Monday, July 17, 2023

HADIS 103

 

BAB 50

 

بَابٌ فِي الرَّجُلِ يُدْخِلُ يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْسِلَهَا

BERKENAAN LELAKI YANG MEMASUKKAN TANGANNYA KE DALAM BEJANA AIR SEBELUM DIA MEMBASUHNYA (TERLEBIH DAHULU)

 

[SYARAH TAJUK]

 

[1] Dalam nuskhah lain digunakan tajuk: (Manhal:1/326)



بَابٌ يُدْخِلُ يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْسِلَهَا

 

HADIS 103

 

103 - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ أَبِي رَزِينٍ، وَأَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنَ اللَّيْلِ، فَلَا يَغْمِسْ يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ حَتَّى يَغْسِلَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي أَيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ»

 

BIOGRAFI PERAWI (103)

 

مُسَدَّدٌ ((بن مسرهد | 150ه – 208ه | البصرة | الرقم:17))

 

[2] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208H). dilahirkan dan meninggal dunia di BASRAH.

 

[3] Guru Abu Daud ini diulang sebut namanya untuk kali ke-17, iaitu dalam hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81, 97 dan 103.

 

أَبُو مُعَاوِيَةَ ((محمد بن خازم | 113ه – 194ه | الرقم:3)

 

[4] ABU MUAWIYAH (113H-194H). Nama sebenarnya MUHAMMAD BIN KHAZIM AL-DHORIR. Dilahirkan dan meninggal dunia di KUFAH. Pernah sampai ke BAGHDAD.

 

[5] Matanya buta semenjak umurnya 8 tahun.

 

[6] KOMENTAR NEGATIF:

(A)  Didakwa bahawa beliau seorang penganut Murji-ah. Hal ini mengikut dakwaan ramai ulama seperti Abu Hatim bin Habban al-Basti, Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Zahabi, al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.

 

Lebih berat dari itu, Abu Daud menyatakan bahawa dia adalah ketua penganut Murji-ah di Kufah. Abu Zur’ah al-Razi pula kata, dia bukan sekadar penganut, bahkan menyeru manusia kepada fahaman tersebut.

 

(B)  didakwa dia seorang mudallis sepertimana kata Ahmad bin Hamzah bin Abi Tahir, al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.

 

(C)  Didakwa bahawa dia mudhtarib kecuali hadis yang dia ambil dari al-A’mash sahaja, sepertimana kata Ahmad bin Hanbal dan Abdul Rahman bin Yusuf bin Khirash.

 

(D)            Didakwa bahawa dia seorang ada buat silap dan waham dalam periwayatan hadis, sepertimana kata Ibn Hajar al-Asqalani dan Yahya bin Ma’in.

 

(E)  Lebih berat lagi, ada menganggap dia seorang pemungkar hadis, andai dia ambil hadis dari Ubaidullah bin Umar bin al-Khattab, sepertimana kata Yahya bin Ma’in. Dalam kata lain, jika dia ambil hadis dari Ubaidullah, maka riwayatnya itu hendaklah ditolak.

 

[7] KOMENTAR POSITIF:

Dalam pada itu, terdapat beberapa factor yang menyebabkan riwayatnya diterima dengan alasan berikut:

 

(A)  Dia salah seorang dari rijal kutub sittah.

 

(B) Dia diakui seorang yang penghafaz hadis serta tekun, sepertimana kata Abu Hatim bin Habban al-Basti, al-Waqidi dan al-Zahabi.

 

(C) Dia disenaraikan juga sebagai salah seorang perawi siqah, sepertimana kata Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.

 

(D)            Yang paling dipercayai adalah apabila dia mengambil hadis dari al-‘Amash (seperti dalam hadis ini), kerana dia amat hafal hadis yang dia belajar dari al-A’mash tersebut. Hal diperakui oleh ramai ulama seperti Ahmad bin Hanbal, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Zahabi, Abdul Rahman bin Yusuf bin Khirash dan Yahya bin Main

 

[8] Dia adalah perawi untuk kali ke-3 dalam Sunan Abi Daud, iaitu dalam hadis ke-7, 21 dan 103

 

الْأَعْمَشِ ((سليمان بن مهران الأعمش | 61-148ه | كوفة | عابد | اصل مدينة الري (الطهران, ولد و مات بالكوفة  | الرقم: 5))

 

[9] SULAIMAN BIN MIHRAN AL-A’MASH (61H-148H). Dilahirkan di TABARISTAN (Iran) dan meninggal dunia di KUFAH. AL-ZAHABI menyatakan bahawa dia digelar dengan SYAIKH AL-MUHADDISIN.

 

[10] Dilahirkan perkampungan ibunya, TABARISTAN pada era Saidina Husain di Bunuh dan dikatakan bapanya ada di tempat kejadian pembunuhan tersebut.

 

[11] AL-ZAHABI kata, dia selalu buat TADLIS bahkan dari perawi lemah tanpa dia sedar. Justeru, apabila dia riwayat dengan حدثنا, maka riwayatnya sahih. Namun, jika dia riwayat dengan عن, maka perlu diteliti terlebih dahulu.

 

[12] Nama perawi ini diulang sebut untuk kali ke-5, iaitu hadis ke-7, 14, 20, 22 dan 103.

 

أَبِي رَزِينٍ ((مسعود بن مالك الأسدي |85ه| الرقم: 2))

 

[13] ABU RAZIN (85H). Nama sebenarnya MAS’UD BIN MALIK AL-KUFI AL-ASADI.

 

[14] Semasa tercetus perang Siffin, dia berpihak kepada Saidina Ali.

 

[15] Dia adalah rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Al-Bukhari riwayatkan hadisnya dalam al-Adab al-Mufrad dan ta’liq dalam sahih al-Bukhari.

 

[16] Nama perawi ini diulang sebut untuk kali ke-2, iaitu hadis ke-71 (istisyhad) dan 103

 

 وَأَبِي صَالِحٍ ((ذكوان السمان | 101ه | الرقم: 4))

 

[17] ABU SOLEH (101H). nama sebenarnya ZAKWAN AL-SAMMAN. Meninggal dunia di Kufah.

 

[18] Tidak diketahui secara tepat Tarikh lahirnya. Namun, rata-rata ulama hadis kata, dia dilahirkan di era pemerintahan Saidina Umar (13H-23H).

 

[19] Dia adalah Tabiin dan merupakan bekas hamba JUWAIRIYYAH BINTI AL-HARIS.

 

[20] Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah.

 

[21] nama perawi ini diulang sebut untuk kali ke-4, iaitu hadis ke-8, 44, 73 dan 103.

 

 أَبِي هُرَيْرَةَ ((21ق ه- 59ه | الرقم: = 18))

 

[22] ABU HURAIRAH (21SH-59H). Nama sebenarnya ABDUL RAHMAN BIN SOKHR. Dilahirkan di Yaman dan meninggal dunia di Madinah (kubur Baqi’. Pernah menjadi gabenor di Bahrain, iaitu di era pemerintahan Saidina Umar.

 

[23] Nama sahabat ini diulang sebut untuk kali ke-18, iaitu hadis ke-8, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 70, 72, 73, 83, 91, 101 dan 103.

 

PERBAHASAN SANAD (103)

 

[24] ARNAUT—isnadnya sahih.

(a)   Hadis ini ada dalam Bukhari (162) dan Muslim (87, 278).

(b)  Ada dalam Sahih Ibn Hibban (1026).

(c)    Hadis Abu Daud 105 adalah I’tibar hadis.

 

[25] ALBANI—sanadnya sahih

(a)   Mengikut syarat al-Bukhari.

(b)   Muslim dan Abu ‘Awanah riwayatkan dalam sahih mereka.

 

[26] Hadis ini diriwayatkan oleh AL-BUKHARI (162) dengan sanad yang amat kuat, iaitu:

عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

 

PENJELASAN MATAN (103)

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنَ اللَّيْلِ، فَلَا يَغْمِسْ يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ حَتَّى يَغْسِلَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي أَيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ»

Rasulullah saw bersabda: apabila seseorang kamu bangun dari (tidur) malam, jangan dia tidak mencelupkan tangannya dalam bejana air sehingga dia membasuhnya sebanyak tiga kali. Hal ini kerana, dia tidak tahu ke mana tangannya berada (semasa dia sedang tidur).

 

PERTAMA: إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنَ اللَّيْلِ

[27] Dalam matan hadis bab, digunakan lafaz: إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنَ اللَّيْلِ, sedangkan dalam matan al-Bukhari (162), Muslim (278) dan Abu Daud (105) digunakan lafaz: وَإِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُمْ مِنْ نَوْمِهِ

 

[28] Bermakna, lafaz al-Bukhari lebih umum; tidak dibataskan bangun tidur waktu malam sahaja, sedangkan dalam hadis bab, dikhususkan tidur waktu malam.

 

[29] Dalam riwayat al-Tarmizi (24), turut digunakan lafaz malam: إِذَا اسْتَيْقَظَ أَحَدُكُمْ مِنَ اللَّيْل

 

Ini membuktikan bahawa hadis ini diriwayatkan secara makna. Justeru, pemaknaan bagi tidur pada malam dalam matan hadis bab bukan bermakna khusus tidur pada waktu malam, tetapi menggambarkan tidur tersebut secara mendalam. Hal ini kerana, kebiasaan tidur mendalam itu berlaku ketika tidur malam. (Aun:1/64)

 

Dengan itu, jika tidur siang dengan secara mendalam, ia juga termasuk maksud hadis juga.

 

KEDUA: حَتَّى يَغْسِلَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ

[30] Dalam matan hadis bab, digunakan lafaz: حَتَّى يَغْسِلَهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ, sedangkan dalam lafaz al-Bukhari (162), di sini guna lafaz: فَلْيَغْسِلْ يَدَهُ قَبْلَ أَنْ يُدْخِلَهَا فِي وَضُوئِهِ

 

Bermakna, dalam lafaz al-Bukhari tidak disebutkan membasuh dengan tiga kali.

 

[31] Melihat kepada lafaz matan begini, AL-IMAM AL-BUWAITI (mazhab syafie) menyatakan bahawa sebelum mencelupkan tangan ke dalam bejana air, perlu dibasuh sebanyak tiga kali. Jika basuh kadar kurang dari tiga kali, maka mencelup itu masih lagi dianggap makruh. (Ruslan:1/665)

 

KETIGA: فَلَا يَغْمِسْ

 [32] Dalam matan hadis bab, lafaz yang digunakan adalah فَلَا يَغْمِسْ, sedangkan dalam lafaz matan IBN KHUZAIMAH (145) dan IBN HIBBAN (1062), lafaz matan yang digunakan adalah:فَلَا يَغْمِسَنَّ  iaitu ada نون توكيد yang diterjemah: tidak sekali-kali dia celup.

 

[33] Dalam Riwayat Muslim (278), digunakan lafaz: فَلْيُفْرِغْ عَلَى يَدِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ

 

KEEMPAT: فِي الْإِنَاءِ

[34] Dalam matan hadis, digunakan lafaz فِي الْإِنَاءِ—iaitu bejana kecil seperti cawan dan jug air. Kata IBN RUSLAN, maksud dengan الإناء adalah bejana air yang kadar kurang dua kolah. (Ruslan:1/664)

 

Dengan itu, jika celup tangan dalam kolam atau tasik, ia tidak termasuk dalam maksud hadis. (Manhal:1/327)

 

KELIMA: TA’LIL

[35] Pada matan: فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي فِيمَ بَاتَتْ يَدُهُ, ia adalah illat atau punca larangan dari celup tangan dalam bejana air.

 

Justeru, Imam Nawawi menyatakan bahawa ta’lil bagi larangan celup tangan dalam air bukan kerana bangun dari tidur, tetapi kerana dia tidak pasti, apakah tangannya ada menyentuh sesuatu yang boleh melibatkan najis atau tidak. (Bazl:1/205)

 

Makanya, apabila dia sangsi, adalah lebih baik dari dia tidak celupkan tangannya ke dalam bejana air kecuali dia basuh terlebih dahulu.

 

Oleh itu, orang yang sudah tahu secara pasti bahawa tangannya tidak menyentuh sebarang unsur najis atau apa-apa yang merosakan air, maka ia tidak termasuk dalam maksud hadis ini. (Ruslan:1/661)

 

[36] ILLAT (SEBAB UTAMA) LARANGAN CELUP TANGAN SELEPAS BANGUN TIDUR

 

PERTAMA: Imam Syafe ada menjelaskan bahawa kebiasaan bagi ahli Hijaz bahawa mereka beristijak menggunakan batu.

 

Kesan-kesan najis yang tidak sempurna bersih itu masih ada pada tempat keluar najis.

 

Semasa tidur, dibimbangi tangan itu menyentuh pada dubur atau qubul, yang sudah pasti tangan itu terkesan dengan najis. Dengan sebab itu, Nabi saw melarang mencelup tangan dalam air sejurus bangun dari tidur. (Dur:1/241, Manhal:1/328)

 

Dengan itu, ada pihak berpendapat bahawa suruhan basuh itu kerana di tangan orang yang baru bangun tidur ada kesan najis atau kotoran. Namun, pendapat ini dianggap DOIF oleh KHITAB AL-SUBKI dengan alasan bahawa suruhan basuh tangan ini umum, sama ada orang yang beristinjak dengan air dan orang yang beristinjak dengan batu. (Manhal:1/327)

 

KEDUA: IBN QAYYIM menyatakan, bahawa ia adalah TA’ABBUD. Namun, pendapat ini dibantah kerana dalam matan secara terang menyebut illat atau sebab larangan celup tangan: فَإِنَّهُ لَا يَدْرَى أَيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ

 

KETIGA: Ada pula berpendapat bahawa tangan orang yang tidur itu ada syaitan yang berada di tangannya. Ia sama seperti hadis lain:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «إِذَا اسْتَيْقَظَ أُرَاهُ أَحَدُكُمْ مِنْ مَنَامِهِ فَتَوَضَّأَ فَلْيَسْتَنْثِرْ ثَلاَثًا، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَبِيتُ عَلَى خَيْشُومِهِ» - البخاري, 3295

Apabila seseorang kamu bangun dari tidur, lalu dia berwuduk, maka hendaklah dia hembuskan air dari hidungnya sebanyak tiga kali. Hal ini kerana, syaitan berada dalam lubang hidungnya.

 

Justeru, basuh tangan itu adalah untuk nak hambat syaitan dari kekal berada di tempat tersebut. (Manhaj:1/328)

 

HUBUNGAN HADIS (103)

 

Hadis 102, wuduk dan mandi wajib ada niat. Tanpa niat, maka mandi dan wuduk tidak sah.

 

Hadis ke-103 pula, wuduk dari air yang bercampur najis adalah tidak sah. Justeru, perlu berhati-hati semasa bangun dari tidur bahawa tidak terus celup tangan dalam air.

 

 

PENGAJARAN (103)

 

[1] AIR JADI MUTANAJJIS DALAM BEJANA KECIL

 

[37] Hadis ini menjadi dalil, air dalam bejana kecil seperti cawan, ia boleh menjadi najis hanya kerana najis jatuh ke dalamnya, walaupun tidak berlaku perubahan tiga perkara pada air tersebut. (lihat hadis ke-65)

 

[2] SUNAT BASUH NAJIS TIGA KALI

 

[38] Jika membasuh dengan sekali basuh sahaja, itu sudah memadai. Namun, ditambah dengan tiga kali basuh, itu dapat menghilangkan kewahaman. (Aini:1/278).

 

[3] TEMPAT ISTINJAK DENGAN BATU

 

[39] Hadis ini menjadi dalil bahawa dubur yang diistinjak dengan batu tidak memberikan kebersihan sempurna. Bahkan, ia masih kekal bernajis dalam maksud yang dimaafkan. (Aini:1/278)

 

[4] HUKUM CELUP TANGAN DALAM AIR SEJURUS BANGUN TIDUR

 

[40] Ada beberapa pendapat ulama seperti berikut;

 

(A)  HAMBALI dan DAUD ZAHIRI:

-      kalau tidur siang, maka celup tangan itu MAKRUH TANZIH.

-      Kalau tidur malam, celup tangan itu MAKRUH TAHRIM.

 

Pendapat ini dibantah kerana:

 

-      Hadis ini diriwayatkan secara makna. Iaitu, ada riwayat yang menyebut bangun tidur malam, dan ada riwayat lain menyebut secara umum, iaitu tanpa disebutkan tidur malam.

-      Lafaz malam dalam hadis bab memberi maksud tidur yang amat mendalam. Hal ini sering berlaku ketika tidur waktu malam.

 

(B) HASAN AL-BASRI: tidur siang atau malam, celup tangan ke dalam air adalah HARAM.

 

(C) MALIKI, IBN AL-QAYYIM dan IBN DAQIQ AL-AID: larangan TA’ABBUD sahaja.

 

Hujahnya adalah, dalam matan hadis ada menyebut membasuh dengan tiga kali. Kalau sekadar hilangkan najis, tidak semestinya tiga kali. Kadangkala dengan sekali pun boleh hilang. Justeru, apanbila dibataskan kepada tiga kali, bermakna ia bukan factor bersih, tetapi ia adalah TA’ABBUDI. (Ruslan:1/660)

 

Pendapat ini dibantah oleh MAULANA MUHAMMAD AQIL dengan menyatakan bahawa hadis ini secara jelas menyebut ‘TA’LIL’. (Dur:1/241)

 

(D)            IMAM SYAFIE berpendapat, MAKRUH celup tangan dalam bejana air bagi orang yang bangun dari tidur, sama ada tidur sekejap atau tidur lama; sama ada tidur malam atau tidur siang.

 

Jika dia celup tangannya juga, air itu tidak rosak selama tidak jelas ada najis pada tangannya. (Manhal:1/329)

 

Hal ini berpegang dengan kaedah:

 

اليقين لا يزول بالشك الا بمثله

“Yakin tidak hilang dengan syak kecuali dengan keyakinan semisalnya”

 

(E)  JUMHUR ULAMA: tidak makruh celup tangan dalam bejana air sejurus bangun dari tidur. Larangan celup dalam hadis ini sekadar menghilangkan kesangsian dan kebimbangan sahaja. Justeru, apabila seseorang itu bangun dan dia ada kesangsian bahawa kemungkinan tangannya ada menyentuh perkara yang tidak sepatutnya semasa dia sedang tidur, maka baru dia disunatkan membasuh tangannya sejurus dia bangun dari tidur.

 

Pendapat Jumhur ini juga menyatakan, air yang dicelup itu tidak menjadi kotor dan tidak menjadi najis.

 

[5] IMPLIKASI HUKUM

 

(A) AIR YANG DICELUP

 

Kalau mengikut pendapat yang kata makruh seperti Mazhab Syafie, celup tangan itu, impilikasi hukum air tersebut adalah tidak najis.

 

Adapun pendapat AL-HASAN BASRI, ISHAQ BIN RAHWIYYAH dan MUHAMMAD BIN JARIR AL-TABARI, mereka menyatakan itu dikira sebagai najis.

 

Pendapat ini tidak kuat, kerana mereka menyandarkan pendapat ini kepada hadis yang TIDAK MAHFUZ—iaitu kononnya hadis ini ada sambungan, iaitu suruhan agar dicuah air tersebut, sedangkan sambungan itu adalah mungkar, serta kaedah fiqh sebut: asal sesuatu air itu adalah bersih kecuali ada bukti yang menyatakan bahawa ia najis (manhal:1/329)

 

(B) HUKUM YANG SAMA DENGAN TIDUR

 

Larangan celup tangan dalam bejana air sejurus bangun tidur, hukumnya sama dengan hukum orang yang PENGSAN dan GILA, kerana sama-sama mempunyai illat yang sama, iaitu hilang kesedaran (Manhal:1/328)

 

(C)  SELAIN TIDUR

 

Jika bangun tidur pun disunatkan basuh tangan kerana bimbang kotoran, sudah pasti sunat basuh tangan sejurus selesai dari buang air besar dan kecil (Manhal:1/328) dan sebarang hal-hal yang melahirkan kesangsian tangan kotor.

 

[6] HINDARI SEBARANG UNSUR WAS- WAS SEMASA MAHU IBADAT

 

Hadis ini suruh basuh tangan terlebih dahulu, untuk hilangkan kesangsian pada air yang mahu digunakan untuk berwuduk.

 

Dengan sebab itu, Nabi saw suruh membasuh dua tangan terlebih dahulu sebelum memulai wuduk.

 

Demikian juga, fiqh menggalakkan kita merenjis air ke seluar atau kain sejurus selesai dari Qadha’ Hajat. Imam al-Nawawi ada berkata:

 

يُسْتَحَبُّ أَنْ يَأْخُذَ حَفْنَةً مِنْ مَاءٍ فَيَنْضَحَ بِهَا فَرْجَهُ وَدَاخِلَ سَرَاوِيلِهِ أَوْ إزَارِهِ بَعْدَ الِاسْتِنْجَاءِ دَفْعًا لِلْوَسْوَاسِ – المجموع شرح المهذب, ج 2 ص 112

Digalakkan bahawa mengambil sedikit air, lalu direnjiskan pada kemaluan dan dalam seluar atau kain selepas dari istinjak dengan tujuan untuk hindari was-was.

No comments:

Post a Comment