HADIS 38 |
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّا بْنُ إِسْحَاقَ حَدَّثَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ: «نَهَانَا
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَتَمَسَّحَ بِعَظْمٍ أَوْ
بَعْرٍ»
“Rasulullah saw
melarang kami untuk beristinja dengan tulang atau najis binatang”
PENJELASAN LAFAZ |
Perkataan نتمسح bermaksud melalukan tangan
pada sesuatu. Maksud dalam konteks hadis adalah istinjak.
HUBUNGAN HADIS |
HADIS
KE-36: digambarkan Nabi
saw bebaskan diri dari orang yang beristinjak dengan tahi dan tulang.
HADIS KE-38: Jabir Bin
Abdillah kata, nabi saw larang istinjak dengan dua perkara tersebut.
PENGAJARAN |
ISTINJAK GUNA TAHI DAN
TULANG
Larangan berkenaan
dilarang dari qadha’ hajat menggunakan najis dan tulang sudah dijelaskan dalam
hadis ke-7 dan ke- 8.
BIOGRAFI PERAWI |
[5] AHMAD BIN MUHAMMAD
BIN HAMBAL (164H-241H)
أَحْمَدُ بْنُ
مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ
Lihat hadis ke-27.
[4]
RAWH BIN UBADAH (207H)
رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ
Nama penuhnya adalah ABU
MUHAMMAD RAWH BIN UBADAH BIN AL-‘ALA’ العلاء BIN HASSAN حسان BIN AMRU BIN MARSAD AL-QISI AL-BASRI.
Dia
dilahirkan di basrah dan meninggal di tempat yang sama. Dia pernahs ampai ke Baghdad.
Dia
adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, bahkan turut sama meriwayatkan darinya adalah
Syu’bah, al-Awzaie dan Malik.
Terdapat
sedikit TAJRIH terhadapnya adalah seperti kata al-Nasaie bahawa dia tidak kuat,
dan Abu Hatim al-Razi kata, bahawa dia tidak boleh dibuat hujah.
Walaubagaimana
pun, Ahmad bin Furat menyatakan bahawa di sana terdapat 12 hingga 13 tohmahan
terhadap Rawh, tetapi semua itu tidak benar.
Dia
adalah perawi siqah lagi sahih.
[3] ZAKARIA BIN ISHAQ (150H)
زَكَرِيَّا بْنُ
إِسْحَاقَ
Ulama Mekah ini adalah
rijal al-Kutub al-Sittah, bahkan dianggap siqah oleh Ahmad, al-Bukhari, Muslim,
Abu Daud, Ibn Ma’in, Ibn Hibban dan Ibn Sa’ad.
Walaubagaimana pun,
Ibn Ma’in menyatakan bahawa ada beberapa pandangannya bersifat qadariyyah.
Dia adalah perawi
siqah lagi sahih, dan riwayatnya diterima selama tidak ada unsur-unsur
menegakkan fahaman Qadariyyyah.
[2]
ABU AL-ZUBAIR MUHAMMAD BIN MUSLIM (128H)
أَبُو الزُّبَيْرِ محمد
بن مسلم
Kali 2 (lihat hadis 2)
[1] JABIR BIN ABDILLAH
(16SH-78H)
جَابِرَ بْنَ عَبْدِ
اللَّهِ
Kali 3 (lihat hadis 2,
13)
PERBAHASAN SANAD |
[1]
SANAD ABU DAUD
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ
بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّا
بْنُ إِسْحَاقَ حَدَّثَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ
اللَّهِ
[2]
STATUS HADIS: SAHIH
Hadis
ini dianggap sahih dengan alasan berikut;
[a] Sahih atas syarat
Muslim.
[b] Muslim dan Abu
‘Awanah riwayatkan hadis ini dalam kitab sahih masing-masing.
[c]
matan hadis ini ada di banyak kitab-kitab hadis
[d]
disepakati Sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.
[3]
ISYKAL
Ada
dakwaan mengatakan bahawa dalam hadis ini ada perawi mudallis, iaitu ABU
ZUBAIR. Dijawab oleh ARNAUT, dalam sanad ini, ABU ZUBAIR riwayatkan hadis ini
dengan سمع yang sama tahap dengan التحديث, bukan عنعنة. Justeru, ia boleh dijadikan
sandaran hujah.
TAKHRIJ |
Muslim (263), Ahmad (15123,
14699), al-Baihaqi (533)
No comments:
Post a Comment