Tuesday, July 18, 2023

152

 

HADIS 152

 

حَدَّثَنَا هُدْبَةُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا هَمَّامٌ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنِ الْحَسَنِ، وَعَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَوْفَى، أَنَّ الْمُغِيرَةَ بْنَشُعْبَةَ، قَالَ: تَخَلَّفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ هَذِهِ الْقِصَّةَ، قَالَ: فَأَتَيْنَا النَّاسَ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ يُصَلِّي بِهِمُ الصُّبْحَ، فَلَمَّا رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرَادَ أَنْ يَتَأَخَّرَ، فَأَوْمَأَ إِلَيْهِ أَنْ يَمْضِيَ، قَالَ: فَصَلَّيْتُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَلْفَهُ رَكْعَةً، فَلَمَّا سَلَّمَ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى الرَّكْعَةَ الَّتِي سُبِقَ بِهَا، وَلَمْ يَزِدْ عَلَيْهَا، قَالَ أَبُو دَاوُدَ: أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ، وَابْنُ الزُّبَيْرِ، وَابْنُ عُمَرَ، يَقُولُونَ: «مَنْ أَدْرَكَ الْفَرْدَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَيْهِ سَجْدَتَا السَّهْوِ»

 

GAMBARAN DASAR HADIS 152

 

[1] hadis ini sahih dan boleh dibuat hujah.

 

[2] matan hadis ini menyebut berkenaan Nabi saw menjadi makmum kepada Abdul Rahman bin Auf dalam solat berjemaah di suatu solat subuh dan berkenaan masbuk Nabi saw.

 

[3] Perbezaan hadis 152 ini dengan hadis 149 yang lalu adalah riwayat yang menjadi dalil oleh sebilangan ulama yang menganggap bahawa makmum yang masbuk perlu lakukan sujud sahwi. Pendapat itu berbeza dengan pendapat Abu Daud.

 

PERBAHASAN SANAD 152

 

[4] SANAD

 

PERAWI

TEMPAT

STATUS

 

 

Rasulullah

(11H)

 

·         Mekah

·         Madinah

 

 

·         Maksum

 

6.

 

Al-Mughirah bin Syu’bah

(23SH – 50H )[1]

 

 

·         Taif (L)

·         Kufah (M)

·         Bahrain

·         Madinah

·         Mekah

 

 

-          Sahabat

 

5.

 

Zurarah bin Awfa

(93H)

 

 

·         Basrah

 

·         Siqah

 

4.

 

Al-Hasan al-Basri

(21H – 110H)[2]

 

 

·         Madinah (L)

·         Basrah (M)

·         Kabul

·         Khurasan

 

 

·         Siqah.

 

3.

 

Qatadah bin Di’amah

(61H – 117H)[3]

 

 

·         Wasit, Iraq

 

·         Guru Abu Hanifah

·         Siqah tp tadlis.

 

2.

 

Hammam bin Yahya bin Dinar

(81H – 163H)

 

 

·         Basrah

 

·         Siqah

 

1.

 

Hudbah bin Khalid

(141H – 235H)

 

 

·         Basrah

 

 

·         Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ibn Majah

·         Siqah tinggi

 

 

 

ABU DAUD

(202H – 275H)

 

 

 

 

[5] BANDINGAN SANAD

 

149

150

151

152

 

 

Rasulullah saw

 

 

7.

 

 

Al-Mughirah bin Syu’bah

 

 

6.

 

Urwah bin al-Mughirah

 

Zurarah bin Awfa

 

 

5.

 

Abbad bin Ziyad

 

 

Al-Hasan al-Basri

 

 

Al-Sya’bi

 

Al-Hasan al-Basri

 

 

4.

 

Ibn Shihab al-Zuhri

 

 

Bakr bin Abdillah

 

 

Yunus bin Abi Ishaq

 

Qatadah bin Di’amah

 

3.

 

Yunus bin Yazid

 

 

Sulaiman al-Taimiy

 

 

Isa bin Yunus

 

Hammam

 

2.

 

Abdullah bin Wab.

 

 

Yahya bin Said al-Qattan

 

Al-Mu’tamir bin Sulaiman

 

 

Musaddad bin Musarhad

 

Hudbah bin Khalid

 

1.

 

Ahmad bin Soleh

 

 

Musaddad bin Musarhad

 

 

ABU DAUD

 

 

ABU DAUD

 

 

 

 

[6] ARNAUT—ISNADNYA SAHIH.

 

[7] ALBANI—ISNADNYA SAHIH

·   AL-SYAWKANI turut menyatakan hal yang sama.

·   Semuanya rijal al-bukhari dan muslim.

 

MATAN 152 (A)

 

[8] al-Mughirah bin Syu’bah berkata:

 

أَنَّ الْمُغِيرَةَ بْنَ شُعْبَةَ، قَالَ: تَخَلَّفَ[4] رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ هَذِهِ الْقِصَّةَ[5]، قَالَ: فَأَتَيْنَا النَّاسَ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ يُصَلِّي بِهِمُ الصُّبْحَ[6]

Rasulullah saw pernah terlambat (lalu dia menyebutkan kisah ini). Dia berkata: Kemudian kami datang berjumpa orang ramai dan ternyata Abd al-Rahman bin 'Auf sedang Solat Subuh bersama mereka.

 

Dalam matan hadis ke-149, dijelaskan bahawa Rasulullah saw melencong untuk Qadha’ Hajat. Dalam matan hadis ini pula (153), dinyatakan bahawa Nabi saw terlambat dari orang ramai[7].

 

MATAN 152 (B)

 

 فَلَمَّا رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرَادَ أَنْ يَتَأَخَّرَ، فَأَوْمَأَ إِلَيْهِ أَنْ يَمْضِيَ[8]

Tatkala Abd al-Rahman nampak Nabi, beliau hendak mundur. Namun baginda memberi isyarat kepadanya agar meneruskan solatnya.

 

[9] Hadis ini menjadi dalil, memberi isyarat semasa sedang menunaikan solat tidak membatalkan solat. ia juga menjadi dalil bahawa bercakap semasa sedang menunaikan solat adalah dilarang, bahkan oleh membatalkan solat[9].

 

[10] kenapa Nabi saw tidak mahu menjadi imam?

 

AL-NAWAWI menjelaskan bahawa ketika itu Nabi saw baru memulakan solat untuk rakaat pertama, sedangkan Abdul Rahman sudah rakaat kedua. Jika nabi menjadi imam juga, sudah pasti akan mengkelam kabutkan keadaan makmum berkenaan tartib rakaat solat. hal ini sudah pasti berbeza dengan kejadian Abu Bakar al-Siddiq, kerana ketika itu sahabat nabi itu masih dalam rakaat pertama sebelum rukuk lagi[10].

 

MATAN 152 (C)

 

قَالَ: فَصَلَّيْتُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَلْفَهُ رَكْعَةً، فَلَمَّا سَلَّمَ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى الرَّكْعَةَ الَّتِي سُبِقَ بِهَا[11]، وَلَمْ يَزِدْ عَلَيْهَا

Dia berkata: Aku bersama Nabi saw  solat satu rakaat di belakang Abd Al-Rahman. Tatkala beliau memberi salam, Nabi saw berdiri untuk menunaikan solat pada rakaat yang berbaki tanpa baginda melakukan lebih dari itu (iaitu tidak lakukan sujud sahwi[12])

 

[11] Apabila dalam matan menyebut: وَلَمْ يَزِدْ عَلَيْهَا, menandakan tidak ada lain yang Nabi lakukan kecuali tambah rakaat. Hadis ini menjadi dalil bahawa tidak ada sujud sahwi bagi orang yang terlewat rakaat bersama dengan imam dalam solat jemaah[13].

 

MATAN 152 (D)

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ، وَابْنُ الزُّبَيْرِ، وَابْنُ عُمَرَ، يَقُولُونَ: «مَنْ أَدْرَكَ الْفَرْدَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَيْهِ سَجْدَتَا السَّهْوِ»

Abu Daud berkata: Abu Sa’id al-Khudri (nama betul: Saad bin malik bin Sunan[14]), (Abdullah[15]) Ibn al-Zubair dan Ibn Umar bahawa mereka berkata: Barangsiapa yang mendapat solat sendirian (setelah bersama imam), maka dia harus melakukan sujud sahwi.

 

[12] SUJUD SAHWI JIKA MASBUK RAKAAT;

A.        Mengikut pendapat ABU SAID AL-KHUDRI, IBN OMAR dan IBN AL-ZUBAIR bahawa orang masbuk sehingga tidak dapat setengah perbuatan solat dalam solat berjemaah bahawa dia perlu lakukan sujud sahwi sebanyak dua kali[16]. Menurut MAULANA MUHAMMAD YAHYA, kemungkinan mereka memfatwakan sebegitu kerana mereka menyangka bahawa sujud sahwi sebagai menjabarkan kekurangan dalam solat[17].

 

B.        Pendapat JUMHUR, tidak ada sujud sahwi jika masbuk rakaat[18].

 

BIOGRAFI PERAWI 152

 

حَدَّثَنَا هُدْبَةُ بْنُ خَالِدٍ

[] HUDBAH BIN KHALID BIN AL-ASWAD BIN HUDBAH AL-QAISIY @ AL-SAUBANI @ ABU KHALID AL-BASARI AL-HAFIZ (ADA ORANG PANGGIL: HADDAB[19]) (141H[20] - 235H[21])

 

[] Dia tinggal di Basrah.

 

[] dia berasal dari BANI QAIS BIN SAUBAN[22].

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.        Rijial al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ibn Majah[23].

B.        Dianggap siqah oleh, MASLAMAH BIN QASIM, AL-ZAHABI, IBN MAIN[24], MASLAMAH BIN AL-QASIM AL-ANDALUSIA & HIBBAN

C.         JURJANI kata, aku tidak tahu dia ada hadis mungkar. Dia soduq, لا بأس به

D.       ABU HATIM AL-RAZI kata, dia soduq.

E.         ABD AL-BAQI BIN QANI’ AL-BAGHDADI kata, dia soleh.

 

 

[] KOMENTAR PERTENGAHAN

F.          NASAIE kata, dia doif. pada waktu lain, anggap dia kuat[25].

G.       ASQALANI kata, NASAIE doifkan dia tanpa hujah.

 

حَدَّثَنَا هَمَّامٌ

[] HAMMAM BIN YAHYA BIN DINAR AL-AZDI @ ABU BAKAR (81H – 163H)

 

[] Dia tinggal di Basrah.

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.        AHMAD kata, dia sabat pada setiap syaikh.

B.        IBN MAIN kata, dia afdhal di sisi kami.

C.         IBN MAHDI kata, dia benar di sisiku seperti IBN ABI ‘ARUBAH.

D.       IBN MUBARAK kata, dia sabat berkenaan QATADAH.

 

عَنْ قَتَادَةَ،

[] QATADAH BIN DI’AMAH AL-SADUSI (61H – 117H)

 

[] dilahirkan dan meninggal dunia di Wasit. Meninggal dengan sebab sakit taun.

 

[] Dia adalah guru Abu Hanifah.

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.        Ahmad kata, dia adalah penduduk basrah yang kuat hafalan. Dia tidak akan dengar kecuali pasti dia akan ingat.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN;

B.        ASQALANI kata, dia siqah tetapi dia terkenal dengan tadlis.

C.         ABU HATIM BIN HABBAN AL-BASTI kata, dia alim Quran dan Fiqh, bahkan kuat hafalan. Namun, dia mudallis.

D.        ZAHABI letak dalam senarai mudallis.

 

[] namanya diulang sebut untuk kali ke-8, iaitu hadis ke-6, 17, 29, 59, 73, 92, 92 ta’liq dan 152

 

 عَنِ الْحَسَنِ،

[] AL-HASAN BIN YASAR ABI AL-HASAN AL-BASRI (21H-110H) – tabiin.

 

[] dia dilahirkan di Madinah dan meninggal dunia di Basrah. Dia pernah sampai Kabul, Khurasan dan Basrah.

 

[] Bapanya adalah bekas hamba kepada Zaid bin Sabit[26].

 

[] Dia adalah anak susunan kepada Ummu Salamah.

 

[] Dia dilahirkan di akhir khilafah umar bin al-Khattab.

 

[] namanya diulang sebut untuk kali-4, iaitu hadis ke-17, ke 27, 150 & 152

 

وَعَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَوْفَى

[] ZURARAH BIN AWFA @ ABU HAJIB AL-‘AMIRIY AL-BASARI. (93H) – tabiin.

 

[] Dia tinggal di Basrah bahkan menjadi Qadhi di situ.

 

[] Dia meninggal di era pemerintahan Khalifah AL-WALID BIN ABD AL-MALIK.

 

 

[] Dia meninggal ketika sedang solat subuh. Iaitu, apabila sampai pada ayat ke-10 Surah al-Muddassir;

 

يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1) قُمْ فَأَنْذِرْ (2) وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ (3) وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ (4) وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ (5) وَلَا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِرُ (6) وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ (7) فَإِذَا نُقِرَ فِي النَّاقُورِ (8) فَذَلِكَ يَوْمَئِذٍ يَوْمٌ عَسِيرٌ (9) عَلَى الْكَافِرِينَ غَيْرُ يَسِيرٍ (10) – المدثر

 

Apabila sampai ayat ini, dia rebah dan meninggal dunia.

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.        Dianggap siqah oleh NASAIE, IBN MAIN

B.        ABU HATIM BIN HABBAN AL-BASTI kata, dia dari kalangan hamba-hamba.

C.         AL-JILI kata, dia siqah, lelaki soleh.

D.       ASQALANI kata, dia siqah dan ahli ibadat.

E.         IBN SAAD kata, dia siqah dan ada beberapa hadis yang dia riwayatkan.

 

 

 أَنَّ الْمُغِيرَةَ بْنَ شُعْبَةَ

[] MUGHIRAH BIN SYU’BAH BIN ‘AMIR BIN MAS’UD AL-SAQAFI @ ABU ABDILLAH/ABU ISA (23SH-50H)- sahabat.

 

[] Dia dilahirkan dia kalangan Saqif di Taif. Dibesarkan di situ. dan meninggal di kufah ketika umurnya 70 tahun kerana penyakit taun. Dia pernah sampai ke Bahrain, Madinah, Mekah dan Basrah.

 

[] dia digelar sebagai salah seorang DUHAT AL-ARAB (Cerdik pandai arab); iaitu MUAWIYAH BIN ABI SUFYAH, AMRU BIN AL-AS, AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH dan ZIYAD.

 

[] Dia memeluk islam pada tahun tercetuskan perang khandaq (5 Hijrah), iaitu selepas dia bersama dengan BANI MALIK ke mesir dan 13 orang dari BANI MALIK di bunuh oleh raja muqawqis. dia salah seorang terlibat dalam sejarah SULH AL-HUDAIBIYYAH.

 

[] matanya buta sebelah dalam perang yarmuk. Dia terlibat dalam sejarah AL-QADISIYYAH, NAHAWAND, HAMZAN dan sebagainya.

 

 

[] Di era Umar, beliau dilantik menjadi gabenor basrah. Namun, dia digugurkan kerana ada orang saksikan bahawa dia berzina. 

 

Kemudian dia dilantik menjadi gabenor di Kufah. Dia kekal di situ sehingga Saidina Umar dibunuh. Di era Osman, dia disambung jawatan tersebut sehingga Osman menggugurkan jawatannya.

 

[] Semasa Muawiyah menjadi khalifah, Muawiyah lantik AMRU BIN AL-AS jadi gabenor di kufah dan anaknya, ABDULLAH BIN AMRU di mesir. Al-Mughirah pun berjumpa dengan Muawiyah dan menyatakan: Wahai Amirul Mukminin, tindakan kamu lantik Amru di Kufah dan anaknya di Mesir, umpama kamu berada antara dua bahu singa.

 

Muawiyyah pun minta pandangan Mughirah. Makanya, mughirah mencadangkan agar kedua-dua anak beranak itu berada di mesir, dan lantik Mughirah sebagai gabenor di Kufah. Dengan cadangan itu, Muawiyah lantik Mughirah jadi gabenor di Kufah sehingga dia wafat di situ.

 

 

 

[] Dia terlibat dalam peerang Yamamah, terlibat dalam Fath al-Syam, iraq. Umar lantik dia jadi Gabenor di basrah.


Selepas itu, terlibat dalam Fath MISAN (selatan Iraq), HAMZAN (iran) dan beberapa buah negara.

 

[] Semasa sejarah perjanjian Hudaibiyyah, Urwah bin Mas’ud dihantar oleh Quraish berjumpa dengan Nabi saw. Semasa dia bercakap dengan Nabi, dia menyentuh janggut Nabi. Mughirah ketika itu memakai topeng perang berdiri. Dia menepis serta berkata kepada Urwah: turunkan tangan kamu sebelum pedang ini sampai kepada kamu. Urwah pun tanya  Nabi saw: siapa ini wahai Muhammad? Dia amat keras. Nabi saw jawab: itu orang dari keturunan kamu (Saqafi)[27].

 

[] namanya diulang sebut untuk kali ke-5, Iaitu hadis ke-1, 149, 150, 151 & 152

 

ابو سعيد الخدري

[] ABU SA’ID AL-KHUDRI @ SAAD BIN MALIK[28].

 

 

 

 



[1] namanya diulang sebut untuk kali ke-4, Iaitu hadis ke-149, 150, 151 & 152

[2] namanya diulang sebut untuk kali-4, iaitu hadis ke-17, ke 27, 150 & 152

[3] namanya diulang sebut untuk kali ke-8, iaitu hadis ke-6, 17, 29, 59, 73, 92, 92 ta’liq dan 152

[4] Maksud تخلف adalah تأخر, iaitu Nabi saw agak lewat dari orang ramai. (aun:1/91)

[5] Menyebut berkenaan kisah wuduk dan sapu dua khuf, serta keluarkan dua tangan dari lengan baju yang ketat dan sebagainya. (manhal:2/114)

[6]Bermula dari perkataan فأتينا sehingga الصبح, ini adalah perkataan AL-MUGHIRAH sepertimana dalam riwayat  ZURARAH. Lafaz ini tidak ada dalam riwayat AL-SYA’BI yang ambil hadis dari URWAH. (Manhal:2/114)

[7] Bazl:2/10

[8] Dalam lafaz Muslim (274) digunakan lafaz: فَلَمَّا أَحَسَّ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَهَبَ يَتَأَخَّرُ، فَأَوْمَأَ إِلَيْهِ، فَصَلَّى بِهِمْ (Apabila dia merasai Nabi saw datang, dia pun mahu mundur ke belakang)

[9] ruslan:2/145

[10] Ruslan:2/145 | mirqat:1/132

[11] Dalam riwayat Muslim (174), digunakan lafaz matan seperti berikut; فَلَمَّا سَلَّمَ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقُمْتُ، فَرَكَعْنَا الرَّكْعَةَ الَّتِي سَبَقَتْنَا (apabila beliau memberi salam, Nabi saw pun berdiri dan aku pun berdiri. Kami pun rukuk untuk rakaat yang telah mendahului kami)

[12] Ruslan:2/146

[13] Aun:1/91

[14] Ruslan:2/146

[15] Ruslan:2/146

[16] Manhal:2/115

[17] bazl:2/10

[18] Bazl:2/10

[19] Adik beradik dengan UMAYYAH BIN KHALID.

[20] Dia dilahirkan lepas 140 hijrah tanpa diketahui secara tepat.

[21] Manhal:2/114

[22] Manhal:2/114

 

[23] Manhal:2/114

[24] Bazl:2/10

[25] Bazl:2/10

[26] Ruslan:2/136

[27] Maghazi al-waqidi, 2/595

[28] bazl:2/10

No comments:

Post a Comment