Sunday, March 27, 2022

HADIS 35 (BAB 19)

 

BAB 19

 

بَابُ الِاسْتِتَارِ فِي الْخَلَاءِ

“BERTUTUP DALAM TANDAS”

 

HADIS 35

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى الرَّازِيُّ أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ ثَوْرٍ عَنِ الْحُصَيْنِ الْحُبْرَانِيِّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنِ اكْتَحَلَ فَلْيُوتِرْ، مَنْ فَعَلَ فَقْدَ أَحْسَنَ، وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ، وَمَنْ اسْتَجْمَرَ فَلْيُوتِرْ، مَنْ فَعَلَ فَقَدْ أَحْسَنَ، وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ، وَمَنْ أَكَلَ فَمَا تَخَلَّلَ فَلْيَلْفِظْ، وَمَا لَاكَ بِلِسَانِهِ فَلْيَبْتَلِعْ، مَنْ فَعَلَ فَقَدْ أَحْسَنَ وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ، وَمَنْ أَتَى الْغَائِطَ فَلْيَسْتَتِرْ، فَإِنْ لَمْ يَجِدْ إِلَّا أَنْ يَجْمَعَ كَثِيبًا مِنْ رَمْلٍ فَلْيَسْتَدْبِرْهُ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَلْعَبُ بِمَقَاعِدِ بَنِي آدَمَ، مَنْ فَعَلَ فَقَدْ أَحْسَنَ وَمَنْ لَا فَلَا حَرَجَ»

 

“Barangsiapa bercelak, hendaklah dia melakukannya dengan ganjil, barangsiapa yang melakukannya maka dia telah berbuat baik, dan barangsiapa yang tidak melakukannya maka tidak ada dosa baginya. Barangsiapa yang beristinja dengan batu hendaklah dia melakukannya dengan ganjil, barangsiapa yang melakukannya maka dia telah berbuat baik dan barangsiapa yang tidak melakukannya maka tidak ada dosa baginya. Barangsiapa yang makan, maka apa yang menyangkut hendaklah dia membuangnya, dan yang dapat dilepas oleh lidah hendaknya dia menelannya, Barangsiapa yang melakukannya maka dia telah berbuat baik dan barangsiapa yang tidak melakukannya maka tidak ada dosa baginya. Barangsiapa mendatangi tempat buang air maka hendaklah dia mengambil penutup, dan jika tidak menemukan kecuali dengan mengumpulkan sebonggol pasir, maka hendaklah dia membelakanginya, kerana syaitan bermain-main di tempat duduk anak Adam. Barangsiapa yang melakukannya maka dia telah berbuat baik dan barangsiapa yang tidak melakukannya maka tidak ada dosa baginya”

 

Status hadis: doif

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-33 dan 34, Aisyah menjelaskan bahawa nabi saw guna tangan kanan dalam hal bersuci. Tangan kiri pula dalam hal qadha’ hajat.

 

Dalam hadis ke-35 ini pula, dijelaskan bahawa semasa qadha’ hajat, perlu tertutup dari kelihatan Aurat. Hal ini sebenarnya melengkapkan lagi perbahasan dalam hadis ke-22 yang lalu.

 

PENJELASAN HADIS

 

Dari sudut sanad, hadis ini doif dan tidak boleh dijadikan sandaranya hukum. Namun, dari sudut matan, ada beberapa perkara yang dikuatkan dengan hadis-hadis yang lain, iaitu seperti berikut;

 

Pertama: berkenaan memakai celak, hal ini dikuatkan dengan hadis yang lain.

 

Kedua: berkenaan istinjak yang tidak mengapa jika kurang tiga biji. Hal ini tidak dikuatkan oleh sebarang hadis. Makanya, sudut ini dikekalkan doif dan tidak boleh dibuat hujah.

 

Ketiga: berkenaan congkel makanan celah gigi. hal ini tidak dikuatkan dengan sebarang hadis. Justeru, kekal sebagai doif.

 

Keempat: qadha’ hajat dalam keadaan terhindar dari kelihatan aurat. Hal ini dikuatkan dengan hadis-hadis yang lain, seperti hadis ke-22 yang lalu.

 

Kelima: Syaitan bermain-main di tempat duduk manusia. hal ini bercanggah pula dengan hadis yang sahih bahawa Syaitan berkumpul di tempat najis. Justeru, sudut ini kekal doif dan tidak boleh dijadikan sandaran hujah.

 

PENGAJARAN

 

Ada beberapa perbahasan berkenaan hukum yang diambil dari hadis ini adalah seperti berikut;

 

[1] PAKAI CELAK

 

Apabila disebut boleh bercelak, ini menjadi dalil bahawa hukum celak adalah harus; sudah pasti tidak boleh sama dengan orang sambung rambut dan cacak gigi yang diharamkan.

 

HAL-HAL PENTING BERKENAAN BERCELAK

 

Pertama, Nabi suruh pakai celak dengan jenama ISMID dan kelebihannya adalah mencerahkan mata serta menumbuhkan bulu mata.

 

Dalam hadis—daripada Ibn Abbas bahawa nabi saw bersabda:

 

اكْتَحِلُوا بِالإِثْمِدِ فَإِنَّهُ يَجْلُو البَصَرَ، وَيُنْبِتُ الشَّعْرَ

“pakailah celak dengan ISMID, kerana ia boleh mencerahkan mata dan boleh menumbuhkan bulu mata” (al-Tarmizi, hadis no: 1757)

 

Kedua, Pakai sebelum tidur.

 

Ibn al-Qayyim mencadangkan agar pasai celak pada waktu malam, iaitu untuk tidur. Hal ini melihat kepada hadis:

 

كَانَ يَكْتَحِلُ بِالْإِثْمِدِ كُلَّ لَيْلَةٍ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ وَكَانَ يَكْتَحِلُ فِي كُلِّ عَيْنٍ ثَلَاثَةَ أَمْيَالٍ

“Nabi saw sentiasa pakai celak jenama ISMID pada setiap malam sebelum baginda tidur. Baginda selalu pakai celak pada setiap mata dengan tiga kali kayu” (Hadis ini dianggap hasan oleh al-Tarmizi dan dijadikan hujah oleh al-Syaukani dalam kitab al-Nail)

 

Ketiga, Nabi tidak suruh pakai dengan menggukana tiga kayu (bilangan ganjil)

 

Dalam hadis—daripada Ibn Abbas berkata:

أَنَّ النَّبِيَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - كَانَتْ لَهُ مُكْحَلَةٌ يَكْتَحِلُ مِنْهَا كُلَّ لَيْلَةٍ ثَلَاثَةً فِي هَذِهِ وَثَلَاثَةً فِي هَذِهِ

“Nabi saw sentiasa pakai celak—setiap malam tiga pada mata ini (kanan), dan tiga pada mat aini (kiri)” (Ibn Majah, Tarmizi dan Ahmad; dijadikan sandaran oleh al-Syaukani dalam al-Nail)

 

[2] ISTINJAK DENGAN BATU KURANG TIGA BIJI

 

Dalam perbincangan hadis ke-7 yang lalu, sudah dijelaskan hukum beristinjak menggunakan bilangan batu kurang tiga biji.

 

Hadis ini dijadikan sandaran Mazhab Hanafi yang mengatakan bahawa istinjak menggunakan batu sudah sah, jika kadar bilangan batu itu kurang tiga biji.

 

Namun, hujah Hanafi dengan hadis ini dibantah oleh Majoriti ulama dengan alasan bahawa hadis ini doif.

 

[3] MAKANAN MELEKAT CELAH GIGI

 

Hal ini tidak sabit dalam hadis yang sahih. Justeru, tidak ada sebrang hukum syariah berkenaan mencongkel gigi, sama ada dengan sesuatu alat atau dengan lidah.

 

[4] BERTUTUP DENGAN BONGGOL PASIR KETIKA QADHA’ HAJAT.

 

Hindari dari kelihatan aurat semasa Qadha’ Hajat, hal ini sudah dikupas dalam hadis ke-14 dan 22; serta hadis ke-15.

 

[5] SYAITAN BERMAIN TEMPAT DUDUK ANAK ADAM

 

Dalam matan hadis ini, disebut:

 فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَلْعَبُ بِمَقَاعِدِ بَنِي آدَمَ

“Sesungguhnya syaitan bermain di tempat duduk Bani Adam”

 

Ungkapan hadis ini bersifat umum, iaitu di mana sahaja ada anak adam, maka di situ ada syaitan yang bermain-main. Hal ini seakan-akan menyanggahi hadis sahih; antaranya yang sudah dikupas dalam hadis ke-6 yang lalu—syaitan berkerumun di tempat kewujudan Najis.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] IBRAHIM BIN MUSA BIN YAZID BIN ZHAZAN ABU ISHAQ AL-TAIMI AL-RAZI (220H)

إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى  بن يزيد بن زاذان ابو اسحاق التيمي الرَّازِيُّ

 

Dia adalah Guru al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud, serta Rijal al-Tarmizi dan Ibn Majah.

 

Ulama yang berasal dari Turkmenistan ini sering disebut dengan panggilan AL-FARRA’ AL-SOGHIR, tetapi dinafikan gelaran itu oleh Imam Ahmad bin Hanbal.  


Dia adalah perawi yang sahih.

 

[5] ISA BIN YUNUS (187H)

 عِيسَى بْنُ يُونُسَ

 

Namanya sudah disebut dalam hadis ke 2 dan 33 yang lalu.

 

[4] SAUR BIN YAZID BIN ZIYAD AL-KILA’IE ABU KHALID AL-HIMSI (150H)

ثَوْرٍ بن يزيد بن زياد الكلاعي ابو خالد الحمصي

 

Dilahirkan di Syam dan meninggal di Baitul Maqdis. Pernah sampai ke Madinah.

 

Datuknya bernama ZIYAD AL-KILA’I adalah orang yang terbunuh dalam perang Siffin yang ketika itu berpihak kepada Muawiyyah.

 

Saur ini, apabila disebut nama Saidina Ali, dia akan berkata: aku tidak suka orang yang bunuh datuk aku.

 

Dari sudut Jarh, ada beberapa kritikan terhadap beliau. Antaranya, orang mendakwa bahawa dia berfahaman QADARIYYAH. Antara yang mengatakan begitu adalah Ibn Hibban, al-Ijli, Al-Saji, Abu Hatim bin Habban al-basti, Ahmad bin Hambal, Ahmad bin Soleh al-Misri, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Zahabi,

 

Bahkan, lebih meragukan apabila Imam malik yang terkenal dengan tegas dengan riwayat ahli Bid’ah didapati tidak mengambil hadis SAUR.

 

Namun begitu, terdapat yang memuji beliau. Yahya bin Main pernah kata, aku tidak pernah lihat orang yang paling siqah di syam. Ibn Hibban bubuh dalam senarai siqah. Al-Sauri, Ibn Uyaynah dan Yahya Qattan ambil hadis darinya.

 

Dalam kalangan Imam Kutub Sittah, hanya Imam Muslim sahaj tidak ambil riwayatnya. Walaubagaimana pun, dia dianggap perawi yang HASAN.

 

 

[3] AL-HUSOIN AL-HUBRANI BIN ABD AL-RAHMAN

 الْحُصَيْنِ الْحُبْرَانِيّ بن عبد الرحمن

 

Al-Hubrani adalah sempena kepada satu etnik arab di Yaman yang berasal dari keturunan Hubran bin Amru.

 

Menurut al-Sayuti, Hubran adalah satu etnik kecil dalam kabilah arab yaman bernama Himyar. Dengan sebab itu, ada ulama hadis menyebut dengan nama AL-HUSOIN AL-HIMYARI.

 

Rata-rata ulama hadis anggap dia sebagai Majhul, sepertimana kata al-Zahabi dan Abu Zur’ah al-Razi.

 

Namun begitu, Ibn Hibban menyenaraikan AL-HUSOIN AL-HUBRANI sebagai perawi siqah. Walaubagaimana pun, kritikan yang sering diberikan adalah, Ibn Hibban terkenal dengan sikap TASAHUL (bermudah-mudah dalam mengsiqahkan seseorang perawi)

 

Dengan sebab itu, dia dianggap sebagai perawi DOIF.

 

[2] ABU SA’ID AL-HUBRANI

أَبو سَعِيدٍ الْحُبْرَانِيِّ

 

Nama sebenarnya adalah ABDULLAH BIN BUSR AL-SAKSAKI AL-HUBRANI. Ada pula orang lain kata, nama sebenarnya adalah Ziyad. Ada pula kata, ‘Amir. Ada pula kata, Umar bin Sa’ad.

 

Dikatakan, dia juga dipanggil dengan nama ABU SA’ID AL-HIMSI. Dia tinggal Di Basrah.

 

Dia dianggap MAJHUL oleh ramai ulama hadis termasuk Abu Zur’ah. Namun begitu, Ibn Hibban yang terkenal dengan TASAHUL meletakkan nama Abu Sa’id al-Hubrani dalam senarai perawi siqah.

 

Dengan ini, dia dianggap sebagai perawi DOIF oleh ibn Hajar al-Asqalani.

 

[1] ABU HURAIRAH (21SH-59H)

أَبو هُرَيْرَةَ

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى الرَّازِيُّ أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ عَنْ ثَوْرٍ عَنِ الْحُصَيْنِ الْحُبْرَانِيِّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

[2] STATUS HADIS: DOIF

Hadis ini DOIF dengan sebab-sebab berikut:

[a] Al-Baihaqi dan Ibn Hajar kata, hadis ini DOIF.

[b] terdapat dua orang perawi MAJHUL secara berturut-turut:

A.                  Husoin al-Hubrani (al-Zahabi, Ibn Hajar dan al-Khazraji)

B.                  Abu Sa’id al-hubrani (Abu Zur’ah)

 

Ada pihak berhujah bahawa kedua-dua nama perawi ini ada dalam al-Siqat Ibn Hibban?

 

Dijawab bahawa Ibn Hibban terkenal dengan TASAHUL (bermudah-mudah dalam mensiqahkan perawi). Dengan sebab itu, sesuatu dakwaan siqah dari IBN HIBBAN tidak boleh diterima kecuali sekadar menguatkan dakwaan dari sekian ramai ulama yang telah mensiqahkannya sahaja.

 

[c] hadis ini TAFARRUD pada jalur perawi yang sedia lemah, iaitu ABU SA’ID AL-HUBRANI.

  

KESIMPULANNYA: Sanad hadis ini lemah menurut AL-ABANI dan ARNAUT.

 

Namun begitu, IBN HIBBAN, AL-NAWAWI, AL-HAKIM dan AL-SUN’ANI—ketika-tiga ulama ini kata hadis ini sahih. Tetapi dibantah oleh ALBANI dengan alasan, ulama hadis besar sendiri akui bahawa hadis ini doif.

 

[3] RIWAYAT JALUR ABU ‘ASIM

 

Hadis ini, al-Imam Abu Daud membawakan riwayat ABU ‘ASIM seperti berikut;

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَاهُ أَبُو عَاصِمٍ، عَنْ ثَوْرٍ، قَالَ: حُصَيْنٌ الْحِمْيَرِيُّ،

 

PENJELASAN: Dalam riwayat ini, ada dua hal:

[a] sebutan الحصين tidak disertakan dengan alif dan lam.

[b] dalam sanad Abu Daud, disebut الحصين الحبراني sedangkan dalam sanad ABU ‘ASIM ini, disebut الحميري

 

Dalam penjelasan al-Imam al-Sayuti, bahawa Hubran adalah satu etnik kecil dalam kabilah arab yaman bernama Himyar

 

[4] RIWAYAT ABDUL MALIK BIN AL-SOBBAH

 

Abu Daud turut membawakan riwayat ABDUL MALIK BIN AL-SOBBAH seperti berikut:

 وَرَوَاهُ عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ الصَّبَّاحِ، عَنْ ثَوْرٍ، فَقَالَ أَبُو سَعِيدٍ الْخَيْرُ

 

PENJELASAN: Dalam Sanad Abu Daud, hanya disebut ABU SA’ID, tetapi dalam sanad ABDUL MALIK, disebut ABU SA’ID AL-KHARI.


Hal ini digambarkan salah oleh Abu Daud, maka dia membetulkan salah faham itu dengan menyatakan:


قَالَ أَبُو دَاوُدَ: «أَبُو سَعِيدٍ الْخَيْرُ هُوَ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

“Abu Sa’id al-Khair adalah salah seorang sahabat nabi”.


Dalam erti kata lain, seakan-akan Abu Daud mahu memberitahu bahawa dakwaan mengatakan dia adalah ABU SA’ID AL-KHAIR itu adalah salah. Yang sebenarnya, dia adalah ABU SA’ID AL-HUBRANI.

 

Salah faham ini turut berlaku dalam riwayat Ibn Majah juga, iaitu dalam hadis ke-337:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: حَدَّثَنَا ثَوْرُ بْنُ يَزِيدَ، عَنْ حُصَيْنٍ الْحِمْيَرِيِّ، عَنْ أَبِي سَعِيدِ الْخَيْرِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

TAKHRIJ

 

Ibn Majah (337, 338), mukhtasar (3498), Musnad Ahmad (8838), Ibn Hibban (1410)

 

No comments:

Post a Comment