Saturday, March 19, 2022

HADIS 20 (BAB 11)

BAB 11

 

بَابُ الِاسْتِبْرَاءِ مِنَ الْبَوْلِ

“MENJAGA KEBERSIHAN SETELAH KENCING”

 

HADIS 20


حَدَّثَنَا زُهَيْرُبْنُ حَرْبٍ وَهَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ  حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ قَالَ: سَمِعْتُ مُجَاهِدًا يُحَدِّثُ عَنْ طَاوُسٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى قَبْرَيْنِ، فَقَالَ: "إِنَّهُمَا يُعَذَّبَانِ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ، أَمَّا هَذَا فَكَانَ لَا يَسْتَنْزِهُ مِنَ الْبَوْلِ، وَأَمَّا هَذَا فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ، ثُمَّ دَعَا بِعَسِيبٍ رَطْبٍ فَشَقَّهُ بِاثْنَيْنِ، ثُمَّ غَرَسَ عَلَى هَذَا وَاحِدًا، وَعَلَى هَذَا وَاحِدًا، وَقَالَ: لَعَلَّهُ يُخَفَّفُ عَنْهُمَا مَا لَمْ يَيْبَسَا"

 

Nabi melintasi di dua kuburan lalu bersabda: "Sesungguhnya keduanya sedang diazab, dan keduanya tidak diazab kerana dosa besar. Adapun yang ini, dia tidak bersih dari kencing, sedangkan yang ini, kerana dia berjalan dengan namimah (batu api)"

 

Kemudian baginda menyuruh seseorang mengambil pelepah tamar yang basah, lalu dibelah menjadi dua, kemudian baginda menanamkannya pada kuburan ini dan menanamkan satunya pada kuburan yang satu lagi, dan baginda pun bersabda: "Semoga ia dapat meringankan keduanya selama ia belum kering”

 

Status: sahih


PERBAHASAN LAFAZ

 

[1] Dalam hadis, ada disebut perkataan النميمة yang diterjemahkan sebagai mengumpat. Menurut al-Arnaut, maksud al-Namimah adalah:

 

النميمة هي نقل كلام الناس بقصد الإضرار والإفساد

“Menukilkan perkataan manusia dengan tujuan untuk memudharatkan serta merosakan orang lain”.

 

[2] Abu Daud ada buat penambahan maklumat seperti berikut;

 

 قَالَ هَنَّادٌ: يَسْتَتِرُ مَكَانَ يَسْتَنْزِهُ

Hannad meriwayatkan dengan lafazh “yastatir” (tertutup) pada tempat “yastanzih” (bersuci)

 

PENJELASAN: dalam matan hadis bab disebut لا يستنزه“Tidak bersih”; itu dalam riwayat guru Abu Daud yang bernama Zuhair. Namun, dalam riwayat Hannad, digunakan perkataan لا يستتر“tidak tertutup”.

 

Menurut Ibn Daqiq al-‘Aid, lafaz لا يستتر dari sudut asal maknanya adalah tertutup dari kelihatan aurat.

 

Justeru, dalam riwayat Hannad ini memberi faham bahawa orang yang tidak menjaga auratnya sehingga dilihat antara factor mendapat azab kubur juga.

 

Namun, apabila dilihat pada tajuk bab yang dibuat oleh Abu Daud adalah الِاسْتِبْرَاءِ مِنَ الْبَوْلِ—ini bermaksud, Abu Daud lebih cenderung kepada riwayat dari gurunya yang bernama Zuhair berbanding Hannad.

 

PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ini menceritakan bahawa Nabi saw ke tanah perkuburan. Apabila sampai di tengah-tengah antara dua kubur, nabi saw terhenti di situ seraya berkata bahawa individu dalam dua kubur ini diazab.

 

[2] Azab yang dikenakan kepada orang yang dalam kubur ini adalah dosa yang besar, iaitu; satu, dosa tidak bersih dari kencing. Dua, menjadi batu api untuk bagi orang berbalah dan bergaduh.

 

[3] Selepas Nabi saw dapati orang dalam kubur tersebut diazab, makanya Nabi saw telah mengambil satu pelepah tamar. Nabi pun membelahnya menjadi dua. Kedua-dua belah pelepah tamar itu dipacak pada dua kubur.

 

[4] Selepas Nabi saw pacak, baginda pun berdoa dengan berharap semoga kedua-dua orang dalam kubur ini dikurangkan azab selama pelepah tamar itu belum kering lagi.

 

[5] Dari sudut konteks hadis, tidak diketahui secara tepat kejadian yang melibatkan Nabi ini berlaku di waktu bila.

 

Walaubagaimana pun, kisah ini diriwayatkan oleh Ibn Abbas yang memeluk Islam pada tahun ke-7 hijrah dan datang ke Madinah selepas dari Fath Makkah (tahun 8 Hijrah), sedangkan Nabi wafat pada tahun 11 hijrah. Justeru, boleh dianggarkan bahawa kemungkinan berhampiran dengan waktu wafat Nabi.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-19, dijelaskan bahawa sebarang unsur yang ada zikrullah sama ada bertulis atau dibaca, ia perlu dielak ketika masuk ke tempat qadha’ hajat.

 

Pada hadis ke-20 ini pula, tidak bersih dari najis ketika solat boleh menyebabkan azab kubur.

 

PENGAJARAN

 

[1] DOSA BESAR ATAU TIDAK?

 

Dalam matan hadis Abu Daud ini, kelihatan dua kesalahan ini seperti bukan dosa besar. Pun begitu, mereka tetap mendapat azab dalam kubur.

 

Hal ini sudah nampak seperti agak kontradik. Justeru, hal ini perlu dianalisa dengan lebih mendalam.

 

Apabila diteliti pada hadis yang sama dalam beberapa riwayat yang lain, didapati dosa tersebut adalah dosa besar.

 

Berikut beberapa riwayat yang dimaksudkan;

 

Pertama: al-Imam al-Bukhari, membuat satu bab berkaitan dengan ini dengan kata al-Bukhari:

 

باب من الكبائر أن لا يستتر من بوله

“bab berkenaan dosa-dosa besar bahawa tidak tertutup dari kerana kencing”

 

Kedua: al-Imam al-Bukhari membawakan hadis yang sama dengan matan agak berbeza sedikit berbanding hadis bab. Daripada Ibn Abbas berkata:

 

  مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَائِطٍ مِنْ حِيطَانِ المَدِينَةِ، أَوْ مَكَّةَ، فَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِي قُبُورِهِمَا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يُعَذَّبَانِ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ» ثُمَّ قَالَ: «بَلَى، كَانَ أَحَدُهُمَا لاَ يَسْتَتِرُ مِنْ بَوْلِهِ، وَكَانَ الآخَرُ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ»

“Nabi melintasi satu kebun dari kebun-kebun penduduk Madinah atau Mekah. Baginda pun mendengar suara dua orang yang sedang disiksa dalam kubur mereka. Maka Nabi saw pun berkata: "Keduanya sedang disiksa, dan tidaklah keduanya disiksa disebabkan suatu yang besar. Kemudian baginda bersabda: Padahal itu adalah dosa besar. Yang satu disiksa kerana tidak bersuci setelah kencing, sementara yang satunya lagi disiksa kerana suka mengadu domba (batu api)” (al-Bukhari, hadis no: 216 dan 1378)

 

Ketiga: al-Imam al-Bukhari membawakan riwayat yang lain yang juga menggambarkan ia dosa besar. Daripada ibn Abbas:

 

خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ بَعْضِ حِيطَانِ المَدِينَةِ، فَسَمِعَ صَوْتَ إِنْسَانَيْنِ يُعَذَّبَانِ فِي قُبُورِهِمَا، فَقَالَ: «يُعَذَّبَانِ، وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ، وَإِنَّهُ لَكَبِيرٌ، كَانَ أَحَدُهُمَا لاَ يَسْتَتِرُ مِنَ البَوْلِ، وَكَانَ الآخَرُ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ»

Nabi saw keluar dari salah satu kebun yang ada di Madinah, lalu baginda mendengar suara dua orang yang sedang disiksa dalam kubur masing-masing. Setelah itu baginda  bersabda: "Tidaklah keduanya disiksa kerana dosa besar namun hal itu adalah perkara yang besar; salah satu darinya adalah tidak bersuci dari kencingnya sedangkan yang satu lagi selalu mengadu domba (batu api)" (al-Bukhari, hadis no: 6055)

 

Keempat: terdapat hadis bahawa nabi saw ada menyatakan azab kubur dari kerana kencing. Daripada Anas bin Malik berkata bahawa nabi saw bersabda:

 

تنزهوا من البول فإن عامة عذاب القبر من البول

“bersihkan dari kencing. Hal ini kerana, kebiasaan azab kubur itu dari kerana kencing” (al-Baihaqi kata, hadis ini mahfuz lagi mursal)

 

KESIMPULAN

 

Dari segala hadis yang dikemukakan ini dapat disimpulkan bahawa amalan batu api dan tidak jaga kebersihan pada pakaian dengan najis seperti kencing adalah dosa besar yang menyebabkan pelakunya boleh diazab dalam kubur. Apatah lagi, mudharat batu api lebih besar berbanding mengumpat, walhal dosa mengumpat itu ada disebut dalam al-Quran:

-           

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ (12) – الحجرات

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani”

 

[2] HUKUM LETAK PELEPAH TAMAR PADA KUBUR

 

Berlaku khilaf dalam kalangan ulama berkenaan hukum meletakkan pelapah tamar pada sesuatu kubur.

 

PERTAMA: DIBOLEHKAN SEBAB IKUT NABI

 

Mereka berpendapat bahawa meletakkan pelepah tamar pada kubur adalah dibolehkan hanya kerana ia pernah dilakukan oleh Rasulullah saw.

 

Imam al-Ramli menyatakan dalam kitab Nihayah al-Muhtaj:

 

ويستحب وضع الجريد الأخضر على القبر للاتباع أي: اتباع الرسول صلى الله عليه وسلم في ذلك

“digalakkan meletakkan pelepah tamar yang masih hijau atas kubur kerana ittiba’; iaitu mengikut Rasulullah saw dalam hal demikian itu.

 

Dalam kitab Sahih al-Bukhari, ada disebut;

 

وَأَوْصَى بُرَيْدَةُ الأَسْلَمِيُّ: «أَنْ يُجْعَلَ فِي قَبْرِهِ جَرِيدَانِ»

“Buraidah al-Aslami memberikan wasiat bahawa diletakkan pada kuburnya dua pelepah tamar”

 

Menjadi kebiasaan bagi imam al-Bukhari bahawa beliau cenderung kepada sesuatu pendapat, beliau akan nukilkan amalan salaf soleh pada terjemah bab.

 

KEDUA: DIBOLEHKAN SEBAB PELEPAH TAMAR BERZIKIR

 

Pada pendapat ini pula, mereka menyatakan bahawa meletakkan pelepah tamar di kubur itu ada khasiatnya tersendiri; iaitu dengan kepercayaan bahawa pelepah tamar yang masih hijau—belum kering itu, hakikatnya ia sedang berzikir.

 

Kata Ibn Hajar al-Haitsami dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj:

 

يُسَنّ وضع جريدة خضراء على القبر للاتباع وسنده صحيح ؛ ولأنه يخفف عنه ببركة تسبيحها إذ هو أكمل من تسبيح اليابسة لما في تلك من نوع حياة

“Digalakkan meletak pelepah tamar yang masih hijau atas kubur kerana ittiba’ (ikut Nabi saw). Dan sandarannya adalah sahih. Ia juga dapat meringankan (azab) dengan sebab keberkatan tasbih pelepah tamar tersebut. Hal in kerana, tasbih pelepah tamar yang basah itu lebih sempurna berbanding pelepah tamar yang basah kerana ia juga salah satu jenis hidup”

 

KETIGA: KHUSUS UNTUK NABI SAHAJA

 

Pendapat yang ketiga pula menyatakan bahawa amalan pacak pelepah tamar yang dapat mengurangkan azab, itu hanya khusus untuk nabi Muhammad saw. Ini adalah pendapat al-Imam al-Khattabi.

 

Antara hujah yang dikemukakan adalah seperti berikut;

 

SATU: kalau pelepah tamah basah, maka ia berzikir, ia bercanggah dengan ayat al-Quran yang sebut, semua makhluk berzikir.

 

Firman Allah:

 

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا (44) – الإسراء

“Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun”

 

 

PENJELASAN: al-Quran menjelaskan bahawa semua makhluk yang ada di bumi dan di langir berzikir bertasbih, tanpa dibataskan yang masih hijau sahaja. dalam erti kata yang lain, pelepah tamar yang kering pun turut berzikir kepada Allah.

 

Jika dikatakan pelepah tamar yang masih hijau sahaja berzikir, ini sudah bercanggah dengan firman Allah ini yang menyebut bahawa semua makhluk tanpa dibataskan kering atau basah bahawa berzikir kepada Allah.

 

Justeru, dakwaan mengatakan pelepah tamar yang basah (masih hijau) sahaja yang berzikir yang dengan itu dikurangkan azab adalah tidak tepat.

 

DUA: Apabila semua berzikir, tidak kira pelepah tamar hijau atau kering, maka ini dapat difahami bahawa amalan pacak pelepah tamar itu adalah khususiyyah al-Nabi saw.

 

Hujahnya adalah seperti berikut;

 

Dalam hadis, ada dijelaskan bahawa manusia tidak dapat mendengar suara orang yang sudah mati.

 

Daripada Abu Sa’id al-Khudri bahawa Nabi saw ada bersabda:

 

 إِذَا وُضِعَتِ الجِنَازَةُ، وَاحْتَمَلَهَا الرِّجَالُ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ، فَإِنْ كَانَتْ صَالِحَةً، قَالَتْ: قَدِّمُونِي، وَإِنْ كَانَتْ غَيْرَ صَالِحَةٍ، قَالَتْ: يَا وَيْلَهَا أَيْنَ يَذْهَبُونَ بِهَا؟ يَسْمَعُ صَوْتَهَا كُلُّ شَيْءٍ إِلَّا الإِنْسَانَ، وَلَوْ سَمِعَهُ صَعِقَ"

“apabila jenazah sudah diletakkan, dan para lelaki sudah menanggung jenazah atas tengkok mereka (untuk bawa ke kubur). Ketika itu, Jenazah itu jika dia orang baik, dia akan berkata: segerakan aku. Jika dia bukan orang baik, dia akan kata: Wahai kecelakaan, mereka mahu bawa aku ke mana? Suaranya itu didengari oleh semua perkara kecuali manusia sahaja. andai manusia dengar, sudah pasti mereka akan pengsan” (al-Bukhari, hadis no: 1314)

 

PENJELASAN: hadis ini memberitahu bahawa manusia tidak dapat mendengar suara orang mati, sedangkan dalam hadis bab, bahawa Nabi saw mendengar suara orang dalam kubur. Ini sudah pasti, khususiyyat Nabi saw.

 

Ini dikuatkan lagi dengan hadis riwayat Muslim yang secara jelas nabi saw memberitahu bahawa baginda mahu memberi syafaat kepada orang dalam kubur terbabit.

 

إِنِّي مَرَرْتُ بِقَبْرَيْنِ يُعَذَّبَانِ، فَأَحْبَبْتُ، بِشَفَاعَتِي، أَنْ يُرَفَّهَ عَنْهُمَا، مَا دَامَ الْغُصْنَانِ رَطْبَيْنِ

“Aku melintasi di dua kubur yang kedua-duanya diazab. Aku amat berharap syafaat aku dapat mengurangkan terhadap kedua-duanya selama dahan kayu ini masih basah” (muslim, hadis no: 3012)

 

Dari hujah-hujah ini, al-Khattabi simpulkan bahawa maksud dikurangkan azab selama pelepah tamar itu belum kering itu adalah tabarruk dan doa Nabi saw, bukan kerana pelepah tamar yang basah itu berzikir.

 

[5] BACA AL-QURAN DI KUBUR UNTUK KURANGKAN AZAB

 

PENDAPAT PERTAMA: MEMBACA AL-QURAN DI KUBUR DAPAT KURANGKAN AZAB

 

Kata al-Imam al-Nawawi dalam Syarah Muslim:

 

واستحب العلماء قراءة القرآن عند القبر لهذا الحديث؛ لأنه إذا كان يرجى التخفيف بتسبيح الجريد فتلاوة القرآن أولى والله أعلم

“Ulama menggalakkan membaca al-Quran di samping kubur dengan sebab hadis ini, kerana apabila diharapkan ringan azab dengan sebab tasbih pelepah tamar, justeru bacaan al-Quran adalah lebih diharapkan lagi (diringankan azab).

 

Demikian juga, kata Qadhi Iyyadh dalam kitab Ikmal al-Muallim:

 

أخذ العلماء من هذا استحباب قراءة القرآن على الميت لأنه إذا خٌفِّف عنه بتسبيح الجريدتين وهما جماد، فقراءة القرآن أولى

“Ulama mengambil dari ini bahawa digalakkan membaca al-Quran terhadap mayat kerana apabila ia dapat mengurangkan azab dengan sebab tasbih dua belahan pelepah tamar, walhal kedua-duanya jamad, maka membaca al-Quran terlebih lagi boleh mengurangkan azab”.

 

Abu Bakar bin al-Khallal berkata dalam kitab al-Qiraah ‘Ala al-Qubur bahawa Al-Hasan bin al-Sobbah al-Za’farani berkata:

 

سألت الشافعي عن القراءة عند القبر فقال: لا بأس به

“Aku tanya Imam al-Syafie berkenaan membaca (al-Quran) di samping kubur. Jawab al-Syafie: tidak mengapa”

 

Dalam kitab al-Roh, al-Imam Ibn al-Qayyim ada berkata:

 

وقد ذكر عن جماعة من السلف أنهم أوصوا أن يٌقرَأ عند قبورهم وقت الدفن.

“Disebut dari Jemaah dari kalangan salaf bahawa mereka memberi wasiat agar dibacakan al-Quran di samping kubur mereka—di saat berlaku pengkebumian”

 

Dalam kitab yang sama, dinukilkan perkataan Abdul Haq al-Isybili:

 

يروى أن عبد الله بن عمر أمر أن يقرأ عند قبره سورة البقرة، وكان الإمام أحمد ينكر ذلك أولاً حيث لم يبلغه فيه أثر ثم رجع عن ذلك.

“Diriwayatkan bahawa Abdullah bin Umar menyuruh bahawa dibacakan Surah al-baqarah di samping kuburnya. Dahulu, Imam Ahmad ingkar maklumat itu tidak sampai kepadanya. Apabila sampai, dia pun rujuk pendapatnya”

 

Antara hujah-hujah bagi pendapat ini adalah seperti berikut;

 

PERTAMA: Tidak dinafikan bahawa tidak ada satu nas yang sarih menyatakan bahawa bacaan al-Quran dapat mengurangkan azab orang dalam kubur.

 

Namun begitu, Konsep kurang azab dengan sebab syafaat Nabi sememangnya ada. Hal ini melihat kepada dikurangkan azab terhadap Abu Talib.

 

Dalil satu: daripada Ibn Abbas bahawa Rasulullah saw ada bersabda:

 

أَهْوَنُ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا أَبُو طَالِبٍ، وَهُوَ مُنْتَعِلٌ بِنَعْلَيْنِ يَغْلِي مِنْهُمَا دِمَاغُهُ

“Seringan azab ahli neraka adalah Abu Talib. Dia pakai sepatu dengan dua sepatu, lalu dengan sebab dua sepatu itu, otaknya bergelegak” (Muslim, hadis 212)

 

Dalil dua: Hadis daripada al-Nu’man bin Basyir bahawa dia mendengar Rasulullah saw bersabda:

 

إِنَّ أَهْوَنَ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَرَجُلٌ تُوضَعُ فِي أَخْمَصِ قَدَمَيْهِ جَمْرَتَانِ، يَغْلِي مِنْهُمَا دِمَاغُهُ

“Azab yang paling ringan untuk ahli neraka pada hari kiamat nanti adalah lelaki yang diletak dua kakinya pada bara api; dengan sebab dua kaki itu, otaknya bergelegak” (muslim, hadis no: 213)

 

Dalam hadis daripada al-Abbas bin Abd al-Muttalib berkata bahawa dia bertanya kepada nabi berkenaan Abu Talib. Jawab Nabi saw;

 

هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ، وَلَوْلاَ أَنَا لَكَانَ فِي الدَّرَكِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ

“Dia berada di tepian neraka. Seandainya bukan kerana aku, dia tentu sudah berada di dasar neraka” (al-Bukhari, hadis no: 3883)

 

ISTIDLAL: Jika kurang azab terhadap orang bukan islam pun berlaku, sudah pasti kurang azab terhadap muslim juga boleh berlaku.

 

Kedua, terdapat dalil bahawa azab akan dikurangkan dengan sebab doa orang hidup terhadap orang mati.

 

 Antaranya adalah semasa menunaikan solat jenazah, diajar agar mendoakan terhadap si mati. Dalam hadis—daripada Auf bin malik berkata:

  

 Antaranya adalah semasa menunaikan solat jenazah, diajar agar mendoakan terhadap si mati. Dalam hadis—daripada Auf bin malik berkata:

 

صَلَّى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى جَنَازَةٍ، فَحَفِظْتُ مِنْ دُعَائِهِ وَهُوَ يَقُولُ: «اللهُمَّ، اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ، وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ، وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ، وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ، وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ - أَوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ -» قَالَ: «حَتَّى تَمَنَّيْتُ أَنْ أَكُونَ أَنَا ذَلِكَ الْمَيِّتَ»

Rasulullah saw menunaikan solat terhadap satu jenazah. Aku hafal doa baginda itu, iaitu baginda berdoa: Ya Allah, ampunilah dosa-dosanya, kasihanilah ia, lindungilah ia dan maafkanlah ia, muliakanlah tempat kembalinya, lapangkan kuburnya, bersihkanlah ia dengan air, salji, dan air yang sejuk. Bersihkanlah ia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau telah membersihkan pakaian putih dari kotoran, dan gantilah rumahnya -di dunia- dengan rumah yang lebih baik -di akhirat- serta gantilah keluarganya -di dunia- dengan keluarga yang lebih baik, dan pasangan di dunia dengan yang lebih baik. Masukkanlah ia ke dalam syurga-Mu dan lindungilah ia dari siksa kubur atau siksa api neraka)." (Aku mendengar itu) sehingga aku merasakan seandainya aku sudah menjadi mayat”

  

ISTIDLAL: Kalau mendoakan kepada si mati adalah sia-sia, masakan ia diajar oleh Nabi saw. Ini bermakna, mendoakan kepada si mati agar dikurangkan azab itu boleh berlaku, termasuk bertabarruk dengan al-Quran semasa berdoa terhadap si mati.

 

PENDAPAT KEDUA: TIDAK ADA KONSEP BACA AL-QURAN DI SAMPING KUBUR

 

Ini adalah pendapat Abu Hanifah, Mazhab Maliki, Ibn Taimiyyah dan sebagainya.

 

Antara dalil-dalil mereka adalah seperti berikut;

 

PERTAMA: daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

لَا تَجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ مَقَابِرَ، إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْفِرُ مِنَ الْبَيْتِ الَّذِي تُقْرَأُ فِيهِ سُورَةُ الْبَقَرَةِ

“Jangan kamu jadikan rumah-rumah kamu sebagai kubur. Hal ini kerana Syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan surah al-Baqarah” (Muslim, hadis no: 780)

 

ISTIDLAL: Nabi saw larang jadikan rumah sebagai kubur. Lalu dijelaskan, perbezaan antara kubur dan rumah adalah, rumah itu dibacakan al-Quran. Makanya, tidak ada membaca al-Quran di kubur.

 

KEDUA: Fiman Allah:

 

 

أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى (38) وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (39) – النجم

Bahawa sesungguhnya seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain * Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya”

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] ZUHAIR BIN HARB (160H-234H)

زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ

 

Lihat hadis ke-14

 

[6] HANNAD BIN AL-SARIY (152H-243H)

هَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ

 

Nama penuhnya, HANNAD BIN AL-SARIY BIN MUS’AB BIN ABI BAKAR SYIBR AL-TAMIMI AL-DARIMI. Ulama kufah ini adalah pengarang kitab “AL-ZUHD”.

 

Dia kuat beribadat dan tidak berkahwin sehingga dia mendapat gelaran “rahib al-Kufah”.

 

Menurut Ahmad bin Salamah al-Naisaburi, Hannad ini orang yang kuat menangis. Ibn Salamah bercerita berkenaan pengalaman peribadinya bahawa dia menunaikan solat Asar bersama dengan Hannad secara berjemaah, ketika itu dia mengangkat suaranya semasa membaca al-Quran sambil dia menangis. Selepas itu, dia mengambil Mashaf dan membaca al-Quran sehingga maghrib.

 

Ibn Salamah berkata lagi: ini ibadat dia pada waktu siang hari, bagaimana pula dengan ibadatnya pada waktu malam?

 

Hannad adalah guru kepada Imam Muslim, Abu Daud, Tarmizi, Nasaie dan Ibn Majah. Hanya al-Imam al-Bukhari sahaja bukan murid kepada Hannad.


Hannad adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[5] WAKI’ BIN AL-JARRAH (129H-197H)

وَكِيعٌ بن الجراح

 

Lihat hadis ke-5 dan 14.

 

[4] SULAIMAN BIN MIHRAN AL-A’MASH (61H-148H)

 سليمان بن مهران الْأَعْمَشُ

 

Lihat hadis 7 dan 14

 

[3] MUJAHID BIN JABAR (21H-140)

مُجَاهِد ابن جبر (حبير)

 

Tabiin hebat ini dipanggil dengan gelaran Abu al-Hajjaj al-Makhzumi.

 

Nama bapanya, ada yang baca dengan JABAR dan ada baca dengan JUBAIR.

 

Mujahid ini terkenal dalam bidang ilmu tafsir dan Qiraat. Disamping itu, dia juga alim dalam bidang hadis dan fiqh.

 

Kemahiran dia dalam bidang tafsir al-Quran, sehinggakan al-Imam al-Sauri pernah berkata: “ambilah tafsir dari empat orang; Mujahid, Sa’id bin Jubair, Ikrimah dan al-Dahhak”.

 

Bahkan, dia ada kitab tafsir sendiri yang bertajuk: “Tafsir Mujahid”.

 

Dia dilahirkan di Mekah di era Saidina Umar menjadi khalifah, dan meninggal di tempat yang sama.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[2] TAWUS BIN KAISAN AL-YAMANI (12H-106H)

طَاوُسٍ بن كيسان اليماني

 

Abu Abdul Rahman Tawus bin Kaisan al-Yamani ini adalah perawi hadis yang dilahirkan di Yaman semasa era Umar menjadi khalifah (ada kata: di era Khalifah Osman bin Affan). Dia meninggal di Mina. Ada kata di Muzdalifah.

 

Menurut Ibn Abi Hatim dalam kitab al-Siqat bahawa ibunya berasal dari Farsi, sedangkan bapanya dari keturunan Yaman, iaitu dari keturunan al-Himyar. Ada pula dakwa, bapanya dari keturunan al-Hamdani, tetapi bapanya bekas kepada hamba kepada Buhair al-Himyari. Nama sebenar bapanya al-Namr bin Qasit.

 

Menurut Ibn al-Jawzi dalam al-Alqab bahawa nama sebenarnya dalah Zakwan, sedangkan Tawus adalah gelarannya.

 

Dia bukan sekadar terkenal dengan ilmu, bahkan terkenal ketaqwaan dan ahli ibadat.

 

Menurut Abdul Mun’im bin Idris, daripada bapanya bahawa Tawus menunaikan solat Subuh dengan wudu’ solat isyak; amalan harian itu dilakukan selama 40 tahun. Bahkan, menurut al-Lais bahawa semasa dia sakit yang membawa kepada kematiannya, dia menunaikan solat dalam keadaan berdiri.

 

Dia salah seorang tabiin yang sempat berjumpa dengan beberapa orang sahabat nabi, seperti Aisyah, Zaid bin Arqam, Abu Hurairah, Jabir bin Abdillah, Suraqah bin malik, Sufwan bin Umayyah, Ibn Omar dan Ibn Abbas. Malah, dikatakan bahawa dia sempat berjumpa dengan 50 orang sahabat nabi.

 

Namun begitu, sahabat nabi yang paling lama dia bermulazamah adalah Ibn Abbas.

 

Dia juga terkenal sebagai salah seorang ulama fiqh di era Tabiin (Fuqaha’ al-Tabiin).

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta perawi yang siqah lagi sahih.

 

[1] ABDULLAH BIN ABBAS (3SH-68H)

عبد الله ابْنِ عَبَّاسٍ

 

Lihat hadis ke-3.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، وَهَنَّادُ بْنُ السَّرِيِّ، قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ، قَالَ: سَمِعْتُ مُجَاهِدًا، يُحَدِّثُ عَنْ طَاوُسٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

(A)               Semua rijalnya siqah.

(B)               Sanadnya ikut syarat al-Bukhari dan Muslim.

(C)               Al-Bukhari, Muslim dan Abu ‘Awanah turut riwayatkan hadis ini dalam kitab sahih masing-masing.

(D)               Imam Muslim menganggap hadis ini sahih.

 

TAKHRIJ

 

Al-Bukhari (6052, 218, 1378), Muslim (292), Al-Tarmizi (70), Al-Nasaie (2207|al-Kubra: 27), Ibn Majah (347), Ibn Majah (387), Ahmad (1980), Ibn Hibban (sahih: 3128)


No comments:

Post a Comment