Friday, March 25, 2022

HADIS 23 (BAB 12)

 

BAB 12

 

بَابُ الْبَوْلِ قَائِمًا

“KENCING BERDIRI”

 

HADIS 23

 

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ وَ مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَا: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ  ح  وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُوعَوَانَةَ وَهَذَا لَفْظُ حَفْصٍ عَنْ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: أَتَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سُبَاطَةَ قَوْمٍ «فَبَالَ قَائِمًا، ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ فَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ»

 

Abu Wa`il dari Hudzaifah berkata: "Rasulullah pernah mendatangi tempat pembuangan sampah suatu kaum, lalu buang air kecil dengan berdiri, kemudian beliau meminta untuk didatangkan air, lalu beliau mengusap dua khufnya."

 

status hadis: sahih


PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ini adalah pengkisahan sahabat Nabi bernama Khuzaifah terhadap Nabi saw. Ia mengisahkan bahawa Nabi saw dalam satu permusafiran yang dia bersama baginda bahawa nabi saw kencing berdiri di satu longgokan perbuangan sampah. Semasa baginda kencing berdiri itu, dia berada betul-betul di belakang nabi saw.

 

[2] Hadis bab, lafaz yang digunakan adalah dari guru Imam Abu Daud yang bernama Hafs bukan lafaz Muslim bin Ibrahim (guru ke-2 Abu Daud).

 

Dalam riwayat guru ke-2 Abi Daud, iaitu Musaddad, digunakan lafaz berikut;

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: قَالَ مُسَدَّدٌ: قَالَ: فَذَهَبْتُ أَتَبَاعَدُ فَدَعَانِي حَتَّى كُنْتُ عِنْدَ عَقِبِهِ

Abu Daud berkata: Musaddad berkata: Hudzaifah berkata: Lalu saya pergi menjauh dari baginda, namun baginda memanggil saya hingga saya berada di sisi tumitnya”

 

PENJELASAN: dalam riwayat Hafsh, dinyatakan bahawa Nabi kencing berdiri. Setelah istinja’ baginda berwuduk. Apabila sampai pada kaki, baginda tidak basuh, bahkan nabi hanya sapu khuf sahaja.

 

Dalam riwayat Musaddad pula, ditambah sedikit maklumat bahawa semasa Nabi kencing itu, Khuzaifah menjauhkan diri dari Nabi. Namun, nabi saw memanggil Khuzaifah agar mendekatkan diri kepada Nabi. Dia pun hampirkan diri dengan nabi yang ketika itu berada betul-betul di belakang nabi saw.

 

[3] Hadis yang sama juga turut sama meriwayatkannya adalah al-Imam al-Bukhari yang kandungan matannya adalah seperti berikut:

 

أَتَى النَّبِيُّ صلّى الله عليه وسلم سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا، ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ فَجِئْتُهُ بِمَاءٍ فَتَوَضَّأَ

“Nabi saw datang tempat longgokan sampah sesuatu kaum. Nabi pun kencing berdiri (di situ). Kemudian, baginda minta dibawakan air kepadanya, lalu baginda berwuduk (dengan air terbabit)”. (al-Bukhari, hadis no: 224)

 

PENJELASAN: Dalam riwayat Abu Daud tidak dijelaskan berkenaan suruhan Nabi kepada Khuzaifah agar dibawakan air. Serta tidak dinyatakan juga agar berwuduk menggunakan air terbabit.

 

[4] Jika dilihat dalam riwayat lain pula, dinyatakan bahawa Khuzaifah berkata:

 

«كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَانْتَهَى إِلَى سُبَاطَةِ قَوْمٍ، فَبَالَ قَائِمًا» فَتَنَحَّيْتُ فَقَالَ: «ادْنُهْ» فَدَنَوْتُ حَتَّى قُمْتُ عِنْدَ عَقِبَيْهِ «فَتَوَضَّأَ فَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ»

“Aku bersama dengan Nabi saw. Apabila sampai di tempat longgokan sampah sesuatu kaum, nabi saw kencing berdiri (di situ). Aku menjauhkan diri. Nabi pun berkata: “dekatkan dirimu”. Aku pun mendekatkan diri hingga aku berdiri benar-benar di belakang nabi. Nabi pun berwuduk serta sapu khuf” (Muslim, hadis no: 273)

 

PENJELASAN: dalam riwayat ini dijelaskan bahawa nabi saw memanggil itu dengan nabi berkata, sedangkan dalam riwayat lain tidak menyebut apakah nabi saw menyeru itu dengan berkata, ataupun dengan isyarat sahaja. Hal ini berbeza dengan riwayat lain yang menyatakan bahawa Nabi memanggil Khuzaifah itu dengan isyarat, bukan dengan berkata. Berikut adalah Matan—daripada Khuzaifah berkata:

 

«رَأَيْتُنِي أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَتَمَاشَى، فَأَتَى سُبَاطَةَ قَوْمٍ خَلْفَ حَائِطٍ، فَقَامَ كَمَا يَقُومُ أَحَدُكُمْ، فَبَالَ، فَانْتَبَذْتُ مِنْهُ، فَأَشَارَ إِلَيَّ فَجِئْتُهُ، فَقُمْتُ عِنْدَ عَقِبِهِ حَتَّى فَرَغَ»

“Aku berjalan-jalan bersama Nabi saw. Baginda sampai ke tempat pembuangan sampah suatu kaum di balik tembok dan kencing sambil berdiri sebagaimana kamu  berdiri. Aku lalu menjauh dari baginda, namun baginda memberi isyarat kepadaku agar mendekat, maka aku pun mendekat dan berdiri di belakangnya hingga beliau selesai” (al-Bukhari, hadis no: 225)

 

PENJELASAN: riwayat ini menjelaskan bahawa Nabi saw memanggil Khuzaifah dengan isyarat, bukan dengan berkata. Tambahan pula, perbezaan riwayat ini berbabding yang lain adalah, disebut bahawa nabi saw kencing itu di belakang tembok.

 

Apabila dilihat tidak seragam lafaz yang digunakan, di sini dapat disimpulkan bahawa hadis ini diriwayatkan secara makna, bukan secara lafaz. Apatah lagi, ke semua sanad-sanad hadis ini bermuarakan dari Syu’bah bin al-Hajjaj yang terkenal meriwayatkan hadis secara makna.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-22, dijelaskan bahawa bahawa ada pembesar Bani Israel diazab kerana air kencing tidak terjaga (merecik pada pakaian).

 

Dalam hadis ke-23 ini pula, dijelaskan bahawa Nabi saw kencing berdiri.

 

Hal ini bermaksud, Abu Daud seakan-akan memberi maklumat kepada kita bahawa  kencing berdiri itu tidak dilarang. Tetapi yang dilarang adalah, jika kencing berdiri itu boleh menyebabkan air kencing merecik pada pakaian.

 

Apatah lagi, secara fiziknya pun diakui bahawa kencing berdiri akan menampilkan pantulan air kencing lebih kuat berbanding kencing duduk.

 

PENGAJARAN

 

[1] KENAPA NABI KENCING BERDIRI

 

Menurut kupasan al-Khattabi bahawa kebiasaan Nabi saw kencing dalam keadaan duduk. Namun, dalam beberapa keadaan tertentu sahaja Nabi saw kencing berdiri.

 

Dengan sebab itu, terdapat beberapa takwilan dari beberapa orang ulama berkenaan nabi saw kencing berdiri tersebut.

 

Ada kata, nabi saw kencing berdiri ketika itu kerana tidak ada tempat untuk duduk, yang kalau duduk juga, boleh memudharatkan

 

Al-‘Azim Abadi dalam kitab al-Aun ada menukilkan pendapat yang mengatakan bahawa nabi kencing berdiri itu kerana mahu rawat tulang sulbi. Hal ini kerana Imam syafie dan Ahmad ada menyebut: cara orang arab nak rawat sakit tulang sulbi adalah dengan kencing berdiri

 

Ada pula berkomentar bahawa nabi kencing berdiri itu kerana ketika itu kaki nabi sakit di bawah pelipat lutut. Hal ini merujuk kepada satu hadis yang diriwayatkan oleh al-Baihaqi, daripada Abu Hurairah yang berkata:

 

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بال قائماً من جرح كان بمأبضه

“Rasulullah saw kencing berdiri dari keranakan luka yang berada di bawah pelipat kaki baginda” (al-Baihaqi dan al-Hakim).


Walaubagaimana pun, dakwaan ini tidak kuat kerana hadis ini dianggap doif oleh al-Baihaqi dan al-Daraqutni.

 

Dalam kupasan al-‘Azim Abadi bahawa semua dakwaan-dakwaan ini tidak berpijak pada sumber yang dipercayai. Justeru, dia simpulkan bahawa Nabi saw kencing berdiri sepertimana yang diceritakan dalam hadis ini adalah memberikan gambaran hukum bahawa kencing berdiri adalah sesuatu amalan yang tidak dilarang dalam agama, bahkan dibolehkan.

 

[2] DAKWAAN MANSUKH

 

Menurut Abu ‘Awanah yang merupakan salah seorang perawi dalam sanad hadis ini, serta Ibn Shahin; kedua-dua ini mendakwa bahawa hadis ini Mansukh dengan hadis Aisyah berkata:

 

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: «مَنْ حَدَّثَكُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَالَ قَائِمًا فَلَا تُصَدِّقُوهُ؛ مَا كَانَ يَبُولُ إِلَّا جَالِسًا»

“Sesiapa yang cakap nabi kencing berdiri, maka jangan percaya”, (al-Nasaie, hadis no: 29)

 

Pendapat Abu ‘Awanah dan Ibn Shahin ini dibantah dengan penjelasan berikut;

 

Dakwaan sesuatu Mansukh, iaitu apabila tidak dapat nak himpun antara dua hadis yang bercanggah.

 

Namun, apabila dilihat pada kedua-dua hadis ini, didapati ia boleh dihimpunkan lagi. Apatah lagi, dalam kaedah hadis:

 

المثبت مقدم علي المنفي

“mengisbatkan hadis lebih didahulukan berbanding menidakkan dari diamalkan hadis”

 

Justeru, dilihat pada hadis Aisyah adalah Marfu’ dari sudut lafaz, sedangkan maknanya adalah mawquf; iaitu, hadis Aisyah ini  adalah kesimpulan yang Aisyah lakukan setahap dia kenal Nabi.

 

Sebagai isteri, Aisyah mungkin sahaja tahu berkenaan nabi saw ketika berada di rumah yang mungkin sahaja Aisyah tidak tahu ketika Nabi saw berada di luar, ketika bermusafir bersama sahabat dan sebagainya.

 

Justeru, dapat disimpulkan bahawa apa yang Aisyah katakan itu adalah dalam pengetahuan Aisyah sahaja, tetapi tidak semestinya merangkumi di luar dari pengetahuan Aisyah seperti Nabi bersama sahabat dalam permusafiran dan sebagainya.

 

Makanya, kembali kepada hukum dasar bahawa kencing berdiri tidak dilarang, bahkan dibenarkan. Apatah lagi, al-‘Azim Abadi dalam al-Aun menyatakan bahawa di sana terdapat beberapa sahabat Nabi yang kencing berdiri, Seperti Umar, Ali dan Zaid Bin Sabit.

 

Tambahan pula, tidak terdapat satu hadis pun bahawa Nabi sendiri melarang dari kencing berdiri.

 

[3] BERDEKATAN DENGAN ORANG QADHA’ HAJAT

 

Dalam hadis pertama dan ke-2 yang lalu, digambarkan bahawa nabi saw menjauhkan diri dari orang ramai semasa kencing.

 

Hadis ini pula, dijelaskan bahawa Khuzaifah berhampiran dengan Nabi saw semasa baginda sedang kencing.

 

Dengan ini dapat disimpulkan bahawa tidak salah qadha’ hajat berdekatan dengan orang, tetapi dengan syarat; hendaklah dipastikan bahawa aurat tidak dapat dilihat oleh manusia. Hal ini sama seperti dalam hadiske-22 bahawa Nabi saw kencing dengan ditutupi dengan perisai sedangkan ada dua orang sahabat berada di situ, iaitu Amru bin al-As dan Abdul Rahman bin Hasanah.

 

Dalam kupasan al-Khattabi pula, Nabi saw memanggil Khuzaifah agar berhampiran dengan Nabi adalah untuk menjadikan Khuzaifah sebagai pendiding dari dilihat oleh orang semasa baginda saw sedang kencing.

 

[4] JANGAN TAHAN KENCING.

 

Dalam hadis ini juga, digambarkan bahawa nabi saw kencing di tempat sampah serta berhampiran dengan Khuzaifah.

 

Al-Khattabi mengatakan, keadaan Nabi itu adalah Nabi mahu bersegera kencing sehingga tidak menyempat untuk pergi jauh dari Khuzaifah. Dengan ini dia simpulkan MAKRUH menahan kencing kerana ia boleh memberi mudharat pada kesihatan.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] HAFS BIN UMAR (225H)

حَفْصُ بْنُ عُمَرَ

 

Ulama Basrah ini, nama penuhnya adalah ABU UMAR HAFSH BIN UMAR BIN AL-HARIS AL-HAWDHI الحوضي AL-BASRI AL-AZDI الأزدي

 

Ibn al-Madini ada menyatakan bahawa sepakat penduduk basrah sebagai bahawa Hafsh adalah perawi yang ‘adil.   

 

Dia adalah guru al-Bukhari dan Abi Daud. Al-Imam al-Nasaie ambil hadis darinya dengan perantara. Dia seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[5] MUSLIM BIN IBRAHIM AL-AZDI (130H-222H)

مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الأزدي

 

Ulama Basrah ini turut dikenali dengan gelaran ABU AMRU AL-FARAHIDI الفراهيدي

 

Dia adalah guru kepada imam Bukhari dan Abu Daud serta rijal Imam Muslim. Dia seorang perawi yang siqah lagi sahih.

 

[4] SYU’BAH BIN AL-HAJJAJ (85H-160H)

شُعْبَةُ بن الحجاج 

 

Lihat hadis 4, 5 dan 6 (kali ke 4)

 

[5] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208H)

 مُسَدَّدٌ بن مسرهد

 

HADIS 2, 4, 7, 9 dan 22 (kali ke 6)

 

[4] ABU ‘AWANAH (176H)

أَبُو عَوَانَةَ

 

Nama sebenarnya adalah al-Waddah bin Abdullah al-Yasykuri al-Wasiti. Seorang ulama Basrah dari kalangan Atba’ al-Tabiin. Dia dilahirkan di Jurjan dan meninggal dunia di Basrah.

 

Menurut Abu Hatim dan Ahmad, dia dipercayai dalam periwayatan secara berkitab, tetapi banyak membuat silap jika riwayatkan hadis secara hafazan.

 

Ibn Madini menyatakan, hadis-hadis riwayatnya yang dia ambil dari Qatadah bersifat LIN, kerana catatan hadisnya yang dia ambil dari QATADAH telah hilang. Justeru, sebarang hadis yang dia ambil dari Qatadah, Ibn Ma’in anggap sebagai doif.

 

Menurut Ibn Ma’in bahawa Abu ‘Awanah boleh membaca, tetapi tidak boleh menulis. Semua catatannya itu adalah dia minta bantuan orang untuk menulisnya.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah serta seorang perawi yang siqah lagi sahih.

 

[3] SULAIMAN BIN MIHRAN AL-A’MASH (61H-148H)

 

Lihat hadis 7, 14, 20 dan 22 (ini kali 5).

 

[2] ABU WA-IL (1H-82H)

أَبو وَائِلٍ

 

Lihat hadis ke-22.

 

[1] HUZAIFAH BIN AL-YAMAN (36H)

حُذَيْفَةَ بن اليمان

 

Sahabat nabi yang terkenal dengan penjaga rahsia nabi ini dilahirkan di Mekah.

 

Sahabat nabi yang banyak tahu hadis-hadis berkenaan fitnah akhir zaman ini, di besarkan dan hidup di Madinah. Dia ke Madinah sebelum era Islam lagi.

 

Dia adalah salah seorang pembesar dalam kalangan ansar – mujahirin.

 

Semasa Nabi saw sampai Madinah, dia tanya Nabi saw, dia dari kalangan yang mana? Apakah muhajirin atau Ansar. Nabi saw kata: “kamu, Wahai Huzaifah dari kalangan orang muhajirin dan Ansar”

 

Nama bapanya, al-Yaman Hasan. Ada kata, Hasil bin Jabir. Nama ibunya pula, al-Rabbab binti Ka’ab al-Asyhaliyyah.

 

Dia terlibat semua perang bersama nabi kecuali perang badar sahaja, kerana ketika itu dia tidak berada di Madinah.

 

Bapanya juga adalah sahabat, meninggal semasa dalam perang uhud.

 

Dia meninggal di Madain, Iraq.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا حَفْصُ بْنُ عُمَرَ، وَمُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَا: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، ح وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ وَهَذَا لَفْظُ حَفْصٍ عَنْ سُلَيْمَانَ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ، عَنْ حُذَيْفَةَ

 

PENJELASAN:

 

[A] Sanad hadis ini dari tiga jalur guru Imam Abu Daud, iaitu Hafsh, Muslim dan Musaddad. Dari ketiga-tiga jalur ini, semuanya bermuarakan dari Sulaiman. Bermakna, dari sulaiman di situ, terpecah kepada dua: iaitu, (a) Abu ‘Awanah – Musadadd. (b) Syu’bah – Hafs dan Muslim.

 

[B] Pada Sanad hadis ini ada "ح" yang bermaksud berpaling kepada sanad yang kedua. Pada sanad pertama, bermuarakan dari Syu’bah, sedangkan pada sanad kedua, bermuarakan dari Abu ‘Awanah.

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini sahih dengan beberapa alasan berikut:

 

(A)               Semua perawi adalah siqah dan sahih.

(B)               Sanadnya mengikut syarat al-Bukhari dan Muslim.

(C)               Al-Bukhari dan Muslim turut meriwayatkan hadis ini dalam kitab sahih masing-masing.

(D)               Ia disepakati sahih oleh Albani dan Arnaut.

 

TAKHRIJ

 

  Al-Bukhari (224, 225, 226 – ringkas), Muslim (273, 73, 74), Al-Tarmizi (13), Al-Nasaie (al-Kubra-18, 23), Ibn Majah (305), Musnad Ahmad (23341), Ibn Hibban (1424)

 

No comments:

Post a Comment