Sunday, March 6, 2022

HADIS 15 (BAB 7)

 

BAB 7

 

بَابُ كَرَاهِيَةِ الْكَلَامِ عِنْدَ الْحَاجَةِ

“MAKRUH BERBUAL KETIKA QADHA’ HAJAT”

 

HADIS 15

 

حَدَّثَنَا عُبَيْدُاللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ حَدَّثَنَا ابْنُ مَهْدِيٍّ حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُعَمَّارٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ  عَنْ هِلَالِ بْنِ عِيَاضٍ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لَا يَخْرُجُ الرَّجُلَانِ يَضْرِبَانِ الْغَائِطَ كَاشِفَيْنِ عَنْ عَوْرَتِهِمَا يَتَحَدَّثَانِ، فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَمْقُتُ عَلَى ذَلِكَ»

Daripada Abu Sa’id berkata, aku dengar Rasulullah saw bersabda: “Janganlah dua orang lelaki pergi ke tempat qadha’ hajat dalam keadaan kedua-dunya membuka aurat, lalu bercakap-cakap kerana sesungguhnya Allah membenci demikian”

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: هَذَا لَمْ يُسْنِدْهُ إِلَّا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ

 

Status hadis: doif.

PENJELASAN HADIS

 

[1] Walaupun hadis ini DOIF dari sudut SANAD, tetapi kandungan matannya tidak DOIF kerana ia telah disokong dengan hadis yang lain.

 

[2] Menurut al-‘Azim Abadi dalam Aun al-Ma’bud, walaupun matan hadis sebut DUA ORANG LELAKI, tetapi termasuk juga perempuan.

 

[3] kandungan matan hadis ini menjelaskan perkara berikut;

 

Pertama, tidak qadha’ hajat di tempat yang sama yang saling nampak aurat antara satu dengan yang lain.

 

Larangan seiras ini sememangnya ada dalam hadis-hadis yang lain seperti hadis berikut;

 

Daripada Abu Sa’id al-Khudri, Rasulullah saw ada bersabda:

 

لَا يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ، وَلَا الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ، وَلَا يُفْضِي الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ، وَلَا تُفْضِي الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَرْأَةِ فِي الثَّوْبِ الْوَاحِدِ

“Lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki; perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan; tidak boleh lelaki itu masuk dalam lelaki dalam satu pakaian; tidak boleh perempuan masuk dalam perempuan dalam satu pakaian. (Muslim, hadis no: 338)

 

Kedua, larangan bercakap semasa sedang qadha’ Hajat. Berkenaan larangan bercakap semasa Qadha’ Hajat, akan dibincangkan dalam hadis ke-16 akan datang.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-14, dijelaskan bahawa keperluan tidak kelihatan Aurat semasa qadha’ Hajat.

 

Dalam hadis ke-15 ini pula, dijelaskan larangan dua orang yang qadha’ hajat di tempat yang sama, yang mereka dapat melihat aurat masing-masing

 

PENGAJARAN

 

AURAT MUSLIMAT DI HADAPAN PEREMPUAN NON MUSLIM

 

Berlaku kekhilafan dalam pandangan ulama berkenaan hukum aurat muslimat di hadapan perempuan non Muslim.

 

PENDAPAT PERTAMA: AURAT MUSLIMAT WAJIB TUTUP AURAT DI HADAPAN PEREMPUAN NON MUSLIM SAMA SEPERTI DIHADAPAN LELAKI.

 

Ini adalah pendapat Mazhab Syafie, sepertimana yang telah disebut oleh al-Imam al-Nawawi, Zakaria al-Ansari, Ulama dalam Mazhab Hanafi dan Maliki.

 

Hujah mereka adalah melihat kepada firman Allah:

 

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ (31) – النور

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan mereka” (Surah al-Nur, ayat 31)

 

Dalam kupasan mereka, ayat ini menjelaskan berkenaan perempuan yang boleh menampilkan beberapa anggota badannya, seperti kepada suami mereka, kepada bapa mereka, kepada atuk mereka, kepada anak mereka, kepada anak tiri mereka, kepada adik beradik mereka, kepada anak saudara mereka di sebelah adik beradik lelaki dan perempuan.

 

Lalu, dalam ayat ini menyebut نسائهن yang dhomir هن itu kembali kepada المؤمنات. Apabila mereka tafsirkan begitu, maka mereka keizinan itu hanya sesame mukminat sahaja. Adapun terhadap perempuan non Muslim, ia sama sepertimana kaum lelaki.

 

Ini ditambah lagi dengan kisah Saidina Umar pernah melarang perempuan kitabiyat masuk tandas muslimat.

 

PENDAPAT KEDUA: AURAT MUSLIMAT DIHADAPAN PEREMPUAN NON MUSLIM ADALAH SAMA SEPERTI SESAMA MUKMINAT JUGA

 

Ini adalah pendapat Ben Baz. Dalam kupasan beliau adalah seperti berikut;

 

Satu: perbahasan dhomir dan ayat adalah merujuk kepada jenis wanita, bukan agama mereka.

 

Dua: Kalau seseorang perempuan yang asalnya tidak muslim, kemudian memeluk islam, sudah pasti auratnya sama dengan adik beradiknya yang tidak islam juga.

 

Tiga: Ditakwilkan bahawa kisah Saidina Umar itu dalam konteks berhati-hati dengan kafir Harbi yang sentiasa mencari ruang untuk memburukkan Islam.

 

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] UBAIDULLAH BIN UMAR BIN MAISARAH AL-QAWARIRI (152H-235H)

عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ القواريري

 

Dia adalah guru Bukhari, muslim dan Abu Daud. Dilahirkan di Basrah dan meninggal dunia di Baghdad.

 

Dia antara ulama yang terlibat perbalahan dalam isu Quran makhluk, iaitu pada era khalifah Ma’mun (nama sebenarnya: Abu al-Abbas, Abdullah bin Harun al-Rashid (170-218H) yang belajar dari guru muktazilah bernama Abu al-Huzail al-Allaf)

 

Dia bersama dengan Imam Ahmad yang dihukum kerana pertahankan al-Quran bukan makhluk oleh Gabenor bernama Ishaq bin Ibrahim.

 

Tidak ada sebarang kritikan yang mencacatkan status kesiqahannya. Dia dikira sebagai perawi sahih

 

[5] ABDUL RAHMAN BIN MAHDI (135H-198H)

 عبد الرحمن ابْنُ مَهْدِيٍّ

 

Dilahirkan dan meninggal di Basrah, tetapi pernah sampai ke Kufah. Dia adalah salah seorang murid Imam malik dan pengasas mazhab Maliki di Iraq.

 

Imam Ahmad bin Hanbal pernah kata, Ibn Mahdi ini adalah ulama hadis. Jika dibandingkan dengan Yahya bin Sa’id al-Qattan, dia lebih cenderung dengan fiqh Kufiyyin.

 

Dia adalah rijal Kutub Sittah, dan dia adalah perawi SAHIH.

 

[4] IKRIMAH BIN AMMAR AL-IJLI AL-YAMAMI (159H)

عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ الْعِجْلِيُّ اليمامي

 

Dia adalah tabiin yang sempat berjumpa dengan sahabat Nabi yang bernama AL-HIRMAS BIN ZIYAD.

 

Ulama kelahiran Basrah dan mati di Yamamah ini pernah berjumpa dengan Imam al-Bukhari, tetapi tidak berhujah dengan hadisnya. Imam Muslim pula, hanya berhujah dengan hadisnya sekadar syawahid sahaja.

 

Terdapat beberapa kritikan terhadapnya adalah seperti berikut;

 

Pertama, MUHDTARIB HADIS DARI YAHYA BIN ABI KATHIR

 

Antara ulama yang mengatakan sebegitu adalah Imam Ahmad bin Hanbal, Imam al-Bukhari.

 

Kedua, DOIF dan MUNGKAR

 

Antara ulama yang mengatakan sebegitu adalah Yahya bin Sa’id, ‘Ali bin al-Madini dan Ibn Kharrash.

 

Walaubagaimana pun, al-‘Azim Abadi menyatakan bahawa Ibn Ma’in dan al-‘Ijli menganggap dia seorang perawi siqah. Turut sama mengatakan dia siqah adalah al-Daraqutni. Dia dianggap sebagai PERAWI HASAN.

 

[3] YAHYA BIN ABI KATHIR (129H)

يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ

 

 Nama betul dia adalah YAHYA BIN SOLEH BIN AL-MUWATAKKIL AL-TAIE AL-BASRI AL-YAMAMI

 

Sighar Tabiin ini tinggal di Madinah, Basrah dan Yamamah. Dalam kalangan ulama hadis, terdapat beberapa kritikan berikut

 

Pertama, MELAKUKAN TADLIS.

 

Antara yang mengatakan begitu adalah Abu Ja’afar al-‘Uqaili, Abu Hatim bin Habban al-Basti.

 

Ibn Hajar kata, dia seorang yang siqah, tetapi melakukan tadlis dan irsal hadis.

 

Kedua, TIDAK DENGAR HADIS DARI ANAS

 

Ibn hajar al-Asqalani kata, dia memang pernah melihat Anas, tetapi tidak pernah mendengar hadis dari Anas. Justeru, jika riwayatnya bahawa dia mendengar dari Anas, maka riwayat itu ditolak.

 

Namun begitu, ada yang memujinya dengan seperti berikut;

 

Pertama, TIDAK AKAN AMBIL HADIS KECUALI DARI SIQAH.

 

Yang menyatakan begitu adalah Abu Hatim al-Razi.

 

Kedua, IMAM BERHUJAH DENGANNYA

 

Dalam pada Ibn hajar al-Asqalani mengatakan dia melakukan tadlis dan irsal, Ibn Hajar tetap akui bahawa ramai para imam hadis menerima riwayatnya.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, dan dia adalah PERAWI HASAN.

 

[2] HILAL BIN ‘IYADH

 هِلَالِ بْنِ عِيَاضٍ

 

Dia perawi yang MAJHUL. Ada dakwaan mengatakan bahawa individu perawi ini bukan HILAL BIN IYADH, tetapi IYADH BIN HILAL. Ia adalah MAQLUB yang berlaku pada nama perawi.

 

[1] ABU SA’ID AL-KHUDRI (10SH-74H)

أَبُو سَعِيدٍ الخدري الخزرجي

 

Sahabat Nabi ini dilahirkan dan meninggal dunia di Madinah. Nama sebenarnya adalah SA’AD BIN MALIK BIN SINAN BIN TSA’LABAH AL-KHAZRAJI.

 

Bapanya, Malik Bin Sinan merupakan sahabat nabi yang mati syahid dalam perang Uhud.

 

Adik beradik seibunya bernama Qatadah bin Nu’man—sahabat, mati dalam perang badar.

 

Masa perang uhud, dia minta nak terlibat perang, tetapi nabi tidak izinkan kerana ketika itudia masih budak lagi (umur 13 tahun)

 

Perang yang mula-mula sekali dia terlibat adalah Khandaq, iaitu pada bulan Syawal tahun 5 Hijrah—ketika itu, umurnya 15 tahun.

 

Ada kata, mula-mula terlibat dalam perang bani Mustaliq, iaitu pada bulan sya’ban 5 Hijrah sedangkan ibn ishaq kata, perang Bani Mustaliq berlaku pada 6 Hijrah.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

دَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ مَيْسَرَةَ، حَدَّثَنَا ابْنُ مَهْدِيٍّ، حَدَّثَنَا عِكْرِمَةُ بْنُ عَمَّارٍ، عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ، عَنْ هِلَالِ بْنِ عِيَاضٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو سَعِيدٍ

 

[2] STATUS HADIS: DOIF

 

Hadis ini dianggap DOIF dengan beberapa alasan berikut;

 

[a] HILAL BIN IYADH adalah perawi yang majhul. Namun begitu, Ibn Khuzaimah menjelaskan bahawa IKRIMAH adalah perawi yang terkeliru—dia telah MAQLUB pada pada HILAL BIN IYADH; sebenarnya perawi itu adalah IYADH BIN HILAL.

 

[b] hadis ini berlaku IDHTIRAB pada SANAD. Iaitu, terdapat beberapa jalur sanad yang tidak konsisten terhadap hadis ini. Dalam tahqiq Ahmad, Arnaut nukilkan semua sanad-sanad tersebut seperti berikut;

 

Satu: Ikrimah – yahya – Iyadh   – abi Said - Nabi

 

Dua: ikrimah – yahya – abi salamah – Abu Hurairah – nabi.

 

Tiga: Yahya – Abdullah bin Abi Qatadah – bapanya (Abi Qatadah) – Riwayat Aban al-Attar – nabi.

 

Empat: Yahya – Muhammad bin abdul Rahman bin Sauban – Jabir bin Abdullah.

 

Lima: Yahya bin Abi Kathir (mursal)

 

PENJELASAN: Induk dalam sanad ini adalah pada YAHYA, tetapi tidak jelas dari siapa yang YAHYA ambil hadis, apakah IYADH, atau ABU SALAMAH, atau ABDULLAH BIIN ABI QATADAH, atau MUHAMMAD BIN ABDUL RAHMAN ataupun, hadis ini YAHYA riwayat secara MURSAL.

 

[c] Dalam pelbagai jalur, semuanya bermuarakan dari YAHYA BIN ABI KATHIR.

 

Memandangkan dia sekadar perawi hasan yang mendapat kritikan dari ramai ulama hadis seperti didakwa dia melakukan idhtirab, maka sudah pasti hadis riwayatnya tidak diterima jika jalur hadis hanya dari dia sahaja.

 

[3] SYAWAHID DARI SUDUT MATAN

 

Walaupun hadis ini doif pada sanad, tetapi matannya ada syawahid yang menyebabkan ia boleh dibuat hujah. Jika hadis ini diriwayatkan oleh SAHABAT bernama ABU SA’ID AL-KHUDRI, dalam riwayat lain, SAHABAT LAIN, iaitu ABU HURAIRAH dengan sanad  ada sanad yang layyin meriwayatkan hadis berikut: (Albani, sahih al-targhib wa al-tarhib, hadis no: 156)

وعن أبي هريرة رضي الله عنهـ قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يخرج اثنان من الغائط فيجلسان يتحدثان كاشفين عن عوراتهما فإن الله عز وجل يمقت على ذلك

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (Kubra: 36, 37), Ibn Majah (342), Ahmad (11319)

 

No comments:

Post a Comment