Monday, July 17, 2023

HADIS 91

 

HADIS 91

 

 [6]حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ خَالِدٍ ((بن ابي خالد يزيد السلمي الدمشقي | ابو علي الدمشقي| امام مسجد سلمية | 176ه - 249ه = 73)) السُّلَمِيُّ ((نسبة الى السلمية قرية بحمص في مدينة بالشام | اصحاب السنن الا الترمذي))

 

KOMENTAR POSITIF:

(a)   Dianggap Siqah oleh IBN HIBBAN dan AL-NASAIE (dia adalah guru kepada Imam al-Nasaie),

(b)  ABU HATIM kata, dia siqah ridha.

(c)    AHMAD BIN ABI AL-HAWARI kata, dia siqah amin.

(d)  AL-ZAHABI kata, dia sabat.

 

[5] حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ ((بن الحسين | النميري, قيل: النمري | إمام مسجد سلمية, قيل: سليمة |

 

KOMENTAR ULAMA;

(a)    IBN RUSLAN dan AL-ZAHABI kata, dia جيد الحديث, dia tidak ada sesiapa riwayatkan hadis darinya kecuali MAHMUD BIN KHALID sahaja.

(b)  AL-AZDI kata, dia متروك الحديث(manhal:1/301)

(c)    AL-ASQALANI kata, dia soduq. Dakwaan AL-AZDI itu tidak ada hujah (manhal:1/301)

(d)   ABU HATIM kata, aku nampak hadis-hadisnya mustaqim. Tidak ada orang riwayatkan hadisnya kecuali MAHMUD BIN KHALID sahaja (manhal:1/301)

(e)  Namun, IBN MANDAH kata bahawa ada orang lain yang riwayatkan hadisnya, iaitu YAZID BIN BIN ABD RABBIH dan MUHAMMAD BIN ABI SALAMAH (bazl:1/190)

(f)      ABU HATIM AL-BASTI kata, dia gharib.

 

  [4]حَدَّثَنَا ثَوْرٌ ((بن يزيد الكلاعي | ابو خالد الحمصي الحافظ | ثبت قدري اخرجوه من حمص واحرقوا داره | مات ببيت المقدس| 153ه | المحدث الفقيه الثتب الحافظ المتقن))

 

Penduduk HIMS bakar rumah dia dan hambat dia keluar dari HIMS kerana kenyataan-kenyataannya yang bersifat qadariyyah.

 

Dia berhijrah ke Madinah. namun, dia meninggal di BAITUL MAQDIS pada tahun 153 Hijrah.

 

KOMENTAR ULAMA:

(a)               Dianggap Siqah oleh IBN MAIN.

(b)              YAHYA AL-QATTAN kata, aku tidak nampak ada penduduk syam yang lebih siqah berbanding Sur. Aku catat darinya di mekah pada papan.

(c)                ABU HATIM kata, dia soduq.

(d)              AL-ZAHABI kata, dia ahli ibadat, warak.

(e)               AHMAD kata, dia qadariyyah yang ليس به بأس

 

[3] عَنْ يَزِيدَ بْنِ شُرَيْحٍ الْحَضْرَمِيِّ ((الحمصي الشامي الحمص |ع: حمص, الشام, حضرموت | 10ه – 110ه = 90 | الرقم:90, 91 = 2))

 

 

 [2]عَنْ أَبِي حَيٍّ الْمُؤَذِّنِ  ((الحمصي | شداد بن حي الحمصي الشامي |1ه – 90ه = 90 | الرقم: 90, 91 = 2))

 

[1] عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ((21ق ه- 59ه | الرقم: 8, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 70, 72, 73, 83, 91=16))

 

 عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُصَلِّيَ وَهُوَ حَقِنٌ حَتَّى يَتَخَفَّفَ» - ثُمَّ سَاقَ نَحْوَهُ عَلَى هَذَا اللَّفْظِ قَالَ: «وَلَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَؤُمَّ قَوْمًا إِلَّا بِإِذْنِهِمْ، وَلَا يَخْتَصُّ نَفْسَهُ بِدَعْوَةٍ دُونَهُمْ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ»

 

 قَالَ أَبُو دَاوُدَ: «هَذَا مِنْ سُنَنِ أَهْلِ الشَّامِ لَمْ يُشْرِكْهُمْ فِيهَا أَحَدٌ»

 

PERBAHASAN SANAD [91]

 

[1] ARNAUT—SAHIH LIGHAIRIH.

(a)   Sama dengan sanad hadis ke-90, iaitu pada perawi yang bernama YAZID BIN SYURAIH.

 

[] BEZA DAN SAMA MATAN 90 dan 91

(a)   Imam doa sendiri (90-91)

(b)  Solat tahan kentut (90-91)

(c)    Tengok dalam rumah orang (90)

(d)   Jadi imam di tempat orang (91)

 

[2] AUN—SAHIH KECUALI PADA JUMLAH DOA.

 

[3] hadis ini, SUR BIN YAZID ambil dari YAZID BIN SYURAIH sama dengan HABIB BIN SOLEH ambil dari YAZID BIN SYURAIH (lihat sanad hadis ke-90—sahabat yang bernama SAUBAN)

 

ABU DAUD kemukakan lafaz: ثُمَّ سَاقَ نَحْوَهُ عَلَى هَذَا اللَّفْظِ—kerana YAZID BIN SYURAIH ikhtilaf pada riwayat mereka berdua.

 

Dalam riwayat HABIB BIN SOLEH menggunakan lafaz: ولا ينظر في قعر بيت قبل أن يستأذن, فإن فعل فقد دخل, seperti dalam hadis ke-90.

 

Sedangkan dalam riwayat SUR BIN YAZID, tidak ada kandungan matan hadis seperti terbabit.

 

Kalau diperhatikan pada hadis ke-90 dan 91, kesamaan keduanya adalah pada perawi no-2, 3 dan 4. Namun, pada perawi no-1, berbeza;

(a)   Hadis ke-90, sahabat itu adalah sauban

(b)  Hadis ke-91, sahabat itu adalah abu Hurairah.

 

[3] PENDUDUK SYAM SAHAJA

 

 قَالَ أَبُو دَاوُدَ: «هَذَا مِنْ سُنَنِ أَهْلِ الشَّامِ لَمْ يُشْرِكْهُمْ فِيهَا أَحَدٌ»

 

PENJELASAN MATAN [91]

 

 عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يُصَلِّيَ وَهُوَ حَقِنٌ حَتَّى يَتَخَفَّفَ» - ثُمَّ سَاقَ نَحْوَهُ عَلَى هَذَا اللَّفْظِ قَالَ: «وَلَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَؤُمَّ قَوْمًا إِلَّا بِإِذْنِهِمْ، وَلَا يَخْتَصُّ نَفْسَهُ بِدَعْوَةٍ دُونَهُمْ، فَإِنْ فَعَلَ فَقَدْ خَانَهُمْ»

 

[1] Dalam hadis ini, digunakan perkataan: لَا يَحِلُّ لِرَجُلٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ—ini bukan menyatakan bahawa apabila lakukan juga, maka sudah tidak ada iman, tetapi menjelaskan tiada KESEMPURNAAN IMAN.

 

Hal ini berbeza dengan cara faham hadis dalam kalangan Khawarij—mereka menyatakan, jika solat juga dalam keadaan menahan kentut, kencing atau berak, bukan sekadar solat tidak sah, bahkan boleh menjadi murtad.

 

[2] Hadis ini, Nabi saw ada menyebut tiga perkara yang perlu dielak oleh setiap manusia;

(1)  Solat dalam keadaan menahan kencing, berak dan kentut.

(2)  Menjadi imam perlu mendapat izin dari penduduk setempat.

(3)  Imam mengkhususkan doa untuk dirinya.

 

HUBUNGAN HADIS [91]

 

Dalam hadis ke-90, disebutkan tiga perkara:

(a)                     Imam mangkhususkan doa untuk dirinya.

(b)                    Melihat dalam rumah orang.

(c)                     Solat dalam keadaan menahan kentut, kencing dan berak

 

Dalam hadis ke-91 ini pula, disebutkan:

(a)    Solat dalam keadaan menahan kentut, kencing dan berak

(b)  Jadi imam di tempat orang tanpa mendapat izin terlebih dahulu.

(c)     Imam mengkhususkan doa untuk dirinya.

 

Dalam matan ini, tidak ada melihat dalam rumah orang.

 

PENGAJARAN [91]

 

[1] MENJADI IMAM DENGAN IZIN MAKMUM

 

[SATU]

Kata KHITAB AL-SUBKI, maksud dengan meminta izin menjadi imam itu, jika dia berada di tempat orang. Andai dia berada di tempat dia sendiri, atau di kawasan yang tidak ada sesiapa kuasa, maka tidak termasuk dalam maksud hadis ini (manhal:1/301)

 

[DUA]

Dalam mensyarahkan hadis ini, al-Khattabi dalam kitab Ma’alim al-Sunan bawakan hadis berikut;

 

عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: مَا عِنْدَنَا شَيْءٌ إِلَّا كِتَابُ اللَّهِ، وَهَذِهِ الصَّحِيفَةُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " المَدِينَةُ حَرَمٌ، مَا بَيْنَ عَائِرٍ إِلَى كَذَا، مَنْ أَحْدَثَ فِيهَا حَدَثًا، أَوْ آوَى مُحْدِثًا، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ وَلاَ عَدْلٌ، وَقَالَ: ذِمَّةُ المُسْلِمِينَ وَاحِدَةٌ، فَمَنْ أَخْفَرَ مُسْلِمًا فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ، وَلاَ عَدْلٌ، وَمَنْ تَوَلَّى قَوْمًا بِغَيْرِ إِذْنِ مَوَالِيهِ، فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ، لاَ يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ، وَلاَ عَدْلٌ – البخاري, 1870[1]

 

[2] DAHULUKAN IMAM DARI ORANG YANG PALING QARI

 

(A)  PALING QARI

(B) PALING FAQIH

 

AL-KHITABI kata, apabila seseorang itu tidak faqih dan tidak qari, maka ia tidak ada kelayakan menjadi imam solat. (Ruslan:1/630)

 

عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ الْأَنْصَارِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَؤُمُّ الْقَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللهِ، فَإِنْ كَانُوا فِي الْقِرَاءَةِ سَوَاءً، فَأَعْلَمُهُمْ بِالسُّنَّةِ، فَإِنْ كَانُوا فِي السُّنَّةِ سَوَاءً، فَأَقْدَمُهُمْ هِجْرَةً، فَإِنْ كَانُوا فِي الْهِجْرَةِ سَوَاءً، فَأَقْدَمُهُمْ سِلْمًا، وَلَا يَؤُمَّنَّ الرَّجُلُ الرَّجُلَ فِي سُلْطَانِهِ، وَلَا يَقْعُدْ فِي بَيْتِهِ عَلَى تَكْرِمَتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ» - مسلم, 673[2]

 




[1] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنِ الأَعْمَشِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ

[2] MARFU’

وَحَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو سَعِيدٍ الْأَشَجُّ، كِلَاهُمَا عَنْ أَبِي خَالِدٍ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ: حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ رَجَاءٍ، عَنْ أَوْسِ بْنِ ضَمْعَجٍ، عَنْ أَبِي مَسْعُودٍ الْأَنْصَارِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

No comments:

Post a Comment