Sunday, March 27, 2022

HADIS 33

 

HADIS 33

  

حَدَّثَنَا أَبُو تَوْبَةَ الرَّبِيعُ بْنُ نَافِعٍ، حَدَّثَنِي عِيسَى بْنُ يُونُسَ  عَنِ ابْنِ أَبِي عَرُوبَةَ  عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ  عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَائِشَةَ  قَالَتْ: «كَانَتْ يَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْيُمْنَى لِطُهُورِهِ وَطَعَامِهِ، وَكَانَتْ يَدُهُ الْيُسْرَى لِخَلَائِهِ، وَمَا كَانَ مِنْ أَذًى»

Tangan kanan Rasulullah saw digunakan untuk bersuci dan makan, sedangkan tangan kirinya digunakan untuk beristinja dan membersihkan kotoran

 

status hadis: doif sanad, sahih matan


PENJELASAN HADIS

 

Hadis ini adalah kesimpulan yang dibuat oleh Aisyah terhadap Nabi saw. Ia boleh dianggap sebagai hadis marfu’ dari sudut lafaz, tetapi mawquf dari sudut makna.

 

Dalam penilaian dan kesimpulan Aisyah lakukan melalui hadis ini adalah bahawa nabi saw itu menggunakan tangan kanan pada dua perkara; makan dan bersuci. Dan nabi saw menggunakan tangan kiri pada dua perkara; istinja’ dan melibatkan hal-hal yang kotor.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-32, digambarkan Hafsah cerita bahawa nabi saw dahulukan tangan kanan ketika makan, minum dan pakai baju.

 

Namun, apabila sebut berkenaan tangan kiri, Hafsah menggunakan maksud yang umum, iaitu semua selain dari makan, minum dan pakai pakaian, Nabi saw menggunakan tangan kiri.

 

Dalam hadis ke-33 ini pula, Aisyah cerita hal sama. Namun, apabila isteri Nabi itu menyebut berkenaan tangan kiri, ia khususkan dalam hal qadha’ hajat dan sebarang yang kotor.

 

PENGAJARAN

 

Dalam perbincangan hadis ke-31, sudah disebut berkenaan menyentuh zakar ketika qadha’ hajat dengan tangan kanan; hadis ke-32 pula dijelaskan berkenaan kemuliaan tangan kanan.

 

Justeru, dalam hadis ke 33 ini menjelaskan beberapa hal juga ada berkaitan dengan hadis sebelum ini seperti berikut;

 

[1] MEMULAKAN BERSUCI DENGAN KANAN

 

Hadis ini menjadi dalil bahawa semasa bersuci seperti berwuduk dan mandi wajib, Nabi amat suka memulakan yang kanan berbanding yang kiri.

 

Dalam Syarh al-Nawawi ‘Ala Muslim, beliau berkata:

وَأَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ عَلَى أَنَّ تَقْدِيمَ الْيَمِينِ عَلَى الْيَسَارِ مِنَ الْيَدَيْنِ وَالرِّجْلَيْنِ فِي الْوُضُوءِ سُنَّةٌ لَوْ خَالَفَهَا فَاتَهُ الْفَضْلُ وَصَحَّ وُضْوءُهُ

“Ulama telah sepakat bahawa memulakan yang kanan berbanding yang kiri pada dua tangan dan dua kaki semasa wuduk adalah sunat. Andai menyalahinya (iaitu, memulakan yang kiri), terluput pahala sunat dan wuduk tetap sah.

 

Kata al-Nawawi lagi:

واعلم أن الابتداء باليسار وان كَانَ مُجْزِيًا فَهُوَ مَكْرُوهٌ نَصَّ عَلَيْهِ الشَّافِعِيُّ وَهُوَ ظَاهِرٌ

“Ketahuilah bahawa memulakan yang kiri, walaupun ia sudah sah, tetapi hukumnya adalah makruh. Hal ini telah dinaskan oleh al-Syafie, dan ini yang zahirnya”

 

[2] HUKUM MAKAN TANGAN KIRI

 

Dalam hadis ini, dijelaskan bahawa Nabi makan menggunakan tangan kanan. Hal ini dikuatkan lagi dengan pesanan Nabi saw kepada Umar bin Abi Salamah yang semasa dia kecil, dia berada atas riba Nabi saw—ketika itu, dia hulurkan tangannya ke arah pinggan makanan, lalu Nabi saw berkata:


يَا غُلاَمُ، سَمِّ اللَّهَ، وَكُلْ بِيَمِينِكَ، وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ

“Wahai budak kecil, bacalah nama Allah, makanlah dengan tangan kamu, dan makanlah apa yang hampir denganmu” (al-Bukhari, hadis no: 5376)

 

Walaubagaimana pun, terdapat perbezaan pendapat ulama berkenaan makan menggunakan tangan kiri seperti berikut;

 

PENDAPAT PERTAMA: HARAM

 

Syaikh Soleh Usaimin dan al-Imam Ibn al-Arabi berpendapat bahawa haram makan dan minum guna tangan kiri.

 

Hujah-hujah mereka adalah seperti berikut:

 

Satu: Nabi menyuruh agar makan menggunakan tangan kanan.

 

Daripada Salamah bin al-Akwa’ bercerita:

 

أَنَّ رَجُلًا أَكَلَ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِشِمَالِهِ، فَقَالَ: «كُلْ بِيَمِينِكَ» ، قَالَ: لَا أَسْتَطِيعُ، قَالَ: «لَا اسْتَطَعْتَ» ، مَا مَنَعَهُ إِلَّا الْكِبْرُ

“Ada seseorang lelaki makan di samping nabi saw dengan dengan tangan kiri. Nabi pun berkata kepadanya: “makan dengan tangan kanan kamu”. Dia berkata: “Aku tidak mampu”. Kata Nabi: kamu tidak mampu—tidak mencegah kamu dari makan tangan kanan kecuali kesombongan dan keegoan kamu sahaja” (muslim, hadis no: 2021)

 

Dua: Nabi samakan orang yang makan dengan tangan kiri dengan Syaitan.

 

Daripada Ibn Umar bahawa nabi saw ada bersabda:

«إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ، وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ، وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ»

“Apabila seseorang kamu makan, hendaklah menggunakan tangan kanan. Apabila minum, hendaklah dia minum dengan tangan kanan. Hal ini kerana, syaitan itu makan dengan tangan kiri dan minum dengan tangan kiri” (Muslim, hadis no: 2020)

 

PENDAPAT KEDUA: MAKRUH

 

Ini adalah pendapat majoriti ulama termasuk al-Imam al-Nawawi.

 

Hujah-hujah mereka adalah seperti berikut;

 

Satu: al-Imam Al-Aini menyatakan bahawa hukum makan tangan kiri adalah hukum tabiiyyah تبعية bagi hukum makan dan minum tangan kanan. Dalam erti kata yang lain, andai hukum makan tangan kanan tidak wajib, maka sudah pasti makan tangan kiri tidak boleh dikatakan haram. Justeru, larangan dalam hadis tidak lebih sekadar makruh sahaja.

 

Dua: Kalau hadis menyatakan sesuatu amalan itu adalah syaitan, maka perlu disimpulkan hukum amalan tersebut sebagai syaitan, maka qailulah (tidur sekejap di siang hari) menjadi wajib, walhal hukumnya tidak wajib.

 

Dalam hadis—daripada Anas bin Malik berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

قِيلُوا فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَقِيلُ

“tidurlah Qailulah. Hal ini kerana syaitan itu tidak tidur Qailulah” (al-Tibrani, al-Mu’jam al-Awsat, hadis no: 28)

 

Dari sini dapat disimpulkan, dari sudut penghujan didapati pendapat jumhur ulama termasuk ulama dalam mazhab syafie yang mengatakan makruh adalah pendapat yang lebih kuat berbanding pendapat yang mengatakan haram.

 

[3] SELAIN DARI MAKAN DAN MINUM

 

Dari dari makan dan minum, al-Imam al-Nawawi ada menyenaraikan beberapa perkara yang sunat didahulukan bahagian kanan.

 

Dalam syarah Muslim, al-Imam al-Nawawi kata;

 

هَذِهِ قَاعِدَة مُسْتَمِرَّة فِي الشَّرْع : أنَّ مَا كَانَ مِنْ بَاب التَّكْرِيم وَالتَّشْرِيف كَلُبْسِ الثَّوْب وَالسَّرَاوِيل وَالْخُفّ وَدُخُول الْمَسْجِد وَالسِّوَاك وَالِاكْتِحَال , وَتَقْلِيم الْأَظْفَار , وَقَصّ الشَّارِب , وَتَرْجِيل الشَّعْر (وهو تسريحه), وَنَتْف الْإِبِط , وَحَلْق الرَّأْس , وَالسَّلَام مِنْ الصَّلَاة , وَغَسْل أَعْضَاء الطَّهَارَة , وَالْخُرُوج مِنْ الْخَلَاء , وَالْأَكْل وَالشُّرْب , وَالْمُصَافَحَة , وَاسْتِلَام الْحَجَر الْأَسْوَد , وَغَيْر ذَلِكَ مِمَّا هُوَ فِي مَعْنَاهُ يُسْتَحَبّ التَّيَامُن فِيهِ

“Ini adalah kaedah yang kekal dalam syarak; bahawa ia (mendahulukan yang kanan) adalah hal yang melibatkan kemuliaan dan penghormatan, seperti memakai baju, seluar, khuf, masuk masjid, bersuci, memakai calak, potong kuku, potong misai, sikat rambut, cabut bulu ketiak, cukur rambut, memberi salam dalam solat, membasuh anggota wuduk, keluar dari tempat qadha’ hajat, makan, minum, bersalaman tangan, istilam al-Hajar al-Aswad dan sebagainya—iaitu dalam hal yang sama makna dengannnya; semua itu digalakan dahulukan yang kanan.

 

Berkenaan yang kiri, al-Imam al-Nawawi menyambung:

 

. وَأَمَّا مَا كَانَ بِضِدِّهِ كَدُخُولِ الْخَلَاء وَالْخُرُوج مِنْ الْمَسْجِد وَالِامْتِخَاط وَالِاسْتِنْجَاء وَخَلْعِ الثَّوْب وَالسَّرَاوِيل وَالْخُفّ وَمَا أَشْبَهَ ذَلِكَ , فَيُسْتَحَبّ التَّيَاسُر فِيهِ , وَذَلِكَ كُلّه لِكَرَامَةِ الْيَمِين وَشَرَفهَا

“Adapun lawan (yang kanan) seperti masuk tempat qadha’ hajat, keluar dari masjid, membuang hingus, istinja’, pecat pakaian dan seluar serta khuf dan seumpamanya; semua itu digalakkan dahulukan yang kiri. Hal ini semuanya adalah kemuliaan yang kanan dan penghormatannya”

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] ABU TAUBAH AL-RABI’ BIN NAFI’ AL-HALABI (150H-241H)

أَبُو تَوْبَةَ الرَّبِيعُ بْنُ نَافِعٍ الحلبي

 

Dia berasal tinggal di Kufah dan pernah sampai ke Damsyiq dan Turki. Dia juga adalah guru Imam al-Bukhari dan rijal kepada Imam Muslim, Abu Daud, al-Nasaie, Ibn Majah dan Ahmad bin Hanbal. Dia perawi sahih.

 

[5] ABU MUHAMMAD ISA BIN YUNUS AL-HAMDANI AL-SABI’E AL-KUFI (187H)

 أبو محمد  عِيسَى بْنُ يُونُسَ الهمداني السبيعي الكوفي

Dia berasal dari Kufah ini pernah disebut dalam hadis ke-dua yang lalu. Dia adalah Rijal Kutub al-Sittah, dan sahih.

 

[4] SA’ID BIN ABI ‘ARUBAH (156H)

 سعيد ابْنِ أَبِي عَرُوبَةَ

 

Nama lain dia adalah ABU AL-NADHR BIN MIHRAN AL-‘ADAWI. Ulama berasal dari Basrah ini adalah Rijal Kutub Sittah. Dia seorang siqah sepertimana kata Yahya bin Ma’in dan Abu Zur’ah, tetapi masih lagi terbuka kepada kritikan dari sebilangan ulama hadis.

 

Menurut Imam Ahmad, hadis-hadis riwayatnya tidak berkitab; semuanya berdasarkan hafalannya.

 

Walaupun begitu, terdapat beberapa kritikan terhadap dirinya.

 

Pertama, QADARIYYAH.

 

Ahmad bin Hanbal mengatakan bahawa dia seorang yang berfahaman Qadariyyah. Pun begitu, dia tidak menyebarkan fahamannya itu serta dia sembunyikan fahamannya dari diketahui orang ramai.

 

Kedua, TADLIS.

 

Al-Zahabi mengatakan bahawa dia seorang mudallis. Menurut Ahmad bin Hanbal pula, individu yang dia tadliskan itu adalah al-Hakam, al-A’mash, Hammad, Amru bin Dinar, Hisyam bin Urwah, Ismail bin Abi Khalid, Ubaidullah bin Umar, Abi Busyr, Ibn ‘Aqil, Zaid bin Aslam, Umar bin Abi Salamah dan Abu Zinad. Semua nama yang disenaraikan oleh Ahmad bin Hambal bahawa Sa’id mendengar pun hadis dari mereka, tetapi dia tadliskan mereka ini.

 

Ketiga, IKHTILAT.

 

Abu Hatim mengakui bahawa dia adalah siqah. Namun, mengatakan juga bahawa dia seorang ikhtilat sebelum kematiannya.

 

Walaubagaimana pun, hadis ke-33 sunan Abu Daud, ISA BIN YUNUS ambil hadis dari SA’ID BIN ARUBAH sebelum dia Ikhtilat lagi.

 

Riwayatnya boleh diterima, tetapi dalam tahap hasan.

 

[3] ABU MA’SYAR ZIYAD BIN KULAIB AL-NAKHAIE (119H)

 أَبِو مَعْشَرٍ زياد بن كليب النخعي

 

Dia tingal di Kufah, walaupun asal keturunannya dari etnik al-Nakha’, iatu salah satu etnik arab terkenal dari Yaman.

 

Imam Muslim, Abu daud, al-Tarmizi, al-nasaie dan Ibn Majah ambil riwayatnya. Imam a-Bukhari sahaja tidak ambil.

 

Walaubagaimana pun, dia dikira perawi sahih. Apatah lagi, ramai ulama besar mengatakan dia siqah seperti Imam al-nasaie.

 

[2] IBRAHIM BIN YAZID BIN QAIS AL-NAKHAIE (47H-96H)

 إِبْرَاهِيمَ بن يزيد  بن قيس النخعي

 

Dia berasal dari Kufah dan salah seorang rijal Kutub al-Sittah. Dia perawi yang sahih, tetapi menurut Abdullah bin Aun bahawa dia adalah perawi hadis yang meriwayatkan hadis secara makna.

 

Apabila ada riwayat menyatakan bahawa dia ambil hadis dari Aisyah, maka sanad hadis tersebut terputus. Hal ini kerana, diragui dia bertemu dengan Aisyah.

 

Dalam kajian, dinyatakan bahawa Aisyah meninggal dunia pada tahun 58 hijrah, sedangkan dia dilahirkan pada tahun 47 Hijrah. Ini bermakna, semasa Aisyah meninggal dunia, umurnya adalah 11 tahun.

 

Tambahan pula, semenjak perang Jamal yang berlaku pada tahun 38 Hijrah, Aisyah tidak pernah keluar dari Madinah sehingga meninggal dunia, walhal pada tahun itu, Ibrahim belum dilahirkan lagi.

 

Namun begitu, ada dakwaan mengatakan bahawa IBRAHIM telah dibawa oleh bapa saudaranya yang bernama AL-ASWAD (adik beradik ibunya) ke mekah dalam satu musim Haji. Didakwa di situ dia berjumpa dengan AISYAH. Hal itu masih diragui, kemungkinan ketika itu dia terlalu muda lagi. Apatah lagi, dakwaan itu tidak dapat membuktikan bahawa dia mendengar hadis dari Aisyah.

 

[1] SAHABAT: AISYAH BINTI ABI BAKAR (19H-58H)

عَائِشَةَ بنت ابي بكر الصديق

 

Berkenaan Aisyah, sudah dijelaskan dalam hadis ke-18 yang lalu.

 

PERBAHASAN SANAD

 

 [1] SANAD ABU DAUD

 حَدَّثَنَا أَبُو تَوْبَةَ الرَّبِيعُ بْنُ نَافِعٍ، حَدَّثَنِي عِيسَى بْنُ يُونُسَ، عَنِ ابْنِ أَبِي عَرُوبَةَ، عَنْ أَبِي مَعْشَرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ عَائِشَةَ

 

[2] STATUS HADIS: DOIF SANAD, SAHIH MATAN.

 

Jika dilihat pada semua perawi, semuanya adalah siqah. Hal ini diakui oleh SYUAIB AL-ARNAUT.

 

Tambahan pula, semua perawi hadis ini adalah rijal Bukhari dan muslim kecuali ABU MA’SYAR dan ABU AL-TAUBAH yang kedua-dua ini, al-Bukhari SAHAJA tidak ambil hadis dari mereka.

 

Pun begitu, hadis ini dianggap Al-Munziri dan ARNAUT sebagai MUNGQATI’—TERPUTUS SANAD. Hal ini kerana:

[a] IBRAHIM diragui mendengar hadis dari AISYAH.

[b] Dalam sanad hadis ke 34, dinyatakan bahawa antara IBRAHIM dan AISYAH, ada seorang perawi bernama AL-ASWAD BIN YAZID AL-NAKHAIE yang merupakan adik beradik dengan ibunya.

 

Makanya, dari sudut sanad, hadis ini dianggap sebagai DOIF.

 

Walaubagaimana pun, dari sudut matan, terdapat banyak sanad-sanad yang sahih yang kandungan hadisnya sama dengan hadis ini. Antara seperti berikut;

 

Daripada Aisyah berkata:

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ، فِي تَنَعُّلِهِ، وَتَرَجُّلِهِ، وَطُهُورِهِ، وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ»

“nabi saw amat suka memulakan yang kanan ketika pakai kasut, ketika sikat rambut, ketika bersuci dan pada semua keadaan baginda” (al-Bukhari, hadis no: 168)

 

Dalam riwayat yang lain, hadis yang sama bahawa Aisyah berkata:

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: إِنْ كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَيُحِبُّ التَّيَمُّنَ فِي طُهُورِهِ إِذَا تَطَهَّرَ، وَفِي تَرَجُّلِهِ، إِذَا تَرَجَّلَ، وَفِي انْتِعَالِهِ إِذَا انْتَعَلَ»

“Rasulullah saw amat suka memulakan yang kanan pada bersuci, ketika baginda bersuci; memulakan yang kanan pada menyikat rambut, ketika baginda menyikat rambut; memulakan yang kanan pada memakai kasut ketika baginda memakai kasut” (muslim, hadis no: 268)

 

TAKHRIJ

 

Hadis ini ada dalam Sahih al-Bukhari (168)

عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ، فِي تَنَعُّلِهِ، وَتَرَجُّلِهِ، وَطُهُورِهِ، وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ»

 

 dan Muslim (268)

عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: إِنْ كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَيُحِبُّ التَّيَمُّنَ فِي طُهُورِهِ إِذَا تَطَهَّرَ، وَفِي تَرَجُّلِهِ، إِذَا تَرَجَّلَ، وَفِي انْتِعَالِهِ إِذَا انْتَعَلَ»

 

No comments:

Post a Comment