ABU
DAUD, HADIS NO: 154 |
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الدِّرْهَمِيُّ، حَدَّثَنَا ابْنُ دَاوُدَ، عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ، أَنَّ جَرِيرًا، بَالَ،
ثُمَّ تَوَضَّأَ فَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَقَالَ: مَا يَمْنَعُنِي أَنْ
أَمْسَحَ وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَمْسَحُ قَالُوا: إِنَّمَا كَانَ ذَلِكَ قَبْلَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ، قَالَ: مَا
أَسْلَمْتُ إِلَّا بَعْدَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ
GAMBARAN DASAR HADIS 154 |
[1] Walaupun
hadis ini ada perawi doif bernama BUKAIR BIN ‘AMIR, tetapi ia dianggap sahih
kerana ada mutaba-ah yang sahih.
[2]
Abu Daud bawakan hadis ini berfokuskan pada;
a.
JARIR sapu khuf kerana melihat
amalan itu dilakukan oleh Nabi saw.
b.
Jarir masuk Islam agak lewat.
Justeru, hukum sapu khuf TIDAK MANSUKH sepertimana didakwa ahli-ahli bid’ah.
[3] Pengajaran
lain: Salah satu keadah penelitian hadis adalah melihat tarikh.
PERBAHASAN SANAD 154 |
[4]
SANAD
|
PERAWI |
TEMPAT |
STATUS |
|
Rasulullah (11H) |
-
Mekah -
Madinah |
-
Maksum -
Perbuatan |
5. |
Jarir bin Abdillah al-Bajali (51H) |
-
Mekah -
Kufah -
Qarqisiyyah, Syam
(M) |
-
Sahabat |
4. |
Abu Zur’ah @ haram هرم bin
Amru bin Jarir bin Abdillah al-Bajali (91H) |
-
Kufah |
-
Siqah pertengahan |
3. |
Bukair bin ‘Amir (60H – 160H) |
-
Kufah |
-
Rijal Muslim -
Siqah rendah. |
2. |
Abdullah bin Daud (126H – 213H) |
-
Kufah -
Syu’bah -
Basrah |
-
Rijal Bukhari -
Siqah tinggi. |
1. |
Ali bin al-Husain al-Dirhamiy (253H) |
-
Basrah |
-
Siqah pertengahan |
|
ABU DAUD (202H – 275H) |
|
|
[5] ARNAUT—HADIS
SAHIH
-
Ada perawi DOIF bernama BUKAIR
BIN ‘AMIR AL-BAJALI.
-
Namun, dianggap sahih kerana ia
ada mutaba-ah yang sahih, iaitu Ibrahim bin Adham dan Khalid al-Hazza’
|
ABU DAUD 154 |
BUKHARI 387 |
MUSLIM 272 |
IBN MAJAH 543 |
TIBRANI 7143 |
|
Rasululah |
||||
6. |
Jarir al-Bajali |
||||
5. |
Abu Zur’ah bin Amru bin Jarir |
Hammam bin al-Harith |
Ibn Sirin |
||
4. |
Bukair bin ‘Amir |
Ibrahim |
Khalid al-Hazza’ |
||
3. |
Ibn Daud |
Al-A’masyh. |
Harb bin Suraij |
||
2. |
Ali bin al-Husain al-Dirhami |
Syu’bah |
Abu Muawiyah Waki’ |
Waki’ |
Syaiban bin Farrukh. |
1 |
|
Adam |
Yahya bin Yahya al-Taimiy Ishaq bin Ibrahim Abu Kurab Abu Bakar bin Abi Syaibah |
Ali bini Muhammad |
Muhammad bin Nuh Bin Harb. |
[6]
ALBANI—HADIS HASAN
-
Dianggap sahih oleh IBN KHUZAIMAH
dan AL-HALIM disepakati oleh AL-ZAHABI.
-
Sanad ini hasan kerana MUTABA-AH.
Semua rijalnya siqah kecuali BUKAIR BIN ‘AMIR yang dia MUKHTALAF FIH.
o
AL-AJURRI kata, dia tidak matruk.
o
IBN ADI kata, dia tidak banyak
riwayat. Riwayatnya sedikit. Aku tidak dapati baginya ada hadis yang matan
mungkar. Dia antara orang yang dicatat hadisnya.
MATAN 154 (A) |
أَنَّ جَرِيرًا، بَالَ ثُمَّ
تَوَضَّأَ فَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ
Sesungguhnya Jabir kencing,
kemudian beliau berwuduk, lalu beliau sapu pada dua khuf
[7] Dalam riwayat Ibn Majah
bahawa IBN HAMMAM BIN AL-HARITH digunakan lafaz;
عَنْ هَمَّامِ بْنِ الْحَارِثِ،
قَالَ: بَالَ جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، ثُمَّ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى
خُفَّيْهِ
Perbezaan
matan:
c.
Abu Daud guna lafaz فَمَسَحَ
sedangkan dalam lafaz Ibn Majah guna lafaz وَمَسَحَ.
Demikian juga dalam riwayat al-Bukhari
(387) dan Muslim (272).
d.
Abu Daud guna lafaz عَلَى الْخُفَّيْنِ, sedangkan dalam lafaz Ibn Majah guna
lafaz عَلَى خُفَّيْهِ. Demikian juga dalam riwayat al-Bukhari (387) dan Muslim (272).
[8]
Dalam riwayat AL-BUKHARI;
عَنْ هَمَّامِ بْنِ الحَارِثِ،
قَالَ: رَأَيْتُ جَرِيرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بَالَ، ثُمَّ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ
عَلَى خُفَّيْهِ، ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى - البخاري, 387
Perbezaan matan;
a.
Dalam Abu Daud tidak disebut رَأَيْتُ
جَرِيرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بَالَ
b.
Dalam riwayat Abu Daud TIDAK ADA lafaz: ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى
[9] ASBAB AL-WURUD – daripada Muhammad bin Sirin, daripada
Jarir bin Abdillah al-Bajali:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ، عَنْ جَرِيرِ بْنِ
عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيِّ: أَنَّهُ كَانَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَذَهَبَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَبَرَّزُ، فَرَجَعَ، فَتَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ
- المعجم الأوسط, الطبرني, 7143
Dia bersama Rasulullah saw dalam haji Wada’. Nabi saw
pun pergi jauh dari orang untuk qadha’ hajat. Baginda pun datang kembali lalu
berwuduk, dan sapu pada dua khuf baginda”[1]
[10] Hadis ini adalah dalil bagi AL-SYA’BI, AL-HAKAM,
HAMMAD dan ISHAQ bahawa sapu khuf lebih afdhal berbanding basuh dua kaki ketika
berwuduk[2].
Hujah
mereka adalah seperti berikut;
a.
Dalam hadis—daripada IBN UMAR
bahawa Rasulullah saw bersabda;
عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ اللهَ يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى
رُخَصُهُ، كَمَا يَكْرَهُ أَنْ تُؤْتَى مَعْصِيَتُهُ
– احمد, 5866
“Sesungguhnya
Allah suka mengambil rukhsah sepertimana Allah tidak suka maksiat dilakukan”
b.
Tindakan itu menyalahi pendapat
ahli Bid’ah[3].
MATAN 154 (B) |
وَقَالَ: مَا يَمْنَعُنِي أَنْ
أَمْسَحَ وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَمْسَحُ
Dia berkata: apa pula yang
melarang aku menyapu (dua khuf) kerana sesungguhnya aku nampak Rasulullah saw
sapu (dua khuf)
[11] Dalam
matan riwayat Ibn Majah;
فَقِيلَ لَهُ: أَتَفْعَلُ هَذَا؟
قَال: وَمَا يَمْنَعُنِي وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَفْعَلُهُ
Perbezaan
matan:
a.
Dalam matan Abu Daud TIDAK ADA
lafaz: فَقِيلَ لَهُ: أَتَفْعَلُ هَذَا؟.
Sama juga dalam riwayat Muslim (272)
b.
Dalam Matan IBN MAJAH tidak ada
lafaz ini: أَنْ أَمْسَحَ
c.
Matan Abu Daud guna lafaz: يَمْسَحُ, sedangkan dalam matan Ibn Majah guna lafaz:
يَفْعَلُهُ
[12]
Dalam riwayat AL-BUKHARI;
فَسُئِلَ، فَقَالَ: رَأَيْتُ
النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَنَعَ مِثْلَ هَذَا – البخاري, 387
“beliau
(Jarir) ditanya. Beliau pun jawab: Aku nampak Nabi saw lakukan seperti ini.
Dalam
riwayat Abu Daud tidak ada lafaz ini.
[13]
Dalam riwayat MUSLIM pula;
عَنْ هَمَّامٍ، قَالَ: بَالَ
جَرِيرٌ، ثُمَّ تَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ، فَقِيلَ: تَفْعَلُ هَذَا؟
فَقَالَ: نَعَمْ
Perbezaan
matan: dalam riwayat Abu Daud, al-Bukhari dan Ibn Majah tidak ada lafaz: فَقَالَ: نَعَمْ
[14] Dalam riwayat AL-TABARANI
melalui jalur AL-‘AMASH bahawa yang bertanya itu adalah HAMMAM BIN AL-HARITH.
Namun, ada setengah perawi bantah dapatan tersebut[4].
MATAN 154 (C) |
قَالُوا: إِنَّمَا كَانَ ذَلِكَ قَبْلَ نُزُولِ
الْمَائِدَةِ
Mereka (orang yang berada di
keliling Jabir[5]) berkata:
Itu (sapu Khuf) berlaku sebelum turun surah al-Maidah.
[15]
Orang keliling Jabir dakwa bahawa sapu Khuf melibatkan Nabi saw itu berlaku
sebelum turun ayat wuduk (Surah al-Maidah, ayat 6).
MATAN 154 (D) |
قَالَ: مَا أَسْلَمْتُ إِلَّا
بَعْدَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ
Dia berkata: Aku tidak masuk
islam kecuali selepas turun surah al-Maidah
[16]
Menurut ARNAUT, ini bukan perkataan JARIR, tetapi ini TASARRUF AL-RAWI[6].
Dakwaan ini munasabah jika dilihat pada riwayat-riwayat berikut;
A.
Dalam riwayat IBN MAJAH,
disebutkan:
قَالَ إِبْرَاهِيمُ: كَانَ يُعْجِبُهُمْ
حَدِيثُ جَرِيرٍ، لِأَنَّ إِسْلَامَهُ كَانَ بَعْدَ نُزُولِ الْمَائِدَة – ابن
ماجة, 543
B.
Hampir sama juga dalam riwayat al-Bukhari;
قَالَ إِبْرَاهِيمُ: «فَكَانَ يُعْجِبُهُمْ لِأَنَّ
جَرِيرًا كَانَ مِنْ آخِرِ مَنْ أَسْلَمَ» - البخاري, 387
C.
Dalam riwayat MUSLIM, disebutkan
bahawa yang menyebut komentar IBRAHIM itu adalah AL-‘AMASH;
قَالَ الْأَعْمَشُ: قَالَ إِبْرَاهِيمُ: «كَانَ
يُعْجِبُهُمْ هَذَا الْحَدِيثُ لِأَنَّ إِسْلَامَ جَرِيرٍ، كَانَ بَعْدَ نُزُولِ
الْمَائِدَةِ»
[17] Maksud dengan Surah
al-Maidah dalam konteks hadis adalah merujuk kepada AYAT WUDUK (ayat ke-6),
iaitu ayat yang menyebut bahawa kaki dibasuh. Bukan semua ayat dalam surah
al-Maidah. Hal ini kerana Ayat ke-3 surah al-Maidah ini diturunkan pada hari
Arafah pada haji Wada’ tahun 10 Hijrah, iaitu ayat[7];
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ
دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ
دِينًا (3) المائدة
[18] Hadis ini mahu
menjelaskan bahawa pada era sahabat sudah ada penafikan kewujudan amalan sapu
Khuf. Lalu dibantah oleh JARIR AL-BAJALI yang merupakan sahabat Nabi yang masuk
islam selepas turun ayat wuduk[8];
iaitu dia masuk Islam tahun 10 hijrah, sedangkan ayat wuduk turun ketika PERANG
AL-MUSTALIQ, iaitu pada tahun 4 hingga 5 hijrah[9].
Apabila
Jarir pula memaluk islam pada bulan ramadan tahun 10 Hijrah. Ayat wuduk (ayat 6
Surah al-Maidah) diturunkan ketika perang Bani Mustaliq pada tahun 4 atau 5
hijrah. Dengan ini jelas, amalan sapu khuf adalah TAKHSIS terhadap ayat wuduk[10].
Justeru,
dakwaan mengatakan bahawa hukum sapu khuf itu adalah Mansukh adalah tidak benar
sama sekali[11].
[19]
Dalam mensyarahkan hadis ini, AL-IMAM AL-SAYUTI dalam MIRQAT AL-SU’UD
menukilkan komentar gurunya, iaitu SYAIKH WALIYUDDIN yang menjelaskan bahawa
salah satu kaedah untuk mengabsahkan sesuatu fakta adalah dengan melihat kepada
Tarikh.
Contoh
yang beliau buat adalah apabila Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani); masing-masing
mendakwa bahawa Nabi Ibrahim mengikut taurat dan Injil, walhal Taurat
diturunkan kepada Nabi Musa dan Injil diturunkan kepada Isa yang ketika itu,
Ibrahim sudah lama meninggal dunia. Hal ini merujuk kepada firman Allah[12];
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ
تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ
إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (65) – ال عمران
Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu berani
memperdebatkan tentang (agama) Nabi Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak
diturunkan melainkan kemudian daripada (zaman) Ibrahim; patutkah (kamu berdegil
sehingga) kamu tidak mahu menggunakan akal?
[20]
Menurut IBRAHIM BIN ADHAM:
قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَدْهَمَ:
مَا سَمِعْتُ فِي الْمَسْحِ عَلَى الْخُفَّيْنِ بِحَدِيثٍ أَحْسَنَ مِنْ هَذَا
– البيهقي, 1295 (السنن الكبري)
aku
tidak pernah dengar hadis berkenaan sapu khuf yang lebih baik berbanding hadis
Jarir[13].
BIOGRAFI PERAWI 154 |
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ
الدِّرْهَمِيُّ
[]
ALI BIN AL-HUSAIN AL-DIRHAMIY BIN MATOR مطر AL-BASRI[14]
(253H[15])
[] Digelar dengan AL-DIRHAMIY kerana nisbah kepada
salah seorang atuk-atuknya[16]
yang bernama DIRHAM[17].
(253H)
[] Dia tinggal di Basrah.
[] rijal Abu Daud, al-Nasaie[18]
Dan Ibn Khuzaimah[19].
[] KOMENTAR
A.
Dianggap siqah oleh NASAIE[20],
MASLAMAH BIN QASIM[21].
B.
NASAIE kata, dia siqah[22].
Di tempat lain, لا بأس به[23]
C.
Namanya ada dalam kitab AL-SIQAT
IBN HIBBAN[24].
Dianggap sebagai MUSTAHIQ AL-HADIS.
D.
ABU HATIM kata, dia soduq[25].
E.
ASQALANI kata, dia soduq.
F.
TAQRIB kata, dia siqah. Himpunan
siqah riwayatkan hadis darinya.
حَدَّثَنَا ابْنُ دَاوُدَ
[]
ABDULLAH BIN DAUD BIN ‘AMIR AL-KHURAIBIY @ ABU ABD AL-RAHMAN AL-HAMDANI (126H –
213H)
[]
Berasal dari Kufah, kemudian ke Syu’bah dan ke Basrah.
[]
Dikenali dengan الخريبي kerana
nisbah di satu tempat di basrah bernama Khuraibah.
[]
KOMENTAR POSITIF;
A.
Rijal al-Bukhari[26]
dan Abu Daud.
B.
Dianggap Siqah oleh ABU ZUR’AH
AL-RAZI, AL-HAKIM, NASAIE, IBN QANI’ dan IBN SAAD.
C.
IBN MAIN kata, dia siqah ma’mun.
D.
IBN SAAD kata, dia siqah, ahli
ibadat dan nasik.
E.
ABU HATIM kata, dia siqah dan
cenderung kepada الرأي
F.
IBN HABBAN AL-BASTI kata, dia
mutqin.
G.
ABU ZUR’AH AL-RAZI kata, siqah.
H.
ABU YA’LA AL-KHALILI kata,
sebelum dia meninggal dunia, dia menahan diri dari riwayatkan hadis.
I.
AL-ZAHABI kata, dia siqah dan
soleh al-Hujah. Tidak tidak riwayatkan hadis apabila dia nampak orang yang
minta hadis darinya sebab niat tidak ikhlas.
عَنْ
بُكَيْرِ بْنِ عَامِرٍ
[]
BUKAIR BIN ‘AMIR AL-BAJALI @ ABU ISMAIL AL-KUFI[27]
(60H – 160H)
[]
Dia tinggal di kufah.
[]
KOMENTAR POSITIF
A.
Rijal Muslim dan Abu Daud[28].
B.
Dianggap Siqah oleh IBN SAAD[29],
HAKIM.
C.
IBN ‘ADI kata, riwayat-riwayatnya
sedikit dan aku tidak dapati padanya sebarang matan mungkar[30].
D.
ABU DAUD kata, dia tidak matruk.
E.
AL-JILI kata, dia لا بأس به. Di waktu lain, hadisnya tidak dicatat.
[]
KOMENTAR PERTENGAHAN;
F.
AHMAD kata, dia tidak kuat. di
waktu lain kata, ليس به بأس dan dia soleh al-Hadis[31].
G.
IBN MAIN kata, dia doif. dalam
riwayat lain kata, لا شيء[32]
[]
KOMENTAR NEGATIF;
H.
IBN MAIN, NASAIE, YAHYA AL-QATTAN
kata, dia doif[33].
I.
NASAIE kata, dia doif. di waktu lain,
dia tidak siqah. Di waktu lain, dia tidak kuat.
J.
ABU ZUR’AH kata, dia tidak kuat[34].
K.
AL-HAFIZ dalam AL-TAQRIB kata,
dia doif[35].
L.
ABU HATIM AL-RAZI kata, dia tidak
kuat.
M.
ASQALANI, ZAHABI, SAJI kata, dia
doif.
N.
HAFSH BIN QHIYAZ AL-NAKHAIE,
hadisnya ditinggalkan.
O.
IBN MAIN kata, dia doif. di waktu
lain, dia ليس بشيئ. Dalam riwayat IBN MUHARRAZ kata, dia
matruk al-hadis.
عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ
[]
ABU ZUR’AH BIN AMRU BIN JARIR @ HARAM هرم BIN AMRU[36]
AL-BAJALI[37] (91H) –
tabiin.
[] Dia tinggal di Kufah.
[]
cucu kepada sahabat Nabi, iaitu JARIR BIN ABDILLAH AL-BAJALI[38].
IBN ABD AL-BAR kata, dia pernah dengar hadis dari atuknya, iaitu Jarir dan Abu
Hurairah[39].
[]
KOMENTAR POSITIF;
A.
Dianggap siqah oleh AL-ASQALANI,
IBN ABD AL-BAR, IBN MANDAH AL-ASBAHANI, IBN MAIN.
B.
Disebut namanya dalam AL-SIQAT.
C.
KHARASH kata, dia soduq siqah.
[]
KOMENTAR PERTENGAHAN;
D.
ABU HATIM AL-RAZI kata, dia
siqah. Di waktu lain, dia majhul.
أَنَّ جَرِيرًا
[] JARIR BIN ABDULLAH BIN JABIR AL-BAJALI @ ABU
AMRU / ABU ABDILLAH – SAHABAT [40] (51H)[41]
[]
Dia tinggal di Mekah[42].
dia pernah sampai Kufah dan berhijrah ke al-Qarqisiyah (Syam[43])
dan meninggal di situ[44].
[]
Digelar sebagai YUSUF UNTUK UMAT INI[45].
Kitab Usud al-Ghabah, bahawa IBN ATSIR kata, yang menggelarkan itu adalah
Saidina Umar.
[]
Dia masuk islam pada tahun 10 hijrah. Ada kata, dia masuk Islam pada awal tahun
10 Hijrah. Ibn Abd al-Bar kata, akhir 10 hijrah. Ada pendapat kata, awal tahun
11 hijrah[46].
[]
Sahabat Nabi saw yang dimuliakan Nabi semasa dia datang berjumpa dengan Nabi
semasa dia mahu memeluk agama islam. Daripada Jarir bin Abdillah al-Bajali;
عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
الْبَجَلِيُّ، أَنَّهُ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَهُوَ فِي بَيْتٍ مَدْحُوسٍ مِنَ النَّاسِ، فَقَامَ بِالْبَابِ، فَنَظَرَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمِينًا وَشِمَالًا، فَلَمْ يَرَ
مَوْضِعًا، فَأَخَذَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رِدَاءَهُ،
فَلَفَّهُ ثُمَّ رَمَى بِهِ إِلَيْهِ فَقَالَ: «اجْلِسْ عَلَيْهِ» فَأَخَذَهُ
جَرِيرٌ فَضَمَّهُ وَقَبَّلَهُ، ثُمَّ رَدَّهُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَقَالَ: أَكْرَمَكَ اللَّهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَمَا
أَكْرَمْتَنِي، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا أَتَاكُمْ كَرِيمُ قَوْمٍ فَأَكْرِمُوهُ» - المعجم
الأوسط, الطبراني, 5261
Dia
datang kepada Nabi saw yang ketika itu Baginda di rumah Madhus dari kalangan
manusia. baginda berdiri di pintu. Nabi toleh ke kanan dan ke kiri tanpa ada
tempat untuk duduk. Nabi saw pun ambil kain selendang baginda, dan nabi
bentangkan untuknya. Nabi saw pun kata: duduklah di situ. Jarir pun ambil kain
itu, lalu himpunkan dan cium. Kemudian dia serahkan kain itu kepada Nabi saw.
Beliau berkata: Semoga Allah memuliakan kamu, Wahai Rasulullah saw sepertimana kamu
memuliakan aku. Nabi saw pun berkata: Apabila datang kepada kamu seorang yang
dimuliakan oleh kaumnya, maka hendaklah kamu muliakannya”
[]
Nabi saw selalu senyum semasa bercakap dengan dia. Dalam hadis—daripada Jarir
berkata:
عَنْ قَيْسٍ، قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: قَالَ
جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: «مَا حَجَبَنِي رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُنْذُ أَسْلَمْتُ، وَلاَ رَآنِي إِلَّا
ضَحِكَ»
Rasulullah
tidak pernah terhalang dari berjumpa denganku semenjak aku masuk Islam. Baginda
tidak pernah lihat aku kecuali pasti baginda ketawa
Nabi
mendoakan dia. Dalam hadis—Jarir berkata: Rasulullah ada berkata kepadaku:
حَدَّثَنِي قَيْسُ بْنُ أَبِي
حَازِمٍ، قَالَ: قَالَ لِي جَرِيرٌ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَلاَ تُرِيحُنِي مِنْ ذِي الخَلَصَةِ» وَكَانَ بَيْتًا فِي
خَثْعَمَ يُسَمَّى كَعْبَةَ اليَمَانِيَةِ، قَالَ: فَانْطَلَقْتُ فِي خَمْسِينَ
وَمِائَةِ فَارِسٍ مِنْ أَحْمَسَ، وَكَانُوا أَصْحَابَ خَيْلٍ، قَالَ: وَكُنْتُ
لاَ أَثْبُتُ عَلَى الخَيْلِ، فَضَرَبَ فِي صَدْرِي حَتَّى رَأَيْتُ أَثَرَ
أَصَابِعِهِ فِي صَدْرِي، وَقَالَ: «اللَّهُمَّ ثَبِّتْهُ، وَاجْعَلْهُ هَادِيًا
مَهْدِيًّا» ، فَانْطَلَقَ إِلَيْهَا فَكَسَرَهَا وَحَرَّقَهَا، ثُمَّ بَعَثَ
إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُخْبِرُهُ، فَقَالَ
رَسُولُ جَرِيرٍ: وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالحَقِّ، مَا جِئْتُكَ حَتَّى تَرَكْتُهَا
كَأَنَّهَا جَمَلٌ أَجْوَفُ أَوْ أَجْرَبُ، قَالَ: فَبَارَكَ فِي خَيْلِ أَحْمَسَ،
وَرِجَالِهَا خَمْسَ مَرَّات – البخاري 3020
bolehkah
kamu membuat aku dapat beristirahat dari urusan Dzul Khalashah. Yang baginda
maksudkan adalah sebuah rumah di
Khots'am yang dinamakan Ka'bah Al Yamaniyah (dijadikan sebagai kiblat dan di
dalamnya banyak patung yang disembah). Jarir berkata: Aku pun berangkat dalam rombongan berjumlah seratus
lima puluh pasukan berkuda dari suku Ahmas yang gagah berani. Mereka adalah
para penunggang kuda yang ulung. Jarir berkata: Saat itu aku adalah orang yang
bukan ahli menunggang kuda hingga akhirnya baginda memukul dadaku hingga aku
lihat bekas jari tangan beliau di dadaku. Kemudian baginda berdoa: "Ya
Allah mantapkanlah dia dan jadikanlah dia seorang pemberi petunjuk yang
senantiasa mendapatkan petunjuk. Jarir pun berangkat menuju rumah yang dimaksud
lalu merusak dan membakarnya. Kemudian beliau mengutus utusan untuk menemui
Rasulullah dan memberitahu apa yang sudah terjadi. Utusan Jarir berkata: Demi
Zat Yang Mengutus kamu dengan kebenaran, tidaklah aku menemui kamu melainkan
aku telah meninggalkan rumah tersebut seolah seperti unta yang berlobang atau
berkudis (sebutan untuk kehancuran rumah tersebut kerana telah dibakar). Jarir
berkata: Baginda mendoakan keberkahan kepada kuda-kuda dan orang-orang suku
Ahmas sebanyak lima kali.
[1]
Kata TABRANI:
لَمْ يَرْوِ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ
مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ إِلَّا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ، وَلَا عَنْ خَالِدٍ إِلَّا
حَرْبُ بْنُ سُرَيْجٍ، تَفَرَّدَ بِهِ: شَيْبَانُ بْنُ فَرُّوخٍ "
[2]
Ruslan:2/149
[3]
Ruslan:2/149
[4]
Manhal:2/199
[5]
Bazl:2/13
[6]
Arnaut:1/110
[7]
Manhal:2/199
[8]
Manhal:2/199
[9]
Mirqat:1/134
[10]
Manhal:2/199
[11]
Aun:1/92
[12]
mirqat:1/134
[13]
Aini:1/362
| ruslan:2/149
[14]
Manhal:2/118
[15]
Bazl:2/12 | Aini:1/361 | ruslan:2/148
[16]
Manhal:2/118 | Aini:1/361
[17]
Mirqat:1/133
[18]
Manhal:2/118
[19]
Ruslan:2/148
[20]
Ruslan:2/148
[21]
Manhal:2/118 | Bazl:2/12
[22]
Aini:1/361
[23]
Bazl:2/12
[24]
Manhal:2/118 | Bazl:2/12
[25]
Manhal:2/118 | Bazl:2/12 | Aini:1/361
[26]
ruslan:2/148
[27]
Manhal:2/118 | Aini:1/361
[28]
Manhal:2/118
[29]
Bazl:2/12
[30]
Manhal:2/118
[31]
Manhal:2/118 | Bazl:2/12
[32]
Aini:1/361
[33]
Manhal:2/118 | Bazl:2/12
[34]
Manhal:2/118 | Bazl:2/12
[35]
Bazl:2/12
[36]
Aini:1/361
[37]
Manhal:2/118
[38]
Bazl:2/12
[39]
ruslan:2/149
[40]
Manhal:2/119
[41]
Bazl:2/13 | Ada kata, 54 hijrah (Manhal:2/119).
[42]
Manhal:2/119
[43]
sebuah kota benteng Romawi di dekat persimpangan
Sungai Efrat dan Khabur
[44]
Aini:1/361
[45]
Bazl:2/12
[46]
Ruslan:2/150.
No comments:
Post a Comment