Friday, March 25, 2022

HADIS 25

 

HADIS 25

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِالرَّحْمَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «اتَّقُوا اللَّاعِنَيْنِ» ، قَالُوا: وَمَا اللَّاعِنَانِ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الَّذِي يَتَخَلَّى فِي طَرِيقِ النَّاسِ أَوْ ظِلِّهِمْ»

"takutlah dua pelaknat" Sahabat bertanya: "Apa dua pelaknat itu, wahai Rasulullah?"

Rasulullah menjawab: "Seseorang yang buang hajat di jalanan atau tempat berteduh"

 

status hadis: sahih


PERBAHASAN LAFAZ

 

[1] Pada perkataan اتَّقُوا اللَّاعِنَيْنِ, dalam riwayat muslim, digunakan perkataan: اتَّقُوا اللَّعَّانَيْنِ iaitu dari perkataan لعّان

 

Perbezaan antara dua ungkapan ini adalah, perkataan اللاعنين bermaksud orang yang melaknat, sedangkan اللعانين adalah orang yang amat dan bersangatan melaknat.

 

[2] Asal maknaاللعن adalah mendoakan agar terhindar dari rahmat Allah.

 

[3] Kata al-Khattabi, perkataan “takutlah olehmu dua jenis orang yang melaknat” (اللَّاعِنَيْنِ) adalah majaz Aqli مجاز عقلي; iaitu takutilah olehmu dua punca yang menjadikan orang boleh melaknat dan mencela.

 

[4] Menurut kitab Aun al-Ma’bud, perkataan الطريق  iaitu tempat yang sudah disediakan sebagai laluan. Ia tidak termasuk laluan المهجور  iaitu laluan yang asalnya bukan laluan, tetapi sekali sekala dilalu orang.

 

[5] Menurut kitab Aun al-Ma’bud, bahawa maksud larangan qadha’ hajar di bawah bayang-bayang bukan bukan semua bayang-bayang, tetapi bayang-bayang yang menjadi tempat orang sering berteduh.

 

Dalam erti kata lain, di kawasan yang ada teduh, tetapi bukan tempat orang berteduh di situ, maka ia tidak termasuk maksud hadis.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam HADIS ke-24, Nabi sediakan bekas untuk letak air kencing di bawah katil

 

Pada HADIS ke-25, Nabi minta hindari dari kencing di laluan orang ramai dan tempat orang berteduh.

 

Dengan melihat kepada dua hadis ini, didapati ada satu kesamaan, iaitu keperluan mengelak dari orang boleh tersilap yang melibatkan kencing. Seperti Kalau letak air kencing bawah katil, ia boleh menyebabkan orang tersilap minum; kalau di laluan orang ramai serta tempat mereka berteduh, mengelak dari orang tersilap dari terpijak najis.

 

PENGAJARAN

  

[1] PERILAKU YANG BOLEH MEMBAWA KEPADA ORANG LAKNAT

 

Secara dasarnya, kita perlu mengelak dari melakukan perkara yang boleh mengundang makian, celaan dan laknat dari orang ramai.


Namun begitu, ada beberapa perbuatan yang dilakukan sehingga mengundang laknat, ia tidak terlarang.

 

Antaranya, Al-Quran ada menyatakan bahawa orang beriman itu adalah orang yang berjihad di jalan Allah serta mereka tidak takut dicela. Firman Allah:

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (54) – المائدة

Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya. (Surah al-Maidah, ayat 54)

 

[2] SEBAB LARANGAN QADHA’ HAJAT DI BAWAH TEDUH

 

Tidak terdapat satu hadis yang sahih dan sarih menjelaskan sebab dan punca larangan kencing di bawah bayang-bayang pokok. Namun begitu, terdapat hadis doif menyatakan bahawa sebab larangan tersebut dikaitkan dengan pokok yang berbuah.

 

Al-Tibrani dalam al-Mukjam al-Awsat (hadis no: 2392) meriwayatakan daripada Ibn Umar berkata:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَتَخَلَّى الرَّجُلُ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ

“Rasulullah saw melarang bahawa seorang lelaki qadha’ hajar di bawah pokok yang berbuah” (hadis ini dinilai Doif Jiddan kerana pada sanadnya ada perawi matruk bernama Furat bin al-Saib)

 

Walaupun hadis ini doif jiddan, tetapi kandungan matannya selaras dengan fitrah manusia. iaitu, buah-buahan yang boleh dimakan, jika jatuh di atas najis, sudah pasti ia tidak dapat dimakan. Makanya, ia wajar dielak dari berlaku.

 

[3] MENGGUNAKAN PERKATAAN SOPAN

 

Menurut kitab Aun al-Ma’bud, perkataan yang digunakan dalam hadis ini adalah يَتَخَلَّى yang bermaksud menyendiri, sedangkan dalam konteks hadis ia bermaksud kencing atau berak secara menyendiri, sedangkan perkataan bagi berak adalah يتغوط.

 

Dengan ini, disimpulkan bahawa secara tidak langsung bahawa Nabi saw sudah mengajar kepada kita bahawa semasa bercakap perlu menggunakan yang sopan, seperti dalam Bahasa melayu disebut “buang air besar”, bukan “berak”.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] ABU RAJA’ QUTAIBAH BIN SA’ID AL-BALKHI (150H-240)

أبو رجاء قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ البلخي

 

Dia berasal dari Balkh, Afghanistan. Dia adalah guru semua imam kutub Sittah kecuali Ibn Majah sahaja ambil hadisnya dengan ada perantara, iaitu melalui Muhamad bin Yahya al-Zuhli dan Ibn Abi Syaibah. Dia merupakan murid kepada Imam Malik dan Imam al-Lais.

 

Menurut Abu Daud, dia masuk ke Baghdad tahun 216 hijrah. Apabila sampai di situ, Imam Ahmad dan Yahya datang berjumpa dengan dia.

 

Abu Hatim al-Razi pula kata, apabila dia sampai di Baghdad, Imam Ahmad datang belajar hadis darinya. Abu Bakar bin Abi Syaibah dan Ibn Numair dari Kufah datang ke Baghdad untuk buat ujian kekuatan hafalan dia, serta dia buat ujian juga pada kekuatan hafalan dua ulama kufah tersebut. Kejadian itu berlaku sampai ke subuh.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[4] ISMAIL BIN JA’FAR (110H-138H)

إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ

 

Dilahirkan dan meninggal di Madinah, dan kuburnya di Baqi’.

 

Bapanya adalah cicit kepada Saidina Hussin, yang nama penuh bapanya itu adalah JAAFAR BIN MUHAMMAD BIN ‘ALI BIN AL-HUSAIN BIN ALI BIN ABI TALIB; atau lebih dikenali sebagai JA’FAR SODIQ.

 

Ibunya pula adalah cucu kepada Saidina Hassan yang nama penuhnya adalah FATIMAH BINTI AL-HUSAIN AL-ASRAM الاَثرم  BIN AL-HASSAN BIN ‘ALI BIN ABI TALIB.

 

Dia dianggap sebagai imam bagi penganut fahaman syiah Ismailiyyah, sedangkan bapanya adalah rujukan bagi penganut syiah Ja’afariyyah.

 

kekhilafan dalam syiah berlaku adalah; menurut dakwaan penganut syiah Ismailiyyah bahawa bapanya, iaitu Jaafar Sodiq pernah memberitahu bahawa selepas dia bahawa anaknya; iaitu Ismail ini adalah imam.

 

Namun begitu, dia meninggal dunia pada tahun 138 hijrah yang lebih 10 tahun awal berbanding bapanya meninggal dunia, iaitu tahun 148 hijrah.

 

Dengan itu, apabila bapanya meninggal dunia, ada pula dari penganut syiah menganggap bahawa seseorang imam itu perlu menjadi imam yang sah dengan kematian bapa terlebih dahulu, baru anaknya. Namun, yang terjadi adalah anaknya meninggal terlebih dahulu.

 

Makanya, mereka pun menganggap imam selepas Ja’far Sodiq adalah adik kepada Ismail yang bernama MUSA AL-KAZIM (128H-183H). Kejadian sebegini menjadikan berlaku perselisihan antara penganut syiah sehingga lahir satu fahaman syiah yang disebut sebagai Ismailiyyah.

 

Kepercayaan sebegini tidak ada dalam fahaman sunni. Pun begitu, Ismail tetap menjadi sumber pengajian hadis dalam kalangan ahli al-Sunnah wa al-Jamaah.

 

Perbezaan antara ahli al-Sunnah wa al-Jamaah berbanding syiah dalam menanggapi Ismail adalah bahawa ahl al-Sunnah wa al-Jamaah menganggap bahawa Ismail menyampaikan hadis sama seperti perawi-perawi hadis yang lain, sedangkan syiah menganggap bahawa Ismail salah seorang imam ma’sum yang mendapat wahyu dari Allah.

 

Di samping Musa al-Kazim, Ismail punyai tiga orang adik lagi, iaitu Abdullah bin Ja’afar, ‘Ali al-‘Uraidhi العريضي dan Muhammad bin Ja’afar.

 

Dia adalah guru Imam malik, serta rijal al-Kutub al-Sittah. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

 [3] ABU SYIBL AL-‘ALA’ BIN ABDUL RAHMAN BIN YAAQUB AL-HURAQI AL-MADANI (132H/138H)

ابو شبل الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بن يعقوب الحرقي ابو شبل المدني

 

Dia adalah seorang Tabbin, dan meninggal di Madinah di era pemerintahan Khalifah Abi Ja’far al-Mansur.

 

Dari sudut Jarh wa Ta’dil, semua ulama rijal anggap dia sebagai siqah kecuali beberapa komentar berikut:

 

a.                  Al-Jurjani menyatakan bahawa dia tidak mengapa, tetapi di waktu lain menyebut bahawa dia tidak kuat.

b.                  Ibn al-Jawzi menyebut namanya salah seorang perawi palsu. Turut menyatakan bahawa al-‘Ala’ ini pernah berkata: Aku telah memalsukan hadis berkenaan kelebihan Saidina Ali sebanyak 70 buah hadis.

c.                   Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa dia Soduq, tetapi kadangkala ada berlaku waham.

d.                  Yahya bin Ma’in menyatakan bahawa tidak menjadi masalah pada hadisnya, tetapi di waktu lain menyatakan bahawa hadis al-‘Ala’ riwayatkan tidak boleh dijadikan hujah.

e.                  Albani terima hadis dia. Tetapi, Ibn Hazm tidak berhujah dengan hadisnya.

 

Dia merupakan salah seorang perawi Muslim, Abi Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan ibn Majah. Dia bukan rijal al-Bukhari. Dia adalah perawi hasan.

 

 [2] ABDUL RAHMAN BIN YA’QUB AL-JUHANI (101H)

عَبْدِ الرَّحْمَنِ بن يعقوب

 

Ini adalah bapa kepada al-‘Ala’ bin Abdul Rahman di atas. Abdul Rahman berasal dari Hamzan (Iran) dan meninggal dunia di Madinah.

 

Dia adalah rijal Muslim, Abi Daud, al-Tarmizi, al-nasaie dan ibn Majah. Dia bukan rijal al-Bukhari. Dia seorang perawi yang sahih.

 

[1] ABU HURAIRAH (21SH-59H)

  أَبِي هُرَيْرَةَ

 

Dia dilahirkan di Yaman dari etnik DUS AL-AZDIYYAH دوس الأزدية dan meninggal dunia di Madinah, dan kuburnya di Baqi’.

 

Sebelum memeluk Islam, namanya Abdul al-Syams bin Sakhar. Setelah memeluk islam, namanya ditukar kepada Abdul Rahman bin Sakhar.

 

Ada banyak riwayat menyatakan nama beliau dengan nama yang lain. Ada riwayat menyatakan, namanya Abdul Rahman bin Ghanm, ada kata Abdun bin Ghanm dan banyak lagi.

 

Sebab beliau digelar Abu Hurairah kerana kecenderungannya yang amat kuat dalam menyanyanyi anak-anak kucing. Dalam sebutan Arab, perkataan Hurairah bermaksud anak kucing yang kecil.

 

Dia memeluk Islam setelah mendengar ajaran Islam melalui seorang sahabat bernama AL-TUFAIL BIN AMRU AL-DUSI.

 

Selepas peluk islam tahun 7 hijrah, dia hijrah dari Yaman ke Madinah bersama beberapa orang dari etnik Dusi.

 

Dia sampai di Madinah semasa penduduk Madinah sedang sebuk perang Khaibar yang dengan itu menyebabkan ulama Islam khilaf berkenaan keterlibatan dia dalam perang tersebut. Imam Ibn Abdul Bar kata, dia terlibat dalam perang terbabit.

 

Sebelum Nabi wafat, beliau tidak berkahwin kerana mahu fokus untuk belajar dengan Nabi, berkhidmat dengan Nabi dan para isteri nabi. Beliau tinggal di beranda masjid Nabi—disebut Ahli Sufah.

 

Selepas kewafatan Nabi, beliau berkahwin dengan seorang perempuan bernama BUSRAH BINTI GHAZWAN.

 

Di era Umar bin al-Khattab menjadi Khalifah, Abu Hurairah dilantik menjadi Gabenor di Bahrain.

 

Semasa dekat saat kematian, beliau ada berpesan agar tidak ada sesiapa pun meratap kematiannya dan beliau minta agar segerakan tanam jenazahnya.

 

Beliau adalah sahabat yang paling banyak meriwayatkan hadis yang al-Zahabi menyatakan, hadis yang Abu Hurairah riwayatkan mencecah angka sebanyak 5374 buah hadis.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini dianggap sahih dengan alasan berikut;

A.                  Ia sahih atas syarat Muslim.

B.                  Hadis ini turut sama diriwayatkan oleh Muslim.

C.                  Arnaut dan Albani sepakat hadis ini sebagai sahih.

 

TAKHRIJ

 

Misykat (339) Muslim (269), Ahmad (8853), Ibn hibban (1415)

 

No comments:

Post a Comment