Sunday, March 27, 2022

HADIS 34

 

HADIS 34

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ بُزَيْعٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُالْوَهَّابِ بْنِ عَطَاءٍ عَنْ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ،  عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنِ الْأَسْوَدِ  عَنْ عَائِشَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَعْنَاهُ

 

*Hadis ini satu makna dengan hadis 33, hanya berbeza sanad bermula dari ABDUL WAHAB BIN ‘ATA.

 

status hadis: sahih


BIOGRAFI PERAWI

 

[7] MUHAMMAD BIN HATIM BIN BUZAI’ AL-BASRI (249H)

مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ بُزَيْعٍ البصري

 

Dia adalah guru kepada imam kutub Sittah. Dilahirkan dan meninggal di Basrah. Antara tempat yang selalu pergi adalah Baghdad.

 

Selain ulama hadis, beliau juga seorang ahli sastera. Dia dinilai sahih.

 

[6] ABU NASR ABDUL WAHAB BIN ‘ATA AL-‘AJLI AL-KHAFFAF (204H)

ابو نصر عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنِ عَطَاءٍ العَجْليّ الخَفّاف

 

Dia dilahirkan di Basrah dan meninggal di Baghdad.

 

Dalam Kalangan ulama hadis, berlaku beberapa kritikan terhadapnya seperti berikut;

 

Pertama, MUDHTARIB

 

Antara yang mengatakan begitu adalah Imam Ahmad bin Hambal.

 

Kedua, DOIF.

 

Selain imam Ahmad, turut mengatakan perkara yang sama adalah al-Bazzar, al-Nasaie, Zakaria bin Yahya al-Saji.

 

Al-Bukhari anggap dia sebagai tidak kuat, tetapi masih lagi terbuka kepada kritikan balas.

 

Ketiga, SODUQ KADANGKALA TERSILAP

 

Yang mengatakan sebegitu adalah Abdul Rahman al-Mubarakpuri, al-Asqalani dan Saleh bin Muhammad Jazrah yang menyebabkan dianggap tidak boleh terima riwayatnya berkenaan al-Abbas bin Abd al-Muttalib.

 

Keempat, TADLIS DARI SUR

 

Yang mengatakan sebegitu adalah ibn Hajar al-Asqalani dan Abdul Rahman al-Mubarakpuri.

 

Pun begitu, terdapat beberapa pujian terhadap ABDUL WAHAB BIN ‘ATA seperti berikut;

 

Pertama, SIQAH

 

Ramai yang kata sebegitu seperti  Yahya Bin Ma’in, al-Daraqutni, al-Hasan bin Sufyan, Abu Bakar al-Maruzi, Abu Hafs Umar bin Syahin, Ibn Hibban dan sebagainya.

 

Kedua, AMAT TAHU BERKENAAN SA’ID BIN ARUBAH

 

Hal ini diakui oleh Imam Ahmad Bin hanbal, dalam pada Imam Ahmad akui bahawa dia seorang doif dan tadlis.

 

Dari segala kritikan dan pujian itu, dapat disimpulkan darjatnya dalam periwayatan hadis adalah HASAN. Hal ini diakui oleh Imam al-Zahabi.

 

[5] SA’ID BIN ABI ‘ARUBAH

سَعِيدٍ ابْنِ أَبِي عَرُوبَة

 

Lihat hadis 33. Di sana, digunakan Ibn ‘Arubah.

 

[4] ABU MA’SYAR ZIYAD BIN KULAIB AL-NAKHAIE (119H)

 أَبِو مَعْشَرٍ زياد بن كليب النخعي

 

lihat hadis ke-33.

 

[3] IBRAHIM BIN YAZID BIN QAIS AL-NAKHAIE (47H-96H)

 عَنْ إِبْرَاهِيمَ بن يزيد بن قيس النخعي

 

Lihat hadis ke-33

 

[2] AL-ASWAD BIN YAZID AL-NAKHAIE (75H)

 الْأَسْوَدِ بن يزيد النخعي

 

Dia adalah adik beradik dengan ibu Ibrahim al-Nakhaie. Dilahirkan di Yaman dan meninggal dunia di Kufah. Dia adalah rijal Kutub Sittah dan dianggap sebagai perawi sahih.

 

[1] AISYAH BINTI ABI BAKAR

 عَائِشَةَ بنت ابي بكر الصديق

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ بُزَيْعٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنِ عَطَاءٍ، عَنْ سَعِيدٍ، عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنِ الْأَسْوَدِ، عَنْ عَائِشَةَ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

ISYKAL:

Ada pihak yang berpendapat bahawa hadis ini DOIF dengan anggapan bahawa SA’ID BIN ABI ARUBAH itu berlaku IKHTILAT padanya.

 

Pendapat itu ditolak dengan alasan berikut;

[a] ABDUL WAHAB BIN ‘ATA’ ambil hadis dari SAID sebelum dia ikhtilat.

[b] Dia rijal kutub al-Sittah.

 

No comments:

Post a Comment