Monday, July 17, 2023

HADIS 100

 

HADIS 100

 

حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ، حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ، وَ سَهْلُ بْنُ حَمَّادٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ يَحْيَى، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ، قَالَ: «جَاءَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَخْرَجْنَا لَهُ مَاءً فِي تَوْرٍ مِنْ صُفْرٍ فَتَوَضَّأَ»

 

[BIOGRAFI PERAWI]

 

 حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ((الخلال | الهذلي الحلواني((

 

[1] HASAN BIN ALI BIN MUHAMMAD. Dipanggil dengan ABU ‘ALI atau ABU MUHAMMAD AL-HAZLI AL-HULWANI. Dia meninggal di Mekah dan pernah sampai ke BAGHDAD dan HULWAN.

 

[2] KOMENTAR POSITIF:

(a)   Dianggap siqah oleh AL-NASAIE, MASLAMAH BIN AL-QASIM AL-ANDALUSI.

(b)  KHATIB AL-BAGHDADI kata, dia siqah hafiz.

(c)    YA’QUB BIN SYAIBAH AL-SADUSI kata, dia siqah sabat dan mutqin.

(d)  AL-ASQALANI kata, dia sabat hafiz.

(e)  AL-ZAHABI kata, dia sabat hujah.

(f)      ABU HATIM AL-RAZI kata, dia soduq.

(g)    AL-TARMIZI kata, dia seorang hafiz.

(h)  ABU DAUD kata, dia alim berkenaan rijal hadis.

(i)        Dia adalah guru AL-BUKHARI, MUSLIM dan ABU DAUD.

 

حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ ((هشام بن عبد الملك الطيالسي الباهلي البصري|133ه – 227ه = 94 | الجماعة))

 

[3] HISHAM BIN ABDUL MALIK AL-BAHILI AL-BASRI (133H-227H). Dipanggil dengan ABU AL-WALID AL-TAYALISI. Dia tinggal dan meninggal dunia di BASRAH.

 

[4] Dalam AL-SIYAR, AL-ZAHABI ada meriwayatkan bahawa AHMAD BIN HANBAL berkata bahawa dia dengar ABU AL-WALID ada bercerita; Aku menulis apa yang disampaikan oleh SYU’BAH. Tiba-tiba, SYU’BAH nampak aku menulis. Dia bertanya: Apakah kamu menulis?”

 

Aku pun berhenti menulis dan meletakkan papan di hadapan aku dan aku lihat sahaja papan itu.

 

Seakan-akan SYU’BAH tidak suka dia menulis, kerana dia ada kemampuan untuk menghafal.

 

[5] ABU HATIM berkata: ABU AL-WALID adalah imam, faqih, bijak, siqah serta hafiz. Aku tidak pernah nampak dia memegang kitab (semasa mengajar)

 

[6] Dalam al-Siyar, AL-ZAHABI ada meriwayatkan bahawa MUAWIYYAH BIN ABDUL KARIM AL-ZIYADIY berkata: ketika aku sampai di BASRAH, penduduk basrah sering berkata bahawa ABU WALID adalah orang yang paling bijak di Basrah. Selepas dia adalah ABU BAKAR BIN KHALLAD.

 

[7] Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah.

 

[8] KOMENTAR POSITIF:

(a)     AHMAD kata, dia mutqin bahkan syaikhul Islam

(b)    ABU HATIM kata, dia imam faqih dan alim siqah hafiz. Aku tidak tidak pernah nampak dia pegang kitab.

(c)      AL-IJLI kata, dia siqah sabat dalam hadis.

(d)    ABU ZUR’AH kata, dia imam pada zamannya.

(e)     IBN QANI’ kata, dia siqah ma’mun sabat.

(f)         IBN HIBBAN kata dia siqah, bahkan antara orang yang paling cerdik.

(g)     IBN SA’AD kata, dia siqah sabat hujjah.

(h)    SULAIMAN BIN DAUD AL-TAYALISI kata, dia adalah Imam pada zamannya.

 

وَسَهْلُ بْنُ حَمَّادٍ ((العنقزي | ابو عتاب الدلال البصري | الجماعة الا البخاري | 208ه((

 

[9] perawi ke-2 yang ambil hadis dari AL-HASAN BIN ALI, iaitu SAHL BIN HAMMAD AL- ‘ANQAZI (208H). Dipanggil dengan ABU ‘ITAB AL-DALAL AL-BASRI. Dia dilahirkan dan meninggal di BASRAH.

 

[10] Dia digelar sebagai AL-DALAL kerana dia bekerja sebagai pembuat cerek air.

 

[11] Dia adalah Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah.

 

[12] KOMENTAR POSITIF:

(a)   AHMAD dan AL-DARIMI kata, dia لا بأس به

(b)  AL-ASQALANI kata, dia soduq.

(c)    ABU ZUR’AH dan ABU HATIM kata, dia soleh al-hadis.

(d)  IBN HIBBAN, AL-IJLI, AL-JILI dan AL-BAZZAR kata, dia siqah.

 

[13] KOMENTAR NEGATIF:

(e)  AL-JURJANI kata, dia tidak dikenali.

 

قَالَا: حَدَّثَنَا عَبْدُالْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ ((الماجشون التميمي | اسم ابي سلمة: ميمون, قيل: دينار | ابو عبدالله المدني | الفقيه الإمام | 164ه |م: بغداد | الجماعة))

 

[14] kedua-dua perawi bernama ABU AL-WALID dan SAHL BIN HAMMAD; mereka ambil hadis dari ABDUL AZIZ BIN ABDILLAH BIN ABI SALAMAH AL-MAJISYUN AL-TAMIMI (164H).

 

[15] Dipanggil dengan ABU ABDILLAH AL-MADANI. Panggilan terhadap atuknya adalah ABU SALAMAH, sedangkan nama sebenar atuknya adalah MAIMUN (ada kata: Dinar).

 

[16] Dia berasal dari AL-ASBAHAN (kini: Iran) Namun, berhijrah dan tinggal di Madinah. kemudian berhijrah pula ke Baghdad dan meninggal dunia di situ. Beliau dikebumikan di tanah perkuburan MAQABIR QURAISH (berada di barat Baghdad). Dia pernah sampai ke Khurasan.

 

[17] Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah.

 

[18] KOMENTAR POSITIF:

(a)   Dianggap siqah oleh IBN SAAD, ABU ZUR’AH, ABU HATIM, AL-NASAIE, IBN HIBBAN, ABU DAUD, AL-BAZZAR dan IBN MAIN.

(b)  IBN KHARRASH kata, dia soduq.

(c)    AHMAD BIN SOLEH kata, dia sohib al-sunnah siqah.

(d)  MUSA BIN HARUN kata, dia sabat dan mutqin.

(e)  AL-ZAHABI kata, dia imam, mufti dan hujjah. Walaupun dia tidak banyak riwayat hadis, tetapi dia cukup faqih.

(f)      IBN SA’AD kata, dia siqah, banyak riwayat hadis. dia faqih dan warak serta pengikut mazhab pendudik al-Haramain.

(g)   ASQALANI kata, dia siqah dan faqih.

 

عَنْ عَمْرِو بْنِ يَحْيَى ((بن عمارة | 140ه | المدينة | الجماعة))

 

[19] AMRU BIN YAHYA BIN ‘UMARAH AL-MADANI AL-ANSARI AL-MAZINI (140H). Dia lahir dan meninggal dunia di Madinah.

 

[20] Dalam al-Tabaqat al-kubra, Ibn Sa’ad kata, dia berkahwin dengan perempuan bernama HAMIDAH BINTI MUHAMMAD BIN IYAS BIN ABI AL-BUKAIR, seorang perempuan dari BANI LAIS yang merupakan ketua BANI ‘ADI BIN KA’AB. Dari itu, mereka dikurniakan dua anak, iaitu YAHYA dan MARYAM.

 

Isteri ke-2 bernama QURAIBAH BINTI YUSUF BIN MUHAMMAD BIN SABIT BIN QAIS BIN SYAMMAS. Dari itu, dikurniakan seorang anak bernama MUHAMMAD.

 

[21] Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah.

 

[22] KOMENTAR POSITIF:

(a)   Dia dianggap siqah oleh ABU HATIM AL-RAZI, AL-NASAIE, AL-JILI, IBN ABD AL-BAR, AL-ZAHABI, MUHAMMAD BIN ABDILLAH BIN NUMAIR

(b)  ASQALANI kata, dia siqah dan disiqahkan oleh jumhur ulama dan dijadikan hujah oleh Jamaah.

 

[23] KOMENTAR PERTENGAHAN:

(c)    YAHYA BIN MAIN kata, dia siqah kecuali dia ada ikhtilaf pada dua hadis. Di kala lain kata, dia seorang suwailih dan tidak kuat kerana ikhtilaf lada dua hadis.

 

عَنْ أَبِيهِ ((يحي بن عمارة بن ابي حسن الأنصاري المازني المدني | 91ه | الجماعة))

 

[24] YAHYA BIN UMARAH BIN ABI AL-HASAN AL-ANSARI AL-MAZINI AL-MADANI (91H). Tabiin ini adalah perawi siqah dari kalangan penduduk Madinah.

 

[25] Atuknya, iaitu ABU HASAN AL-ANSARI itu adalah sahabat Nabi (Ruslan:1/652)

 

[26] Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah.

 

[27] KOMENTAR POSITIF:

(a)   Dianggap SIQAH oleh AL-NASAIE, ASQALANI, AL-ZAHABI, IBN KHARRASYH, IBN ISHAQ dan IBN HIBBAN.

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ ((بن عاصم بن كعب بن عمرة بن عوف الأنصاري الخزرجي | ابو محمد | 32 ق ه - 63ه ((

 

[28] Dia terlibat perang UHUD bersama dengan Ibunya. (Ruslan:1/652)

 

[29] Berkenaan keterlibatannya dalam perang badar, ulama berbeza pendapat. Ada yang kata, dia terlibat. Ada pula kata, dia tidak terlibat.

 

[30] Dia bersama-sama dengan WAHSYI BIN HARB dalam membunuh MUSAILAMAH AL-KAZZAB dalam perang YAMAMAH. Dalam AL-ISTI’AB menyatakan, sebelum itu, Musailamah ada membunuh adiknya yang bernama HABIB BIN ZAID, serta memotong anggota badan adiknya. Dijelaskan juga bahawa dalam perang itu, WAHSHI melontar lembing dan mengenai MUSAILAMAH, dan dia pula memancung kepada MUSAILAMAH.

 

[31] Dia terbunuh dalam PERTEMPURAN AL-HARRAH pada 63 zulhijjah yang ketika itu umurnya adalah 70 tahun.

 

PERBAHASAN SANAD (100)

 

[32] HADIS SAHIH.

(a)     Arnaut kata, Isnadnya sahih.

(b)    Albani kata, sahih.

(c)      Al-Bukhari turut riwayatkan hadis ini dalam hadis ke-197 dengan lafaz matan yang ada penambahan sedikit.

 

PENJELASAN MATAN

 

[33] MATAN HADIS

 

 قَالَ: «جَاءَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَخْرَجْنَا لَهُ مَاءً فِي تَوْرٍ مِنْ صُفْرٍ فَتَوَضَّأَ»

Abdullah bin Zaid berkata: Rasulullah datang kepada kami, kami pun keluarkan air untuk Nabi dari “tur kuning”, lalu baginda berwuduk”.

 

[34] Dalam riwayat AL-BUKHARI (197) ada penambahan matan: فَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثًا، وَيَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ مَرَّتَيْنِ، وَمَسَحَ بِرَأْسِهِ، فَأَقْبَلَ بِهِ وَأَدْبَرَ، وَغَسَلَ رِجْلَيْهِ—lalu baginda pun membasuh muka tiga kali, dua tangan dua kali-dua kali, sapu kepala—ke hadapan dan ke belakang, dan membasuh dua kalinya:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ: «أَتَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَخْرَجْنَا لَهُ مَاءً فِي تَوْرٍ مِنْ صُفْرٍ فَتَوَضَّأَ، فَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثًا، وَيَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ مَرَّتَيْنِ، وَمَسَحَ بِرَأْسِهِ، فَأَقْبَلَ بِهِ وَأَدْبَرَ، وَغَسَلَ رِجْلَيْهِ» - البخاري, 197[1]

 

[35] Dalam riwayat IBN MAJAH, ada penambahan فتوضاء به pada lafaz matan:

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ صَاحِبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «أَتَانَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَخْرَجْنَا لَهُ مَاءً فِي تَوْرٍ مِنْ صُفْرٍ، فَتَوَضَّأَ بِهِ» - ابن ماجة, 471[2]

 

[36] Hadis ini menyatakan bahawa Nabi saw berwuduk menggunakan bejana tembaga yang disaluti kuning. Justeru, ia bercanggah dengan hadis MUAWIYAH yang menyatakan bahawa dia dilarang berwuduk menggunakan bejana tembaga. (Mirqat:1/93)

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-98 dan 99, dijelaskan bahawa Nabi saw dan Aisyah MANDI dari bejana air dari tembaga.

 

Hadis ke-100 pula, dijelaskan bahawa Nabi BERWUDUK dengan bejana air dari tembaga.

 

PENGAJARAN

 

[1] MINTA TOLONG TUANGKAN AIR WUDUK

 

[37] Hadis ini menjadi dalil, tidak salah berwuduk dengan orang lain tolong tuangkan air untuk berwuduk.

 

[2] NABI DATANG RUMAH SAHABAT

 

[38] Bukan sekadar Nabi saw datang ke rumah sahabat, bahkan terdapat hadis bahawa sahabat Nabi menjemput Nabi saw datang ke rumah mereka.  Hadis—daripada Itban bin Malik;

 

عن عِتْبَانَ بْنَ مَالِكٍ الأَنْصارِيَّ، ثُمَّ أَحَدَ بَنِي سَالِمٍ، قَالَ: كُنْتُ أُصَلِّي لِقَوْمِي بَنِي سَالِمٍ

Dia berkata: Aku mendengar 'Itban bin Malik Al-Ansari kemudian seseorang dari suku Bani Salim berkata: "Aku pernah memimpin solat Jemaah dengan kaumku, Bani Salim.

 

فَأَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقُلْتُ: إِنِّي أَنْكَرْتُ بَصَرِي، وَإِنَّ السُّيُولَ تَحُولُ بَيْنِي وَبَيْنَ مَسْجِدِ قَوْمِي

Aku menemui Nabi saw, lalu aku berkata kepada baginda: "Wahai Rasulullah, aku adalah orang yang sudah lemah penglihatan sedangkan aliran air sering menghalangi antara aku dan masjid kaumku.

 

فَلَوَدِدْتُ أَنَّكَ جِئْتَ، فَصَلَّيْتَ فِي بَيْتِي مَكَانًا حَتَّى أَتَّخِذَهُ مَسْجِدًا

Seandainya kamu berkenan—bolehlah kamu datang berkunjung lalu solat di rumahku pada suatu tempat yang akan aku jadikan masjid (tempat sujud).

 

 فَقَالَ: «أَفْعَلُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ»

Baginda berkata: "Aku akan datang, Insya Allah"

 

فَغَدَا عَلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبُو بَكْرٍ مَعَهُ بَعْدَ مَا اشْتَدَّ النَّهَارُ

Kemudian baginda datang kepadaku bersama Abu Bakar di waktu siang yang terik.

 

 فَاسْتَأْذَنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَذِنْتُ لَهُ، فَلَمْ يَجْلِسْ حَتَّى قَالَ: «أَيْنَ تُحِبُّ أَنْ أُصَلِّيَ مِنْ بَيْتِكَ؟»

Nabi saw lalu minta izin masuk dan aku pun mengizinkannya. Sebelum duduk baginda terus bertanya: "Mana tempat yang kamu suka untuk aku solat padanya di rumahmu ini?"

 

 فَأَشَارَ إِلَيْهِ مِنَ المَكَانِ الَّذِي أَحَبَّ أَنْ يُصَلِّيَ فِيهِ، فَقَامَ، فَصَفَفْنَا خَلْفَهُ، ثُمَّ سَلَّمَ وَسَلَّمْنَا حِينَ سَلَّمَ – البخاري, 840

Itban pun memberi isyarat kepada baginda tempat yang disukainya supaya baginda solat di tempat tersebut. Baginda lalu berdiri solat dan kamipun berdiri solat mengatur saf di belakang baginda. Kemudian baginda mengakhiri solat dengan salam, maka kamipun mengucapkan salam setelah baginda memberi salam"

 



[1] MARFU:

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ أَبِي سَلَمَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ يَحْيَى، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ قَالَ:

[2] MARFU:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ الْمَاجِشُونِ قَالَ: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ يَحْيَى، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ صَاحِبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

No comments:

Post a Comment