Tuesday, July 18, 2023

HADIS 154

  

ABU DAUD, HADIS NO: 154

 

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الدِّرْهَمِيُّ، حَدَّثَنَا ابْنُ دَاوُدَ، عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَامِرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ، أَنَّ جَرِيرًا، بَالَ، ثُمَّ تَوَضَّأَ فَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَقَالَ: مَا يَمْنَعُنِي أَنْ أَمْسَحَ وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْسَحُ قَالُوا: إِنَّمَا كَانَ ذَلِكَ قَبْلَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ، قَالَ: مَا أَسْلَمْتُ إِلَّا بَعْدَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ

 

GAMBARAN DASAR HADIS 154

 

[1] Walaupun hadis ini ada perawi doif bernama BUKAIR BIN ‘AMIR, tetapi ia dianggap sahih kerana ada mutaba-ah yang sahih.

 

[2] Abu Daud bawakan hadis ini berfokuskan pada;

a.      JARIR sapu khuf kerana melihat amalan itu dilakukan oleh Nabi saw.

b.      Jarir masuk Islam agak lewat. Justeru, hukum sapu khuf TIDAK MANSUKH sepertimana didakwa ahli-ahli bid’ah.

 

[3] Pengajaran lain: Salah satu keadah penelitian hadis adalah melihat tarikh.

 

PERBAHASAN SANAD 154

 

[4] SANAD

 

PERAWI

TEMPAT

STATUS

 

 

Rasulullah

(11H)

 

 

-          Mekah

-          Madinah

 

-          Maksum

-          Perbuatan

 

5.

 

Jarir bin Abdillah al-Bajali

(51H)

 

 

-          Mekah

-          Kufah

-          Qarqisiyyah, Syam (M)

 

 

-          Sahabat

 

 

4.

 

Abu Zur’ah @ haram هرم bin Amru bin Jarir bin Abdillah al-Bajali

(91H)

 

 

-          Kufah

 

 

-          Siqah pertengahan

 

3.

 

Bukair bin ‘Amir

(60H – 160H)

 

 

-          Kufah

 

-          Rijal Muslim

-          Siqah rendah.

 

2.

 

Abdullah bin Daud

(126H – 213H)

 

 

-          Kufah

-          Syu’bah

-          Basrah

 

 

-          Rijal Bukhari

-          Siqah tinggi.

 

1.

 

Ali bin al-Husain al-Dirhamiy

(253H)

 

 

-          Basrah

 

 

-          Siqah pertengahan

 

 

ABU DAUD

(202H – 275H)

 

 

 

 

[5] ARNAUT—HADIS SAHIH

-          Ada perawi DOIF bernama BUKAIR BIN ‘AMIR AL-BAJALI.

-          Namun, dianggap sahih kerana ia ada mutaba-ah yang sahih, iaitu Ibrahim bin Adham dan Khalid al-Hazza’

 

ABU DAUD 154

BUKHARI 387

MUSLIM 272

IBN MAJAH 543

TIBRANI 7143

 

 

Rasululah

 

 

6.

 

Jarir al-Bajali

 

 

5.

 

Abu Zur’ah bin Amru bin Jarir

 

 

Hammam bin al-Harith

 

Ibn Sirin

 

4.

 

Bukair bin ‘Amir

 

 

Ibrahim

 

Khalid al-Hazza’

 

 

3.

 

Ibn Daud

 

 

Al-A’masyh.

 

Harb bin Suraij

 

2.

 

Ali bin al-Husain al-Dirhami

 

 

Syu’bah

 

Abu Muawiyah

 

Waki’

 

Waki’

 

Syaiban bin Farrukh.

 

1

 

 

Adam

 

 

Yahya bin Yahya al-Taimiy

 

Ishaq bin Ibrahim

 

Abu Kurab

 

Abu Bakar bin Abi Syaibah

 

 

Ali bini Muhammad

 

Muhammad bin Nuh Bin Harb.

 

[6] ALBANI—HADIS HASAN

-          Dianggap sahih oleh IBN KHUZAIMAH dan AL-HALIM disepakati oleh AL-ZAHABI.

-          Sanad ini hasan kerana MUTABA-AH. Semua rijalnya siqah kecuali BUKAIR BIN ‘AMIR yang dia MUKHTALAF FIH.

o   AL-AJURRI kata, dia tidak matruk.

o   IBN ADI kata, dia tidak banyak riwayat. Riwayatnya sedikit. Aku tidak dapati baginya ada hadis yang matan mungkar. Dia antara orang yang dicatat hadisnya.

 

MATAN 154 (A)

 

أَنَّ جَرِيرًا، بَالَ ثُمَّ تَوَضَّأَ فَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ

Sesungguhnya Jabir kencing, kemudian beliau berwuduk, lalu beliau sapu pada dua khuf

 

[7] Dalam riwayat Ibn Majah bahawa IBN HAMMAM BIN AL-HARITH digunakan lafaz;

عَنْ هَمَّامِ بْنِ الْحَارِثِ، قَالَ: بَالَ جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، ثُمَّ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ

Perbezaan matan:

c.        Abu Daud guna lafaz فَمَسَحَ sedangkan dalam lafaz Ibn Majah guna lafaz وَمَسَحَ. Demikian juga dalam riwayat al-Bukhari (387) dan Muslim (272).

d.      Abu Daud guna lafaz عَلَى الْخُفَّيْنِ, sedangkan dalam lafaz Ibn Majah guna lafaz عَلَى خُفَّيْهِ. Demikian juga dalam riwayat al-Bukhari (387) dan Muslim (272).

 

[8] Dalam riwayat AL-BUKHARI;

عَنْ هَمَّامِ بْنِ الحَارِثِ، قَالَ: رَأَيْتُ جَرِيرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بَالَ، ثُمَّ تَوَضَّأَ وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ، ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى - البخاري, 387

Perbezaan matan;

a.                  Dalam Abu Daud tidak disebut رَأَيْتُ جَرِيرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ بَالَ

b.                  Dalam riwayat Abu Daud TIDAK ADA lafaz: ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى

 

[9] ASBAB AL-WURUD – daripada Muhammad bin Sirin, daripada Jarir bin Abdillah al-Bajali:

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ، عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيِّ: أَنَّهُ كَانَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ، فَذَهَبَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَبَرَّزُ، فَرَجَعَ، فَتَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ - المعجم الأوسط, الطبرني, 7143

Dia bersama Rasulullah saw dalam haji Wada’. Nabi saw pun pergi jauh dari orang untuk qadha’ hajat. Baginda pun datang kembali lalu berwuduk, dan sapu pada dua khuf baginda”[1]

 

[10] Hadis ini adalah dalil bagi AL-SYA’BI, AL-HAKAM, HAMMAD dan ISHAQ bahawa sapu khuf lebih afdhal berbanding basuh dua kaki ketika berwuduk[2].

Hujah mereka adalah seperti berikut;

a.                  Dalam hadis—daripada IBN UMAR bahawa Rasulullah saw bersabda;

عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ اللهَ يُحِبُّ أَنْ تُؤْتَى رُخَصُهُ، كَمَا يَكْرَهُ أَنْ تُؤْتَى مَعْصِيَتُهُ – احمد, 5866

“Sesungguhnya Allah suka mengambil rukhsah sepertimana Allah tidak suka maksiat dilakukan”

 

b.                  Tindakan itu menyalahi pendapat ahli Bid’ah[3].

 

MATAN 154 (B)

 

وَقَالَ: مَا يَمْنَعُنِي أَنْ أَمْسَحَ وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمْسَحُ

Dia berkata: apa pula yang melarang aku menyapu (dua khuf) kerana sesungguhnya aku nampak Rasulullah saw sapu (dua khuf)

 

[11] Dalam matan riwayat Ibn Majah;

فَقِيلَ لَهُ: أَتَفْعَلُ هَذَا؟ قَال: وَمَا يَمْنَعُنِي وَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَفْعَلُهُ

Perbezaan matan:

a.                  Dalam matan Abu Daud TIDAK ADA lafaz: فَقِيلَ لَهُ: أَتَفْعَلُ هَذَا؟. Sama juga dalam riwayat Muslim (272)

b.                  Dalam Matan IBN MAJAH tidak ada lafaz ini: أَنْ أَمْسَحَ

c.                   Matan Abu Daud guna lafaz: يَمْسَحُ, sedangkan dalam matan Ibn Majah guna lafaz: يَفْعَلُهُ

 

[12] Dalam riwayat AL-BUKHARI;

فَسُئِلَ، فَقَالَ: رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَنَعَ مِثْلَ هَذَا – البخاري, 387

“beliau (Jarir) ditanya. Beliau pun jawab: Aku nampak Nabi saw lakukan seperti ini.

Dalam riwayat Abu Daud tidak ada lafaz ini.

 

[13] Dalam riwayat MUSLIM pula;

عَنْ هَمَّامٍ، قَالَ: بَالَ جَرِيرٌ، ثُمَّ تَوَضَّأَ، وَمَسَحَ عَلَى خُفَّيْهِ، فَقِيلَ: تَفْعَلُ هَذَا؟ فَقَالَ: نَعَمْ

Perbezaan matan: dalam riwayat Abu Daud, al-Bukhari dan Ibn Majah tidak ada lafaz: فَقَالَ: نَعَمْ

 

[14] Dalam riwayat AL-TABARANI melalui jalur AL-‘AMASH bahawa yang bertanya itu adalah HAMMAM BIN AL-HARITH. Namun, ada setengah perawi bantah dapatan tersebut[4].

 

MATAN 154 (C)

 

 قَالُوا: إِنَّمَا كَانَ ذَلِكَ قَبْلَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ

Mereka (orang yang berada di keliling Jabir[5]) berkata: Itu (sapu Khuf) berlaku sebelum turun surah al-Maidah.

                                                                                                                              

[15] Orang keliling Jabir dakwa bahawa sapu Khuf melibatkan Nabi saw itu berlaku sebelum turun ayat wuduk (Surah al-Maidah, ayat 6).

 

MATAN 154 (D)

 

قَالَ: مَا أَسْلَمْتُ إِلَّا بَعْدَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ

Dia berkata: Aku tidak masuk islam kecuali selepas turun surah al-Maidah

 

[16] Menurut ARNAUT, ini bukan perkataan JARIR, tetapi ini TASARRUF AL-RAWI[6]. Dakwaan ini munasabah jika dilihat pada riwayat-riwayat berikut;

A.                  Dalam riwayat IBN MAJAH, disebutkan:

قَالَ إِبْرَاهِيمُ: كَانَ يُعْجِبُهُمْ حَدِيثُ جَرِيرٍ، لِأَنَّ إِسْلَامَهُ كَانَ بَعْدَ نُزُولِ الْمَائِدَة – ابن ماجة, 543

B.                  Hampir sama juga dalam riwayat al-Bukhari;

قَالَ إِبْرَاهِيمُ: «فَكَانَ يُعْجِبُهُمْ لِأَنَّ جَرِيرًا كَانَ مِنْ آخِرِ مَنْ أَسْلَمَ» - البخاري, 387

 

C.                  Dalam riwayat MUSLIM, disebutkan bahawa yang menyebut komentar IBRAHIM itu adalah AL-‘AMASH;

قَالَ الْأَعْمَشُ: قَالَ إِبْرَاهِيمُ: «كَانَ يُعْجِبُهُمْ هَذَا الْحَدِيثُ لِأَنَّ إِسْلَامَ جَرِيرٍ، كَانَ بَعْدَ نُزُولِ الْمَائِدَةِ»

 

[17] Maksud dengan Surah al-Maidah dalam konteks hadis adalah merujuk kepada AYAT WUDUK (ayat ke-6), iaitu ayat yang menyebut bahawa kaki dibasuh. Bukan semua ayat dalam surah al-Maidah. Hal ini kerana Ayat ke-3 surah al-Maidah ini diturunkan pada hari Arafah pada haji Wada’ tahun 10 Hijrah, iaitu ayat[7];

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا (3)  المائدة

 

[18] Hadis ini mahu menjelaskan bahawa pada era sahabat sudah ada penafikan kewujudan amalan sapu Khuf. Lalu dibantah oleh JARIR AL-BAJALI yang merupakan sahabat Nabi yang masuk islam  selepas turun ayat wuduk[8]; iaitu dia masuk Islam tahun 10 hijrah, sedangkan ayat wuduk turun ketika PERANG AL-MUSTALIQ, iaitu pada tahun 4 hingga 5 hijrah[9].

Apabila Jarir pula memaluk islam pada bulan ramadan tahun 10 Hijrah. Ayat wuduk (ayat 6 Surah al-Maidah) diturunkan ketika perang Bani Mustaliq pada tahun 4 atau 5 hijrah. Dengan ini jelas, amalan sapu khuf adalah TAKHSIS terhadap ayat wuduk[10].

Justeru, dakwaan mengatakan bahawa hukum sapu khuf itu adalah Mansukh adalah tidak benar sama sekali[11].

 

[19] Dalam mensyarahkan hadis ini, AL-IMAM AL-SAYUTI dalam MIRQAT AL-SU’UD menukilkan komentar gurunya, iaitu SYAIKH WALIYUDDIN yang menjelaskan bahawa salah satu kaedah untuk mengabsahkan sesuatu fakta adalah dengan melihat kepada Tarikh.

Contoh yang beliau buat adalah apabila Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani); masing-masing mendakwa bahawa Nabi Ibrahim mengikut taurat dan Injil, walhal Taurat diturunkan kepada Nabi Musa dan Injil diturunkan kepada Isa yang ketika itu, Ibrahim sudah lama meninggal dunia. Hal ini merujuk kepada firman Allah[12];

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (65) – ال عمران

Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu berani memperdebatkan tentang (agama) Nabi Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan kemudian daripada (zaman) Ibrahim; patutkah (kamu berdegil sehingga) kamu tidak mahu menggunakan akal?

 

[20] Menurut IBRAHIM BIN ADHAM:

قَالَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ أَدْهَمَ: مَا سَمِعْتُ فِي الْمَسْحِ عَلَى الْخُفَّيْنِ بِحَدِيثٍ أَحْسَنَ مِنْ هَذَا – البيهقي, 1295 (السنن الكبري)

aku tidak pernah dengar hadis berkenaan sapu khuf yang lebih baik berbanding hadis Jarir[13].

 

BIOGRAFI PERAWI 154

 

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الدِّرْهَمِيُّ

[] ALI BIN AL-HUSAIN AL-DIRHAMIY BIN MATOR مطر AL-BASRI[14] (253H[15])

 

[] Digelar dengan AL-DIRHAMIY kerana nisbah kepada salah seorang atuk-atuknya[16] yang bernama DIRHAM[17].  (253H)

 

[] Dia tinggal di Basrah.

 

[] rijal Abu Daud, al-Nasaie[18] Dan Ibn Khuzaimah[19].

 

[] KOMENTAR

A.                  Dianggap siqah oleh NASAIE[20], MASLAMAH BIN QASIM[21].

B.                  NASAIE kata, dia siqah[22]. Di tempat lain, لا بأس به[23]

C.                  Namanya ada dalam kitab AL-SIQAT IBN HIBBAN[24]. Dianggap sebagai MUSTAHIQ AL-HADIS.

D.                 ABU HATIM kata, dia soduq[25].

E.                  ASQALANI kata, dia soduq.

F.                   TAQRIB kata, dia siqah. Himpunan siqah riwayatkan hadis darinya.

 

 حَدَّثَنَا ابْنُ دَاوُدَ

[] ABDULLAH BIN DAUD BIN ‘AMIR AL-KHURAIBIY @ ABU ABD AL-RAHMAN AL-HAMDANI (126H – 213H)

 

[] Berasal dari Kufah, kemudian ke Syu’bah dan ke Basrah.

 

[] Dikenali dengan الخريبي kerana nisbah di satu tempat di basrah bernama Khuraibah.

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.                  Rijal al-Bukhari[26] dan Abu Daud.

B.                  Dianggap Siqah oleh ABU ZUR’AH AL-RAZI, AL-HAKIM, NASAIE, IBN QANI’ dan IBN SAAD.

C.                  IBN MAIN kata, dia siqah ma’mun.

D.                 IBN SAAD kata, dia siqah, ahli ibadat dan nasik.

E.                  ABU HATIM kata, dia siqah dan cenderung kepada الرأي

F.                   IBN HABBAN AL-BASTI kata, dia mutqin.

G.                 ABU ZUR’AH AL-RAZI kata, siqah.

H.                 ABU YA’LA AL-KHALILI kata, sebelum dia meninggal dunia, dia menahan diri dari riwayatkan hadis.

I.                    AL-ZAHABI kata, dia siqah dan soleh al-Hujah. Tidak tidak riwayatkan hadis apabila dia nampak orang yang minta hadis darinya sebab niat tidak ikhlas.

 

 عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَامِرٍ

[] BUKAIR BIN ‘AMIR AL-BAJALI @ ABU ISMAIL AL-KUFI[27] (60H – 160H)

 

[] Dia tinggal di kufah.

 

[] KOMENTAR POSITIF

A.                  Rijal Muslim dan Abu Daud[28].

B.                  Dianggap Siqah oleh IBN SAAD[29], HAKIM.

C.                  IBN ‘ADI kata, riwayat-riwayatnya sedikit dan aku tidak dapati padanya sebarang matan mungkar[30].

D.                 ABU DAUD kata, dia tidak matruk.

E.                  AL-JILI kata, dia لا بأس به. Di waktu lain, hadisnya tidak dicatat.

 

[] KOMENTAR PERTENGAHAN;

F.                   AHMAD kata, dia tidak kuat. di waktu lain kata, ليس به بأس dan dia soleh al-Hadis[31].

G.                 IBN MAIN kata, dia doif. dalam riwayat lain kata, لا شيء[32]

 

[] KOMENTAR NEGATIF;

H.                 IBN MAIN, NASAIE, YAHYA AL-QATTAN kata, dia doif[33].

I.                    NASAIE kata, dia doif. di waktu lain, dia tidak siqah. Di waktu lain, dia tidak kuat.

J.                    ABU ZUR’AH kata, dia tidak kuat[34].

K.                  AL-HAFIZ dalam AL-TAQRIB kata, dia doif[35].

L.                   ABU HATIM AL-RAZI kata, dia tidak kuat.

M.               ASQALANI, ZAHABI, SAJI kata, dia doif.

N.                 HAFSH BIN QHIYAZ AL-NAKHAIE, hadisnya ditinggalkan.

O.                 IBN MAIN kata, dia doif. di waktu lain, dia ليس بشيئ. Dalam riwayat IBN MUHARRAZ kata, dia matruk al-hadis.

 

عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ

[] ABU ZUR’AH BIN AMRU BIN JARIR @ HARAM هرم BIN AMRU[36] AL-BAJALI[37] (91H) – tabiin.

 

[] Dia tinggal di Kufah.

 

[] cucu kepada sahabat Nabi, iaitu JARIR BIN ABDILLAH AL-BAJALI[38]. IBN ABD AL-BAR kata, dia pernah dengar hadis dari atuknya, iaitu Jarir dan Abu Hurairah[39].

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.                  Dianggap siqah oleh AL-ASQALANI, IBN ABD AL-BAR, IBN MANDAH AL-ASBAHANI, IBN MAIN.

B.                  Disebut namanya dalam AL-SIQAT.

C.                  KHARASH kata, dia soduq siqah.

 

[] KOMENTAR PERTENGAHAN;

D.                 ABU HATIM AL-RAZI kata, dia siqah. Di waktu lain, dia majhul.

 

 أَنَّ جَرِيرًا

[] JARIR BIN ABDULLAH BIN JABIR AL-BAJALI @ ABU AMRU / ABU ABDILLAH – SAHABAT [40]  (51H)[41]

 

[] Dia tinggal di Mekah[42]. dia pernah sampai Kufah dan berhijrah ke al-Qarqisiyah (Syam[43]) dan meninggal di situ[44].

 

[] Digelar sebagai YUSUF UNTUK UMAT INI[45]. Kitab Usud al-Ghabah, bahawa IBN ATSIR kata, yang menggelarkan itu adalah Saidina Umar.

 

[] Dia masuk islam pada tahun 10 hijrah. Ada kata, dia masuk Islam pada awal tahun 10 Hijrah. Ibn Abd al-Bar kata, akhir 10 hijrah. Ada pendapat kata, awal tahun 11 hijrah[46].

 

[] Sahabat Nabi saw yang dimuliakan Nabi semasa dia datang berjumpa dengan Nabi semasa dia mahu memeluk agama islam. Daripada Jarir bin Abdillah al-Bajali;

 

عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيُّ، أَنَّهُ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ فِي بَيْتٍ مَدْحُوسٍ مِنَ النَّاسِ، فَقَامَ بِالْبَابِ، فَنَظَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَمِينًا وَشِمَالًا، فَلَمْ يَرَ مَوْضِعًا، فَأَخَذَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رِدَاءَهُ، فَلَفَّهُ ثُمَّ رَمَى بِهِ إِلَيْهِ فَقَالَ: «اجْلِسْ عَلَيْهِ» فَأَخَذَهُ جَرِيرٌ فَضَمَّهُ وَقَبَّلَهُ، ثُمَّ رَدَّهُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَقَالَ: أَكْرَمَكَ اللَّهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَمَا أَكْرَمْتَنِي، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا أَتَاكُمْ كَرِيمُ قَوْمٍ فَأَكْرِمُوهُ» - المعجم الأوسط, الطبراني, 5261

Dia datang kepada Nabi saw yang ketika itu Baginda di rumah Madhus dari kalangan manusia. baginda berdiri di pintu. Nabi toleh ke kanan dan ke kiri tanpa ada tempat untuk duduk. Nabi saw pun ambil kain selendang baginda, dan nabi bentangkan untuknya. Nabi saw pun kata: duduklah di situ. Jarir pun ambil kain itu, lalu himpunkan dan cium. Kemudian dia serahkan kain itu kepada Nabi saw. Beliau berkata: Semoga Allah memuliakan kamu, Wahai Rasulullah saw sepertimana kamu memuliakan aku. Nabi saw pun berkata: Apabila datang kepada kamu seorang yang dimuliakan oleh kaumnya, maka hendaklah kamu muliakannya”

 

[] Nabi saw selalu senyum semasa bercakap dengan dia. Dalam hadis—daripada Jarir berkata:

 

عَنْ قَيْسٍ، قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ: قَالَ جَرِيرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: «مَا حَجَبَنِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُنْذُ أَسْلَمْتُ، وَلاَ رَآنِي إِلَّا ضَحِكَ»

Rasulullah tidak pernah terhalang dari berjumpa denganku semenjak aku masuk Islam. Baginda tidak pernah lihat aku kecuali pasti baginda ketawa

 

Nabi mendoakan dia. Dalam hadis—Jarir berkata: Rasulullah ada berkata kepadaku:

 

حَدَّثَنِي قَيْسُ بْنُ أَبِي حَازِمٍ، قَالَ: قَالَ لِي جَرِيرٌ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَلاَ تُرِيحُنِي مِنْ ذِي الخَلَصَةِ» وَكَانَ بَيْتًا فِي خَثْعَمَ يُسَمَّى كَعْبَةَ اليَمَانِيَةِ، قَالَ: فَانْطَلَقْتُ فِي خَمْسِينَ وَمِائَةِ فَارِسٍ مِنْ أَحْمَسَ، وَكَانُوا أَصْحَابَ خَيْلٍ، قَالَ: وَكُنْتُ لاَ أَثْبُتُ عَلَى الخَيْلِ، فَضَرَبَ فِي صَدْرِي حَتَّى رَأَيْتُ أَثَرَ أَصَابِعِهِ فِي صَدْرِي، وَقَالَ: «اللَّهُمَّ ثَبِّتْهُ، وَاجْعَلْهُ هَادِيًا مَهْدِيًّا» ، فَانْطَلَقَ إِلَيْهَا فَكَسَرَهَا وَحَرَّقَهَا، ثُمَّ بَعَثَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُخْبِرُهُ، فَقَالَ رَسُولُ جَرِيرٍ: وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالحَقِّ، مَا جِئْتُكَ حَتَّى تَرَكْتُهَا كَأَنَّهَا جَمَلٌ أَجْوَفُ أَوْ أَجْرَبُ، قَالَ: فَبَارَكَ فِي خَيْلِ أَحْمَسَ، وَرِجَالِهَا خَمْسَ مَرَّات – البخاري 3020

bolehkah kamu membuat aku dapat beristirahat dari urusan Dzul Khalashah. Yang baginda maksudkan  adalah sebuah rumah di Khots'am yang dinamakan Ka'bah Al Yamaniyah (dijadikan sebagai kiblat dan di dalamnya banyak patung yang disembah). Jarir berkata: Aku pun  berangkat dalam rombongan berjumlah seratus lima puluh pasukan berkuda dari suku Ahmas yang gagah berani. Mereka adalah para penunggang kuda yang ulung. Jarir berkata: Saat itu aku adalah orang yang bukan ahli menunggang kuda hingga akhirnya baginda memukul dadaku hingga aku lihat bekas jari tangan beliau di dadaku. Kemudian baginda berdoa: "Ya Allah mantapkanlah dia dan jadikanlah dia seorang pemberi petunjuk yang senantiasa mendapatkan petunjuk. Jarir pun berangkat menuju rumah yang dimaksud lalu merusak dan membakarnya. Kemudian beliau mengutus utusan untuk menemui Rasulullah dan memberitahu apa yang sudah terjadi. Utusan Jarir berkata: Demi Zat Yang Mengutus kamu dengan kebenaran, tidaklah aku menemui kamu melainkan aku telah meninggalkan rumah tersebut seolah seperti unta yang berlobang atau berkudis (sebutan untuk kehancuran rumah tersebut kerana telah dibakar). Jarir berkata: Baginda mendoakan keberkahan kepada kuda-kuda dan orang-orang suku Ahmas sebanyak lima kali.

 

 

 

 

 



[1] Kata TABRANI:

لَمْ يَرْوِ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ إِلَّا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ، وَلَا عَنْ خَالِدٍ إِلَّا حَرْبُ بْنُ سُرَيْجٍ، تَفَرَّدَ بِهِ: شَيْبَانُ بْنُ فَرُّوخٍ "

[2] Ruslan:2/149

[3] Ruslan:2/149

[4] Manhal:2/199

[5] Bazl:2/13

[6] Arnaut:1/110

[7] Manhal:2/199

[8] Manhal:2/199

[9] Mirqat:1/134

[10] Manhal:2/199

[11] Aun:1/92

[12] mirqat:1/134

[13] Aini:1/362 | ruslan:2/149

[14] Manhal:2/118

[15] Bazl:2/12 | Aini:1/361 | ruslan:2/148

[16] Manhal:2/118 | Aini:1/361

[17] Mirqat:1/133

[18] Manhal:2/118

[19] Ruslan:2/148

[20] Ruslan:2/148

[21] Manhal:2/118 | Bazl:2/12

[22] Aini:1/361

[23] Bazl:2/12

[24] Manhal:2/118 | Bazl:2/12

[25] Manhal:2/118 | Bazl:2/12 | Aini:1/361

[26] ruslan:2/148

[27] Manhal:2/118 | Aini:1/361

[28] Manhal:2/118

[29] Bazl:2/12

[30] Manhal:2/118

[31] Manhal:2/118  | Bazl:2/12

[32] Aini:1/361

[33] Manhal:2/118 | Bazl:2/12

[34] Manhal:2/118 | Bazl:2/12

[35] Bazl:2/12

[36] Aini:1/361

[37] Manhal:2/118

[38] Bazl:2/12

[39] ruslan:2/149

[40] Manhal:2/119

[41] Bazl:2/13 | Ada kata, 54 hijrah (Manhal:2/119).

[42] Manhal:2/119

[43] sebuah kota benteng Romawi di dekat persimpangan Sungai Efrat dan Khabur

[44] Aini:1/361

[45] Bazl:2/12

[46] Ruslan:2/150.

No comments:

Post a Comment