Friday, March 25, 2022

HADIS 24 (BAB 13)

 

BAB 13

 

 بَابٌ فِي الرَّجُلِ يَبُولُ بِاللَّيْلِ فِي الْإِنَاءِ ثُمَّ يَضَعُهُ عِنْدَهُ

“LELAKI KENCING WAKTU MALAM DALAM BEJANA AIR YANG KEMUDIAN DIA LETAK DI SISINYA”

 

HADIS 24

 

 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ عَنْ حُكَيْمَةَ بِنْتِ أُمَيْمَةَ بِنْتِ رُقَيْقَةَ عَنْ أُمِّهَا أَنَّهَا قَالَتْ: «كَانَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدَحٌ مِنْ عِيدَانٍ تَحْتَ سَرِيرِهِ، يَبُولُ فِيهِ بِاللَّيْلِ»

“Nabi memiliki bekas dari tandan pelepah kurma (yang beliau letakkan) di bawah tempat tidurnya, yang baginda gunakan untuk buang air kecil pada waktu malam hari”

 

status hadis: hasan lighairih


PERBAHASAN LAFAZ

 

Dalam matan hadis, ada disebut قَدَحٌ مِنْ عِيدَانٍ yang diterjemah sebagai mangkuk kayu daripada ‘Idan.

 

Kebiasaan dibaca dengan ‘Idan, tetapi dibantah oleh Imam al-Sayuti dengan menyatakan bacaan yang betul adalah huruf ع itu dibaca dengan baris atas, iaitu ‘Aidan.

 

Jika dibaca dengan ‘Idan, ia adalah kata jamak dari perkataan ‘Aud عود yang bermakna kayu, sedangkan perkataan عيدان dalam hadis bukan merujuk kepada kayu, tetapi kulit tandan pelepah tamar yang disulam untuk dihiaskan pada mangkuk kayu. Justeru, sebutan yang betul adalah ‘Aidan yang kata mufradnya adalah عيدانة

 

PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ini menjelaskan bahawa Nabi saw ada menyediakan satu bekas air yang diletak di bawah katil—ia digunakan untuk letak air kencing apabila Nabi saw sedar waktu malam untuk kencing.

 

[2] Kalau dilihat pada riwayat-riwayat lain, didapati hadis ini ada sambungan matan seperti berikut:

 

Pertama, dalam matan AL-TIBRANI dalam kitab al-Mu’jam al-Kabir (hadis no: 447)—Umaimah berkata:

 

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبُولُ فِي قَدَحِ عِيدَانٍ، ثُمَّ يَرْفَعُ تَحْتَ سَرِيرِهِ، فَبَالَ فِيهِ ثُمَّ جَاءَ فَأَرَادَهُ فَإِذَا الْقَدَحُ لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ، فَقَالَ لِامْرَأَةٍ يُقَالُ لَهَا بَرَكَةُ كَانَتْ تَخْدُمُ أُمَّ حَبِيبَةَ، جَاءَتْ بِهَا مِنْ أَرْضِ الْحَبَشَةِ: «أَيْنَ الْبَوْلُ الَّذِي كَانَ فِي الْقَدَحِ؟» قَالَتْ: شَرِبَتُهُ، فَقَالَ: «لَقَدِ احْتَظَرْتِ مِنَ النَّارِ بِحِظَارٍ»

“Nabi saw kencing dalam mangkuk kayu yang disulami kulit tandan pelepah tamar, kemudian baginda meletakkan di bawah katil baginda. Nabi pun kencing dalam mangkuk tersebut. Kemudian, nabi dapati dalam mangkuk itu tidak ada air kencing lagi. Nabi bertanya kepada seorang perempuan yang bernama BARAKAH yang merupakan hamba kepada UMMU HABIBAH yang dia merupakan hamba yang berasal dari Habasyah. (tanya Nabi): dimanakah air kencing yang berada dalam mangkuk kayu ini? Jawab (Barakah): aku telah minumnya? Nabi pun kata: Sesungguhnya kamu terselamat dari azab neraka.

 

Kedua, dalam AL-TIBRANI dalam kitab yang sama juga, tetapi dalam hadis nombor: 527—Hukaimah berkata;

 

كَانَ لِلنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدَحٌ مِنْ عِيدَانٍ يَبُولُ فِيهِ، وَيَضَعُهُ تَحْتَ سَرِيرِهِ فَقَامَ فَطَلَبَ فَلَمْ يَجِدُهُ فَسَأَلَ فَقَالَ: «أَيْنَ الْقَدَحُ؟» ، قَالُوا: شَرِبَتْهُ بَرَّةُ خَادِمُ أُمِّ سَلَمَةَ الَّتِي قَدِمَتْ مَعَهَا مِنْ أَرْضِ الْحَبَشَةِ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَقَدِ احْتَظَرَتْ مِنَ النَّارِ بِحِظَارٍ»

“nabi saw ada satu mangkuk kayu yang disulam dengan kulit tandan pelepah tamar yang baginda kencing dalam mangkuk itu, dan baginda meletakkannya di bawah katil. Apabila Nabi bangun, baginda cari tetapi baginda tidak berjumpa. Baginda pun bertanya: Di manakah mangkuk kayu? Sahabat jawab:  seorang hamba wanita kepunyaan Ummu Salamah, yang dia menemani Ummu Salamah semasa hijrah ke Habsyah dahulu, nama dia Barrah; dia telah meminumnya. Nabi pun berkata: “Dia telah selamat dari api neraka”

 

Penambahan matan hadis ini tidak berlaku kecuali dalam dua riwayat yang kedua-duanya diriwayatkan oleh al-Tibrani dalam al-Mukjam al-Kabir sahaja.

 

Apabila diteliti, didapati hadis ini doif disebabkan dua factor berikut;

 

Pertama, berdasarkan kepada sanad, didapati hadis ini ada perawi bernama HUKAIMAH yang sudah dijelaskan di atas statusnya sebagai doif.

 

Kedua, dalam dua riwayat ini terdapat penceritaan yang tidak konsisten, iaitu satu riwayat (hadis no:447) menyatakan yang minum kencing Nabi itu adalah Barakah yang merupakan hamba kepada Ummu Habibah, sedangkan dalam riwayat kedua (hadis no: 527) menyebut bahawa yang minum itu adalah Barrah yang merupakan hamba kepada Ummu Salamah.

 

Makanya, dapat disimpulkan bahawa dakwaan bahawa ada sahabat minum air kencing Nabi saw adalah tidak benar sama sekali.

 

SYAWAHID

 

Dalam hadis ini diceritakan oleh seorang Sahabiyyah bernama UMAIMAH BINTI RUQAIQAH, dan ia ada dua pengajaran yang dapat diambil:

1.                  Nabi saw kencing dalam mangkuk yang diletakkan di bawah katil baginda.

2.                  Air kencing Nabi saw yang berada dalam mangkuk itu telah diminum.

 

Hadis ini sudah dinyatakan bahawa ia adalah doif. Justeru, ia tidak boleh digunakan sebagai sandaran agama.

 

Namun begitu, pada perkara (1), didapati ada syawahid dari hadis yang lain; iaitu melibatkan isteri nabi, iaitu Aisyah berkata:

 

 يَقُولُونَ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْصَى إِلَى عَلِيٍّ لَقَدْ دَعَا بِالطَّسْتِ لِيَبُولَ فِيهَا فَانْخَنَثَتْ نَفْسُهُ وَمَا أَشْعُرُ فَإِلَى مَنْ أَوْصَى

“mereka (sahabat) berkata bahawa nabi mewasiatkan kepada Ali bahawa baginda meminta sebuah bejana air yang baginda pergunakan untuk buang air kecil, lalu anggota tubuh beliau perlahan-lahan lemah kerana mendekati ajal. Aku (Aisyah) tidak tahu kepada siapakah ia berwasiat?" (al-Nasaie, hadis no: 33)

 

Apabila dilihat pada konteks hadis ini kelihatan bahawa Nabi saw kencing dalam mangkuk itu adalah ketika Nabi saw sakit.

 

Dalam erti kata yang lain, tindakan nabi saw kencing dalam mangkuk itu bukan setiap masa, tetapi hanya ketika baginda sedang sakit sahaja.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dilihat pada hadis ke-23, disebut bahawa Nabi saw kencing berdiri. Dalam hadis ke-24 ini pula, nabi sediakan bekas untuk letak air kencing yang bekas itu diletak di bawah katil

 

Antara kedua-dua hadis ini, kesamaannya adalah maqasid terhadap bagi kencing dalam bekas atau berdiri adalah dibolehkan selama tidak mendatangkan factor-faktor yang merosakan, seperti dalam kes melibatkan kencing berdiri selama tidak merecik pada pakaian solat, ataupun dalam kes kencing dalam mangkuk tidak mendatangkan salah faham yang menyebabkan orang terminum air kencing terbabit.

 

PENGAJARAN

 

[1] KENCING DALAM MANGKUK KAYU?

 

Dalam hadis yang lain, terdapat larang dari Nabi terhadap kencing dalam bejana air yang diletak dalam rumah yang di situ ditunaikan solat.

 

Pertama, daripada Salamah berkata:

 

لَا تَبُولُ فِي طَسْتٍ فِي بَيْتٍ تُصَلِّي فِيهِ، وَلَا تَبُولُ فِي مُغْتَسِلِكَ

“Jangan kamu kencing dalam bejana air dalam rumah yang kamu solat dalam rumah terbabit; dan jangan kamu kencing di tempat mandimu” (Ibn Abi Syaibah, hadis no: 1844)

 

Kedua, daripada Abdullah bin Yazid bahawa Nabi saw ada bersabda:

 

لَا يُنْقَعُ بَوْلٌ فِي طَسْتِ فِي الْبَيْتِ، فَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ بَوْلٌ يُنْقَعُ، وَلَا تَبُولَنَّ فِي مُغْتَسَلِكَ

“Jangan kamu tadah air kencing dalam bejana air dalam rumah. Hal ini kerana, malaikat tidak masuk dalam rumah yang ada air kencing yang ditadah. Jangan jangan kamu kencing di tempat mandimu” (al-Tibrani, al-Mukjam al-Awsat, hadis no: 2077)

 

Dua hadis ini menggambarkan bahawa tidak dibenarkan kencing dalam sebarang bejana air yang disimpan dalam rumah.

 

Apabila digandingkan dengan hadis Umaimah sepertimana riwayat Abu Daud ini, serta dikuatkan dengan hadis Aisyah di atas, dapat disimpulkan bahawa hukum kencing dalam bejana air yang diletak dalam rumah (termasuk di bawah katil) adalah tidak dibolehkan kecuali dalam hal-hal tertentu seperti sakit.

 

Sakit yang perlu difahami dalam kes Nabi adalah dalam konteks pada zaman baginda, iaitu orang di zaman itu tidak dapat qadha’ hajat kecuali perlu keluar berjalan jauh dari rumah mereka seperti di tengah padang pasir. Hal ini sudah pasti menjadi sukar untuk orang sakit qadha’ hajat pada waktu malam.

 

Namun, dalam konteks di zaman sekarang, perlu dilihat dari sudut sakitnya juga. Hal ini dilihat kemudahan tandas yang dibuat dalam rumah.

 

Dalam erti kata yang lain, jika pergerakannya terbatas seperti ada kaki yang patah yang sememangnya sukar untuk bergerak ke tandas, maka hadis ini boleh dimanfaatkan. Namun, jika masih lagi ada kemampuan untuk bergerak ke tandas, maka tidak dibolehkan kencing dalam bejana air yang diletak di bawah katil.

 

[2] KERINGANAN KETIKA SAKIT

 

Hadis ini juga menjadi dalil bahawa bagi orang yang sakit, sudah pasti dia mendapat keringanan atau rukhsah.

 

Hal ini tidak sekadar dalam kes kencing dalam bejana air yang di letak di bawah katil, tetapi banyak berlaku dalam hal fiqh yang lain seperti keizinan solat duduk ketika tidak mampu berdiri.

 

Dalam hadis—daripada Imran Bin Hushoin berkata:

 

كَانَتْ بِي بَوَاسِيرُ، فَسَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الصَّلاَةِ، فَقَالَ: صَلِّ قَائِمًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ

“Aku tertimpa penyakit buasir. Aku pun bertanya kepada Nabi saw berkenaan solat. Baginda berkata: Solatlah kamu dalam keadaan berdiri. Jika tidak mampu, solatlah dalam keadaan duduk. Jika tidak mampu, maka dia boleh berbaring menggunakan lambungnya” (al-Bukhari, hadis no: 1117)

 

Demikian juga, bagi orang yang tidak mampu berpuasa yang al-Quran ada menyatakan;

 

فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ (184) – البقرة

“maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain” (Surah al-Baqarah, ayat 184)

 

Bagi orang yang sakit sehingga tidak termampu menyentuh air untuk berwuduk, maka dibenarkan kepadanya bertayammum;

 

وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا (43) - النساء

“Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun” (Surah al-Nisa’, ayat 43)

 

BIOGRAFI PERAWI HADIS

 

[5] MUHAMMAD BIN ISA BIN NUJAIH BIN AL-TABBA’ AL-BAGHDADI (150H-224H)

مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بن نجيح بن الطباع البغدادي

 

Dia pernah sampai ke Bahdad, Syam dan mati di Sepanyol. Dia bukan sekadar terkenal sebagai guru hadis, bahkan terkenal juga dengan mengajar fiqh.

 

Dari sudut Jar wa ta’dil, hampir semua ulama rijal kata dia siqah kecuali Abu Daud ada sedikit komen menyatakan bahawa, walaupun dia seorang yang faqih, dan menghafal hadis sehingga mencecah sebanyak 40 ribu hadis, tetapi kadangkala dia ada melakukan tadlis.

 

Dia adalah guru Imam al-Bukhari dan Abu Daud. Imam Muslim menyebut namanya sekadar ta’liq sahaja. Dia adalah rijal al-nasaie. Dia adalah perawi yang sahih.

 

 

[4] HAJJAJ BIN MUHAMMAD AL-MISSISI (206H)

حَجَّاجٌ إبن محمد الْمِصِّيصِيُّ

 

Dari kalangan Tabi’ al-Tabiin. Dia hidup di Baghdad dan pernah sampai ke al-Masisah (Turki) dan Basrah. Dia meninggal dunia di Baghdad.

 

 

Dari sudut al-Jar wa al-Ta’dil, semua ulama rijal kata dia siqah dan dibuat hujah kecuali Ibn Hajar al-Asqalani ada berkata, dia siqah dan sabat yang setelah dia hijrah ke Baghdad, iaitu hampir dengan waktu kematian, berlaku ikhtilat padanya, iaitu hafalannya semakin celaru.

 

Namun, menurut Abu al-Arab al-Soqli bahawa ikhtilatnya itu tidak memudharatkan sebarang periwayatan hadisnya, kerana setelah dia ikhtilat tidak ada orang mengambil hadis darinya. Hal ini ditegaskan juga oleh Ibn Hazm al-Zahiri.

  

Rijal al-Kutub al-Sittah dan dia adalah perawi siqah lagi sahih.

  

[3] IBN JURAIJ

  

Lihat hadis ke-19

  

[2] HUKAIMAH BINTI UMAIMAH BINTI RUQAIQAH

حُكَيْمَةَ بِنْتِ أُمَيْمَةَ بِنْتِ رُقَيْقَةَ

 

Tidak diketahui kelahirannya di mana, tarikh lahir dan meninggalkanya, tahap hafalan dan kesalehannya. Justeru, dia dianggap sebagai majhul.

 

Namun, didapati ada dua orang murid yang ambil hadis darinya, iaitu:

A.      Ibn Juraij (seperti dalam sanad hadis ini)

B.      Yahya bin Abi Sufyan (boleh dilihat dalam Sunan Abi Daud, hadis no: 1741)

 

Jelas di sini, Hukaimah boleh dianggap sebagai Majhul al-Hal ataupun Mastur.

 

[1] SAHABAT: UMAIMAH BINTI RUQAIQAH AL-TAIMIYYAH

أميمة بنت رقيقة التيمية

 

Ini salah seorang Sahabiyyah. Beliau adalah anak saudara kepada Khadijah binti khuwailid, iaitu ibunya bernama Ruqaiqah bin Khuwailid itu adalah adik beradik Khadijah.

 

Tidak dibintikan dengan bapanya sebaliknya dibintikan dengan ibunya, kerana ibunya lebih dikenali berbanding bapanya.

 

Bapanya, bernama Abdun عبد bin Bajjad بجاد bin Umair bin al-Haris bin Harisah bin Sa’ad bin Tayyim تيم bin Murrah.

 

Memandangkan dia anak saudara Khadijah, sudah pasti dia adalah penduduk Mekah. Makanya, semasa hijrah ke Madinah, dia turut terlibat sama.

 

Mengikut catatan sejarah, dia terlibat terlibat dalam perang Mu’tah yang berlaku pada tahun 8 hijrah.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABI DAUD

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى، حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، عَنْ حُكَيْمَةَ بِنْتِ أُمَيْمَةَ بِنْتِ رُقَيْقَةَ، عَنْ أُمِّهَا

 

[2] STATUS HADIS: HASAN LIGHAIRIH

 

Hadis ini dinilai doif dari sudut sanad oleh Syaikh Syuaib al-Arnaut. Alasan doif adalah perawi bernama HUKAIMAH BINTI UMAIMAH yang rata-rata ulama hadis termasuk al-Imam al-Zahabi dan al-Imam Ibn Hajar al-Asqalani kata, dia seorang rawi yang majhul.

 

Dalam usul al-Hadis, ada beberapa jenis hadis doif boleh menjadi penguat kepada hadis doif yang lain. Antaranya, apabila hadis doif yang dijadikan penguat itu adalah hadis doif disebabkan perawi yang majhul al-Hal atau mastur.

 

Maka dengan demikian, apabila dilihat pada hadis ini, didapati ia boleh menjadi penguat, kerana perawi hadis ini bernama HUKAIMAH adalah seorang yang majhul al-Hal atau Mastur sahaja.

 

Namun begitu, jika dilihat pada pendapat Syaikh Albani sejak dari awal lagi menilai hadis ini sebagai hasan yang dengan itu boleh dijadikan hujah.

 

Hujah Syaikh Albani adalah melihat kepada kitab al-Siqat, karya Imam Ibn Hibban; kitab terbabit menyenaraikan nama-nama perawi siqah, didapati salah seorang nama itu adalah HUKAIMAH. Atas alasan itu, Albani anggap hadis ini hasan.

 

Pun begitu, ada pihak membantah pendapat Albani dengan menyatakan bahawa Ibn Hibban terkenal dengan tasahul, iaitu bermudah-mudah dalam menentukan seseorang itu siqah. Makanya, mereka tetap dengan pendirian bahawa hadis ini doif, tetapi tahap doif yang ringan yang boleh dijadikan penguat kepada hadis-hadis doif yang lain.

 

TAKHRIJ

 

Hadis ini turut dapat dilihat dalam kitab al-Sunan al-Kubra al-Imam al-Nasaie (31) dan Ibn Hibban (1426)

 

No comments:

Post a Comment