[HUBUNGAN TAJUK]
Dalam tajuk lepas, dibincangkan berkenaan
SOLAT TIDAK SEMPURNA JIKA BERWUDUK MENGGUNAKAN NABIZ
Tajuk ini, dijelaskan SOLAT TIDAK SEMPURNA
JIKA SOLAT MENAHAN KENTUT
BAB 43 |
بَابٌ أَيُصَلِّي الرَّجُلُ وَهُوَ حَاقِنٌ؟
[SYARAH TAJUK]
[1] asal makna الحاقن adalah
orang yang menahan kencing. Bagi orang yang menahan berak disebut الحاقب (Ruslan:1/628)
Kata AL-SAHRANPURI pula, kalau
menahan kedua-duanya sekali, ia disebut الحازق.
Kalau dakwaan kata, ia bermaksud menahan kentut (Bazl:1/185)
Abu Daud menggunakan
perkataan الحاقن, kerana kalau solat dalam keadaan tahan kencing pun tak boleh,
maka lebih-lebih tidak boleh jika solat dalam keadaan menahan berak.
Menurut KHITAB
AL-SUBKI pula, ABU DAUD memilih perkataan الحاقن, itu lebih
bersifat umum; iaitu ia boleh digunakan juga untuk menahan berak, sedangkan
perkataan الحاقب tidak digunakan untuk menahan kencing. (Manhal:1/290)
[2] dalam bahasa arab
kontemporari, perkataan الحقن bermaksud injection.
HADIS 88 |
[5]حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ ((بن عبدالله)) بْنُ يُونُسَ ((اليربوعي
| شيخ الشيخين | 132ه – 227ه = 95| الرقم: 69, 71, 81, 88=4))
[4]حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ ((بن معاوية بن حديج | أبو خيثمة الجعفي الكوفي | اتباع
التابعين | محدث الجزيرة | 95ه – 174ه = 79| الجماعة | الرقم: 28, 81,
88=3))
Penduduk Iraq selalu cakap:
اذا مات الثوري ففي
زهير خلف
“Apabila al-Sauri mati, maka
penggantinya adalah ZUHAIR”. (Ruslan:1/620)
[3] حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ ((61ه – 146ه | مدينة, بغداد | الجماعة | الرقم: 41, 50, 88= 3))
[2] عَنْ أَبِيهِ ((عروة بن الزبير | 23ه – 94 ه | مدينة, مكة |
الجماعة | الرقم: 18, 41, 50, 88 = 4))
[1] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِالْأَرْقَمِ ((بن عبد يغوث بن وهب
بن عبد مناف بن زهرة بن كلاب القرشي الزهري | اسلم يوم الفتح | أمه: أُمَيْمَة بنت حَرْب ابن أَبي هَمْهَمَة بن عَبْد
العُزَّى بن عَامِرة ((
Bapanya adalah anak
saudara kepada Aminah binti Wahab, Ibu Nabi saw
Nama penuh [1] AMINAH
BINTI [2] WAHAB BINTI [3] ABDUL MANAF
Nama penuh bapanya; [1] AL-ARQAM BIN [2] ABD
YAGHUS BIN [3] WAHAB BIN [4] ABDUL MANAF
Di zaman nabi, dia
salah seorang penulis surat Nabi saw; iaitu banyak surat-surat yang nabi saw
hantar kepada raja-raja dunia, nabi akan arahkan dia yang menulis surat
tersebut. (Manhal:1/291)
Bahkan, dia juga ada
penulis di era ABU BAKAR AL-SIDDIQ dan UMAR BIN AL-KHATTAB. (Bazl:1/185)
Dalam al-Siyar,
al-Zahabi bawakan riwayat bahawa Saidina Umar pernah berkata:
ما
رأيت أحدًا أخشى لله منه
Dengan sebab itu, pada
era Saidina Umar, dia dilantik menjadi amil Baitul mal. Kemudian disambung
jawatan itu di era pemerintahan Saidina Usman (tawassut:2/629)
Imam malik ada
bercerita bahawa Osman telah haruskan kepadanya mendapat bayaran 30 ribu dirham
wang dari Baitul Mal, tetapi dia tidak mahu terima. Dia berkata:
إنما عملت لله وأجري
علي الله
“aku beramal kerana Allah, dan
balasannya ditentukan oleh Allah” (Ruslan:1/620)
IBN HIBBAN kata dalam
AL-SIQAT bahawa dia meninggal di mekah pada era pemerintahan YAZID BIN
MUAWIYAH, iaitu tahun 64 hijrah. Jenazahnya disembahyangkan oleh ABDULLAH BIN
ZUBAIR dan dia dikebumikan di HUJUN ketika dia berumur 62 tahun.
(Tasawwut:2/630)
Pendapat IBN HIBBAN
ini dibantah oleh WALIYUDDIN AL-IRAQI dengan hujah:
ABDULLAH BIN AL-ARQAM
adalah salah seorang juru tulis Nabi saw. Jika dia meninggal pada waktu umur 62
tahun, pada tahun 64 hijrah, bermakna semasa Nabi saw wafat, umurnya baru 2
tahun. Sudah pasti tidak munasabah bahawa kanak-kanak baru umur 2 tahun pun sudah
menjadi juru tulis Nabi saw. (Tasawwut:2/630)
Justeru, pendapat yang
paling kuat adalah pendapat IBN SAKAN dan Al-BUKHARI bahawa dia meninggal di
era pemerintahan Osman bin Affan. (Manhal:1/291|bazl:1/185)
Dalam Usud al-Ghabah,
Ibn Atsir kata, bahawa sebelum dia meninggal dunia, matanya buta.
[MATAN HADIS 88]
أَنَّهُ خَرَجَ حَاجًّا، أَوْ مُعْتَمِرًا وَمَعَهُ
النَّاسُ، وَهُوَ يَؤُمُّهُمْ، فَلَمَّا كَانَ ذَاتَ يَوْمٍ أَقَامَ الصَّلَاةَ،
صَلَاةَ الصُّبْحِ، ثُمَّ قَالَ: لِيَتَقَدَّمْ أَحَدُكُمْ وَذَهَبَ إِلَى
الْخَلَاءِ، فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
يَقُولُ: «إِذَا أَرَادَ
أَحَدُكُمْ أَنْ يَذْهَبَ الْخَلَاءَ وَقَامَتِ الصَّلَاةُ، فَلْيَبْدَأْ
بِالْخَلَاءِ»
[TA’LIQ
ABU DAUD]
قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَى وُهَيْبُ بْنُ خَالِدٍ ((بن عجلان الباهلي | 107ه – 165ه = 58 |
ابو بكر البصري الكرابيسي | اتباع | الجماعة| الرقم:4 تعليق, 10, 85, 88= 4))
Menurut MUHAMMAD BIN SA’AD,
sebelum dia meninggal dunia, dia dipenjarakan dan matanya buta dalam penjara.
وَشُعَيْبُ بْنُ
إِسْحَاقَ ((بن عبد الرحمن بن
عبدالله بن راشد بن ابي الأشعث | ابو محمد
القرشي الدمشقي البصري| بصري اصلا -ع-م:
الدمشق | 117ه – 189ه = 72 | احتج به الشيخان ووثقوه | الجماعة))
Dia ambil hadis dari
bapanya (ishaq bin Abdul Rahman) dan ABU HANIFAH (80H-150H). Semasa Abu Hanifah
meninggal, dia berumur 32 tahun. Bahkan, dia bermazhab Hanafi (bazl:1/185)
Dia adalah ahli
al-Ra’y, tekan serta amat baik dalam ilmu hadis.
KOMENTAR POSITIF;
(a)
Dianggap siqah oleh ramai ulama, termasuk AL-NASAIE,
IBN MAIN, AL-WAQIDI DAN DUHAIM.
(b) ABU HATIM
kata, dia soduq siqah ma’mun.
(c)
AHMAD kata, dia siqah dan hadisnya amat sahih.
(d) AL-ASQALANI dan ABU DAUD kata, dia siqah dan
seorang penganut MURJIAH.
وَأَبُو ضَمْرَةَ ((أنس بن عياض بن ضمرة, قيل:
عبدالرحمن الليثي المدني |104ه – 200ه = 96 |ع: مدينة, مصر, العراق | متفق علي
الإحتجاج به | الجماعة))
KOMENTAR POSITIF;
(a)
Dianggap siqah oleh IBN ‘ADI,
AL-JURJANI, BISYKAWAL, AL-ASQALANI, ABU HATIM AL-RAZI, AL-ZAHABI, IBN AL-MADINI
& IBN MAIN
(b) ABU ZUR’AH dan NASAIE kata, لا بأس به
(c)
ISHAQ BIN MANSUR dan IBN MAIN
kata, dia صويلح
(d) AL-WAQIDI kata, dia siqah dan banyak hadis.
KOMENTAR PERTENGAHAN;
(e) IBN SA’AD kata, dia siqah yang banyak buat silap.
(f)
MARWAN kata, dia dia siqah
tetapi banyak غفلة pada riwayat hadis
dari penduduk syam.
هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ
أَبِيهِ، عَنْ رَجُلٍ ((مبهم)) حَدَّثَهُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ أَرْقَمَ وَالْأَكْثَرُ ((اكثر الرواة)) الَّذِينَ
رَوَوْهُ، عَنْ هِشَامٍ ((بن
عروة)) قَالُوا:
كَمَا قَالَ زُهَيْرٌ ((في
روايته المتقدمة))
PERBAHASAN
SANAD [88] |
[1]
ARNAUT –SANADNYA SAHIH
(a)
Kata ARNAUT, walaupun Sanad hadis ini guna عن pada Urwah
ambil hadis dari ABDULLAH, tetapi dalam riwayat lain menampilkan dia memang سماع
[2]
ALBANI--SAHIH
(b)
Kata ALBANI, sanadnya ikut syarat bukhari dan muslim.
Begitujuga, al-Hakim dan disepakati sama AL-ZAHABI.
(c)
Hadis ini dinilai sahih oleh TARMIZI, IBN KHUZAIMAH
dan IBN HIBBAN.
[3] KRITIKAN
TERHADAP ALBANI:
(a)
Perawi bernama ZUHAIR,
ALBANI kata, dia adalah BIN MUHAMMAD AL-TAMIMI.
(b) Jika dilihat pada semua ulama-ulama hadis, ZUHAIR di sini adalah BIN
MUAWIYAH.
(c)
ZUHAIR BIN MUHAMMAD (162H),
adalah perawi berasal dari Afghanistan yang pernah sampai ke khurasan, hijaz,
mekah, syam, Turkamanistan dan Damsyiq, sedangkan HISHAM BIN URWAH (61H-146H)
berasal dari Madinah dan berhijrah ke baghdad.
(d) Tambahan pula, sikap ulama terhadap ZUHAIR BIN MUHAMMAD AL-TAMIMI;
a.
ABU AHMAD AL-HAKIM kata, pada
hadisnya ada setengah perawi mungkar.
b.
AL-JURJANI kata, apabila
penduduk Iraq ambil hadis darinya, riwayatnya keakan-akan mustaqim.
c.
AL-BAIHAQI kata, AL-NASAIE
kata, dia tidak kuat.
d.
AL-UQAILI kata, dia dari
kalangan perawi doif.
e.
ABU HATIM kata, hadisnya yang
dia riwayatkan di IRAQ ditolak kerana buruk hafalannya. Riwayat dia secara
hafalan, ada kesalahan. namun, riwayat dari tulisannya, maka itu soleh.
f. ABU HATIM AL-BASTI kata, dia buat silap.
g.
AL-NASAIE kata, dia doif.
[2] KOMENTAR ABU DAUD
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: رَوَى وُهَيْبُ بْنُ خَالِدٍ، وَشُعَيْبُ بْنُ إِسْحَاقَ، وَأَبُو
ضَمْرَةَ، هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ
رَجُلٍ حَدَّثَهُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَرْقَمَ وَالْأَكْثَرُ الَّذِينَ
رَوَوْهُ، عَنْ هِشَامٍ، قَالُوا: كَمَا قَالَ زُهَيْرٌ
Abu Daud menjelaskan
khilaf ulama berkenaan sanad hadis ini:
(a)
ada tiga orang ulama
hadis, iaitu WUHAIB BIN KHALID, SYUAIB BIN ISHAQ dan ABU DHAMRAH bahawa mereka
kata: hadis ini bahawa URWAH bukan ambil terus dari ABDULLAH, tetapi melalui
pertantara dari seseorang yang mubham رجل. Di
sini ada ihtimal bahawa kemungkinan besar semasa musafir itu, URWAH tidak
bersama ABDULLAH. Tetapi, URWAH tahu kisah ini melalui dari seseorang lelaki
yang mubham.
(b) Kebanyakkan ulama riwayatkan hadis ini dari HISHAM BIN URWAH, yang mana
ia ambil hadis dari bapanya. Kemungkinan bahawa URWAH mendengar hadis ini di
peringkat awal dari lelaki mubham, kemudian URWAH mendengar pula kisah itu dari
ABDULLAH pula, sepertimana yang diriwayatkan oleh ZUHAIR BIN MUAWIYAH.
(c)
Maksud dengan kebanyakkan
perawi dalam sanad hadis ini adalah:
a.
MALIK BIN ANAS
b.
SUFYAN BIN UYAYNAH
c.
HAFS BIN GHIYAST
d.
AYUB BIN MUSA
e.
HAMMAD BIN ZAID
f. WAKI’E
g.
ABU MUAWIYYAH
h.
AL-MUFADDHAL BIN
FUDHALAH
i.
MUHAMMAD BIN KINANAH
PENJELASAN
MATAN [88] |
[] Dalam hadis bab, URWAH BIN AL-ZUBAIR bercerita bahawa
ABDULLAH BIN AL-ARQAM menunaikan haji dan umrah yang dalam musafir itu, sahabat
Nabi itu menjadi imam solat Jemaah.
Kalau dilihat dalam riwayat ABD AL-RAZZAQ
AL-SUN’ANI pula, HISHAM BIN URWAH bercerita bahawa mereka keluar untuk
menunaikan ibadat haji (syak rawi: atau umrah) bersama dengan ABDULLAH BIN
AL-ARQAM. Apabila iqamat, ABDULLAH menyuruh mereka solat dan sahabat Nabi itu
pergi untuk menunaikan hajatnya. Apabila dia pulang, baru dia menyebut hadis
Rasulullah saw tersebut.
عَنْ هِشَامِ
بْنِ عُرْوَةَ، قَالَ خَرَجْنَا فِي حَجٍّ - أَوْ عُمْرَةٍ - مَعَ عَبْدِ اللَّهِ
بْنِ الْأَرْقَمِ الزُّهْرِيِّ فَأَقَامَ الصَّلَاةَ، ثُمَّ قَالَ: صَلُّوا
وَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ، فَلَمَّا رَجَعَ قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ، وَأَرَادَ أَحَدُكُمُ
الْغَائِطَ فَلْيَبْدَأْ بِالْغَائِطِ»
PERBEZAAN DENGAN MATAN
HADIS BAB;
(a)
Dalam Riwayat
al-Sun’ani, pencerita hadis ini adalah anak kepada Urwah, iaitu Hisham,
sedangkan dalam riwayat Abu Daud, pencerita itu adalah bapanya, iaitu Urwah bin
al-Zubair. Bermakna, riwayat AL-SUN’ANI adalah mursal.
(b) Dalam riwayat al-Sun’ani, ABDULLAH sebut hadis nabi itu setelah dia
pulang dari qadha’ hajar, sedangkan dalam riwayat Abu Daud, Abdullah sebut
hadis nabi itu sebelum qadha’ hajat.
KESIMPULAN: Riwayat
al-Sun’ani terputus sanad, iaitu tidak menyebut PERAWI antara HISHAM dengan
ABDULLAH. Apatah lagi, HISHAM
dilahirkan pada 61 hijrah, sedangkan ABDULLAH meninggal di era pemerintahan
SAIDINA OSMAN (meninggal 31 hijrah). Dalam perkataan lain bahawa ketika hisham
dilahirkan, Abdullah sudah meninggal lebih kurang 30 tahun yang lalu.
Walaubagaimana pun, dalam KITAB الأحاديث المختارة أو
المستخرج من الأحاديث المختارة مما لم يخرجه البخاري ومسلم في صحيحيهما, al-maqdasi bawakan matan
yang sama yang disandarkan kepada URWAH BIN AL-ZUBAIR;
عَنْ هِشَامِ
بْنِ عُرْوَةَ يَعْنِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ خَرَجْنَا فِي حَجٍّ أَوْ عُمْرَةٍ مَعَ
عبد الله بْنِ الأَرْقَمِ الزُّهْرِيِّ فَأَقَامَ الصَّلاةَ ثُمَّ قَالَ صَلُّوا
وَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عَلَيْهِ وَسلم قَالَ
(إِذا أقميت الصَّلاةُ وَأَرَادَ أَحَدُكُمُ الْغَائِطَ فَلْيَبْدَأْ
بِالْغَائِطِ) – المستخرج من الأحاديث المختارة, 499[1]
[] Abdullah bin Arqam yang sudah menjadi kebiasaannya menunaikan
solat Jemaah dengan KAUMNYA dalam pada dia menjadi imam.
Namun, ada suatu hari bahawa dia rasa mahu
qadha’ hajat, dia menyuruh salah seorang dari kalangan mereka agar maju
kehadapan untuk menjadi imam.
Hal ini kerana, beliau mengamalkan hadis yang
menyuruh agar selesaikan qadha’ hajat terlebih dahulu apabila mahu menunaikan
solat.
[] Kalau dilihat dalam
riwayat al-Tarmizi, matan hadis itu menyatakan bahawa ABDULLAH BIN AL-ARQAM MEMEGANG
TANGAN SALAH SEORANG DARI KALANGAN MEREKA, sedangkan dalam riwayat ABU DAUD
dipamerkan bahawa ABDULLAH BERCAKAP.
Matan hadis riwayat
al-Tarmizi;
قَالَ:
أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ فَأَخَذَ بِيَدِ رَجُلٍ فَقَدَّمَهُ، وَكَانَ إِمَامَ
قَوْمِهِ، وَقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقُولُ: «إِذَا أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ وَوَجَدَ أَحَدُكُمُ الخَلَاءَ فَلْيَبْدَأْ
بِالخَلَاءِ» - الترمذي, 142[2]
[] Dalam matan Abu
Daud, Nabi saw berkata: “apabila seseorang kamu mahu qadha’ hajat”.
إِذَا أَرَادَ
أَحَدُكُمْ أَنْ يَذْهَبَ الْخَلَاءَ وَقَامَتِ الصَّلَاةُ، فَلْيَبْدَأْ
بِالْخَلَاءِ
Dalam matan al-tarmizi
pula, Nabi saw berkata: “apabila solat didirikan dan seseorang kamu dapati
bahawa dia mahu qadha’ hajat”.
إِذَا
أُقِيمَتِ الصَّلَاةُ وَوَجَدَ أَحَدُكُمُ الخَلَاءَ فَلْيَبْدَأْ بِالخَلَاءِ
Dalam matan al-Nasaie
pula, Nabi saw berkata: “Apabila seseorang kamu dapati mahu buang air besar”
«إِذَا وَجَدَ أَحَدُكُمُ الْغَائِطَ فَلْيَبْدَأْ بِهِ قَبْلَ
الصَّلَاةِ» - النسائي, 852[3]
Dalam matan ibn Majah
pula, Nabi saw berkata: Apabila seseorang kamu MAHU buang air besar”
«إِذَا
أَرَادَ أَحَدُكُمُ الْغَائِطَ، وَأُقِيمَتِ الصَّلَاةُ، فَلْيَبْدَأْ بِهِ» - ابن ماجة, 616[4]
KESIMPULAN:
Hadis ini diriwayatkan secara
makna, bukan secara lafaz.
HUBUNGAN
HADIS [88] |
Hadis 87, dijelaskan berkenaan tidak sempurna
mandi wajib menggunakan air nabiz.
Hadis ke-88, dijelaskan bahawa tidak sempurna
solat jika tengah tahan kentut, kencing dan berak.
PENGAJARAN
[88] |
[]
SOLAT JEMAAH KETIKA MUSAFIR
Imam syafie kata, solat Jemaah tetap
ditunaikan, sama ada ketika bermuqim dan juga ketika bermusafir. (Ruslan:1/621)
[]
UZUR-UZUR YANG DIBENARKAN TIDAK SOLAT JEMAAH
AL-NASAIE bawakan hadis ini di bawah كتاب الصلاة di bawah
tajuk “keuzuran untuk meninggalkan solat Jemaah”. Menurut WALIYUDDIN AL-IRAQI,
itu yang lebih layak (Tasawwut:2/630)
[] KETIKA
WAKTU SEMAKIN HAMPIR HABIS
(A) PANDANGAN JUMHUR
Menurut AL-KHATTABI dalam
MAA’LIM AL-SUNAN bahawa andai waktu solat dekat dengan keluar, ketika itu dia hendaklah
solat juga dalam keadaan perut lapar dan rasa mahu qadha’ hajat tersebut.
(Sunan:1/45 | tasawwut:2/636)
Hal ini kerana,
khusyuk ada perkara sunat sedangkan solat di luar waktu adalah haram. Justeru,
mengelak perkara haram lebih didahulukan berbanding mendapat khusyuk dalam
solat (tasawwut:2/636)
Tambahan pula, dalam
hadis:
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ «لَا تُؤَخَّرُ الصَّلَاةُ لِطَعَامٍ وَلَا لِغَيْرِهِ» - ابو داود, 3758[5]
*kata AL-SAHRANPURI, hadis ini
doif.
Menurut IBN RUSLAN, pendapat yang paling sahih
adalah, dia perlu dahulukan solat. (Ruslan:1/622)
(B)
IBN HAZM
Walaupun terpaksa
solat di luar waktu, maka hendaklah dia dahulukan qadha’ hajat dan makan kerana
melihat kepada zahir hadis ini (tasawwut:2/636)
Ini juga pandangan ABU
SA’ID AL-MUTAWALLI (Ulama Mazhab Syafie berasal dari AL-NAISABURI)
(tasawwut:2/645, Manhal:1/296)
[]
IMAM YANG MELAUNGKAN IQAMAT
Pada lafaz hadis: أَقَامَ الصَّلَاةَ،
صَلَاةَ الصُّبْحِ, ada dua maksud:
(a)
Mendirikan solat—iaitu solat subuh.
(b)
Melakukan iqamat.
Dhomir pada اقام adalah
merujuk kepada ABDULLAH BIN AL-ARQAM.
Dari sini, terdapat
khilaf ulama seperti berikut;
(A)
IMAM JUGA IQAMAT
Bagi pemaknaan (b),
menyebabkan ulama fiqh seperti AL-QADHI
ABU AL-TAYYIB, menyatakan bahawa DIGALAKKAN bagi seseorang imam solat
bahawa dia juga yang melaungkan iqamat. Pendapat ini disokong oleh IMAM AL-NAWAWI.
(B) MAKRUH IMAM IQAMAT
Pendapat ini dibantah
oleh AL-RAFIE dengan
anggapan bahawa ia TIDAK DIGALAKKAN. Bahkan, ABU MUHAMMAD AL-BAGHAWI anggap MAKRUH. KHITAB AL-SUBKI pula kata,
keutamaannya adalah orang lain dari imam yang melaunkan iqamat (manhal:1/293)
Hal ini kerana, dia
melihat pemaknaan (a), atau ditakwilkan bahawa BUKAN IBN AL-ARQAM yang iqamat,
tetapi IBN AL-ARQAM suruh orang lain melaungkan iqamat tersebut. Takwilan ini
diasaskan kepada perinsip bahawa muazzin tidak melaungkan iqamat kecuali dengan
keizinan imam terlebih dahulu (Tawassut:2/632)
[]
LANTIK IMAM BUKAN DARI ORANG YANG DIKENALI
Tidak salah lantik imam dari kalangan orang
yang tidak dikenali. Hal ini kerana, dalam matan hadis ini digunakan perkataan: لِيَتَقَدَّمْ
أَحَدُكُمْ—hendaklah salah seorang dari kalangan kamu.
Demikian juga, dalam
riwayat AL-TARMIZI, digunakan lafaz matan: فَأَخَذَ بِيَدِ رَجُلٍ
فَقَدَّمَهُ،--dia memegang tangan mana-mana lelaki, dan dia majukannya (di
tempat imam).
[1] MARFU’:
وَبِه أبنا
أَبُو نعيم أَحْمد بن عبد الله أبنا سُلَيْمَان الطَّبَرَانِيّ ثَنَا إِسْحَاق
الدبر أبنا عبد الرَّزَّاق عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ عَنْ أَيُّوبَ بْنِ مُوسَى عَنْ
هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ يَعْنِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ
[2] MARFU’
حَدَّثَنَا
هَنَّادٌ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ
أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الأَرْقَمِ، قَالَ:
[3] MARFU’
أَخْبَرَنَا
قُتَيْبَةُ، عَنْ مَالِكٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، أَنْ عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ أَرْقَمَ كَانَ يَؤُمُّ أَصْحَابَهُ فَحَضَرَتِ الصَّلَاةُ يَوْمًا
فَذَهَبَ لِحَاجَتِهِ، ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:
[4] MARFU’:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: أَنْبَأَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ
هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَرْقَمَ، قَالَ:
[5] MARFU’:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ بَزِيعٍ، حَدَّثَنَا مُعَلَّى يَعْنِي ابْنَ
مَنْصُورٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَيْمُونٍ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ
أَبِيهِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ
- [حكم
الألباني] : ضعيف
-
إسناده ضعيف، محمد بن
ميمون -وهو الزعفراني الكوفي- اختلف فيه وثقه بعضهم وضعفه آخرون
No comments:
Post a Comment