Thursday, March 31, 2022

HADIS 40 (BAB 21)

 

BAB 21

 

بَابُ الِاسْتِنْجَاءِ بِالْحِجَارَةِ

ISTINJAK DENGAN BATU

 

HADIS 40

 

حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُور وَ قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ قَالَا: حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي حَازِمٍ عَنْ مُسْلِمِ بْنِ قُرْطٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ  رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا ذَهَبَ أَحَدُكُمْ إِلَى الْغَائِطِ، فَلْيَذْهَبْ مَعَهُ بِثَلَاثَةِ أَحْجَارٍ يَسْتَطِيبُ بِهِنَّ، فَإِنَّهَا تُجْزِئُ عَنْهُ

Daripada Aisyah bahawa Rasulullah bersabda: "Apabila salah seorang dalam kalangan kamu pergi buang air besar, maka hendaklah dia membawa tiga batu untuk beristinja, sesungguhnya itu mencukupinya”

 

Status hadis: sahih lighairih

 

PERBAHASAN LAFAZ

 

[1] Perkataan يستطبن asal maknanya adalah membuat perkara menjadi baik. Namun, dalam penggunaan kata dalam hadis ini bersifat kinayah yang memberi maksud membersihkan tempat keluar najis.

 

Apabila digunakan perkataan ini, ia boleh sahaja bermaksud istinjak menggunakan air atau batu. Namun, Kalau guna perkataan استجمار ia khusus untuk batu sahaja.

 

PENJELASAN HADIS

 

Walaupun hadis ini sebut lelaki, Wanita juga termasuk.

 

Hal ini kerana, kaedah usul menyatakan bahawa setiap nas yang menyebut lelaki, maka hukumnya adalah sama juga dengan Wanita, kecuali ada qarinah menyatakan ia khusus untuk Wanita atau lelaki.

 

HUBUNGAN HADIS

 

HADIS ke-39, dijelaskan berkenaan larangan beristinjak menggunakan tulang, tahi kering dan arang bakaran.

 

HADIS ke-40 ini pula, dijelaskan berkenaan istinjak menggunakan batu.

 

PENJELASAN; seakan-akan Imam Abu Daud mahu sempurnakan perbincangan istinjak menggunakan batu yang belum selesai lagi dalam perbahasan hadis ke-7, 8 dan 35 yang lalu.

 

PENGAJARAN

 

[1] KALAU BATU, MESTI TIGA BIJI

 

Tiga biji batu menyamai dengan menggunakan air dengan hilang ain najis. Menggunakan batu itu, jika ada kesan najis, maka itu dimaafkan kerana ia adalah rukhsah.

 

Berlaku khilaf dalam kalangan fuqaha’ berkenaan penggunaan tiga biji batu itu bersifat ta’abbud atau maqasid.

 

Maksud dengan Ta’abbud adalah, sesuatu suruhan itu bersifat ketaatan mutlak tanpa mempunyai sebarang sebab dan logic disebalik amalan tersebut. Ia sama seperti tidak tahu logic disebalik solat zohor dengan 4 rakaat, bilangan 80 sebatan bagi pesalah qazaf dan sebagainya.

 

Adapun maksud MAQASID adalah, sesuatu perbuatan berasaskan kepada sebab-sebab disebalik sesuatu amalan. Contohnya, dalam hal istinjak menggunakan batu, tidak penting soal bilangan biji batu, tetapi yang penting adalah sejauh mana boleh hilangkan kesan najis atau tidak.

 

Dalam hal istinjak menggunakan batu, terdapat dua pendapat ulama berikut;

 

PERTAMA: TA’ABBUD

 

Perlu tiga biji ke atas. Tidak memadai dengan kurang tiga biji batu.  Ini adalah pendapat mazhab Syafie, Hanbali, Abu Sur dan Ishaq.

 

Untuk bersihkan dubur dan qubul untuk istinjak, maka perlu kepada 3 biji batu ke atas.

 

KEDUA: MAQASID

 

Ini adalah pendapat Imam Malik, Abu Hanifah dan Saidina Umar. Pada mereka, tidak semestinya tiga biji. Yang penting adalah bersih.

 

Hanafi berhujah dengan hadis Ibn Mas’ud bahawa Nabi saw ambil dua batu dan buang tahi keras. Dalam hadis itu, tidak disebut bahawa Ibn Mas’ud bawakan batu ketiga.

 

Pengarang kitab AL-MINHAL jawab, hadis Salman adalah perkataan, sedangkan hadis Ibn Mas’ud adalah perbuatan. Apabila bertembung antara perkataan dan perbuatan, maka dahulukan perkataan.

 

Walaubagaimana pun, al-Aini kata, kalau guna dua biji batu, bersihnya masih diragukan. Lebihkan kepada tiga biji batu adalah bertujuan untuk  hasilkan keyakinan hati.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] SA’ID BIN MANSUR (227H)

سَعِيدُ بْنُ مَنْصُور

 

Nama penuhnya SA’ID BIN MANSUR BIN SYU’BAH ABU OSMAN AL-KHURASANI AL-MARUZI AL-TALAQANI الطالقاني

 

Dia dilahirkan di Juzjan yang kini dalam wilayah Afganistan, dan banyak berada di Balkh (kini di Afghanistan) dan berhijrah ke Mekah dan meninggal di situ.

 

Dia adalah guru al-Bukhari, Muslim, Abi Daud, Malik dan Ahmad. Seorang yang terkenal dengan karya SUNAN SA’ID BIN MANSUR dan seorang mufassir.

 

Dia adalah seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[6] QUTAIBAH BIN SA’ID

 قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ

 

Lihat hadis ke-25

 

[5] YAAQUB BIN ABDUL RAHMAN (181H)

 يَعْقُوبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ

 

Nama penuhnya YAAQUB BIN ABDUL RAHMAN BIN MUHAMMAD BIN ABDULLAH AL-MADANI AL-ISKANDARANI. Dia juga dikenali dengan nama YAAQUB BIN ABDUL RAHMAN AL-QARI.

 

Dia dilahirkan di Madinah, dan pernah sampai ke Iskandariyyah. Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah kecuali Ibn Majah sahaja.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[4] ABU HAZIM (135/144H)

 أَبو حَازِمٍ

 

Nama sebenarnya adalah SALAMAH BIN DINAR AL-MADANI AL-MAKHZUMI. Dia adalah bekas hamba kepada al-Aswad bin Sufyan al-A’raj al-Madani.


Dia dilahirkan di era Abdullah bin al-Zubair dan Abdullah bin Umar.  Dia terkenal dengan ahli ibadat serta zuhud.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[3] MUSLIM BIN QURT AL-MADANI

 مُسْلِمِ بْنِ قُرْطٍ المدني

 

Dia adalah perawi Abu Daud dan al-Nasaie. Dikatakan dia berasal dari Madinah.

 

Ibn Hibban letak dia dalam senarai al-Siqat sebagai atba’ al-Tabi’in.

 

Didapati tidak ada yang riwayatkan darinya selain Abu Hazim sahaja. dengan sebab itu, dia dianggap MAJHUL AL-AIN.

 

Imam Al-Sayuti pula kata, tidak diketahui berkenaannya kecuali dia riwayatkan hadis dari Urwah sahaja.

 

al-Zahabi kata, tidak ma’ruf, sedangkan Al-Daraqutni kata, dia hasan.

 

[2] URWAH BIN AL-ZUBAIR (23H-94H)

 عُرْوَةَ بن الزبير

 

[1] AISYAH BINTI ABI BAKAR AL-SIDDIQ (19SH-58H)

عَائِشَةَ بنت ابي بكر الصديق

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ، وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ أَبِي حَازِمٍ، عَنْ مُسْلِمِ بْنِ قُرْطٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH LIGHAIRIH

 

Hadis ini, asalnya doif dengan alasan berikut;

A.                  MUSLIM BIN QURT adalah perawi MAJHUL.

B.                  Tafarrud pada ABU HAZIM

 

Justeru, jadi SAHIH LIGHAIRIH dengan alasan berikut;

 

A.                  Matan hadis ini sama dengan matan hadis ke-7; hadis salman.

B.                  Sama dengan matan hadis ke-8; hadis Abu Hurairah.

C.                  Sama dengan matan hadis ke-35; hadis abu Hurairah.

D.                 dari ABU AYUB AL-ANSARI bahawa Nabi saw ada bersabda:

 

إِذَا تَغَوَّطَ أَحَدُكُمْ فَلْيَتَمَسَّحْ بِثَلَاثَةِ أَحْجَارٍ، فَإِنَّ ذَلِكَ كَافِيهِ

“Apabila seseorang kamu buang air besar, maka hendaklah dia sapu (istinjak) dengan tiga biji batu. Maka itu memadai” (al-Tibrani, al-Mukjam al-Awsat, hadis no: 3146(

 

DIKUATKAN LAGI:

 

A.                  Muslim bin Qurt: dalam senarai siqah Ibn Hibban.

B.                  Al-Nawawi kata, hadis ini sahih.

C.                  Al-Daraqurtni kata, hadis ini hasan.

D.                 Arnaut juga menganggap hadis ini SAHIH LIGHAIRIH.

 

[3] SANAD LAIN

 

A.                  Dalam Sanad al-Nasaie (44)

أَخْبَرَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي حَازِمٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ مُسْلِمِ بْنِ قُرْطٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ،

 

PENJELASAN: Dalam Nasaie, Qutaibah ambil hadis dari ABDUL AZIM BIN ABI HAZIM, sedangkan dalam Abu Daud, Qutaibah ambil dari YAA’QUB BIN ABDUL RAHMAN

 

B.                  Sanad Ahmad bin Hambal (697)

حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ، حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ أَبِي حَازِمٍ، عَنْ مُسْلِمِ بْنِ قُرْطٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا

 

[4] KOMENTAR ULAMA:

 

Kitab AL-MANHAL menyatakan bahawa tidak diketahui hadis ini kecuali dari sanad ini sahaja.

 

AL-DARAQUTNI pula menyatakan, sanadnya sahih lagi hasan. Namun, al-Saharanpuri kata, kesimpulan al-Daraqutni ini pelik.

 

ALBANI menganggap hadis ini SAHIH dengan hujah-hujah yang hampir sama dengan di atas.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (Kubra-42), Ahmad (24771, 25013)

 

No comments:

Post a Comment