Friday, March 25, 2022

HADIS 26

 

HADIS 26

 

حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ سُوَيْدٍ الرَّمْلِيُّ وَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَبُو حَفْصٍ وَحَدِيثُهُ أَتَمُّ أَنَّ سَعِيدَبْنَ الْحَكَمِ حَدَّثَهُمْ قَالَ: أَخْبَرَنَا نَافِعُ بْنُ يَزِيدَ حَدَّثَنِي حَيْوَةُ بْنُ شُرَيْحٍ أَنَّ أَبَا سَعِيدٍ الْحِمْيَرِيَّ  حَدَّثَهُ عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " اتَّقُوا الْمَلَاعِنَ الثَّلَاثَةَ: الْبَرَازَ فِي الْمَوَارِدِ، وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ، وَالظِّلِّ"

 

“Rasulullah bersabda, "Takutlah kamu terhadap tiga hal yang mengundang laknat; buang air besar di sumber air, di laluan jalan dan tempat berteduh”

  

Status hadis: doif

 

PERBAHASAN LAFAZ

 

[1] Dalam matan hadis, disebut الْبَرَازَ فِي الْمَوَارِدِ yang diterjemah sebagai membuang air besar. Perlu diingat, bacaannya adalah AL-BARAZ, bukan dibaca dengan AL-BIRAZ (perlawanan dalam perang)

 

[2] dalam hadis, ada disebut قَارِعَةِ الطَّرِيقِ yang diterjemah sebagai laluan jalan. Asal perkataan قارعة adalah jejak kaki.

 

Perkataan ini boleh dilihat dalam hadis berikut:

 

إِنَّ العَبْدَ إِذَا وُضِعَ فِي قَبْرِهِ وَتَوَلَّى عَنْهُ أَصْحَابُهُ، وَإِنَّهُ لَيَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ

“seorang hamba itu, apabila diletak dalam lubang kuburnya, dan sahabat-sahabatnya berlalu pergi, dan sesungguhnya dia (si mati) mendengar jejak kasut mereka” (al-Bukhari, hadis no: 1338)

 

Dengan erti kata yang lain, yang dimaksud dengan قارعة الطريق adalah tempat jejak kaki manusia sehingga ia menjadi jalan. Di situ adalah tempat yang dilarang dari buang air besar. Dengan maksud bahawa jika di satu semak, yang belum jadi laluan orang ramai, maka ia tidak termasuk dalam larangan hadis ini.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Pada hadis ke-25, dijelaskan berkenaan larangan qadha’ hajat di dua tempat, iaitu laluan laluan jalan dan tempat manusia berteduh.

 

Pada hadis ke-26 ini pula, ditambah satu lagi, iaitu dilarang qadha’ hajat di tempat laluan air.

 

Unsur kesamaan antara dua hadis ini adalah bahawa dilarang dari melakukan sebarang perkara yang boleh menyusahkan kepada orang ramai.

 

PENJELASAN HADIS

 

Dalam riwayat Ibn Majah, didatangkan matan hadis yang lebih panjang seperti berikut:

 

كَانَ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ يَتَحَدَّثُ بِمَا لَمْ يَسْمَعْ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَيَسْكُتُ عَمَّا سَمِعُوا، فَبَلَغَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرٍو، مَا يَتَحَدَّثُ بِهِ، فَقَالَ: وَاللَّهِ مَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ هَذَا، وَأَوْشَكَ مُعَاذٌ أَنْ يَفْتِنَكُمْ فِي الْخَلَاءِ، فَبَلَغَ ذَلِكَ مُعَاذًا، فَلَقِيَهُ، فَقَالَ مُعَاذٌ: يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرٍو إِنَّ التَّكْذِيبَ بِحَدِيثٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نِفَاقٌ، وَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى مَنْ قَالَهُ، لَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "اتَّقُوا الْمَلَاعِنَ الثَّلَاثَ: الْبَرَازَ فِي الْمَوَارِدِ، وَالظِّلِّ، وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ

“Muaz bin Jabal bercerita berkenaan hadis Nabi yang tidak pernah sahabat Rasulullah lain dengar. Dia tidak bercerita hadis-hadis yang sahabat lain pernah dengar. Hadis-hadis yang Muaz ceritakan itu sampai kepada pengetahun Abdullah bin Amru. Dengan itu, Abdullah bin Amru berkata: demi Allah, semua hadis yang disebut oleh Muaz itu aku tidak pernah dengar. Dan aku khawatir Muaz menciptakan fitnah untuk kamu dalam hal buang air besar. Perkataan Abdullah bin Amru itu sampai ke telinga Mu'az. Dia pun menemui Abdullah bin Amru dan berkata: "Wahai Abdullah bin 'Amru, sesungguhnya mendustakan hadis Rasulullah merupakan tindakan kemunafikan dan dosanya ditanggung oleh orang yang mengucapkannya. Sungguh, aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda: "Takutlah kamy kepada tiga tempat yang dilaknat; buang air besar di tempat laluan air, di tempat berteduh, dan di tengah jalan" (Ibn Majah, hadis no: 328)

 

Hadis ini dipertikaikan sanadnya yang bermuara dari Abu Sa’id al-Himyari. Sanadnya adalah seperti berikut;

حَدَّثَنَا حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ قَالَ: أَخْبَرَنِي نَافِعُ بْنُ يَزِيدَ، عَنْ حَيْوَةَ بْنِ شُرَيْحٍ، أَنَّ أَبَا سَعِيدٍ الْحِمْيَرِيَّ، حَدَّثَهُ

 

*Lihat perbahasan sanad

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] ISHAQ BIN IBRAHIM BIN SUWAID AL-RAMLI (254H)

إِسْحَاقُ بْنُ ابراهيم بن سُوَيْدٍ الرَّمْلِيُّ

 

Dia berasal dari Ramallah, Palestine.  Dia salah seorang rijal al-Bukhari dan Muslim. Selain Abu Daud, dia juga guru kepada Imam al-Nasaie.  Dia perawi siqah lagi sahih.

 

[6] UMAR BIN AL-KHATTAB ABU HAFS AL-QUSYAIRI (175H-264H)

عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَبُو حَفْصٍ القشيري

 

Berasal dari al-Sijistan yang sekarang sebilangan besar tanah jajahannya kini di Afghanistan dan beberapa tempat tertentu di Pakistan dan Iran.

 

PERINGATAN: ini bukan sahabat Nabi yang bernama Saidina Umar bin al-Khattab, tetapi seorang ulama hadis di era Imam Abu Daud.

 

[5] SA’ID BIN AL-HAKAM BIN MUHAMMAD BIN SALLAM BIN ABI MARYAM AL-JUMAHI (144H-224H)

سَعِيدَ بْنَ الْحَكَمِ بن محمد بن سلام بن ابي مريم الجمحي

 

Dia orang mesir, seorang yang terkenal di Mesir dalam bidang hadis dan fiqh. Dia adalah guru Imam al-Bukhari dengan panggilan SA’ID BIN ABI MARYAM. Dia adalah Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Dia perawi siqah lagi sahih.

 

[4] ABU YAZID NAFI’ BIN YAZID AL-KALA’IEY (168H)

أبو يزيد نَافِعُ بْنُ يَزِيدَ الْكَلَاعِيِّ

 

Seorang ulama dari Mesir. Dia salah seorang Rijal al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasaie dan Ibn Majah. Dia perawi siqah lagi sahih.

 

[3] ABU ZUR’AH HAYWAH BIN SYURAIH BIN SAFWAN AL-TUJIBI (158H)

ابو زرعة حَيْوَةُ بْنُ شُرَيْحٍ بن صفوان التجيبي

 

Dia digelar oleh al-Zahabi sebagai guru kepada negara Mesir. Dia pernah sampai ke Hadhramaut untuk menuntut ilmu. Dia bukan sekadar mahir dalam ilmu hadis, bahkan turut mahir dalam bidang fiqh.

 

Walaupun dia sebagai salah seorang rijal Abi Daud sahaja, tetapi dia adalah guru Imam al-Bukhari.

 

Namun begitu, ada beberapa hadis tertentu, Imam Bukhari tidak ambil hadis terus dari Haywah, tetapi ambil dari muridnya yang bernama Abu ‘Asim dan Abdullah bin Yazid al-Muqri al-Makki.

 

Selain Rijal Imam Abu Daud, dia juga adalah Rijal Muslim, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

PERINGATAN: ada seorang lagi bernama HAYWAH BIN SYURAIH juga bernama penuhnya adalah HAYWAH BIN SYURAIH AL-HADHRAMI. Dia adalah guru Imam Abu Daud, sedangkan HAYWAH dalam riwayat ini sekadar rijal Abi Daud sahaja.

 

[2] ABU SA’ID AL-HIMYARI

 أبو سَعِيدٍ الْحِمْيَرِي

 

Menurut Ibn Hajar al-Asqalani bahawa Abu Sa’id al-Himyari ini adalah majhul.

 

[1] MUAZ BIN JABAL (18SH-18H)

 مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ

 

Seorang Sahabat Nabi yang terkenal dengan alim dalam fiqh. Beliau adalah orang ansar dari etnik KHAZRAJ. Memeluk islam sewaktu umur 18 tahun.

 

Terlibat dalam perjanjian Aqabah kedua. Selepas Fath Makkah, dia tinggal di mekah untuk mengajar al-Quran dan fiqh dan dihantar ke Yaman untuk menjadi gabenor selepas perang Tabuk

 

Dia mati di Jordan disebabkan sakit WABAK AMWAS.

 

Antara pujian nabi terhadap Muaz bin Jabal adalah hadis—daripada Anas bin Malik berkata bahawa Rasulullah saw ada bersabda:

 

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَرْحَمُ أُمَّتِي بِأُمَّتِي أَبُو بَكْرٍ، وَأَشَدُّهُمْ فِي أَمْرِ اللَّهِ عُمَرُ، وَأَصْدَقُهُمْ حَيَاءً عُثْمَانُ بْنُ عَفَّانَ، وَأَعْلَمُهُمْ بِالحَلَالِ وَالحَرَامِ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ، وَأَفْرَضُهُمْ زَيْدُ بْنُ ثَابِتٍ، وَأَقْرَؤُهُمْ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَمِينٌ وَأَمِينُ هَذِهِ الأُمَّةِ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الجَرَّاحِ»

“orang yang paling dirahmati dalam kalangan umatku adalah Abu Bakar; orang yang paling tegas berkenaan urusan Allah adalah Umar; orang yang paling pemalu adalah Osman bin Affan; orang yang paling tahu berkenaan halal dan haram adalah Muaz bin Jabal; orang yang paling mahir ilmu faraid adalah Zaid bin Sabit; orang yang paling bagus bacaan al-Quran adalah Ubai bin Ka’ab. Bagi setiap umat adalah orang yang paling Amanah. Orang yang paling Amanah dalam kalangan umat ini adalah Abu ‘Ubaidah bin al-Jarrah” (al-Tarmizi, hadis no: 3790)

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD:

  

حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ سُوَيْدٍ الرَّمْلِيُّ وَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ أَبُو حَفْصٍ وَحَدِيثُهُ أَتَمُّ أَنَّ سَعِيدَ بْنَ الْحَكَمِ حَدَّثَهُمْ قَالَ: أَخْبَرَنَا نَافِعُ بْنُ يَزِيدَ حَدَّثَنِي حَيْوَةُ بْنُ شُرَيْحٍ أَنَّ أَبَا سَعِيدٍ الْحِمْيَرِيَّ  حَدَّثَهُ عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ


[2] STATUS HADIS: DOIF

 

Hadis ini doif dengan alasan berikut;

 

Dalam riwayat Abu Daud dan Ibn Majah ini, kedua-dua hadis ini bermuarakan dari perawi bernama ABU SA’ID AL-HIMYARI yang mengambil hadis dari Sahabat yang bernama MUAZ BIN JABAL.

 

Pertama, Ibn Qattan dan Ibn Hajar mengatakan bahawa Abu SA’ID AL-HIMYARI adalah majhul.

 

Kedua, setelah diteliti, gagal dibuktikan bahawa ABU SA’ID AL-HIMYARI bertemu dengan MUAZ BIN JABAL. Dengan kata lain, kemungkian besar hadis ini munqati’, iaitu terputus sanad.

 

Tambahan pula, dalam riwayat Ibnul Arabi dalam menjelaskan hadis ini dia berkata:

 

زاد ابن الأعرابي في روايته بعد هذا الحديث: قال ابو داود: هذا مرسل, وهو مما انفرد به أهل مصر

“Ibnu Arabi menambah berkenaan riwayat ini selepas penjelasan hadis ini. Abu Daud berkata: hadis ini adalah Mursal dalam keadaan ia tafarrud oleh penduduk mesir sahaja”

 

Dengan dua alasan ini, disimpulkan bahawa hadis ini doif dari sudut sanad.

 

Namun begitu, ALBANI mengatakan hadis ini sebagai HASAN, sedangkan ARNAUT kata hadis ini HASAN LIGHAIRIH.

 

Apabila diteliti, didapati penghujahannya pada dua alasan:

 

Pertama, ABU SA’ID AL-HIMYARI adalah MAJHUL AL-HAL, bukan MAJHUL AIN, iaitu apabila berjaya dibuktikan bahawa ada dua orang murid yang mengambil hadis darinya, iaitu HAYWAH (hadis ini, salah satunya) dan FARJ BIN FUDHALAH (lihat Tibrani dalam Kitab al-Do’a, hadis no: 1402)

 

Kedua, dalam kaedah usul al-Hadis, apabila sesuatu hadis yang doif disebabkan majhul al-Hal, ia boleh dikuatkan untuk dijadiakan sandaran hukum sama ada melalui syawahid atau mutaba-ah.

 

Didapati hadis ada beberapa SYAWAHID seperti berikut:

 

Pertama, sahabat nabi yang bernama ABU HURAIRAH—hadis 25 yang menyebut berkenaan dua tempat dilarang buang air besar, iaitu laluan orang ramai dan tempat orang ramai berteduh.

 

Kedua, sahabat nabi bernama JABIR BIN ABDULLAH bahawa Nabi saw bersabda:


حَدَّثَنَا جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِيَّاكُمْ وَالتَّعْرِيسَ عَلَى جَوَادِّ الطَّرِيقِ، وَالصَّلَاةَ عَلَيْهَا، فَإِنَّهَا مَأْوَى الْحَيَّاتِ وَالسِّبَاعِ، وَقَضَاءَ الْحَاجَةِ عَلَيْهَا، فَإِنَّهَا مِنَ الْمَلَاعِنِ»

"Janganlah kamu berehat, solat dan qadha’ hajat di tengah jalan. Sebab ia adalah tempat ular dan binatang buas, dan ia juga tempat yang dilaknat” (Ibn Majah, hadis no: 329—Doif)

 

Ketiga, ABDULLAH BIN UMAR berkata:

 

عَنْ سَالِمٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «نَهَى أَنْ يُصَلَّى عَلَى قَارِعَةِ الطَّرِيقِ، أَوْ يُضْرَبَ الْخَلَاءُ عَلَيْهَا، أَوْ يُبَالَ فِيهَا»

“Nabi saw melarang dari menunaikan solat di laluan jalan atau qadha’ hajat di situ, atau kencing di situ” (Ibn Majah, hadis no: 330—doif)

 

Keempat, IBN ABBAS berkata bahawa dia dengar Rasulullah saw bersabda:

 

مَنْ، سَمِعَ ابْنَ عَبَّاسٍ، يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «اتَّقُوا الْمَلاعِنَ الثَّلاثَ» قِيلَ: مَا الْمَلاعِنُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقْعُدَ أَحَدُكُمْ فِي ظِلٍّ يُسْتَظَلُّ فِيهِ، أَوْ فِي طَرِيقٍ، أَوْ فِي نَقْعِ مَاءٍ»

Takutilah kamu 3 punca orang mencela. Sahabat tanya: apa punca celaan itu, Wahai Rasulullah? Jawab nabi: Seseorang kamu duduk di bawah teduhan atau pada laluan atau pada sumber air” (Ahmad, hadisn no: 2715—doif)

 

Dari empat hadis yang dikemukakan, didapati ada empat orang sahabat nabi selain Muaz turut menyampaikan hadis yang kandungannya sama maksud dengan hadis Muaz.

 

Dengan ini, hadis ini dapat disimpulkan seperti berikut:

 

a.                  Kisah hadis ini berkenaan perbualan Muaz bin Jabal dan Abdullah Bin Amru itu kekal doif, kerana tidak ada sebarang riwayat yang menguatkan kisah tersebut.

 

b.                  Tetapi, berkenaan dengan pesanan agar berhati-hati dari qadha’ hajat di tiga tempat, iaitu laluan air, laluan jalan dan tempat berteduh; ini boleh dijadikan sandaran hukum. Ia disebut sebagai hasan lighairih, iaitu doif dari sudut sanad, tetapi boleh dibuat hujah dari sudut matan.

 

Cuma pelik sedikit apabila al-Hakim menganggap hadis ini sahih, lalu disokong oleh al-Zahabi dengan tidak diketahui apa hujah mereka.

 

TAKHRIJ

 

Ibn Majah (329, 330), Ahmad (2715).

No comments:

Post a Comment