Sunday, February 13, 2022

HADIS 1 (BAB 1) [KITAB AL-TAHARAH]

 

كِتَاب الطَّهَارَةِ

KITAB BERSUCI

 


BAB 1

 

بَابُ التَّخَلِّي عِنْدَ قَضَاءِ الْحَاجَةِ

“MENYENDIRI SEMASA QADHA’ HAJAT”

 

HADIS 1

 

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ الْقَعْنَبِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُالْعَزِيزِ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدٍ يَعْنِي ابْنَ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ  عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ :«أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا ذَهَبَ الْمَذْهَبَ أَبْعَدَ»

Daripada al-Mughirah bin Syu’bah: “Nabi saw apabila hendak pergi untuk qadha’ hajat, baginda menjauh diri (dari manusia)” 


Status Hadis: sahih lighairih

 

PERBAHASAN MATAN

 

[1] GHARIBUL HADIS

 

Dalam matan hadis, ada digunakan perkataan المذهب yang berasal dari perkataan ذهب iaitu pergi. Al-Aini dalam Umdah al-Qari menyatakan, maksud perkataan itu dalam hadis ini adalah Nabi saw pergi jauh dari penglihatan manusia untuk baginda buang air besar.

 

[2] PENAMBAHAN MATAN

 

Dalam riwayat al-Nasaie, hadis ini ada penambahan matan berikut:

قَالَ: فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ وَهُوَ فِي بَعْضِ أَسْفَارِهِ فَقَالَ: «ائْتِنِي بِوَضُوءٍ، فَأَتَيْتُهُ بِوَضُوءٍ، فَتَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ»

Berkata (Mughirah): Nabi saw pergi untuk memunaikan hajatnya yang ketika itu baginda dalam setengah permusafiran. Baginda pun berkata: bawakan air wuduk kepadaku. Aku (Mughirah) pun membawa air wuduk kepada Nabi, lalu baginda berwuduk dan sapu pada dua khufnya” (al-Nasaie, hadis no: 17)

 

PENGAJARAN

 

HINDARI DARI KELIHATAN AURAT SEMASA QADHA’ HAJAT

 

Hadis ini menjelaskan bahawa Nabi saw qadha’ hajat bahawa nabi akan pergi jauh. Hal ini kelihatan bercanggah dengan hadis yang lain:

 

عَنْ حُذَيْفَةَ، قَالَ: «كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَانْتَهَى إِلَى سُبَاطَةِ قَوْمٍ، فَبَالَ قَائِمًا» فَتَنَحَّيْتُ فَقَالَ: «ادْنُهْ» فَدَنَوْتُ حَتَّى قُمْتُ عِنْدَ عَقِبَيْهِ «فَتَوَضَّأَ فَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ»

“daripada Huzaifah berkata: Aku bersama dengan nabi saw, lalu melintasi himpunan sampah sesuatu kaum, nabi pun kencing dalam keadaan berdiri. Aku menjauhkan diri, lalu nabi berkata: dekatilah. Aku pun dekati baginda hingga aku berdiri betul-betul di belakang baginda. Baginda berwudu’ dan sapu pada dua khufnya” (muslim, hadis no: 273)

 

Untuk diseragamkan antara dua hadis ini, dapat disimpulkan bahawa semasa qadha’ hajat adalah seperti berikut:

 

Takwil pertama: keutamaan adalah qadha’ hajat dalam keadaan menjauhi dari manusia. Namun, jika berhampiran dengan seseorang seperti kes Huzaifah, matan menyebut bahawa Nabi hanya kencing, bukan buang air besar. Bermakna, ia sudah terhindari dari bau busuk. (perbahasan hadis Huzaifah panjang lebar dalam perbincangan akan datang)

 

Takwil kedua: walaupun Huzaifah berdiri di belakang nabi, ketika itu aurat Nabi saw tidak kelihatan. Demikian juga hadis ini yang baginda menjauhkan diri ketika qadha’ hajat untuk memastikan aurat baginda tidak kelihatan.

 

Justeru, manat hadis ini adalah hendaklah terhindari dari dilihat aurat oleh manusia semasa qadha’ hajat.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[1] ABDULLAH BIN MASLAMAH BIN QA’NAB AL-QA’NABI (130H-221H)

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ بْنِ قَعْنَبٍ الْقَعْنَبِيُّ

 

Beliau dilahirkan di Madinah. Semasa hidup, banyak masa di Madinah dan di Basrah. Namun, beliau meninggal dunia di Mekah.

 

Dia merupakan murid kepada Imam malik dan guru kepada Imam Bukhari, Muslim dan Abu Daud.

 

[2] ABDUL AZIZ BIN MUHAMMAD AL-DARAWARDI

عَبْدُ الْعَزِيزِ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ الدراوردي

 

Ulama rijal tidak sepakat berkenaan statusnya. Secara dasarnya, ramai menganggap riwayatnya diguna pakai. Namun begitu, terdapat beberapa ulama yang memberi komen berkenaannya seperti berikut:

a.                  Ahmad bin Hanbal menyatakan bahawa hadis yang dia tulis lebih sahih dari hadis yang dia hafal.

b.                  Ahmad juga berkata, bahawa hadis yang al-Darawardi ambil dari semua perawi tidak dipertikaikan kecuali jika diambil dari Ubaidillah bin Umar—didapati banyak mungkar.

c.                   Abu Zur’ah pula kata, al-Darawardi buruk hafalan. Berlaku beberapa kali bahawa dia menyampaikan sesuatu hadis secara hafalan, tetapi didapati ada kesalahan.

 

Walaubagaimana pun, dia salah seorang rijal Muslim. Al-Bukhari pula ada meriwayatkan hadisnya secara mutaba-ah dan secara ta’liq.

 

[3] ABU AL-HASAN MUHAMMAD BIN AMRU BIN ‘ALQAMAH BIN WAQAS AL-LAISI (145H)

أبو الحسن  مُحَمَّدٍ يَعْنِي ابْنَ عَمْرٍو بن علقمة بن وقاص الليثي

 

Ada sebilangan ulama mengkritik statusnya seperti berikut;

a.                  Al-Juuzajani dan al-Sa’di kata, dia tidak kuat.

b.                  Yahya al-Qattan berkata, dia seorang lelaki soleh, tetapi hafalannya tidak baik.

 

Namun begitu, dia ada diriwayatkan oleh muslim secara mutaba-ah (lihat muslim, hadis no: 2261)

 

[4] ABU SALAMAH BIN ABDUL RAHMAN BIN AUF (22H-94H)

أَبِو سَلَمَةَ ابن عبد الرحمن بن عوف

 

Anak kepada sahabat Nabi yang terkenal, iaitu Abdul Rahman bin Auf. tidak diketahui nama sebenarnya, kerana terdapat beberapa riwayat menyatakan bahawa Namanya adalah Abdullah; ada pula riwayat lain kata, Namanya adalah ismail.

 

Beliau merupakan salah seorang dari tujuh orang fuqaha’ Madinah pada era Tabiin.

 

[5] SAHABAT: MUGIRAH BIN SYU’BAH (50H)

الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ

 

Zaman Jahiliyyah, beliau adalah perompak. Kemudian memeluk Islam semasa perang khandaq (5 Hijriah). Beliau merupakan salah seorang juru juru tulis Nabi.

 

Pada zaman Umar menjadi khalifah, beliau dilantik menjadi Gabenor Basrah, kemudian di Kufah. Selepas kematian Saidina Umar, dia terus menjadi gabenor sehingga digugurkan jawatannya oleh Saidina Osman.

 

Al-Sya’by berkata: “Orang cerdik dan bijak Arab itu ada 4; Muawwiyah kerana kesabaran dan kemurahan hatinya, Amru bin al-Ash kerana pandai menyelesaikan masalah, al-Mughirah kerana kepandaian memberi jawaban dengan cepat dan Ziyad bin Abihi karena bijak berhadapan terhadap yang muda dan tua”

 

Ketika terjadi perpecahan antara Ali dan Muawiyah sehingga terjadinya Perang Siffin, Mughirah memilih menjauhkan diri.

 

Kemudian dari itu, dia membaiah Muawiyah setelah sebahagian besar umat Islam melakukannya.

 

Muawiyah kemudian mengangkatnya menjadi gabenor Kufah kembali, hingga beliau meninggal dunia tahun 50 Hijriah

 

PERBAHASAN SANAD

 

PENDAPAT PERTAMA:

Menurut AL-HAKIM dan AL-ZAHABI, hadis ini sahih atas syarat bukhari dan Muslim hanya kerana perawi ini adalah rijal Bukhari dan muslim, walaupun kadangkala sekadar I’tibar sahaja.

 

PENDAPAT KEDUA:

Hadis ini dinilai HASAN oleh ALBANI dengan dua hujah:

n  perawi bernama ABDUL AZIZ AL-DARAWARDI itu dipertaikakan oleh ramai ulama hadis. Namun, didapati ia dia adalah rijal Muslim dan al-Bukhari pula pernah ambil riwayatnya secara mutaba-ah sahaja.

n  perawi bernama MUHAMMAD BIN AMRU ini soduq yang ada berlaku waham serta dipertaikaikan kekuatan hafalannya. Namun begitu, Imam muslim ada terima riwayatnya secara mutaba-ah.

 

PENDAPAT KETIGA:

Atas hujah yang kedua ini juga menjadikan sandaran SYUAIB AL-ARNAUT. Namun, beliau anggap ia sebagai SAHIH LIGHAIRIH dengan alasan bahawa hadis ini telah dikuatkan dengan alasan berikut:

n  hadis ini ada dalam jalur selain Abdul Aziz al-Darawardi, iaitu melalui jalur ISMAIL BIN JA’FAR (lihat al-Nasaie: 17)

أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ قَالَ: أَنْبَأَنَا إِسْمَاعِيلُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ

 

n  Ada syawahid dari sahabat bernama ABDUL RAHMAN BIN ABI QURAD seperti berikut:

 

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي قُرَادٍ، قَالَ: حَجَجْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ فَأَبْعَدَ»

“Daripada Abdul Rahman bin Abi Qurad berkata: Aku buat haji bersama Nabi. Baginda pergi untuk qadha’ hajat, dan baginda menjauhkan diri” (Ibn Majah, hadis no: 334)

 

KESIMPULAN:

 

Setelah meneliti segala hujah-hujah sanad ini, secara peribadi saya berpendapat bahawa hadis ini boleh dibuat hujah dengan alasan bahawa andai berpegang dengan pendapat yang kata tidak sahih, paling rendah pun, statusnya adalah HASAN. Apatah lagi, hadis ini ada penguat sehingga dapat disimpulakan sebagai SAHIH LIGHAIRIH.

 

TAKHRIJ

 

Al-Tarmizi (20), al-Nasaie dalam al-Kubra (16), Ibn Majah (331) dan Musnad Ahmad (18171)

 

 

 




No comments:

Post a Comment