Sunday, March 27, 2022

HADIS 37

 

HADIS 37

 

حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا مُفَضَّلٌ، عَنْ عَيَّاشٍ، أَنَّ شِيَيْمَ بْنَ بَيْتَانَ، أَخْبَرَهُ بِهَذَا الْحَدِيثِ أَيْضًا، عَنْ أَبِي سَالِمٍ الْجَيْشَانِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو يَذْكُرُ ذَلِكَ وَهُوَ مَعَهُ مُرَابِطٌ بِحِصْنِ بَابِ أَلْيُونَ

Daripada Abdullah bin Umar, dia (Abdullah bin Amru) menyebut hadis tersebut semasa dia (Ibn Amr) dan dia (Abi Salim al-Jaysyani) adalah penjaga benteng pintu kota Alyun.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: «حِصْنُ أَلْيُونَ بِالْفِسْطَاطِ عَلَى جَبَلٍ»

Kata Abu Daud: Benteng Alyun di Fustot, iaitu terletak atas puncak gunung.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: «وَهُوَ شَيْبَانُ بْنُ أُمَيَّةَ يُكْنَى أَبَا حُذَيْفَةَ»

Kata Abu Daud: Dia (Syaiban al-Qitbani) adalah Syaiban bin Umayyah yang digelar sebagai Abu Huzaifah”


Status hadis: sahih


PENJELASAN HADIS

 

[1] hadis ke-36, kisah ini diceritakan melalui Sahabat Nabi yang bernama RUWAIFI’, sedangkan dalam hadis ke-37 ini pula, kisah ini diceritakan oleh ABDULLAH BIN AMRU, iaitu ABDULLAH berbual dengan ABU SALIM AL-JAISYANI semasa mereka bersama-sama sedang menjaga keamanan kota al-Fistot yang bentengnya bernama Alyun yang ia berada di atas bukit. Dalam perbualan mereka, Abdullah menyatakan perkara yang sama yang pernah disebut oleh RUWAIFI’ (dalam hadis ke-36)

 

[2] al-Fistot adalah kota yang dibuka oleh Amru bin al-As, dan di situ dibina masjid Amru bin al-As. Kini ia di bawah Kaherah lama.

 

[3] Hadis ini memberikan beberapa maklumat tambahan berkenaan hadis ke-36, iaitu berkenaan perawi majhul yang bernama SYAIBAN AL-QITBANI. Abu Daud memberitahu namanya yang sebenar adalah SYAIBAN BIN UMAYYAH dan digelar dengan panggilan ABU HUZAIFAH.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] YAZID BIN KHALID BIN ABDILLAH BIN MAUHIB AL-HAMDANI (232H)

 يَزِيدُ بْنُ خَالِدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَوْهَبٍ الْهَمْدَانِيُّ

 

Sila lihat hadis ke-36

 

[5] AL-MUFADDHAL BIN FADHALAH AL-MISRI (107H-182H)

الْمُفَضَّلُ ابْنَ فَضَالَةَ الْمِصْرِيَّ

 

Sila lihat hadis ke-36

 

[4] ’AYYASH BIN ABBAS AL-QITBANI

عَيَّاشِ بْنِ عَبَّاسٍ الْقِتْبَانِيِّ

 

Sila lihat hadis ke-36

 

[3] SYIYAYM BIN BAITAN

 أَنَّ شِيَيْمَ بْنَ بَيْتَانَ

Sila lihat hadis ke-36

 

[2] MUKHADRAM: ABU SALIM AL-JAISYANI (80H)

 أَبو سَالِمٍ الْجَيْشَانِيِّ

 

Nama sebenarnya SUFYAN BIN HANI’ AL-MISRI. AL-JAISYANI adalah nama satu kabilah arab dari Yaman—dia mendapat gelaran itu kerana asal keturunannya dari Yaman.

 

Ramai dakwa bahawa ulama kelahiran Mesir ini adalah MUKHADRAM.

 

Dia meninggal Iskandariyah, Mesir di era pemerintahan Abdul Aziz bin Marwan.

 

Dia bersama dengan Amru bin al-As, Syarik bin Summiy al-Muradi dan Maslamah bin Mukhallad dihantar oleh Saidina Umar ke Mesir untuk agenda pembukaan Mesir.

 

Dia adalah rijal Muslim, Abu Daud dan al-Nasaie. Tidak didapati riwayatnya dalam al-Bukhari, al-Tarmizi dan Ibn Majah.

 

Dia salah seorang perawi yang sahih.

 

[1] SAHABAT: ABDULLAH BIN AMRU BIN AL-AS (27SH-65H)

 عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو

 

Sahabat Nabi ini dilahirkan di mekah. Dia adalah anak sulong kepada sahabat Nabi yang terkenal, iaitu Amru bin al-As.

 

Dia ada kebolehan memahami dan bertutur dalam Siryani (Bahasa kitab injil dan taurat).

 

Dia masuk Islam di Mekah pada tahun ke 7 hijrah, iaitu sebelum bapanya memeluk islam (8H)

 

Selepas memeluk Islam, dia berhijrah ke Madinah, iaitu sebelum bapanya datang ke Madinah.

 

Dia terkenal sebagai orang yang suka mencatat. Dengan itu, dia ada satu yang disebut الصحيفة الصادقة iaitu himpunan catatan apa yang dia dengar dan lihat dari Nabi saw.

 

Semasa perang siffin, dia berpihak kepada Muawiyyah, itupun atas arahan bapanya. Dan dia taat itu sebab dalam hadis bahawa Nabi saw suruh seseorang anak taat kepada bapanya.

 

Namun, semasa perang, dia hanya hadir tanpa melakukan sebarang perkara yang melibatkan perang. Bahkan selepas kejadian perang, dia menampilkan penyesalan kerana turut hadir sama.  

 

Penyesalannya itu dapat diketahui melalui satu ucapan dia: “Demi Allah, aku berharap bahawa aku mati 10 tahun sebelum kejadian Siffin. Demi Allah, aku tidak hayunkan pedang langsung, tidak menikam dengan tombak langsung, tidak memanah langsung. Aku berharap aku tidak hadir. Aku minta ampun dengan Allah dan bertaubat kepadaNya”

 

Dia antara orang yang terlibat dalam sejarah pembukaan Syam. Bahkan, terlibat sama dengan bapanya membuka Mesir.

 

Pada tahun 41 hijrah, Muawiyyah lantik dia jadi gabenor Kufah. Selepas bapanya meninggal, Muawiyyah lantik dia ganti bapanya menjadi gabenor Mesir.

 

Para ulama tidak sepakat berkenaan tempat dia meninggal. Ada kata, di Asqalan (Palestine); ada kata di Mesir; ada kata, di Taif; ada kata, di Syam.

 

Menurut ceritanya, sebelum dia meninggal, dia ditimpa sakit mata sehingga buta.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا مُفَضَّلٌ، عَنْ عَيَّاشٍ، أَنَّ شِيَيْمَ بْنَ بَيْتَانَ، أَخْبَرَهُ بِهَذَا الْحَدِيثِ أَيْضًا، عَنْ أَبِي سَالِمٍ الْجَيْشَانِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

[A] Sanad hadis ini sebagai penyempurna kepada sanad hadis yang ke-36. Sanad hadis 36 terputus itu disahihkan dengan hadis ini

[B] Dalam sanad ini, SYUYAIM bertemu langsung dengan RUWAIFI’, tanpa perantara SYAIBAN AL-QITBANI

 

No comments:

Post a Comment