Monday, July 17, 2023

HADIS 90

 

HADIS 90

 

 [6]حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى ((بن نجيح | ابو جعفر بن الطباع البغدادي |144ه - 224ه = 80 | الرقم: 24, 50, 58, 89, 90 = 5))

 

Berasal dari Baghdad, tetapi pernah sampai ke Syam dan tinggal di AZANAH. (tawassut:2/654)

 

Dia meninggal di Spanyol.

 

 

[5] حَدَّثَنَا ((اسماعيل)) ابْنُ عَيَّاشٍ ((بن سليم العنسي الحمصي | عالم اهل الشام في عصره |حمص, بغداد, الشام, الكوفة | 108ه -  181ه = 73))

 

KOMENTAR POSITIF:

(a)   BISYKAWAL kata, dia siqah jika dia ambil hadis dari penduduk negerinya (syam).

(b)  ABU BASYAR AL-DULABI kata, apa yang dia ambil hadis dari penduduk syam, maka itu lebih sahih.

(c)    ABU DAUD kata, aku lebih suka dia berbanding FARJ BIN FUDHALAH.

(d)  AL-ZAHABI kata, seorang alim di syam serta salah seorang syaikh al-Islam.

(e)  YAZID BIN HARUN AL-AILI kata, aku tidak pernah jumpa orang syam dan Iraq yang lebih hafaz berbanding ISMAIL BIN ‘AYYASH.

(f)      ABU HATIM AL-RAZI kata, dia لين yang hadisnya ditulis. Aku tidak tahu seorang pun yang menolaknya kecuali ISHAQ AL-FAZZARI.

 

KOMENTAR NEGATIF;

(g)   ABU AHMAD AL-HAKIM kata, riwayatnya doif jika lain dari penduduk syam.

(h)  AL-UQAILI kata, apabila dia cerita hadis dari bukan penduduk syam, dia idhtirab dan salah.

(i)        AL-HAKIM AL-NAISABURI kata, dinisbahkan kepadanya buruk hafalan. Apabila riwayanya menyendiri, maka tidak diterima kerana buruk hafalannya.

(j)       AL-DARAQUTNI kata, dia mudhtarib al-hadis, doif dan matruk.

(k)   IBN KHUZAIMAH kata, dia tidak boleh dibuat hujah.

(l)        MUSLIM kata, jangan tulis hadis darinya, sama ada orang yang dikenali, atapun yang tidak dikenali.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN;

(m)        AL-JURJANI, ABU ZUR’AH AL-RAZI, DUHAIM AL-DIMASYQI, ZAKARIA BIN YAHYA AL-SAJI kata, hadisnya ditulis dan dibuat hujah jika dari penduduk syam sahaja. berlaku salah dan silap jika dia ambil hadis dari Iraq dan hijaz.

(n)  ABU ISHAQ AL-FAZZARI kata, jangan kamu catat hadis dari ISMAIL BIN AYYASH, sama ada hadis itu dia ambil dari perawi yang dia kenal atau tidak kenal. Apabila dia menceritakan hadis dari perawi selain penduduk syam, dia akan tersalah dan idhtirab. Ada ketika lain pula, AL-FAZZARI kata, tulislah hadis darinya, jika dia ambil dari perawi yang dikenali.

(o)  IBN AL-JAWZI dan ABU HATIM AL-BASTI kata, apabila umurnya semakin tua, hafalannya berubah dan banyak salah pada hadisnya.

(p)  AL-GHASSANI kata, dia ada ambil hadis dari orang tidak siqah. Jika dia ambil dari siqah, maka hadisnya juga siqah.

(q)  AL-ASQALANI kata, jika dia ambil hadis dari penduduk syam, maka dia soduq. Tetapi, selain dari itu, dia ikhtilat.

 

[4] عَنْ حَبِيبِ بْنِ صَالِحٍ ((الطائي |ابو موسي الحمصي الشامي الطائي, قيل: حبيب بن ابي موسي | العراق, الشام, حمص -م: العراق | اصحاب السنن الا النسائي | 147ه |

 

 

KOMENTAR POSITIF;

(a)    Dianggap SIQAH oleh IBN HIBBAN, YAZID BIN ABD RABBIH, AL-ASQALANI, AL-ZAHABI dan AL-JUZAJANI

(b)  ABU DAUD kata, guru kepada HARIZ semuanya siqah (Habib salah seorang guru kepada HARIZ).

(c)    ABU ZUR’AH kata, dia terkenal di negaranya sebagai orang berilmu, mempunyai kelebihan tersendiri serta kami tidak tahu ada orang memburukkannya.

 

KOMENTAR NEGATIF;

(d)  ABU HATIM AL-RAZI kata, dia majhul.

 

 [3]عَنْ يَزِيدَ بْنِ شُرَيْحٍ الْحَضْرَمِيِّ ((الحمصي الشامي الحمص |ع: حمص, الشام, حضرموت | 10ه – 110ه = 90 |المنسوب بالحضرمي علي انه من الحضرموت بلد بأقصي اليمن, قال بهضهم: النسبة الي القبيلة |  | اصحاب السنن الا النسائي))

 

 

KOMENTAR POSITIF:

(a)   IBN RUSLAN dan AL-ZAHABI kata, dia seorang siqah dari kalangan الصلحاء (Ruslan:1/625)

(b)  Dianggap SIQAH oleh IBN HIBBAN, AL-BASTI

(c)    Ramai ulama kata, dia adalah penduduk syam yang soleh (manhal:1/298)

(d)  TAHRIR TAQRIB kata, soduq hasan al-hadis.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN;

(e)  AL-DARAQUTNI kata, dia muktabar. Iaitu, riwayatnya diterima jika ada mutaba-ah atau syawahid.

(f)      AL-DARAQUTNI kata lagi, jika dia riwayat hadis dari نعيم بن همام, maka itu mursal. Kerana, dia tidak pernah berjumpa dengan Nu’aim. (Bazl:1/189)

(g)   AL-ASQALANI kata, dia MAQBUL. Riwayatnya dari NUA’IM BIN HAMMAM secara mursal.

 

[2] عَنْ أَبِي حَيٍّ الْمُؤَذِّنِ ((الحمصي | شداد بن حي الحمصي الشامي |1ه – 90ه = 90 | حبان: هو من اتباع | اصحاب السنن الا النسائي, البخاري في الأدب حديثا واحدا))

 

Ulama berbeza pendapat berkenaan statusnya:

(a)   Rata-rata mengatakan dia adalah ATBA’ AL-TABIIN.

(b)  AL-IJLI kata, dia seorang tabiin. (tasawwut:2/654)

KOMENTAR POSITIF;

(a)                   Dianggap siqah oleh AL-ZAHABI.

(b)                  AL-ASQALANI kata, dia soduq.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN;

(c)                    ABU HATIM AL-BASTI kata, kadangkala dia tersilap

 

[1] عَنْ ثَوْبَانَ ((بن بجدد (bujdud), قيل: يجدد (قيل: جحدر: jahdar) السروي | ابو عبدالله القرشي الهاشمي | المدينة, مكة, حمص, الرملة, مصر | 54ه | الجماعة))

 

Menurut ibn Ruslan, dia adalah bekas hamba Nabi (Ruslan:1/625) KHITAB AL-SUBKI pula kata, dia adalah hamba yang asal dari satu tempat bernama السراة, iaitu satu tempat antara mekah dan yaman. Kemudian Nabi saw beli dia dan merdekakannya.

 

Nabi berkata kepadanya:

إن شئت أن تلحق بمن انت منهم فافعل، وإن شئت أن تثبت فانت منا اهل البيت

“jika kamu mahu bersama dengan asal keturunan kamu, silakan lakukan. Jika kamu mahu duduk bersama kami, kamu dianggap ahli bait kami juga.

 

Menurut riwayat, dia kekal bersama dengan nabi sehingga baginda wafat.

 

Selepas baginda wafat, dia pun berhijrah ke SYAM, kemudian ke RAMALLAH dan bina rumah di situ, kemudian ke MESIR dan bina rumah di situ, dan akhirnya ke HIMS dan meninggal di situ pada tahun 54 Hijrah (ada kata: 57 hijrah, iaitu di era pemerintahan ABDULLAH BIN QURT menjadi gabenor Hims di era pemerintahan Muawiyah) (manhal:1/298|Bazl:1/189)

 

Dia antara orang yang terlibat sama dalam sejarah pembukaan Mesir.


Menurut AL-KALBI, dia adalah sahabat yang dimaksudkan dalam ayat al-Quran berikut;

 

وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا (69) - النساء

 

Kisah tersebut, diceritakan dalam beberapa buah kitab tafsir berikut;

 

وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَداءِ وَالصَّالِحِينَ قَالَ الْكَلْبِيُّ: نَزَلَتْ فِي ثَوْبَانِ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَ شَدِيدَ الْحُبِّ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَتَى ذَاتَ يَوْمٍ وَقَدْ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ وَنَحَلَ جِسْمُهُ فَقَالَ: «يَا ثَوْبَانُ مَا غَيَّرَ لَوْنَكَ؟» فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا بِي مَرَضٌ وَلَا وَجَعٌ، غَيْرَ أَنِّي إِذَا لَمْ أَرَكَ اشْتَقْتُ إِلَيْكَ، وَاسْتَوْحَشْتُ وَحْشَةً شَدِيدَةً حَتَّى أَلْقَاكَ ثُمَّ ذَكَرْتُ الْآخِرَةَ فَأَخَافُ أَنْ لَا أَرَاكَ هُنَاكَ، لِأَنِّي أَعْرِفُ أَنَّكَ تُرْفَعُ مَعَ النَّبِيِّينَ، وَإِنِّي وَإِنْ كُنْتُ أَدْخُلُ الْجَنَّةَ كُنْتُ فِي مَنْزِلٍ أَدْنَى مِنْ مَنْزِلِكَ، وَإِنْ لَمْ أَدْخُلِ الْجَنَّةَ فَذَلِكَ حِينَ لَا أَرَاكَ أَبَدًا. انْتَهَى قَوْلُ الْكَلْبِيِّ. – البحر المحيط, 3\698

 

[MATAN HADIS]

 

قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ثَلَاثٌ لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَفْعَلَهُنَّ: لَا يَؤُمُّ رَجُلٌ قَوْمًا فَيَخُصُّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ، وَلَا يَنْظُرُ فِي قَعْرِ بَيْتٍ قَبْلَ أَنْ يَسْتَأْذِنَ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ دَخَلَ، وَلَا يُصَلِّي وَهُوَ حَقِنٌ حَتَّى يَتَخَفَّفَ"

 

PERBAHASAN SANAD [90]

 

[] ARNAUT- SAHIH LIGHAIRIH

(a)   YAZID BIN SYURAIH dinilai siqah oleh IBN HIBBAN tidak memadai.

(b)  AL-DARAQUTNI kata, riwayat dia diterima jika disertakan mutaba-ah atau syawahid.

(c)    Hadis ini riwayat SAUBAN. Hadis ke-91 adalah SYAWAHID, iaitu ABU HURAIRAH.

 

[] PENDAPAT ULAMA:

(a)   AUN—DOIF

(b)  Al-Tarmizi—hasan.

(c)     

 

[] Semua ini perawi Syam. Walaupun guru Abi Daud, iaitu MUHAMMAD BIN ISA AL-TABBA’ berasal dari Baghdad, tetapi dia pernah tinggal di Syam.

 

PENJELASAN MATAN [90]

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ثَلَاثٌ لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَفْعَلَهُنَّ: لَا يَؤُمُّ رَجُلٌ قَوْمًا فَيَخُصُّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ، وَلَا يَنْظُرُ فِي قَعْرِ بَيْتٍ قَبْلَ أَنْ يَسْتَأْذِنَ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ دَخَلَ، وَلَا يُصَلِّي وَهُوَ حَقِنٌ حَتَّى يَتَخَفَّفَ

 

[] kata AL-AINI, hadis ini menjelaskan bahawa tiga tegahan dari dilakukan oleh manusia:

(a)   Imam berdoa secara mufrad, sedangkan dia berdoa itu secara berjemaah. (tegahan tanzih)

(b)   Mengintai rumah orang. (tegahan haram)

(c)    Solat dalam keadaan menahan kencing, berak dan kentut. (tegahan شفقة) (Aini:1/249)

 

Dalam kupasan KHITAB AL-SUBKI, hukum perkara (a) dan (c) adalah makruh, sedangkan pada perkara (b) adalah haram (manhal:1/298)

 

[] Dalam matan RIWAYAT AL-TARMIZI;

 

عَنْ ثَوْبَانَ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ أَنْ يَنْظُرَ فِي جَوْفِ بَيْتِ امْرِئٍ حَتَّى يَسْتَأْذِنَ، فَإِنْ نَظَرَ فَقَدْ دَخَلَ، وَلَا يَؤُمَّ قَوْمًا فَيَخُصَّ نَفْسَهُ بِدَعْوَةٍ دُونَهُمْ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ، وَلَا يَقُومُ إِلَى الصَّلَاةِ وَهُوَ حَقِنٌ» - الترمذي, 357[1]

 

[] maksud KHIANAT adalah setiap perkata yang Allah, rasul dan Khulafa al-Rashidin suruh, maka itu adalah Amanah. Justeru, meninggalkannya adalah khianat. (Ruslan:1/626)

 

[] Ada pihak berhujah bahawa maksud larangan dalam hadis ini, khusus untuk solat maghrib sahaja. hal ini melihat kepada hadis berikut;

 

حَدَّثَنِي أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا قُرِّبَ الْعَشَاءُ، وَحَضَرَتِ الصَّلَاةُ، فَابْدَءُوا بِهِ قَبْلَ أَنْ تُصَلُّوا صَلَاةَ الْمَغْرِبِ، وَلَا تَعْجَلُوا عَنْ عَشَائِكُمْ» - مسلم, 557[2]

 

Namun begitu, hadis ini masih lagi bersifat IHTIMAL. Dalam kaedah fiqh sebut:

 

اذا وجد الإحتمال سقط الإستدلال

 

Justerum ihtimal pada hadis ini adalah seperti berikut;

 

(a)   Dalam riwayat Muslim, digunakan lafaz nafi al-Jins;

 

لَا صَلَاةَ بِحَضْرَةِ الطَّعَامِ، وَلَا هُوَ يُدَافِعُهُ الْأَخْبَثَانِ» - مسلم, 560[3]

 

(b)   Disebutkan solat maghrib sebagai MAJAZ MURSAL, iaitu من اطلاق الجزء وارادة الكل

 

(c)     Disebutkan solat maghrib kerana melihat dari sudut AL-AWLAWI, iaitu dalam waktu yang sempit seperti waktu maghrib pun perlu dahulukan makan, apatah lagi waktu yang panjang seperti solat selain maghrib.

 

 

(d)  Kemungkinan hadis terbabit terfokus kepada ORANG BERPUASA. Hal ini kerana, AL-SYAWKANI ada menukilkan hadis:

 

إذَا وُضِعَ الْعَشَاءُ وَأَحَدُكُمْ صَائِمٌ فَابْدَءُوا بِهِ قَبْلَ أَنْ تُصَلُّوا – نيل الأوطار, 2\8

 

[] Maksud bahawa Nabi saw kata: وَلَا يَنْظُرُ فِي قَعْرِ بَيْتٍ قَبْلَ أَنْ يَسْتَأْذِنَ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ دَخَلَ—jika dia lihat juga dalam rumah orang, maka sesungguhnya dia telah masuk. Kata KHITAB AL-SUBKI, hukum orang mengintai dalam rumah orang sama seperti hukum masuk dalam rumah orang tanpa izin. (Manhal:1/299)

 

[] asal makna قعر adalah sesuatu yang dalam. Kalau kedalaman telaga yang paling bawah sekali, disebut قعر البئر. Dalam riwayat al-Tarmizi (357), perkataan yang digunakan adalah جوف, iaitu perut.

لَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ أَنْ يَنْظُرَ فِي جَوْفِ بَيْتِ امْرِئٍ حَتَّى يَسْتَأْذِنَ

 

[] perkataan حَقِنٌ—dari sudut asal maknanya adalah teramat menahan kencing.

 

 

 

HUBUNGAN HADIS [90]

 

PENGAJARAN [90]

 

[] APABILA MATAN SEBUT LELAKI

 

Termasuk juga perempuan. Kecuali, jika matan sebut perempuan, maka itu khusus untuk perempuan sahaja.

 

[] KENAPA TIDAK BAGUS TANPA IZIN PENDUDUK SETEMPAT

 

AL-SAHRANPURI kata, tindakan sebegini melambangkan takbur dan sombong. Tidak menghormati orang setempat. (Bazl:1/191)

 

[] DOA RAMAI TP IMAM KHUSUS UNTUK DIRINYA

 

Hukumnya adalah Makruh. (Ruslan:1/626|manhal:1/300)

 

Al-Jili kata, hukum ini tidak dikhususkan doa dalam dan luar solat, bahkan ia berlaku pada semua jenis doa. (Ruslan:1/626)

 

Macam mana pula dengan hadis ini—Nabi saw berdoa dalam solat dengan khususkan untuk diri baginda sahaja;

 

قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو هُرَيْرَةَ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْكُتُ بَيْنَ التَّكْبِيرِ وَبَيْنَ القِرَاءَةِ إِسْكَاتَةً - قَالَ أَحْسِبُهُ قَالَ: هُنَيَّةً - فَقُلْتُ: بِأَبِي وَأُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِسْكَاتُكَ بَيْنَ التَّكْبِيرِ وَالقِرَاءَةِ مَا تَقُولُ؟ قَالَ: " أَقُولُ: اللَّهُمَّ بَاعِدْ بَيْنِي وَبَيْنَ خَطَايَايَ، كَمَا بَاعَدْتَ بَيْنَ المَشْرِقِ وَالمَغْرِبِ، اللَّهُمَّ نَقِّنِي مِنَ الخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ، اللَّهُمَّ اغْسِلْ خَطَايَايَ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالبَرَدِ" – البخاري, 744[4]

 

Sama juga bacaan ketika duduk antara dua sujud;

 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَقُولُ بَيْنَ السَّجْدَتَيْنِ: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَارْحَمْنِي، وَعَافِنِي، وَاهْدِنِي، وَارْزُقْنِي» - ابو داود, 850[5]

 

عَنْ حُذَيْفَةَ، أَنَّهُ رَأَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي مِنَ اللَّيْلِ، فَكَانَ يَقُولُ: «اللَّهُ أَكْبَرُ - ثَلَاثًا - ذُو الْمَلَكُوتِ وَالْجَبَرُوتِ وَالْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ» ، ثُمَّ اسْتَفْتَحَ فَقَرَأَ الْبَقَرَةَ، ثُمَّ رَكَعَ فَكَانَ رُكُوعُهُ نَحْوًا مِنْ قِيَامِهِ، وَكَانَ يَقُولُ فِي رُكُوعِهِ: «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ، سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ» ، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوعِ، فَكَانَ قِيَامُهُ نَحْوًا مِنْ رُكُوعِهِ، يَقُولُ: لِرَبِّيَ الْحَمْدُ، ثُمَّ سَجَدَ، فَكَانَ سُجُودُهُ نَحْوًا مِنْ قِيَامِهِ، فَكَانَ يَقُولُ فِي سُجُودِهِ: «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى» ، ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ، وَكَانَ يَقْعُدُ فِيمَا بَيْنَ السَّجْدَتَيْنِ نَحْوًا مِنْ سُجُودِهِ، وَكَانَ يَقُولُ: «رَبِّ اغْفِرْ لِي، رَبِّ اغْفِرْ لِي» ، فَصَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ، فَقَرَأَ فِيهِنَّ الْبَقَرَةَ، وَآلَ عِمْرَانَ، وَالنِّسَاءَ، وَالْمَائِدَةَ، أَوِ الْأَنْعَامَ – ابو داود, 874[6]

 

 

عَنِ الْبَرَاءِ، قَالَ: كُنَّا إِذَا صَلَّيْنَا خَلْفَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَحْبَبْنَا أَنْ نَكُونَ عَنْ يَمِينِهِ، يُقْبِلُ عَلَيْنَا بِوَجْهِهِ، قَالَ: فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: «رَبِّ قِنِي عَذَابَكَ يَوْمَ تَبْعَثُ - أَوْ تَجْمَعُ - عِبَادَكَ» - مسلم, 709[7]

 

Menurut KHITAB AL-SUBKI dalam AL-MANHAL AL-AZB bahawa yang dimaksudkan dalam hadis adalah doa yang dibaca secara ramai dan Jahar, seperti doa qunut subuh.

 

Adapun doa dalam solat yang berbentuk peribadi dan tidak dijaharkan, maka ia bukan dari maksud hadis bab. (Manhal:1/299)

 

[] AMALAN SALAF SOLEH;

 

(A) Bacaan Qunut oleh Umar bin al-Khattab;

 

عَنْ أَبِي رَافِعٍ قَالَ: صَلَّيْتُ خَلْفَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ الصُّبْحَ فَقَنَتَ بَعْدَ الرُّكُوعِ قَالَ: فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: «اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَعِينُكَ، وَنَسْتَغْفِرُكَ، وَنُثْنِي عَلَيْكَ وَلَا نَكْفُرُكَ، وَنُؤْمِنُ بِكَ وَنَخْلَعُ وَنَتْرُكُ مَنْ يَفْجُرُكَ، اللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ، وَلَكَ نُصَلِّي وَنَسْجُدُ، وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ، وَنَرْجُو رَحْمَتَكَ وَنَخَافُ عَذَابَكَ إِنَّ عَذَابَكَ بِالْكَفَّارِينَ مُلْحَقٌ، اللَّهُمَّ عَذِّبِ الْكَفَرَةَ، وَأَلْقِ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ، وَخَالِفْ بَيْنِ كَلِمَتِهِمْ، وَأَنْزِلْ عَلَيْهِمْ رِجْزَكَ وَعَذَابَكَ، اللَّهُمَّ عَذِّبِ الْكَفَرَةَ أَهْلَ الْكِتَابِ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِكَ، وَيُكَذِّبُونَ رُسُلَكَ وَيُقَاتِلُونَ أَوْلِيَاءَكَ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ، وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ، وَاجْعَلْ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَالْحِكْمَةَ، وَثَبِّتْهُمْ عَلَى مِلَّةِ نَبِيِّكَ، وَأَوْزِعْهُمْ أَنْ يُوَفُّوا بِالْعَهْدِ الَّذِي عَاهَدْتَهُمْ عَلَيْهِ، وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ، إِلَهَ الْحَقِّ، وَاجْعَلْنَا مِنْهُمْ» قَالَ عَبْدُ الرَّزَّاقِ: وَلَوْ كُنْتُ إِمَامًا قُلْتُ هَذَا الْقَوْلَ، ثُمَّ قُلْتُ: اللَّهُمَّ اهْدِنَا فِيمَنْ هَدَيْتَ – الصنعاني, 4968[8]

 

(B) Saidina Umar juga;

 

عَنْ عُبَيْدِ بْنِ عُمَيْرٍ، أَنَّ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَنَتَ بَعْدَ الرُّكُوعِ فَقَالَ: " اللهُمَّ اغْفِرْ لَنَا وَلِلْمُؤْمِنِينَ، وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ، وَأَلِّفْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَأَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِهِمْ، وَانْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ، اللهُمَّ الْعَنْ كَفَرَةَ أَهْلِ الْكِتَابِ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِكَ وَيُكَذِّبُونَ رُسُلَكَ، وَيُقَاتِلُونَ أَوْلِيَاءَكِ، اللهُمَّ خَالِفْ بَيْنَ كَلِمَتِهِمْ، وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ، وَأَنْزِلْ بِهِمْ بَأْسَكَ الَّذِي لَا تَرُدُّهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، اللهُمَّ إِنَّا نَسْتَعِينُكَ وَنَسْتَغْفِرُكَ، وَنُثْنِي عَلَيْكَ، وَلَا نَكْفُرُكَ وَنَخْلَعُ وَنَتْرُكُ مَنْ يَفْجُرُكَ، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، اللهُمَّ  إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَلَكَ نُصَلِّي وَنَسْجُدُ وَلَكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ وَنَخْشَى عَذَابَكَ الْجِدَّ وَنَرْجُو رَحْمَتِكَ إِنَّ عَذَابَكَ بِالْكَافِرِينَ مُلْحِقٌ " رَوَاهُ سَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبْزَى، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُمَرَ فَخَالَفَ هَذَا فِي بَعْضِهِ – السنن الكبري للبيهقي, 3143[9]

 

[] STATEMENT ULAMA

 

(A) IMAM AL-RAFIE

 

أن الإمام يأتي في دعائه بصيغة الجمع, سواء قنت المأموم أم لا, سواء سمع المأمومون القنوت أم لا

Imam itu baca dalam doa dengan sighah jamak, sama ada makmum turut sama atau tidak, sama ada makmum dengar atau tidak. (Ruslan:1/631)

 

 

 

(B) IMAM AL-SYAFIE:

 

Ibn al-Munzir menukilkan perkataan Imam Syafie:

 

لا احب للإمام تخصيص نفسه

“aku tidak suka bagi imam (berdoa) khusus untuk dirinya sahaja” (Ruslan:1/626)

 

[] MELIHAT DALAM RUMAH ORANG

 

Haram melihat, menjengok dan melirik mata ke dalam rumah orang lain tanpa izinnya. Dalam al-Tarmizi, digunakan lafaz:

لَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ أَنْ يَنْظُرَ فِي جَوْفِ بَيْتِ امْرِئٍ حَتَّى يَسْتَأْذِنَ

 

Dalam riwayat al-Bukhari pula, ada disebutkan bahawa tidak menjadi kesalahan, jika menjolok dan mencucuk mata orang yang mengintai itu. hadis—daripada Abu Hurairah;

 

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَوِ اطَّلَعَ أَحَدٌ فِي بَيْتِكَ، وَلَمْ تَأْذَنْ لَهُ فَخَذَفْتَهُ بِحَصَاةٍ فَفَقَأْتَ عَيْنَهُ مَا كَانَ عَلَيْكَ جُنَاحٌ» – ابن حبان, 6003[10], البخاري, 6888

 

Dalam hadis ini, Nabi saw kata: kalau orang mengintai, lalu kita jolok matanya.

 

Apabila menjolok matanya, kemungkinan dia jadi buta. Ketika itu, apakah dikenakan QISAS atau tidak?

 

HANAFI: KENA BAYAR GANTI RUGI

 

Kembali kepada hukum asal, iaitu setiap amalan yang memudharatkan orang lain, maka perlu dikenakan ganti rugi.

 

SYAFIE: TIDAK DIKENAKAN BAYAR GANTI RUGI

 

Melihat kepada hadis bab yang menggambarkan orang yang mengintai dalam rumah orang sama seperti hukum masuk dalam rumah tanpa izin; ini membuktikan bahawa amalan itu berdosa. Justeru, tidak dikenakan ganti rugi (Ruslan:1/628)



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَيَّاشٍ قَالَ: حَدَّثَنِي حَبِيبُ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ شُرَيْحٍ، عَنْ أَبِي حَيٍّ المُؤَذِّنِ الحِمْصِيِّ، عَنْ ثَوْبَانَ

[2] MARFU’:

حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَيْلِيُّ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي عَمْرٌو، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ،

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ، حَدَّثَنَا حَاتِمٌ هُوَ ابْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عَتِيقٍ، قَالَ

[4] SANAD:

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا عُمَارَةُ بْنُ القَعْقَاعِ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو زُرْعَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو هُرَيْرَةَ، قَالَ

[5] MARFU’;

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، حَدَّثَنَا زَيْدُ بْنُ الْحُبَابِ، حَدَّثَنَا كَامِلٌ أَبُو الْعَلَاءِ، حَدَّثَنِي حَبِيبُ بْنُ أَبِي ثَابِتٍ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ

-[حكم الألباني] : حسن

[6] MARFU’:

حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ الطَّيَالِسِيُّ، وَعَلِيُّ بْنُ الْجَعْدِ، قَالَا: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، مَوْلَى الْأَنْصَارِ، عَنْ رَجُلٍ مِنْ بَنِي عَبْسٍ، عَنْ حُذَيْفَةَ،

[7] MARFU’:

وحَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ، أَخْبَرَنَا ابْنُ أَبِي زَائِدَةَ، عَنْ مِسْعَرٍ، عَنْ ثَابِتِ بْنِ عُبَيْدٍ، عَنِ ابْنِ الْبَرَاءِ، عَنِ الْبَرَاءِ، قَالَ

[8] SANAD:

عَنْ مَعْمَرٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدِ بْنِ جُدْعَانَ، عَنْ أَبِي رَافِعٍ قَالَ

[9] SANAD:

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ، وَأَبُو سَعِيدِ بْنُ أَبِي عَمْرٍو، قَالَا: ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، ثنا أُسَيْدُ بْنُ عَاصِمٍ، ثنا الْحُسَيْنُ بْنُ حَفْصٍ، عَنْ سُفْيَانَ قَالَ: حَدَّثَنِي ابْنُ جُرَيْجٍ، عَنْ عَطَاءٍ، عَنْ عُبَيْدِ بْنِ عُمَيْرٍ،

[10] SANAD:

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ الْفَضْلِ الْكَلَاعِيُّ بِحِمْصَ، حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عُثْمَانَ بْنِ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا أَبِي، حَدَّثَنَا شُعَيْبُ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الْأَعْرَجِ

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ

No comments:

Post a Comment