Tuesday, March 8, 2022

HADIS 16 (BAB 8)

 

BAB 8

 

بَابُ أَيَرُدُّ السَّلَامَ وَهُوَ يَبُولُ

“APAKAH MEMBALAS SALAM KETIKA SEDANG KENCING”

 

HADIS 16

 

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ وَ أَبُو بَكْرِ قَالَا: حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنِ الضَّحَّاكِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: «مَرَّ رَجُلٌ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يَبُولُ، فَسَلَّمَ عَلَيْهِ فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ

Daripada Ibn Umar berkata: Pernah ada seorang lelaki melintasi Nabi ketika baginda sedang buang air kecil, lalu lelaki itu memberi salam kepada baginda, namun baginda tidak menjawab salamnya.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَرُوِيَ عَنِ ابْنِ عُمَرَ، وَغَيْرِهِ، «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَيَمَّمَ ثُمَّ رَدَّ عَلَى الرَّجُلِ السَّلَامَ»

Abu Daud berkata: Diriwayatkan dari Ibn Umar dan selainnya, bahawa Nabi bertayamum, kemudian baginda menjawab salam lelaki tersebut”

 

Status hadis: sahih


PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ABDULLAH BIN UMAR ini menjelaskan bahawa Nabi saw sedang kencing. Lalu, ada sahabat memberi salam kepada baginda. Ketika itu, baginda tidak menjawab salam sahabat terbabit.

 

Dalam riwayat kedua yang turut dibawakan oleh ABU DAUD, dinyatakan bahawa Nabi saw menjawab salam tersebut selesai sahaja Nabi saw dari istinjak dan bersuci, walaupun dengan Tayammum.

 

[2] Hadis yang hampir sama, turut sama diriwayatkan oleh Sahabat selain ABDULLAH BIN UMAR, seperti satu kisah yang diceritakan oleh ABU JUHAIM yang berkata:

 

أَقْبَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ نَحْوِ بِئْرِ جَمَلٍ فَلَقِيَهُ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى أَقْبَلَ عَلَى الجِدَارِ، فَمَسَحَ بِوَجْهِهِ وَيَدَيْهِ، ثُمَّ رَدَّ عَلَيْهِ السَّلاَمَ

“Nabi saw mengadap ke arah umpama telaga yang unta minum di situ. Seseorang lelaki datang, lalu memberi salam. Baginda tidak menjawab salam hingga baginda mengadap ke arah dinding, baginda pun sapu muka dan dua tangan baginda (tayammum), kemudian baru Nabi saw menjawab salam tadi” (al-Bukhari, hadis no: 337 | Muslim, hadis no: 369)

  

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-15, dijelaskan larangan bercakap dua orang lelaki semasa sedang qadha’ hajat.

 

Dalam hadis ke-16 ini pula, dijelaskan bahawa Nabi saw tidak menjawab salam ketika baginda sedang kencing.


PENGAJARAN

 

Antara pengajaran boleh diambil dari hadis ini adalah seperti berikut;

 

[1] TIDAK BERCAKAP SEMASA QADHA’ HAJAT

 

Menurut Ibn Hajar al-Haisami dalam al-Tuhfah, hukum bercakap semasa sedang qadha’ hajat adalah makruh.

 

Ia dibawah maksud beradab semasa qadha’ hajat—dianggap tidak sopan bercakap semasa sedang qadha’ hajat.

 

Dalam penjelasan Ibn Hajar al-Haisami lagi, maksud bercakap semasa qadha’ hajat yang dianggap makruh itu adalah kadar suara itu boleh didengari oleh orang lain.

 

Dalam erti kata lain, jika suara itu hanya didengari dirinya sendiri, maka itu tidak termasuk di bawah maksud makruh.

 

Walaubagaimana pun, al-Imam al-Nawawi menyatakan dalam Kitab Majmuk, bahawa hukum makruh itu jika tidak ada sebarang dharurat dan keperluan mendesak. Jika ada keperluan mendesak, maka hukumnya tidak makruh lagi, seperti memberitahu agar orang tidak jatuh dalam telaga, nampak ular dan sebagainya.

 

[2] TIDAK JAWAB SALAM SEMASA QADHA’ HAJAT

 

Hukum menjawab salam adalah wajib. Hal ini merujuk kepada suruhan al-Quran;

 

وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا (86) - النساء

“Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu”

 

Namun, dalam beberapa keadaan tidak dibenarkan menjawab salam seperti ketika sedang qadha’ hajat, sama ada ketika buang air besar atau buang air kecil.

 

Menurut ulama mazhab Hanafi, antaranya adalah Ibn al-Himam al-Hanafi dalam kitab Fath al-Qadir; mereka berpendapat bahawa menjawab salam ketika Qadha’ hajat adalah HARAM. Hujah mereka adalah seperti berikut;

 

Pertama, Ibn al-Himam menyatakan bahawa hal ini telah diijmakkan oleh para ulama.

 

Kedua, menjawab salam ada unsur ibadat khusiyyah (penjelasannya dalam hadis ke-17 nanti).

 

Ketiga, dalam kitab Hasyiah Ibn ‘Abidin al-Hanafi menjelaskan bahawa dalam mazhab mereka memegang satu ketetapan (dhawabit) berikut;

 

كل محل لا يُشرع فيه السلام لا يجب رده

“setiap tempat yang tidak disyariatkan memberi salam, maka tidak wajib juga menjawab salam”

 

[3] TIDAK BERCAKAP SEMASA TAYAMMUM

 

Dalam hadis dijelaskan bahawa Nabi saw menjawab salam sejurus selesai dari TAYAMMUM.

 

Ia menjadi dalil bahawa MAKRUH bercakap semasa sedang bersuci, seperti ketika mandi wajib, ketika berwuduk dan tayammum.

 

Hujahnya adalah seperti berikut;

 

Pertama, kaedah fiqh yang berbunyi;

 

المشغول لا يشغل

“Orang yang sedang sebuk, jangan disebukkan lagi”

 

Dalam erti kata lain, orang yang sedang sebuk dengan bersuci, maka jangan sebukkannya untuk bercakap.

 

Kedua, memakai kaedah manat, iaitu makruh bercakap dalam hal ibadat khusus, seperti tidak bercakap semasa azan sedang dilaungkan; tidak bercakap ketika kuliah agama sedang berlangsung; diam ketika solat dan sebagainya. Maka, tidak bercakap juga ketika sedang bersuci seperti berwuduk, bertayammum dan mandi wajib.

 

[4] MENJAWAB SALAM KETIKA SEDANG TAYAMMUM

 

Hukum menjawab salam adalah wajib, tetapi ia tidak semestinya perlu disegerakan. Dengan sebab itu, dalam hadis, nabi saw menjawab salam selepas tayammum, bukan semasa sedang tayammum.

 

Namun begitu, al-‘Azim Abadi nyatakan dalam Aun al-Ma’bud bahawa tidak jawab salam itu, jika masih ada ruang untuk menjawab. Andai selesai wuduk, orang yang memberi salam sudah tiada, maka boleh menjawab salam semasa tengah wuduk.

 

[5] MENJAWAB SALAM KETIKA SEDANG SOLAT

 

Di awal Islam, antara perkara yang tidak dilarang adalah bercakap semasa sedang solat. Sehinggakan, berlaku keadaan di mana nabi dan para sahabat memberi salam dan menjawab semasa mereka sedang solat.

 

Namun, hukuman tidak dilarang itu mansukh. Makanya, tidak dibenarkan lagi menjawab salam ketika sedang solat.

 

Dalam hadis—daripada Abdullah bin Mas’ud berkata:

 

 كُنْتُ أُسَلِّمُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ فِي الصَّلاَةِ فَيَرُدُّ عَلَيَّ ، فَلَمَّا رَجَعْنَا سَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيَّ وَقَالَ: إِنَّ فِي الصَّلاَةِ لَشُغْلًا

Áku selalu memberi salam kepada Nabi saw ketika nabi sedang solat, lalu baginda menjawab salam. Ketika aku telah pulang (dari musafir), aku memberi salam kepada Nabi, baginda tidak menjawab salam aku itu. Baginda berkata: Sesungguhnya dalam solat itu ada kesebukan (focus untuk solat). (al-Bukhari, hadis no: 1216)

 

Begitujuga, larangan bercakap semasa solat termasuk menjawab salam adalah turun firman Allah berikut;

 

حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَى (238) – البقرة

“janganlah kamu atas solat-solat dan solat pertengahan”

 

[6] MEMBERI SALAM KEPADA ORANG SOLAT

 

Berlaku perbezaan pendapat dalam kalangan ulama berkenaan memberi salam kepada orang yang sedang menunaikan solat.

 

PENDAPAT PERTAMA: MAKRUH

 

Ini adalah pendapat JABIR BIN ABDILLAH.

 

Hujah yang menganggap makruh adalah seperti berikut;

 

Pertama, hadis—daripada Jabir bin Abdillah berkata:

 

لَوْ دَخَلْتُ عَلَى قَوْمٍ ، وَهُمْ يُصَلُّونَ مَا سَلَّمْتُ عَلَيْهِمْ

 “Kalau aku masuk kepada sesuatu kaum ketika mereka sedang solat, aku tidak akan memberi salam kepada mereka” (al-Mu’jam Ibn al-Munzir).

 

Kedua, apabila orang yang sedang solat dilarang menjawab salam, sudah pasti memberi salam kepada mereka juga adalah dilarang.

 

PENDAPAT KEDUA: HARUS

 

Ini adalah pendapat Ibn Umar, Imam Malik, Ahmad bin Hanbal dan sebagainya.  

 

Dalil mereka adalah seperti berikut;

 

Pertama, hadis—daripada Jabir berkata:

 

إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَنِي لِحَاجَةٍ ، ثُمَّ أَدْرَكْتُهُ وَهُوَ يَسِيرُ يُصَلِّي - فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ ، فَأَشَارَ إِلَيَّ

“Nabi saw hantar aku untuk tunaikan sesuatu urusan. Kemudian, aku dapati baginda sedang menunaikan solat. Aku memberi salam kepada baginda. baginda pun memberi isyarat kepadaku” (Muslim, hadis no: 540)

 

 

Kedua, hadis—daripada Sohaib al-Rumi berkata:

مَرَرْتُ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ يُصَلِّي، فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ، فَرَدَّ إِشَارَةً . قَالَ: وَلَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ إِشَارَةً بِأُصْبُعِهِ"

“Aku melintasi Nabi saw yang ketika itu sedang solat. Aku memberi salam kepada baginda. baginda membalas dengan isyarat. Berkata lagi: Aku tidak tahu kecuali dia berkata: baginda memberi isyarat itu dengan jari-jarinya” (Abu Daud, hadis no: 925)

 

Ketiga, hadis—daripada Abdullah bin Umar berkata:

خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى قُبَاءَ يُصَلِّي فِيهِ ، فَجَاءَتْهُ الْأَنْصَارُ ، فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ وَهُوَ يُصَلِّي ، قَالَ: فَقُلْتُ لِبِلَالٍ: كَيْفَ رَأَيْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرُدُّ عَلَيْهِمْ، حِينَ كَانُوا يُسَلِّمُونَ عَلَيْهِ وَهُوَ يُصَلِّي؟ ، قَالَ: يَقُولُ هَكَذَا ، وَبَسَطَ كَفَّهُ

“Rasulullah saw keluar ke Quba’-baginda tunaikan solat di situ. Orang-orang ansar pun datang, lalu memberi salam kepada baginda ketika baginda sedang solat. Aku (Ibn Umar) berkata kepada Bilal: bagaimana keadaan mereka memberi salam dalam keadaan baginda saw sedang solat itu? Jawab bilal: “Baginda jawab begini”, sambil bilal membuka tapak tangannya” (Abu Daud, hadis no: 927)

 

ISTIDLAL:  dari ketika hadis ini memperlihatkan bahawa Nabi saw tidak melarang sahabat memberi salam kepada baginda yang sedang solat, bahkan Nabi membalas salam itu dengan isyarat tangan.

 

Dari ini, al-Imam al-Nawawi berkata dalam Syarh Muslim:

 

تَحْرِيمُ رَدِّ السَّلَامِ فِيهَا بِاللَّفْظِ ، وَأَنَّهُ لَا تَضُرُّ الْإِشَارَةُ ، بَلْ يُسْتَحَبُّ رَدُّ السَّلَامِ بِالْإِشَارَةِ ، وَبِهَذِهِ الْجُمْلَةِ قَالَ الشَّافِعِيُّ وَالْأَكْثَرُونَ

“Haram menjawab salam dengan lafaz, tetapi tidak mudharat solat jika dibalas dengan isyarat—bahkan, digalakkan jawab dengan isyarat. Ini adalah pendapat Imam Syafie dan kebanyakkannya”

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] OSMAN BIN ABI SYAIBAH AL-‘ABASI AL-KUFI (160H-239H)

عُثْمَانُ بن محمد بن ابي شيبة العبسي الكوفي

 

Namanya adalah OSMAN BIN MUHAMMAD BIN IBRAHIM BIN OSMAN BIN KHAWASTI. Namun, lebih dikenali dengan OSMAN BIN MUHAMMAD BIN ABI SYAIBAH AL-KUFI.

 

Dia pernah sampai ke Mekah, Baghdad, dan al-ray (iran)

 

Dia terkenal dalam bidang ilmu Tafsir dan hadis. Abang dia adalah seorang ulama hadis terkenal, iaitu Abu Bakar bin Abi Syaibah yang terkenal pengarang kitab “Musannaf Ibn Abi Syaibah”. Seorang lagi adik beradiknya bernama al-Qasim bin Abi Syaibah yang juga salah seorang perawi hadis. Namun, dia antara perawi doif

 

Dia adalah guru imam Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ibn Majah, dan dalam kalangan perawi siqah dan sahih.

 

[6] ABU BAKAR ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ABI SYAIBAH (159-235H)

أَبُو بَكْرِ عبد الله بن محمد بن أَبِي شَيْبَةَ

 

Dia adalah abang kepada Osman bin Abi Syaibah, bapa kepada IBRAHIM BIN ABI BAKAR dan bapa saudara kepada ABU JA’FAR MUHAMMAD BIN OSMAN.

 

 Dia dilahirkan di Wasit (Iraq) dan meninggal di kufah. Dia pernah sampai ke Damsyiq. Dia adalah pengarang kitab “Musannaf Ibn Abi Syaibah”.

 

Dalam kalangan ulama hadis menggelarkannya sebagai SAYYID AL-HUFFAZ, iaitu penghulu bagi segala penghafaz hadis. Dia bukan sekadar terkenal dalam bidang hadis, malah terkenal juga dalam bidang tafsir al-Quran.

 

Dalam kalangan imam al-Kutub al-Sittah itu, hanya Imam al-tarmizi sahaja tidak riwayatkan hadisnya. Ibn Majah pula, meriwayatkan hadisnya dengan perantara.

 

Walaubagaimana pun, dia perawi yang sahih.

 

[5] UMAR BIN SA’AD BIN UBAID AL-HAFARI (203H)

عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بن عبيد الحفري

 

Dia berasal dari kufah dan meninggal di situ. Dia dinisbahkan sebagai AL-HAFARI kerana dia tinggal di tempat yang bernama AL-HAFAR yang merupakan satu perkampungan dalam Kawasan kufah. Ada dari kalangan ulama hadis memanggil dia dengan panggilan ABU DAUD AL-HAFARI, antaranya adalah Imam Muslim.

 

Dia adalah rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi dan Ibn majah. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

PERINGATAN: ada seorang lagi perawi yang turut bernama UMAR BIN SA’AD (23H-66H), tetapi perawi ini adalah anak kepada sahabat Nabi terkenal, iaitu Sa’ad bin Waqas

 

[4] SUFYAN BIN SA’ID AL-SAURI (97H-161H)

سُفْيَانَ بن سعيد الثوري

 

Dilahirkan di Kufah dan meninggal dunia di Basrah.   Nama sebenarnya adalah SUFYAN BIN SA’ID BIN MASRUQ BIN HABIB BIN RAFI’ BIN ABDULLAH BIN MAUHIBAH BIN ABI BIN ABDULLAH BIN MUNQIZ BIN NASR BIN AL-HARIS BIN TSA’LABAH BIN ‘AMIR BIN MULKAN BIN SAUR.

 

Dia belajar hadis dari bapanya sendiri yang merupakan seorang ulama hadis terkenal pada zaman itu, iaitu SA’ID BIN MASRUQ AL-SAURI yang merupakan murid kepada AL-SYA’BI (salah seorang sighar al-Tabiin).

 

Dikatakan bahawa gurunya mencapai bilangan seramai 6 ratus orang yang kebanyakkan mereka ambil hadis dari Abu Hurairah, Jarir bin Abdillah, Ibn Abbas dan sebagainya.

 

Dalam catatan sejarah, diceritakan bahawa selepas Abu Hanifah meninggal dunia dalam penjara pada era Abu Ja’far al-Mansur ekoran tolak jawatan Qadhi, khalifah tanya orang ramai: siapa yang layak untuk jawatan itu? Ramai kata, Sufyan al-Sauri.

 

Mengetahui itu, Sufyan lari ke Mekah. Hal itu berlaku pada tahun 155H.

 

Khalifah tawarkan bahawa sesiapa yang dapat tangkap Sufyan, akan diberikan hadiah 10 ribu Dinar.

 

Dengan itu, dia lari ke Basrah. Di Basrah, dia kerja di satu kebun. Namun, ada orang tahu bahawa dia ulama besar. Dengan itu, dia pun lari ke Yaman.

 

Di Yaman dia dituduh mencuri dan ditangkap. Dia dihantar kepada Gabenor Yaman bernama MA’AN BIN ZA-IDAH.

 

Setelah gabenor kenal, dia diberi peluang untuk tinggal di Yaman atau berhijrah.

 

Dia memilih untuk tidak tinggal di Yaman. Makanya, dia pun ke Mekah sekali lagi, iaitu tahun 158H.

 

Apabila khalifah tahu, diarahkan gabenor mekah agar tangkap Sufyan. Mengetahui arahan khalifah tersebut, Sufyan pergi ke Kaabah dan bergantung pada kelambu kaabah seraya berdoa agar khalifah tidak dapat masuk mekah.

 

Tidak lama kemudian, Khalifah sakit dan mati sebelum masuk ke Mekah.

 

Selepas kematian Abu Ja’far al-Mnasur, anak khalifah bernama MAHDI sambung jawatan.

 

Sekali lagi, khalifah yang baru minta agar Sufyan terima jawatan sepertimana bapanya dahulu minta. Tetapi kali ini, dia menulis surat.

 

Apabila surat itu sampai ke tangan Sufyan, surat itu dia buang ke sungai.

 

Kemudian, dia pun lari ke Basrah, dan menyorok di rumah YAHYA BIN SA’ID AL-QATTAN.

 

Namun begitu, lama kelamaan orang tahu dia berada di situ, iaitu melalui orang yang belajar hadis darinya. Dia pun lari ke Kufah, dia menyorok ke rumah ABDUL RAHMAN BIN MAHDI.

 

Khalifah al-Mahdi dapat tahu, dia arah tangkap Sufyan, makanya dia lari ke Basrah. Di situ, dia tulis surat kepada khalifah. Sebelum suratnya sampai, Sufyan meninggal dunia.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan sebagai seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[3] AL-DHAHHAK BIN OSMAN AL-MADANI ABU OSMAN (153H)

الضَّحَّاكِ بْنِ عُثْمَانَ المدني ابو عثمان

 

Dia dilahirkan di Mekah dan menetap di Madinah sehingga mendapat gelaran al-Madani.

 

Antara kritikan ulama hadis terhadap beliau adalah, Abu al-Qasim bin Biskhawal dan Abu Zur’ah al-Razi kata bahawa dia doif; Abu Hatim al-Razi kata, dia tidak boleh dibuat hujah, bahkan Ibn Abd al-Bar kata, dia banyak buat silap.  Ibn Hajar al-Asqalani pula kata, dia soduq yang berlaku waham.

 

Walaubagaimana pun, tidak sedikit dari kalangan ulama hadis yang anggap dia siqah, seperti Abu Daud, Ahmad, Ibn al-Madini, Mus’ab bin Abdullah al-Zabidi, Ibn Ma’in, al-Baihaqi dan sebagainya. Apatah lagi, dia salah seorang rijal Muslim, Abu daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah.

 

Dia adalah seorang perawi siqah yang hasan.

 

[2] ABU ABDILLAH NAFI’ BIN HURMUZ (117H)

أبو عبدالله نَافِعٍ بن هرمز

 

Dia sering diperkenalkan dalam kitab hadis sebagai نافع مولي ابن عمر iaitu Nafi’ bekas hamba kepada Abdullah bin Umar.

 

Dia dilahirkan dan meninggal di Madinah. Salah seorang Tabiin yang banyak ambil hadis dari bekas tuannya, Ibn Umar; serta guru imam Malik yang paling lama Imam malik belajar dengannya.

 

Pelbagai riwayat dalam menjelaskan asalnya. Ada kata, dia berasal dari maghrib; ada kata, dia berasal dari Naisabur; ada kata, Kabul.

 

Nama bapanya adalah HURMUZ. Ada pula kata, nama bapanya KAWUS.

 

Di era Umar bin Abdul Aziz, dia pernah dilantik agar ke Mesir untuk mengajar hadis di sana. Dikatakan bahawa dia duduk di masjid selepas subuh, dia akan mengajar manusia sehingga terbit matahari.

 

Bahkan, dia pernah dilantik oleh Umar bin Abdul Aziz sebagai pemungut zakat di Yaman.

 

Dia meninggal di era pemerintahan HISHAM BIN ABDUL MALIK, iaitu pada tahun 117 hijrah.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah. Sepakat ulama mengatakan bahawa dia adalah perawi siqah lagi sahih. Imam malik pernah berkata, jika sesuatu hadis yang Nafi’ ambil dari Ibn Umar, sudah memadai hadis itu tanpa aku perlu dengar dari orang lain lagi.

 

[1] SAHABAT: ABDULLAH BIN UMAR (10SH-73H)

عَبدالله ابْنِ عُمَرَ

 

Sudah dijelaskan dalam hadis sebelum ini.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD HADIS

  

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ وَ أَبُو بَكْرِ قَالَا: حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنِ الضَّحَّاكِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ نَافِعٍ عَنِ ابْنِ عُمَرَ

  

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Dari sudut sanad, hadis ini sahih dengan hujah berikut;

[a] hadis ini turut ada dalam sahih Muslim dengan sanad yang sahih.

[b] ada kritikan hanya pada perawi AL-DAHHAQ BIN OSMAN yang ALBANI anggap bahawa darjatnya sekadar hasan. Dengan itu, ALBANI anggap hadis ini sebagai hasan. Namun, apabila dilihat dalam sahih muslim, sanadnya juga ada perawi bernama AL-DHAHHAQ.

 

Dengan dua alasan ini, sudah cukup untuk disimpulkan bahawa hadis ini adalah SAHIH. Turut sama mengatakan ia SAHIH adalah ARNAUT.

 

TAKHRIJ

 

Muslim (370), Al-Tarmizi (90, 2917), Nasaie (Mujtaba: 37), Ibn Majah (353), Ibn Abi Syaibah (330, 331) – Ibn Abbas.

No comments:

Post a Comment