Sunday, March 6, 2022

HADIS 14 (BAB 6)

BAB 6

 

بَابُ كَيْفَ التَّكَشُّفُ عِنْدَ الْحَاجَةِ

“CARA MEMBUKA PAKAIAN SEMASA QADHA’ HAJAT”

 

HADIS 14

 

حَدَّثَنَا زُهَيْرُبْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ رَجُلٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ  «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَرَادَ حَاجَةً لَا يَرْفَعُ ثَوْبَهُ حَتَّى يَدْنُوَ مِنَ الْأَرْضِ»

Daripada Ibn Umar: “Nabi saw apabila hendak qadha’ hajat, baginda tidak mengangkat pakaiannya hingga telah dekat dari tanah”

 

Status hadis: sahih

PENJELASAN HADIS

 

[1] Yang menceritakan kisah dalam hadis ini adalah ABDULLAH BIN UMAR, iaitu anak kepada Saidina Umar bin al-Khattab.

 

Dalam catatan sejarah, Ibn Umar antara sahabat Nabi yang masih muda. Semasa Hijrah, umurnya baru 10 tahun.

 

Justeru, dalam kisah ini boleh dikatakan dia nampak Nabi saw itu ketika di masih kecil.

 

[2] hadis ini menjelaskan bahawa Nabi saw amat berhati-hati dalam hal aurat, hatta ketika mahu qadha’ hajat.

 

Dijelaskan bahawa baginda ketika Qadha’ hajat amat cakna dengan mata-mata manusia yang memerhatikan, makanya baginda tidak akan menyelak pakaian ketika qadha’ hajat kecuali apabila benar-benar duduk, kerana dalam keadaan begitu aurat sudah banyak tertutup.

  

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke 13 menjelaskan bahawa Nabi saw qadha’ hajat mengadap arah kiblat.

 

Hadis yang ke-14 ini pula, menjelaskan lagi bahawa qadha’ hajat Nabi dalam bangunan. Hal ini kerana, kebiasan orang yang hendak pastikan auratnya tidak kelihatan bahawa dia qadha’ hajat dalam bangunan.

 

Menjadi kebiasaan bagi Nabi saw yang akan berusaha memastikan auratnya tidak kelihatan. Jika dalam konteks di padang pasir atau dalam permusafiran, sudah pasti Nabi saw mengambil pendekatan bahawa pergi jauh dari penglihatan manusia; ataupun qadha’ hajat di balik bongol tanah atau pasir; ataupun dalam hadis bab ini, Nabi saw tidak akan menyelak kainnya kecuali apabila dia benar-benar sudah duduk.

 

PENGAJARAN

 

[1] QADHA’ HAJAT DALAM KEADAAN DUDUK

 

Dalam hadis ini menjelaskan bahawa keutamaan qadha’ hajat adalah dalam keadaan duduk. Namun begitu, berlaku khilaf dalam keadaan ulama berkenaan kencing dalam keadaan berdiri yang bakal dikupas dalam perbincangan akan datang.

 

[2] AURAT TIDAK BOLEH DIBUKA KECUALI DALAM KADAR KEPERLUAN SAHAJA

 

Antara perkara utama yang diajar dalam islam adalah keperluan menutup aurat. Berkenaan aurat lelaki sesame lelaki, aurat Wanita sesame mereka, serta aurat antara muslimat dan Wanita non Muslim, akan dibicangkan dalam hadis ke-15 akan datang.

 

[3] MANDI TELANJANG

 

Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan, hadis bab ini menjelaskan keadaan di luar bangunan, seperti qadha’ hajat di padang lapang dan sebagainya.

 

Dengan itu, timbul perbahasan fiqh berkenaan hukum mandi telanjang dalam bangunan yang tertutup.

 

Secara dasarnya, sebarang tindakan yang boleh menyebabkan orang nampak aurat, maka hukumnya adalah haram.

 

Namun, jika didapati sesuatu tempat yang boleh terhindar dari aurat kelihatan, sama ada secara yakin atau secara zann yang kuat, maka berlaku khilaf dalam kalangan ulama berkenaan mandi dalam keadaan telanjang.

 

Al-Imam al-Syaukani dan Imam al-nawawi antara ulama yang pernah memfatwakan bahawa hukum mandi telanjang di tempat yang terselamat dari kelihatan aurat adalah harus.

 

Antara dalil-dalil mereka adalah seperti berikut;

 

pertama, hadis bahawa Nabi Musa mandi telanjang. Daripada Abu Hurairah bahawa Nabi saw ada bersabda:

 

كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ يَغْتَسِلُونَ عُرَاةً، يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ، وَكَانَ مُوسَى صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ وَحْدَهُ، فَقَالُوا: وَاللَّهِ مَا يَمْنَعُ مُوسَى أَنْ يَغْتَسِلَ مَعَنَا إِلَّا أَنَّهُ آدَرُ، فَذَهَبَ مَرَّةً يَغْتَسِلُ، فَوَضَعَ ثَوْبَهُ عَلَى حَجَرٍ، فَفَرَّ الحَجَرُ بِثَوْبِهِ، فَخَرَجَ مُوسَى فِي إِثْرِهِ، يَقُولُ: ثَوْبِي يَا حَجَرُ، حَتَّى نَظَرَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ إِلَى مُوسَى، فَقَالُوا: وَاللَّهِ مَا بِمُوسَى مِنْ بَأْسٍ، وَأَخَذَ ثَوْبَهُ، فَطَفِقَ بِالحَجَرِ ضَرْبًا

“"kebiasaan kalangan Bani Israil jika mandi bahawa mereka mandi dengan telanjang, hingga sebagian melihat sebagian yang lainnya. Sedangkan Nabi Musa lebih suka mandi sendirian. Maka mereka pun berkata: "Demi Allah, tidak ada menghalangi Musa untuk mandi bersama kita kecuali kerana dia adalah seorang lelaki yang kemaluannya kena hernia. Lalu pada suatu ketika bahawa Musa pergi mandi dan meletakkan pakaiannya pada sebuah batu, lalu batu tersebut lari dengan membawa pakaiannya. Maka Musa lari mengejar batu tersebut sambil berkata: “Wahai batu, kembalikan pakaianku!”, sehingga ramai Bani Israil melihat Musa. Mereka lalu berkata: “Demi Allah, pada diri Musa tidak ada yang ganjil”. Musa kemudian mengambil pakaiannya dan memukul batu tersebut dengan satu pukulan” (al-Bukhari, hadis no: 278 | muslim, hadis no: 339)

 

Kedua, hadis bahawa Nabi Ayub mandi telanjang. Daripada Abu Hurairah bahawa nabi saw berkata:

 

بَيْنَا أَيُّوبُ يَغْتَسِلُ عُرْيَانًا، فَخَرَّ عَلَيْهِ جَرَادٌ مِنْ ذَهَبٍ، فَجَعَلَ أَيُّوبُ يَحْتَثِي فِي ثَوْبِهِ، فَنَادَاهُ رَبُّهُ: يَا أَيُّوبُ، أَلَمْ أَكُنْ أَغْنَيْتُكَ عَمَّا تَرَى؟ قَالَ: بَلَى وَعِزَّتِكَ، وَلَكِنْ لاَ غِنَى بِي عَنْ بَرَكَتِكَ

“"Tatkala Ayyub mandi dalam keadaan telanjang, tiba-tiba muncul belalang dari emas. Lalu Ayyub mengumpulkan dan memasukkannya ke dalam baju. Maka Tuhannya memanggilnya: 'Wahai Ayyub, bukankah aku sudah memberimu kecukupan sebagaimana kau lihat?” Ayyub menjawab, “Benar, dan demi segala kemuliaan-Mu. Tetapi aku tidak pernah merasa puas dari limpahan barakah-Mu” (al-Bukhari, hadis no: 279)

 

Dengan dalil-dalil ini, dalam kitab Nail al-Awtar, al-Imam al-Syaukani berkata:

قَالَ الْحَافِظُ: وَهَذَا إنَّمَا يَأْتِي عَلَى رَأْي مَنْ يَقُولُ: شَرْعُ مَنْ قَبْلَنَا شَرْعٌ لَنَا، وَاَلَّذِي يَظْهَرُ أَنَّ وَجْهَ الدَّلَالَة مِنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - قَصَّ الْقِصَّتَيْنِ وَلَمْ يَتَعَقَّبْ شَيْئًا مِنْهُمَا فَدَلَّ عَلَى مُوَافَقَتِهِمَا لِشَرْعِنَا، وَإِلَّا فَلَوْ كَانَ فِيهِمَا شَيْءٌ غَيْرَ مُوَافِقٍ لَبَيَّنَهُ

“berkata al-Hafiz: ini adalah pendapat mereka yang menggunakan alasan bahawa syariat nabi dahulu juga adalah syariat kita. Yang jelas dari pendalilan di sini adalah bahawa Nabi saw mengisahkan dua kisah tanpa baginda memberikan sebarang komentar terhadap dua kisah ini. Ini membuktikan bahawa hukum dalam kejadian dua nabi itu adalah sama dengan hukum bagi syariat kita. Jika ia bukan syariat kita, sudah pasti ia sudah dijelaskan oleh nabi”.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] ZUHAIR BIN HARB BIN SYADDAD ABU KHAISAMAH (160H-234H)

زُهَيْر بن حَرْب بن شَدَّاد أَبُو خَيْثَمَة

 

Dia adalah guru kepada al-bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ibn Majah, serta rijal kepada al-Nasaie. Dan dia adalah perawi yang SAHIH.

 

Dia dilahirkan di al-Nasa’ yang sekarang di dalam negara Turkmenistan dan tinggal dan meninggal dunia di Baghdad.

 

*PERHATIAN: ada seorang lagi yang nama hampir sama, iaitu ABU KHAISAMAH ZUHAIR BIN MUAWIYYAH (100H-174H), seorang perawi hadis yang merupakan rijal al-Kutub al-Sittah yang berasal dari Kufah.

 

[4] WAKI’ BIN AL-JARRAH (129H-197H)

 وَكِيعٌ بن الجراح

 

Sudah dijelaskan dalam hadis ke-5 yang lalu

 

[3] SULAIMAN BIN MIHRAN AL-‘ASMASH (61H-148H)

سليمان بن مهران الْأَعْمَشِ

 

Sudah dijelaskan dalam hadis ke-7 yang lalu.

 

[2] SESEORANG LELAKI

 رَجُلٍ

 

Menurut al-‘Azim Abadi dalam Aun al-Ma’bud, dikatakan bahawa lelaki yang dalam sanad ini adalah QASIM BIN MUHAMMAD yang merupakan salah seorang perawi siqah. Menurut dakwaan lain pula, bahawa lelaki itu adalah GHIYAS BIN IBRAHIM yang merupakan salah seorang perawi doif.

 

[1] ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)

عبدالله ابْنِ عُمَرَ

 

Sudah dijelaskan dalam hadis ke-11 yang lalu

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ رَجُلٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini dinilai SAHIH dengan alasan berikut;

 

[a] Walaupun sanad hadis ini ada perawi MUBHAM--رجل, tetapi dalam sanad AL-BAIHAQI telah disebut bahawa perawi itu adalah AL-QASIM BIN MUHAMMAD (cucu Abu Bakar al-Siddiq) yang merupakan perawi yang siqah lagi faqih. Justeru, dakwaan munqati’ tidak valid.

[b] Turut sama mengatakan hadis ini sahih adalah AL-SAYUTI.

 

[3] SANAD LAIN

 

Imam Abu Daud membawakan sanad yang lain bagi hadis ini adalah seperti berikut;

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَاهُ عَبْدُ السَّلَامِ بْنُ حَرْبٍ عَنِ الْأَعْمَشِ  عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ  - وَهُوَ ضَعِيفٌ –

 

Sanad ini dinilai DOIF oleh Abu Daud bukan berfaktorkan ABDUL SALAM BIN HARB (91H-187H), kerana ulama kelahiran Basrah yang meninggal di Kufah ini adalah seorang yang siqah bahkan dia salah seorang rijal al-Bukhari.

 

Tetapi, hadis ini dinilai DOIF oleh Abu Daud dengan alasan MUNGQATI’—terputus sanad kerana didapati al-A’mash tidak pernah dengar hadis dari Anas bin Malik.

 

Al-Imam al-Tarmizi berkata dalam al-Sunan:

ويقال لم يسمع الأعمش من أنس ولا من أحد من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم وقد نظر إلى أنس بن مالك قال رأيته يصلي فذكر عنه حكاية في الصلاة

“dikatakan bahawa al-A’mash tidak mendengar hadis dari Anas, dan juga seorang pun dalam kalangan sahabat Nabi. Yang pasti, al-A’mash pernah melihat Anas. Dia sendiri pernah kata, “aku lihat Anas menunaikan solat”. Dia menyebut itu dalam menghikayatkan berkenaan solat”

 

Walaubagaimana pun, kesimpulan Abu Daud bahawa sanad ini doif dengan alasan bahawa al-‘Amash tidak mendengar hadis dari Anas diragui, kerana AL-MUNZIRI ada  berkata:

 

وذكر أبو نعيم الأصبهاني أن الأعمش رأى أنس بن مالك، وابن أبي أوفى وسمع منهما، والذي قاله الترمذي هو المشهور

“Abu Nuaim al-Asbahanni menyebut bahawa al-A’mash melihat anas dan Abdullah bin Abi Awfa, dan MENDENGAR dari kedua-duanya. Yang menyatakan ini adalah al-Tarmizi—ini yang masyhur”

 

Dengan sebab itu, ALBANI tetap menegaskan bahawa hadis ini adalah SAHIH.

 

Dalam tambahan maklumat, seorang murid Abu Daud yang merupakan pencatat hadis-hadis Abu Daud bernama ABU ISA AL-RAMLI (320H) yang berasal dari Baghdad berkata berkenaan sanad yang kedua ini bermuara dari ABDUL SALAM BIN HARB seperti berikut;

قَالَ أَبُوعِيسَى الرَّمْلِيُّ  حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ الْوَلِيدِ  حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَوْنٍ  أَخْبَرَنَا عَبْدُ السَّلَامِ بِهِ

 

Walaubagaimana pun, ARNAUT anggap hadis ini HASAN.

 


No comments:

Post a Comment