Saturday, March 12, 2022

HADIS 18 (BAB 9)

  

BAB 9

 

بَابٌ فِي الرَّجُلِ يَذْكُرُ اللَّهَ تَعَالَى عَلَى غَيْرِ طُهْرٍ

“BERKENAAN LELAKI YANG BERZIKIR KEPADA ALLAH TANPA DIA BERSUCI (TERLEBIH DAHULU)”

 

HADIS 18

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي زَائِدَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَالِدِ بْنِ سَلَمَةَ يَعْنِي الْفَأْفَاءَ عَنِ الْبَهِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَذْكُرُ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى كُلِّ أَحْيَانِهِ»

 

“Rasulullah selalu berzikir kepada Allah di setiap keadaan baginda”

 

Status hadis: sahih


PERBAHASAN LAFAZ

 

[1] dalam hadis ini, digunakan perkataan كان yang digandingkan dengan يَذْكُرُفعل المضارع yang dari sudut nahu arab, ia memberi maksudالإستمرار  dan المداومة iaitu bersentiasa. Justeru, difahami dari matan hadis ini bahawa Nabi saw sentiasa berzikir kepada Allah tanpa henti kecuali ada qarinah yang menyatakan sebaliknya.

 

[2] Perkataan يذكر—berzikir dalam hadis ini bersifat umum; iaitu, termasuk juga membaca tasbih, tahlil, takbir, istighfar, baca al-Quran dan sebagainya.

 

Hal ini kerana, al-Quran juga bermaksud zikir sepertimana firman Allah:

 

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (9) – الحجر

“sesungguhnya kami telah turunkan al-Zikr (al-Quran) dan kami yang menjaganya”

 

PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ini adalah Marfu’ dari sudut lafaz, tetapi mawquf dari sudut makna. Hal ini kerana, perkataan Aisyah ini adalah kesimpulan yang dibuat oleh Isteri nabi itu terhadap baginda. Ia sudah termasuk di bawah maksud ijtihad Aisyah dalam memahami Nabi saw.

 

[2] Dalam kesimpulan Aisyah ini, dia menilai bahawa nabi saw sentiasa berzikir pada setiap waktu yang kelihatannya, tidak dibataskan ketika waktu suci, bahkan termasuk juga ketika tidak suci, ketika berhadas kecil dan besar.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-17, dijelaskan bahawa Nabi saw tidak menjawab salam ketika Baginda sedang berhadas. Baginda memberi alasan bahawa Baginda tidak selesa berzikir kepada Allah dalam keadaan baginda belum bersih dari hadas terlebih dahulu.

 

Dalam hadis ke-18 ini pula, dijelaskan bahawa Nabi saw berzikir pada setiap masa dan ketika.

 

Berdasarkan kepada tajuk bab, kelihatan Abu Daud mahu menjelaskan bahawa berzikir semasa tidak bersuci terlebih dahulu bukan sesuatu larangan. Ia sekadar keutamaan atau afdhal sahaja.

 

PENGAJARAN

 

[1] BERZIKIR KETIKA BERHADAS

 

Dalam hadis ini, dijelaskan bahawa Nabi saw berzikir pada setiap masa dan ketika. Sedangkan dalam hadis ke-16 dan 17, digambarkan bahawa nabi saw tidak menjawab salam ketika masih lagi berhadas.

 

Dari sini, terdapat beberapa takwil seperti berikut;

 

TAKWIL PERTAMA:

 

Maksud hadis ini--nabi saw sentiasa berzikir itu adalah zikir dalam hati. Sedangkan maksud hadis ke-16 dan 17—maksudnya Nabi saw tidak menjawab salam itu adalah zikir dalam bentuk berlafaz.

 

TAKWIL KEDUA:

 

Tidak salah berzikir semasa tidak suci dari hadas. Namun, keutamaan adalah berzikir dalam keadaan suci dari hadas besar dan hadas kecil.

 

[2] BACA QURAN BAGI ORANG BERJUNUB

 

Berlaku khilaf dalam kalangan ulama Islam berkenaan membaca al-Quran dalam keadaan masih berjunub dan tidak bersih dari hadas.

 

PENDAPAT PERTAMA: TIDAK BOLEH

 

Ini adalah pendapat jumhur mazhab empat. Hujah mereka adalah seperti berikut;

 

SATU: Hadis ke-16 dan ke-17 yang lalu, iaitu Nabi saw tidak menjawab salam ketika baginda belum berwuduk dan belum bertayammum.

 

DUA: Hadis—daripada Ali bin Abi Talib:

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، كَانَ يَخْرُجُ مِنَ الخَلَاءِ فَيُقْرِئُنَا الْقُرْآنَ، وَيَأْكُلُ مَعَنَا اللَّحْمَ وَلَمْ يَكُنْ يَحْجُبُهُ - أَوْ قَالَ: يَحْجِزُهُ - عَنِ الْقُرْآنِ شَيْءٌ لَيْسَ الْجَنَابَةَ

“Rasulullah saw selalu keluar dari tempat qadha’ hajat, lalu baginda membaca al-Quran dan makan bersama kami daging, tanpa baginda tidak terhalang dari al-Quran sedikit pun kecuali berjunub” (Abu Daud, hadis no: 229)

 

TIGA: Hadis—daripada Ibn Umar bahawa Nabi saw bersabda:

 

لَا تَقْرَأِ الحَائِضُ، وَلَا الجُنُبُ شَيْئًا مِنَ القُرْآنِ

“Orang berhaid dan berjunub tidak boleh membaca al-Quran, walaupun sedikit” (al-Tarmizi, hadis no: 131)

 

PENDAPAT KEDUA: BOLEH

 

Ini adalah pendapat al-‘Azim Abadi, Imam Malik, Ahmad bin Hanbal,  Imam Bukhari dan Imam al-Syaukani.

 

Hujah mereka:

 

SATU: hadis ke 18 ini, iaitu Nabi saw berzikir pada setiap masa dan ketika yang sudah pasti, ada ketika nabi sedang berhadas pun, baginda tetap berzikir.

 

DUA: orang berjunub sudah ada di zaman nabi. Namun, tidak ada satu larangan jelas dari Nabi. Hal ini adalah bukti bahawa tidak dilarang membaca al-Quran semasa berjunub.

 

TIGA: Hadis Umar bin al-Khattab

 

كَانَ فِي قَوْمٍ وَهُمْ يَقْرَءُونَ الْقُرْآنَ فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ، ثُمَّ رَجَعَ وَهُوَ يَقْرَأُ الْقُرْآنَ. فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، أَتَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَلَسْتَ عَلَى وُضُوءٍ؟ فَقَالَ لَهُ عُمَرُ: «مَنْ أَفْتَاكَ بِهَذَا أَمُسَيْلِمَةُ»

Ada satu kaum membaca al-Quran. Lalu, Saidina Umar pergi qadha’ hajat. Kemudian dia kembali dalam keadaan dia sedang membaca al-Quran. Seseorang lelaki pun berkata kepada beliau: Wahai Amir al-Mukminin, apakah kamu membaca al-Quran walhal kamu tidak berwuduk? Kata Saidina Umar kepadanya: Siapa yang memfatwakan hal ini kepada kamu? Apakah Musailamah?” (Muwatta’, hadis no: 684)

 

EMPAT: Hadis Ibn Abbas;

 

أَنَّهُ بَاتَ لَيْلَةً عِنْدَ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَهِيَ خَالَتُهُ – قال : فَاضْطَجَعْتُ فِي عَرْضِ الْوِسَادَةِ وَاضْطَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَهْلُهُ فِي طُولِهَا فَنَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى إِذَا انْتَصَفَ اللَّيْلُ أَوْ قَبْلَهُ بِقَلِيلٍ أَوْ بَعْدَهُ بِقَلِيلٍ اسْتَيْقَظَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَلَسَ يَمْسَحُ النَّوْمَ عَنْ وَجْهِهِ بِيَدِهِ ثُمَّ قَرَأَ الْعَشْرَ الْآيَاتِ الْخَوَاتِمَ مِنْ سُورَةِ آلِ عِمْرَانَ ثُمَّ قَامَ إِلَى شَنٍّ مُعَلَّقَةٍ فَتَوَضَّأَ مِنْهَا فَأَحْسَنَ وُضُوءَهُ ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي

“Dia pada suatu malam bermalam di rumah Maimunah, isteri Nabi saw, dan dia adalah ibu saudaranya dari pihak ibu.

 

Kata Ibn Abbas: "Aku berbaring di sisi bantal sementara Nabi saw dan isteri baginda berbaring pada bahagian panjang (tengahnya).

 

“Rasulullah saw lalu tidur hingga pada tengah malam, atau kurang sedikit, atau lewat sedikit, baginda bangun dan duduk sambil mengusap mengantuk di wajahnya dengan tangan. Baginda kemudian membaca sepuluh ayat terakhir dari Surah Ali-‘Imran. Kemudian berdiri menuju tempat wudhu, baginda pun berwudhu dengan mengelokkan wudhu, lalu solat" (al-Bukhari, hadis no: 183)

 

LIMA: Semua hujah ulama yang melarang dijawab dengan jawapan berikut;

 

(A)               Hadis bahawa Nabi saw tidak berzikir kecuali dalam keadaan bersih dari sebarang hadas, hadis ini bukan menyatakan larangan membaca al-Quran semasa tidak bersih dari hadas, tetapi menggambarkan afdhal dan keutamaan bagi orang yang membaca al-Quran, bahawa dia perlu bersih dari hadas.

 

(B)               Hadis Abu Daud bahawa Nabi saw tidak terhalang dari membaca al-Quran kecuali Junub itu pula, adalah hadis doif. Hal ini kerana, dalam sanad hadis itu ada perawi doif bernama Abdullah bin Salamah al-Kufi. Antara yang menjelaskan kedoifan perawi ini adalah al-Imam al-Nawawi, al-Imam Ahmad, al-Imam al-Bukhari dan al-Imam al-Syafie.

 

(C)                Hadis Ibn Umar bahawa nabi tidak izinkan orang berhaid dan berjunub dari membaca al-Quran, hadis itu mungkar kerana ada perawi mungkar bernama Ismail bin ‘Ayyash.

 

 

Dari segala kupasan dan penghujahan ini, dapat disimpulkan dari sudut hadis, pendapat yang paling kuat adalah pendapat yang mengatakan tidak salah membaca al-Quran dalam keadaan tidak berwuduk.

 

[4] PEGANG AL-QURAN TANPA WUDUK

 

Tidak salah memegang mashaf al-Quran dalam keadaan tidak berwudu' mengikut pendapat Abu Hanifah. Namun mengikut pendapat kebanyakkan ulama, bahawa memegang mashaf itu hendaklah dalam keadaan berwudu'.

 

Hujah majoriti ulama adalah berpegang dengan firman Allah dari surah Al-Wāqi`ah ayat 79:

  

لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ (79) - الواقعة

 "Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci"

 

Ayat ini menyatakan bahawa al-Quran tidak disentuh kecuali orang-orang yang disucikan. Dengan maksud, orang yang memegang al-Quran hendaklah berwuduk.

 

Ulama yang mengharuskan memegang al-Quran tanpa wudu' pula menyatakan bahawa ayat ini tidak merujuk kepada manusia, kerana maksud al-Quran dalam ayat ini tidak merujuk kepada mashaf al-Quran, tetapi merujuk kepada al-Quran yang diturunkan dari sisi Allah kepada Luh Mahfuz pada malam Lailatul Qadar. Sudah pasti, maksud dengan mutahharun (melayu: yang disucikan) dalam ayat merujuk kepada malaikat yang suci dari hawa nafsu.

 

Pihak yang melarang menyentuh al-Quran bagi orang yang tidak berwudu' pula berhujah dengan hadis—daripada Abdullah bin Abi Bakar bin Hazm:

 أَنَّ فِي الْكِتَابِ الَّذِي كَتَبَهُ رَسُولُ اللهِ لِعَمْرِو بْنِ حَزْمٍ: أَنْ لاَ يَمَسَّ الْقُرَآنَ إِلاَّ طَاهِرٌ

“Sesungguhnya surat yang Rasulullah tuliskan untuk Amru bin Hazm: bahawa tidak menyentuh al-Quran kecuali orang itu bersih” (al-Muwatta’, hadis no: 680)

 

 Hujah berasaskan hadis ini dijawab dengan menyatakan bahawa hadis tiada kaitan larangan memegang mashaf tanpa wudu' kerana ia berkait dengan peperangan; Nabi saw melarang sahabat membawa al-Quran dalam peperangan kerana bimbang ia dirampas oleh musuh lalu dijadikan sebagai alat untuk memprovokasi muslim dalam peperangan.

 

Dan lagi, hadis ini tidak merujuk kepada larangan memegang mashaf tanpa wudu' kerana maksud tahir (melayu: orang yang bersih), tidak merujuk kepada orang yang berjunub, kerana terdapat satu hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah (ada riwayat lain kata, Huzaifah bin al-Yaman) bahawa dia telah berselisih jalan dengan Nabi saw ketika itu dia sedang berjunub. Dia mengelak dari berjumpa dan pergi mandi junub. Selesai mandi, dia pun datang berjumpa dengan Rasulullah saw. Nabi saw bertanya kepadanya, kenapa dia mengelak dari berjumpa dengan baginda saw? Dia menjawab bahawa ketika itu dia belum mandi junub lagi.

 

Mendengar itu, Nabi saw terus bersabda:

سُبْحَانَ اللَّهِ، إِنَّ المُسْلِمَ لاَ يَنْجُسُ

 "maha suci Allah, sesungguhnya orang mukmin itu tidak bernajis" (al-Bukhari, hadis no: 283)

 

Dari hadis ini menandakan bahawa maksud tahir (melayu: orang yang bersih) dalam hadis bukan merujuk kepada orang yang tidak berwuduk kerana dinyatakan bahawa kalau seseorang mukmin itu tidak mandi junub itu, dia tetap dikira sebagai bersih lagi. Tetapi maksud tahir dalam hadis ini adalah merujuk kepada orang musyrik, kerana firman Allah dari surah At-Tawbah ayat 28:

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ (28)  - التوبة

"Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya (kepercayaan) orang-orang kafir musyrik itu najis".

 

Majoriti ulama menyatakan bahawa najis dalam ayat ini tidak merujuk kepada Najis pada jasad, tetapi merujuk kepada najis pada aqidah.

 

Dan lagi, hadis ini juga tidak menunjukkan larangan mutlak orang musyrik dari memegang al-Quran, tetapi larangan ia bersifat Sad al-Zaraie, iaitu menutup pintu-pintu larangan kerana merujuk kepada sebab warid hadis yang menceritakan larangan itu dalam kondisi perang yang bimbang ia digunakan musuh sebagai alat provokasi.

 

Apatah lagi, dalam ayat surah al-Taubah tadi, jika dilihat pada sambungannya; ia menyebut berkenaan perang.

 

قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ (29) – التوبة

“Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya, dan tidak berugama dengan ugama yang benar, iaitu dari orang-orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani), sehingga mereka membayar "Jizyah" dengan keadaan taat dan merendah diri”

 

Dari perbahasan ini, jelas bahawa memegang mashaf bagi orang yang tidak berwudu' adalah perkara khilaf dalam kalangan fuqaha'.

 

Dalam keadaan begitu, memegang mashaf dalam keadaan berlapik, sama ada berwudu atau tidak berwudu, ia adalah harus mengikut kesepakatan ulama fiqh. Berlapik itu, sama ada dengan kain atau dengan apa jua alat sekalipun.

 

Walaubagaimana pun, para ulama mencadangkan agar memegang mashaf al-Quran itu disertai dengan adab. Dengan maksud, jika memakai pendapat mazhab Hanafi sekali pun, tetapi digalakkan sangat tetap memegang mashaf dalam keadaan berwudu'.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[7] MUHAMMAD BIN AL-‘ALA’ BIN KURAIB AL-HAMZANI (161H-248H)

مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ بن كريب الهمداني

 

Ulama kelahiran dan meninggal dunia di Kufah ini adalah salah seorang dari 9 orang guru-guru enam orang imam kutub al-Sittah yang mereka ambil hadis tanpa perantara sesiapa pun.

 

Dia digelar sebagai Abu Kuraib.

 

[6] YAHYA BIN ABI ZA-IDAH (120H-183H)

يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّاءَ بْنِ أَبِي زَائِدَةَ

 

Ulama kelahiran dan meninggal dunia di Kufah ini, nama penuhnya adalah YAHYA BIN ZAKARIA BIN ABI ZA-IDAH.

 

Dalam kitab-kitab Hadis, Yahya ini kadangkala disebut dengan YAHYA BIN ZA-IDAH sahaja.

 

Dia adalah rijal al-kutub al-Sittah, dan seorang perawi Sahih.

 

[5] ZAKARIA BIN ABI ZA-IDAH (149H)

زَكَرِيَّاءَ بْنِ أَبِي زَائِدَةَ

 

Ulama kelahiran dan meninggal dunia di Kufah ini bernama Zakaria Bin Abi Za-idah adalah bapa kepada Yahya yang merupakan guru hadis yang terkenal.

 

Terdapat beberapa TAJRIH dari sebilangan ulama terhadapnya adalah seperti berikut:

 

Pertama, dia banyak melakukan TADLIS

 

Hal ini diakui oleh Abu Bakar al-Islamili, Abu Hatim al-Razi dan Abu Daud.

 

Al-Zahabi pula menyebut secara khusus bahawa dia tadlis dari gurunya yang bernama al-Sya’bi. Ibn Hajar al-Asqalani pula kata, jika dia riwayatkan hadis dari al-Sya’bi secara عنعنة, maka riwayat itu dianggap sebagai DOIF. Namun, jika digunakan تحديث, maka ia diterima.

 

Kedua, IKHTILAT

 

Ketika hampir dengan kematiannya, didapati dia banyak kecelaruan hafalannya dan ingatannya. Hal ini diakui oleh Ibn Hajar al-Asqalani. Bahkan, secara khusus disebut nama muridnya yang ambil hadis darinya ketika dia sudah ikhtilat adalah ABU ISHAQ AL-SABI’IE.

 

Walaubagaimana pun, didapati bahawa ulama yang tajrih dia, turut mengakui bahawa dia adalah siqah. Apatah lagi, Ibn Hajar al-Asqalani mengakui bahawa dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah. Dengan ini disimpulkan bahawa dia adalah perawi hasan.

 

[4] KHALID BIN SALAMAH AL-FA’FA’ AL-MAKHZUMI AL-JUHANI AL-KUFI (132H)

خَالِدِ بْنِ سَلَمَةَ الْفَأْفَاءَ المخزومي الجهني الكوفة

 

Nama penuhnya ABU SALAMAH KHALID BIN SALAMAH BIN AL-AS BIN HISYAM BIN AL-MUGHIRAH AL-QURASHI AL-MAKHZUMI AL-KUFI AL-FA’FA’.

 

Menurut al-Zahabi, dia seorang penganut murji-ah dan ada kecenderungan kepada syiah (Tasyayyu’). Menurut Ibn Sa’ad, Khalid dibunuh pada tahun 132 Hijrah oleh Khalifah Abu Ja’far Abdullah Mansur (96H-158H)

 

Terdapat sedikit kritikan terhadapnya, seperti Ibn Raziq mengatakan dia doif, dan al-Daraqutni kata Zakaria tidak meriwayatkan hadis darinya.

 

Walaubagaimana pun, ramai anggap dia siqah. Apatah lagi, dalam kalangan al-Kutub al-Sittah, hanya namanya tidak ada dalam al-bukhari sahaja. Dengan ini, dia adalah adalah perawi Hasan.

 

[3] ABDULLAH BIN YASAR AL-BAHIY 

عبدالله بن يسار الْبَهِيِّ

 

Menurut al-Bukhari, al-Bahiy adalah bekas hamba kepada Mus’ab bin al-Zubair bin al-Awwam.

 

Ada beberapa TAJRIH ulama hadis terhadapnya adalah seperti berikut:

 

Pertama, TIDAK DIBUAT HUJAH

 

Hal ini diakui oleh Ibn Abi Hatim.

 

Kedua, SERING MELAKUKAN KESILAPAN

 

Hal ini diakui oleh Ibn Hajar al-Asqalani.

 

Ketiga, MUDHTARIB

 

Hal ini diakui oleh Ibn Abi Hatim.

 

Walaubagaimana pun, albani mengatakan bahawa dia dianggap siqah oleh Ibn Sa’ad dan Ibn Hibban serta disahihkan oleh Imam Muslim.

 

Dia adalah Rijal Muslim, Abu Daud, tarmizi dan Ibn Majah. Al-Bukhari dan al-Nasaie tidak riwayatkan hadisnya. Dia adalah perawi yang hasan.

 

[2] ‘URWAH BIN AL-ZUBAIR BIN AL-AWWAM (23H-94H)

 عُرْوَةَ بن الزبير بن العوام

 

Dia adalah anak kepada Asma’ binti Abi Bakar al-Siddiq, dan bapanya adalah sahabat Nabi yang terkenal, iaitu al-Zubair bin al-Awwam. Dalam erti kata lain, dia adalah cucu Abu Bakar al-Siddiq.

 

Dia adalah adik kepada Abdullah bin al-Zubair. Dia tidak sempat berjumpa dengan nabi, berbeza dengan abangnya.

 

Aisyah adalah ibu saudaranya. Dia dianggap antara perawi yang paling banyak mengetahui hadis-hadis dari Aisyah.

 

Dia dilahirkan di Madinah dan meninggal dunia di mekah. Dia adalah salah mahaguru fiqh di Madinah sehingga digelar sebagai Fuqaha’ al-Sab’ah.

 

Dia terkenal dengan ahli ibadat sehingga diriwayatkan bahawa dia membaca al-Quran sehari sebanyak ¼ al-Quran. Dia sering berpuasa sehingga ketika hampir dengan waktu kematiannya pun dia masih berpuasa.

 

Kealimannya dalam bidang hadis dan fiqh diakui ramai. Terutama Umar bin Abdul Aziz pernah berkata:

 

ما أجد أعلم من عروة بن الزبير، وما أعلمه يعلم شيئًا أجهله

“Aku tidak dapati ada orang yang lebih alim berbanding Urwah bin al-Zubair. Aku tidak tahu sebarang ilmu yang dia jahil”

 

 

[1] AISYAH BINTI ABI BAKAR AL-SIDDIQ (19SH-58H)

عائشة بنت ابي بكر الصديق

 

Dia adalah Isteri Nabi yang ketiga, iaitu berkahwin dengan nabi pada bulan syawal tahun ke 2 hijrah, iaitu selepas Perang badar—sebelum itu, nabi kahwin dengan Saudah binti Zam’ah (Suami awalnya SAKRAN BIN AMRU, mati setelah pulang dari Habsyah, iaitu sebelum hijrah ke Madinah-nabi kahwininya tahun 10 kenabian. Namun, al-Zahabi kata, Saudah kahwin dengan nabi pada tahun Nabi berkahwin dengan Aisyah.

 

Aisyah dilahirkan di mekah dan meninggal di Madinah.

 

Bapanya adalah Sahabat Nabi yang terkenal, iaitu Abu Bakar al-Siddiq, sedangkan ibunya bernama UMMU RUMMAN BINTI ‘AMIR.

 

Adik beradik seibu sebapa dia adalah Abdul Rahman. Adik beradik sebapa, Asma’ (Ibunya: Qutailah), Abdullah (ibunya: Qutailah), Muhammad (ibunya: Asma’ binti Umais), Ummi Kalsum (ibunya: Habibah binti Kharijah)

 

Tarikh lahirnya, berlaku khilaf dalam kalangan ulama. Ada kata, 4 tahun sebelum hijrah (kiraan melihat kepada riwayat Bukhari muslim berkenaan umur nikahnya dengan nabi)

 

ABU NUAIM AL-ASBAHANI (336H-430H) kata, Aisyah dilahirkan dalam 10 hingga 16 tahun sebelum hijrah (kiraan dengan melihat umur Asma’ binti Abi Bakar hijrah, umur 27 tahun)

 

Berlaku kekhilafan dalam status umur Aisyah kahwin dengan Nabi. Perbahasannya adalah seperti berikut;

 

Beberapa fakta yang disebut oleh al-Zahabi seperti berikut:

 

a.                  Asma’ binti Abi Bakar beza umur dengan Aisyah adalah lebih 10 tahun.

b.                  Asma’ meninggal tahun 73H.

c.                   Asma’ meninggal umur 100 tahun.

 

Berdasarkan fakta yang disebut oleh al-Zahabi ini, bermakna, semasa Hijrah, umur Asma’ 27 Tahun. Ini bermakna, umur Aisyah semasa hijrah adalah 17 tahun. Kemudian, perkahwinan Aisyah selepas dari perang badar, sedangkan perang badar tercetus tahun kedua dari hijrah. Bermakna, ketika itu umur Aisyah semasa kahwin dengan Nabi saw bukan 6 tahun, tetapi 19 tahun lebih.

 

Ini satu-satunya isteri yang nabi nikahi yang dia belum pernah berkahwin.

 

Aisyah tidak dikurniakan seorang anak pun, tetapi mendapat gelaran UMMU ABDILLAH, sebab anak saudaranya bernama ABDULLAH BIN ZUBAIR (anak Asma’)

 

Al-Bukhari (kitab Jihad) menyatakan bahawa Aisyah terlibat dalam perang Uhud, sebagai membantu rawat orang luka.

 

Dalam catatan sejarah, dia terlibat perang melawan Saidina Ali dikenali PERANG JAMAL.

 

Nabi wafat di rumah Aisyah, ketika itu dihadiri oleh adik Aisyah bernama Abdul Rahman dan selepas bersugi.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي زَائِدَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَالِدِ بْنِ سَلَمَةَ يَعْنِي الْفَأْفَاءَ عَنِ الْبَهِيِّ عَنْ عُرْوَةَ  عَنْ عَائِشَةَ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini Sahih dengan alasan berikut;

 [a] semua perawinya adalah siqah dan sahih.

[b] hadis ini dengan sanad yang sama ada dalam Sahih Muslim.

[c] disepakati siqah oleh ALBANI dan ARNAUT.

 

ISYKAL:

 

[a] Ada dakwaan kata, perawi bernama AL-BAHIY diragui.

 JAWAB: Imam Muslim meriwayatkan hadis AL-BAHIY, serta dia dianggap siqah oleh Ibn Ma’in dan disenaraikan salah seorang perawi siqah oleh Ibn Hibban.

 

[b] ada dakwaan bahawa Zakaria bin Abi Za-idah melalukan tadlis.

 JAWAB: TADLIS yang dilakukan oleh Zakaria hanya dari gurunya yang bernama Sya’bi, sedangkan hadis ini, dia ambil bukan dari Sya’bi, tetapi dari Khalid bin Salamah. Tambahan pula, dia adalah rijal Bukhari dan Muslim.

 

[c] Imam Tarmizi mengatakan hadis ini hasan gharib kerana dia tidak tahu jalur hadis ini  kecuali melalui Yahya bin Zakaria bin Abi Za-idah yang ambil dari bapanya, Zakaria sahaja.

 JAWAB: Didapati ada jalur lain selain Yahya, iaitu dalam riwayat Ahmad (26376) menyebut sanadnya dari jalur al-Walid bin al-Qasim bin al-Walid yang statusnya adalah hasan. Berikut adalah sanad Ahmad:

حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ الْوَلِيدِ، قَالَ: حَدَّثَنَا زَكَرِيَّا، قَالَ: حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنِ الْبَهِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنْ عَائِشَةَ

 

Dengan ini disimpulkan bahawa hadis ini adalah Sahih.

 

TAKHRIJ

 

Muslim (373), Al-Tarmizi (3681), Ibn Majah (302), Musnad Ahmad (24410), Ibn Hibban (802), Al-Bukhari (mu’allaq—305)

No comments:

Post a Comment