Sunday, February 27, 2022

HADIS 12 (BAB 5)

 

BAB 5

 

بَابُ الرُّخْصَةِ فِي ذَلِكَ

“RUKHSAH (KERINGANAN) DALAM HAL ITU”

 

HADIS 12

 

حَدَّثَنَا عَبْدُاللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ عَنْ عَمِّهِ وَاسعِ بْنِ حَبَّان عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:  لَقَدْ ارْتَقَيْتُ عَلَى ظَهْرِ الْبَيْتِ «فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى لَبِنَتَيْنِ مُسْتَقْبِلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ لِحَاجَتِهِ»

Daripada Abdullah bin Umar: “Sesungguhnya aku pernah panjat bumbung rumah (Hafsah).  Aku pun nampak Rasulullah saw di atas dua batu bata menghadap Baitulmaqdis sedang qadha’ hajat”

 

Status hadis: sahih

 

PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ini menjelaskan bahawa Ibn Umar panjat rumah kakaknya, Hafsah yang merupakan isteri Nabi saw, dia ternampak Nabi saw ketika itu sedang qadha’ hajat dalam keadaan mengadap arah Baitul maqdis.

 

[2] ketika ini, Abdullah Umar baru amat muda. Hal ini dilihat pada factor umurnya bahawa semasa hijrah, umurnya baru 10 tahun, sedangkan Hafsah berkahwin dengan nabi pada tahun ke-3 hijrah.

 

Ini dapat difahami bahawa kejadian panjat itu berlaku sewaktu umurnya masih kanak-kanak lagi, iaitu mungkin dalam lingkungan 13 hingga 14 tahun.

 

Adapun hadis ini, dia bercerita selepas kewafatan nabi saw. Dalam erti kata lain, dia menceritakan pengalamannya semasa kecil yang nampak Nabi sedang qadha’ hajat kepada Wasi’ bin Habban.

 

[3] Dalam hadis ini, disebut ظَهْرِ الْبَيْتِ yang diterjemahkan sebagai atas bumbung rumah, tanpa disebut rumah siapa. Namun, didapati dalam riwayat Muslim disebut على ظهر بيت حفصة atau dalam riwayat Ibn Khuzaimah dengan disebut دخلت على حفصة بنت عمر فصعدت ظهر البيت yang dengan itu disimpulkan bahawa rumah yang dipanjat itu adalah rumah kakaknya yang merupakan isteri Nabi saw.

 

PENGAJARAN

 

[1] BUAT TANDAS DALAM RUMAH

 

Hadis ini menjadi dalil bahawa tidak salah membuat tandas dalam rumah. Hal ini kerana, Ibn Umar melihat Nabi saw sedang Qadha’ Hajat itu ketika nabi di rumah Hafsah.

 

 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: لَقَدْ ارْتَقَيْتُ عَلَى ظَهْرِ الْبَيْتِ، «فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى لَبِنَتَيْنِ مُسْتَقْبِلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ لِحَاجَتِهِ»

Daripada Abdullah bin Umar: “Sesungguhnya aku pernah panjat bumbung rumah.  Aku pun nampak Rasulullah saw di atas dua batu bata menghadap Baitulmaqdis sedang qadha’ hajat” (Abu Daud, hadis no: 12)

 

Andai dikatakan larangan membuat tandas dalam rumah, semua itu bermuarakan alasan bahawa syaitan berhimpun di tempat najis. Hal ini merujuk kepada hadis berikut:

 

عَنْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " إِنَّ هَذِهِ الْحُشُوشَ مُحْتَضَرَةٌ، فَإِذَا أَتَى أَحَدُكُمُ الْخَلَاءَ فَلْيَقُلْ: أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ

Daripada Zaid bin Arqam, daripada Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya ini adalah tempat yang kerumun (oleh syaitan). Apabila seseorang kamu masuk ke tempat qadha’ hajat, maka hendaklah dia membaca doa: Aku minta berlindung dengan Allah dari Syaitan jantan dan syaitan betina” (Abu Daud, hadis no: 6)

 

Apabila diteliti dari sudut manat hadis ini, syaitan suka berkerumun bukan bukan kerana ia semata-mata tandas, tetapi kerumun kerana tempat itu ada najis. Dalam erti kata lain, syaitan suka di tempat ada najis yang masih belum dibersihkan.

 

Dalam hadis ada disebut bahawa seorang Muslimat pada zaman Nabi bernama Hamnah binti Jahsy bahawa dia bertanya kepada nabi saw berkenaan darahnya yang selalu keluar. Nabi saw berkata:

إِنَّمَا هِيَ رَكْضَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ

“Darah itu adalah adalah tekanan dari syaitan” (Tarmizi, hadis no: 128)

 

Dalam komentar al-Sun’ani dalam kitab “Subul al-Salam”:

معناه أن الشيطان قد وجد سبيلا إلى التلبيس عليها في أمر دينها وطهرها وصلاتها حتى أنساها عادتها

“maknanya, syaitan mendapati jalan untuk menganggu pada urusan agamanya, kebersihan dan solatnya hingga dia boleh lupa dari hal kebiasaanya”

 

Ia memberi maksud bahawa maksud dengan syaitan suka berhimpun dan berkerumun itu, apabila tempat itu dibiarkan najis tanpa dibuang atau dibersihkan.

 

Justeru, apabila dibandingkan dengan tandas yang ada pada hari ini, ia tidak boleh disamakan dengan kandungan hadis bahawa syaitan yang berkerumun dan berhimpun. Hal ini kerana, konsep tandas pada hari ini tidak sama dengan dahulu; apabila selesai qadha’ hajat, dipam dan flush sehingga najis masuk dalam lubang tandas. Dalam erti kata lain, dilarang itu kerana factor kotoran. Konteks tandas kita yang sentiasa bersih, tidak termasuk dalam larangan hadis.

 

[2] QADHA’ HAJAT MENGADAP BAITUL MAQDIS

 

Dalam hadis ke-10 sudah dijelaskan hukum qadha’ hajat dalam keadaan mengadap Baitul Maqdis (Sila klik)

 

Hadis ini sebagai mengukuhkan pendapat mazhab Syafie dan Hanbali yang menyatakan tidak dilarang qadha' hajat mengadap arah kiblat, jika dalam bangunan. (Sila klik)

 

Dan sebenarnya, ini juga adalah pendapat Abu Daud. Hal ini dapat dilihat pada tajuk bab yang beliau sebut: “bab rukhsah pada demikian itu”, iaitu keizinan mengadap Baitul Maqdis semasa qadha’ Hajat jika dalam bangunan.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[1] ABDULLAH BIN MASLAHAH AL-QA’NABI (130H-221H)

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ القعنبي

 

Dilahirkan di Madinah dan meninggal di mekah. Dia pernah sampai Madinah dan Basrah.

 

Dia murid Malik dan guru al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud.

 

Sudah dibahas dalam hadis pertama.

 

[2] MALIK BIN ANAS (93H-179H)

عَنْ مَالِكٍ بن انس

 

Pengasas Mazhab Maliki. Dilahirkan di Madinah dan mati di tempat yang sama.

 

Atuknya bernama MALIK BIN ABI ‘AMIR AL-ASBUHI AL-HIMYARI; seorang tabiin yang ada meriwayatkan hadis dari Omar bin al-Khattab, Osman bin Affan, Talhah bin Ubaidullah, Aisyah, Abu Hurairah, Hassan bin Sabit, ‘Aqil bin Abi Talib dan sebagainya.

 

Moyangnya bernama ABU ‘AMIR NAFI’ BIN AMRU yang al-Qadhi Bakar bin al-‘Ala’ al-Qusyairi menyatakan bahawa dia salah seorang saahabt Rasulullah saw yang terlibat semua peperangan kecuali perang Badar sahaja.

 

Ada pula dakwaan lain kata, moyangnya bukan sahabat, tetapi MUKHDARAM; dia sampai di Madinah selepas Nabi saw sudah wafat.

 

Imam Malik mempunyai empat orang anak, iaitu Yahya, Muhammad, Hammad dan Fatimah.

 

Imam Malik terkenal sebagai seorang yang terkenal dengan kealiman dalam bidang hadis dan fiqh. Terkenal juga dengan kekuatan hafalan dan kebijaksaaan.

 

Ia adalah pengarang kitab AL-MUWATTA’ yang merupakan kitab hadis yang paling sahih sebelum penulisan kitab hadis.

 

Al-Imam al-Syafie pernah berkata:

 

ما بعد كتاب الله تعالى كتابٌ أكثرُ صواباً من موطأ مالك

“Kitab yang paling benar selepas al-Quran adalah Muwatta’ Malik”

 

Guru hadis yang paling lama dia belajar adalah Nafi’, iaitu bekas hamba kepada Abdullah bin Umar yang sanad Nafi’ adalah dari bekas tuannya itu.

 

Dia mengajar hadis di masjid Nabawi. Bahkan, turut mengeluarkan fatwa-fatwa fiqh di situ.

 

Imam Malik antara ulama yang teramat berhati-hati dalam memberikan fatwa kerana bimbang tersalah dalam fatwa. Ekoran itu, semasa dia memulakan jawapan dari seorang fiqh, dia akan mulakan dengan menyebut:

 

ما شاء الله لا قوة إلا بالله

 

Dan dia sering menjawab: “Aku tidak tahu”, dalam banyak jawapan-jawapan dari persoalan fiqh yang dibangkitkan kepadanya.

 

Dalam periwayatan hadis, dia amat tegas dari perawi ahli Bid’ah. Dengan sebab itu, tidak riwayat dari syiah dari beliau.

 

Sebelum meninggal dunia, dia sakit selama 22 hari. Jenazah dia dikebumikan di Baqi’, dan turut menunaikan solat jenazahnya adalah gabenor Madinah, Abdullah bin Muhammad bin Ibrahim.

 

[3] YAHYA BIN SA’ID BIN QIAS BIN AMRU AL-ANSARI (70H-143H)

يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ ابن قيس بن عمرو الانصاري

 

Dilahirkan di Madinah dan meninggal di Baghdad.

 

Dia adalah salah seorang murid kepada tujuh orang fuqaha’ Madinah dari kalangan Tabiin yang dikenali sebagai Fuqaha’ al-Sab’ah.

 

Dikatakan bahawa dia sempat belajar dengan Sa’id bin Musayyib dan Urwah bin Zubair. Juga sempat menjadi mufti di Madinah dan Qadhi di Iraq.

 

Ramai ulama akui dia siqah, seperti al-Nasaie, Ibn al-Madini, al-Asqalani, Abu Zur’ah al-Razi, Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Sa’ad, Ibn Hibban dan yahya bin Ma’in.

 

Namun begitu, terdapat sedikit kritikan seperti dakwaan al-Dimyati, Ibn al-Madini dan yahya bin Said al-Qattani mengatakan bahawa bahawa dia adalah seorang mudallis. Walaubagaimana pun, dia adalah rijal kutub al-Sittah.

 

[4] MUHAMMAD BIN YAHYA BIN HABBAN (47H-121H)

 مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى بْنِ حَبَّانَ

 

Dilahirkan di Madinah dan meninggal dunia di tempat yang sama.

 

Seorang tabiin, dan banyak meriwayatkan hadis. Dia adalah salah seorang guru Imam malik yang terkenal dengan kefaqihan bahkan memberi fatwa.

 

Dia adalah Rijal Kutub al-Sittah dan diperakui ramai ulama sebagai siqah.

 

[5] WASI’ BIN HABBAN

وَاسعِ بْنِ حَبَّانَ

 

Bapa saudara kepada Muhammad bin Yahya bin Habbban. Al-Asqalani kata, dia adalah sahabat. Hal ini kerana, ada riwayat kata, dia terlibat dalam Bai’ah Ridhwan—semasa perjanjian Hudaibiyyah bersama adiknya, Sa’ad bin Habban.

 

Di tempat lain pula, al-Asqalani kata, dakwaan bahawa dia adalah sahabat adakah tidak tidak sahih. Al-Ijli mengatakan, dia sekadar Tabiin sahaja.

 

Bapanya adalah HABBAN BIN WASI’ BIN HABBAN BIN MUNQIZ BIN AMRU AL-KHAZRAJI. Moyangnya, iaitu HABBAN BIN AL-MUNQIZ adalah sahabat Nabi yang terlibat dalam perang Uhud dan semua perang selepas itu; dia berasal dari kalangan orang ansar kabilah Khazraj.

 

Wasi’ menninggal dunia dalam perang Harrah, tahun 63H.

 

[6] SAHABAT: ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)

عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ

 

Berkenaan Sahabat nabi ini, sudah dijelaskan dalam hadis ke-11.

 

PERBAHASAN SANAD

 

Hadis ini SAHIH dengan alasan-alasan berikut;

[a] Sahih atas syarat al-Bukhari dan Muslim.

[b] Imam al-Bukhari dan Imam Muslim turut keluarkan hadis ini. Turut keluarkan adalah Abu ‘Awanah dalam sahihnya.

[c] Imam Tarmizi mengatakan hadis ini Sahih.

[d] hadis ini turut disepakati sahih oleh Arnaut dan Albani

 

TAKHRIJ

 

Ibn Majah (322), Muslim (266), Al-Bukhari (145, 148), Al-Nasaie (Kubra—22), Al-Tarmizi (11), Ahmad (4606), Ibn Hibban (1418)

No comments:

Post a Comment