HADIS 91 |
[6]حَدَّثَنَا
مَحْمُودُ بْنُ خَالِدٍ ((بن
ابي خالد يزيد السلمي الدمشقي | ابو علي الدمشقي| امام مسجد سلمية | 176ه - 249ه = 73)) السُّلَمِيُّ ((نسبة
الى السلمية قرية بحمص في مدينة بالشام | اصحاب السنن الا الترمذي))
KOMENTAR POSITIF:
(a)
Dianggap Siqah oleh IBN HIBBAN dan AL-NASAIE (dia adalah guru
kepada Imam al-Nasaie),
(b) ABU HATIM
kata, dia siqah ridha.
(c)
AHMAD BIN ABI AL-HAWARI kata, dia siqah amin.
(d) AL-ZAHABI kata, dia sabat.
[5] حَدَّثَنَا أَحْمَدُ
بْنُ عَلِيٍّ ((بن الحسين | النميري, قيل: النمري | إمام
مسجد سلمية, قيل: سليمة |
KOMENTAR ULAMA;
(a)
IBN RUSLAN dan AL-ZAHABI kata, dia جيد الحديث, dia tidak
ada sesiapa riwayatkan hadis darinya kecuali MAHMUD BIN KHALID sahaja.
(b) AL-AZDI kata, dia متروك الحديث(manhal:1/301)
(c)
AL-ASQALANI kata, dia
soduq. Dakwaan AL-AZDI itu tidak ada hujah (manhal:1/301)
(d) ABU HATIM kata, aku nampak
hadis-hadisnya mustaqim. Tidak ada orang riwayatkan hadisnya kecuali MAHMUD BIN
KHALID sahaja (manhal:1/301)
(e) Namun, IBN MANDAH kata bahawa ada orang lain yang riwayatkan hadisnya,
iaitu YAZID BIN BIN ABD RABBIH dan MUHAMMAD BIN ABI SALAMAH (bazl:1/190)
(f)
ABU HATIM AL-BASTI
kata, dia gharib.
[4]حَدَّثَنَا ثَوْرٌ ((بن يزيد الكلاعي | ابو خالد الحمصي الحافظ | ثبت قدري اخرجوه من حمص
واحرقوا داره | مات ببيت المقدس| 153ه | المحدث الفقيه الثتب الحافظ المتقن))
Penduduk
HIMS bakar rumah dia dan
hambat dia keluar dari HIMS kerana kenyataan-kenyataannya yang bersifat qadariyyah.
Dia berhijrah ke Madinah. namun, dia meninggal di BAITUL MAQDIS pada tahun 153 Hijrah.
KOMENTAR ULAMA:
(a)
Dianggap Siqah oleh
IBN MAIN.
(b)
YAHYA AL-QATTAN kata,
aku tidak nampak ada penduduk syam yang lebih siqah berbanding Sur. Aku catat
darinya di mekah pada papan.
(c)
ABU HATIM kata, dia
soduq.
(d)
AL-ZAHABI kata, dia
ahli ibadat, warak.
(e)
AHMAD kata, dia
qadariyyah yang ليس به بأس
[3] عَنْ يَزِيدَ بْنِ شُرَيْحٍ الْحَضْرَمِيِّ ((الحمصي الشامي الحمص |ع: حمص, الشام, حضرموت | 10ه – 110ه = 90 | الرقم:90, 91 =
2))
[2]عَنْ أَبِي حَيٍّ الْمُؤَذِّنِ ((الحمصي | شداد بن حي الحمصي الشامي
|1ه – 90ه = 90 | الرقم:
90, 91 = 2))
[1] عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ((21ق ه- 59ه | الرقم: 8, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 70, 72, 73, 83,
91=16))
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
«لَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُصَلِّيَ
وَهُوَ حَقِنٌ حَتَّى يَتَخَفَّفَ» - ثُمَّ سَاقَ نَحْوَهُ عَلَى هَذَا
اللَّفْظِ قَالَ: «وَلَا
يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَؤُمَّ قَوْمًا
إِلَّا بِإِذْنِهِمْ، وَلَا يَخْتَصُّ نَفْسَهُ بِدَعْوَةٍ دُونَهُمْ، فَإِنْ
فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ»
قَالَ أَبُو دَاوُدَ: «هَذَا مِنْ سُنَنِ أَهْلِ
الشَّامِ لَمْ يُشْرِكْهُمْ فِيهَا أَحَدٌ»
PERBAHASAN
SANAD [91] |
[1] ARNAUT—SAHIH LIGHAIRIH.
(a) Sama dengan sanad
hadis ke-90, iaitu pada perawi yang bernama YAZID BIN SYURAIH.
[] BEZA DAN SAMA MATAN 90 dan 91
(a) Imam doa sendiri
(90-91)
(b) Solat tahan
kentut (90-91)
(c) Tengok dalam
rumah orang (90)
(d) Jadi imam di tempat orang (91)
[2]
AUN—SAHIH KECUALI PADA JUMLAH DOA.
[3] hadis ini, SUR BIN YAZID ambil dari YAZID
BIN SYURAIH sama dengan HABIB BIN SOLEH ambil dari YAZID BIN SYURAIH (lihat
sanad hadis ke-90—sahabat yang bernama SAUBAN)
ABU DAUD kemukakan lafaz: ثُمَّ سَاقَ
نَحْوَهُ عَلَى هَذَا اللَّفْظِ—kerana YAZID BIN SYURAIH ikhtilaf pada riwayat mereka berdua.
Dalam riwayat HABIB
BIN SOLEH menggunakan lafaz: ولا ينظر في قعر بيت قبل أن يستأذن, فإن فعل فقد دخل,
seperti dalam hadis ke-90.
Sedangkan dalam riwayat SUR
BIN YAZID, tidak ada kandungan matan hadis seperti terbabit.
Kalau diperhatikan pada hadis
ke-90 dan 91, kesamaan keduanya adalah pada perawi no-2, 3 dan 4. Namun, pada
perawi no-1, berbeza;
(a)
Hadis ke-90, sahabat itu
adalah sauban
(b) Hadis ke-91, sahabat itu adalah abu Hurairah.
[3] PENDUDUK SYAM SAHAJA
قَالَ أَبُو دَاوُدَ:
«هَذَا مِنْ سُنَنِ أَهْلِ الشَّامِ لَمْ يُشْرِكْهُمْ فِيهَا أَحَدٌ»
PENJELASAN
MATAN [91] |
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
«لَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُصَلِّيَ
وَهُوَ حَقِنٌ حَتَّى يَتَخَفَّفَ» - ثُمَّ سَاقَ نَحْوَهُ عَلَى هَذَا
اللَّفْظِ قَالَ: «وَلَا
يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَؤُمَّ قَوْمًا
إِلَّا بِإِذْنِهِمْ، وَلَا يَخْتَصُّ نَفْسَهُ بِدَعْوَةٍ دُونَهُمْ، فَإِنْ
فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ»
[1]
Dalam hadis
ini, digunakan perkataan: لَا يَحِلُّ
لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ—ini bukan menyatakan bahawa
apabila lakukan juga, maka sudah tidak ada iman, tetapi menjelaskan tiada KESEMPURNAAN IMAN.
Hal ini berbeza dengan
cara faham hadis dalam
kalangan Khawarij—mereka menyatakan, jika solat juga dalam keadaan
menahan kentut, kencing atau berak, bukan sekadar solat tidak sah, bahkan boleh
menjadi murtad.
[2] Hadis ini, Nabi saw ada menyebut tiga perkara
yang perlu dielak oleh setiap manusia;
(1) Solat dalam
keadaan menahan kencing, berak dan kentut.
(2) Menjadi imam
perlu mendapat izin dari penduduk setempat.
(3) Imam
mengkhususkan doa untuk dirinya.
HUBUNGAN
HADIS [91] |
Dalam hadis ke-90,
disebutkan tiga perkara:
(a)
Imam mangkhususkan doa
untuk dirinya.
(b)
Melihat dalam rumah
orang.
(c)
Solat dalam keadaan
menahan kentut, kencing dan berak
Dalam hadis ke-91 ini
pula, disebutkan:
(a)
Solat dalam keadaan menahan kentut, kencing
dan berak
(b) Jadi imam di tempat orang tanpa mendapat izin terlebih dahulu.
(c)
Imam mengkhususkan doa untuk dirinya.
Dalam matan ini, tidak
ada melihat dalam rumah orang.
PENGAJARAN
[91] |
[1] MENJADI
IMAM DENGAN IZIN MAKMUM
[SATU]
Kata KHITAB AL-SUBKI, maksud dengan meminta
izin menjadi imam itu, jika dia berada di tempat orang. Andai dia berada di tempat dia
sendiri, atau di kawasan yang
tidak ada sesiapa kuasa, maka tidak termasuk dalam maksud hadis ini (manhal:1/301)
[DUA]
Dalam mensyarahkan
hadis ini, al-Khattabi dalam kitab Ma’alim al-Sunan bawakan hadis berikut;
عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: مَا عِنْدَنَا شَيْءٌ إِلَّا كِتَابُ اللَّهِ،
وَهَذِهِ الصَّحِيفَةُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "
المَدِينَةُ حَرَمٌ، مَا بَيْنَ عَائِرٍ إِلَى كَذَا، مَنْ أَحْدَثَ فِيهَا
حَدَثًا، أَوْ آوَى مُحْدِثًا، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ
وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ وَلاَ عَدْلٌ، وَقَالَ:
ذِمَّةُ المُسْلِمِينَ وَاحِدَةٌ، فَمَنْ أَخْفَرَ مُسْلِمًا فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ
اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ،
وَلاَ عَدْلٌ، وَمَنْ تَوَلَّى
قَوْمًا بِغَيْرِ إِذْنِ مَوَالِيهِ، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ
وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ، وَلاَ عَدْلٌ –
البخاري, 1870[1]
[2]
DAHULUKAN IMAM DARI ORANG YANG PALING QARI
(A) PALING QARI
(B) PALING FAQIH
AL-KHITABI kata, apabila seseorang itu tidak
faqih dan tidak qari, maka ia tidak ada kelayakan menjadi imam solat. (Ruslan:1/630)
عَنْ أَبِي
مَسْعُودٍ الْأَنْصَارِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «يَؤُمُّ الْقَوْمَ
أَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللهِ، فَإِنْ كَانُوا فِي الْقِرَاءَةِ سَوَاءً،
فَأَعْلَمُهُمْ بِالسُّنَّةِ، فَإِنْ كَانُوا فِي السُّنَّةِ سَوَاءً،
فَأَقْدَمُهُمْ هِجْرَةً، فَإِنْ كَانُوا فِي الْهِجْرَةِ سَوَاءً، فَأَقْدَمُهُمْ
سِلْمًا، وَلَا يَؤُمَّنَّ الرَّجُلُ الرَّجُلَ فِي سُلْطَانِهِ، وَلَا يَقْعُدْ
فِي بَيْتِهِ عَلَى تَكْرِمَتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ» - مسلم, 673[2]
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ،
عَنِ الأَعْمَشِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَلِيٍّ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ
[2] MARFU’
وَحَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو سَعِيدٍ الْأَشَجُّ، كِلَاهُمَا عَنْ
أَبِي خَالِدٍ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ: حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ، عَنِ
الْأَعْمَشِ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ رَجَاءٍ، عَنْ أَوْسِ بْنِ ضَمْعَجٍ، عَنْ
أَبِي مَسْعُودٍ الْأَنْصَارِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
No comments:
Post a Comment