Sunday, February 20, 2022

HADIS 7 (BAB 4)

 

 

BAB 4

 

بَابُ كَرَاهِيَةِ اسْتِقْبَالِ الْقِبْلَةِ عِنْدَ قَضَاءِ الْحَاجَةِ

“MAKRUH MENGADAP KIBLAT KETIKA QADHA’ HAJAT”

 

HADIS 7

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدُ بْنُ مُسَرْهَدٍ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ سَلْمَانَ  قَالَ:  قِيلَ لَهُ لَقَدْ عَلَّمَكُمْ نَبِيُّكُمْ كُلَّ شَيْءٍ حَتَّى الْخِرَاءَةَ، قَالَ: أَجَلْ لَقَدْ «نَهَانَا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ بِغَائِطٍ أَوْ بَوْلٍ، وَأَنْ لَا نَسْتَنْجِيَ بِالْيَمِينِ، وَأَنْ لَا يَسْتَنْجِيَ أَحَدُنَا بِأَقَلَّ مِنْ ثَلَاثَةِ أَحْجَارٍ، أَوْ نَسْتَنْجِيَ بِرَجِيعٍ أَوْ عَظْمٍ»

Daripada Salman (al-Farisi): “ada orang berkata kepadanya (Salman): "Sungguh Nabi kamu telah mengajarkan kepada kamu segala sesuatu hingga urusan qadha’ hajat?"

Salman menjawab: "Benar, baginda telah melarang kami menghadap kiblat ketika buang air besar atau buang air kecil; (nabi melarang) kami agar tidak beristinja dengan tangan kanan; (nabi melarang) salah seorang dari kami agar tidak beristinja dengan kurang dari tiga batu atau beristinja dengan najis binatang atau tulang”

 

status hadis: sahih

PENJELASAN HADIS

 

[1] MATAN

 

Dalam hadis ini, dinyatakan bahawa “ada orang berkata kepada Salman”, tanpa dijelaskan siapa orang yang berkata itu.

 

Jika dilihat dalam riwayat muslim, dijelaskan bahawa orang yang berkata itu adalah orang musyrik. Juga dijelaskan bahawa orang musyrik itu bukan sekadar berkata kepada Salman seorang sahaja, bahkan turut ada bersama Salman beberapa orang yang lain.

 

Namun, jika dilihat dalam riwayat Abu Daud ini, seakan-akan orang musyrik itu berkata kepada Salman sahaja.

 

[2] MAKNA HADIS

 

Hadis ini menjelaskan bahawa ada orang musyrik telah berjumpa dengan beberapa orang sahabat termasuk Salman al-Farisi. Mereka memberitahu bahawa Nabi Muhammad saw itu mengajar manusia semua hal, termasuk dalam hal melibatkan qadha’ hajat.

 

Hal itu diperakui oleh Salman al-Farisi yang dia terus menjelaskan bahawa nabi saw mengajar hal melibatkan Qadha’ hajat seperti berikut;

 

a.                  Nabi melarang dari qadha’ hajat sama ada buang air besar atau air kecil dalam keadaan mengadap Qiblat.

b.                  Nabi melarang beristinja’ menggunakan tangan kanan.

c.                   Nabi melarang beristinja’ dengan kadar kurang 3 biji batu.

d.                  Nabi melarang beristinja’ menggunakan tahi kering dan tulang.

 

[3] MAKNA PERKATAAN

 

PERTAMA: Dalam hadis, dinyatakan bahawa orang musyrik memberitahu kepada Salman al-Farisi bahawa Nabi Muhammad saw mengajar semua perkara sehingga hal melibatkan الْخِرَاءَةَ yang diterjemahkan sebagai Qadha’ Hajat.

 

Perkataan الْخِرَاءَةَ ini berasal dari kata خري yang memberi maksud cara dan keadaan qadha’ hajat seperti cara duduk, cara masuk tandas dan sebagainya.

 

Kalau memaksudkan sebagai berhadas, ia digunakan perkataan الخراء

 

Menurut al-Khattabi, yang dimaksudkan dalam hadis ini adalah adab dan cara duduk ketika menyendiri untuk qadha’ hajat.

 

KEDUA: perkataan الإستنجاء berasal dari kata النجوة yang bonggol tanah. Dari permaknaan arab, dari kata النجوة itu melahirkan perkataan الإستنجاء kerana di era arab dahulu, apabila mereka Qadha’ Hajat, mereka akan ke tengah padang pasir dan mencari tanah agak sedikit berbonggol untuk mereka duduk di belakangnya agar terhindar dari dilihat oleh orang.

 

Ada pula berpendapat, perkataan الإستنجاء bermakna mencabut sesuatu dari tempatnya dan membersihkan sehingga tidak kelihatan langsung, seperti mencabut pokok dari sesuatu tempat yang selepas dicabut dibersihkan sehingga di tempat itu seakan-akan tidak ada kelihatan langsung bekas tanaman pokok. Makanya, digunakan dalam maksud membersihkan qubul dan dubur dari najis selesai dari qadha’ hajat.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadiske-6 dijelaskan bahawa nabi saw mengajar membaca doa semasa masuk ke tempat untuk Qadha’ Hajat.

 

Hadis ke-7 pula, dijelaskan bahawa orang musyrik memberitahu kepada Salman bahawa dari sudut pemerhatian mereka, didapati Nabi saw mengajar sehingga dalam qadha’ hajat.

 

Unsur kesamaan antara dua hadis ini adalah, sekecil-kecil perkara dalam qadha’ hajat yang diajar oleh nabi saw adalah berdoa ketika masuk ke tempat Qadha’ hajat.

 

PENGAJARAN

 

[1] MENGADAP KIBLAT SEMASA QADHA’ HAJAT

 

Dalam hadis dijelaskan bahawa Nabi saw melarang dari mengadap qiblat semasa qadha’ hajat. Namun, pemaknaan terhadap melarang itu tidak jelas. Dengan sebab itu, berlaku khilaf dalam kalangan ulama islam seperti berikut;

 

PENDAPAT PERTAMA:

Larangan itu memberi maksud haram. Ini adalah pendapat Imam Abu Hanifah dan Ibn Taimiyyah.

 

Hujah mereka dikuatkan lagi dengan hadis lain—Daripada Abu Ayyub al-Ansari bahawa nabi saw ada berkata:

 «إِذَا أَتَيْتُمُ الغَائِطَ فَلاَ تَسْتَقْبِلُوا القِبْلَةَ، وَلاَ تَسْتَدْبِرُوهَا وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا»

“apabila kamu datangi buang air besar, maka jangan kamu mengadap qiblat dan jangan kamu membelakangkannya, tetapi hendaklah kamu mengadap ke timur atau ke barat”

 

Abu Ayyub menyatakan berdasarkan pengalamannya:

 «فَقَدِمْنَا الشَّأْمَ فَوَجَدْنَا مَرَاحِيضَ بُنِيَتْ قِبَلَ القِبْلَةِ فَنَنْحَرِفُ، وَنَسْتَغْفِرُ اللَّهَ تَعَالَى»

“Kami telah pergi ke Syam, kami dapati tempat qadha’ hajat dibina mengadap ke arah qiblat, maka kami alihkan dan kami memohon ampun dengan Allah” (al-Bukhari, hadis no: 394 | Abu Daud, hadis no: 9)

 

ISTIDLAL: hadis ini nabi menggunakan bentuk perkataan “jangan kamu mengadap” yang memberi maksud larangan. Serta, dalam perkataan Abu Ayyub yang merupakan sahabat Nabi pula menjelaskan bahawa dia memohon ampun dengan Allah, apabila didapati tempat qadha’ hajat penduduk Syam dalam keadaan mengadap qiblat. Dengan ini disimpulkan, hukum qadha’ hajat mengadap arah qiblat adalah HARAM.

 

PENDAPAT KEDUA:

Larangan dalam hadis tidak bersifat mutlak, tetapi muqayyad, iaitu berkaitan dengan di padang lapang dan bukan dalam bangunan.

 

Ini adalah pendapat majoriti ulama termasuk ulama-ulama dalam mazhab maliki, dalam mazhab syafie dan dalam mazhab Hanbali.

 

Hujah mereka adalah hadis ke-13 yang akan dibincangkan akan datang.

 

[2] ISTINJAK GUNA TANGAN KANAN

 

Sama seperti perbahasan di atas, iaitu dalam hadis sekadar menjelaskan bahawa nabi saw melarang beristinjak menggunakan tangan kanan. Namun, tidak dijelaskan larangan tersebut di bawah ketagori apa.

 

PENDAPAT PERTAMA:

Majoriti ulama menganggap, larangan beristinjak menggunakan tangan kanan dalam hadis adalah makruh.

 

Al-Imam al-Khattabi menyatakan, larangan dalam hadis dalam kerangka adab sopan, bukan bermaksud hukum haram.

 

Tambahan pula, tangan kanan digunakan dalam hal-hal yang melibatkan kebersihan seperti makan. Justeru, walaupun tangan kanan yang bersentuh dengan najis boleh dibasuh, tetapi tetap menggunakannya juga boleh dianggap sebagai tidak wajar. Atas alasan itu, dianggap hukum makruh.

 

PENDAPAT KEDUA:

Pendapat Ibn Abd al-Bar, Ibn Taimiyyah, al-Syaukani dan aliran Zahiri bahawa larangan dalam hadis ini adalah haram.

 

Hujah mereka kembali kepada kaedah usul yang menyatakan, asal sesuatu larangan adalah haram selama tidak ada qarinah yang boleh memalingkan hukumnya sebagai tidak haram seperti makruh.

 

Pada mereka, tidak ada sebarang qarinah untuk memalingkan larangan hadis ini kepada makruh. Justeru, dikekalkan kepada hukum asal larangan, iaitu haram.

 

Tambahan pula, mereka melihat pada 3 larangan berbaki dalam hadis yang sama sebagai haram; haram qadha’ hajat mengadap qiblat, haram beristinjak kurang tiga biji batu; haram istinjak dengan tahi atau tulang, makanya mereka simpulkan juga haram juga beristinjak menggunakan tangan kanan.

 

[3] ISTINJAK MENGGUNAKAN TIGA BIJI BATU

 

Dalam hadis, nabi saw melarang beristinjak menggunakan kurang tiga biji batu. Dalam hal ini, terdapat beberapa penjelasan ulama seperti berikut;

 

PERTAMA:

Dalam mazhab Syafie dan Hanbali, syarat beristinjak menggunakan batu adalah seperti berikut:

 

a.                  Perlu menyapu dengan batu pada tempat lubang dubur yang keluar najis itu sehingga bersih.

b.                  Bilangan batu perlu lebih dari kadar 3 biji batu.

 

Disamping hujah dari hadis bab ini, mereka turut kemukakan hujah-hujah tambahan seperti hadis—daripada Aisyah bahawa nabi ada bersabda:

 

إذا ذهب أحدُكم إلى الغائطِ، فلْيذهبْ معه بثلاثةِ أحجارٍ يَستطيبُ بهنَّ؛ فإنَّها تُجزئُ عنه

“apabila seseorang kamu pergi buang air besar, maka hendaklah di bawa bersamanya tiga biji batu yang dia gunakan untuk membersihkannya. Maka itu (tiga biji batu) baru memadai” (Abu Daud, hadis no: 40 | al-Nasaie, hadis no: 44)

 

Hadis lain—daripada Jabir bin Abdullah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

 إِذَا اسْتَجْمَرَ أَحَدُكُمْ فَلْيُوتِرْ

“Apabila seseorang kamu beristinjak menggunakan batu,hendaklah dengan bilangan ganjil (bukan genap)” (Muslim, hadis no: 239)

 

KEDUA:

Mazhab Hanafi dan Maliki mengatakan, perkara utama bagi istinjak adalah bersih, tidak kira dengan batu atau tidak; tidak kira batu yang digunakan itu kurang tiga biji atau lebih.

 

Mereka berhujah lebih kepada maqasid bagi istinjak sahaja, bukan kepada bilangan. Adapun hadis ini menyatakan tiga biji batu, mereka tafsirkan sebagai sunat sahaja.

 

Hujah mereka adalah seperti berikut;

 

Abdullah bin Mas’ud ada berkata:

"أَتَى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الغَائِطَ فَأَمَرَنِي أَنْ آتِيَهُ بِثَلاَثَةِ أَحْجَارٍ ، فَوَجَدْتُ حَجَرَيْنِ ، وَالتَمَسْتُ الثَّالِثَ فَلَمْ أَجِدْهُ ، فَأَخَذْتُ رَوْثَةً فَأَتَيْتُهُ بِهَا ، فَأَخَذَ الحَجَرَيْنِ وَأَلْقَى الرَّوْثَةَ " وَقَالَ : هَذَا رِكْسٌ

“Nabi saw datang untuk Qadha’ Hajat, baginda pun menyuruh aku bahawa membawakan kepadanya tiga biji batu. Aku mendapati dua biji sahaja. Aku cari yang ketiga, aku tidak mendapatinya. Aku pun mengambil satu tahi keras dan aku berikan kepada baginda. Nabi saw mengambil dua biji batu dan melempar buang tahi keras itu. Kata baginda: ini adalah najis” (al-Bukhari, hadis no: 156)

 

ISTIDLAL: hadis ini dijelaskan bahawa Nabi saw hanya menerima dua biji batu, dan melempar buang tahi keras tersebut. Ia menjadi dalil bahawa istinjak menggunakan batu yang kurang dua biji batu pun sudah memadai.

 

Penghujahan ini dibantah dengan menyatakan bahawa dalam riwayat selain al-Bukhari, seperti riwayat Ahmad dan al-Tibrani bahawa hadis ini ada sambungannya, iaitu selepas Nabi saw melempar buang tahi kering tersebut, nabi saw berkata:

إِنَّهَا رِكْسٌ، ائْتِنِي بِحَجَرٍ

“Ia adalah najis. Bawakan kepadaku satu biji lagi” (Ahmad, hadis no: 4299 | Tibrani dalam al-Mukjam al-Kabir, hadis no: 9951)

 

Dalam penghujahan al-Khattabi bahawa menggunakan tiga biji batu itu adalah ta’abbudi sama seperti tiga kali quru’ bagi iddah Wanita. Dalam erti kata yang lain, walaupun rahim Wanita sudah bersih dengan sekali quru’ (haid atau suci), tetapi tetap disuruh agama sebagai tiga kali quru’ kerana terkandung dalam maksud suruhan itu adalah ta’abbud, iaitu ketaatan dan kepatuhan terhadap perintah tuhan, walaupun tidak diketahui sebab dan puncanya.

 

[4] TIDAK ISTINJAK GUNA NAJIS

 

Dalam hadis, nabi saw diberikan tahi kering untuk digunakan istinjak. Namun, ia dilepar buang oleh Nabi seraya berkata: “ini adalah najis”.

 

Hadis ini tidak menjelaskan, apakah berintinjak menggunakan tahi kering itu dapat membersihkan atau tidak?

 

KUPASAN PERTAMA:

Dalam hal ini, Mazhab Syafie, Mazhab Hanbali, Ibn Hazm dan Ibn Abd al-Bar ada menjelaskan bahawa istinjak menggunakan batu adalah soal ta’abbud. Hal ini kerana, kalau dilihat dari sudut bersih, istinjak menggunakan batu dan tahi kering, implikasi kebersihannya sama sahaja. Namun, tidak digunakan oleh Nabi kerana disebalik perbuatan itu ada unsur ta’abbud.

 

KUPASAN KEDUA:

Bagi Mazhab Hanafi dan Maliki, soal istinjak ini tidak lebih sekadar kebersihan sahaja. Dalam erti kata yang lain, jika menggunakan tahi kering untuk beristinjak, itu sudah tercapai maksud kebersihan; ia sama seperti istinjak menggunakan batu juga.

 

Namun, menggunakan itu dianggap sebagai menyalahi keutamaan (khilaf al-Awla), iaitu menyalahi dari perbuatan nabi saw (dibawah maksud makruh).

 

IMPLIKASI HUKUM:

Melihat kupasan ini, dapat dilihat beberapa implikasi hukum berikut:

 

a.                  Istinjak menggunakan selain dari batu, seperti kertas, tisu dan sebagainya.

 

Memandangkan Mazhab Syafie dan Hanbali menyatakan bahawa soal istinjak dengan batu bukan semata-mata soal kebersihan, tetapi soal ta’abbudi juga, makanya dapat disimpulkan bahawa manhaj mereka, istinjak menggunakan tisu tidak memadai.

 

Dalam erti kata yang lain, jika menggunakan tisu itu lebih bersih berbanding batu sekalipun, istinjak itu tidak dianggap sebagai sah lagi. Justeru, menunaikan solat dalam keadaan beristinjak menggunakan tisu menjadikan solat tidak sah.

 

Hal ini berbeza dengan Mazhab Maliki dan Hanafi yang mengatakan soal istinjak adalah soal kebersihan. Adapun tidak menggunakan tahi kering sekadar mengelak perkara makruh sahaja, makanya dalam manhaj mazhab mereka istinjak menggunakan tisu sudah memadai. Apatah lagi, menggunakan tisu itu lebih bersih berbanding menggunakan batu.

 

Dalam erti kata lain, seseorang yang beristinjak menggunakan tisu, lalu dia solat dalam keadaan begitu, solatnya dikira sebagai sah.

 

Penjelasan yang sama dalam hal melibatkan istinjak menggunakan tulang, roti dan sebagainya.

 

b.                  Menunaikan solat jika berisntijak menggunakan tahi kering.

 

Jika dilihat dalam manhaj Mazhab Syafie dan Hanbali, istinjak menggunakan tahi kering adalah tidak sah. Justeru, bagi orang yang solat dalam keadaan dia beristinjak menggunakan tahi kering, solatnya tidak sah, kerana dia masih lagi dianggap tidak bersih dari istinja’.

 

Hal ini sudah pasti berbeza dengan pendekatan Mazhab Maliki dan Hanafi yang menganggap soal istinjak adalah kebersihan. Namun, larangan menggunakan tahi kering sekadar makruh sahaja. Makanya, jika seseorang itu beristinjak dengan tahi kering, lalu dia solat dalam keadaan begitu, solatnya sudah dikira sebagai sah.

 

[5] LARANGAN ISTINJAK MENGGUNAKAN TULANG

 

Dalam hadis, Nabi saw melarang dari istinjak menggunakan tulang. Dalam hadis ini, tidak dijelaskan punca dan sebab disebalik larangan nabi saw itu.

 

Penjelasannya, terdapat dalam hadis yang lain—daripada Abdullah bin Ma’sud bercerita bahawa para jin ada berjumpa dengan nabi saw. mereka meminta ditambahkan makanan. Nabi pun berkata:

 

لَكُمْ كُلُّ عَظْمٍ ذُكِرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ يَقَعُ فِي أَيْدِيكُمْ أَوْفَرَ مَا يَكُونُ لَحْمًا وَكُلُّ بَعْرَةٍ عَلَفٌ لِدَوَابِّكُمْ.

“Kamu mendapatkan setiap tulang yang disebutkan nama Allah atasnya (kerana disembelih), yang mana di tangan kamu lebih banyak menjadi daging dan setiap najis haiwan adalah makanan untuk haiwan tunggangan kamu”

 

Nabi saw pun berkata lagi:

 فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «فَلَا تَسْتَنْجُوا بِهِمَا فَإِنَّهُمَا طَعَامُ إِخْوَانِكُمْ»

“Jangan kamu beristinjak dengan kedua-dunya, kerana kedua-dua itu adalah makanan saudara kamu (jin)” (Muslim, hadis no: 450)

 

Dengan ini disimpulkan bahawa larangan menggunakan tulang untuk istinja’ adalah kerana ia adalah perlu menghormati makanan jin.

 

Apabila hormati makanan jin adalah wajib sehingga tidak boleh digunakan untuk beristinjak, sudah pasti terlebih haram beristinjak menggunakan makanan manusia seperti roti dan sebagainya.

 

Berkenaan sah atau tidak istinjak menggunakan tulang, perbahasannya sama dengan beristinjak menggunakan tahi kering yang sudah dikupas di atas.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[1] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208H)

- حَدَّثَنَا مُسَدَّدُ بْنُ مُسَرْهَدٍ

 

Nama guru Abu Daud ini disebut buat kali ke-3[1]. Dia juga guru Imam al-Bukhari. Penjelasan berkenaan guru Imam Abi Daud yang ini boleh dilihat dalam hadis 2.

 

[2] ABU MUAWIYYAH MUHAMMAD BIN KHOZIM AL-DHORIR (113H-194H)

 أَبُو مُعَاوِيَةَ مُحَمَّدُ بْنُ خَازِمٍ الضرير

 

Dia berasal dari kufah dan berlegar di sekitar Baghdad dan Kufah dan meninggal di Kufah.

 

Ada beberapa kritikan yang dilakukan oleh ulama berkenaan beliau seperti berikut;

 

Pertama, didakwa bahawa beliau seorang penganut Murji-ah. Hal ini mengikut dakwaan ramai ulama seperti Abu Hatim bin Habban al-Basti, Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Zahabi, al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.

 

Lebih berat dari itu, Abu Daud menyatakan bahawa dia adalah ketua penganut Murji-ah di Kufah. Abu Zur’ah al-Razi pula kata, dia bukan sekadar penganut, bahkan menyeru manusia kepada fahaman tersebut.

 

Kedua, didakwa dia seorang mudallis sepertimana kata Ahmad bin Hamzah bin Abi Tahir, al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.

 

Ketiga, didakwa bahawa dia mudhtarib kecuali hadis yang dia ambil dari al-A’mash sahaja, sepertimana kata Ahmad bin Hanbal dan Abdul Rahman bin Yusuf bin Khirash.

 

Keempat, didakwa bahawa dia seorang ada buat silap dan waham dalam periwayatan hadis, sepertimana kata Ibn Hajar al-Asqalani dan Yahya bin Ma’in.

 

Kelima, lebih berat lagi, ada menganggap dia seorang pemungkar hadis, andai dia ambil hadis dari Ubaidullah bin Umar bin al-Khattab, sepertimana kata Yahya bin Ma’in. Dalam kata lain, jika dia ambil hadis dari Ubaidullah, maka riwayatnya itu hendaklah ditolak.

 

Dalam pada itu, terdapat beberapa factor yang menyebabkan riwayatnya diterima dengan alasan berikut:

 

Pertama, dia salah seorang dari rijal kutub sittah.

 

Kedua, beliau diakui seorang yang penghafaz hadis serta tekun, sepertimana kata Abu Hatim bin Habban al-Basti, al-Waqidi dan al-Zahabi.

 

Ketiga, dia disenaraikan juga sebagai salah seorang perawi siqah, sepertimana kata Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.

 

Keempat, yang paling dipercayai adalah apabila dia mengambil hadis dari al-‘Amash (seperti dalam hadis ini), kerana dia amat hafal hadis yang dia belajar dari al-A’mash tersebut. Hal diperakui oleh ramai ulama seperti Ahmad bin Hanbal, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Zahabi, Abdul Rahman bin Yusuf bin Khirash dan Yahya bin Main

 

[3] SULAIMAN BIN MIHRAN AL-A’MASH (61H-148H)

 سليمان بن مهران الْأَعْمَشِ

 

Dia adalah rijal Kutub al-Sittah. Dia dilahirkan di Tabaristan dan meninggal dunia di Kufah. Namun, dikatakan asal dari keturunan Iran. Menurut dakwaan ramai bahawa dia dilahirkan pada hari Saidina Husain dibunuh, iaitu pada 10 Muharram tahun 61 hijrah. Dikatakan juga bahawa bapanya ada di tempat pembunuhan Saidina Husain itu. Dikatakan, dia dilahirkan di perkampungan ibunya di Tabaristan (sekarang dibawah Iran)

 

Semasa kecil, keluarganya telah membawanya berhijrah ke Kufah pada tahun 61H. Ada dakwaan menyatakan, ketika itu dia belum lagi dilahirkan, bahkan masih dalam kandungan ibunya lagi.

 

Dia dikenal sebagai al-‘amash kerana semenjak kecil, dia dihinggapi penyakit mata yang dalam perkataan al-A’mash bermaksud mata selalu kelihatan berair.

 

Dia adalah Tabiin yang digelar oleh al-Zahabi sebagai Syaikh al-Muhaddisin (guru segala ulama hadis).  Dia bukan sekadar alim dalam bidang hadis, malahan alim dalam bidang al-Quran, Qiraat dan ilmu Faraid. Dia terkenal dengan kuat beribadat.

 

[4] IBRAHIM BIN YAZID BIN QAIS AL-NAKHAIE (47H-96H)

 عَنْ إِبْرَاهِيمَ بن يزيد  بن قيس النخعي

 

Ini salah seorang ulama yang terkenal dalam kalangan penuntut ilmu, iaitu IBRAHIM AL-NAKHAIE. Dia terkenal dengan alim dalam bidang hadis, fiqh dan seorang qari dari kufah.

 

Dia berasal dari Yaman dari etnik Al-Nakha’ yang dengan sebab itu beliau disebut sebagai al-Nakhaie. Dia meninggal di kufah, Iraq.

 

Dia adalah anak saudara kepada Alqamah bin Qais al-Nakhaie. Ibunya bernama MULAIKAH BINTI YAZID AL-NAKHAIEYYAH yang merupakan kakak kepada AL-ASWAD dan ABDUL RAHMAN bin YAZID AL-NAKHAIE; kedua-dua ini adalah ulama hadis yang terkenal dan tabiin yang terkenal di kufah.

 

Dia terkenal dengan seorang yang zuhud dan rajin beribadat. Isterinya yang bernama HUNAIDAH pernah bercerita bahawa suaminya itu sentiasa berpuasa dengan puasa Nabi Daud, iaitu berpuasa selang sehari.

 

Dia meninggal semasa pemerintahan al-Walid bin Abdul Malik pada tahun 96 Hijrah, iaitu empat hingga lima bulan selepas kematian al-Hajjaj bin Yusuf al-Saqafi.

 

Rijal kutub al-Sittah. Menurut Abdullah bin Aun bahawa Ibrahim al-Nakhaie antara ulama yang meriwayatkan hadis dengan makna. Dalam pada itu, dia terkenal dengan kefaqihan dan ijtihad.

 

Ada beberapa kritikan berkenaan beliau. Antaranya, andai ada dakwaan mengatakan bahawa dia menerima hadis dari Abu Sa’id al-Khudri, Umar bin al-Khattab, Ali bin Abi Talib, Ibn Mas’ud dan Abu Abdullah al-Jadali, maka dakwaan itu tidak boleh diterima.

 

Al-Hakim pula senaraikan dia salah seorang perawi Mudallis. Ibn Hajar al-Asqalani pula kata, dia banyak melakukan mursal. Pun begitu, al-‘Alai kata bahawa di sana terdapat Jemaah dari kalangan imam-imam hadis menganggap sahih mursal Ibrahim.

 

Abu Hatim kata, Ibrahim memang pernah berjumpa Aisyah, tetapi ketika itu dia masih kecil, iaitu dalam satu ibadat haji yang dia tunaikan bersama dengan bapa saudaranya. Ekoran itu, sebarang hadis yang dikatakan dia ambil dari Aisyah tidak boleh diterima.

 

[5] ABDUL RAHMAN BIN YAZID BIN QAIS AL-NAKHAIE (83H)

عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ يَزِيدَ بن قيس النخعي

 

Salah seorang rijal Kutub Sittah ini, dilahirkan di Yaman dan dibesarkan dan meninggal di kufah.

 

Dia adalah bapa saudara kepada Ibrahim (mak Ibrahim adalah adik perempuan Abdul Rahman).

 

Adik dia adalah AL-ASWAD BIN YAZID AL-NAKHAIE (75H) juga merupakan ulama hadis yang terkenal.

 

Dikatakan dia meninggal di Kufah di era pemerintahan AL-HAJJAJ BIN YUSUF AL-SAQAFI.  

 

[6] SAHABAT: SALMAN AL-FARISI (33H)

سَلْمَانَ الفارسي

 

Dia berasal dari Farsi (Iran). Asalnya, dia beragama majusi. Lepas tu, masuk NASRANI. Dia ke Syam, kemudian ke Yasrib (Madinah).

 

Semasa Nabi sampai di Madinah, dia masih hamba kepada yahudi Bani Quraizah.

 

Menurut ceritanya, asalnya dia ditipu oleh kaum Bani Kalb semasa dia   hendak berpindah ke arab. Dia dibeli oleh seorang yahudi—kemudian dijual pula kepada yahudi bani Quraizah.

 

Dia adalah hamba mukatab, iaitu hamba yang perlu membayar sejumlah bayaran untuk dimerdekakan.

 

Cerita popular tentangnya, idea gali parit dalam perang Khandaq yang berlaku pada tahun ke-5 Hijrah.

 

Selepas wafat Nabi, dia terlibat pembukaan Iraq. Setelah pembukaan Iraq, dia menetap di sana sehingga meninggal dunia, iaitu di era pemerintahan Saidina Osman bin Affan.

 

PERBAHASAN SANAD

 

Hadis ini dinilai sahih dengan alasan berikut:

 [a] semua perawi hadis ini adalah rijal bukhari.

 [b] hadis ini turut diriwayatkan oleh Muslim dan Abu ‘Awamah dalam kitab sahih masing-masing.

 [c] Tarmizi dan al-Daraqutni menilai hadis ini sebagai sahih.

 [d] Arnaut dan Albani juga sependapat dalam menentukan status hadis ini sebagai sahih.

 

TAKHRIJ

 

Muslim (262), al-Tarmizi (16), al-Nasaie (al-Kubra-40), Ibn Majah (316), Musnad Ahmad (23703)



[1] Lihat hadis ke-2 dan ke-4.

No comments:

Post a Comment