HADIS 98 |
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، حَدَّثَنَا حَمَّادٌ، أَخْبَرَنِي صَاحِبٌ لِي، عَنْ
هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، أَنَّ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي تَوْرٍ مِنْ شَبَهٍ»
[BIOGRAFI PERAWI]
حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ ((ابو سلمة التبوذكي المنقري | 223ه | البصرة))
[2]
MUSA BIN ISMAIL (223H). Digelar dengan ABU SALAMAH AL-TABUZKI AL-MUNQARI.
Dilahirkan dan meninggal dunia di Basrah.
[3]
Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali ke-10, iaitu hadis ke-3, 10,
54, 56, 64, 65, 73, 85, 96 dan 98.
حَدَّثَنَا حَمَّادٌ ((بن سلمة بن دينار | 91ه – 197ه | البصرة))
[4] HAMMAD BIN SALAMAH
BIN DINAR (91H-197H). dilahirkan dan meninggal dunia di BASRAH.
[5] Nama parawi ini
diulang sebut untuk kali ke-7, iaitu hadis ke-2, 54, 56, 64, 65, 96 dan 98.
أَخْبَرَنِي صَاحِبٌ لِي ((مبهم))
[6] Di sini ada MUBHAM.
Namun, dalam al-Tibrani (al-Mukjam al-Soghir:593):
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ بْنُ
أَشْرَسَ الْمِنْقَرِيُّ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ
هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
قَالَتْ
Dari sanad ini, disebut bahawa
HAMMAD BIN SALAMAH ambil hadis ini dari SYU’BAH. Hal yang sama juga disebut
AL-BAIHAQI dalam AL-SUNAN AL-KUBRA (124(
*Lihat perbahasan
sanad
عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ ((61ه – 146ه |و: المدينة -م: بغداد | الرقم: 4))
[7]
HISHAM BIN URWAH (61H-146H). Dilahirkan di Madinah dan meninggal dunia di
Baghdad.
[8]
Nama perawi ini diulang sebut untuk kali ke-4, iaitu hadis ke-41, 50, 88 dan
98.
أَنَّ عَائِشَةَ ((19 قه – 58ه | الرقم: 16))
[9] AISYAH BINTI ABI
BAKAR AL-SIDDIQ (19SH-58H). dilahirkan di MEKAH dan meninggal dunia di MADINAH.
Pernah sampai ke BASRAH, iaitu ketika tercetus PERANG JAMAL.
[10] Sahabat
ini sudah diulang sebut namanya dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-16, iaitu
dalam hadis ke-18, 30, 33, 34, 40,
42, 50, 51, 52, 53, 56, 77, 89, 92 dan 98.
[11] Dalam sanad ini,
HISHAM ambil hadis dari AISYAH. Jika dilihat dari sudut tarikh, AISYAH
meninggal pada 58 hijrah, sedangkan HISHAM lahir pada 61 hijrah. Bermakna,
HISHAM lahir 3 tahun selepas kematian AISYAH.
Dari sini, dapat
disimpulkan bahawa sanad ini MUNGQATI’ (terputus). (Aun:1/62)
[12] Dalam riwayat (a) AL-TIBRANI
(Al-Mukjam
Al-Soghir:593), (b) AL-BAIHAQI (Al-Sunan Al-Kubra: 124) dan (c) HADIS KE-100
pula, pada sanad itu menggambarkan bahawa HISHAM ambil hadis ini dari BAPANYA
(URWAH BIN AL-ZUBAIR).
عَنْ
هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
قَالَتْ
Jadi, dari sudut ini
pula, didapati hadis ini sahih. Hal ini disepakati oleh ARNAUT dan AL-AZIM
ABADI.
PERBAHASAN SANAD (98) |
[13] ARNAUT—HADIS SAHIH
[14] KOMEN AL-AZIM
ABADI—SAHIH.
(a)
Sanad hadis ini
MUNQATI’, kerana HISHAM tidak pernah berjumpa dengan AISYAH. (Aun:1/62)
(b) Dalam al-Tibrani (al-Mukjam al-Soghir:593):
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ بْنُ
أَشْرَسَ الْمِنْقَرِيُّ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ
هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
قَالَتْ
[15] PERBANDINGAN SANAD:
(a)
Dalam sanad Bab, guru HAMMAD
itu adalah MUBHAM. Tetapi, dalam sanad TIBRANI, ada perawi bernama SYU’BAH.
(b) Dalam sanad Bab, HISYAM ambil terus dari AISYAH, sedangkan dalam sanad
Tibrani, HISHAM ambil dari BAPANYA, bapanya ambil dari AISYAH.
(c)
Demikian juga dalam sanad
AL-BAIHAQI dalam AL-SUNAN AL-KUBRA (124(,
dan juga lihat sanad hadis ke-99.
PENJELASAN MATAN (98) |
أَنَّ
عَائِشَةَ، قَالَتْ «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فِي تَوْرٍ مِنْ شَبَهٍ»
Aisyah berkata:
Aku dan Rasulullah saw selalu mandi dari bejana “tur” dari “syabah”
[16] Dalam riwayat AL-TIBRANI (al-mukjam
al-Soghir:593), ada penambahan matan: فَيَقُولُ: «أَبْقِ لِي
أَبْقِ لِي»--nabi berkata: tinggalkan (air) untuk aku, tinggalkan (air)
untuk aku:
عَنْ عَائِشَةَ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ فِي تَوْرٍ مِنْ
شَبَهٍ فَيَقُولُ: «أَبْقِ لِي , أَبْقِ لِي»
Dalam riwayat
AL-BAIHAQI (AL-SUNAN AL-KUBRA:124) ada penambahan lafaz: يُبَادِرُنِي
مُبَادَرَةً—baginda berebut-rebut dengan aku:
عَنْ
عَائِشَةَ، قَالَتْ: " كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ تَوْرٍ مِنْ شَبَهٍ يُبَادِرُنِي مُبَادَرَةً
[17] Perkataan تور adalah:
(a)
Ibn Hajar dalam AL-HADY AL-SARI, TAUR adalah sebarang
bejana yang digunakan untuk mengisi air, sama ada ia diperbuat dari batu atau
tidak. Ia seperti periuk. Ini juga penjelasan AL-SAHRAMPURI.
(Bazl:1/201)
(b) Ada pendapat
lain kata, ia adalah nama lain bagi الطست.
(c)
Ibn Hajar al-Asqalani kata dalam FATH
AL-BARI, ia seumpama الطست
(d) AL-TAIBI kata,
ia adalah bejana air yang kecil dari tembaga, ataupun dari batu yang digunakan
untuk minum. Kadangkala digunakan juga untuk berwuduk dan makan.
(e) Menurut AL-AZIM ABADI, ia kecil sedikit dari الطست (Aun:1/62)
(f)
Menurut AL-AINI pula,
satu bejana seperti الإجانة—bejana yang digunakan untuk cuci pakaian.
(Aini:1/268)
[18] Perkataan شبه bermaksud:
(a)
Ibn Ruslan kata, bekas tembaga yang warna
merahnya sehingga hampir dengan warna emas.
(b) AL-AZIM ABADI kata, tembaga yang ditempa yang
warnanya seakan-akan emas. (Aun:1/62)
HUBUNGAN HADIS (98) |
Hadis ke-97, dijelaskan
bahawa tidak rata air, wuduk TIDAK SAH.
Hadis ke-98 pula, dijelaskan
bahawa wuduk SAH jika menggunakan bekas air yang diperbuat dari tembaga, bahkan
ia tidak dilarang dalam agama.
PENGAJARAN (98) |
[1] MENGGUNAKAN BEJANA TEMBAGA
[19]
Menurut MAULANA MUHAMMAD AQIL, perbahasan berkenaan menggunakan bejana tembaga
ini dilihat pada dua sudut;
(a) Dari sudut Subut
[20]
MAULANA MUHAMMAD AQIL kata, dalam IBN ABI SYAIBAH ada dinukilkan riwayat yang
disandarkan kepada MUAWIYYAH bahawa berwuduk
dengan bejana tembaga adalah makruh.
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ سُلَيْمٍ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، قَالَ: قَالَ مُعَاوِيَةُ: «نُهِيتُ
أَنْ أَتَوَضَّأَ فِي النُّحَاسِ» - ابن
ابي شيبة, 401
[21] Bahkan, IBN
RUSLAN menyatakan bahawa IMAM AL-GHAZALI menyatakan hukum makruh itu dalam
Ihya. (Dur:1/236)
[22]
KHITAB AL-SUBKI kata, ini juga pendapat IBN UMAR. (Manhal:1/320)
كَانَ ابْنُ
عُمَرَ، «يَغْسِلُ قَدَمَيْهِ فِي طَسْتٍ مِنْ نُحَاسٍ» قَالَ: «وَكَانَ يَكْرَهُ
أَنْ يَشْرَبَ فِي قَدَحٍ مِنْ صُفْرٍ» - مصنف عبد الرزاق, 173[1]
Ibn Umar selalu
membasuh dua kakinya dari tost dari tembaga. Dia berkata: dia tidak suka minum
air dari bekas dari tembaga yang berwarna keemas-emasan.
Dalam Musanaf Ibn Abi
Syaibah:
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ «أَنَّهُ كَانَ لَا يَشْرَبُ مِنْ قَدَحٍ مِنْ صُفْرٍ، وَلَا يَتَوَضَّأُ
فِيهِ» - ابن ابي شيبة, 402[2]
Ibn Umar
tidak minum air dari bekas dari tembaga keemas-emasan, dan dia juga tidak
berwuduk pada tembaga tersebut.
Namun, didapati hadis bab adalah
riwayat yang lebih sahih menggambarkan bahawa berwuduk dengan bejana tembaga
adalah harus. (Dur:1/236)
[23] Berkenaan hadis Ibn Umar itu, KHITAB AL-SUBKI kata,
diihtimalkan bahawa IBN UMAR tidak suka bau tembaga. Pendapat ini sama dengan
AL-AZIM ABADI dalam Aun al-Ma’bud. (Aun:1/62)
(b) Dari sudut pendalilan
[24] Ada setengah ulama lain menyebut bahawa MAKRUH menggunakan
gejana tembaga itu kerana itu adalah sesuatu yang bernilai—ia boleh menyakiti
hati orang fakir.
Atas pendapat ini, bukan sekadar
tembaga, bahkan sebarang alat-alat yang bernilai seperti diperbuat dari berlian
dan sebagainya; hukumnya adalah makruh.
[25] Ada pihak lain berpendapat, makruh itu kerana warnanya
seperti emas sedangan minum dan makan dari bejana emas adalah haram.
Dilihat dari sudut pendapat ini, Ibn Qudamah
menyatakan dalam AL-MUGHNI bahawa harus menggunakan bejana yang diperbuat dari
batu permata, yaqut dan berlian untuk minum dan berwuduk. (Dur:1/236)
[2] HARUS MANDI SUAMI DAN ISTERI DARI SATU BEJANA AIR.
Sudah dibahas dalam
hadis ke-77, 78, 79, 80, 81 dan 82.
No comments:
Post a Comment