Sunday, March 20, 2022

HADIS 21

 

HADIS 21


حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ  حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَعْنَاهُ، قَالَ: «كَانَ لَا يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ»

berkata Rasulullah: "Dia tidak menutup diri dari kencingnya"

 وَقَالَ أَبُو مُعَاوِيَةَ : «يَسْتَنْزِهُ»

Abu Mu'awiyah menyebutkan: "Dia tidak bersih” (kencing tidak cermat)

 

Status hadis: sahih


PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ke-21 ini, sekadar untuk menjelaskan tentang kekhilafan penggunaan lafaz yang digunakan dalam matan hadis.

 

[2] Di sana, ada menggunakan lafaz  لا يستنزه من البول. Ini dapat dilihat dalam riwayat Muslim (292), Abu Daud (20), Nasaie (31), Ibn Majah (347), Ahmad (1979)

 

[3] Juga terdapat menggunakan lafaz لا يستتر, iaitu dalam riwayat Al-Bukhari (216, 218, 1361, 1378, 6052, 6055), Muslim (292), Tarmizi (70), Ibn Abi Syaibah (12045)

 

[4] Demikian juga, menggunakan lafaz لَا يَسْتَبْرِئُ, iaitu dalam riwayat Nasaie (2068, 2069), Ibn Abi Syaibah (1304, 12038)

 

[5] ada juga menggunakan lafaz كان لا يتوقي, sepertimana dalam riwayat Abu Nuaim dalam mustakhraj beliau.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-20, dinyatakan bahawa dalam riwayat guru ke-2 Imam Abu Daud, iaitu Hannad guna perkataan ISTITAR, iaitu tidak tertutup (nampak aurat) ketika kencing boleh menyebabkan azab di kubur, sedangkan guru pertama Abu Daud, iaitu Zuhair menggunakan lafaz ISTINZAH, iaitu tidak terselamat pakaian semasa kencing dari terkena air kencing.

 

Dalam hadis ke-21 ini pula, digunakan lafaz ISTITAR. Turut Abu Daud nukilkan riwayat ABU MUAWIYAH yang menggunakan lafaz ISTINZAH.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] OSMAN BIN ABI SYAIBAH (160H-239H)

عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ

 

Lihat hadis ke-16.

 

[4] JARIR BIN ABDUL HAMID AL-DHOBBI (110H-188H)

 جَرِيرٌ بن عبد الحميد الضبي

 

Yang sering disebut dengan panggilan Jarir al-Dhobbi.

 

Dilahirkan di Kufah di tahun Saidina Hasan meninggal dunia. Dia meninggal di Raiya (Iran).

 

Ramai ulama anggap dia siqah, tetapi terdapat sebilangan yang melakukan tajrih padanya.

 

Antaranya adalah al-Baihaqi menyatakan bahawa sebelum dia meninggal, dia ada ikkhtilat. Namun, dijelaskan oleh Ahmad bin Hanbal dan Abdul Latif bin Abdul Rahim al-Kayyal al-Syafie bahawa dia ikhtilat itu pada hadis Asy’as, ‘Asim al-Ahwal sahaja.

 

Abu Daud pula ada menyatakan bahawa ada beberapa hal menampilkan dia seperti ada kencenderungan kepada syiah (Tasyayyu’).

 

Ibn Hajar pula ada menyatakan bahawa Sulaiman bin Daud al-Syazikuni meriwayatkan hadisnya secara tadlis, tetapi dakwaan itu terdapat kritikan kerana Sulaiman itu sendiri diragui.

 

Antara ulama yang kata bahawa dia tidak tadlis adalah Zuhair bin Harb al-Nasaie dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.

 

Walaubagaimana pun, dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah dan salah seorang parawi siqah lagi sahih.

 

[3] MANSUR BIN AL-MU’TAMIR (60H-132H)

  مَنْصُور بن المعتمر

 

Dia digelar ABU ‘ITAB AL-SULAMI, merupakan seorang Ulama hadis yang hidup di era Tabiin. Terkenal sebagai صواما قواما, iaitu orang kuat beribadat dan kuat berpuasa.

 

Diceritakan bahawa dia selalu menangis pada waktu malam; iaitu semasa sedang menunaikan solat. Keadaan itu menjadikan ada tanda hitam pada matanya.

 

Apabila sampai waktu pagi, dia keluar rumah dengan pakai celak untuk orang tidak tahu matanya hitam sebab menangis.

 

Diceritakan juga bahawa tempat dia tunaikan solat pada waktu malam di atas bumbung rumahnya.

 

Semasa dia meninggal dunia, anak jirannya bertanya kepada ibunya: sudah tidak ada lagi tunggul di atas rumah Mansur.

 

Ibu itu menjawab: Mansur sudah meninggal dunia.

 

Semasa Yazid bin Umar bin Hubairah menjadi gabenor di Iraq, dia mahu melantik Mansur sebagai Qadhi, tetapi dia menolak. Dia dipaksa juga, tetapi dia tetap menolak sehingga dia dipenjara selama 2 bulan.

 

Setelah 2 bulan, dalam berat hati dia terima jawatan tersebut. Namun, dalam penghakimannya dia tidak membuat keputusan. Dengan itu, dia memberitahu kepada Gabenor: aku tidak baik untuk urusan ini.

 

Mendengar penjelasannya itu, Gabenor akur dengannya yang kemudian dia digugurkan jawatan tersebut.

 

Ramai ulama memuji dan mengakui kesiqahannya. Namun, ada sedikir kritikan terhadapnya seperti Abu Hatim bin Habban al-Basti ada kata bahawa Mansur dari kalangan ahli ibadat, tetapi ada sedikit Tasyayyu’ (kecenderungan terhadap syiah).

 

Tidak diketahui, apa yang menjadikan dia ditanggapi sebagai Tasyayyu’. Kemungkinan berfaktorkan dakwaan bahawa dia antara orang yang bersungguh-sungguh menggalakan penduduk Kufah agar bergabung dengan Zaid bin ‘Ali bin al-Husain bin ‘Ali dalam usaha melawan melawan Bani Umayyah di Kufah yang selalu melakukan tekanan kepada Bani Hashim yang ketika itu, Gabenor Kufah adalah Yusuf bin Umar. kejadian ini berlaku pada tahun 120 hijrah, iaitu ketika Mansur berumur 60 tahun, iaitu lebih kurang 12 tahun sebelum dia meninggal dunia.

 

Imam Ahmad pula menyatakan bahawa Mansur seorang yang sabat, tetapi dia akan idhtirab apabila majlis dia dihadiri ulama-ulama besar yang lain.

 

Walaubagaimana pun, Mansur adalah Rijal al-kutub al-Sittah, dan merupakan salah seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[2] MUJAHID BIN JABAR (21H-104H)

مُجَاهِدٍ ابن جبر (حبير)

 

Lihat dalam hadis ke-16 dan ke-20.

 

[1] ABDULLAH BIN ABBAS

 عبدالله ابْنِ عَبَّاسٍ

 

Lihat hadis ke-3 dan ke-20.

 

STATUS HADIS

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ  حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini sahih dengan alasan berikut;

[a] Semua perawi hadis ini siqah.

[b] Hadis ini disepakati sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.

[3] Hadis ini turut sama meriwayatkannya adalah al-Bukhari.

 

TAKHRIJ

 

Al-Bukhari (216, 6055) Al-Nasaie (Kubra-2206)

 

No comments:

Post a Comment