Saturday, March 26, 2022

HADIS 28


HADIS 28:

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ، عَنْ دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ حُمَيْدٍ الْحِمْيَرِيِّ وَهُوَ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: لَقِيتُ رَجُلًا صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا صَحِبَهُ أَبُوهُرَيْرَةَ، قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَمْتَشِطَ أَحَدُنَا كُلَّ يَوْمٍ، أَوْ يَبُولَ فِي مُغْتَسَلِهِ»

 

“Rasulullah saw melarang salah seorang dari kami sikat rambut setiap hari atau buang air kecil di tempat mandi”

 

Status hadis: sahih

 

PENJELASAN HADIS

 

Ada beberapa perbahasan dalam hal ini:

 

[1] PENAMBAHAN MATAN

 

PERTAMA: Dalam Abu Daud, hanya sebut:

لَقِيتُ رَجُلًا صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا صَحِبَهُ أَبُو هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ

“aku berjumpa dengan seseorang yang bersahabat dengan Nabi sepertimana dia bersahabat dengan Abu Hurairah”.

 

Namun, jika dilihat dalam sekian banyak riwayat, seperti riwayat al-Nasai (238, 5054[1]), Ahmad (23132[2]), Al-Tahawi (78[3]): ada tambahan;

 أَرْبَعَ سِنِينَ

“selama empat tahun”.

 

KEDUA: dalam riwayat Abu Daud dan sekian banyak riwayat hadis tidak ada penambahan berikut:

... يبول في مغتسله أو يغتسل الرجل بفضل المرأة والمرأة بفضل الرجل وليغترفا جميعا

“tidak boleh kencing di tempat mandi; atau mandi seorang lelaki dengan lebihan air mand perempuan, dan perempuan mandi pada lebihan air lelaki, dan kedua-dua (lelaki dan perempuan) mencebok air bersama-sama” (al-Nasaie, hadis no: 238)

 

HUBUNGAN HADIS

 

Kalau dilihat pada hadis ke-27, digambarkan bahawa nabi tidak bagi kencing di tempat mandi dengan sebab ia boleh datang was-was.

 

Dalam hadis ke-28 ini pula, kelihatan Nabi larang kencing di tempat mandi tanpa dinyatakan ia boleh datang was-was.

 

Seakan-akan, Abu Daud mahu memberitahu kepada kita bahawa soal kencing di tempat mandi yang menjadi masalahnya adalah memungkinkan timbul rasa was-was seperti air kencing merecik pada pakaian. Justeru, demi mengelak kotoran kencing/najis kena pada badan, sama ada boleh datang was was atau tidak, maka nabi melarang kencing di tempat mandi.

 

PENGAJARAN

 

[1] MAKSUD LARANGAN SIKAT RAMBUT SETIAP HARI

 

Apabila hadis ini menyatakan bahawa Nabi saw melarang sikap rambut setiap hari, ia kelihatan bercanggah dengan hal-hal berikut;

 

PERTAMA: kalau tidak dilarang sikat rambut setiap hari, ia akan menjadikan rambut tidak terurus. Hal ini bercanggah dengan gaya hidup sihat.

 

KEDUA: Jika difahami hadis ini secara zahir sebagai larangan menyikat rambut setiap hari, seakan-akan bercanggah dengan hadis-hadis berikut;

 

[a] Jabir bin Abdillah berkata:

 

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، أَنَّهُ قَالَ: أَتَانَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَرَأَى رَجُلًا ثَائِرَ الرَّأْسِ فَقَالَ: «أَمَا يَجِدُ هَذَا مَا يُسَكِّنُ بِهِ شَعْرَهُ»

“Nabi datang berjumpa dengan kami. Nabi pun nampak seseorang lelaki yang rambutnya serabai. Nabi pun berkata: boleh tak bahawa dia ini dapat mengelokkan rambutnya” (al-Nasaie, hadis no: 5236)

 

[b] ‘Ata’ bin Yasar berkata:

 

أَنَّ عَطَاءَ بْنَ يَسَارٍ أَخْبَرَهُ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم فِي الْمَسْجِدِ. فَدَخَلَ رَجُلٌ ثَائِرَ الرَّأْسِ وَاللِّحْيَةِ. فَأَشَارَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم بِيَدِهِ أَنِ اخْرُجْ. كَأَنَّهُ يَعْنِي إِصْلاَحَ شَعَرِ رَأْسِهِ وَلِحْيَتِهِ. فَفَعَلَ الرَّجُلُ، ثُمَّ رَجَعَ. فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: «أَلَيْسَ هذَا خَيْراً مِنْ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدُكُمْ ثَائِرَ الرَّأْسِ كَأَنَّهُ شَيْطَانٌ؟»

“Nabi saw berada dalam masjid. Tiba-tiba seseorang lelaki yang serabai rambut dan janggutnya masuk. Nabi saw memberi isyarat kepadanya agar keluar, seakan-akan Nabi menyuruh dia membetulkan rambut dan janggutnya. Lelaki itu pun mengelokkan rambut dan janggutnya, kemudian kembali balik ke masjid. Rasulullah saw pun berkata: Bukanlah ini lebih baik berbanding sesoerang kamu datang dalam keadaan seramai rambut yang kelihatan seperti syaitan?” (Muwatta’, hadis no: 3494)

 

[c] daripada Abu Hurairah, bahawa Nabi saw ada bersabda:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ كَانَ لَهُ شَعْرٌ فَلْيُكْرِمْهُ»

“Barangsiapa yang punyai rambut, maka hendaklah dia muliakannya” (Abu Daud, hadis no: 4163)

 

[d] daripada Nafi’ berkata:

 

أَنَّ ابْنَ عُمَرَ: «كَانَ رُبَّمَا ادَّهَنَ فِي الْيَوْمِ مَرَّتَيْنِ»

“sesungguhnya Ibn Umar itu meminyakkan rambutnya sehari sebanyak dua kali” (Musannaf Ibn Abi Syaibah, hadis no: 25558)

 

 

Dari keempat-empat hadis yang dibawakan di sini, menggambarkan keperluan kemas dan rambut perlu kelihatan rapi yang sudah pasti jika dilarang sikat rambut setiap hari, keadaan rapi ini tidak terjadi.

 

Maka dengan ini, terdapat beberapa takwilan terhadap pemaknaan larangan sikat rambut setiap hari.

 

TAKWIL 1: Tidak terlalu focus pada soal kecantikan bagi lelaki melebihi Wanita, sehingga pada setiap waktu hanya memikirkan kecantikan rambut sahaja.

 

Hal ini dapat difahami menerusi hadis berikut—daripada Abdullah bin Mughaffal berkata:

 

وَعَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَنِ التَّرَجُّلِ إِلَّا غِبًّا

“Rasulullah melarang dari menyikat rambut kecuali jarang-jarang sekali” (Abu Daud, hadis No: 4159 | Tarmizi, hadis no: 1756)

 

TAKWIL 2: Ia sama seperti larangan melabuhkan pakaian sehingga menutup mata kaki, iaitu terhindar dari sombong.

 

Dalam hadis—daripada Abdullah bin Umar berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلاَءَ، لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ القِيَامَةِ» فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ: إِنَّ أَحَدَ شِقَّيْ ثَوْبِي يَسْتَرْخِي، إِلَّا أَنْ أَتَعَاهَدَ ذَلِكَ مِنْهُ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّكَ لَسْتَ تَصْنَعُ ذَلِكَ خُيَلاَءَ»

“Barangsiapa yang melabuhkan pakaiannya kerana sombong, Allah tidak akan melihatnya pada hari kiamat nanti”

 

Abu Bakar berkata: "Sesungguhnya sebelah dari pakaianku terjulur kecuali bila aku memegangnya”

 

Jawab nabi: "Sesungguhnya kamu melakukan itu bukan bermaksud sombong" (al-Bukhari, hadis no: 3665(

 

Dalam erti kata yang lain, yang dimaksudkan larangan sikat rambut setiap hari bukan kerana untuk mengelokkan rambut agar terkemas rapi, tetapi sering menyikat rambut walaupun sudah kemas rapi, kerana mahu menunjuk-nunjuk dan menampilkan kesombongan kepada orang lain.

 

[3] ELAK DARI KOTORAN MERECIK BALAS PADA BADAN

 

Dalam hadis ini juga mengajar kepada kita agar tidak kencing di tempat mandi yang bermaksud mengelak dari air kencing merecik pada badan atau pakaian semasa sedang mandi.

 

Perbahasannya sudah dijelaskan dalam hadis ke 27.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] AHMAD BIN ABDULLAH BIN YUNUS (132H-227H)

أَحْمَدُ بْنُ عبدالله بن يُونُسَ التيميم اليربوعي الكوفي

 

Dia berasal dari Kufah, tinggal di Baghdad dan pernah berpindah ke Asfahan. Dia pernah sampai ke Damsyiq untuk belajar hadis.

 

Dia adalah guru kepada al-Bukhari, Muslim dan Abi Daud, serta rijal al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

 

[4] ABU KHAISAMAH ZUHAIR BIN MUAWIYYAH AL-JU’FI AL-KUFI (95H-174H)

 أبو خيثمة زُهَيْرٌ بن معاوية أبو خيثمة الجعفي الكوفي

 

Salah seorang tabi’ al-Tabi’in. Dia salah seorang rijal al-Kutub al-Sittah.

 

Di sana terdapat beberapa kritikan kecil terhadap beliau, seperti Abu Zur’ah al-Razi kata, dia ikhtilat (hafalannya celaru) sebelum kematiannya yang Ibn Hajar al-Asqalani sebut secara khusus riwayat Abu Ishaq yang ambil darinya, itu adalah waktu hafalannya sudah ikhtilat tersebut.

 

Dengan ini difahami bahawa dia siqah dan sahih yang sebarang riwayatnya sebelum dia ikhtilat tidak berlaku sebarang pertiakaian pun.

 

[3] ABU AL-‘ALA DAUD BIN ABDILLAH AL-UDI

ابو العلاء  دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الأودي الكوفي 

 

Dia orang kufah dan merupakan rijal Abi Daud, Tarmizi dan Ibn Majah.

 

Adapun imam bukhari dan Muslim; kedua-dua imam besar hadis ini tidak mengambil riwayat Daud bin Abdillah.

 

Ibn Hazm mendakwa bahawa dia doif. Namun, Albani bantah dengan menukilkan komentar Ibn Ma’in dengan menyatakan bahawa dia sohih yang kemungkinan ada pihak tersilap dalam menilai bahawa yang doif itu adalah DAUD BIN YAZID AL-UDI, sedangkan perawi ini bernama DAUD BIN ABDILLAH AL-UDI.

 

[2] HUMAID AL-HIMYARI BIN ABDUL RAHMAN (91H)

حُمَيْدٍ الْحِمْيَرِيِّ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ

 

Beliau adalah salah seorang rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Nama beliau tidak terdapat dalam senarai rijal al-Bukhari.

 

Beliau adalah tabiin kecil, kerana dikatakan dia jumpa sahabat tidak ramai. Antaranya adalah Abu Hurairah (21SH-59H), Abdullah bin Umar (14SH-73H), Abu Bakrah (52H) (nama betul: Nafi’ bin al-Haris bin Masruh al-Saqafi dan Sa’ad bin Hisyam bin ‘Amir al-Ansari (mati antara 81H hingga 90H).

 


Ibn Sirin menyatakan, dia antara tabiin yang amat faqih dalam kalangan penduduk Basrah.

 

Dia perawi siqah lagi sahih.

 

[1] SAHABAT: MUBHAM

 

Mubham sahabat tidak mencacatkan status hadis.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ، عَنْ دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ حُمَيْدٍ الْحِمْيَرِيِّ وَهُوَ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: لَقِيتُ رَجُلًا صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمَا صَحِبَهُ أَبُو هُرَيْرَةَ

 

[2] MUBHAM SAHABAT

 

Humaid al-Himyari tidak menyebut nama sahabat yang dia jumpa itu. Dengan itu, ada dakwaan mengatakan sahabat tersebut adalah ABDULLAH BIN SARJIS (81H); ada pula kata, sahabat itu adalah ABDULLAH BIN MUGHAFFAL (60H); ada pula mendakwa, sahabat itu adalah AL-HAKAM BIN AMRU AL-GHIFFARI.

 

Walaubagaimana pun, semua dakwaan ini tidak didokong sebarang bukti. Ia sekadar dakwaan sahaja.

 

[3] STATUS HADIS: SAHIH

 

Apabila Tabiin bernama HUMAID AL-HIMYARI tidak menyebut nama sahabat yang dia jumpa, menyebabkan ada dua tanggapan dalam kalangan ulama hadis.

 

PERTAMA: Al-Baihaqi kata, hadis ini adalah MURSAL SAHABI. Dalam erti kata lain, Tabiin ambil hadis terus dari Nabi dengan tidak menyebut nama sahabat.

 

KEDUA: Pendapat al-Baihaqi ini dibantah oleh al-Turkumani dengan alasan berikut;

 

[SATU] MURSAL SAHABI mesti dari sahabat kecil ambil hadis dari Nabi dalam hal yang mereka tidak terlibat secara langsung dengan nabi, seperti Abu Hurairah yang meriwayatkan hadis yang berkaitan keadaan sebelum hijrah; hal ini tidak munasabah pada akal kerana Abu Hurairah memeluk islam tujuh tahun selepas hijrah.

 

Ini bermakna, apa yang Abu Hurairah riwayatkan kejadian sebelum Hijrah itu adalah dia ambil dari sahabat Nabi yang ada pada era itu, seperti dia ambil hadis dari Abu Bakar al-Siddiq, atau Umar bin al-Khattab atau sebagainya.

 

Dalam erti kata lain, mursal sahabi adalah sahabat yang tidak berada di sesuatu kejadian bersama dengan Nabi, tetapi dia riwayatkan hadis berkenaan kejadian terbabit.

 

Hal ini berbeza dengan hadis ini, bahawa yang menceritakan hadis ini adalah tabiin, bukan sahabat. Justeru, dakwaan bahawa hadis ini Mursal Sahabi adalah tidak tepat.

 

[DUA] Memandangkan HUMAID AL-HIMYARI yang merupakan Tabiin yang ambil hadis dari sahabat ini adakah siqah, maka hadis ini boleh diterima.

 

Adapun MUBHAM SAHABI, iaitu nama sahabat tidak disebut secara jelas, ia tidak mencacatkan status hadis. Hal ini kerana, kecacatan hadis dari kerangka MUBHAM, jika bermula dari TABIIN. Adapun Mubham dari Sahabat, ia tidak mencacatkan hadis.

 

KESIMPULAN: hadis ini sahih. Turut mengatakan hal yang sama adalah ARNAUT dan ALBANI. Adapun dakwaan doif oleh Ibn Hazm, ALBANI membantah dengan menyatakan bahawa ia tidak boleh diterima kerana rata-rata ulama hadis anggap dia siqah.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (Kubra-235), Musnad Ahmad (17011)

 



[1]أَخْبَرَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ دَاوُدَ الْأَوْدِيِّ   

[2] حَدَّثَنَا سُرَيْجٌ، أَخْبَرَنَا أَبُو عَوَانَةَ، عَنْ دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللهِ الْأَوْدِيِّ

[3]  حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ دَاوُدَ بْنِ مُوسَى، قَالَ: ثنا مُسَدَّدٌ، قَالَ: ثنا أَبُو عَوَانَةَ

 

No comments:

Post a Comment