HADIS 17 |
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا سَعِيدٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ حُضَيْنِ بْنِ الْمُنْذِرِ أَبِي سَاسَانَ عَنِ الْمُهَاجِرِ بْنِ قُنْفُذٍ أَنَّهُ أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَبُولُ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ
حَتَّى تَوَضَّأَ، ثُمَّ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ فَقَالَ "إِنِّي كَرِهْتُ أَنْ
أَذْكُرَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِلَّا عَلَى طُهْرٍ أَوْ قَالَ: عَلَى
طَهَارَةٍ"
“Al-Muhajir bin Qunfuz datang
berjumpa Nabi yang ketika itu baginda sedang buang air kecil. Dia pun memberi
salam kepada Nabi, namun baginda tidak menjawab salamnya hingga berwudhu. Kemudian
baginda meminta maaf seraya bersabda: "Sesungguhnya aku tidak suka
menyebut nama Allah kecuali dalam keadaan suci”
PENJELASAN HADIS |
[1] hadis ini adalah pengkisahan seorang tabiin
bernama HUDHOIN BIN AL-MUNZIR berkenaan pengalaman seorang sahabat bernama
AL-MUHAJIR bersama dengan Rasulullah saw.
[2] Walaupun dalam pengkisahan itu tidak dinyatakan
bahawa al-Muhajir bercerita kepada Hudhoin, tetapi kemungkinan besar kisah itu
Hudhoin tahu dari al-Muhajir yang bercerita kepadanya. Hal ini dilihat dari
sudut dua sudut; (a) Hudhoin adalah perawi siqah dan sahih. (b) Berdasarkan
masa dan tempat, kemungkinan besar Hudhoin dan al-Muhajir pernah bertemu.
[3] dalam hadis ini, diceritakan bahawa ketika Nabi
sedang kencing, tiba-tiba al-Muhajir telah memberi salam kepada baginda.
Memandangkan nabi sedang kencing, baginda tidak menjawab salam tersebut.
[4] Walaubagaimana pun, dalam hadis ini menjelaskan
bahawa Nabi saw menjawab salam itu setelah selesai baginda berwuduk.
[5] Setelah selesai berwuduk, Nabi saw memohon maaf
serta menjelaskan bahawa baginda tidak selesa berzikir kepada Allah dalam
keadaan baginda belum bersuci dari sebarang hadas, termasuk hadas kecil.
HUBUNGAN HADIS |
Dalam hadis ke-16, dijelaskan bahawa nabi tidak jawab
salam kecuali selepas TAYAMMUM.
Dalam hadis ke 17 ini pula, dijelaskan bahawa Nabi
tidak jawab salam kecuali selepas BERWUDUK.
PENGAJARAN |
[1] JAWAB SALAM SEMASA HADAS KECIL
Dalam hadis ini dijelaskan bahawa Nabi saw tidak
menjawab salam ketika baginda belum berwuduk. Sama juga seperti hadis ke-16
bahawa Nabi saw tidak menjawab salam ketika baginda belum bertayammum.
Menurut penjelasan Ibn Hibban dan Arnaut, hal itu
bukan bermaksud ketika berhadas, sama ada kecil atau besar bahawa menjawab
salam itu adalah haram. Dalam erti kata lain, Nabi saw lebih mengutamakan
menjawab salam ketika baginda sedang bersih dari sebarang hadas.
Jika dianggap bahawa menjawab salam perlu dalam
keadaan
[2] SALAM JUGA DIANGGAP ZIKIR
Hadis ini menjelaskan bahawa al-Muhajir memberi salam,
dan baginda saw tidak menjawab salam kecuali selepas selesai berwuduk. Namun,
apabila Nabi saw memberi penjelasan, baginda menyatakan bahawa baginda kaitkan
hal ini dengan berzikir.
Ini menjadi dalil bahawa salam juga adalah zikir. Ia
sama seperti membaca basmalah, hamdalah, tasbih dan sebagainya.
Atas alasan itu, tidak boleh memberi dan menjawab
salam ketika sedang qadha’ hajat.
-
[3]
TIDAK SALAH LAMBAT MENJAWAB SALAM
Hadis ini menjelaskan bahawa Nabi saw tidak
menjawab salam ketika ia disampaikan, tetapi dijawab setelah selesai dari
berwuduk.
Hal ini bermaksud, hadis ini adalah dalil
bahawa menjawab salam memang wajib, tetapi bukan di bawah maksud الواجب علي الفور, tetapi di bawah maksud الواجب علي التراخي.
Maksud
dengan الواجب
علي الفور
adalah kewajipan yang wajib dilakukan dengan segera yang tidak boleh ditunaikan
di waktu yang lain. Contohnya, kewajipan menunaikan puasa ramadan tidak boleh
dilengahkan di bulan lain; kewajipan solat mesti dalam waktunya, tidak boleh
dilengahkan ke luar waktu dan sebagainya.
Adapun
الواجب
علي التراخي, ia
bermaksud kewajipan yang boleh dilengahkan ke waktu yang lain. Contohnya,
kewajipan ibadat haji yang apabila seseorang itu sudah cukup syarat, tidak
semestinya dia wajib tunaikan pada tahun tersebut, tetapi boleh sahaja dia
tangguhkan ke tahun hadapan.
Antara
الواجب علي التراخي adalah kewajipan menjawab salam. Tidak dinafikan ia adalah
wajib, tetapi ia tidak semestinya dijawab pada saat ia diberi, bahkan boleh
ditangguhkan ke waktu yang lebih sesuai.
Walaubagaimana pun,
al-‘Azim Abadi menjelaskan bahawa menjawab salam ketika sedang berwuduk atau
sedang bertayammum bukan sesuatu yang dilarang. Namun, mengambil pendekatan
yang lebih afdhal, maka dijawab salam setelah selesai kedua-duanya; kerana
ketika itu kita dalam keadaan tidak berhadas.
Oleh yang demikian,
jika seseorang itu memberi salam ketika kita sedang berwuduk atau tayammum, dan
kita bimbang tidak dijawab dengan segera akan menyebabkan dia akan terluput
dari bersama kita, maka tidak salah kita menjawab salam ketika kita sedang
berwuduk atau sedang bertayammum.
BIOGRAFI PERAWI |
[7] MUHAMMAD BIN AL-MUSANNAD (167H-252H)
مُحَمَّدُ بْنُ
الْمُثَنَّى
Nama penuhnya adalah MUHAMMAD BIN AL-MUSANNA BIN UBAID
BIN DINAR AL-ANZI.
Ulama basrah ini adalah salah seorang dari 9 orang mahaguru kepada para enam orang imam hadis dari kutub Sittah ambil hadis dari mereka
tanpa perantara.
Dia
adalah perawi yang siqah lagi sahih.
[6] ABD AL-‘ALA BIN
AL-A’LA AL-SAMI (189H)
عَبْدُ
الْأَعْلَى ابن الأعلي السامي
Ulama Basrah ini adalah salah seorang rijal al-Kutub
al-Sittah. Pun begitu, terdapat beberapa kritikan terhadap beliau seperti Ibn
Sa’ad kata dia tidak kuat, dan al-Zahabi mengatakan dia dituduh sebagai penganut
fahaman al-Qadariyyah.
Walaupun begitu, dia adalah perawi sahih. Namun,
sebarang hadis riwayatnya yang kandungan matannya ada unsur mengangkat fahaman
qadariyyah, hadis itu boleh dipertaikaikan.
[5] SA’ID BIN ABI
‘ARUBAH (157H)
سَعِيدُ بْنُ
أَبِي عَرُوبَةَ
Dia juga ulama Basrah ini adalah rijal al-Kutub
al-Sittah. Nama sebenar bapanya adalah Mihran, tetapi lebih dikenali dengan
panggilan Abu ‘Arubah.
Dalam
kalangan ulama hadis, terdapat beberapa TAJRIH terhadap beliau.
Pertama,
BERFAHAMAN QADARIYYAH
Hal
ini dinyatakan oleh Ahmad bin Hanbal dan diulang sebut oleh al-Zahabi. Pun
begitu, Ahmad menyatakan bahawa dia menyembunyikan fahamannya itu.
Kedua,
TADLIS
Ini
disebut oleh al-Sayuti, al-Nasaie dan al-Asqalani.
Ketiga,
IKHTILAT
Dikatakan
sebelum dia meninggal dunia, hafalannya semakin celaru. Antara ulama yang kata
begitu adalah Abu Nuaim, Ibn Sa’ad, al-Zahabi, Ibn ‘Adi,
al-‘Ala’ie
menyatakan, antara ulama yang mendengar hadis darinya selepas dia ikhtilat
adalah Waki’ bin al-Jarrah, al-Mu’afa bin Imran al-Musili.
Yahya
bin Ma’in pula kata, dia ikhtilat pada tahun 142 hijrah, sedangkan dia
meninggal tahun 157 Hijrah.
Walaubagaimana
pun, ada sebilangan ulama anggap dia siqah seperti Ibn Sa’ad, tambahan pula dia
salah seorang rijal al-Kutub al-Sittah. Dengan itu, dia dianggap perawi yang
hasan.
[4]
ABU KHATTAB QATADAH BIN DI’AMAH AL-SADUSI (61H-118H)
ابو خطاب قَتَادَةَ إبن دعامة السدوسي
Ulama wasit (Iraq) ini adalah salah seorang Tabiin
yang meninggal disebabkan penyakit taun.
Ahmad bin Hanbal dan al-Zahabi kata, dia dituduh
qadariiyah dan menyembunyikan fahamannya.
Walaubagaimana pun, dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah dan salah
seorang perawi yang sahih.
[3] AL-HASAN BIN YASAR AL-BASARI (21H-110H)
الْحَسَنِ بن يسار البصري
Salah seorang ulama yang sering namanya disebut, iaitu
al-Hasan al-Basri. Dia dilahirkan di Madidah dan meninggal di Basrah. Pernah
sampai ke Kabul dan Khurasan.
Bapanya adalah bekas hamba Zaid bin Sabit, dan ibunya bernama
Khairah pula adalah bekas hamba kepada Ummu Salamah.
Semasa Saidina Umar dibunuh, dia berumur 2 tahun.
Dalam beberapa riwayat menyatakan bahawa semasa dia kecil, dia selalu
menangis, Ummu Salamah pernah beberapa kali susukan dia sehingga dia menjadi
anak susuan Ummu Salamah.
Semasa berumur 10 tahun, dia sudah menghafal al-Quran.
Dia dibesarkan di Hijaz dan ketika itu, sempat mendengar khutbah Saidina
Osman, dan lihat kejadian Saidina Osman dibunuh.
Pada tahun 37 hijrah, dia berpindah ke Basrah untuk belajar di sana. Pada tahun 43 hijrah, dia menjadi juru tulis
kepada Rabi’ bin Ziyad al-Harisi (gabenor Khurasan) selama 10 tahun.
Selepas itu, dia balik ke Basrah. Di sana, dia mengajar dan mati di
situ.
Wasil Bin ‘Ata’ (pengasas mazhab Muktazilah) adalah muridnya, yang
bertembung dengan dia berkenaan “pelaku dosa dari kalangan muwahhidin”.
Dia berhujah menolak pendapat muridnya bahawa semua itu atas kehendak
Allah.
Wasil bin ‘Ata mencipta satu teori bahawa pelaku dosa besar dari kalangan
muslom berada di satu tempat antara dua tempat. Kepercayaan itu melebar
sehingga tersebar fahaman Muktazilah.
Walaupun dia seorang tabiin, tetapi berlaku kekhilafan dalam kalangan
ulama hadis berkenaan pertemuan al-Hasan al-Basri dengan Abu Hurairah.
Pendapat yang paling kuat mengatakan bahawa al-hasan al-basri tidak
pernah berjumpa dengan Abu Hurairah. Justeru, sebarang periwayatan hadis yang
didapati dalam sanad itu menggambarkan al-Hasan al-Basri ambil hadis dari Abu
Hurairah menandakan riwayat tersebut tertolak kecuali dikuatkan dengan riwayat
atau sanad yang lain.
Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, dan dia adalah seorang perawi yang
siqah lagi Sahih.
[2]
HUDHOIN BIN AL-MUNZIR ABU SASAN AL-RAQASHI (99H)
حُضَيْنِ بْنِ
الْمُنْذِرِ أَبو سَاسَانَ الرقاشي
Seorang Tabiin yang semasa tercetus perang siffin, dia
berpihak kepada Saidina Ali.
Dia adalah Rijal Muslim, Abu Daud dan Ibn Majah, serta
dia seorang perawi yang sahih.
[1] SAHABAT:
AL-MUHAJIR BIN QUNFUZ
الْمُهَاجِرِ بْنِ
قُنْفُذٍ
Nama
penuhnya adalah AMRU BIN KHALAF BIN UMAIR BIN JUD’AN BIN KA’AB BIN SA’ID BIN
TAIM BIN MURRAH.
Dari
sini dapat diketahui bahawa al-Muhajir adalah gelarannya, sedangkan nama
sebenarnya adalah AMRU. Demikian juga nama Qunfuz bukan nama sebenar bapanya,
tetapi KHALAF.
Dia
dari bangsa Quraish dan dilahirkan di Mekah dan tinggal di Madinah. Selepas
itu, dia berhijrah ke Basrah dan dan meninggal dunia di situ.
Jika
dibaca sejarah Hilf al-Fudhul, iaitu kisah di era sebelum baginda belum
dilantik menjadi Nabi, baginda saw ada menyebut satu hadis berikut;
لَقَدْ
شَهِدْتُ فِي دَارِ عَبْدِ اللهِ بْنِ جُدْعَانَ حِلْفًا مَا أُحِبُّ أَنَّ لِيَ
بِهِ حُمْرَ النَّعَمِ، وَلَوْ أُدْعَى بِهِ فِي الْإِسْلَامِ لَأَجَبْتُ
“aku saksikan di rumah Abdullah bin Jud’an satu
perjanjian yang ia amat aku sukainya berbanding unta merah. Andai aku diseru di
era Islam, sudah pasti aku akan sahuti seruan tersebut” (al-Sunan al-Kubra,
al-Baihaqi, hadis no: 13080)
Abdullah
bin Jud’an dalam hadis ini adalah atuk saudaranya, iaitu bapa saudara kepada
bapanya.
Ulama
khilaf, bilakah dia memeluk Islam. Ada kata, dia memeluk islam semasa sejarah
pembukaan kota mekah. Ada sebilangan yang lain kata, dia masuk islam sebelum
hijrah lagi.
Hal
ini merujuk kepada satu kisah bahawa ketika berlaku hijrah, orang musyrik
tangkap dia dan siksa dia. Namun, dia berjaya lepaskan diri dan lari ke
Madinah. Kejadian itu, Nabi saw ada sebut:
هذا المهاجر
حقا
“Ini adalah Muhajir (orang yang berhijrah) yang sebenar”
(al-Sindi, tidak diketahui sanadnya)
PERBAHASAN SANAD |
[1] SANAD ABU DAUD
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا سَعِيدٌ
عَنْ قَتَادَةَ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ حُضَيْنِ بْنِ الْمُنْذِرِ أَبِي سَاسَانَ عَنِ الْمُهَاجِرِ بْنِ قُنْفُذٍ
[2] STATUS HADIS:
SAHIH
Hadis ini sahih dengan
alasan-alasan berikut;
(A)
Semua perawi hadis ini sahih.
(B)
Semua
perawi adalah rijal bukhari dan muslim kecuali HUDHOIN BIN AL-MUNZIR ABI SASAN
sahaja rijal Muslim.
(C)
Ia juga sahih atas syarat muslim.
(D)
Hadis ini disahihkan oleh Ibn Hibban, al-Hakim,
al-Zahabi dan al-Nawawi.
(E)
Ada
kritikan mengatakan bahawa AL-HASAN AL-BASRI adalah perawi tadlis. Makanya,
hadis ini dianggap terputus sanad (munqati’). Kritikan ini dibantah dengan
dikatakan TADLIS itu, jika dia riwayatkan hadis dengan diambil terus sahabat. Namun, jika dia ambil hadis dari
tabiin, maka hadisnya diterima dan boleh dibuat hujah.
TAKHRIJ |
Al-Nasaie
– (al-Kubra: 34), Ibn Majah- (350), Ahmad (19034), Sahih Ibn Hibban (803), Musnad Ahmad (19034)
No comments:
Post a Comment