BAB 17 |
بَابُ مَا
يَقُولُ الرَّجُلُ إِذَا خَرَجَ مِنَ الخَلَاءِ
“BACAAN SEORANG KETIKA KELUAR DARI TANDAS”
HADIS 30 |
حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدٍ النَّاقِدُ، حَدَّثَنَا هَاشِمُ بْنُ الْقَاسِمِ حَدَّثَنَا إِسْرَائِيلُ، عَنْ يُوسُفَ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ
أَبِيهِ، حَدَّثَتْنِي عَائِشَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا خَرَجَ مِنَ الغَائِطِ قَالَ: «غُفْرَانَكَ»
Rasulullah saw apabila keluar dari
tandas, beliau membaca: "GHUFRAANAKA (Aku mohon ampunan-Mu)”
status hadis: hasan
HUBUNGAN HADIS |
Dalam hadis ke-29, digambarkan bahawa Nabi larang
kencing dalam lubang.
Dalam hadis ke-30 ini pula, nabi membaca doa semasa
keluar dari tandas.
Kesamaan
antara kedua-dua hadis ini adalah, sesama ada kaitan dengan jin, sebab tandas
tempat najis yang jin suka berhimpun di situ.
Hal
ini dapat dilihat pada hadis ke-6, iaitu nabi saw ada bersabda:
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِنَّ هَذِهِ الْحُشُوشَ
مُحْتَضَرَةٌ، فَإِذَا أَتَى أَحَدُكُمُ الْخَلَاءَ فَلْيَقُلْ: أَعُوذُ بِاللَّهِ
مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ"
“Sesungguhnya tempat qadha’ hajat ini adalah tempat
kerumunan syaitan. Apabila seseorang kamu masuk ke tempat untuk qadha’ hajat,
maka hendaklah dia membaca doa: “Aku minta berlindung dengan Allah dari syaitan
jantan dan syaitan betina” (Abu Daud, hadis no: 6)
PENJELASAN HADIS |
[1]
PERBAHASAN LAFAZ HADIS
Perkataan غفرانك itu adalah kata terbitan dari
kata غفر yang dari segi ‘irab adalah مفعول به bukan مفعول مطلق. Taqdir kalamnya: اللهم إني أسألك غفرانك
Namun begitu, ada pihak mengatakan bahawa
ia adalah مفعول مطلق yang memberi makna مبين
للنوع; iaitu menjelaskan jenis keampunan yang
tertentu bagi kesalahan yang tertentu.
[2] KONTEKS HADIS
Nabi saw tidak qadha’ hajat dalam tandas, tetapi di padang lapang.
Justeru, doa ini dibaca ketika nabi berpindah tempat sejurus sahaja nabi
selesai istinja’.
PENGAJARAN |
[1] KENAPA NABI MINTA AMPUN KETIKA KELUAR TANDAS?
Dalam
hadis sebelum ini, Aisyah memberitahu bahawa nabi saw berzikir pada setiap
waktu (hadis 18)
Hadis ini pula,
menjelaskan ketika Qadha’ hajat, nabi tidak boleh berzikir. Makanya, nabi saw
rasa berdosa dengan sebab tidak dapat
berzikir. Dengan sebab itu, Baginda meminta ampun dengan Allah.
[2] APAKAH BERDOSA DUDUK DALAM TANDAS SEHINGGA PERLU
MINTA AMPUN?
Di sini ada beberapa kupasan berikut:
[PENDAPAT PERTAMA] Berada dalam tandas itu adalah
berdosa. Hal ini kerana ia adalah tempat syaitan berhimpun, serta tidak dapat
berzikir di situ.
Pendapat ini tidak tepat dengan hujah berikut;
[JAWAB 1] Kalau berzikir pada setiap masa dan saat
adalah wajib, sudah pasti ia telah dijelaskan dalam mana-mana ayat al-Quran dan
hadis. Apatah lagi, mewajibkan zikir pada setiap saat dan waktu adalah sesuatu
yang membebankan kepada umat.
[JAWAB 2] Andai masuk ke tempat qadha’ hajat itu
adalah berdosa, sudah pasti ia tidak dilakukan oleh nabi saw. Hal ini kerana,
nabi seorang nabi yang pasti tidak akan melakukan dosa.
[JAWAB 3] Qadha’ hajat adalah sesuatu yang pasti
berlaku pada setiap manusia. ia tidak dapat dielak oleh sesiapa pun. Jika masuk
ke tempat qadha’ hajat adalah dosa, sudah pasti dosa adalah perkara yang bukan
ikhtiyar manusia, tetapi sesuatu yang perlu ditempuhi. Hal ini sudah pasti
bercanggah dengan konsep dosa yang ia adalah sesuatu yang ikhtiyar, iaitu
manusia diberi pilihan untuk membuat atau meninggalkannya.
[PENDAPAT KEDUA] Minta ampun dalam hal makruh, seperti
terpegang kemaluan dengan tangan kanan dan sebagainya.
Dalam erti kata yang lain, meminta ampun di sini bukan
bermakna berdosa, tetapi tetap meminta ampun walaupun melakukan perkara makruh.
Hal ini sama sepertimana nabi saw yang maksum, tetapi
tetap beristigfar kepada Allah.
Abu Hurairah ada berkata bahawa dia dengar Rasulullah
saw ada bersabda:
قَالَ أَبُو
هُرَيْرَةَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:
«وَاللَّهِ إِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ فِي اليَوْمِ
أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ مَرَّةً»
“Demi Allah, aku beristigfar kepada Allah dan
bertaubat kepadanya pada satu hari lebih banyak dari 70 kali” (al-Bukhari,
hadis no: 6307)
[PENDAPAT KETIGA] memang tidak berdosa, tetapi tetapi
tandas adalah tempat himpunan syaitan kerana ia tempat himpunan syaitan
Justeru, minta ampun kerana Kemungkinan ada dosa yang dilakukan tanpa disedari.
[3] DOA KELUAR TANDAS YANG LAIN
Di sana terdapat beberapa doa-doa keluar dari tempat
qadha’ hajat yang ada dalam hadis, tetapi didapati hadisnya doif, mungkar dan
palsu.
Antaranya adalah:
[SATU] daripada Anas bin Malik berkata bahawa
Rasulullah saw yang apabila keluar dari tempat qadha’ hajat, Nabi akan membaca:
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنِّي الْأَذَى وَعَافَانِي[1]
“pujian-pujian bagi Allah yang telah menghilangkan dariku sebarang
keburukan dan memberi afiat kepadaku”
Hadis ini doif kerana terdapat perawi doif bernama Ismail bin Muslim,
dan perawi mudallis bernama Abdul Rahman al-Muharibi.
Walaubagaimana pun, hadis ini ada syawahid daripada Abu Zar. Namun,
riwayat Abu Zar itu juga doif, iaitu terdapat kekeliruan perawi hadis yang
ambil dari Abu Zar; apakah Abu Ali al-Soyqal atau Abu al-Faidh.
[DUA] daripada Anas bin Malik, daripada Nabi saw
bahawa baginda keluar tandas membaca doa:
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي أَحْسَنَ إِلَيَّ فِي أَوَّلِهِ وَآخِرِهِ[2]
“Segala puji bagi Allah yang mengelokkan aku pada awal
dan akhirnya”
Hadis ini palsu disebabkan dalam hadis ini, ada perawi
matruk. Imam Waki’ kata, sanad hadis ini ada pemalsu hadis bernama ABDULLAH BIN
MUHAMMAD AL-‘ADAWI.
[KETIGA] daripada Abdullah bin Umar bahawa Nabi saw
apabila keluar dari tempat qadha’ Hajat, nabi membaca:
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي أَذَاقَنِي لَذَّتَهُ وَأَبْقَى فِيَّ قُوَّتَهُ وَأَذْهَبَ
عَنِّي أَذَاهُ[3]
“Segala puji bagi Allah yang telah memberikan kepadaku
kelazatan dan mengekalkan aku berada dalam keadaan ada kekuatan, dan telah
menghilangkan keburukan dariku”
Hadis ini doif kerana ada dua perawi Doif, iaitu
Habban bin Ali al-‘Anzi dan Ismail bin Rafi’.
[KEEMPAT] daripada TAUS berkata bahawa Rasulullah ada
berkata:
إِذَا خَرَجَ
أَحَدُكُمْ مِنَ الْخَلَاءِ فَلْيَقُلِ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ
عَنِّي مَا يُؤْذِينِي، وَأَمْسَكَ عَلَيَّ مَا يَنْفَعُنِي[4]
“Apabila seseorang kamu keluar dari tempat qadha’ hajat, maka hendaklah
dia membaca doa: segala puji bagi Allah yang menghilangkan dariku sebarang
perkara yang menyakitiku, dan menghalang dari ternafi sebarang manfaat padaku”
Hadis ini mungkar kerana dalam sanad ada perawi doif bernama Zam’ah bin
Soleh. Tambahan pula, hadis ini terputus sanad, iaitu diriwayatkan secara
mursal—Taus yang dikatakan ambil hadis dari Nabi itu adalah tabiin. Mana
mungkin Tabiin boleh ambil hadis dari Nabi.
BIOGRAFI PERAWI |
[6] ABU OSMAN AMRU BIN MUHAMMAD BIN BUKAIR AL-NAQID
(232H)
ابو عثمان عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدِ
بْنِ بُكَيْرٍ النَّاقِدُ
Dia juga guru al-Bukhari dan Muslim. Dilahirkan dan
meninggal dunia di Baghdad dan pernah sampai ke Syria.
Dia terkenal dengan kealiman dalam bidang hadis dan
fiqh. Dia perawi siqah lagi sahih.
[5] ABU NADHR HASHIM
BIN AL-QASIM BIN MUSLIM AL-LAISI (207H-237H)
ابو نضر هَاشِمُ بْنُ الْقَاسِمِ بن مسلم الليثي
Salah seorang tabi’ al-Tabiin, berasal dari Khurasan
dan tinggal dan meninggal di Baghdad. Dia merupakan rijal kutub sittah serta
perawi siqah lagi sahih.
[4]
ABU YUSUF ISRAEL BIN YUNUS BIN ABI ISHAQ AL-SABI’I AL-HAMDANI AL-KUFI (100H –
162H)
أبو يوسف
إِسْرَائِيلُ بْنُ يُونُسَ بن أبي إسحاق السبيعي الهمداني الكوفي
Dia adalah Tabiin yang dilahirkan dan mati di Kufah.
Terdapat segelintir yang tajrih dia adalah Ibn Hazm
dan Ibn al-Madini menyatakan bahawa dia seorang yang doif. Ibn al-Mahdi kata,
dia seorang pencuri hadis.
Walaubagaimana pun, dia salah seorang rijal kutub
al-Sittah. Atas alasan ini, riwayat dia diterima.
[3]
YUSUF BIN ABI BURDAH BIN ABI MUSA AL-ASY’ARI
يُوسُفَ بْنِ أَبِي
بُرْدَةَ بن ابي موسي الأشعري
Dia adalah cucu kepada sahabat Nabi terkenal, iaitu
ABU MUSA AL-ASYA’ARI. Dia dilahirkan dan meninggal di kufah. Dia bukan rijal
bukhari dan Muslim, walaupun riwayatnya didapati dalam Sunan Abi Daud, Tarmizi
dan Ibn Majah serta dalam musnad Ahmad.
[2] ABU BURDAH BIN ABI MUSA
AL-ASYARI (103H)
أبو بردة بن ابي موسي الأشعري
Dia adalah anak kepada
Abu Musa al-Asya’ari. Dikatakan Abu Burdah bukan Namanya yang sebenar. Di sana
terdapat dua riwayat dalam menyatakan namanya yang sebenar, iaitu ‘Amir atau
al-Haris.
Abu Musa yang
merupakan bapanya, itu juga bukan nama
sebenarnya. Nama sebenar Abu Musa adalah ABDULLAH BIN QAIS.
Abu Burdah adalah
seorang tabiiin. Dia dilahirkan di Basrah dan meninggal di Kufah. Pada era
pemerintahan al-Hajjaj Yusuf al-Saqafi, dia pernah dilantik menjadi Qadhi.
Riwayatnya diterima
kerana dia salah seorang dari rijal kutub al-Sittah.
[1]
SAHABAT: AISYAH BINTI ABI BAKAR AL-SIDDIQ (19SH-58H)
عَائِشَةُ بنت ابي بكر الصديق
Lihat hadis ke-18.
PERBAHASAN SANAD |
[1] SANAD ABU DAUD
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ مُحَمَّدٍ النَّاقِدُ، حَدَّثَنَا هَاشِمُ بْنُ الْقَاسِمِ،
حَدَّثَنَا إِسْرَائِيلُ، عَنْ يُوسُفَ بْنِ أَبِي بُرْدَةَ، عَنْ أَبِيهِ،
حَدَّثَتْنِي عَائِشَةُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
[2] STATUS HADIS:
HASAN
hadis ini tafarrud
pada Aisyah. Dalam erti kata lain, semua riwayat hadis ini bermuarakan dari
AISYAH sahaja.
Berkenaan statusnya,
khilaf ulama kepada pendapat berikut:
PERTAMA: HASAN
Ini pendapat ARNAUT.
Hujah Arnaut adalah seperti berikut;
Perawi bernama YUSUFBIN ABI BURDAH adalah seorang MAJHUL.
Walaupun majhul,
didapati ada beberapa ulama menganggap dia siqah, seperti al-‘Ijli dan
al-Zahabi; ada pula anggap dia sahih seperti Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban, Abu
Hatim al-Razil; ada pula anggap dia hasan, seperti al-Tarmizi; bahkan namanya
tersenarai dalam kitab al-Siqat karya Ibn Hibban.
KEDUA: SAHIH
Ini adalah pendapat
ALBANI yang hujahnya seperti berikut;
[a] Hadis ini turut
ada ada dalam kitab al-Adab al-Mufrad, al-Tarmizi, al-Darimi, Ibn Majah, Ibn
al-Sunni, Ibn Khuzaimah, al-Hakim
[b] Abu Hatim, Ibn
Khuzaimah, Ibn Hibban, Ibn al-Jarud, al-Hakim, al-Nawawi dan al-Zahabi kata,
hadis ini sahih.
[c] Semua perawinya
rijal Bukhari dan muslim kecuali YUSUF BIN BURDAH sahaja. Pun begitu, dia
dianggap siqah oleh Ibn Hibban, al-Ijli dan al-Hakim. Bahkan, Abu Hatim kata,
dia sahih.
KESIMPULAN:
Dari dua pendapat ini,
saya lebih cenderung dengan pendapat ALBANI yang menganggap hadis ini sebagai
sahih.
Hujah induk ARNAUT
untuk kata hadis ini HASAN adalah berpunca dari YUSUF BIN ABI BURDAH itu tidak
kuat, kerana apabila diteliti didapati dakwaan dia majhul itu bukanlah majhul
al-Ain. Hal ini kerana, dalam kitab-kitab hadis, terdapat tiga orang murid yang
mengambil hadis darinya, iaitu Israil bin Yunus, Sa’id bin masruq dan Abu
Dhamrah Anas bin Iyyadh bin Dhamrah.
Factor ini tidak
terlalu kuat, apatah lagi YUSUF BIN ABI BURDAH dianggap hasan dan siqah oleh
sebilangan imam-imam besar dalam bidang hadis.
TAKHRIJ |
Al-Tarmizi (7),
al-Nasaie (al-Kubra: 9864), Ibn Majah (300), Musnad Ahmad (25220), Ibn Hibban
(1444)
[1] SANAD ANAS:
ابن ماجة, 301
| الضعيف | حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ
الرَّحْمَنِ الْمُحَارِبِيُّ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنِ الْحَسَنِ،
وَقَتَادَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
SANAD ABU ZAR AL-GHIFFARI:
النسائي, 9825
| عَنْ حُسَيْنِ بْنِ مَنْصُورٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي بُكَيْرٍ، عَنْ
شُعْبَةَ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبِي الْفَيْضِ، عَنْ أَبِي ذَرٍّ
ابن ابي شيبة,
10, 29907 | حَدَّثَنَا عَبْدَةُ بْنُ
سُلَيْمَانَ، وَوَكِيعٌ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبِي عَلِيٍّ،
أَنَّ أَبَا ذَرٍّ
الطبراني, 372
| حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ، ثنا أَبُو نُعَيْمٍ، ثنا سُفْيَانُ،
عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبِي عَلِيٍّ يَعْنِي الصَّيْقَلَ، عَنْ أَبِي ذَرٍّ
[2] ابن السني
(عمل اليوم والليلة) | أَخْبَرَنِي مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ صَالِحِ بْنِ
عَمِيرَةَ، حَدَّثَنَا أَبُو زُرْعَةَ الرَّازِيُّ، حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ
سُلَيْمَانَ، حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ بْنُ بُكَيْرٍ أَبُو جَنَابٍ، عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَدَوِيِّ، حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ الدَّانَاجُ،
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
[3] ابن السني (عمل اليوم والليلة ) |
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ عُثْمَانَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَبْسِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْحَمِيدِ بْنُ
صَالِحٍ، حَدَّثَنَا حَبَّانُ بْنُ عَلِيٍّ الْعَنَزِيُّ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ
رَافِعٍ، عَنْ دُوَيْدِ بْنِ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ
[4] حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ زَمْعَةَ، عَنْ
سَلَمَةَ بْنِ وَهْرَامَ، عَنْ طَاوُسَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
No comments:
Post a Comment