ABU
DAUD, HADIS NO: 150 |
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى يَعْنِي ابْنَ سَعِيدٍ، ح
وَحَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا الْمُعْتَمِرُ، عَنِ التَّيْمِيِّ، حَدَّثَنَا
بَكْرٌ، عَنِ الْحَسَنِ، عَنِ ابْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، عَنِ
الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ «تَوَضَّأَ وَمَسَحَ نَاصِيَتَهُ - وَذَكَرَ - فَوْقَ الْعِمَامَةِ»
قَالَ: عَنِ الْمُعْتَمِرِ، سَمِعْتُ أَبِي، يُحَدِّثُ عَنْ بَكْرِ بْنِ
عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ الْحَسَنِ، عَنِ ابْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، عَنِ
الْمُغِيرَةِ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ
يَمْسَحُ عَلَى الْخُفَّيْنِ، وَعَلَى نَاصِيَتِهِ وَعَلَى عِمَامَتِهِ»
قَالَ بَكْرٌ: وَقَدْ سَمِعْتُهُ مِنَ ابْنِ
الْمُغِيرَةِ
GAMBARAN DASAR HADIS 150 |
[1]
Hadis ini sahih dan boleh dibuat hujah.
[2] Hadis
ke-150 ini adalah lanjutan dari hadis ke-149. Kedua-duanya ada kesamaan dalam
hal sapu Khuf. Tetapi, perbezaan kedua-duanya pula adalah seperti berikut;
(1) Dalam hadis 149 dinyatakan bahawa Nabi saw sapu
kepala, sedangkan hadis ini pula disebutkan bahawa nabi saw sapu atas serban.
(2) Dalam riwayat AL-MU’TAMIR, disebutkan bahawa Nabi
saw sapu atas ubun-ubun dan atas serban, sedangkan dalam hadis 149 disebutkan
bahawa Nabi saw sapu kepala.
[3]
Hadis ini disebagai IKTIBAR atau PERBANDINGAN dengan hadis ke-146 & 147
dalam hal-hal berikut;
(1) Sapu atas
serban semasa berwuduk.
(2) Sapu ubun-ubun dan sapu dua khuf semasa berwuduk.
PERBAHASAN SANAD 150 |
[4]
SANAD
|
PERAWI |
TEMPAT |
STATUS |
|
Rasulullah (11H) |
·
Mekah ·
Madinah ·
|
·
Maksum |
7. |
Al-Mughirah bin Syu’bah (23SH – 50H)[1] |
·
Taif (L) ·
Kufah (M) ·
Bahrain ·
Madinah ·
Mekah ·
Basrah |
·
Sahabat |
6. |
Urwah bin Mughirah (90H) [2] |
·
Kufah |
·
Kutub sittah ·
Siqah. |
5. |
Al-Hasan al-Basri (21H – 110H)[3] |
·
Madinah (L) ·
Bashar (M) ·
Kabul ·
Khurasan |
·
siqah |
4. |
Bakr bin Abdillah al-Muzani (108H) |
·
Basrah |
·
Kutub sittah ·
Siqah |
3. |
Sulaiman al-Taimiy. (46H – 143H)[4] |
·
Basrah. |
·
Kutub sittah ·
Siqah |
2. |
Al-Mu’tamir bin Sulaiman (106H – 187H) |
·
Basrah (L -M) ·
Yaman |
·
Kutub sittah ·
Siqah rendah ·
Berkitab. |
Yahya bin Said al-Qattan (110H – 178H)[5] |
·
Iraq ·
Madinah ·
Kufah ·
Basrah ·
Baghdad. |
·
Kutub sittah ·
Siqah tinggi |
|
1. |
Musaddad bin Musarhad (150H
– 228H)[6] |
·
Basrah |
·
Siqah. |
|
ABU
DAUD (202H-275H) |
|
|
[5]
ARNAUT—SANADNYA SAHIH
[6]
ALBANI—ISNADNYA SAHIH
·
Ia
sahih ikut syarat bukhari.
·
Muslim
dan Abu ‘Awanah keluarkan hadis ini dalam kitab sahih masing-masing.
·
Pada
sanad: قَالَ
بَكْرٌ: وَقَدْ سَمِعْتُهُ مِنَ ابْنِ الْمُغِيرَةِ, sanadnya
sahih ikut syarat AL-BUKHARI, bahkan ia dikeluarkan oleh MUSLIM.
[7]
Berkenaan sanad menyebut bahawa AL-HASAN ambil hadis dari anak AL-MUGHIRAH,
para ulama berbeza pendapat; siapa yang dimaksudkan dengan anak kepada
AL-MUGHIRAH itu?
a.
Hamzah
bin al-Mughirah (riwayat al-Baihaqi)
b.
Urwan
bin al-Mughirah (riwayat Muslim)
Menurut
pendapat QADHI IYADH, anak AL-MUGHIRAH yang riwayatkan hadis ini adalah HAMZAH
dengan alasan, perawi yang ambil hadis itu adalah BAKR AL-MUZANI yang tidak
pernah berjumpa dengan URWAH. Ini juga kupasan AL-NAWAWI[7].
Pendapat
ini ternyata berbeza dengan riwayat MUSLIM bahawa beliau pernah riwayatkan
bahawa ada hadis bahawa BAKR AL-MUZANI pernah mengambil hadis dari URWAH.
Walaupun AL-QADHI IYADH mendakwa bahawa MUSLIM waham, tetapi KHITAB AL-SUBKI
menegaskan bahawa MUSLIM tidak waham.
Dalam
sanad hadis ke-149, yang ambil hadis dari al-Mughirah adalah URWAH.
[7]
Dalam sanad hadis ini, ada empat orang tabiin;
1.
Al-Mu’tamir
2.
Bakr
bin Abdillah al-Muzani
3.
Al-Hasan
al-Basri
4.
Hamzah
bin al-Mughirah[8]. (atau:
Urwah bin al-Mughirah).
[8]
BANDINGAN SANAD
|
HADIS 149 |
HADIS 150 |
|
Rasulullah |
|
7. |
Al-Mughirah bin Syu’bah |
|
6. |
Urwah bin al-Mughirah |
|
5. |
‘Abbad bin Ziyad |
AL-Hasan al-Basri |
4. |
Ibn Shihab al-Zuhri |
Bakr bin Abdillah |
3. |
Yunus bin Yazid |
Sulaiman al-Taimiy |
2. |
Abdullah bin Wahb |
Yahya bin Said al-Qattan |
Al-Mu’tamir bin Sulaiman |
||
1. |
Ahmad bin Soleh |
Musaddad bin Musarhad |
|
ABU DAUD |
MATAN 150 |
[9]
Daripada al-Mughirah bin Syu’bah:
عَنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ نَاصِيَتَهُ - وَذَكَرَ - فَوْقَ
الْعِمَامَةِ
Nabi saw berwuduk dan baginda menyapu pada ubun-ubun. (Yahya bin said
al-Qattan menyebut[9]) baginda
menyapu atas serbannya.
[10]
Hadis ini menjadi dalil bahawa Nabi saw sapu sedikit kepala (iaitu: ubun-ubun),
dan berbaki kepala disapu pada serban sahaja[10].
[11] HUKUM
FIQH MAZHAB
A.
Hadis
ini juga adalah dalil, bahawa sapu kepala bagi wuduk, Abu Hanifah fatwakan ¼
kepala sahaja. hal ini kerana, kadar ubun-ubun kepala itu adalah ¼ kepala
sahaja[11].
B.
Nawawi
kata, hadis ini adalah dalil bahawa sapu kepala tidak disyaratkan sapu seluruh
kepala. Memadai dengan sedikit sahaja[12].
C.
Ulama-ulama
Mazhab Syafie menyatakan, hadis ini adalah dalil bahawa sapu serban tanpa sapu
kepala menjadikan wuduk tidak sah[13].
Namun begitu, jika sapu sedikit kepala, lalu mahu sapu pada serban bahawa disunatkan
disapu seluruh serban. Demikian juga, jika memakai tarbus[14].
Ini juga pendapat Mazhab maliki, Abu Hanifah dan kebanyakkan ulama[15].
D.
HANBALI
berpendapat, sapu atas serban tanpa sapu atas kepala walaupun sedikit adalah
memadai dan wuduk sudah sah[16].
MATAN 150 (B) |
[12]
Dalam Jalur AL-MU’TAMIR pula; daripada al-Mughirah:
قَالَ: عَنِ الْمُعْتَمِرِ، سَمِعْتُ أَبِي،
يُحَدِّثُ عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ الْحَسَنِ، عَنِ ابْنِ
الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ، عَنِ الْمُغِيرَةِ أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَمْسَحُ عَلَى
الْخُفَّيْنِ، وَعَلَى نَاصِيَتِهِ وَعَلَى عِمَامَتِهِ
Nabi saw menyapu pada dua khuf, pada ubun-ubun dan pada serbannya.
[13]
Abu Daud bawakan hadis ini dalam tajuk: “sapu pada dua khuf”. Justeru,
murad atau fokus utama dalam perbincangan hadis ini adalah pada sapu khuf yang
ada dalam matan hadis ini ini.
Apatah
lagi, AHMAD memberitahu bahawa terdapat 41 hadis yang menyebut berkenaan sapu
khuf melibatkan sahabat, sama ada secara marfu’ dan secara mawquf[17].
AL-HASAN
AL-BASRI pula kata, terdapat 70 orang sahabat yang menyapu khuf semasa mereka
berwuduk. Menurut ABU AL-QASIM BIN MANDAH, seramai mencecah 80 orang sahabat[18].
[14]
ada dakwaan mengatakan bahawa tidak sabit sapu khuf melibatkan dua orang
sahabat besar, iaitu AISYAH dan ABU HURAIRAH.
AHMAD
jawab:
a.
Dakwaan
yang mengatakan ABU HURAIRAH tidak sabit sapu khuf. Itu dakwaan batil. Hal ini
kerana, riwayat tersebut dikeluarkan oleh IBN ABI SYAIBAH, dia ambil dari HATIM
BIN ISMAIL, dia ambil dari JAAFAR BIN MUHAMMAD, dia ambil dari BAPANYA
(MUHAMMAD), dia kata: berkata ALI BIN ABI TALIB. Sanad ini mengqati’, kerana
MUHAMMAD tidak pernah berjumpa dengan ALI[19].
b.
Dakwaan
bahawa AISYAH ada berkata: potong kaki aku lebih aku suka dari sapu pada dua
khuf. Riwayat ini adalah Batil. IBN HIBBAN kata: muhammad bin Muhajir adalah
pemalsu hadis[20].
[15]
Pada riwayat ini ada penambahan matan dengan menyebut berkenaan sapu khuf.
Dalam sanad ini, Musaddad ambil hadis bukan dari YAHYA BIN SAID, tetapi ambil
dari AL-MU’TAMIR.
Namun
begitu, dalam riwayat MUSLIM dan NASAIE bahawa mereka ambil hadis ini dari
YAHYA BIN SAID yang dalam matan tersebut ada menyebut berkenaan sapu Khuf.
Di
sini, nampak ada kekhilafan antara riwayat ABU DAUD dengan MUSLIM dan NASAIE.
KHITAB
AL-SUBKI kata, kemungkinan khilaf ini berlaku ekoran dari murid Yahya, bukan
dari Yahya [21].
Dalam
Sunan Abi Daud, murid YAHYA adalah MUSADDAD, sedangkan dalam riwayat MUSLIM,
murid YAHYA itu adalah MUHAMMAD BIN BASYYAR dan MUHAMMAD BIN HATIM. Dalam
riwayat TARMIZI, murid YAHYA adalah MUHAMMAD BIN BASYSYAR dan dalam riwayat
NASAIE pula, AMRU BIN ALI. Mereka semua secara jelas menyebut sapu atas serban[22].
MATAN 150 (C) |
قَالَ بَكْرٌ: وَقَدْ سَمِعْتُهُ مِنَ ابْنِ
الْمُغِيرَةِ
[16]
Dalam riwayat al-Baihaqi, hadis ini bahawa BAKR ambil terus dari HAMZAH BIN
AL-MUGHIRAH, tanpa ambil melalui AL-HASAN. Ini sepertimana dalam riwayat
MUSLIM, TARMIZI dan NASAIE[23].
BIOGRAFI PERAWI 150 |
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ
[] MUSADDAD
BIN MUSARHAD (150H-228H). Dilahirkan dan meninggal dunia di BASRAH.
[] Guru
Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali ke-28, iaitu dalam hadis ke-2, 4,
7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81, 97, 103, 104, 111, 116, 118, 119,
126, 130, 132, 134, 135, 138 & 150
حَدَّثَنَا يَحْيَى يَعْنِي ابْنَ سَعِيدٍ،
[]
YAHYA BIN SAID BIN FARRUKH AL-QATTAN[24]
[]
YAHYA BIN SAID BIN FARRUKH AL-QATTAN @ ABU SAID AL-TAMIMI (110H - 178H)
[]
Dia tinggal di iraq. Memandangkan dia pernah belajar dengan Imam Malik,
bermakna dia pernah sampai Madinah; dia pernah belajar dengan Abu Hanifah,
bermakna dia pernah sampai di Kufah dan sekitar Basrah dan Baghdad.
Memandangkan dia adalah guru kepada Ahmad bin Hanbal, bermakna dia pernah
sampai ke Baghdad.
[]
Antara ulama yang mendapat jolokan AMIRUL MIKMININ FI AL-HADIS.
[]
AL-HAFIZ IBN AMMAR pernah kata: kalau dilihat pada pakaiannya, tidak diketahui
dia seorang alim. Namun, apabila dia buka mulut, para fuqaha terdiam.
[24]
Cucunya, iaitu AHMAD BIN MUHAMMAD BIN YAHYA AL-QATTAN kata, atuknya tidak suka
bergurau, tidak pernah ketawa; sekadar senyum sahaja, tidak pernah masuk bilik
air (Hammam). Dia selalu memakai inai pada rambutnya.
[]
Rijal al-Kutub al-Sittah.
[]
KOMENTAR POSITIF;
A.
Dianggao
dhobit oleh AHMAD, AL-NASAIE dan IBN HIBBAN.
B.
AL-IJLI
kata, dia tidak riwayat hadis kecuali dia pastikan bahawa dia ambil riwayat itu
dari siqah.
C.
AL-DARAQUTNI
kata, kalau dia rasa sangsi, pasti dia tidak akan riwayatkan hadis itu.
[]
Namanya disebut untuk kali ke-5, iaitu hadis ke-70, 74, 89, 143, 146 & 150
الْمُعْتَمِرُ
[]
AL-MU’TAMIR BIN SULAIMAN BIN TORKHAN AL-TAIMIY @ ABU MUHAMMAD AL-BASRI (106H-
187H) – Atba’ al-Tabiin.
[] Dia
ulama Hadis di zamannya yang tinggal di Basrah, kemudian berpindah ke Yaman.
Dia meninggal di basrah di era pemerintahan Harun al-Rashid.
[]
Kutub sittah
[]
KOMENTAR
A.
Dianggap
siqah oleh oleh IBN SA’AD, ABU HATIM, IBN MA’IN & AL-IJLI.
B.
ZAHABI kata, dia imam,
hafiz dan Qudwah. Di waktu lain pula kata, dia imam, hujah, zuhud, ahli ibadat
dan mempunyai kelebihan besar.
C.
ABU HATIM kata, dia
siqah soduq.
D.
NAWAWI kata, ulama
ijmak bahawa dia siqah dan kemuliaannya.
E.
AL-ZARKALI kata, dia
adalah ulama hadis di basrah pada zamannya.
F.
Ibn Kharrasy kata, dia
soduq yang buat silap, iaitu apabila dia bercerita dengan hafalannya. Namun,
jika dia bercerita secara berkitab, maka dia siqah.
G.
Yahya bin Sa’id al-Qattan
kata, dia buruk hafalan.
[]
SULAIMAN BIN TORKHAN طرخان @ ABU
AL-MU’TAMIR AL-BASRI (46H - 143H)[25]
- Tabiin
[] Dia
adalah bapa kepada AL-MU’TAMIR BIN SULAIMAN[26]
[] Dia
meninggal di Basrah ketika umurnya 97 tahun[27].
[]
Dinisbahkan kepada Bani Taym kerana dia tinggal bersama dengan mereka[28],
bukan kerana dia dari Bani Taym[29].
[] menurut
IBN MANJUWAIH, bapanya, asalnya adalah hamba mukatab kepada Bani Qurrah. Ibunya
pula, asalnya hamba mukatab kepada Bani Salim. Ibunya lebih awal dimerdekakan
berbanding bapanya. Semasa Sulaiman dilahirkan, ibunya sudah merdeka.
[] Dia
adalah Imam masjid di Basrah, dan amat benci kepada fahaman Qadariyyah.
[] Dia
terkenal sebagai ahli ibadat di Basrah dan orang saleh[30].
[]
ketaqwaannya dapat digambarkan seperti berikut;
a.
menurut
anaknya, iaitu MUKTAMIR BIN SULAIMAN: bapaku amalkan puasa Nabi daud selama 40
tahun
b.
MUHAMMAD
BIN SAAD AL-BAGHDADI ada bercerita bahawa menjadi kebiasaannya bahawa pada
setiap malam dia dan anaknya akan jelajah satu masjid demi satu masjid untuk
tunaikan solat tahajud. Hal itu berlaku sehingga ke subuh.
c.
AL-QATTAN
kata, aku tidak pernah duduk dengan orang yang amat takut kepada Allah seperti
SULAIMAN AL-TAIMIY[31].
d.
Menurut
anaknya, Apabila bapanyanya berbual, tiba-tiba orang menyebut nama Nabi
Muhammad. Wajah bapanya itu akan berubah.
e.
Semasa
hampir dengan kematian, dia berkata kepada anaknya: wahai mu’tamir, sebutkan kepadaku
perkara rukhsah dalam agama agar aku berjumpa dengan Allah dalam keadaan aku
bersangka baik dengan Allah.
f.
HAMMAD
BIN SALAMAH kata, 20 tahun dia tidur dalam keadaan tidak berbaring (tidur
sambil duduk).
[] IBN
AL-MADINI kata, dia mempunyai lebih dua ratus hadis.
[]
KOMENTAR
A.
Kutub
Sittah[32].
B.
Dianggap
siqah oleh AHMAD, NASAIE, IJLI, IBN HIBBAN[33],
IBN SAAD[34].
C.
IBN
HIBBAN kata, dia ahli ibadat di basrah dan orang saleh. Siqah, itqan, hafiz dan
kuat amal sunnah[35].
D. IBN SAAD kata, dia siqah dan banyak riwayatkan
hadis[36].
E.
IBN MAIN
kata, dia selalu tadlis[37].
F.
SYU’BAH
kata, aku tidak pernah nampak orang yang amat membenarkan Nabi saw berbanding
SULAIMAN AL-TAIMIY. Hal ini kerana, apabila diceritakan hadis dari Nabi, pasti
mukanya akan berubah.
[] Namanya
diulang sebut untuk kali-2, iaitu hadis ke-70 dan 150.
بَكْرٌ
[]
BAKR BIN ABDULLAH AL-MUZANI[38]
@ ABU ABDILLAH BIN MUDHAR AL-BASARI (108H[39])
– tabiin.
[]
dia dilahirkan di Basrah dan tinggal di situ.
[]
IBN AL-MADINI kata, dia ada lebih 50 hadis.
[]
dia seorang ahli ibadat. Sempat berjumpa dengan ABDULLAH BIN MA’QIL.
[]
HUMAID AL-TUFAILI kata: Bakr orang yang doanya mustajab. Dia tinggal di Basrah.
HUMAID
AL-TUFAIL cerita bahwa BAKR ada berkata: Aku harap aku hidup seperti orang kaya
dan mati seperti orang miskin. Dia selalu memakai kiswah dan duduk berbual
bersama mereka. Dia cakap: aku mahu gembira dengan caraku ini.
SULAIMAN
AL-TAIMIY pernah cerita: Kiswahnya sebanyak 4 ribu. Ibunya orang senang.
Suaminya pula orang yang banyak harta.
[]
KOMENTAR
A.
Kutub
sittah.
B.
Dianggap
siqah oleh IBN HIBBAN, IBN MAIN dan NASAIE.
C.
ABU
ZURAH kata, dia siqah ma’mun.
D.
IBN
SAAD kata, dia siqah, sabat, ma’mun, hujah dan faqih.
E.
IJLI
kata, seorang penduduk basrah, tabiin dan siqah.
F.
IBN
SAAD kata, dia siqah, sabat, banyak riwayatkan hadis, hujah dan faqih.
الْحَسَنِ
[]
AL-HASAN BIN YASAR ABI AL-HASAN AL-BASRI (21H-110H) – tabiin.
[]
dia dilahirkan di Madinah dan meninggal dunia di Basrah. Dia pernah sampai
Kabul, Khurasan dan Basrah.
[]
Bapanya adalah bekas hamba kepada Zaid bin Sabit[40].
[]
Dia adalah anak susunan kepada Ummu Salamah.
[]
Dia dilahirkan di akhir khilafah umar bin al-Khattab.
[]
namanya diulang sebut untuk kali-3, iaitu hadis ke-17, ke 27 dan 150.
ابْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ
[]
HAMZAH BIN AL-MUGHIRAH AL-SAQAFI ATAU URWAH[41]
HAMZAH
(91H) – tabiin.
[]
tinggal di kufah.
[]
KOMENTAR
A.
Rijal
Muslim, Nasaie dan Ibn majah.
B.
Dianggap
siqah oleh IJLI, ZAHABI, ASQALANI, IBN HIBBAN.
[]
KOMENTAR
A.
Dianggap
siqah oleh IJLI, IBN HIBBAN[42].
[]
URWAH BIN AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH AL-SAQAFI @ ABU YA’FUR[43]
AL-KUFI (90H[44]) –
TABIIN.
[]
Dia adalah anak kepada AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH yang merupakan sahabat Nabi.
[]
Dia meninggal dunia di Kufah.
[]
Khalifah bin Khayyat kata, Hajjaj lantik dia jadi gabenor di Kufah. Hal itu
disebut oleh IBN HIBBAN dalam AL-SIQAT[45].
[]
KOMENTAR
A.
Kutub
sittah.[46]
B.
Dianggap
siqah oleh IBN HIBBAN, ASQALANI dan AL-JILI.
C.
AL-IJLI
kata, dia tabiin siqah[47].
الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ
[]
MUGHIRAH BIN SYU’BAH BIN ‘AMIR BIN MAS’UD AL-SAQAFI @ ABU ABDILLAH/ABU ISA
(23SH-50H)
[]
Dia dilahirkan dia kalangan Saqif di Taif. Dibesarkan di situ. dan meninggal di
kufah ketika umurnya 70 tahun kerana penyakit taun. Dia pernah sampai ke
Bahrain, Madinah, Mekah dan Basrah.
[]
dia digelar sebagai salah seorang DUHAT AL-ARAB (Cerdik pandai arab); iaitu
MUAWIYAH BIN ABI SUFYAH, AMRU BIN AL-AS, AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH dan ZIYAD.
[]
Dia memeluk islam pada tahun tercetuskan perang khandaq (5 Hijrah), iaitu
selepas dia bersama dengan BANI MALIK ke mesir dan 13 orang dari BANI MALIK di
bunuh oleh raja muqawqis. dia salah seorang terlibat dalam sejarah SULH
AL-HUDAIBIYYAH.
[]
matanya buta sebelah dalam perang yarmuk. Dia terlibat dalam sejarah
AL-QADISIYYAH, NAHAWAND, HAMZAN dan sebagainya.
[]
Di era Umar, beliau dilantik menjadi gabenor basrah. Namun, dia digugurkan
kerana ada orang saksikan bahawa dia berzina.
Kemudian
dia dilantik menjadi gabenor di Kufah. Dia kekal di situ sehingga Saidina Umar
dibunuh. Di era Osman, dia disambung jawatan tersebut sehingga Osman
menggugurkan jawatannya.
[]
Semasa Muawiyah menjadi khalifah, Muawiyah lantik AMRU BIN AL-AS jadi gabenor
di kufah dan anaknya, ABDULLAH BIN AMRU di mesir. Al-Mughirah pun berjumpa
dengan Muawiyah dan menyatakan: Wahai Amirul Mukminin, tindakan kamu lantik
Amru di Kufah dan anaknya di Mesir, umpama kamu berada antara dua bahu singa.
Muawiyyah
pun minta pandangan Mughirah. Makanya, mughirah mencadangkan agar kedua-dua
anak beranak itu berada di mesir, dan lantik Mughirah sebagai gabenor di Kufah.
Dengan cadangan itu, Muawiyah lantik Mughirah jadi gabenor di Kufah sehingga
dia wafat di situ.
[]
Dia terlibat dalam peerang Yamamah, terlibat dalam Fath al-Syam, iraq. Umar
lantik dia jadi Gabenor di basrah.
Selepas itu, terlibat dalam Fath MISAN (selatan Iraq), HAMZAN (iran) dan
beberapa buah negara.
[]
Semasa sejarah perjanjian Hudaibiyyah, Urwah bin Mas’ud dihantar oleh Quraish
berjumpa dengan Nabi saw. Semasa dia bercakap dengan Nabi, dia menyentuh
janggut Nabi. Mughirah ketika itu memakai topeng perang berdiri. Dia menepis serta berkata
kepada Urwah: turunkan tangan kamu sebelum pedang ini sampai kepada kamu. Urwah
pun tanya Nabi saw: siapa ini wahai
Muhammad? Dia amat keras. Nabi saw jawab: itu orang dari keturunan kamu
(Saqafi)[48].
[]
Nama sahabat ini diulang sebut untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-149 dan 150.
[1] namanya diulang sebut untuk kali ke-2, iaitu hadis
ke-149 dan 150
[2] namanya diulang sebut untuk kali ke-2, iaitu hadis
ke-149 dan 150
[3] namanya diulang sebut untuk kali-3, iaitu hadis
ke-17, ke 27 dan 150.
[4] Namanya diulang sebut untuk kali-2, iaitu hadis ke-70
dan 150.
[5] Namanya disebut untuk kali ke-5, iaitu hadis
ke-70, 74, 89, 143, 146 & 150
[6] Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali
ke-28, iaitu dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81,
97, 103, 104, 111, 116, 118, 119, 126, 130, 132, 134, 135, 138 & 150
[7] Manhal:2/108
[8] Ruslan:2/136
[9] Aun:1/90
[10] Manhal:2/108
[11] Manhal:2/108
[12] Manhal:2/109
[13] Manhal:2/109
[14] Ruslan:2/138
[15] Ruslan:2/138
[16] Manhal:2/109
[17] Ruslan:2/137
[18] Ruslan:2/137
[19] Ruslan:2/138
[20] Ruslan:2/138
[21] Manhal:2/108
[22] Bazl:2/8
[23] Aun:1/90
[24] Bazl:2/7
[25] Manhal:2/107
[26] Bazl:2/7
[27] Manhal:2/107 | Bazl:2/7
[28] Manhal:2/107
[29] Bazl:2/7
[30] Bazl:2/7
[31] Manhal:2/107
[32] Manhal:2/107
[33] Manhal:2/107
[34] Bazl:2/7
[35] Bazl:2/7
[36] Manhal:2/107
[37] Manhal:2/107 | Bazl:2/7
[38] Manhal:2/108
[39] IBN
AL-MADINI kata, tahun 106
[40] Ruslan:2/136
[41] Manhal:2/108
[42] Manhal:2/108
[43] Ada baca dengan ABU YAAQUB. Aini:1/350
[44]AL-SAHRAMPURI
kata, dia meninggal atas tahun 90 hijrah. Bazl:2/4. Ada pula kata, tahun 87
Hijrah.
[45] Bazl:2/4
[46] Ada baca dengan ABU YAAQUB.
Aini:1/350
[47] Bazl:2/4
[48] Maghazi al-waqidi, 2/595
No comments:
Post a Comment