي بنا فنود أنه قرأ البقرة، من حسن صوته

“aku tidak pernah dengar seruling, gendang dan sambal yang lebih baik berbanding suara Abu Musa al-As’ari. Apabila dia menjadi imam solat kepada kami, pasti kami berharap agar dia membaca surah al-Baqarah disebabkan keindahan suaranya”

 

[1] SAHABAT: ABDUL RAHMAN BIN HASANAH

عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَسَنَةَ

 

HASANAH AL-3ADAWIYYAH itu adalah nama ibunya, bukan nama bapanya.

 

Nama bapanya: ABDULLAH BIN AL-MUTO3 المطاع BIN ABDULLAH BIN AL-GHITRIF الغطريف

 

Adik beradik tiri dia: SHURAHBIL BIN HASANAH (49 SH-18H).

 

Shurahbil itu, asal dari Kindah (sekarang sempadan Saudi-Yaman). Dia Antara terlibat dalam hijrah ke Habsyah. Dia yang bawa balik Ummu Habibah binti Abi Sufyan ke Madinah dari Habsyah selepas dinikahi oleh Rasulullah. Dia mati dalam perang Yarmuk. Ada kata, mati sebab sakit Taun Amwas. Dia dikebumikan di Lubnan, ada kata di Jordan.

 

[1] SAHABAT: AMRU BIN AL-AS (47SH-42H)

 عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ

 

Sahabat Nabi ini dilahirkan di mekah dan meninggal di Mesir.

 

Dia terlibat pembukaan syam dan mesir di era Saidina Umar menjadi Khalifah.

 

Dia adalah orang yang mula-mula menjadi gabenor Mesir, iaitu era pemerintahan Saidina Umar.

 

Menurut Ibn Hajar, dia lebih tua dari saidina Umar 7 tahun.

 

Bapanya bernama AL-AS BIN WAIL AL-SAHMI—salah seorang pembesar Quraish yang memusuhi Islam. Ibunya adalah adik perempuan Abu Jahal.

 

Adiknya bernama HISHAM BIN AL-AS (SAHABAT), antara yang terawal memeluk islam, lalu diseksa oleh bapanya sendiri.

 

Isteri Amru bernama Rithah binti Munabbih bin al-Hajjaj (Muslimah) yang memberi makan dan minum kepada Hisham semasa dia diseksa oleh bapanya.

 

Dalam sejarah hijrah ke Habsyah, adiknya ini antara yang turut sama terlibat dalam sejarah besar tersebut.

 

Amru bin al-As adalah antara pendekar Quraish pada zaman Jahiliyyah.

 

Amru terkenal dengan kebijaksanaan dalam rundingan. Dengan sebab itu, semasa berlaku hijrah ke Habsyah, Quraish telah hantar dia untuk berunding dengan Raja Habshah untuk dikembalikan Sahabat yang hijrah ke sana.

 

Semasa masih kafir, dia terlibat perang Badar, Uhud, Khandaq untuk melawan islam.

 

Namun, kemudiannya dia memeluk islam, iaitu selepas berjumpa dengan raja Habsyah. Kejadian itu berlaku  selepas kejadian Sulh Hudaibiyyah, di mana dia ke sana dan berjumpa raja Habsyah, iaitu tahun 8H (sebelum Fath Mekkah)

 

Setelah berjumpa raja Habsyah itu, dia naik kapal laut ke Madinah. sesampai di perbatasan Madinah, dia berjumpa dengan KHALID BIN AL-WALID dan OSMAN BIN TALHAH. Ketiga-tiga itu masuk ke Madinah bersama-sama pada bulan Safar 8 Hijrah (Fath Makkah—Ramadan 8 hijrah), dan menyatakan keislaman. Bermakna, 7 bulan selepas pembukaan kota Mekah mereka memeluk islam.

 

 

Selepas Amru memeluk slam, nabi saw hantar dia untuk terlibat perang (sariyyah) ZAT AL-SALASIL (Jamadil Akhir, 8 hijrah).

 

Selepas kewafatan nabi, di era Umar bin al-Khattab menjadi Khalifah, dia menjadi gabenor Mesir. Kemudian, pada era era Osman—tahun 24 H, dia digugurkan jawatan tersebut.

 

Namun, apabila Saidina Osman dibunuh, dia terlibat dengan Muawiyyah menuntut bela kematian Saidina Osman dari Saidina Ali.

 

Setelah Muawiyyah menjadi khalifah, dia dilantik semula menjadi gabenor di Mesir dan meninggal di situ.

 

Dia terkenal dengan petah bercakap, bijak mempengaruhi keputusan dan rundingan.

 

Menurut al-Imam al-Sayuti, semasa muda, dia seorang yang suka rihlah. Sebelum islam, dia dah sampai ke Mesir, iskandariyyah dan melihat pembangunan di sana.

 

STATUS HADIS

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

ثنا مسدد: ثنا عبد الواحد بن زياد: ثنا الأعمش عن زيد بن وهب عن عبد الرحمن ابن حسنة.

 

[2] SAHIH

 

Alasan hadis ini sahih adalah seperti berikut;

 

[A] Sanadnya sahih mengikut syarat al-Bukhari.

[B] Hadis ini turut disahihkan oleh al-Hakim dan al-Zahabi berdasarkan syarat sahih masing-masing.

[C] hadis ini disepakati sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (kubra-26), Ibn Majah (346), Musnad Ahmad (177758), Ibn Hibban (3127)

 


No comments:

Post a Comment