Saturday, March 26, 2022

HADIS 31 (BAB 18)

 

BAB 18

 

18- بَابُ كَرَاهِيَةِ مَسِّ الذَّكَرِ بِالْيَمِينِ فِي الِاسْتِبْرَاءِ

“MAKRUH SENTUH ZAKAR DENGAN TANGAN KANAN KETIKA ISTIBRA’”

 

PENJELASAN: Istibra’ bermaksud membersihkan diri dari tersisa walaupun sekecil-kecil najis. Walaubagaimana pun, maksud istibra’ dalam hadis ini termasuk juga makna istinja’.

 

HADIS 31

 

حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَا: حَدَّثَنَا أَبَانُ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ، عَنْ أَبِيهِ  قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بَالَ أَحَدُكُمْ فَلَا يَمَسَّ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ، وَإِذَا أَتَى الْخَلَاءَ فَلَا يَتَمَسَّحْ بِيَمِينِهِ، وَإِذَا شَرِبَ فَلَا يَشْرَبْ نَفَسًا وَاحِدًا»


 Apabila salah seorang dari kamu buang air kecil, maka janganlah dia menyentuh kemaluannya dengan tangan kanannya. Apabila dia masuk tandas (untuk buang air), maka janganlah dia beristinja dengan tangan kanannya. Dan apabila dia minum, maka janganlah dia minum dengan satu nafas

 

Status hadis: sahih

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-30, dijelaskan bahawa Nabi saw meminta ampun semasa keluar dari tempat qadha’ hajat.

 

Dalam hadis ke-31 pula, dijelaskan hukum makruh sentuh zakar dengan tangan kanan dan istinjak menggunakan tangan kanan

 

KESAMAAN: seakan-akan Abu Daud mahu gambarkan minta ampun dengan Allah, bukan ketika kita melakukan perkara haram sahaja, bahkan ketika kita melakukan perkara makruh pun, digalakkan juga kita minta ampun dengan Allah.

 

PENJELASAN HADIS

 

Ada beberapa penjelasan dari hadis ini adalah seperti berikut;

 

[1] TIGA LARANGAN NABI

 

Ada tiga perkara yang disebut dalam hadis ini:

a.                  Larangan sentuh zakar dengan tangan kanan (tapak tangan), walaupun ketika kencing.

b.                  Jangan istinja’ dengan tangan kanan.

c.                   Jangan minum air dengan satu nafas.

 

[2] MATAN HADIS YANG LAIN

 

Hadis ini, terdapat juga dalam Sahih al-Bukhari di beberapa tempat yang kesemuanya bermuara dari sahabat Nabi yang bernama ABU QATADAH yang ambil hadis darinya adalah anaknya sendiri yang bernama ABDULLAH.

 

Hadis-hadis tersebut adalah seperti berikut;

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا شَرِبَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَتَنَفَّسْ فِي الإِنَاءِ، وَإِذَا أَتَى الخَلاَءَ فَلاَ يَمَسَّ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ، وَلاَ يَتَمَسَّحْ بِيَمِينِهِ» - البخاري, 153

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ، عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا بَالَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَأْخُذَنَّ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ، وَلاَ يَسْتَنْجِي بِيَمِينِهِ، وَلاَ يَتَنَفَّسْ فِي الإِنَاءِ» - البخاري, 154

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا شَرِبَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَتَنَفَّسْ فِي الإِنَاءِ، وَإِذَا بَالَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَمْسَحْ ذَكَرَهُ بِيَمِينِهِ، وَإِذَا تَمَسَّحَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَتَمَسَّحْ بِيَمِينِهِ» - البخاري, 5630

 

 

PENGAJARAN

 

Ada beberapa pengajaran yang boleh diambil dari hadis ini;

 

[1] HUKUM SENTUH ZAKAR DENGAN TANGAN KANAN

 

Ada beberapa isu yang berbangkit dalam hal ini

 

ISU 1: SENTUH DENGAN TAPAK ATAU BELAKANG TANGAN

 

Menurut IMAM AL-SYAFIE dan IMAM MALIKI, yang dimaksudkan sentuh di sini adalah sentuhan dengan tapak tangan sahaja.

 

Adapun HANAFI dan HANBALI, mereka menyatakan maksud sentuh dalam hadis ini adalah tapak dan belakang tangan.

 

ISU 2: HARAM ATAU MAKRUH?

 

JUMHUR ULAMA (TERMASUK SYAFIE) menyatakan, sentuh zakar menggunakan tangan kanan ketika kencing adalah MAKRUH.

 

Hujah mereka adalah, asal sesuatu larangan adalah haram kecuali ada QARINAH yang kata makruh.

 

Qarinah yang memalingkan makna haram kepada makruh itu konteks hadis tidak lebih sekadar adab dan sopan sahaja. Tambahan pula, tangan kanan sesuai untuk makan—tidak sesuai digunakan untuk memegang kemaluan.

 

Pendapat ZAHIRI dan AHMAD mengatakan, hukum sentuh zakar dengan tangan kanan ketika kencing itu adalah HARAM

 

Hujah mereka adalah merujuk kepada kaedah usul bahawa asal larangan adalah haram selama tidak ada qarinah untuk jadi makruh.

 

Alasan Qarinah sopan dan adab tidak dapat diterima oleh mereka untuk menjadikan hukumnya makruh. Makanya, mereka kekalkan hukum larangan dalam hadis adalah haram.

 

ISU 3: KENCING vs SELAIN KENCING?

 

Menurut IMAM AL-NAWAWI dan IBN TAIMIYYAH, walaupun hadis ini menyebut dalam hal kencing, tetapi pada mereka hukum makruh sentuh kemaluan itu turut sama dengan hukum selain dari kencing.

 

Dalam erti kata yang lain, andai menyentuh zakar dengan tangan kanan ketika bersetubuh, pada mereka anggap hukumnya adalah makruh juga.

 

Walaubagaimana pun, IBN HAJAR AL-ASQALANI bahawa AL-IMAM AL-BUKHARI pula berpendapat bahawa dalam hadis disebut secara khusus dalam hal kencing. Justeru, tidak boleh dianggap makruh jika sentuh zakar dalam hal yang lain.

 

[2] BATAL WUDUK SENTUH ZAKAR

 

Dari hadis ini, dinyatakan larangan menyentuh zakar. Justeru, lahir perbincangan dalam kalangan ulama fiqh berkenaan batal wuduk jika sentuh kemaluan.

 

PENDAPAT PERTAMA:

Batal wuduk jika sentuh kemaluan. Ini adalah pendapat MAZHAB SYAFIE dan HANBALI.

 

Hujah-hujah mereka adalah seperti berikut:

 

[a] Hadis—daripada Busrah binti Safwan berkata bahawa dia dengar Nabi saw bersabda:

 

مَنْ مَسَّ ذَكَرَهُ فَلْيَتَوَضَّأْ

“Barangsiapa yang sentuh zakarnya, maka hendaklah dia berwuduk” (Abu Daud, hadis no: 181)

 

ISTIDLAL: Dalam hadis ini, nabi saw suruh berwuduk apabila menyentuh zakar. Justeru, mereka simpulkan bahawa sentuh zakar boleh menyebabkan wuduk batal.

  

[b] hadis—Abdullah bin Umar berkata:

 

إِذَا مَسَّ أَحَدُكُمْ ذَكَرَهُ فَقَدْ وَجَبَ عَلَيْهِ الْوُضُوءُ

“Apabila seseorang kamu memegang zakarnya, maka wajib dia berwuduk” (Muwatta’, hadis no: 129)

 

ISTIDLAL: kewajipan berwuduk apabila menyentuh zakar disebut oleh sahabat Nabi, iaitu Abdullah bin Umar.

 

PENDAPAT KEDUA: TIDAK BATAL

Ini adalah pendapat Mazhab HANAFI.

 

Hujah mereka adalah merujuk kepada hadis—daripada Qais bin Talq, dari bapanya yang bernama Talq bin ‘Ali berkata:

 

 سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيَتَوَضَّأُ أَحَدُنَا إِذَا مَسَّ ذَكَرَهُ؟ قَالَ: " إِنَّمَا هُوَ بَضْعَةٌ مِنْكَ أَوْ جَسَدِكَ

“Seseorang lelaki bertanya Rasulullah saw, apakah perlu seseorang kami berwuduk apabila menyentuh zakar? Jawab nabi: zakar itu adalah salah satu entity dari badan (jasad) kamu” (Muwatta’, hadis no: 16286)

 

ISTIDLAL: Hukum asal adalah tidak batal kecuali ada nas yang sahih dan sarih kata batal. Hadis ini membuktikan bahawa sentuh zakar tidak membatalkan wuduk.

 

Walaubagaimana pun, bagaimana pula dengan hadis-hadis yang dijadikan sandaran dalam mazhab yang mengatakan batal wuduk pula?

 

Dihujahkan seperti berikut:

 

Pertama, hadis Abdullah bin Umar itu bukan perkataan Nabi, tetapi kenyataan Abdullah bin Umar. menandakan ia bukan wahyu. Justeru, hadis itu tidak valid untuk dijadikan sandaran bahawa batal wuduk dengan sebab sentuh zakar.

 

Kedua, hadis Talq bin ‘Ali menyatakan illat hukum, iaitu tidak batal wuduk itu, illat hukumya adalah zakar itu adalah salah satu entity jasad manusia juga. Adapun hadis Busrah binti Sofwan, ia tidak dinyatakan illat hukum.

 

Dalam metode Usul al-Fiqh mazhab Hanafi, apabila bertembung antara hadis yang ada illat dengan hadis yang tidak ada illat, maka didahulukan hadis yang ada illat.

 

Dalam hal ini, hadis tidak batal wuduk itu ada illat. Maka, diambil hadis yang ada illat.

 

Apatah lagi, hadis Busrah itu terbuka kepada penakwilan. Hal ini kerana, suruha berwuduk kerana sentuh zakar itu boleh sahaja dianggap suruhan sunat, bukan bermaksud batal wuduk; ataupun seperti takwilan sebilangan ulama mazhab maliki yang menyatakan bahawa suruhan itu melibatkan kepada sentuhan zakar yang boleh menaikkan syahwat. Dalam erti kata yang lain, batal wuduk itu bukan kerana sentuhan, tetapi factor syahwat ekoran sentuhan dan sebagainya.

 

Bagi pendapat Ibn Taimiyyah pula, sentuh zakar tidak membatalkan wuduk. Namun, terlebih utama berwuduk juga.

 

[3] SENTUH FARAJ BAGI WANITA

 

Apabila dalam hadis menyatakan sentuh zakar yang membatalkan wuduk, bagaimana pula hukum perempuan menyentuh farajnya?

 

PERTAMA, tidak terdapat satu al-Quran dan hadis secara sarih menyatakan hukum wuduk bagi wanita menyentuh kemaluan.

 

KEDUA, apabila tidak ada nas sarih, makanya diserahkan kepada ijtihad ulama.

 

Dalam kalangan ulama, terdapat dua pendapat berikut;

 

PENDAPAT PERTAMA: BATAL WUDUK PEREMPUAN YANG SENTUH FARAJNYA.

 

Hujah mereka adalah kembali kepada kaedah bahawa hukum perempuan sama dengan hukum lelaki kecuali ada nas khusus bagi wanita dalam menyatakan sebaliknya.

 

Dalam erti kata lain, hukum wanita sentuh farajnya adalah batal wuduknya, sama seperti lelaki menyentuh zakarnya kerana faraj dan zakar adalah sama-sama kemaluan.

 

PENDAPAT KEDUA: TIDAK BATAL.

 

Ini pendapat Hanafi dan Suhnun (salah seorang ulama dalam Mazhab maliki).

 

Pendapat ini menyatakan, hukum berkenaan penentuan batal wuduk adalah ta’abbud. Justeru, kekalkan hukum tidak batal kecuali ada nas secara khusus menyebut batal.

 

Yang pasti, tidak ada nas khusus menyebut bahawa perempuan menyentuh kemaluan itu batal wuduk. Makanya, disimpulkan bahawa wanita sentuh faraj tidak membatalkan wuduknya.

 

Maksud dengan faraj dalam perbincangan ini adalah pada halaqah faraj. Hukumnya sama dengan menyentuh halaqah dubur.

 

[4] ISTINJAK DENGAN TANGAN KANAN

 

Maksud istinjak dalam hadis ini adalah membersihkan tempat keluar najis (kencing atau berak) menggunakan tangan kanan, sama ada dengan batu atau air.

 

JUMHUR ULAMA termasuk MAZHAB SYAFIE menyatakan hukumnya adalah MAKRUH, walaupun dilakukan itu secara sengaja.

 

Dalilnya mereka adalah seperti berikut;

 

[a] hadis ini merujuk kepada adab sopan, bukan hukum halal dan haram.

 

[b] Semua hukum dalam hadis ini (sentuh kemaluan dengan tangan kanan, minum air dengan satu nafas) adalah makruh. makanya, hukum instinjak juga adalah makruh.

 

[5] MINUM SATU NAFAS

 

Dalam hadis ini nabi ada melarang dari minum dengan satu nafas sahaja. Maksud minum satu nafas itu dijelaskan oleh al-‘Azim Abadi dalam Aun al-Ma’bud, iaitu hendaklah dia minum air seteguk, kemudian dia berhenti. Kemudian dia minum pula pada teguk kedua. Begitulah sehingga selesai minum air.

 

Dalam erti kata lain, bukan satu botol air diminum dengan satu teguk sahaja, sepertimana dalam hadis—daripada Ibn Abbas bahawa nabi saw bersabda:

 

لَا تَشْرَبُوا وَاحِدًا كَشُرْبِ البَعِيرِ، وَلَكِنْ اشْرَبُوا مَثْنَى وَثُلَاثَ، وَسَمُّوا إِذَا أَنْتُمْ شَرِبْتُمْ، وَاحْمَدُوا إِذَا أَنْتُمْ رَفَعْتُمْ

“Jangan kamu minum air satu teguk sepertimana unta minum air. Tetapi, hendaklah kamu minum dua kali atau tiga kali. Bacalah bismillah apabila kamu minum. Dan ucaplah alhamdulillah apabila kamu angkat (bibir kamu dari mulut gelas air minum)” (al-Tarmizi, hadis no: 1885—doif)

 

Larangan minum air yang banyak dengan satu teguk dalam hadis ini adalah makruh.

 

Dilihat dalam beberapa hadis berkenaan minum air adalah seperti berikut;

 

Pertama, Anas minum bernafas sebanyak tiga kali—Daripada Sumamah bin Abdullah berkata:

 

كَانَ أَنَسٌ، يَتَنَفَّسُ فِي الإِنَاءِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا، وَزَعَمَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَتَنَفَّسُ ثَلاَثًا

“Anas bernafas dalam bekas air (semasa minum) dengan dua kali atau tiga kali. Dia menyangka bahawa Rasulullah saw bernafas dengan tiga kali” (al-Bukhari, hadis no: 5631)

 

Kedua, Nabi larang bernafas dan tiup air minum. Hadis—daripada Ibn Abbas berkata:

 

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُتَنَفَّسَ فِي الْإِنَاءِ، أَوْ يُنْفَخَ فِيهِ

“Rasulullah saw larang bahawa bernafas dalam bekas air atau ditiup padanya” (Abu Daud, hadis no: 3728)

 

Ketiga, Nabi larang tiup makanan dan minuman. Hadis—daripada Ibn Abbas berkata:

 

لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَنْفُخُ فِي طَعَامٍ، وَلَا شَرَابٍ، وَلَا يَتَنَفَّسُ فِي الْإِنَاءِ

“Rasulullah tidak tiup pada makanan, pada minuman, dan tidak bernafas dalam bejana air” (Ibn Majah, hadis no: 3288)

 

Hadis dinilai doif kerana ada perawi bernama SYARIK BIN ABDULLAH AL-QADHI yang buruk hafalannya.  Walaubagaimana pun, hadis yang sama terdapat dalam riwayat sahih—daripada Ibn Abbas berkata:

 

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ النَّفْخِ فِي الطَّعَامِ وَالشَّرَابِ

“Rasulullah melarang dari tiup pada makanan dan minuman” (Ahmad, hadis no: 2817)

 

BIOGRAFI PERAWI

 

Hadis ini, imam Abu Daud ambil dari dua orang guru.

 

Guru pertama:

[5] MUSLIM BIN IBRAHIM AL-AZDI (130H-222H)

مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الأزدي

 

Dia adalah guru kepada Imam Bukhari juga. Walaupun Imam Muslim tidak belajar dengan dia, tetapi ada beberapa hadis riwayat dia terdapat dalam sahih Muslim.

 

Nama dia sudah disebut dalam hadis ke-23 yang lalu.

 

Guru kedua Imam Abu Daud yang beliau ambil hadis ini adalah:

[5] MUSA BIN ISMAIL AL-MUNQARI AL-TABUZKI (223H)

مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ المنقري التبوذكي

 

Dia juga guru Imam al-Bukhari. Walaupun dia bukan guru kitab sittah, tetapi dalam kitab Sahih muslim, Sunan Tarmizi, Abu Daud dan Ibn Majah, didapati namanya tercatat.

 

Nama dia juga sudah disebut dalam hadis ke-3 dan ke-10 yang lalu.

 

Kedua-dua guru Imam Abu Daud ini mengambil hadis dari guru yang bernama:

 

[4] ABU YAZID ABAN BIN YAZID AL-ATTAR AL-BASRI (160H)

ابو يزيد  أَبَانُ ابن يزيد العطار البصري

 

Ulama basrah ini merupakan salah seorang Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi dan al-Nasaie. Adapun imam Bukhari, dia hanya ambil hadisnya secara Mutaba-ah sahaja. Dari kalangan imam kutub Sittah, hanya Imam Ibn Majah sahaja tidak ambil hadis darinya.

 

Terdapat beberapa TAJRIH yang dilakukan ulama hadis terhadapnya. Antaranya didakwa bahawa dia seorang penganut Qadariyyah, seperti dakwaan Ahmad bin Soleh al-Jili. Walaubagaimana pun, al-Jili tetap mengakui dia adalah seorang siqah. Apatah lagi, dia tidak pernah sebarkan fahamannya itu.

 

Di sisi lain, Hammam bin Yahya bin Dinar al-‘Uzi العوذي mengakui dia siqah, tetapi kadangkala berlaku waham.

 

Abu al-Abbas al-Kudaimi mendoifkan Aban. Namun, ia dibantah oleh Ibn Hajar dengan menyatakan al-Kudaimi tidak boleh dipercayai. Walaubagaimana pun, Ibn al-Jawzi senaraikan salah seorang perawi dhu’afa (senarai perawi lemah).

 

Dia adalah perawi yang hasan, dan riwayatnya tidak terus diterima kecuali perlu diadakan penelitian terlebih dahulu.

 

[3] YAHYA BIN ABI KATHIR (129H)

يحي ابن ابي كثير

 

Nama betul dia adalah YAHYA BIN SOLEH BIN AL-MUTAWAKKIL AL-TAIE. Dia meninggal di Madinah.

 

Dia merupakan salah seorang dari rijal kutub al-Sittah. Pun begitu, terdapat TAJRIH ulama terhadapnya. Antaranya, Ibn Hajar dan al-‘Uqaili kata bahawa dia selalu buat tadlis dan mursalkan hadis. Pun begitu, Ibn hajar akui dia seorang siqah dan sabat.

 

Di tempat yang lain, Ibn Hajar ada juga nyatakan bahawa dia tidak mendengar hadis dari mana-mana sahabat Nabi. Tidak dinafikan dia ada melihat Anas bin Malik, tetapi dia tidak pernah mendengar hadis dari sahabat Nabi itu.

 

Dia adalah perawi siqah dan sahih, tetapi riwayatnya perlu diteliti terlebih dahulu.

 

[2] ABDULLAH BIN ABI QATADAH (95H)

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ

 

Dia adalah anak kepada sahabat Nabi yang bernama al-Haris bin Rib’I al-Ansari. Dia meninggal di Madinah.

 

Dia salah seorang dari rijal Kutub al-Sittah. Dia perawi siqah lagi sahih.

 

[1] SAHABAT: ABU QATADAH BIN RIB’IE AL-ANSARI (16SH-54H)

ابو قتادة بن ربعي الأنصاري السلمي

 

Berbagai dakwaan terdapat nama sebenarnya. Ada kata, nama sebenarnya adalah al-Haris. Ada pula kata, al-Nu’man. Ada pula kata, ‘Amru.

 

Dia adalah sahabat nabi dari kalangan orang Ansar. Walaupun dia masuk islam awal, tetapi dia tidak terlibat dalam perang Badar. Namun, selepas keterlibatan dia dalam perang Uhud, dia tidak pernah tertinggal dari keterlibatan dia dalam semua perang bersama dengan Nabi saw.

 

Dia dikenali sebagai tentera berkuda Nabi saw ekoran ketangkasan dia dalam memacu kuda dalam perang.

 

Dia meninggal dunia, sewaktu umurnya 70 tahun.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD:

 

حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، وَمُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَا: حَدَّثَنَا أَبَانُ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَتَادَةَ، عَنْ أَبِيهِ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini sahih dengan alasan-alasan berikut:

[a] sanadnya sahih atas syarat al-Bukhari dan Muslim.

[b] Ibn Khuzaimah dan Abu 3awanah sebut dalam kitab sahih masing-masing.

[c] Al-Tarmizi kata sahih.

[d] hadis disepakati sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.

 

TAKHRIJ

 

Bukhari (153), Muslim (267), al-Tarmizi (15), al-Nasaie (Kubra-28, 29, 41), Ibn Majah (310), Ahmad (19419), Ibn Hibban (1434)

 

No comments:

Post a Comment