Monday, July 17, 2023

HADIS 95

 

HADIS 95

 

 {5}حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ ((الدولابي | ابو جعفر البغدادي)) الْبَزَّازُ ((اي التاجر |150ه -227ه = 77 |و: الري –م: الكرخ (بغداد الغربي)|شيخ البخاري, مسلم, ابو داود | روي له النسائي, ابن ماجة, الترمذي عن البخاري))  

 

Dia dilahirkan di RAY, di satu kampung yang bernama DULAB.

 

KOMENTAR ULAMA:

(a)   AL-SAHRAMPURI, AL-JILI dan IBN HIBBAN kata, dia siqah.

(b)  ASQALANI dan AL-ZAHABI kata, dia siqah hafiz.

(c)    IBN MAIN, AL-HAKIM, MUHAMMAD BIN GHALIB TAMTAAM kata, dia siqah مأمون

(d)  AL-JURJANI kata, dia syaikh sunni dari kalangan orang soleh.

(e)  ABU HATIM AL-RAZI kata, dia siqah—dari kalangan orang yang dibuat hujah hadisnya.

(f)      AL-SADUSI kata, dia siqah sahib al-hadis, siqah ‘alim berkenaan HUSYAIM.

(g)   AHMAD kata, dia guru kami yang siqah.

 

{4} حَدَّثَنَا شَرِيكٌ ((بن عبدالله بن ابي شريك بن مالك بن النخع النخعي القاضي |ابو عبدالله النخعي الكوفي | 95ه – 177ه = 82 | فقيه محدث | و: بخارى – ع: واسط, بخاري, خراسان, الأهواز (ايران), الكوفة, مكة-م: الكوفة | قاضي واسط))

 

Atuknya, ABU SYARIK adalah antara orang yang membunuh Saidina Husin bersama dengan SINAN BIN ANAS (orang yang menjaga kepala saidina Husin)

 

KHILAF BERKENAAN NAMANYA:

(a)    SYARIK BIN ABDULLAH BIN SINAN BIN ANAS.

(b)  SYARIK BIN ABDILLAH BIN ABI SYARIK

(c)    SYARIK BIN ABDILLAH BIN AL-HARIS BIN AUS AL-QADHI (KHATIB AL-BAGHDADI)

 

Dia sempat di era Umar bin Abdul Aziz (Ruslan:1/637). Dia menjadi QADHI KUFAH dengan lantikan dari AL-ABBASI pada tahun 153 hijrah, kemudian digugurkan oleh AL-ABBASI sendiri. Kemudian dia dilantik balik oleh AL-MAHDI, dan MUSA AL-HADI pula gugurkannya.

 

KOMENTAR POSITIF;

(a)   IBRAHIM BIN ISHAQ AL-HARBI kata, dia siqah.

(b)  AL-JILI kata, dia siqah hasan al-Hadis. hadisnya sahih.

 

KOMENTAR NEGATIF;

(a)   ALBANI kata, hafalannya buruk.

(b)   AL-HAKIM kata, dia tidak matin (tidak kuat)

(c)    ABUL HASAN BIN AL-QATTAN AL-FASI kata, dia masyhur dengan TADLIS. Aku dapati dia takhlit pada usulnya.

(d)  AL-TARMIZI kata, dia banyak silap dan waham.

(e)  ABU NUAIM AL-FADHL BIN DAKIN kata, kalau dia tak tau, dia akan bercakap dengan akalnya.

(f)      IBRAHIM BIN SAAD AL-JAWHARI kata, dia ada salah hadis mencecah 400 hadis.

(g)   AL-JUZAJANI kata, halafannya buruk, mudhtarib hadis.

(h)  AL-DARAQUTNI kata, dia tidak kuat.

(i)        ZAKARIA BIN YAHYA AL-SAJI kata, dinisbahkan kepadanya TASYAYYU’ yang melampau.

(j)       AL-ISYBILI kata, dia tadlis.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN;

(a)   ABU AL-FATH AL-AZDI kata, dia soduq kecuali dia cenderung kepada taksub mazhab, buruk hafalan, banyak waham dan muhdtarib hadis.

(b)   ABU HATIM AL-RAZI kata, dia soduq dan banyak silap.

(c)    ASQALANI kata, dia sodu tapi banyak buat silap. Hafalannya dia berubah semenjak dia jadi qadhi di kufah. Dia amat tegas terhadap ahli bid’ah.

(d)  ABU DAUD kata, dia siqah yang buat silap pada AL-‘AMASYH.

(e)  AL-NASAIE kata, dia ليس به بأس dan kadangkala kata, dia tidak kuat

(f)      AL-WAQIDI kata, dia siqah ma’mun dan banyak riwayat hadis tetapi dia selalu silap.

(g)   TAQRIB kata, dia soduq hasan al-hadis ketika ada mutaba-ah. Dia banyak hadis dan kadangkala buat silap.

(h)  IBN MAIN kata, dia siqah. Di waktu lain, dia siqah siqah. Di waktu lain, dia siqah tetapi tidak itqan. Dia buat silap. Di waktu lain, dia soduq siqah apabila dia tidak menyalahi dengan yang lain.

(i)        AL-SADUSI kata, soduq siqah buruk hafalan sangat.

 

{3} عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عِيسَى ((بن عبدالرحمن بن يسار الأنصاري الكوفي | ابو محمد الكوفي | 130ه | الجماعة))

 

KOMENTAR POSITIF;

(a)        AL-NASAIE kata, dia siqah sabat.

(b)       AL-IJLI, AL-ZAHABI, AL-PASWA dan AL-JILI kata, dia siqah.

(c)         IBN KHARRASH dan AL-HAKIM kata, dia anak abu Laila yang paling siqah.

(d)       ABU HATIM kata, dia soleh.

 

KOMENTAR NEGATIF;

(e)        IBN AL-MADINI kata, di sisi aku dia seorang mungkar.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN;

(f)            AL-ASQALANI kata, dia siqah yang tasyayyu’. Di tempat lain kata, dia dituduh tasyayyu’.

(g)        IBN MAIN kata, dia siqah tetapi TASYAYYU’

(h)       IBN MAIN kata, dia siqah. Ada kali lain kata, dia tasyayyu’.

 

{2} عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ((بن عبدالله)) بْنِ جَبْرٍ ((بن عتيك الأنصاري المدني المعاوي| التابعين | المدينة | 120 ه | البخاري, ابو داود, الترمذي, النسائي))

 

Ulama berbeza pendapat:

(a)   ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN JABAR BIN ‘ATIQ

(b)   ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN JABIR BIN ‘ATIQ (AL-ZAHABI)

 

KOMENTAR

(a)   Dianggap SIQAH oleh IBN MAIN, AL-NASAIE, IBN HIBBAN, AL-JILI, ASQALANI, IBN ABD AL-BAR dan ABU HATIM.

(b)  IBN ‘ADI kata, dia mustaqim al-hadis, apabila dia ambil hadis dari siqah.

(c)    IBN ABI HATIM AL-RAZI kata, dia siqah soduq.

(d)  ABU HATIM BIN HABBAN AL-BASTI kata, dari kalangan penduduk Madinah yang siqah. Ahli Madinah ambil hadis darinya.

 

{1} عَنْ أَنَسٍ ((بن مالك بن نضر | 10قه – 90ه = 100| اخر الصحابة في البصرة | الرقم: 4, 5, 14 تعليق, 19, 19 اعتبار, 43, 95 = 7))

 

 قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ بِإِنَاءٍ يَسَعُ رَطْلَيْنِ، وَيَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ»

 

PERBAHASAN SANAD (95)

 

[1] ARNAUT-sanadnya doif

(a)   Syarik bin Abdullah al-Nakhaie- Hafalannya buruk.

(b)  Menyalahi siyaq matan.

 

[2] ALBANI—sahih pada sanad yang tidak ada syarik.

(a)   riwayat kedua adalah sahih

(b)   riwayat pertama, ada perawi bernama SYARIK. Hafalannya buruk dan dia tersalah pada perkataan رطلين. Yang betulnya adalah مكوك (riwayat ke-2)

 

[3] KOMEN ULAMA:

(a)   Al-nawawi kata, hadis ini sahih tetapi pada sanad hadis ini ada perawi bernama SYARIK BIN ABDILLAH yang ramai ulama anggap dia DOIF.

(b)  ABU DAUD kata, syu’bah dan Sufyan ambil hadis dari SYARIK. Justeru, ia dianggap hasan (manhal:1/311)

(c)    AUN MA’BUD—sahih kecuali pada perkataan: يَتَوَضَّأُ بِمَكُّوكٍ, kerana semua sanadnya muttafaqun Alaih.

 

[4] IKTIBAR ABU DAUD

 

[SANAD SATU]

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَاهُ يَحْيَى بْنُ آدَمَ ((بن سليمان الأموي| ابو زكريا الأموي الكوفي القرشي | فقيه علماء القراءات (روي عن ابي بكر بن عياش, وعن الكسائي وهو الإمام السابع من أئمة القراءات) | 131ه - 203ه = 72 |و: واسط -م: الكوفة | الجماعة))

 

KOMENTAR POSITIF;

(a)   Dianggap Siqah oleh AL-NASAIE, IBN MAIN, ABU HATIM, AL-BAZZAR, AL-WAQIDI, IBN SYAHIN dan YAAQUB BIN SYAIBAH.

(b)  YAAQUB BIN SYAIBAH kata, dia siqah yang banyak riwayat hadis.

(c)    AL-IJLI kata, dia siqah aqil sabat dan himpunan segala ilmu.

(d)  AL-JILI kata, dia siqah sabat.

(e)  ASQALANI kata, dia siqah hafiz dan Fadhil.

(f)      YAHYA BIN ABI SYAIBAH kata, dia siqah soduq sabat hujah selama dia tidak berkhilaf orang yang di atasnya seperti WAKIE.

(g)   AL-BAIHAQI dan AL-DARAQUTNI kata, orang yang paling hafal berbanding ABI AHMAD AL-ZUBAIRI dan lebih sabat

(h)  ABU HATIM BIN HABBAN AL-BASTI kata, dia mutqin yang faqih.

(i)        AL-SADUSI kata, dia siqah banyak riwayat hadis.

 

[SANAD DUA]

 عَنْ شَرِيكٍ، قَالَ: عَنِ ((عبدالله بن عبدالله)) ابْنِ جَبْرِ بْنِ عَتِيكٍ

 

[SANAD TIGA]

قَالَ: وَرَوَاهُ سُفْيَانُ ((الثوري)) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عِيسَى، حَدَّثَنِي جَبْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ،

 

Di sini ada قلب pada nama rawi bernama JABAR BIN ABDILLAH (dalam sanad bab: ABDULLAH BIN JABAR). Menurut KHITAB AL-SUBKI, sanad ini TIDAK MAHFUZ.

 

Kebanyakkan perawi kata, namanya ABDULLAH BIN ABDILLAH BIN JABAR

 

Abu Daud bawakan riwayat yang mahfuz seperti berikut;

 

[SANAD EMPAT]

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَرَوَاهُ شُعْبَةُ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبْرٍ، سَمِعْتُ أَنَسًا إِلَّا أَنَّهُ قَالَ: «يَتَوَضَّأُ بِمَكُّوكٍ» وَلَمْ يَذْكُرْ رَطْلَيْنِ

Ini mahfuz kerana turut riwayatkan ini adalah MUSLIM, AL-NASAIE, AL-BAIHAQI.

 

[SANAD LIMA]

 قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وسَمِعْت أَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ، يَقُولُ: «الصَّاعُ خَمْسَةُ أَرْطَالٍ، وَهُوَ صَاعُ ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ، وَهُوَ صَاعُ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ»

 

IBN ABI ZI’B (MUHAMMAD BIN ABDIL RAHMAN BIN AL-MUGHIRAH BIN AL-HARIS | TABIIN | KUFAH | 80H-159H).

 

KOMENTAR

(a)   AHMAD kata, dia siqah.

 

Disebut nama IBN ABI ZI’B sebab, SO’ yang berada di tangannya antara yang popular pada zaman Ahmad bin Hanbal.

 

PENJELASAN MATAN (95)

 

عَنْ أَنَسٍ،  قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ بِإِنَاءٍ يَسَعُ رَطْلَيْنِ، وَيَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ»

 

[1] satu ritl:

(a)   Ritl Baghdad – menyamai dengan 408 gram.

(b)  Ritl Mesir – menyamai dengan 450 gram.

 

[2] مَكُّوكٍ adalah kiraan timbangan bagi masyarakat Iraq. (Ruslan:1/639)

 

MAKNA MAKKUK:

(a)   KHITAB AL-SUBKI kata, MAKKUK adalah satu bejana air yang boleh mengisi air dalam kadar kurang lebih MUD. Pendapat beliau ini berdasarkan pendapat AL-NAWAWI dan IBN ATSIR (manhal:1/312). Ini pendapat yang ditarjih oleh AL-QURTUBI (bazl:1/196)

 

Dalilnya adalah merujuk kepada hadis riwayat muslim berikut;

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ جَبْرٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسًا، يَقُولُ: «كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ بِخَمْسِ مَكَاكِيكَ وَيَتَوَضَّأُ بِمَكُّوكٍ» - مسلم, 325

 

(b)  AL-SAHRAMPURI kata, bejana yang boleh isi air sebanyak satu so’ setengah. (bazl:1/196)

 

[2] pendapat Ahmad bin Hanbal, satu so’ menyamai dengan 5 ritl.

 

HUBUNGAN HADIS (95)

 

Hadis ke-94, menyebut bahawa Nabi saw berwuduk dengan kadar air 2/3 Mud.

 

Dalam hadis ke-92 dan 93, nabi saw berwuduk dengan kadar satu mud.

 

Dalam hadis ke-95 ini pula menjelaskan nabi berwuduk menggunakan air kadar dua ritl

 

Seakan-akan ABU DAUD nak bagitahu bahawa tidak semestinya satu mud, apa-apa kadar pun, dibenarkan wuduk. Yang penting adalah rata pada anggota mandi atau wuduk.

 

PENGAJARAN (95)

 

[1] SATU MUD = DUA RITL

 

Hadis ini dalil ABU HANIFAH bahawa 1 mud menyamai dengan 2 ritl (Ruslan:1/637)

 

[2] BERWUDUK BERDASARKAN KEPERLUAN, BUKAN BERLEBIHAN.

No comments:

Post a Comment