Sunday, March 27, 2022

HADIS 38

 

HADIS 38

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّا بْنُ إِسْحَاقَ حَدَّثَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ: «نَهَانَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَتَمَسَّحَ بِعَظْمٍ أَوْ بَعْرٍ»

 

 “Rasulullah saw melarang kami untuk beristinja dengan tulang atau najis binatang”

 

Status hadis: sahih


PENJELASAN LAFAZ

 

Perkataan نتمسح bermaksud melalukan tangan pada sesuatu. Maksud dalam konteks hadis adalah istinjak.

 

HUBUNGAN HADIS

 

HADIS KE-36: digambarkan Nabi saw bebaskan diri dari orang yang beristinjak dengan tahi dan tulang.

 

HADIS KE-38: Jabir Bin Abdillah kata, nabi saw larang istinjak dengan dua perkara tersebut.

 

PENGAJARAN

 

ISTINJAK GUNA TAHI DAN TULANG

 

Larangan berkenaan dilarang dari qadha’ hajat menggunakan najis dan tulang sudah dijelaskan dalam hadis ke-7 dan ke- 8.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] AHMAD BIN MUHAMMAD BIN HAMBAL (164H-241H)

أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ

 

Lihat hadis ke-27.

 

[4] RAWH BIN UBADAH (207H)

رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ

 

Nama penuhnya adalah ABU MUHAMMAD RAWH BIN UBADAH BIN AL-‘ALA’ العلاء BIN HASSAN حسان BIN AMRU BIN MARSAD AL-QISI AL-BASRI.

 

Dia dilahirkan di basrah dan meninggal di tempat yang sama. Dia pernahs ampai ke Baghdad.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, bahkan turut sama meriwayatkan darinya adalah Syu’bah, al-Awzaie dan Malik.

 

Terdapat sedikit TAJRIH terhadapnya adalah seperti kata al-Nasaie bahawa dia tidak kuat, dan Abu Hatim al-Razi kata, bahawa dia tidak boleh dibuat hujah.

 

Walaubagaimana pun, Ahmad bin Furat menyatakan bahawa di sana terdapat 12 hingga 13 tohmahan terhadap Rawh, tetapi semua itu tidak benar.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[3] ZAKARIA BIN ISHAQ (150H)

زَكَرِيَّا بْنُ إِسْحَاقَ

 

Ulama Mekah ini adalah rijal al-Kutub al-Sittah, bahkan dianggap siqah oleh Ahmad, al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ibn Ma’in, Ibn Hibban dan Ibn Sa’ad.

 

Walaubagaimana pun, Ibn Ma’in menyatakan bahawa ada beberapa pandangannya bersifat qadariyyah.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih, dan riwayatnya diterima selama tidak ada unsur-unsur menegakkan fahaman Qadariyyyah.

 

[2] ABU AL-ZUBAIR MUHAMMAD BIN MUSLIM (128H)

 أَبُو الزُّبَيْرِ محمد بن مسلم

 

Kali 2 (lihat hadis 2)

 

[1] JABIR BIN ABDILLAH (16SH-78H)

جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ

 

Kali 3 (lihat hadis 2, 13)

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّا بْنُ إِسْحَاقَ حَدَّثَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini dianggap sahih dengan alasan berikut;

[a] Sahih atas syarat Muslim.

[b] Muslim dan Abu ‘Awanah riwayatkan hadis ini dalam kitab sahih masing-masing.

[c] matan hadis ini ada di banyak kitab-kitab hadis

[d] disepakati Sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.

 

[3] ISYKAL

 

Ada dakwaan mengatakan bahawa dalam hadis ini ada perawi mudallis, iaitu ABU ZUBAIR. Dijawab oleh ARNAUT, dalam sanad ini, ABU ZUBAIR riwayatkan hadis ini dengan سمع yang sama tahap dengan التحديث, bukan عنعنة. Justeru, ia boleh dijadikan sandaran hujah.

 

TAKHRIJ

 

Muslim (263), Ahmad (15123, 14699), al-Baihaqi (533)

No comments:

Post a Comment