Monday, March 14, 2022

HADIS 19 (BAB10)

BAB 10

 

بَابُ الْخَاتَمِ يَكُونُ فِيهِ ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى يُدْخَلُ بِهِ الْخَلَاءُ

“CINCIN YANG ADA UKIRAN NAMA ALLAH YANG DIBAWA MASUK KE TANDAS”

 

HADIS 19

 

حَدَّثَنَا نَصْرُبْنُ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْحَنَفِيِّ عَنْ هَمَّامٍ عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ  عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَنَسٍ قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ وَضَعَ خَاتَمَهُ»

Daripada Anas bin Malik berkata: “Nabi apabila hendak masuk tandas, baginda menanggalkan cincinnya”

 

Status: mungkar

 

PENJELASAN HADIS

 

Hadis ini mungkar dari sudut sanad. Bahkan, matan pada sanad yang ma’ruf pula Syaz (salah satu maksud doif). Namun, dari sudut beberapa hal-hal tertentu, ada pengajaran yang boleh diambil;

 

A.                  nabi saw pakai cincin.

B.                  Sebagai penjelasan berkenaan tidak menjawab salam ketika sedang qadha’ hajat yang secara tersirat mengandungi maksud larangan membaca al-Quran di tempat qadha’ hajat.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-18, dijelaskan bahawa Nabi saw berzikir pada setiap masa dan ketika.

 

Dalam hadis ke-19 ini pula, dijelaskan bahawa nabi saw membuka cincinnya apabila masuk ke tempat untuk qadha’ hajat.

 

Kedua-dua hadis ini memberikan gambaran bahawa sebarang unsur yang membawa kepada tidak hormati zikrullah, maka ia perlu dielak.

 

Hal ini kerana, cincin yang dipakai oleh Nabi saw mengandungi tulisan-tulisan

 

PENGAJARAN

 

Ada beberapa pengajaran dari hadis ini adalah seperti berikut;

 

[1] NABI DAN CINCIN

 

SEJARAH NABI PAKAI CINCIN

 

Dalam hadis, didapati nabi saw mula-mula memakai cincin selepas SULH AL-HUDAIBIYYAH, iaitu sebagai RUBBER STAM pada sura-surat rasmi Nabi kepada kerajaan ‘Ajam.

 

Dalam hadis—daripada Anas bin Malik berkata:

لَمَّا أَرَادَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَكْتُبَ إِلَى الرُّومِ، قِيلَ لَهُ: إِنَّهُمْ لاَ يَقْرَءُونَ كِتَابًا إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَخْتُومًا، «فَاتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ فِضَّةٍ، فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَيَاضِهِ فِي يَدِهِ، وَنَقَشَ فِيهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»

“ketika nabi saw mahu menulis surat kepada Rom, ada orang memberitahu baginda: mereka (orang Rum) tidak akan membaca surat kecuali ada cop rasmi. Makanya, nabi saw pun ambil cincin dari perak, seakan-akan aku nampak putih pada tangan baginda. Terpahat pada cincin itu: Muhammad Rasulullah” (al-Bukhari, hadis no: 2938)

 

Dalam komentar al-Imam al-Sayuti, Nabi Muhammad saw adalah orang Quraish adalah orang pertama pakai cop rasmi dalam urusan surat menyurat.

 

PERMULAAN NABI PAKAI CINCIN

 

Di permulaan, nabi saw memakai cincin emas. Hal ini ditiru oleh sebilangan sahabat nabi. Namun, selepas itu Nabi saw membuang dan menggantikan dengan cincin perak yang terpahat tulisan “Muhammad Rasulullah”; ia sebagai cincin rasmi kerajaan.

 

Dalam hadis—daripada Ibn Umar berkata:

 

 أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ أَوْ فِضَّةٍ، وَجَعَلَ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي كَفَّهُ، وَنَقَشَ فِيهِ: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، فَاتَّخَذَ النَّاسُ مِثْلَهُ، فَلَمَّا رَآهُمْ قَدِ اتَّخَذُوهَا رَمَى بِهِ وَقَالَ: «لاَ أَلْبَسُهُ أَبَدًا» ثُمَّ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ فِضَّةٍ، فَاتَّخَذَ النَّاسُ خَوَاتِيمَ الفِضَّةِ

“Rasulullah saw memakai cincin dari emas atau perak, dan menjadi batu cincin itu ke bahagian tapak tangan, dan terpahat padanya: Muhammad Rasulullah”. Ramai sahabat yang meniru. Ketika nabi saw nampak perkembangan tersebut, nabi saw membuang cincin terbabit dan berkata: “aku tidak pakainya lagi sampai bila-bila”

 

Dalam tambahan Ibn Umar:

 

فَلَبِسَ الخَاتَمَ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَبُو بَكْرٍ، ثُمَّ عُمَرُ، ثُمَّ عُثْمَانُ، حَتَّى وَقَعَ مِنْ عُثْمَانَ فِي بِئْرِ أَرِيسَ

“Selepas Nabi saw, cincin terbabit dipakai oleh Abu Bakar al-Siddiq, kemudian Saidina Umar, kemudian Saidina Osman; sehingga di era Saidina Osman, cincin itu terjatuh dalam telaga Aris” (al-Bukhari, hadis no: 5866)

 

NABI PAKAI CINCIN PADA JARI KECIL

 

Dalam hadis, Nabi saw pakai cincin pada jari kelingking bagi tangan kiri. Dalam hadis—daripada Anas bin Malik:

 

كَانَ خَاتَمُ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي هَذِهِ، وَأَشَارَ إِلَى الْخِنْصِرِ مِنْ يَدِهِ الْيُسْرَى

“Nabi saw selalu memakai cincin pada ini”, sambila dia mengisyaratkan jari kelingking di bahagian tangan kanannya” (Muslim, hadis no: 2095)

 

Juga didapati dalam hadis bahawa Nabi saw pakai cincin tangan kanan. Daripada Abdullah bin Umar berkata:

 

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اصْطَنَعَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ، وَجَعَلَ فَصَّهُ فِي بَطْنِ كَفِّهِ إِذَا لَبِسَهُ، فَاصْطَنَعَ النَّاسُ خَوَاتِيمَ مِنْ ذَهَبٍ، فَرَقِيَ المِنْبَرَ، فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ، فَقَالَ: «إِنِّي كُنْتُ اصْطَنَعْتُهُ، وَإِنِّي لاَ أَلْبَسُهُ» فَنَبَذَهُ، فَنَبَذَ النَّاسُ قَالَ جُوَيْرِيَةُ: وَلاَ أَحْسِبُهُ إِلَّا قَالَ: فِي يَدِهِ اليُمْنَى

“Nabi saw membuat cincin dari emas dan menjadikan batu cincin itu ke dalam tapak tangan. Ramai sahabat turut sama membuat cincin dari emas. Nabi saw naiki mimbar, baginda memuji Allah lalu berkata: Sesungguhnya aku buat ini dan aku juga tidak akan memakainya lagi”. Baginda pun membuangnya, dan para sahabat turut sama membuangnya. Berkata Juwairiyyah: aku tidak nampak kecuali dia (Ibn Umar) berkata: di tangan baginda yang kanan” (al-Bukhari, hadis no: 5876)

 

BATU CINCIN

 

Cincin yang dipakai Nabi itu, batu cincinnya di arahkan ke tapak tangan. Dalam hadis—daripada Ibn Umar berkata:

 

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ أَوْ فِضَّةٍ، وَجَعَلَ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي كَفَّهُ

“Rasulullah saw memakai cincin dari emas atau perak, baginda jadikan batu cincin itu apa yang terekori tapak tangan baginda” (al-Bukhari, hadis no: (5866

 

Batu cincin yang dipakai oleh Nabi berwarna hitam. Dalam hadis—daripada Anas bin Malik berkata:

 

أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَبِسَ خَاتَمَ فِضَّةٍ فِي يَمِينِهِ، فِيهِ فَصٌّ حَبَشِيٌّ كَانَ يَجْعَلُ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي كَفَّهُ

Rasulullah saw pakai cincin perak pada tangan kanannya. Padanya ada batu habsyi (warna hitam) yang baginda jadikan ia mengiringi tapak tangan” (Muslim, hadis no: 2094)

 

Nabi juga pernah pakai cincin yang batu cincinnya bukan batu, tetapi dari perak. Dalam hadis—daripada Anas bin Malik berkata:

 

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ خَاتَمُهُ مِنْ فِضَّةٍ وَكَانَ فَصُّهُ مِنْهُ

“nabi saw memakai cincin dari perak dan batunya pun dari perak” (al-Bukhari, hadis no: 5870)

 

[2] JARI HARAM PAKAI CINCIN

 

Menurut al-Imam al-Nawawi, tidak ada sebarang isu berkenaan larangan jari yang dipakaikan cincin bagi kaum wanita. Namun, larangan itu berlaku jika pemakai itu adalah orang lelaki.

 

Dalam hadis, ada larangan bagi orang lelaki memakai cincin pada jari tengah dan jari telunjuk.

 

Saidina Ali ada berkata:

 

 «نَهَانِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ أَتَخَتَّمَ فِي إِصْبَعِي هَذِهِ أَوْ هَذِهِ» ، قَالَ: «فَأَوْمَأَ إِلَى الْوُسْطَى وَالَّتِي تَلِيهَا»

“Rasulullah saw melarang aku bahawa aku pakai cincin pada dua jadi ini atau ini. Dia berkata: sambil Ali mengisyaratkan pada jari tengah dan jari selanjutnya (jari telunjuk)” (Muslim, hadis no: 2095)

 

Dengan iti. tidak salah pakai cincin di ibu jari (ابهام) dan jari manis (البنصر) sebab tiada larangan dalam nas.

 

[4] TULISAN YANG TERPAHAT PADA CINCIN

 

Dalam hadis yang lepas, sudah disebut bahawa pada cincin Nabi tercatat: MUHAMMAD RASULULLAH. Cincin tersebut hilang pada era Osman bin Affan, iaitu jatuh dalam telaga ARIS.

 

Menurut ceritanya, cincin yang terjatuh itu dicari selama tiga hari, sehingga air dalam telaga pun dibuang. Tetapi tidak jumpa.

 

Selepas itu, Saidina Osman buat cincin baru. Terpahat kat depan itu:

((آمن بالذي خلق فسوَّى))

“Aku beriman dengan tuhan yang mencipta, lalu Dia elokkan ciptaan tersebut”

 

Atau:

 

 ((اللهم أحيني سعيدًا وأمتني شهيدًا))

“Ya Allah, hidupkan aku sebagai orang yang berbahagia dan matikan aku sebagai orang mati syahid”

 

Menurut beberapa riwayat, dikatakan sebelum itu, Saidina Umar sudah ada cincin dia sendiri yang terpahat:

 

كفى بالموت واعظًا

“Memadailah mati sebagai peringatan”

 

[5] PECAT CINCIN YANG ADA TULISAN ZIKIR SEMASA QADHA’ HAJAT

 

Sepertimana dalam perbahasan bahawa hadis bab adalah MUNGKAR, menyebabkan ulama khilaf berkenaan hukum pecat cincin ketika masuk tandas.

 

Dalam majmuk, al-Imam al-Nawawi berkata:

 

اتَّفَقَ أَصْحَابُنَا عَلَى اسْتِحْبَابِ تَنْحِيَةِ مَا فِيهِ ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى عِنْدَ إرَادَةِ دُخُولِ الْخَلاءِ وَلا تَجِبُ التَّنْحِيَةُ

“Para ashab kami (mazhab syafie) sepakat bahawa disunatkan memecat apa-apa yang padanya ada zikrullah ketika mahu masuk ke tempat qadha’ hajat. tidak wajib memecatnya”

 

Sandaran terhadap hukum makruh itu kerana tiada ada satu nas yang sahih dan sarih melarang hal ini. Justeru, dianggap makruh kerana fitrah manusia itu menghormati apa yang dipercayai sebagai suci seperti al-Quran. Justeru, membawa ke tempat qadha’ hajat boleh dianggap tidak sopan dan bukan pada tempatnya.

 

Apatah lagi, setakat ini semua hadis-hadis yang menyatakan larangan adalah doif.

 

Contohnya, hadis—daripada Abdullah bin Jaafar berkata:

 

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَلْبَسُ خَاتَمَهُ فِي يَمِينِهِ وَقَالَ كَانَ يَنْزِعُ خَاتَمَهُ إِذَا أَرَادَ الْجَنَابَةَ

“Nabi saw memakai cincinnya pada tangan kanannya. Berkata: dia sentiasa buka cincinnya itu apabila hendak berjunub”

 

Hadis ini doif kerana ada perawi bernama ABU QATADAH, iaitu ABDULLAH BIN WAQID AL-HARRANI yang al-Imam al-Bukhari bahawa dia mungkar al-Hadis dan Imam Ahmad bin Hanbal kata, “aku rasa dia selalu melakukan tadlis”

 

Juga hadis lain—daripada Anas bin Malik berkata:

 

وَقَالَ السُّيُوطِيُّ فِي مِرْقَاةِ الصُّعُودِ أَخْرَجَهُ الْبَيْهَقِيُّ مِنْ طَرِيقِ يَحْيَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ الْبَصْرِيِّ عَنِ بن جُرَيْجٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَنَسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَبِسَ خَاتَمًا نَقْشُهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ فَكَانَ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ وَضَعَهُ

“Nabi saw memakai cincin yang terpahat: Muhammad Rasulullah. Apabila baginda masuk ke tempat Qadha’ hajat, baginda membukanya”

 

Al-Imam al-Sayuti berkata bahawa hadis ini doif. Yang jika diperhatikan, sanad hadis terputus. Hal ini adalah IBN JURAIJ ambil dari AL-ZUHRI walhal ada seorang perawi yang tergugur, iaitu ZIYAD BIN SA’AD antara mereka.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] NASR BIN ‘ALI AL-JUHADHMI (161H-250H)

نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ الجهضمي

 

Ulama asal basrah ini adalah salah seorang dari 9 orang mahaguru hadis kepada imam al-Kutub al-Sittah yang mereka ambil hadis tanpa perantara.

 

Pun begitu, terdapat beberapa ulama yang mendoifkannya, seperti Abu Ja’far al-Uqaili. Namun, ada pihak membantah pendapat al-Uqaili itu dengan menyatakan bahawa dakwaannya itu tidak mempunyai sebarang bukti dan sandaran.

 

Ibn Hajar al-Asqalani pula menyatakan bahawa dia adalah tokoh besar dalam kalangan ulama hadis. Apatah lagi, imam al-Kutub al-Sittah meriwayatkan hadis darinya.

 

Dia adalah perawi sahih.

 

[5] ABU ‘ALI AL-HANAFI (209H)

أَبو عَلِيٍّ الْحَنَفِيِّ

 

Ulama Basrah ini, nama betulnya adalah UBAIDULLAH BIN ABDUL MAJID AL-BASRI. Dia adalah Rijal al-Jama’ah kecuali Ibn Majah sahaja. Dia adalah perawi yang sahih

 

 

[4] HAMMAM BIN YAHYA BIN DINAR AL-‘AUZI (80H-164H)

 هَمَّامٍ بن يحي بن دينار العوذي

 

Ulama Basrah ini siqah dalam kalangan ulama hadis. pun begitu, ada sebilangan yang lain kritik dengan anggapan bahawa hafalannya tidak kuat bahkan kadangkala tersilap dalam meriwayatkan hadis. Antara yang kata sebegitu adalah Zakaria bin Yahya al-Saji, Muhammad bin Sa’ad dan Yazid bin Zurai’e al-‘Isyi. Dalam penjelasan mereka, riwayatnya yang mengandungi kesilapan itu, jika dia riwayatkan secara hafalan semata-mata. Namun, jika dia riwayatkan dengan merujuk kepada catatannya, itu tidak menjadi masalah.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan perawi yang sahih.

 

 

[3] IBN JURAIJ (80H-150H)

ابْنِ جُرَيْجٍ

 

Nama penuhnya adalah ABDUL MALIK BIN ABDUL AZIZ BIN JURAIJ AL-MAKKI. Dia dalam kalangan Atba’ al-Tabiin, dan terkenal dalam bidang fiqh, qiraat dan ilmu hadis. Dilahirkan di Mekah dan meninggal dunia di Baghdad.

 

Dalam pada itu, berlaku sedikit komentar kecil tetapi berharga berkenaan Ibn Juraij ini, iaitu al-Zahabi menyatakan bahawa dia memang tidak dinafikan pernah berjumpa dengan al-Zuhri, tetapi berjumpa itu bukan bermakna dia belajar hadis dari al-Zuhri.

 

Menurut al-Zahabi lagi, Ibn Juraij ambil hadis dari al-Zuhri secara Ijazah dan Munawalah sahaja.

 

Walaupun dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan seorang perawi yang siqah, tetapi tidak semua riwayatnya diterima oleh semua ulama; iaitu apabila ada hadis bahawa dia ambil dari al-Zuhri.

 

[2] MUHAMMAD BIN MUSLIM BIN UBAIDILLAH BIN ABDULLAH AL-AKBAR BIN SYIHAB (49/53H – 123/124H)

 محمد بن مسلم بن عبيد الله بن عبد الله الأكبر بن شهاب الزُّهْرِيِّ

 

Sudah dibahas dalam hadis ke 9 yang lalu.

 

[1] ANAS BIN MALIK (10SH-90H)

 أَنَسٍ بن مالك

 

Sudah dikupas dalam hadis ke 4, 5 dan 14.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا نَصْرُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْحَنَفِيِّ عَنْ هَمَّامٍ عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ  عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَنَسٍ

 

[2] STATUS HADIS: MUNGKAR

 

Hadis ini MUNGKAR dengan alasan-alasan berikut;

 

[A] Hadis ini tafarrud dari jalur HAMMAM yang ALBANI kata, dia seorang mudallis yang dia riwayatkan secara عنعنة

 

[B] HAMMAM itu pula seorang yang waham. Kata Abu Daud:

وَالْوَهْمُ فِيهِ مِنْ هَمَّامٍ، وَلَمْ يَرْوِهِ إِلَّا هَمَّامٌ

“Waham pada hadis ini daripada Hammam. Dia tidak meriwayatkan hadis ini kecuali dari HAMMAM”

 

PENJELASAN: Bukti waham IBN JURAIJ itu, dijelaskan oleh al-‘Azim al-Abadi dalam kitab AL-AUN bahawa HAMMAM mengambil hadis ini dari IBN JURAIJ ketika mereka bertemu di BASRAH.

 

Sebarang hadis yang diriwayatkan dari JURAIJ semasa dia di Basrah ada kecacatan, kerana dia melakukan tadlis semasa ambil hadis dari al-Zuhri dengan mengugurkan perawi bernama ZIYAD BIN SA’AD.

 

Al-‘Azim Abadi turut menjelaskan bahawa HAMMAM adalah Rijal Bukhari dan Muslim, tetapi kedua-dua imam besar hadis ini tidak riwayatkan riwayat HAMMAM ketika dia berada di Basrah, tetapi riwayatkan dari HAMMAM jika dia ambil hadis ketika di tempat lain.

 

[C] Sanad hadis ini doif yang ia bercanggah dengan sanad yang Sahih.

 

PENJELASAN: Dalam istilah ilmu hadis, apabila sesuatu hadis yang sahih bertembung dengan hadis yang lebih sahih, maka hadis yang sahih itu disebut sebagai SYAZ, sedangkan hadis yang lebih sahih itu disebut sebagai MAHFUZ.

 

Demikian juga, apabila hadis yang doif bertembung dengan hadis yang sahih, maka hadis yang doif itu disebut MUNGKAR dan hadis yang sahih itu disebut sebagai MA’RUF.

 

Justeru, dalam hadis bab ini, Abu Daud kata MUNGKAR. Dalam erti kata yang lain, Abu Daud mahu menyatakan sanad hadis ini doif yang bertembung dengan sanad yang sahih (makruf). Makanya, Abu Daud pun membawakan sanad yang makruf itu adalah seperti berikut;

وَإِنَّمَا يُعْرَفُ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ عَنْ زِيَادِ بْنِ سَعْدٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَنَسٍ، «أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ وَرِقٍ، ثُمَّ أَلْقَاهُ»

 

Dalam erti kata yang lain, Abu Daud menjelaskan bahawa mungkar hadis bab adalah kerana, pada sanad dikatakan IBN JURAIJ ambil hadis dari AL-ZUHRI, walhal sebenarnya tidak. Dalam erti kata lain, hadis bab, dari sudut sanadnya adalah doif kerana terputus sanad (munqati’).

 

Justeru, Abu Daud bawakan sanad yang sahih bahawa di dapati ada perawi antara IBN JURAIJ dan AL-ZUHRI, iaitu ZIYAD BIN SA’AD.

 

Dan abu Daud menjelaskan, punca kekeliruan ini bermula dari perawi bernama HAMMAM:

وَالْوَهْمُ فِيهِ مِنْ هَمَّامٍ، وَلَمْ يَرْوِهِ إِلَّا هَمَّامٌ"

 

Dari sudut matan pula, jika dilihat kedua-dua hadis ini, didapati ada perbezaan seperti berikut;

 

Pada hadis yang mungkar, dinyatakan bahawa Nabi saw membuang cincin semasa baginda saw mahu qadha’ hajat.

 

Pada hadis yang Ma’ruf pula, dinyatakan bahawa nabi saw memakai cincin dari perak, kemudian baginda membuangnya.

 

Hal ini dikuatkan dengan hadis yang lain—daripada Anas bin Malik:

 

أَنَّهُ رَأَى فِي يَدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَاتَمًا مِنْ وَرِقٍ يَوْمًا وَاحِدًا، ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ اصْطَنَعُوا الخَوَاتِيمَ مِنْ وَرِقٍ وَلَبِسُوهَا، فَطَرَحَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَاتَمَهُ، فَطَرَحَ النَّاسُ خَوَاتِيمَهُمْ

“Pada suatu hari, dia (Anas) nampak di tangan Rasulullah saw ada cincin dari perak. Kemudian, ramai orang turut membuat cincin dari perak dan mereka memakainya. Rasulullah pun membuang cincinnya itu, dan turut sama membuang oleh orang ramai cincin masing-masing” (al-Bukhari, hadis no: 5868)

 

Jelas bahawa kedua-dua hadis ini membincangkan dua isu yang berbeza.

 

SYAZ PADA MATAN

 

Dari sudut sanad, hadis ini adalah MUNGKAR. Namun, matan hadis yang MA’RUF—Anas bin Malik bin malik menyebut bahawa Nabi saw membuang itu adalah cincin perak. Hal ini bercanggah  dengan hadis yang lebih sahih.

 

SATU: bercanggah dengan hadis Ibn Omar bahawa cincin yang dibuang oleh nabi itu EMAS. Bahkan, selepas membuang cincin emas, nabi memakai cincin perak.

 

Hadis itu—daripada Abdullah bin Umar:

 

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ، وَجَعَلَ فَصَّهُ  مِمَّا يَلِي كَفَّهُ، فَاتَّخَذَهُ النَّاسُ، فَرَمَى بِهِ وَاتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ وَرِقٍ أَوْ فِضَّةٍ

“Sesungguhnya Rasulullah saw memakai cincin dari EMAS yang baginda jadikan batunya bahagian dalam tapak tangan. Orang ramai pun turut membuat hal yang sama. Lalu Nabi saw pun membuangnya dan memakai cincin dari perak” (al-Bukhari, hadis no: 5865)

 

DUA: al-‘Azim Abadi dalam al-Aun membawakan satu riwayat dari Anas bin malik sendiri bahawa yang dipecat oleh Nabi bukan cincin perak, tetapi cincin emas:

 

عَنْ أَنَسٍ أَنَّهُ رَأَى فِي يَدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ فَاضْطَرَبَ النَّاسُ الْخَوَاتِيمَ فَرَمَى بِهِ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ لَا أَلْبَسُهُ أَبَدًا

“Anas melihat di tangan Nabi saw ada cincin dari emas. Manusia berlumba-lumba memakai cincin begitu. Nabi saw pun membuang dan berkata: aku tidak akan pakainya sampai bila-bila”.

 

Menurut al-‘Azim Abadi, hadis ini mahfuz dan sahih daripada Ibn Juraij.

 

Dalam kaedah ilmu hadis, apabila sesuatu hadis sahih bertembung dengan hadis yang lebih sahih, maka hadis yang sahih itu adalah SYAZ dan hadis yang lebih sahih itu adalah MAHFUZ.

 

Dalam hal hadis bab, dapat disimpulkan bahawa, walaupun hadis tersebut ma’ruf pada sanad itu tetapi syaz dari sudut matan. Dalam erti kata lain, hadis itu dari sudut matan tidak boleh dijadikan sandaran hujah.

 

Bahkan, Ibn Hajar al-Asqalani juga menyatakan bahawa hadis yang mahfuz adalah hadis Ibn Umar yang menyebut bahawa Nabi membuang cincin emas dan menggantikan cincin perak. Ibn Hajar turut menjelaskan bahawa hadis bahawa Nabi saw membuang cincin perak yang diriwayatkan oleh al-Bukhari itu itu ada waham dari Ibn Shihab al-Zuhri.

 

ISYKAL

 

Ada pihak berhujah bahawa hadis bab ini dikuatkan dengan sanad yang lain, iaitu sepertimana yang dikeluarkan oleh al-Daraqutni dalam Kitab al-Ilal seperti berikut;

 

عن سعيد بن عامر وهدبة بن خالد عن همام عن ابن جريج عن الزهري عن أنس به، وخالفهم عمرو بن عاصم فرواه عن همام عن ابن جريج عن الزهري عن أنس: أنه كان إذا دخل الخلاء نزع خاتمه

“Daripada Anas bahawa dia apabila masuk ke tempat Qadha’ Hajat, dia akan buang cincinya” (al-Daraqutni)

Hadis ini bersifat mawquf, bukan marfu’; ia adalah melibatkan amalan ANAS BIN MALIK, bukan amalan Nabi SAW. tambahan pula, hadis ini tidak boleh jadi Mutaba-‘ah, kerana masalah pada sanad hadis ini berlaku pada perawi bernama HAMMAM sedangkan sanad ini bermuarakan dari HAMMAM.

 

KESIMPULAN

 

Dari segala perbahasan ini dapat disimpulkan bahawa hadis bab adalah MUNGKAR. Namun, hadis yang MA’RUF pula tidak boleh dijadikan hujah juga kerana ia SYAZ dari sudut matan.

 

TAKHRIJ

 

Tarmizi (1844), Al-Nasaie (kubra-9470) , Ibn Majah (303), Al-Hakim (1/187), Al-Baihaqi (1/94-95), AHKAM AL-KHAWATIM (IBN RAJAB—171).


No comments:

Post a Comment