BAB 20 |
بَابُ مَا
يُنْهَى عَنْهُ أَنْ يُسْتَنْجَى بِهِ
“SESUATU YANG DILARANG GUNA UNTUK BERINSTIJAK”
HADIS 36 |
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ خَالِدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَوْهَبٍ الْهَمْدَانِيُّ حَدَّثَنَا
الْمُفَضَّلُ يَعْنِي ابْنَ فَضَالَةَ الْمِصْرِيَّ عَنْ عَيَّاشِ بْنِ عَبَّاسٍ الْقِتْبَانِيِّ أَنَّ شِيَيْمَ بْنَ بَيْتَانَ، أَخْبَرَهُ عَنْ
شَيْبَانَ الْقِتْبَانِيِّ قَالَ: إِنَّ مَسْلَمَةَ بْنَ مُخَلَّدٍ اسْتَعْمَلَ
رُوَيْفِعَ بْنَ ثَابِتٍ عَلَى أَسْفَلِ الْأَرْضِ قَالَ شَيْبَانُ:
فَسِرْنَا مَعَهُ مِنْ كَوْمِ شَرِيكٍ، إِلَى عَلْقَمَاءَ أَوْ مِنْ عَلْقَمَاءَ
إِلَى كَوْمِ شَرِيكٍ يُرِيدُ عَلْقَامَ فَقَالَ رُوَيْفِعٌ: «إِنْ كَانَ
أَحَدُنَا فِي زَمَنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيَأْخُذُ
نِضْوَ أَخِيهِ عَلَى أَنَّ لَهُ النِّصْفَ مِمَّا يَغْنَمُ، وَلَنَا النِّصْفُ،
وَإِنْ كَانَ أَحَدُنَا لَيَطِيرُ لَهُ النَّصْلُ وَالرِّيشُ، وَلِلْآخَرِ
الْقِدْحُ» ثُمَّ قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «يَا رُوَيْفِعُ لَعَلَّ الْحَيَاةَ سَتَطُولُ بِكَ بَعْدِي،
فَأَخْبِرِ النَّاسَ أَنَّهُ مَنْ عَقَدَ لِحْيَتَهُ، أَوْ تَقَلَّدَ وَتَرًا،
أَوْ اسْتَنْجَى بِرَجِيعِ دَابَّةٍ، أَوْ عَظْمٍ فَإِنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْهُ بَرِيءٌ»
Sesungguhnya Maslamah
bin Mukhallad melantik Ruwaifi' bin Tsabit sebagai pegawai di daerah dataran
rendah (di Mesir).
Syaiban melanjutkan:
Kami berjalan bersamanya (Ruwaifi’) dari Kum Syarik ke 'Alqama` (atau dari
'Alqama` ke Kaum Syarik)—yang dia maksudkan adalah untuk ke 'Alqam.
Ruwaifi' berkata:
"Jika salah seorang kita berada pada zaman Rasulullah saw, pasti dia akan
memelihara unta yang kurus milik saudaranya. Dengan syarat, saudaranya itu
(pemilik unta) mendapat bahagian separuh hasil perolehan ghanimah, dan kami
mendapat separuhnya yang berbaki. Dan jika itu terjadi pada salah seorang di
antara kita, pasti dia mendapat bahagian mata panah dan bulu burung, sedang
yang satu lagi mendapat bahagian kayu panah”
Ruwaifi' melanjutkan
lagi: Rasulullah pernah berpesan kepadaku: "Wahai Ruwaifi'! Boleh jadi
kamu akan memiliki umur yang panjang selepas aku wafat, maka beritahulah kepada
orang bahawa siapa yang mengikat
janggutnya atau berkalung tali, atau beristinja dengan najis binatang atau
tulang, maka sesungguhnya Muhammad saw berlepas diri dari orang tersebut"
Status hadis: sahih lihairih
PERBAHASAN LAFAZ |
[1] Perkataan كوم شريك adalah nama tempat yang
berhampiran dengan iskandariyyah, Mesir.
SYARIK dikatakan adalah asal nama seorang sahabat nabi yang nama
sebenarnya adalah Syarik bin Summi al-Muradi al-Ghatifi. Dia dikatakan terlibat
bersama Amru bin al-As membuka Mesir.
Diidhafatkan kepada كوم (longgokan) kerana dikatakan
dalam perjalanan untuk pembukaan kota Iskandariyyah, Syarik di hadapan, lalu
nampak tentera rom. Mereka nak elak dari tentera rom nampak, di situ mereka
membuat satu longgokan tanah untuk memastikan tentera itu tidak nampak mereka.
[2] perkataan علقماء adalah satu tempat di
tengah-tengah jalan ke Iskandariyyah, Mesir.
[3] perkataan علقام adalah satu tempat yang bukan
علقماء. Dikatakan, tempat itu berhampiran dengan lautan di Mesir.
[4] Dalam hadis, ada disebut bahawa perjalanan
tersebut dari Kum Syarik ke Alqama’. Lalu, disebut “ATAU dari Alqama’ ke kum
Syarik. “ATAU” dalam hadis ini adalah syak (tidak pasti) dari perawi yang
bernama SYAIBAN. Dalam erti kata lain, SYAIBAN tidak pasti, apakah perjalanan
itu dari Kum Syarik ke Alqama’ atau dari ‘Alqama’ ke Kum Syarik.
[5] maksud dengan لَيَأْخُذُ
نِضْوَ أَخِيهِ عَلَى أَنَّ لَهُ النِّصْفَ مِمَّا يَغْنَمُ، وَلَنَا النِّصْفُ
adalah unta kurus itu digunakan untuk perang. Hasil dari perang itu, mendapat
harta ghanimah. Harta ghanimah itu dibahagikan antara pemilik unta dan orang
yang berperang di jalan Allah (penyewa unta untuk pergi berperang).
[6] maksud dengan وَإِنْ
كَانَ أَحَدُنَا لَيَطِيرُ لَهُ النَّصْلُ وَالرِّيشُ، وَلِلْآخَرِ الْقِدْحُ
adalah pembahagian itu tetap berlaku, walaupun semurah-murah harga; iaitu
setahap hujung mata anak panah sekalipun. (Ini disebut sebagai isti’arah)
[7] maksud لَعَلَّ الْحَيَاةَ سَتَطُولُ
بِكَ adalah pengharapan dari nabi agar Ruwaifi’ diberikan umur
panjang.
[8] perkataanرَجِيعِ دَابَّةٍ yang diterjemah sebagai tahi binatang, ia
berasal dari perkataan رجع yang bermaksud kembali. Dalam erti kata lain, najis binatang
itu kembali kepada asal makanannya, iaitu rumput.
PENJELASAN HADIS |
Hadis ini menjelaskan beberapa perkara penting
berikut:
[1] MASLAMAH adalah gabenor Mesir yang dilantik oleh
MUAWIYYAH. Semasa dia jadi gabenor, dia lantik RUWAIFI’ menjadi pegawai dia
agar jaga Mesir.
[2] Ruwaifi’ menjelaskan berkenaan salah satu sistem
muamalat dalam Islam, iaitu mudharabah. Mudharabah bermaksud “satu pihak
memberikan wang kepada satu pihak yang lain untuk diniagakan, dan keuntungan
dibahagikan sesame dua pihak tersebut.
[3] dalam hadis ini juga, Riwaifi’ menyebut berkenaan
Nabi saw menggambarkan larangan empat perkara:
(a) ikat janggut (lambang kesombongan dan takbur)
(b) tali yang berambu yang diletak di tengkok
(c) tidak istinjak menggunakan tahi kering.
(d) tidak istinjak menggunakan tulang.
HUBUNGAN
HADIS |
Dalam hadis ke-35,
disebutkan berkenaan
syaitan berhimpun. Ia seiras dengan hadis ke-6.
Dalam hadis ke-36 ini pula, ada menyebut istinja’
dengan tulang dan najis. Ia seiras dengan hadis ke-7.
PENGAJARAN |
[1] SETIAP PIHAK PERLU DAPAT BAHAGIANNYA
Dalam hadis ini, Ruwaifi’ menyatakan bahawa ada setiap
pihak yang terlibat dalam perniagaan secara mudharabah hendaklah mendapat hak
masing-masing berasaskan persetujuan bersama, walaupun dalam kadar sebesar mata
panah sekalipun.
[2] IKAT JANGGUT
Dikatakan, pada zaman Jahiliyyah, janggut itu diikat
ketika mereka berhadapan dengan perang.
Ada pelbagai tafsiran ulama punca larangan tersebut:
Pertama, dilarang kerana menganggap ia adalah fesyen
orang sombong.
Pendapat ini diasaskan kepada bandingan dengan hadis
yang melarang melabuhkan pakaian sehingga menutup mata kaki bagi orang lelaki.
Daripada Abdullah bin Umar bahawa Nabi saw ada bersabda:
مَنْ جَرَّ
ثَوْبَهُ خُيَلاَءَ، لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ القِيَامَةِ
“Barangsiapa yang menjulurkan pakaiannya kerana sombong, Allah
swt tidak akan melihatnya pada kiamat nanti” (al-Bukhari, hadis no: 3665)
Kedua, dilarang kerana menganggap ia menyerupai wanita
yang membuat tocang rambut.
Pendapat ini diasaskan kepada bandingan dengan hadis
yang melarang lelaki yang memyerupai wanita. Daripada Ibn Abbas berkata:
لَعَنَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ المُخَنَّثِينَ مِنَ الرِّجَالِ،
وَالمُتَرَجِّلاَتِ مِنَ النِّسَاءِ
“Nabi saw melaknat lelaki yang menyerupai wanita, dan wanita
menyerupai lelaki” (al-Bukhari, hadis no: 5886)
[3] TALI TANGKAL
Maksud larangan tali tangkal adalah sesuatu tali yang
diikat pada tengkok binatang atau anak kecil, kononnya nak elak dari penyakit.
Ada dakwaan mengatakan, masyarakat jahiliyyah letak
loceng kecil pada tali tangkal itu. Hal ini merujuk kepada hadis Ibn Mas’ud
berkata:
فَأَرْسَلَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، رَسُولًا أَنْ لاَ يَبْقَيَنَّ فِي
رَقَبَةِ بَعِيرٍ قِلاَدَةٌ مِنْ وَتَرٍ، أَوْ قِلاَدَةٌ إِلَّا قُطِعَتْ
Rasulullah mengutus seorang utusan agar tidak
membiarkan pada leher-leher unta seutas talipun yang digunakan untuk mengikat
panah atau seutas kalung melainkan harus dipotong" (al-Bukhari, hadis no:
3005)
[4] BERISTINJAK DENGAN NAJIS
Najis adalah kotor, serta ia adalah makanan bagi
kenderaan jin, dengan sebab itu ia dilarang dari berinstinjak dengannya.
Perbahasan ini sudah disebut dalam hadis ke-7 yang lalu
[5] ISTINJAK DENGAN TULANG
Tulang adalah makanan jin yang perbahasannya sudah
disebut dalam hadis ke-7 yang lalu.
BIOGRAFI PERAWI |
[6] YAZID BIN KHALID BIN ABDILLAH BIN MAUHIB
AL-HAMDANI (232H)
يَزِيدُ بْنُ خَالِدِ بْنِ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَوْهَبٍ الْهَمْدَانِيُّ
Gelarannya ABU KHALID
AL-RAMLI. Digelar al-Ramli kerana dia berasal dari Ramallah (Palestine). Al-Hamdani
pula adalah satu kabilah Arab dari Yaman. Hal ini kerana, asal keturunannya
dari Yaman.
Dia adalah guru Imam
Abu Daud, al-Nasaie dan Ibn Majah.
Al-Daraqutni kata dia
majhul, tetapi tidak sedikit ulama yang kata dia siqah. Apatah lagi, Imam Abu
Daud belajar dan riwayatkan hadisnya. Ibn Hibban meletakkan dia dalam senarai
perawi-perawi siqah.
Dia adalah salah
seorang perawi yang sahih.
[5] AL-MUFADDHAL BIN FADHALAH AL-MISRI (107H-182H)
الْمُفَضَّلُ
ابْنَ فَضَالَةَ الْمِصْرِيَّ
Nama penuhnya adalah ABU MUAWIYAH AL-MUFADHHAL BIN
UBAID BIN SUMAMAH BIN MARSAD AL-RA’INI الرعيني AL-QITBANI
Dia berasal dari Mesir dan pernah menjadi Qadhi di Mesir
sebanyak dua kali.
Ramai ulama menganggap bahawa dia seorang yang zuhud
dan mustajab doa. Antara yang mengatakan sebegitu adalah Imam Abu Daud dan Isa
bin Zaghbah. Dikatakan dia seorang ahli ibadat, sehinggakan menurut cerita
bahawa dalam dia sakit dan badannya lemah, dia mampu berdiri lama untuk
menunaikan solat.
Ada TAJRIH terhadapnya seperti Ibn Sa’ad kata, dia munkar hadis. Namun
begitu, al-Saharanpuri dalam kitab Bazl al-Majhud kata, Ibn Sa’ad salah dalam
menilai al-Mufaddhal. Abu Hatim, Ibn Kharrash dan Ibn Ma’in kata, dia siqah
lagi Soduq.
Dia salah seorang rijal al-kutub al-Sittah, dan dia
dianggap perawi sahih.
[4]’AYYASH BIN ABBAS AL-QITBANI
عَيَّاشِ بْنِ
عَبَّاسٍ الْقِتْبَانِيِّ
Nama penuhnya ABU ABDUL RAHIM ‘AYYASH BIN ABBAS BIN
JABIR BIN YASIN AL-HIMYARI AL-MISRI.
Gelaran AL-QITBANI adalah nisbah kepada satu kabilah
arab dari Yaman, iaitu satu keturunan yang dari orang yang bernama QITBAN BIN RUMAN.
Imam Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn
Majah meriwayatkan hadisnya. Hanya al-Bukhari sahaja tidak riwayatkan darinya. Walaubagaimana
pun, dia perawi yang sahih.
[3] SYIYAYM BIN BAITAN AL-QIBTANI
شِيَيْمَ بْنَ
بَيْتَانَ الْقِتْبَانِيِّ
Ulama Mesir yang berasal dari keturunan Yaman ini
adalah rijal Abu Daud, al-Tarmizi dan al-Nasaie. Tidak didapati dia
diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim dan Ibn Majah.
Abu Bakar al-Bazzar kata, dia tidak masyhur. Namun begitu, Ibn Hajar
al-Asqalani, al-Zahabi, Ibn Saad dan Yahya Bin Ma’in kata, dia siqah. Dia
dianggap sebagai perawi yang sahih.
[2] SYAIBAN AL-QITBANI
شَيْبَانَ الْقِتْبَانِيِّ
Menurut Abu Daud, nama penuh perawi ini adalah SYAIBAN
BIN UMAYYAH. Ada pula kata, namanya adalah SYAIBAN BIN QAIS AL-QITBANI.
Abu Daud menyatakan, gelaran dia adalah ABU HUZAIFAH.
Dia tinggal di Mesir. Ada pula ulama lain dakwa, dia
tinggal al-Asqalan (Palestine).
Menurut al-Saharanpuri dalam Bazl al-Majhud bahawa dia
perawi Majhul.
[1] SAHABAT(K): ABU MA’AN MASLAMAH BIN MUKHALLAD
AL-ANSARI AL-ZARQI (1H-62H)
ابو معن مَسْلَمَةَ بْنَ
مُخَلَّدٍ الأنصاري الزرقي
Ulama khilaf berkenaan
statusnya. Al-Imam al-Bukhari, al-Daraqutni dan al-Zahabi anggap dia adalah
SAHABAT. Sedangkan al-Imam Ahmad dan Abu Hatim kata, dia sekadar MUKHDARAM
sahaja.
Kekhilafan ini berlaku kerana dia dilahirkan
di Mesir pada 1 hijrah. Bahkan ada riwayat kata, dia dilahirkan pada 4 Hijrah.
Jika dia dianggap
sebagai sahabat, sudah pasti dia berjumpa dengan nabi saw, sedangkan baginda
wafat tahun 11 hijrah yang ketika itu umurnya adalah 11 tahun (atau: 7 tahun).
Tidak dinafikan,
memang dia pernah sampai di Madinah, tetapi tidak ada satu bukti yang
dipercayai bahawa semasa dia sampai di Madinah ketika Nabi saw masih hidup.
Walaubagaimana pun, dikatakan
dia bersama Amru bin al-As dihantar oleh
Saidina Umar untuk pembukaan Mesir. Turut sama dengan mereka adalah Syarik bin Summiy
al-Muradi al-Ghatifi dan Abu Salim al-Jaisyani.
Di era
Muawiyyah menjadi Khalifah, dia dilantik menjadi gabenor Mesir. Kemudian, ditambah
untuk menjadi gabenor di Maghribi
Pada era
Saidina Ali, tercetus perang Siffin, dia di pihak Muawiyyah. Selepas Muawiyyah
meninggal, dia tetap menjadi gabenor dia dua wilayah ini pada Era Yazid.
Dia adalah
orang yang mula-mula yang membuat Menara masjid untuk azan.
Walaupun dia lahir di Mesir dan pernah sampai
di Madinah, kemudian ke mesir pula di era Muawiyyah, pendapat masyhur
menyatakan bahawa dia meninggal di Madinah. Ibn Yunus pula mendakwa, dia
meninggal di Mesir, iaitu di Iskadariyyah.
[1] SAHABAT: RUWAIFI’
BIN SABIT
رُوَيْفِعَ بْنَ ثَابِتٍ
Nama penuhnya adalah RUWAIFI’ BIN SABIT BIN AL-SAKN
BIN ‘ADI BIN HARITHAH BIN AL-NAJJAR AL-ANSARI.
Dia dilahirkan di Maghribi dan meninggal dunia di
Libya, iaitu ketika dia menjadi gabenor di situ. Dia pernah sampai Mesir,
Madinah dan Afrika.
Dia menjadi gabenor atas perlantikan Muawiyyah. Dan
pernah terlibat perang di Afrika dalam tahun 47 Hijrah.
Dia adalah sahabat Nabi yang paling akhir meninggal di
Afrika.
PERBAHASAN SANAD |
[1] SANAD ABU DAUD
حدثنا يزيد بن خالد بن عبد الله
بن موهَب الهمداني: حدثنا المفَضلُ- يعني:ابن فَضَالة المصري- عن عياش بن عباس
القِتْبَاتي أن شِيَيْم بن بَيْتان أخبره عن شيبان القتباني.
[2] STATUS HADIS: SAHIH
[A] Kalau ada kritikan pun, hanya pada perawi bernama SYAIBAN AL-QATBANI (MAJHUL).
[B] Hadis ini ada MUTABA-AH SANAD, iaitu hadis ke-37, SYUYAYM ambil terus dari RUWAIFI’, Tanpa melalui perawi lemah—SYAIBAN AL-QATBANI yang majhul. Atas alasan ini, hadis ini Sahih.
TAKHRIJ |
Al-Nasaie
(Kubra-9284), Ahmad (17000, 169995)
No comments:
Post a Comment