HADIS 95 |
{5}حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ ((الدولابي | ابو جعفر البغدادي)) الْبَزَّازُ ((اي التاجر |150ه -227ه = 77 |و: الري –م: الكرخ (بغداد الغربي)|شيخ البخاري, مسلم, ابو داود
| روي له النسائي, ابن ماجة, الترمذي عن البخاري))
Dia dilahirkan di RAY,
di satu kampung yang bernama DULAB.
KOMENTAR ULAMA:
(a)
AL-SAHRAMPURI, AL-JILI
dan IBN HIBBAN kata, dia siqah.
(b) ASQALANI dan AL-ZAHABI kata, dia siqah hafiz.
(c)
IBN MAIN, AL-HAKIM,
MUHAMMAD BIN GHALIB TAMTAAM kata, dia siqah مأمون
(d) AL-JURJANI kata, dia syaikh sunni dari kalangan orang soleh.
(e) ABU HATIM AL-RAZI kata, dia siqah—dari kalangan orang yang dibuat hujah
hadisnya.
(f)
AL-SADUSI kata, dia
siqah sahib al-hadis, siqah ‘alim berkenaan HUSYAIM.
(g)
AHMAD kata, dia guru
kami yang siqah.
{4} حَدَّثَنَا شَرِيكٌ ((بن عبدالله بن ابي شريك بن مالك بن النخع النخعي القاضي |ابو
عبدالله النخعي الكوفي | 95ه – 177ه = 82 | فقيه محدث | و: بخارى – ع: واسط, بخاري, خراسان, الأهواز (ايران), الكوفة, مكة-م: الكوفة | قاضي واسط))
Atuknya, ABU SYARIK adalah
antara orang yang membunuh Saidina Husin bersama dengan SINAN BIN ANAS (orang
yang menjaga kepala saidina Husin)
KHILAF BERKENAAN
NAMANYA:
(a)
SYARIK BIN ABDULLAH BIN SINAN BIN ANAS.
(b) SYARIK BIN ABDILLAH BIN ABI SYARIK
(c)
SYARIK BIN ABDILLAH
BIN AL-HARIS BIN AUS AL-QADHI (KHATIB AL-BAGHDADI)
Dia sempat di era Umar
bin Abdul Aziz (Ruslan:1/637). Dia menjadi QADHI KUFAH dengan lantikan dari
AL-ABBASI pada tahun 153 hijrah, kemudian digugurkan oleh AL-ABBASI sendiri.
Kemudian dia dilantik balik oleh AL-MAHDI, dan MUSA AL-HADI pula gugurkannya.
KOMENTAR POSITIF;
(a)
IBRAHIM BIN ISHAQ
AL-HARBI kata, dia siqah.
(b) AL-JILI kata, dia siqah hasan al-Hadis. hadisnya sahih.
KOMENTAR NEGATIF;
(a)
ALBANI kata,
hafalannya buruk.
(b) AL-HAKIM kata, dia tidak matin
(tidak kuat)
(c)
ABUL HASAN BIN
AL-QATTAN AL-FASI kata, dia masyhur dengan TADLIS. Aku dapati dia takhlit pada
usulnya.
(d) AL-TARMIZI kata, dia banyak silap dan waham.
(e) ABU NUAIM AL-FADHL BIN DAKIN kata, kalau dia tak tau, dia akan bercakap
dengan akalnya.
(f)
IBRAHIM BIN SAAD
AL-JAWHARI kata, dia ada salah hadis mencecah 400 hadis.
(g)
AL-JUZAJANI kata,
halafannya buruk, mudhtarib hadis.
(h) AL-DARAQUTNI kata, dia tidak kuat.
(i)
ZAKARIA BIN YAHYA
AL-SAJI kata, dinisbahkan kepadanya TASYAYYU’ yang melampau.
(j)
AL-ISYBILI kata, dia
tadlis.
KOMENTAR PERTENGAHAN;
(a)
ABU AL-FATH AL-AZDI
kata, dia soduq kecuali dia cenderung kepada taksub mazhab, buruk hafalan,
banyak waham dan muhdtarib hadis.
(b) ABU HATIM AL-RAZI kata, dia soduq
dan banyak silap.
(c)
ASQALANI kata, dia
sodu tapi banyak buat silap. Hafalannya dia berubah semenjak dia jadi qadhi di
kufah. Dia amat tegas terhadap ahli bid’ah.
(d) ABU DAUD kata, dia siqah yang buat silap pada AL-‘AMASYH.
(e) AL-NASAIE kata, dia ليس به بأس dan kadangkala kata, dia tidak kuat
(f)
AL-WAQIDI kata, dia
siqah ma’mun dan banyak riwayat hadis tetapi dia selalu silap.
(g)
TAQRIB kata, dia soduq
hasan al-hadis ketika ada mutaba-ah. Dia banyak hadis dan kadangkala buat
silap.
(h) IBN MAIN kata, dia siqah. Di waktu lain, dia siqah siqah. Di waktu lain,
dia siqah tetapi tidak itqan. Dia buat silap. Di waktu lain, dia soduq siqah
apabila dia tidak menyalahi dengan yang lain.
(i)
AL-SADUSI kata, soduq
siqah buruk hafalan sangat.
{3} عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عِيسَى ((بن عبدالرحمن بن يسار الأنصاري الكوفي | ابو محمد الكوفي | 130ه |
الجماعة))
KOMENTAR POSITIF;
(a)
AL-NASAIE kata, dia
siqah sabat.
(b)
AL-IJLI, AL-ZAHABI,
AL-PASWA dan AL-JILI kata, dia siqah.
(c)
IBN KHARRASH dan
AL-HAKIM kata, dia anak abu Laila yang paling siqah.
(d)
ABU HATIM kata, dia
soleh.
KOMENTAR NEGATIF;
(e)
IBN AL-MADINI kata, di
sisi aku dia seorang mungkar.
KOMENTAR PERTENGAHAN;
(f)
AL-ASQALANI kata, dia
siqah yang tasyayyu’. Di tempat lain kata, dia dituduh tasyayyu’.
(g)
IBN MAIN kata, dia
siqah tetapi TASYAYYU’
(h)
IBN MAIN kata, dia
siqah. Ada kali lain kata, dia tasyayyu’.
{2} عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ((بن عبدالله)) بْنِ جَبْرٍ ((بن عتيك الأنصاري المدني المعاوي| التابعين | المدينة | 120 ه | البخاري, ابو داود, الترمذي,
النسائي))
Ulama berbeza pendapat:
(a)
ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN
JABAR BIN ‘ATIQ
(b) ABDULLAH BIN ABDULLAH BIN JABIR
BIN ‘ATIQ (AL-ZAHABI)
KOMENTAR
(a)
Dianggap SIQAH oleh IBN MAIN,
AL-NASAIE, IBN HIBBAN, AL-JILI, ASQALANI, IBN ABD AL-BAR dan ABU HATIM.
(b) IBN ‘ADI kata, dia mustaqim al-hadis, apabila dia ambil hadis dari
siqah.
(c)
IBN ABI HATIM AL-RAZI kata,
dia siqah soduq.
(d) ABU HATIM BIN HABBAN AL-BASTI kata, dari kalangan penduduk Madinah yang
siqah. Ahli Madinah ambil hadis darinya.
{1} عَنْ أَنَسٍ ((بن
مالك بن نضر | 10قه – 90ه = 100|
اخر الصحابة في البصرة | الرقم: 4, 5, 14 تعليق, 19, 19 اعتبار, 43, 95 = 7))
قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَتَوَضَّأُ بِإِنَاءٍ يَسَعُ رَطْلَيْنِ، وَيَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ»
PERBAHASAN SANAD (95) |
[1] ARNAUT-sanadnya doif
(a) Syarik bin
Abdullah al-Nakhaie- Hafalannya buruk.
(b) Menyalahi siyaq
matan.
[2]
ALBANI—sahih pada sanad yang tidak ada syarik.
(a)
riwayat kedua adalah sahih
(b) riwayat pertama, ada perawi
bernama SYARIK. Hafalannya buruk dan dia tersalah pada perkataan رطلين. Yang
betulnya adalah مكوك (riwayat ke-2)
[3]
KOMEN ULAMA:
(a)
Al-nawawi kata, hadis
ini sahih tetapi pada sanad hadis ini ada perawi bernama SYARIK BIN ABDILLAH
yang ramai ulama anggap dia DOIF.
(b) ABU DAUD kata, syu’bah dan Sufyan ambil hadis dari SYARIK. Justeru, ia
dianggap hasan (manhal:1/311)
(c)
AUN MA’BUD—sahih
kecuali pada perkataan: يَتَوَضَّأُ بِمَكُّوكٍ, kerana semua sanadnya muttafaqun Alaih.
[4] IKTIBAR ABU DAUD
[SANAD SATU]
قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَاهُ يَحْيَى بْنُ آدَمَ ((بن سليمان الأموي| ابو زكريا الأموي
الكوفي القرشي | فقيه علماء القراءات (روي عن ابي بكر بن عياش, وعن الكسائي وهو
الإمام السابع من أئمة القراءات) | 131ه - 203ه = 72 |و: واسط -م: الكوفة | الجماعة))
KOMENTAR POSITIF;
(a)
Dianggap Siqah oleh
AL-NASAIE, IBN MAIN, ABU HATIM, AL-BAZZAR, AL-WAQIDI, IBN SYAHIN dan YAAQUB BIN
SYAIBAH.
(b) YAAQUB BIN SYAIBAH kata, dia siqah yang banyak riwayat hadis.
(c)
AL-IJLI kata, dia
siqah aqil sabat dan himpunan segala ilmu.
(d) AL-JILI kata, dia siqah sabat.
(e) ASQALANI kata, dia siqah hafiz dan Fadhil.
(f)
YAHYA BIN ABI SYAIBAH
kata, dia siqah soduq sabat hujah selama dia tidak berkhilaf orang yang di
atasnya seperti WAKIE.
(g)
AL-BAIHAQI dan
AL-DARAQUTNI kata, orang yang paling hafal berbanding ABI AHMAD AL-ZUBAIRI dan
lebih sabat
(h) ABU HATIM BIN HABBAN AL-BASTI kata, dia mutqin yang faqih.
(i)
AL-SADUSI kata, dia
siqah banyak riwayat hadis.
[SANAD DUA]
عَنْ شَرِيكٍ، قَالَ: عَنِ ((عبدالله بن عبدالله)) ابْنِ جَبْرِ بْنِ عَتِيكٍ
[SANAD TIGA]
قَالَ: وَرَوَاهُ سُفْيَانُ ((الثوري)) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عِيسَى،
حَدَّثَنِي جَبْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ،
Di sini ada قلب pada nama
rawi bernama JABAR BIN ABDILLAH (dalam sanad bab: ABDULLAH BIN JABAR). Menurut
KHITAB AL-SUBKI, sanad ini TIDAK MAHFUZ.
Kebanyakkan perawi
kata, namanya ABDULLAH BIN ABDILLAH BIN JABAR
Abu Daud bawakan
riwayat yang mahfuz seperti berikut;
[SANAD EMPAT]
قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَرَوَاهُ شُعْبَةُ، قَالَ:
حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبْرٍ، سَمِعْتُ أَنَسًا
إِلَّا أَنَّهُ قَالَ: «يَتَوَضَّأُ
بِمَكُّوكٍ» وَلَمْ
يَذْكُرْ رَطْلَيْنِ
Ini mahfuz kerana
turut riwayatkan ini adalah MUSLIM, AL-NASAIE, AL-BAIHAQI.
[SANAD LIMA]
قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وسَمِعْت أَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ، يَقُولُ: «الصَّاعُ خَمْسَةُ أَرْطَالٍ، وَهُوَ
صَاعُ ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ، وَهُوَ صَاعُ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ»
IBN ABI ZI’B (MUHAMMAD
BIN ABDIL RAHMAN BIN AL-MUGHIRAH BIN AL-HARIS | TABIIN | KUFAH | 80H-159H).
KOMENTAR
(a)
AHMAD kata, dia siqah.
Disebut nama IBN ABI
ZI’B sebab, SO’ yang berada di tangannya antara yang popular pada zaman Ahmad
bin Hanbal.
PENJELASAN MATAN (95) |
عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ بِإِنَاءٍ يَسَعُ رَطْلَيْنِ،
وَيَغْتَسِلُ بِالصَّاعِ»
[1] satu ritl:
(a)
Ritl Baghdad –
menyamai dengan 408 gram.
(b) Ritl Mesir – menyamai dengan 450 gram.
[2] مَكُّوكٍ adalah
kiraan timbangan bagi masyarakat Iraq. (Ruslan:1/639)
MAKNA MAKKUK:
(a)
KHITAB AL-SUBKI kata,
MAKKUK adalah satu bejana air yang boleh mengisi air dalam kadar kurang lebih
MUD. Pendapat beliau ini berdasarkan pendapat AL-NAWAWI dan IBN ATSIR
(manhal:1/312). Ini pendapat yang ditarjih oleh AL-QURTUBI (bazl:1/196)
Dalilnya adalah
merujuk kepada hadis riwayat muslim berikut;
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ جَبْرٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسًا، يَقُولُ: «كَانَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَغْتَسِلُ بِخَمْسِ مَكَاكِيكَ
وَيَتَوَضَّأُ بِمَكُّوكٍ» - مسلم, 325
(b) AL-SAHRAMPURI kata, bejana yang boleh isi air sebanyak satu so’
setengah. (bazl:1/196)
[2] pendapat Ahmad bin Hanbal, satu so’ menyamai
dengan 5 ritl.
HUBUNGAN HADIS (95) |
Hadis ke-94, menyebut
bahawa Nabi saw berwuduk dengan kadar air 2/3 Mud.
Dalam hadis ke-92 dan
93, nabi saw berwuduk dengan kadar satu mud.
Dalam hadis ke-95 ini
pula menjelaskan nabi berwuduk menggunakan air kadar dua ritl
Seakan-akan ABU DAUD
nak bagitahu bahawa tidak semestinya satu mud, apa-apa kadar pun, dibenarkan
wuduk. Yang penting adalah rata pada anggota mandi atau wuduk.
PENGAJARAN (95) |
[1] SATU MUD = DUA RITL
Hadis ini dalil ABU HANIFAH
bahawa 1 mud menyamai dengan 2 ritl (Ruslan:1/637)
[2] BERWUDUK BERDASARKAN KEPERLUAN, BUKAN BERLEBIHAN.
No comments:
Post a Comment