HADIS 93 |
[5]حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ ((164ه – 241ه = 77 | الرقم: 27, 38, 60, 74, 89 = 5))
[4]حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ ((بن بشير بن القاسم بن دينار| ابو
معاوية بن ابي خازم السلمي الواسطي | م: بغداد | 104ه – 183ه = 79| اتباع التابعين
|و: بخاري – ن: الواسط -م: البغداد | الجماعة | صحيح | الرقم: 58, 93 = 2))
[3]أَخْبَرَنَا يَزِيدُ بْنُ أَبِي زِيَادٍ ((الهاشمي | ابو عبدالله | الكوفة |49ه - 137ه = 88 | الجماعة الا البخاري
تعليقا))
Tabiin ini menyebut bahawa semasa Saidina Husin
dibunuh (61H), umurnya 14 hingga 15 tahun.
AL-AINI kata dia
AL-QURASHI tetapi itu dibantah oleh KHITAB AL-SUBKI dengan anggapan dia
tersilap. Dia adalah HASHIMI. Kesilapan itu mungkin kerana dia ada seorang
murid dari bangsa QURASHI iaitu ZIYAD AL-QURASHI AL-HASHIMI (manhal:1/306)
KOMENTAR POSITIF;
(a)
YAAQUB BIN SUFYAN
kata, walaupun ramai kata bahawa dia ikhtilat tetapi dia seorang yang adil dan
siqah.
(b) AHMAD BIN SOLEH kata, dia siqah dan aku tidak hairan orang berkata buruk
berkenaannya.
KOMENTAR NEGATIF:
(a)
AL-NASAIE, ABU HATIM
dan IBN MAIN kata, dia tidak kuat.
(b) ABU HATIM kata, dia doif dan
hadis-hadis riwayatnya seakan-akan palsu. (Aini:1/255)
(c)
AL-DARAQUTNI kata, dia
doif dan banyak silap serta talqin.
(d) AL-MUNZIRI kata, dia tidak boleh dibuat hujah. (Manhal:1/307)
(e) IBN FUDHAIL kata, dia salah
seorang syiah besar. (Bazl:1/193)
(f)
AL-JURJANI kata, dia dari
kalangan SYIAH PENDUDUK KUFAH. Walaupun hadisnya ditulis, tetapi dia doif.
(g)
AHMAD kata, dia bukan al-Hafiz.
(h) AL-IJLI kata, dia جائز الحديث
dan di akhir umurnya dia talqin.
(i)
AL-JUZAJANI kata, aku dengar
ulama hadis anggap hadis dia doif.
(j)
AL-BADRIJI kata, dia ambil
hadis dari MUJAHID. Namun, dakwaan kata dia dengar hadis dari MUJAHID itu perlu
diteliti. Dia seorang yang tidak kuat.
(k)
AL-DARAQUTNI kata, dia ada
riwayat sahih darinya, dia doif lagi banyak buat silap. Dia talqin akan diminta
talqin.
(l)
AL-NASAIE kata, متروك الحديث
(m)
AL-TARMIZI kata, doif
pada hadis.
(n) IBN MAIN kata, ليس بشيء
(o) AL-NAWAWI
kata, dia doif. (Aini:1/256)
(p) TAQRIB kata, dia doif. Apabila tua, hafalannya berubah.
(q) ALBANI kata, dia selalu melakukan IDHTIRAB hadis.
(r)
AL-HAKIM kata, dia tidak kuat.
(s)
AL-BAIHAQI kata, dia
tidak kuat.
(t)
AL-AWZAIE kata, dia
lelaki doif hadis dan hadisnya menyalahi sunnah.
KOMENTAR PERTENGAHAN
(a)
Abu Daud kata, aku
tidak tahu seorang pun tinggalkan hadisnya. Namun, orang lain lebih aku suka
berbanding dia. (Manhal:1/305)
(b) ABU ZUR’AH kata, dia لين الحديث, ditulis hadisnya dan tidak dibuat hujah.
(c)
IBN SAAD kata, dia
siqah kecuali ikhtilat. Dekat dengan kematiannya, banyak perkara pelik yang dia
kemukakan.
(d) ABU HATIM BIN HABBAN AL-BASTI kata, dia soduq tetapi ketika dia semakin
tua, hafalannya memburuk.
(e) AL-ASQALANI kata, apabila tua, hafalannya berubah. Jumhur ulama kata dia
doif
(f)
AL-BUKHARI kata, dia
soduq tetapi buat silap.
(g)
IBN HIBBAN kata, dia
soduq. Namun, dekat dengan kematian, hafalannya berubah.
(h) AL-ZAHABI kata, dia seorang syiah, alim, soduq, buruk hafalan, tidak
boleh ditinggalkan terus riwayat dia.
[2]عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ ((رافع الأشجعي الكوفي | التابعين | 101ه | الجماعة))
Ulama tidak dapat menentukan secara tepat tarikh
meninggalnya. Mereka hanya meletakkan tahapan bahawa Tarikh matinya lingkungan
dari 97 hijrah sehingga 101 hijrah.
KOMENTAR POSITIF
(a)
Dianggap siqah oleh IBN MAIN, ABU ZUR’AH, AL-IJLI dan
AL-NASAIE
(b) IBN SA’AD
kata, dia banyak riwayat hadis.
(c)
IBRAHIM AL-HARBI kata, ulama sepakat bahawa dia siqah.
(d) AL-IJLI kata,
dia siqah tabiin.
(e) IBRAHIM
AL-HALBI kata, ulama sepakat atas siqahnya.
KOMENTAR NEGATIF:
(f)
AL-SAHRAMPURI kata, dia banyak buat irsal.
KOMENTAR PERTENGAHAN:
(g)
AL-ZAHABI kata, dia siqah
tetapi ada buat tadlis dan irsal.
Rijal al-kutub al-Sittah.
[1] عَنْ جَابِرٍ ((16 ق ه – 78ه | الرقم: 2, 13, 38, 93 = 4))
قَالَ: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ، وَيَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ»
PERBAHASAN SANAD [93] |
[1] ARNAUT—hadis sahih
(a)
Sanadnya ada perawi
doif bernama YAZID BIN ABI ZIYAD.
(b) Dianggap sahih oleh AL-ASQALANI dalam AL-FATH.
(c)
Ada dikeluarkan oleh
AL-BUKHARI (252) dengan matan seperti berikut;
قَالَ:
حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ، أَنَّهُ كَانَ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
هُوَ وَأَبُوهُ وَعِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَأَلُوهُ عَنِ الغُسْلِ، فَقَالَ: «يَكْفِيكَ
صَاعٌ» ، فَقَالَ رَجُلٌ: مَا يَكْفِينِي، فَقَالَ جَابِرٌ: «كَانَ يَكْفِي مَنْ
هُوَ أَوْفَى مِنْكَ شَعَرًا، وَخَيْرٌ مِنْكَ» ثُمَّ أَمَّنَا فِي ثَوْبٍ [1]
[2]
AUN MA’BUD—SAHIH
(a) Dianggap sahih oleh AL-ASQALANI dan IBN
AL-QATTAN.
[3] SYAWAHID
Hadis ini (JABIR)
adalah SYAWAHID bagi hadis ke-91 (AISYAH)
[4] AL-NAWAWI kata,
hadis JABIR ini doif, kerana ada perawi bernama YAZID BIN ABI ZIYAD yang doif.
Namun begitu, AL-AINI
kata, hadis ini ada mutaba-ah dengan perawi bernama HUSOIN (dalam
al-Mustadrak).
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَاقَ الْفَقِيهُ، أَنْبَأَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ
الْحَضْرَمِيُّ، ثنا هَارُونُ بْنُ إِسْحَاقَ الْهَمْدَانِيُّ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ
فُضَيْلٍ، عَنْ حُصَيْنٍ، عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ
عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«يُجْزِئُ مِنَ الْوُضُوءِ الْمُدُّ، وَمَنَ الْجَنَابَةِ الصَّاعُ» فَقَالَ لَهُ
رَجُلٌ: لَا يَكْفِينَا ذَلِكَ يَا جَابِرُ، فَقَالَ: «قَدْ كَفَى مَنْ هُوَ
خَيْرٌ مِنْكَ وَأَكْثَرُ شَعْرًا» . «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ
الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ بِهَذَا اللَّفْظِ» - المستدرك, 575
[5] AL-MUNZIRI kata, sanad
hadis ini ada perawi bernama YAZID BIN ABI ZIYAD, yang dia tidak boleh dibuat
hujah.
Pendapat AL-MUNZIRI
ini dibantah oleh KHITAB AL-SUBKI dengan menyatakan bahawa ABU DAUD mensiqahkan
YAZID serta dia ada mutaba-ah yang bernama HUSOIN dalam riwayat AL-HAKIM dan
AL-BAIHAQI. Justeru, dia sampai darjat HASAN (manhal:1/307)
أَخْبَرَنَا
أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ، وَأَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ
الْقَاضِي، قَالَا: ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا أَحْمَدُ
بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ، ثنا ابْنُ الْفُضَيْلِ، عَنْ حُصَيْنٍ، وَيَزِيدَ بْنِ
أَبِي زِيَادٍ، عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ
اللهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "
يُجْزِئُ مِنَ الْوُضُوءِ الْمُدُّ، وَمِنَ الْجَنَابَةِ صَاعٌ" – السنن
الكبري للبيهقي, 935
PENJELASAN MATAN [93] |
قَالَ: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ، وَيَتَوَضَّأُ بِالْمُدِّ»
[1] Dalam hadis bab,
Jabir menyebut berkenaan PERBUATAN Nabi saw. Namun, jika dilihat dalam
AL-MUSTADRAK, lafaz hadis itu menampilkan bahawa NABI SAW BERKATA. Hadis
seperti berikut;
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «يُجْزِئُ مِنَ الْوُضُوءِ الْمُدُّ، وَمَنَ الْجَنَابَةِ الصَّاعُ»
فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: لَا يَكْفِينَا ذَلِكَ يَا جَابِرُ، فَقَالَ: «قَدْ كَفَى
مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْكَ وَأَكْثَرُ شَعْرًا» . «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى
شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ بِهَذَا اللَّفْظِ» المستدرك, 575[2]
HUBUNGAN HADIS [93] |
Hadis ini sebagai
SYAWAHID bagi hadis ke-92.
PENGAJARAN [93] |
- Rujuk hadis ke-92.
[1] MAWQUF;
حَدَّثَنَا
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ، قَالَ:
حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ،
أَنَّهُ كَانَ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ وَأَبُوهُ وَعِنْدَهُ
قَوْمٌ فَسَأَلُوهُ عَنِ الغُسْلِ، فَقَالَ:
[2] MARFU’:
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ بْنُ إِسْحَاقَ الْفَقِيهُ، أَنْبَأَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ
الْحَضْرَمِيُّ، ثنا هَارُونُ بْنُ إِسْحَاقَ الْهَمْدَانِيُّ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ
فُضَيْلٍ، عَنْ حُصَيْنٍ، عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ، عَنْ
جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ:
No comments:
Post a Comment