Monday, July 17, 2023

HADIS 89

 

HADIS 89

 

 [5]حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ ((164ه – 241ه | الرقم: 27, 38, 60, 74, 89 = 5))

 

[5] وَ مُسَدَّدٌ ((بن مسرهد: 150ه-208ه=58 | الرقم: 2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62, 68, 72, 77, 79, 80, 81, 89 =16))

 

[5] وَمُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى ((بن نجيح | ابو جعفر بن الطباع البغدادي | اخو إسحاق بن عيسي ويوسف بن عيسي | الشام – الثغور[1] |144ه - 224ه = 80 | تلميذ مالك |رواه ابو داود والبخاري تعليقا | قال احمد: هو من مشايخ الإسلام | صحيح | الرقم: 24, 50, 58, 89 = 4))

 

 

الْمَعْنَى ((اي معني حديثم واحد وإن اختلفت ألفاظهم))

 

[4] قَالُوا: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ ((القطان | ه – 178ه (قيل: 120ه-198ه) | الرقم: 70, 74, 89=3))

 

[3] عَنْ أَبِي حَزْرَةَ ((قيل, ابو يوسف | يعقوب بن مجاهد المخزومي | مدني القرشي| قاضي بالمدينة | 150ه | ع: مدينة -م: اسكندارية | مسلم, ابو داود, الترمذي, البخاري في الأدب| وثقوه غير واحد((

 

KOMENTAR POSITIF; (manhal:1/295)

(a)   Dianggap SIQAH oleh AL-NASAIE, ABU HATIM AL-BASTI, AL-ZAHABI, IBN MADINI dan IBN HIBBAN.

(b)   ABU ZUR’AH kata, dia لا بأس به

(c)    IBN MAIN kata, dia صويلح الحديث

(d)  IBN SAAD kata, dia sedikit riwayatkan hadis.

(e)  AL-ASQALANI kata, dia soduq.

 

 

[2] حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ ((بن عبد الرحمن بن ابي بكر الصديق | التوسط: عبدالله بن محمد بن ابي بكر الصديق | اخو القاسم بن محمد| 63ه | لا يروه ابو داود الا هذا الحديث | البخاري, مسلم, ابو داود, النسائي))

 

Berlaku perselisihan pendapat dalam kalangan ulama berkenaan perawi ini;

(a)   Ada kata, dia adalah ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ABDUL RAHMAN BIN ABU BAKAR AL-SIDDIQ.

(b)  Ada kata, dia adalah ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ABU BAKAR AL-SIDDIQ AL-TAIMI.

 

Jika dia adalah (b), bermakna dia adalah abang kepada AL-QASIM BIN MUHAMMAD. Ini yang disebut oleh ABU DAUD.

 

Ada pihak lain kata, hadis ini sama dengan riwayat MUSLIM. Tetapi, ABDULLAH dalam riwayat Muslim itu adalah (a). Dakwaan mengatakan bahawa perawi hadis dalam sanad ini adalah (a) adalah datang dari kekeliruan AL-AINI (manhal:1/296) Hal ini kerana, dalam sanad MUSLIM seperti berikut;

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ، حَدَّثَنَا حَاتِمٌ هُوَ ابْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عَتِيقٍ، قَالَ

 

IBN ABI ‘ATIQ di sini adalah MUHAMMAD, iaitu bapa kepada ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ABDUL RAHMAN BIN ABI BAKAR AL-SIDDIQ yang merupakan sepupu kepada AL-QASIM BIN MUHAMMAD.

 

Dari sini, ada khilaf berkenaan perawi hadis ini seperti berikut;

(a)   Dalam riwayat ABU DAUD, perawi di sini adalah (b). justeru, AL-QASIM itu adalah adik beradiknya.

(b)  Dalam riwayat MUSLIM, perawi di sini adalah (a). Justeru, AL-QASIM adalah sepupunya.

 

Kedua-dua QASIM ini ada meriwayatkan hadis dari AISYAH.

 

KOMENTAR POSITIF: (manhal:1/295)

(a)        Dianggap SIQAH oleh AL-NASAIE, AL-JILI, AL-ZAHABI dan IBN HIBBAN.

(b)       AL-ASQALANI kata, dia soduq tetapi dia suka buat kelakar.

(c)         MUS’AB BIN ABDULLAH AL-ZUBAIRI kata, dia soleh dan suka bergurau.

(d)       TAHRIR TAQRIB kata, riwayat dia yang dia bergurau sahaja tidak diterima.

 

 

 - قَالَ ابْنُ عِيسَى فِي حَدِيثِهِ ((اي حديث محمد بن عبدالله بن محمد—شيخ ابي داود)) ابْنُ أَبِي بَكْرٍ - ثُمَّ اتَّفَقُوا ((اي شيوخ ابي داود)) ((انه)) أَخُو الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ ((بن ابي بكر الصديق عن عمته عائشة)) - قَالَ: كُنَّا عِنْدَ عَائِشَةَ فَجِيءَ بِطَعَامِهَا، فَقَامَ الْقَاسِمُ ((بن محمد)) يُصَلِّي، فَقَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لَا يُصَلَّى بِحَضْرَةِ الطَّعَامِ، وَلَا وَهُوَ يُدَافِعُهُ الْأَخْبَثَانِ»

 

PERBAHASAN SANAD [89]

 

[1] ARNAUT—hadis sahih

(a)     para rijalnya siqah.

(b)    Ada khilaf berkenaan perawi bernama ABDULLAH BIN MUHAMMAD dengan riwayat MUSLIM yang menggunakan nama IBN ABI ‘ATIQ.

 

[] ALBANI—SANADNYA SAHIH

(a)    Ikut syarat bukhari dan muslim.

(b)  ABU ‘AWANAH keluarkan dalam kitab sahihnya (dia ambil dari ABU DAUD)

(c)    Dianggap sahih oleh AL-HAKIM dan disetujui AL-ZAHABI.

(d)  MUSLIM dan IBN HIBBAN keluarkan dalam kitab masing-masing

 

[2] Ada naskhah ini, susunan sanadnya adalah bermula dari (1) AHMAD BIN HANBAL, (2) MUSADDAD, dan (3) MUHAMMAD BIN ISA.

 

Dalam naskhah lain seperti riwayat KHITAB AL-SUBKI, sunan sanadnya orang yang ke-3 itu dilitakkan pada susunan ke-2, dan orang ke-2 diletak pada susunan ke3.

 

[2] maksud dengan معني dalam sanad ini bermaksud, matan yang di bawa oleh ABU DAUD dalam hadis ini adalah diriwayatkan secara lafaz yang beliau ambil dari AHMAD BIN HANBAL, sedangkan beliau juga ambil hadis yang sama dari MUSADDAD dan MUHAMMAD BIN ISA secara MAKNA. (Manhal:1/295)

 

PENJELASAN MATAN [89]

 

[] BANDINGAN MATAN;

 

(A) Dalam riwayat Muslim;

 

عَنِ ابْنِ أَبِي عَتِيقٍ، قَالَ: تَحَدَّثْتُ أَنَا وَالْقَاسِمُ، عِنْدَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا، حَدِيثًا وَكَانَ الْقَاسِمُ رَجُلًا لَحَّانَةً وَكَانَ لِأُمِّ وَلَدٍ، فَقَالَتْ لَهُ عَائِشَةُ: مَا لَكَ لَا تَحَدَّثُ كَمَا يَتَحَدَّثُ ابْنُ أَخِي هَذَا، أَمَا إِنِّي قَدْ عَلِمْتُ مِنْ أَيْنَ أُتِيتَ هَذَا أَدَّبَتْهُ أُمُّهُ، وَأَنْتَ أَدَّبَتْكَ أُمُّكَ، قَالَ: فَغَضِبَ الْقَاسِمُ وَأَضَبَّ عَلَيْهَا، فَلَمَّا رَأَى مَائِدَةَ عَائِشَةَ، قَدْ أُتِيَ بِهَا قَامَ، قَالَتْ: أَيْنَ؟ قَالَ: أُصَلِّي، قَالَتْ: اجْلِسْ، قَالَ: إِنِّي أُصَلِّي، قَالَتْ: اجْلِسْ غُدَرُ، إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لَا صَلَاةَ بِحَضْرَةِ الطَّعَامِ، وَلَا هُوَ يُدَافِعُهُ الْأَخْبَثَانِ» - مسلم, 560[2]

Ibnu Abi 'Atiq berkata: "Aku bercakap dengan al-Qasim di sisi Aisyah. Al-Qasim adalah seorang lelaki gagap, dan dia adalah ummu Walad. Aisyah bertanya kepadanya: “Mengapa kamu tidak dapat bercakap seperti anak saudaraku ini?'—Aku tahu sebabnya. Anak saudara aku dididik oleh ibunya, sedangkan kamu dididik oleh ibumu”

 

Perawi berkata lagi: "Maka al-Qasim marah dan jengkel kepada Aisyah. Tatkala dia melihat meja Aisyah yang telah dihidangkan makanan, maka dia pergi.

 

Maka Aisyah bertanya: “Hendak ke mana kamu?”

 

Jawab al-Qasim: “Aku hendak pergi solat”

 

Kata Aisyah: “Duduklah dahulu!”

 

Jawab al-Qasim: “Aku hendak pergi solat”.

 

Kata Aisyah: “Duduklah dahulu! Aku mendengar Rasulullah saw bersabda: “Tidak sempurna solat seseorang apabila makanan telah dihidangkan atau apabila dia menahan buang air besar atau kecil"

 

(B) IBN HIBBAN;

 

أَنَّ عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهُمَا قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لَا يَقُومُ أَحَدُكُمْ إِلَى الصَّلَاةِ وَهُوَ بِحَضْرَةِ الطَّعَامِ وَلَا هُوَ يُدَافِعُهُ الْأَخْبَثَانِ الْغَائِطُ وَالْبَوْلُ» - ابن حبان, 2073[3]

 

 

[] hadis ini adalah nafi dengan makna nahi, iaitu menidakkan dengan makna melarang; iaitu, “tidak boleh menunaikan solat” dengan makna “jangan kamu menunaikan solat”

 

Hadis ini juga melarang menunaikan solat dalam keadaan sedang menahan kencing atau berak.

 

[] dalam matan hadis, digunakan lafaz: الخبثان yang bermakna dua kotoran.

 

Maksud dengan dua kotoran di sini adalah alat keluar najis. Ini disebut sebagai MAJAZ MURSAL.

 

Yang dimaksudkan dengan dua kotoran di sini adalah qubul dan dubur. Justeru, termasuk juga kentut.

 

Dari sudut ini, terdapat hadis-hadis lain yang berkaitan seperti berikut;

 

(a)   AL-TIBRANI;

 

عَنِ الْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا يُصَلِّيَنَّ أَحَدُكُمْ وَهُوَ يَجِدُ مِنَ الْأَذَى شَيْئًا» يَعْنِي الْغَائِطَ وَالْبَوْلَ" – المعجم الأوسط للطبراني, 2824[4]

(b)  Pesanan IBN ABBAS;

 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: «لَا يُصَلِّيَنَّ أَحَدُكُمْ وَهُوَ يُدَافِعُ الطَّوْفَ الْغَائِطَ وَالْبَوْلَ» - ابن ابي شيبة, 7932[5]

 

HUBUNGAN HADIS [89]

 

Hadis ke- 88, dinyatakan bahawa sebelum solat, Baginda SURUH dahulukan qadha hajat terlebih dahulu berbanding solat, iaitu ketika rasa hendak qadha’ hajat.

 

Hadis ke-89 ini pula, nabi MELARANG SOLAT dalam keadaan rasa nak buang air dan juga rasa mahu makan.

 

PENGAJARAN [89]

 

[1] SOLAT DENGAN TENANG

 

سَمِعْتُ عَائِشَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: «إِذَا وُضِعَ العَشَاءُ وَأُقِيمَتِ الصَّلاَةُ، فَابْدَءُوا بِالعَشَاءِ» - البخاري, 671[6]

 

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «إِذَا قُدِّمَ العَشَاءُ، فَابْدَءُوا بِهِ قَبْلَ أَنْ تُصَلُّوا صَلاَةَ المَغْرِبِ، وَلاَ تَعْجَلُوا عَنْ عَشَائِكُمْ» - البخاري, 672[7]

 

 

عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا وُضِعَ عَشَاءُ أَحَدِكُمْ وَأُقِيمَتِ الصَّلاَةُ، فَابْدَءُوا بِالعَشَاءِ وَلاَ يَعْجَلْ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْهُ» وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ: «يُوضَعُ لَهُ الطَّعَامُ، وَتُقَامُ الصَّلاَةُ، فَلاَ يَأْتِيهَا حَتَّى يَفْرُغَ، وَإِنَّهُ لَيَسْمَعُ قِرَاءَةَ الإِمَامِ» - البخاري, 673[8]

 

عَنْ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا كَانَ أَحَدُكُمْ عَلَى الطَّعَامِ، فَلاَ يَعْجَلْ حَتَّى يَقْضِيَ حَاجَتَهُ مِنْهُ، وَإِنْ أُقِيمَتِ الصَّلاَةُ» - البخاري, 674[9]

 

[] SOLAT DENGAN KEHADIRAN MAKANAN DAN MINUM. (Ruslan:1/624)

 

(A) IBN HAZM, ABU SUR.

 

Tidak harus (haram) solat dengan kehadiran makanan. (Tawassut:2/632)

 

Qadhi Iyyadh kata, pada pandangan ahli Zahir, solat yang ditunaikan dalam keadaan makanan terhidang, solatnya batal (tasawwut:2/644|Bazl:1/188)

 

Pada ahli Zahir, hadis tersebut dilihat pada literalnya, tanpa perlu dilihat kepada tujuan disebalik larangan Nabi itu yang ada kaitan dengan terganggu khusyuk semasa solat (tasawwut:2/645)

 

(B)  JUMHUR

 

Larangan dalam hadis bersifat makruh TANZIH sahaja. (manhal:1/296)

 

(C) SYAFIE:

 

Perlu dilihat pada konteks keperluan kepada makanan;

-      Jika terlalu lapar, maka dahulukan makan berbanding solat.

-      Jika tidak terlalu lapar, maka dahulukan solat berbanding makan (tasawwut:2/644)

 

(D)            IBN AL-MUNZIR

 

Keutamaan adalah makan dahulu berbanding solat. hal ini kerana melihat kepada hadis Nabi saw (tasawwut:2/644)

 

[] SOLAT KETIKA MENAHAN KENCING DAN BERAK

 

(A) IBN HAZM

 

Haram. wajib berak, kencing atau kentut sebelum memulakan solat. (Tawassut:2/632)

 

Bahkan, batal solat jika menunaikan solat juga dalam keadaan begitu sehingga hilang khusyuk solat. (Manhal:1/302)

 

(B)  JUMHUR

 

Makruh.

 

Kalau lihat pendapat IMAM MALIK pula, jika tunaikan solat juga dalam keadaan menahan kencing, berak atau kencing, afdhal baginya ulangi balik solat tersebut. (Tawassut:2/633)

 

AL-QADHI IYYADH (mazhab Maliki) pernah menyatakan bahawa pada pendapat sesetengah ulama mazhab Maliki berpendapat, yang disunatkan ulang solat itu, jika semasa menahan kentut, berak dan kencing semasa solat sehingga dia tidak fikir langsung berkenaan solatnya. Justeru, jika dia masih sedar segala perbuatan solatnya, maka tidak perlu ulang (Tawassut:2/633).

 

Pendapat Maliki dalam kupasan QADHI IYYADH ini sama dengan kupasan Imam al-nawawi yang menyandarkan hal ini kepada mazhab syafie. (Tawassut:2/633)

 

 

[] KADAR MAKAN

 

(A)  IMAM AL-NAWAWI

 

Dalam kitab Rawdhah al-Talibin wa ‘Umdah al-Muftin, Kadar makan hanya hilangkan gangguan khusyuk sahaja. bukan sehingga kenyang.  Ia tersebut juga dalam kitab TUHFAH AL-MUHTAJ karja IMAM IBN HAJAR AL-HAISAMI (tasawwut:2/646)

 

[] MAQASID HADIS INI

 

Tidak ada gangguan hati semasa sedang solat. solat dalam keadaan tenang.

 

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2) – المؤمنون

 

Justeru, jika khusyuk tetap tercapai walaupun dalam keadaan rasa nak qadha’ hajat atau lapar, maka ia tidak termasuk dalam maksud hadis.

 

TATBIQ:

(a)   kejadian sahabat Nabi yang solat, lalu dipanah. LIHAT DALAM FATHUL BARI.

(b)  Solat ketika terlalu mengantuk.

(c)    Solat ketika mabuk

 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا (43) – النساء



[1] Sebelum era konstentionpal, sughur berada di bawah syam. Selepas itu, ia dibawah kekuasaan Andalusia.

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ، حَدَّثَنَا حَاتِمٌ هُوَ ابْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي عَتِيقٍ، قَالَ

[3] MARFU’;

أَخْبَرَنَا عُمَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو الطَّاهِرِ بْنُ السَّرْحِ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، قَالَ: أَخْبَرَنِي يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَاهُ، أَنَّ عَائِشَةَ، حَدَّثَتْهُمَا قَالَتْ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:

[4] HADIS MARFU’

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ قَالَ: نا سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الشَّاذَكُونِيُّ قَالَ: نا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ الْوَاقِدِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ابْنِ أَخِي الزُّهْرِيِّ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ، عَنِ الْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

- لَمْ يَرْوِ هَذَا الْحَدِيثَ عَنِ الزُّهْرِيِّ إِلَّا ابْنُ أَخِيهِ، تَفَرَّدَ بِهِ الْوَاقِدِيُّ

 

 

[5] HADIS MAWQUF;

حَدَّثَنَا ابْنُ عُلَيَّةَ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ

[6] SANAD:

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ هِشَامٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ: سَمِعْتُ عَائِشَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ

[7] SANAD:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ عُقَيْلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ

[8] SANAD:

حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ أَبِي أُسَامَةَ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

[9] SANAD:

وَقَالَ زُهَيْرٌ، وَوَهْبُ بْنُ عُثْمَانَ، عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ، عَنْ نَافِعٍ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

No comments:

Post a Comment