ABU DAUD, HADIS NO: 151 |
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنِي أَبِي،
عَنِ الشَّعْبِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُ عُرْوَةَ بْنَ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ،
يَذْكُرُ عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فِي رَكْبِهِ وَمَعِي إِدَاوَةٌ فَخَرَجَ لِحَاجَتِهِ، ثُمَّ أَقْبَلَ
فَتَلَقَّيْتُهُ بِالْإِدَاوَةِ فَأَفْرَغْتُ عَلَيْهِ فَغَسَلَ كَفَّيْهِ
وَوَجْهَهُ، ثُمَّ أَرَادَ أَنْ يُخْرِجَ ذِرَاعَيْهِ، وَعَلَيْهِ جُبَّةٌ مِنْ
صُوفٍ مِنْ جِبَابِ الرُّومِ، ضَيِّقَةُ الْكُمَّيْنِ، فَضَاقَتْ فَادَّرَعَهُمَا
ادِّرَاعًا، ثُمَّ أَهْوَيْتُ إِلَى الْخُفَّيْنِ لِأَنْزَعَهُمَا، فَقَالَ لِي:
«دَعِ الْخُفَّيْنِ، فَإِنِّي أَدْخَلْتُ الْقَدَمَيْنِ الْخُفَّيْنِ وَهُمَا
طَاهِرَتَانِ فَمَسَحَ عَلَيْهِمَا»
قَالَ أَبِي: قَالَ
الشَّعْبِيُّ: شَهِدَ لِي عُرْوَةُ، عَلَى أَبِيهِ، وَشَهِدَ أَبُوهُ، عَلَى
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
GAMBARAN DASAR HADIS 151 |
[1] Hadis ini sahih dan
boleh dibuat hujah.
[2] Penambahan maklumat
hadis ini berbanding hadis-hadis sebelum ini (149-150);
(1) Disebutkan jubah yang dipakai Nabi itu adalah jubah rom.
(2) Al-Mughirah tundukkan kepalanya untuk menolong Nabi saw memecat dua khuf
yang di pakai nabi, tetapi Nabi saw minta agar dibiarkan khuf itu tidak
dipecat.
(3) Nabi memberitahu bahawa sebelum Nabi saw pakai dua khuf, baginda sudah
bersuci terlebih dahulu.
PERBAHASAN SANAD 151 |
[3] SANAD
|
PERAWI |
TEMPAT |
STATUS |
|
Rasulullah (11H) |
·
Mekah ·
Madinah |
·
Maksum |
6. |
Al-Mughirah
bin Syu’bah (23SH – 50H) |
·
Taif ·
Bahrain ·
Madinah ·
Mekah ·
Basrah |
·
Sahabat |
5. |
Urwah bin
al-Mughirah (90H) |
·
Kufah |
·
Kutub sittah ·
Siqah |
4. |
Al-Sya’bi @
‘Amir bin Syurahil al-Himyari (22H – 104H) |
·
Kufah ·
Madinah ·
DLL. |
·
Kutub sittah ·
Siqah tinggi |
3. |
Yunus bin
Abi Ishaq (159H) |
·
Kufah |
·
Kutub sittah ·
Siqah pertengahan. |
2. |
Isa bin
Yunus (187H)[1] |
·
Kufah ·
Syam, |
·
Kutub sittah ·
Siqah |
1. |
Musaddad bin
Musarhad (150H –
228H)[2] |
·
Basrah |
·
Bukhari, Abu Daud ·
Siqah |
|
ABU DAUD (202H – 275H) |
|
|
[4] BANDINGAN SANAD
|
149 |
150 |
151 |
|
Rasulullah
saw |
||
7 |
Al- Mughirah
bin Syu’bah |
||
6. |
Urwah bin
al-Mughirah |
||
5. |
Abbad bin
Ziyad |
AL-Hasan
al-Basri |
Al-Sya’bi |
4. |
Ibn Shihab
al-Zuhri |
Bakr bin
Abdillah |
Yunus bin
Abi Ishaq |
3. |
Yunus bin
Yazid |
Sulaiman
al-Taimiy |
Isa bin
Yunus |
2. |
Abdullah bin
Wahb |
Yahya bin
Said al-Qattan |
Musaddad bin
Musarhad |
Al-Mu’tamir
bin Sulaiman |
|||
1. |
Ahmad bin
Soleh |
Musaddad bin
Musarhad |
ABU DAUD |
|
ABU DAUD |
|
[5] ARNAUT—SANADNYA SAHIH
·
Hadis ini turut sama
ada dalam AL-BUKHARI (206), Muslim (274, 79, 80).
[6] ALBANI—ISNADNYA SAHIH
·
Ia sahih atas syarat
bukhari muslim, bahkan kedua-dua mereka keluarkan hadis ini dalam sahih
masing-masing.
·
Abu ‘Awanah turut keluarkan
dalam sahih beliau.
MATAN 151 (A) |
[7] Mughirah bin Syu’bah
berkata:
كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي رَكْبِهِ[3]
وَمَعِي إِدَاوَةٌ[4] فَخَرَجَ
لِحَاجَتِهِ، ثُمَّ أَقْبَلَ فَتَلَقَّيْتُهُ بِالْإِدَاوَةِ فَأَفْرَغْتُ
عَلَيْهِ فَغَسَلَ كَفَّيْهِ وَوَجْهَهُ
Kami bersama Rasulullah saw dalam satu rombongan. Bersama dengan aku ada
satu bekas air. Baginda pun pergi untuk Qadha hajat. Ketika baginda datang
(iaitu setelah qadha’ Hajat), aku dapati baginda membawakan bekas air tersebut.
Aku pun tuangkan air itu untuk baginda, lalu baginda membasuh kedua telapak
tangan dan muka.
[8] Apabila Mughirah menuangkan air kepada Nabi untuk
baginda berwuduk, ia menjadi dalil bahawa harus dan tidak makruh bahawa membantu
orang untuk berwuduk[5],
serta tidak salah berkhidmat kepada seseorang ketua atau orang-orang yang
dihormati[6].
[9] Terdapat riwayat bahawa sahabat Nabi yang bernama
SOFWAN BIN ‘ASSAL juga melakukan hal sedemikian. Dalam hadis—Sofwan bin ‘Assal
berkata:
عَنْ صَفْوَانَ بْنِ عَسَّالٍ، قَالَ: «صَبَبْتُ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَاءَ فِي السَّفَرِ وَالْحَضَرِ فِي الْوُضُوءِ» - ابن ماجة, 391
“Aku
tuangkan air kepada Nabi saw dalam berwuduk dalam musafir dan ketika tidak
bermusafir”
MATAN 151 (B) |
ثُمَّ أَرَادَ أَنْ يُخْرِجَ ذِرَاعَيْهِ، وَعَلَيْهِ جُبَّةٌ مِنْ صُوفٍ
مِنْ جِبَابِ الرُّومِ[7]،
ضَيِّقَةُ الْكُمَّيْنِ، فَضَاقَتْ فَادَّرَعَهُمَا ادِّرَاعًا
Kemudian baginda hendak mengeluarkan kedua lengannya yang ketika itu baginda
memakai jubah berbulu dari pakaian Rom yang agak ketat pada bahagian kedua
lengannya, maka baginda melepaskan kedua lengan itu.
[10] Hadis ini menjadi dalil bahawa memakai pakaian
yang ketat pada bahagian badan yang tidak melibatkan aurat, ia dibenarkan[8].
[11] Pakaian orang bukan orang bukan Islam tidak salah
untuk dipakai selama ia tidak melibatkan keagamaan.
[12] Hadis ini juga jadikan hujah oleh IBN RUSLAN
bahawa memakai pakaian dari kain berbulu adalah pakaian sunnah Nabi Muhammad.
Bahkan, ia juga adalah pakaian para nabi sebelum Nabi Muhammad juga[9].
IBNUL ARABI ada berkata: antara
hadis-hadis yang pelik dari Nabi yang jalurnya mungkar adalah, dikatakan bahawa
Nabi Musa semasa bercakap dengan Allah, baginda memakai pakaian jubah, kopiah
dan seluar berbulu[10].
[13] AL-QURTUBI kata, hadis ini adalah dalil bahawa
bulu binatang tidak dianggap sebagai najis. Hal ini kerana, syam pada masa itu
adalah negara yang penduduknya adalah bukan Muslim dan makanan mereka adalah
binatang yang tidak halal[11].
MATAN 151 (C) |
ثُمَّ أَهْوَيْتُ إِلَى
الْخُفَّيْنِ لِأَنْزَعَهُمَا، فَقَالَ لِي: "دَعِ الْخُفَّيْنِ، فَإِنِّي
أَدْخَلْتُ الْقَدَمَيْنِ الْخُفَّيْنِ وَهُمَا طَاهِرَتَانِ" فَمَسَحَ
عَلَيْهِمَا
Setelah itu aku menunduk ke arah kedua khuf baginda untuk memecatnya. Baginda
pun bersabda kepadaku: “Biarkanlah kedua khuf itu, kerana aku memasukkan kedua
kakiku ke dalam kedua khuf itu dalam keadaan suci kedua-duanya” Baginda hanya
mengusap bahagian atas kedua khuf tersebut.
[14] Dalam matan hadis bahawa sebelum nabi memakai
Khuf bahawa baginda melakukan taharah terlebih dahulu. Iaitu, dalam matan
digunakan lafaz وَهُمَا طَاهِرَتَانِ. Dalam hal ini, terdapat
kupasan ulama berikut;
(a) JUMHUR ULAMA termasuk AL-IMAM AL-SYAFIE: Ini adalah dalil bahawa sebelum
mahu amalkan sapu khuf, terlebih dahulu perlu bersuci secara sempurna terlebih
dahulu. Iaitu, mandi junub bagi yang berjunub. Kemudian berwuduk secara
sempurna. Selepas itu, apabila mahu berwuduk selepas batal, maka memadai dengan
sapu pada khuf, tanpa perlu membasuh kaki lagi[12].
(b) DAUD ZAHIRI kata, maksud dengan وَهُمَا
طَاهِرَتَانِ dalam hadis ini adalah kedua-dua kaki itu
bersih dari sebarang najis, bukan dalam keadaan sudah berwuduk dan mandi junub.
Justeru, jika memakai khuf sebelum berwuduk atau sebelum mandi junub, tetapi
kaki ketika itu bersih dari sebarang najis, maka apabila berwuduk nanti, tidak
perlu basuh kaki; sudah memadai dengan sapu sahaja.
[15] CARA PAKAI KHUF—di sini terdapat kupasan seperti
berikut;
(a) Mengikut kupasan AL-IMAM MALIK, SYAFIE, AHMAD BIN HANBAL & ISHAQ BIN
RAHWAIH, jika membasuh satu kaki dulu dan terus pakai khuf, Kemudian basuh kaki
satu lagi dan pakai khuf, hukum sapu khuf itu tidak memadai. Hal ini kerana,
dalam matan hadis menyebut bahawa nabi memasukkan kedua-dua kaki itu setelah
KEDUA-DUA KAKI itu dibersihkan terlebih dahulu. Ini juga penjelasan AL-IMAM
AL-NAWAWI & IBN DAQIQ AL-AID[13].
(b) ABU HANIFAH, SUFYAN AL-SAURI, YAHYA BIN ADAM, AL-MUZANI & ABU TSUR
kata, tidak disyaratkan dibasuhkan kedua-dua kaki terlebih dahulu, baru pakai
khuf. Jika dibasuh satu kaki dan terus pakai, dan dibasuh pula kaki satu lagi
dan terus pakai, itupun sudah memadai[14].
[16] Sebelum pakai khuf, hendaklah bersuci terlebih
dahulu. Bersuci yang disepakati ulama adalah dengan menggunakan air. Justeru,
tidak dibenarkan mengamalkan hukum sapu khuf bagi bersuci secara Tayammum[15].
[17] SYARAT-SYARAT LAIN BAGI SAPU KHUF;
(1) Maliki mensyaratkan bahawa ia
diperbuatkan dari kulit. Selain itu, ia tidak dibenarkan termasuk stokin[16].
Hal ini kerana, disyaratkan bahawa khuf tersebut tidak diserapi air[17].
(2) Hendaklah dia tidak longgar.
(3) Pakai itu ketika dia dalam urusan bukan maksiat, seperti ketika ibadat.
Jika pakai itu mahu memanaskan kaki ketika dia sedang mahu mencuri, maka tidak
ada keizinan hukum sapu khuf bagi orang sebegini.
(4) Khuf itu bukan dari sumber yang haram, seperti khuf itu dicuri atau
diperbuat dari sutera hatta kerana faktor dharurat, maka hukum sapu khuf tidak
memadai[18].
(5) Semua kaki tertutup sehingga sampai ke mata kaki. Justeru, tidak boleh
sapu bagi pakai khuf yang koyak atau masih terbuka pada tumit[19].
[18]
KADAR SAPU KHUF
(a)
HANAFIYYAH
kata, memadai dengan kadar tiga jari bermula dari jari kelingking ke atas[20].
(b) SYAFIIYYAH kata, memadai dengan apa jua bentuk
sapu sekalipun[21].
(c)
MALIKIYYAH
kata, sapu itu perlu dimulai dari atas ke bawah[22].
(d) HANABILAH kata, sapu itu hendaklah perlu lebih
merangkumi di bahagian atas khuf[23].
MATAN 151 (D) |
قَالَ أَبِي: قَالَ
الشَّعْبِيُّ: شَهِدَ لِي عُرْوَةُ، عَلَى أَبِيهِ، وَشَهِدَ أَبُوهُ، عَلَى
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
(berkata Isa bin Yunus bahawa) bapaku (Yunus bin Abi Ishaq[24])
berkata: Al-Sya’bi
berkata: ‘Urwah bersaksi padaku atas bapanya, dan bapanya (Muhghirah[25])
bersaksi atas Rasulullah saw
[19] Maksud dengan شهد
adalah sesuatu pengkhabaran berkenaan sesuatu secara yakin[26].
[20] Sya’bi bawakan riwayat ini sekadar untuk
menguatkan hadis bab sahaja[27].
BIOGRAFI PERAWI 151 |
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ
[] MUSADDAD
BIN MUSARHAD (150H-228H). Dilahirkan dan meninggal dunia di BASRAH.
[] Guru
Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali ke-28, iaitu dalam hadis ke-2, 4,
7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81, 97, 103, 104, 111, 116, 118, 119,
126, 130, 132, 134, 135, 138, 150 & 151.
حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ
[] ISA BIN YUNUS BIN ABI
ISHAQ (187H).
[] Dilahirkan di KUFAH
dan meninggal dunia di SYAM.
[] Dia adalah abang
kepada perawi hadis bernama ISRAEL BIN YUNUS
[] Salah seorang ulama
terkemuka yang terkenal dengan hafalan dan ahli ibadat[28].
[] Dia adalah Rijal
al-Kutub al-Sittah.
[] nama perawi ini sudah
diulang sebut untuk kali ke-7, iaitu hadis ke- 2, 33, 35, 47, 51, 62 & 104,
151.
[]
terkenal dengan hafalan ilmu serta ahli ibadat[29].
حَدَّثَنِي أَبِي
[]
YUNUS BIN ABI ISHAQ AMRU BIN ABDILLAH AL-HAMDANI[30]
AL-SUBAI’IE[31] @ ABU
ISRAIEL AL-KUFI (159H[32]) [33] – tabiin
[] Dia
tinggal di kufah
[] Dia
adalah anak kepada ulama hadis terkenal, iaitu ABU ISHAQ AL-SUBAI’IE dan bapa
kepada ulama hadis yang terkenal, iaitu ISRAEL BIN YUNUS dan adik beradik
dengan ulama hadis terkenal, iaitu ISA BIN YUNUS.
[]
kutub sittah[34].
[]
KOMENTAR POSITIF;
A.
Dianggap
siqah oleh IBN MAIN[35],
IBN HIBBAN & IBN SYAHIN[36]
B.
IBN
ADI kata, baginya ada hadis yang baik-baik[37].
C.
NASAIE
kata, ليس به بأس[38]
D.
IBN
MAHDI kata, dia لم يكن به بأس
E.
IBN
SAAD kata, dia siqah insya Allah. [39] Dia punyai banyak hadis.
F.
SAJI
kata, dia soduq[40]
G.
ZAHABI
kata, dua anaknya amat itqan dalam hadis. Namun dia, hasan al-Hadis.
[]
KOMENTAR PERTENGAHAN
H.
ABU
HATIM kata, dia soduq tetapi tidak boleh dibuat hujah[41].[42]
[]
KOMENTAR NEGATIF;
I.
AHMAD
kata, hadisnya mudhtarib[43].[44]
J.
QATTAN
kata, dia dalam kelalaian yang amat sangat[45]
عَنِ
الشَّعْبِيِّ
[]
SYA’BI @ ‘AMIR BIN SYURAHIL AL-HIMYARI[46].
(22H[47]
– 104H) – tabiin.
[]
Dia dinisbahkan kepada penduduk di bukit di Yaman[48],
tetapi dia berasal dari keturunan HAMDAN (iran).
[]
Dia dilahirkan di Kufah. Kemudian tinggal di madinah dan beberapa buah tempat.
[]
Dia terkenal meriwayatkan kisah-kisah dari ahli kitab yang memeluk islam yang
disebut Israiliyat.
[]
dia kata, dia pernah jumpa dengan 500 orang sahabat dan dengar hadis dari 48
orang dari kalangan mereka[49].
[]
kutub sittah.
[]
KOMENTAR POSITIF;
(a) Dianggap
SIQAH oleh IBN MA’IN, ABU ZUR’AH & ramai lagi[50]
(b) SUFYAN BIN
UYAYNAH berkata: orang hebat di zaman masing-masing adalah IBN ABBAS, AL-SYA’BI
DAN AL-SAURI[51].
(c)
MAK-HUL kata, aku tidak nampak ada
orang yang lebih faqih berbanding AL-SYA’BI. Perkataan hampir sama disebut oleh
ABU HUSOIN dan ABU MIJLAZ[52]
(d)
IBN MA’IN kata, mana-mana perawi
yang diambil hadis oleh AL-SYA’BI, itu tandanya perawi itu siqah dan boleh
dibuat hujah.
(e)
AL-JILI kata, mursal AL-SYA’BI
adalah sahih[53].
(f)
AL-ZAHABI kata, dia adalah Imam
faqih mutqin sabat
(g)
AL-ASQALANI kata, dia sabat faqih
Fadhil.
(h)
IBN SIRIN kata, aku sampai di
kufah, aku dapati al-Sya’bi ada halakah ilmu yang ramai, walhal ketika itu
sahabat nabi masih ramai lagi.
(i)
AL-HAKIM kata, dia tidak mendengar
hadis dari ABDULLAH BIN MAS’UD, walaupun dia pernah melihat sahabat nabi besar
itu.
عُرْوَةَ بْنَ الْمُغِيرَةِ بْنِ
شُعْبَةَ
[]
URWAH BIN AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH AL-SAQAFI @ ABU YA’FUR[54]
AL-KUFI (90H[55]) –
TABIIN.
[]
Dia adalah anak kepada AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH yang merupakan sahabat Nabi.
[]
Dia meninggal dunia di Kufah.
[]
Khalifah bin Khayyat kata, Hajjaj lantik dia jadi gabenor di Kufah. Hal itu
disebut oleh IBN HIBBAN dalam AL-SIQAT[56].
[]
KOMENTAR
A.
Kutub
sittah.[57]
B.
Dianggap
siqah oleh IBN HIBBAN, ASQALANI dan AL-JILI.
C.
AL-IJLI
kata, dia tabiin siqah[58].
الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ
[]
MUGHIRAH BIN SYU’BAH BIN ‘AMIR BIN MAS’UD AL-SAQAFI @ ABU ABDILLAH/ABU ISA
(23SH-50H)
[]
Dia dilahirkan dia kalangan Saqif di Taif. Dibesarkan di situ. dan meninggal di
kufah ketika umurnya 70 tahun kerana penyakit taun. Dia pernah sampai ke
Bahrain, Madinah, Mekah dan Basrah.
[]
dia digelar sebagai salah seorang DUHAT AL-ARAB (Cerdik pandai arab); iaitu
MUAWIYAH BIN ABI SUFYAH, AMRU BIN AL-AS, AL-MUGHIRAH BIN SYU’BAH dan ZIYAD.
[]
Dia memeluk islam pada tahun tercetuskan perang khandaq (5 Hijrah), iaitu
selepas dia bersama dengan BANI MALIK ke mesir dan 13 orang dari BANI MALIK di
bunuh oleh raja muqawqis. dia salah seorang terlibat dalam sejarah SULH
AL-HUDAIBIYYAH.
[]
matanya buta sebelah dalam perang yarmuk. Dia terlibat dalam sejarah
AL-QADISIYYAH, NAHAWAND, HAMZAN dan sebagainya.
[]
Di era Umar, beliau dilantik menjadi gabenor basrah. Namun, dia digugurkan
kerana ada orang saksikan bahawa dia berzina.
Kemudian
dia dilantik menjadi gabenor di Kufah. Dia kekal di situ sehingga Saidina Umar
dibunuh. Di era Osman, dia disambung jawatan tersebut sehingga Osman
menggugurkan jawatannya.
[]
Semasa Muawiyah menjadi khalifah, Muawiyah lantik AMRU BIN AL-AS jadi gabenor
di kufah dan anaknya, ABDULLAH BIN AMRU di mesir. Al-Mughirah pun berjumpa
dengan Muawiyah dan menyatakan: Wahai Amirul Mukminin, tindakan kamu lantik
Amru di Kufah dan anaknya di Mesir, umpama kamu berada antara dua bahu singa.
Muawiyyah
pun minta pandangan Mughirah. Makanya, mughirah mencadangkan agar kedua-dua
anak beranak itu berada di mesir, dan lantik Mughirah sebagai gabenor di Kufah.
Dengan cadangan itu, Muawiyah lantik Mughirah jadi gabenor di Kufah sehingga
dia wafat di situ.
[]
Dia terlibat dalam peerang Yamamah, terlibat dalam Fath al-Syam, iraq. Umar
lantik dia jadi Gabenor di basrah.
Selepas itu, terlibat dalam Fath MISAN (selatan Iraq), HAMZAN (iran) dan
beberapa buah negara.
[]
Semasa sejarah perjanjian Hudaibiyyah, Urwah bin Mas’ud dihantar oleh Quraish
berjumpa dengan Nabi saw. Semasa dia bercakap dengan Nabi, dia menyentuh
janggut Nabi. Mughirah ketika itu memakai topeng perang berdiri. Dia menepis serta berkata
kepada Urwah: turunkan tangan kamu sebelum pedang ini sampai kepada kamu. Urwah
pun tanya Nabi saw: siapa ini wahai
Muhammad? Dia amat keras. Nabi saw jawab: itu orang dari keturunan kamu
(Saqafi)[59].
[]
namanya diulang sebut untuk kali ke-3, Iaitu hadis ke-149, 150 & 151
[1] nama perawi
ini sudah diulang sebut untuk kali ke-7, iaitu hadis ke- 2, 33, 35, 47, 51, 62
& 104, 151
[2] Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali
ke-28, iaitu dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81,
97, 103, 104, 111, 116, 118, 119, 126, 130, 132, 134, 135, 138, 150 & 151.
[3] Dalam riwayat IBN DASAH dan IBN AL-ARABI, digunakan lafaz ركبة
(arnaut:1/107). Perkataan ركبة adalah jemaah orang musafir dalam keadaan
mereka menaiki kenderaan. Bilangan paling kurang mereka adalah 10 orang. Pada
asalnya, ia digunakan untuk menunggang unta sahaja. namun, evolusi bahasa
menjadikan perkataan itu digunakan untuk semua jenis binatangan kenderaan
(manhal:2/110)
[4] Perkatan الإداوة
adalah bekas air yang diperbuat dari kulit. (bazl:2/9)
[5] Ruslan:2/140
[6] Bazl:2/9
[7] Rom adalah merujuk kepada satu kabilah yang bermuarakan dari orang
bernama ROM bin ISU عيصو bin ISHAQ. Asal keturunan mereka tinggal
di bahagian Utara dari negara arab. (manhal:2/110)
[8] manhal:2/113
[9] Ruslan:2/141
[10] Ruslan:2/142
[11] Aun:1/91
[12] Manhal:2/111
[13] Manhal:2/111
[14] Manhal:2/111
[15] Manhal:2/112
[16] Manhal:2/112
[17] Manhal:2/113
[18] Manhal:2/112
[19] Manhal:2/113
[20] Manhal:2/113
[21] Manhal:2/113
[22] Manhal:2/113
[23] Manhal:2/113
[24] Bazl:2/9 | Aun:1/91
[25] manhal:2/113
[26] manhal:2/113
[27] manhal:2/113
[28] Ruslan:2/139 | Ruslan:1/661
[29] Ruslan:2/139
[30] Bazl:2/9
[31] Subai’ adalah satu tempat di Hamdan (Bazl:2/9)
[32] Bazl:2/9
[33] Manhal:2/110
[34] aini:1/355
[35] aini:1/355
[36] Bazl:2/9
[37] Manhal:2/110
[38] Manhal:2/110
[39] Bazl:2/9
[40] Bazl:2/9
[41] Manhal:2/110
[42] Bazl:2/9
| aini:1/355
[43] Manhal:2/110
[44] Bazl:2/9
| aini:1/355
[45] Bazl:2/9
[46] Manhal:2/110
[47] Ulama berbeza pendapat berkenaan tarikh lahirnya;
Ada kata, 16 hijrah; ada kata, 10 hijrah; ada kata, 31 hijrah. Khalifah bin
Khayyat kata, dia dilahirkan sama tahun dengan al-Hasan al-Basri, iaitu tahun
21 hijrah. Al-Asmu’ie kata, pada tahun 17 hijrah.
[48] Manhal:2/110
[49] Manhal:1/286
[50] manhal:1/286
[51] Tawassut:2/616
[52] Manhal:1/286
[53] manhal:1/286
[54] Ada baca dengan ABU YAAQUB.
Aini:1/350
[55]AL-SAHRAMPURI
kata, dia meninggal atas tahun 90 hijrah. Bazl:2/4. Ada pula kata, tahun 87
Hijrah.
[56]
Bazl:2/4
[57] Ada baca dengan ABU YAAQUB.
Aini:1/350
[58]
Bazl:2/4
[59]
Maghazi al-waqidi, 2/595
No comments:
Post a Comment