Monday, February 28, 2022

HADIS 13

 

HADIS 13

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ جَرِيرٍ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ: سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ إِسْحَاقَ يُحَدِّثُ عَنْ أَبَانَ بْنِ صَالِحٍ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: «نَهَى نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ بِبَوْلٍ، فَرَأَيْتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْبَضَ بِعَامٍ يَسْتَقْبِلُهَا»

Daripada Jabir bin Abdillah, berkata: Nabi Allah saw telah melarang kita menghadap kiblat tatkala buang air kecil, kemudian Aku melihat baginda setahun sebelum wafat bahawa baginda buang air kecil menghadap kiblat”


Status hadis: hasan

 

PENJELASAN HADIS

 

Hadis ini menggambarkan bahawa nabi memang melarang mengadap kiblat semasa qadha’ hajat. Namun, setahun sebelum kewafatan Nabi, Jabir bin Abdillah nampak bahawa Nabi mengadap ke arah kiblat semasa qadha’ Hajat.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-11, dijelaskan bahawa Ibn Umar kencing ke arah kenderaannya serta memberitahu larangan kencing mengadap arah kiblat adalah jika tidak ada penghalang antara orang yang kencing dan kiblat.

 

Dalam hadis ke-12, Ibn Umar nampak Nabi saw qadha’ hajat dalam keadaan mengadap Baitul Maqdis.

 

Hadis ke-13 ini pula, menguatkan lagi kupasan bahawa mengadap arah kiblat, sama ada ke arah Baitullah, ataupun ke arah Baitul Maqdis, ia tidak termasuk larangan jika berada dalam bangunan.

 

Dari hadis-hadis ini, Khattab menyimpulkan bahawa mengadap kiblat semasa qadha’ hajat di padang lapang berbanding dalam bangunan. Apatah lagi, dalam hadis ini menyebut “setahun sebelum nabi wafat”; disimpulkan bahawa hukum larangan mutlak mengadap arah kiblat semasa qadha’ hajat itu telah dimansukhkan dengan hadis ini.

 

Dengan arti kata yang lain, qadha’ hajat dalam keadaan mengadap arah kiblat adalah tidak haram, jika berada dalam bangunan.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[1] ABU BAKAR MUHAMMAD BIN BASYSYAR BANDAR (167H-252H)

ابو بكر مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ  بندار

 

Berasal dari Basrah, dan merupakan salah seorang guru kepada 6 orang ulama kutub Sittah.

 

Dia lebih dikenali dengan panggilan Bandar بندار

 

[2] ABU AL-ABBAS WAHB BIN JARIR BIN HAZIM AL-AZDI AL-BASRI (139H-206H)

ابو العباس وَهْبُ بْنُ جَرِيرٍ ابن حازم الأزدي البصري

 

Seorang Ulama hadis dari Basrah dan meninggal dunia dalam perjalanan pulang dari buat ibadat Haji ke Basrah, iaitu di tempat bernama al-Manjasyaniyyah. Menurut ceritanya, jenazahnya di bawa pulang ke Basrah dan ditanam di sana.

 

Ramai ulama rijal mengatakan bahawa dia siqah kecuali segelintir sahaja yang mengtajrih beliau, seperti Abu Hatim bin Habban al-Basti kata, dia ada buat silap. Walaubagaimana pun, dia adalah rijal kutub Sittah.

 

 

[3] JARIR BIN HAZIM AL-AZDI (170H)

 جرير بن حازم الأزدي

 

Dia adalah Tabiin yang dilahirkan di basrah dan meninggal dunia di Mesir.

 

Dia orang yang paling akhir ambil hadis dari Abu Tufail ‘Amir bin Wasilah (sahabat yang paling akhir mati di Madinah

 

Ada beberapa kritikan terhadap beliau adalah seperti berikut;

 

[a] Sebelum dia meninggal dunia, dia ada ikhtilat. Tetapi, semasa dia ikhtilat itu, tidak ada satu hadis pun orang riwayatkan hadis yang dia riwayatkan secara ikhtilat. Antara mengatakan begitu adalah Abu al-Qasim, al-Asqalani, al-Zahabi dan Abdul Rahman bin Mahdi. Abu Hatim al-Razi kata, ikhtilat itu berlaku setahun sebelum kematiannya.

 

[b] Abu al-Fath al-Azdi menyatakan bahawa dia adalah maqlubah pada beberapa hadis. Abu Hatim al-Basti kata, dia silap itu kerana kebanyakkan hadis yang dia riwayatkan itu secara hafazan. Abu Daud pula menyatakan, dia nyanyok sebelum kematiannya itu sehingga dia pun tidak kenal anaknya sendiri.

 

[c] Imam al-Tarmizi menyatakan bahawa dia kadangkala waham. Namun, al-Tarmizi tetap akui bahawa dia Sadoq. Turut memberi komentar yang sama adalah al-Imam al-Bukhari. Ahmad bin Hambal pula kata, dia banyak buat silap dan tidak kuat hafalannya. Dalam pada mengakui bahawa dia siqah, Al-Asqalani kata, hadis yang dia riwayatkan secara hafalan mengandungi waham.

 

Pun begitu, tidak sedikit dalam kalangan ulama yang menganggap dia siqah, seperti al-Bazzar, al-Nasaie, Ahmad bin Soleh al-Jili, Ahmad bin Soleh al-Misri, al-Daraqutni, Syu’bah bin al-Hajjaj, Ibn Madini, ‘Ali bin Osman, Yahya bin Main. Bahkan, dia salah seorang rijal kutub Sittah.

 

[4] MUHAMMAD BIN ISHAQ (80H-151H)

مُحَمَّدَ بْنَ إِسْحَاقَ

 

Dia adalah ulama yang terkenal mengarang kitab Sirah Ibn Ishaq. Dilahirkan di Madinah dan meninggal dunia di Baghdad.

 

Nama penuhnya adalah Muhammad bin Ishaq bin Yasar. Menurut Al-Zahabi kata, dia pernah jumpa Anas bin Malik dan Ummu Sa’ad bin Sa’ad al-Ansariyyah. Bapa saudaranya adalah seorang ulama hadis terkenal, bernama Musa bin Abdul Rahman. Atuknya, Yasar dikatakan berasal dari Kristian yang kemudian memeluk islam.

 

Tahun 115 H, dia sampai ke iskandariyyah (Mesir) untuk belajar dari Yazid bin Abi Habib. 

 

Ibn Ishaq ini mendapat beberapa kritikan berikut;

 

[a] Ibn hajar mengatakan bahawa dia seorang yang cenderung kepada syiah dan berfahaman Qadariyyah.

 

[b] Ibn Hajar juga kata, dia ada melakukan tadlis.

 

[c] menurut al-Daraqutni, Imam malik menyatakan bahawa hadis Ibn Ishaq dan bapanya tidak boleh dibuat hujah. Bahkan, Imam malik pernah kata, dia adalah Dajjal dari kalangan para dajjal.

 

Namun begitu, di sana terdapat beberapa pujian terhadap Ibn Ishaq seperti berikut;

 

[a] Imam Syafie mengatakan, “sesiapa yang mahu mendapat keluasan ilmu berkenaan maghazi, maka itu boleh belajar dari Muhammad bin Ishaq.

 

[b] Ibn Hibban dan Abu Ya’la al-Khalili mengatakan bahawa Ibn Ishaq mempunyai keluasan ilmu dan siqah. Abu Zur’ah al-Razi pula menyatakan bahawa Ibn Ishaq adalah Soduq.

 

Imam Abu Daud, Tarmizi, nasaie dan Ibn Majah meriwayatkan hadis Ibn Ishaq.

 

Dalam al-Tarikh al-Kabir, al-Imam al-Bukhari tidak mengkritik Ibn Ishaq. Namun, apabila dilihat dalam sahih al-Bukhari, nama Ibn Ishaq hanya berada dalam Mutaba-ah dan ta’liq sahaja. Imam Muslim juga menggunakan pendekatan yang sama.

 

 

[5] ABAN BIN SOLEH (60H-115H)

أَبَانَ بْنِ صَالِحٍ

 

Dia dilahirkan di mekah, dan meninggal di ‘Asqalan (Palestine).

 

Terdapat beberapa kritikan terhadapnya, seperti Ibn Abd al-bar kata, dia doif. Justeru, sebarang hadis yang Aban bin Soleh ambil dari Jabir bin Abdillah perlu ditolak. Ibn Hazm pula kata, Aban bin Soleh adalah Majhul.

 

Walaubagaimana pun, pendapat Ibn Abd al-Bar dan Ibn Hazm ini dibantah oleh al-Asqalani dan anggap Ibn Abd al-Bar salah membuat kesimpulan terhadap Aban.

 

 

Ibn Hibban, Ibn Ma’in, Abu Hatim al-Razi dan Abu Zur’ah al-Razi anggap Aban sebagai siqah.

 

Rijal Abi Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan nasaie.

 

Dalam sahih al-Bukhari dan Muslim, nama Aban hanya diriwayatkan secara mutaba-ah dan ta’liq sahaja.

 

[6] MUJAHID BIN JABAR (21H-104H)

 مُجَاهِدٍ بن جبر

 

Nama bapanya, ada kata Jabar; ada lain kata, Jubair.  Dia dilahirkan dan meninggal di mekah dan terkenal dengan ilmu tafsir.

 

Disamping ilmu tafsir, dia juga mempunyai kebolehan dalam bidang hadis ilmu fiqh dan Qiraat. Kebanyakkan ilmu-ilmu ini dia pelajar dari Ibn Abbas, terutama fiqh dan tafsir.

 

Banyak ambil hadis dari Aisyah, Abu Hurairah, Sa’ad bin Abi Waqas, Jabir bin Abdullah, Abdullah bin Umar dan Abu Sa’id al-Khudri.

 

Dia adalah rijal kutub Sittah.

 

[7] SAHABAT: JABIR BIN ABDILLAH (16SH-78H)

جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ

 

Berkenaan Sahabat Nabi ini sudah disebut dalam hadis ke-2 yang lepas.

 

PERBAHASAN SANAD

 

Sanad hadis ini bermasalah hanya pada perawi bernama MUHAMMAD BIN ISHAQ yang dia diakui ramai ulama hadis sebagai MUDALLIS.

 

Namun, dalam hadis ini, digunakan التحديث bukan عن, maka hadisnya boleh diterima.

 

Dengan itu, ARNAUT mengatakan bahawa hadis ini adalah HASAN.

 

TAKHRIJ

 

Tarmizi (9), Ibn Majah (325), Musnad Ahmad (14872), Ibn Hibban (1420)

 

No comments:

Post a Comment