HADIS 101 |
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ،
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُمُوسَى، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ سَلَمَةَ، عَنْ أَبِيهِ،
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ،
وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ»
BIOGRAFI PERAWI |
101 - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ (البلخي | 150ه –
240ه = 90 | البلخ – بغداد | الرقم: 25, 40, 42, 101 = 4))
[4] QUTAIBAH BIN SAID
(150H-240H). digelar dengan ABU RAJA’. Dilahirkan di BALK (AFGHANISTAN) dan
meninggal dunia di BAGHDAD. Pernah berguru dengan IMAM MALIK di MADINAH dan
IMAM AL-LAIS di MESIR.
[4] Dia adalah guru
kepada AL-BUKHARI, MUSLIM, ABU DAUD, AL-TARMIZI DAN AL-NASAIE. IBN HAJAH ambil
hadisnya melalui muridnya, iaitu MUHAMMAD BIN YAHYA AL-ZUHLI dan IBN ABI
SYAIBAH.
[5] Nama guru Abu Daud
ini diulang sebut untuk kali ke-4, iaitu dalam hadis ke-25, 40, 42 dan 101.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى ((بن ابي عبدالله الفطري | 170ه | الجماعة الا البخاري ))
[6] MUHAMMAD BINI MUSA
BIN ABI ABDILLAH AL-FITRI AL-MADANI AL-MAKHZUMI. (170+H) Dipanggil dengan ABU
ABDILLAH. Dia tinggal di Madinah.
[7] Dia adalah Rijal
Muslim, Abi Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah.
[8] Namanya tersenarai
dalam kitab “Rijal al-Syiah fi Asanid al-Sunnah”, karya MUHAMMAD JAA’FAR
AL-TABASI.
[9] KOMENTAR POSITIF:
(a)
Dianggap SIQAH oleh
AL-TARMIZI, ABU HATIM BIN HABBAN AL-BUSTI, IBN SYAHIN, AL-ZAHABI, KITAB TAHRIR
TAQRIB.
(b) AL-TAHAWI kata, dia mahmud dalam riwayatnya.
(c)
AHMAD BIN SOLEH, dia
adalah syaikh siqah hasan al-hadis dan sedikit riwayatkan hadis.
(d) IBN HIBBAN kata, dia siqah dan maqbul al-riwayah.
(e) AL-BUKHARI kata, dia لا بأس به dan مقارب الحديث
[10] KOMENTAR PERTENGAHAN:
(f)
ABU HATIM dan
AL-ASQALANI kata, dia SODUQ, soleh al-Hadis serta TASYAYYU’.
عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ سَلَمَةَ ((الليثي المدني | المدينة الحجاز | مقبول))
[11] YAAQUB BIN SALAMAH
AL-LAISI AL-MADANI. Dia berada sekitar Madinah dan Hijaz sahaja.
[12] dia adalah Rijal Abu
Daud dan Ibn majah.
[13] KOMENTAR NEGATIF:
(a)
MAULANA MUHAMMAD AQIL
kata, dia tidak kuat.
(b) AL-BUKHARI kata, tidak
diketahui bahawa YAAQUB dengar hadis dari bapanya. (Mirqat:1/94, Aun:1/62)
(c)
ZAHABI kata, dia tidak boleh
dijadikan sandaran.
(d) AL-ASQALANI kata, dia MAJHUL
AL-HAL.
عَنْ أَبِيهِ، ((سلمة الليثي))
[14] SALAMAH AL-LAISI.
[15] Dia adalah rijal Abu Daud dan Ibn Majah.
[16] KOMENTAR NEGATIF:
(a)
AL-BUKHARI kata, tidak
diketahui bahawa dia ada mendengar hadis dari ABU HURAIRAH. (Mirqat:1/94,
Aun:1/62)
(b) AL-ZAHABI kata, dia tidak dikenali. Tidak diketahui bahawa dia diriwayatkan
hadis kecuali dari anaknya.
(c)
IBN HIBBAN sebut
namanya dalam al-Siqat. Kadangkala dia ada buat silap.
(d) Pendapat ini dibantah oleh IBN RUSLAN dengan mengatakan bahawa, dia
tidak riwayatkan hadis kecuali dari anaknya. Jika dia salah dalam keadaan sikit
riwayat, macam mana orang boleh tahu bahawa dia siqah. (Ruslan:1/655)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ((21ق ه- 59ه | الرقم: 8, 25, 28,
35, 44, 45, 46, 54, 70, 72, 73, 83, 91, 101 = 17))
[17] ABU HURAIRAH
(21SH-59H). Nama sebenarnya ABDUL RAHMAN BIN SOKHR. Dilahirkan di Yaman dan
meninggal dunia di Madinah (kubur Baqi’. Pernah menjadi gabenor di Bahrain,
iaitu di era pemerintahan Saidina Umar.
[18] Nama sahabat ini
diulang sebut untuk kali ke-17, iaitu hadis ke-8, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54,
70, 72, 73, 83, 91 dan 101.
PERBAHASAN SANAD |
[19]
ASAL HADIS INI—DOIF.
(a) ARNAUT –sanadnya
doif.
a.
Yaaqub bin Salamah—jahalah.
b.
Salamah al-Laisi—Jahalah.
(b) MAULANA MUHAMMAD
AQIL kata hadis ini MUNQATI’:
حديث الباب میں یعقوب بن سلمة غير قوى ہیں، وہ اپنے باپ سے
روایت کر رہے ہیں ان کا اپنے باپ سے سماع ثابت نہیں
“Pada hadis bab, perawi bernama YAAQUB BIN
SALAMAH tidak kuat. Dia riwayatkan hadis dari bapanya sedangkan tidak sabit
bahawa dia dengar hadis dari bapanya”
اور ایسے ہی ان کا باپ سماع حضرت ابو ہریرہ سے ثابت نہیں،
لہذا یہ حدیث ضعیف اور منقطع ہوئی
“Begitujuga, bapanya mendengar hadis dari Abu
Hurairah itu tidak sabit. Dengan sebab itu, hadis ini doif dan munqati’
(terputus sanad)”. (Dur:1/238)
Perkara yang sama ditegaskan oleh AL-SAYUTI
dalam Mirqat al-Su’ud. Menurut AL-SAYUTI, yang mengatakan bahawa YA’QUB tidak
mendengar hadis dari bapanya (Salamah), dan Salamah pula tidak mendengar hadis
dari Abu Hurairah adalah IMAM AL-BUKHARI. (Mirqat:1/94)
Dalam al-Tarikh al-Kabir, AL-BUKHARI berkata:
سَلَمة،
اللَّيثيّ.
عَنْ أَبي هُرَيرةَ،
رَوَى مُحَمد بْنُ مُوسى، عَنْ يَعقوب بْنِ سَلَمة، عَنْ أَبيه، عَنْ أَبي
هُرَيرةَ؛ لا وضُوء لِمَنْ لَمْ يُسم. قَالَ أَبو
عَبد اللهِ: ولا يُعرف لسلمة سماع من أَبِي هُرَيرةَ، ولا ليَعقوب من أَبِيه.
Tidak diketahui
salamah mendengar hadis dari Abu Hurairah, dan tidak diketahui Yaaqub dengar
hadis dari bapanya (al-tarikh al-Kabir:4/76)
(c) KHATIB AL-SYARBINI dalam MUGHNI AL-MUHTAJ kata hadis ini doif[1].
(d) Kata Ahmad bin Hanbal:
لا أعلم في هذا
الباب حديثا له إسناد جيد
“Aku tidak tahu pada bab ini
ada hadis yang sanadnya baik” (Aini:1/272)
[20]
MUTABA-AH dan SYAWAHID - AL-MUNZIRI dalam kitab AL-TARGHIB WA AL-TARHIB: Hadis
ini menjadi kuat dengan banyak jalur hadis[2]
[21] MUTABA-AH
HADIS BAB |
MUTABA-AH 1 |
MUTABA-AH 2 |
MUTABA-AH 3 |
MUTABA-AH 4 |
MUTABA-AH 5 |
Abu Hurairah |
= |
= |
= |
= |
= |
Salamah al-Laisi |
= |
= |
= |
Nenek Rabah. |
Muhammad bin Abdul Rahman bin Sauban |
Yaaqub bin Salamah |
= |
= |
= |
Rabah bin Abdil Rahman bin Abi Sufyan bin Huwaitib |
= |
Muhammad bin Musa |
= |
= |
= |
Abu Sifal al-Murriy |
= |
Qutaibah bin Sa’id |
Ibn Abi Fudaik |
= |
= |
Abdul Rahman bin
Harmalah |
Abdul Aziz bin
Muhammad al-Darawardi |
SUNAN ABI DAUD, 101 |
Ali bin Muslim. |
[1] Abu Kuraib [2] Abdul Rahman bin
Ibrahim |
Ahmad bin Soleh |
Wuhaib |
[1] Mus’ad bin
Ibrahim bin hamzah al-Zubairi [2] Muhammad bin
Sa’id al-Asbahani |
|
Muhammad bin Harun |
IBN MAJAH, 399 |
Osman bin Sa’id |
Affan bin Muslim |
Bisyr bin Musa. |
|
AL-DARAQUTINI, 256 |
|
Abu al-Hasan Ahmad
bin Muhammad bin Abdus. |
Muhammad bin Ali bin
Daud al-Baghdadi |
AL-DOA, AL-TIBRANI, 378 |
|
|
|
AL-MUSTADRAK, 519 |
SYARH MA’ANI AL-ASTAR, 107 |
|
[22]
SYAWAHID
(1) ABU HURAIRAH
(hadis bab, Ibn Majah: 399-hasan)
(2) ABU SA’ID (Ibn
Majah:397, Ahmad:11370,11371 - hasan)
(3) SAID BIN ZAID (Ibn Majah:
398 - hasan)
(4) SAHAL BIN SA’AD AL-SA’IDI (Ibn Majah:400 - Mungkar)
[23]
SANAD RIWAYAT LAIN YANG SAMA DENGAN SANAD BAB
Al-Tibrani (al-Doa,
379 | al-Mukjam al-Awsat, 8080), al-Mustadrak (518)
[24]
KOMENTAR AL-SAYUTI
AL-SAYUTI menyatakan, dalam pendekatan
AL-BUKHARI, beliau mensyaratkan ada bukti bahawa mereka bertemu, tidak cukup
sekadar didapati ada kemungkinan mereka bertemu. Hal ini berbeza pendekatan
MUSLIM dan JUMHUR ulama hadis yang berpendapat, memadai dianggap bertemu hanya
mereka satu tempat dan satu zaman.
Dengan alasan itu, AL-HAKIM dan sebagainya
anggap hadis ini sahih. Menurut AL-SAYUTI lagi, ABU DAUD menganggap hadis ini,
sama ada sahih atau hasan. (Mirqat:1/94)
[25] KESIMPULAN ULAMA-ULAMA:
(a) ALBANI –hadis sahih
a.
Dianggap sahih oleh
AL-MUNZIRI, AL-ASQALANI.
b.
Dianggap HASAN oleh
IBN AL-SOLAH.
c.
IBN KATHIR kata, hadis
ini sama ada HASAN atau SAHIH
d.
IBN ABI SYAIBAH kata,
hadis ini sabat.
(b) AL-AZIM ABADI kata, hadis ini sahih. Turut
mensahihkannya adalah AL-MUNZIRI, AL-ASQALANI, dan dianggap HASAN oleh IBN
AL-SOLAH. (Aun:1/62)
(c) Kata IBN AL-HUMAM: Hadis ini didoifkan kerana
ia terputus sanad. Namun, ia irsal dari perawi siqah tidak mencacatkan
kesahihan hadis[3].
(d) Ibn kathir kata,
hadis ini hasan lighairih kerana banyak jalur sanad[4].
[24]
PENJELASAN TAMBAHAN:
[A] Menurut AL-SAYUTI lagi, Abu Daud dan Ibn
Majah meriwayatkan YAA’QUB ambil hadis dari bapanya (salamah) pada hadis ini
sahaja (Mirqat:1/94)
[B] Dalam AL-MUSTADRAK, AL-HAKIM keluarkan
hadis ini dengan menyangka perawi adalah YA’QUB BIN AL-MAJISYUN. Hal ini
kerana, dalam sanad ini disebutkan bahawa YAAQUB ambil hadis dari bapanya.
Justeru, dia anggap bapa Yaaqub di sini adalah AL-MAJISYUN.
Apa yang disepakati ramai bahawa bapa kepada
YAAQUB di sini adalah SALAMAH, iaitu seorang yang MAJHUL. (Bazl:1/203)
Justeru, kesimpulan AL-HAKIM adalah salah.
PENJELASAN
MATAN |
[25] MATAN HADIS:
قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ، وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ
لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ»
Rasulullah saw
bersabda: Tidak ada solat bagi mereka yang tidak ada wuduk. Tidak ada wuduk
bagi mereka yang tidak berzikir nama Allah padanya.
[26] Menurut AL-MUNZIRI, hadis berkenaan membaca
bismillah ketika mahu berwuduk, tidak terdapat satu pun hadis yang mustaqim.
(Dur:1/237)
[27]
Menurut MAULANA MUHAMMAD AQIL, hadis berkenaan membaca bismillah ketika
berwuduk, dilihat pada dua katagori:
(a) Qawliyyah, iaitu
suruhan Nabi saw; semua hadis-hadis tersebut doif.
(b) Fi’liyyah, iaitu
sahabat lihat Nabi saw buat, itu memang banyak hadis yang sahih. (Dur:1/237)
[28] Pada lafaz: لَا صَلَاةَ
لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ—ini adalah penafian sah, iaitu tanpa wuduk, solat tidak sah.
Hal ini dikuatkan
dengan banyak hadis-hadis lain yang menjurus kepada makna bahawa solat tidak
sah tanpa wuduk.
[29] Pada lafaz: وَلَا وُضُوءَ
لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ—ini penafian kesempurnaan,
iaitu tanpa membaca nama Allah di awal wuduk, hanya tidak sempurna wuduk
sahaja, tetapi wuduk itu sendiri adalah sah. (Bazl:1/203)
Menurut
MAULANA MUHAMMAD AQIL:
ان حدیث میں کمال کی نفی ہے
“Pada hadis ini, penafian adalah penafian
kesempurnaan (bukan penafian dalam maksud wuduk tidak sah)”
[30]
Pentafsiran
pada lafaz ini merujuk kepada KESEMPURNAAN sahaja kerana terdapat QARINAH yang
memalingkan makna tersebut, iaitu HADIS—daripada IBN UMAR berkata bahawa
Rasulullah saw bersabda:
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ
تَوَضَّأَ فَذَكَرَ اسْمَ اللَّهِ عَلَى وُضُوئِهِ كَانَ طَهُورًا لِجَسَدِهِ» قَالَ: «وَمَنْ تَوَضَّأَ وَلَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ
عَلَى وُضُوئِهِ كَانَ طَهُورًا لِأَعْضَائِهِ» - الدارقطنبي, 233[5]
Barangsiapa yang berwuduk, lalu dia membaca bismillah
atas wuduk tersebut, maka dia bersih pada jasadnya. Barangsiapa yang berwuduk
tanpa membaca bismillah terhadap wuduknya, dia hanya bersih pada anggota
badannya sahaja”
[31] Menurut MAULANA MUHAMMAD AQIL:
یہاں پر طہارت سے مراد عن الذنوب ہے
طہارت عن الحدث نہیں ... اس حدیث سے معلوم ہوا کہ بغیر
تسمیہ کے وضوء تو ہو جاتی ہے لیکن ثواب کم ہے
Maksud bersih di sini
adalah bersih dari dosa, bukan bersih dari hadas…Difahami dari hadis ini bahawa
tanpa membaca bismillah, wuduk tetap sah tetapi kurang pahala sahaja
(Dur:1/238)
[32]
Penjelasan yang sama diberikan oleh AL-KHATTABI dengan beliau menyatakan bahawa
ia sama seperti hadis:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا
صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِي الْمَسْجِدِ» - الدارقطني, 1553
Tidak ada solat bagi
berjiran dengan masjid kecuali di masjid.
Hadis ini, bukan
menyebut bahawa solat di bukan masjid maka solatnya tidak sah, tetapi solat
tidak sempurna jika tidak ditunaikan di masjid. (Maalim:1/47)
HUBUNGAN
HADIS |
Hadis ke-100 menjelaskan bahawa Nabi saw
berwuduk menggunakan bejana tembaga.
Hadis ke-101 ini pula
menjelaskan bahawa kesempurnaan wuduk bahawa dimulakan wuduk dengan membaca
nama Allah.
PENGAJARAN |
[1]
BACA BISMILLAH KETIKA WUDUK
[33]
khilaf Ulama berkenaan hal ini:
(a) HANAFI, SYAFIE dan MALIKI: hukumnya sunat.
Imam syafie pernah
berkata:
أحب للرجل أن
يسمي الله في ابتداء الوضوء
Aku suka bagi seorang
lelaki bahawa membaca bismillah di permulaan wuduk. (Aun:1/63)
(b) HASAN, ISHAQ BIN RAHWIYYAH, ZAHIRI: wajib baca bismillah semasa
berwuduk. Jika sengaja tinggalkan, maka wuduk perlu diulang balik (Maalim:1/46[6])
(c) HANBALI: Wajib
bagi yang ingat. Jika tidak ingat, tidak baca bismillah dimaafkan.
[34] HUJAH PENDAPAT KATA
SUNAT
(a)
Umum hadis galakkan
membaca bismillah pada perbuatan yang baik. Hadis—daripada Abu Hurairah bahawa
Rasulullah saw bersabda:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
" كُلُّ كَلَامٍ، أَوْ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُفْتَحُ بِذِكْرِ اللَّهِ،
فَهُوَ أَبْتَرُ - أَوْ قَالَ: أَقْطَعُ" – احمد, 8712[7]
Setiap perkataan atau
urusan yang baik, tidak dimulakan dengan zikrullah, maka ia kudung”
(b) Dalam banyak hadis bahawa Nabi saw menggalakkan memulakan dengan
Bismillah, seperti makan. Dalam hadis—daripada Huzaifah berkata:
عَنْ
حُذَيْفَةَ، قَالَ: كُنَّا إِذَا حَضَرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ طَعَامًا لَمْ نَضَعْ أَيْدِيَنَا حَتَّى يَبْدَأَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَضَعَ يَدَهُ، وَإِنَّا حَضَرْنَا مَعَهُ مَرَّةً
طَعَامًا، فَجَاءَتْ جَارِيَةٌ كَأَنَّهَا تُدْفَعُ، فَذَهَبَتْ لِتَضَعَ يَدَهَا
فِي الطَّعَامِ، فَأَخَذَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِيَدِهَا، ثُمَّ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ كَأَنَّمَا يُدْفَعُ فَأَخَذَ بِيَدِهِ،
فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ الشَّيْطَانَ
يَسْتَحِلُّ الطَّعَامَ أَنْ لَا يُذْكَرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ - مسلم, 2017[8]
Apabila kami menghadiri
jamuan makan bersama Rasulullah, kami tidak meletakkan tangan kami hingga baginda
memulai meletakkan tangan baginda terlebih dahulu. ketika kami menghadiri
jamuan makan bersama baginda, tiba-tiba datang seorang hamba perempuan yang
ingin meletakkan tangannya pada makanan itu, Rasulullah menarik tangannya,
kemudian seorang Badwi datang yang ingin meletakkan tangannya di atas makanan tersebut,
Rasulullah pun menarik tangannya. Baginda pun bersabda: "Sesungguhnya Syaitan
akan berkerumun pada makanan yang tidak disebut nama Allah”
(c)
Dalam hadis riwayat Abu Daud:
عَنْ أُمَيَّةَ
بْنِ مَخْشِيٍّ - وَكَانَ مَنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ - قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
جَالِسًا وَرَجُلٌ يَأْكُلُ فَلَمْ يُسَمِّ حَتَّى لَمْ يَبْقَ مِنْ طَعَامِهِ
إِلَّا لُقْمَةٌ فَلَمَّا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ قَالَ: بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ
وَآخِرَهُ، فَضَحِكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ:
«مَا زَالَ الشَّيْطَانُ يَأْكُلُ مَعَهُ، فَلَمَّا ذَكَرَ اسْمَ اللَّهِ عَزَّ
وَجَلَّ اسْتَقَاءَ مَا فِي بَطْنِهِ» - ابو داود, 3768[9]
Umayyah bin Makhsiy berkata:
Rasulullah saw duduk dan ada seseorang lelaki sedang makan tanpa dia membaca
bismillah sehingga tidak berbaki makanannya kecuali satu suap sahaja. Apabila
dia angkat satu suap yang berbaki itu ke mulutnya, dia membaca: بِسْمِ اللَّهِ
أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ, nabi pun ketawa kemudian baginda berkata: Sentiasa syaitan
makan bersama dengannya. Apabila dia menyebut nama Allah, syaitan pun
memuntahkan apa sahaja yang ada dalam perutnya.
(d) Keberkatan makanan dengan makan beramai-ramai serta membaca bismillah. Dalam
hadis—daripada Wahsyi bahawa sahabat Nabi berkata:
عَنْ جَدِّهِ
وَحْشِيٍّ، أَنَّهُمْ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَأْكُلُ، وَلَا
نَشْبَعُ، قَالَ: «فَلَعَلَّكُمْ تَأْكُلُونَ مُتَفَرِّقِينَ؟» قَالُوا: نَعَمْ،
قَالَ: «فَاجْتَمِعُوا عَلَى طَعَامِكُمْ، وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ،
يُبَارَكْ لَكُمْ فِيهِ» - ابن ماجة, 3286
Wahai Rasulullah, kami
makan tetapi kami tidak kenyang. Kata Nabi: apakah kamu makan masing-masing?
Mereka jawab: ya. Kata Nabi: berhimpunlah terhadap makanan kamu. Dan sebutlah
nama Allah pada makan itu. semoga kamu diberikan keberkatan dengan makan tersebut.
(e) Baca bismillah semasa masuk dan keluar masjid. hadis—Fatimah Binti
Rasulillah saw berkata:
عَنْ فَاطِمَةَ
بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ يَقُولُ:
«بِسْمِ اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي
ذُنُوبِي وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ» ، وَإِذَا خَرَجَ قَالَ: «بِسْمِ
اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي،
وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ» - ابن ماجة, 771
Rasulullah itu, apabila masuk masjid, baginda akan
membaca: بِسْمِ
اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي
وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ,
dan apabila keluar, baginda membaca: بِسْمِ اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ،
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي، وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ
(f)
Doa semasa bersetubuh, hadis—daripada Ibn Abbas bahawa
Nabi saw bersabda:
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ، يَبْلُغُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَوْ
أَنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا أَتَى أَهْلَهُ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ
جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا، فَقُضِيَ
بَيْنَهُمَا وَلَدٌ لَمْ يَضُرُّهُ» - البخاري, 141
Kalau seseorang kamu apabila dia mendatangi istirinya
(bersetubuh), dia membaca: بِاسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ
الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا,
diberikan kepada anaknya yang syaitan tidak memudharatkannya.
(g)
Ketika keluar rumah. Hadis—daripada Anas bin Malik
bahawa Nabi saw bersabda:
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: "
إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى
اللَّهِ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، قَالَ: يُقَالُ حِينَئِذٍ:
هُدِيتَ، وَكُفِيتَ، وَوُقِيتَ، فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ، فَيَقُولُ لَهُ
شَيْطَانٌ آخَرُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِيَ وَكُفِيَ وَوُقِيَ؟" –
ابو داود, 5095
Apabila seorang lelaki keluar dari rumahnya, dia pun
membaca: بِسْمِ اللَّهِ
تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ, diberitahu kepadanya: kamu
dibimbing, diberikan kecukupan, diberikan keselamatan, syaitan akan menjauhkan
diri darinya. Syaitan lain pula berkata: Apakah ada cara lagi untuk kamu
(menganggu) lelaki yang telah diberikan bimbingan, diberikan kecukupan dan
diberikan keselamatan?”
[35] HUJAH PENDAPAT KATA
SYARAT SAH SOLAT
(a) Antara hujah mereka adalah, hadis ini sahih dengan sebab banyak jalur
sanad.
Matan hadisnya pula
guna لا نفي للجنس, iaitu menafikan sebarang jenis. Ia sama
seperti hadis—daripada Ubadah bin al-Somit bahawa Rasulullah saw bersabda:
عَنْ عُبَادَةَ
بْنِ الصَّامِتِ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
«لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الكِتَابِ» - البخاري, 156
Tidak ada sebarang
jenis solat bagi mereka yang tidak membaca al-Fatihah.
Menurut mereka, jika
membaca fatihah wajib dalam solat kerana menggunakan لا النفي للجنس, maka baca
bismillah juga wajib, kerana matan hadis menggunakan لا النفي للجنس juga
(Brelvi:1/309)
(b) Dan hadis—daripada Anas bin Malik berkata:
عَنْ أَنَسٍ
قَالَ: طَلَبَ بَعْضُ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَضُوءًا. فَقَالَ: رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هَلْ مَعَ
أَحَدٍ مِنْكُمْ مَاءٌ؟» فَوَضَعَ يَدَهُ فِي الْمَاءِ وَيَقُولُ: «تَوَضَّئُوا
بِسْمِ اللَّهِ» فَرَأَيْتُ الْمَاءَ
يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ أَصَابِعِهِ حَتَّى تَوَضَّئُوا مِنْ عِنْدِ آخِرِهِمْ قَالَ
ثَابِتٌ: قُلْتُ لِأَنَسٍ: كَمْ تُرَاهُمْ؟ قَالَ: نَحْوًا مِنْ سَبْعِينَ –
النسائي, 78[10]
Setengah sahabat Nabi meminta air untuk berwuduk.
Rasulullah bertanya: apakah ada salah seorang kamu membawa air? Baginda pun
meletakkan tangan baginda dalam air dan berkata: berwuduklah kamu semua,
bismillah (dengan nama Allah). Aku nampak air keluar dari celah jari-jari
baginda sehingga mereka semua dapat berwuduk sehingga orang yang paling akhir.
Sabit bertanya: Aku bertanya kepada Anas: berapakah bilangan mereka yang kamu
nampak? Jawab Anas: hampir sama dengan 70 orang.
PENJELASAN:
Hadis ini menyebut bahawa Nabi saw bersabda: تَوَضَّئُوا بِسْمِ
اللَّهِ—ia adalah فعل الأمر yang memberi makna wajib.
[36] HUJAH PENDAPAT KATA WAJIB JIKA INGAT,
TETAPI TIDAK DIMAAFKAN JIKA LUPA
Wajib itu kerana
melihat kepada hadis bab yang dinilai sahih.
Dimaafkan bila lupa,
kerana hadis menyebut bahawa dianggap salah bagi orang yang lupa.
Hadis—daripada Abu Zar al-Ghiffari berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:
عَنْ أَبِي
ذَرٍّ الْغِفَارِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «إِنَّ اللَّهَ قَدْ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ،
وَالنِّسْيَانَ، وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ» - ابن ماجة, 2043
Allah memaafkan umatku
dari tersilap, lupa dan hal-hal yang mereka dipaksakan.
[2] LAFAZ
BACAAN BISMILLAH KETIKA WUDUK
[37] Dalam hadis dengan
sanad yang HASAN—ABU HURAIRAH berkata:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " يَا أَبَا هُرَيْرَةَ , إِذَا تَوَضَّأْتَ فَقُلْ:
بِسْمِ اللَّهِ , وَالْحَمْدُ لِلَّهِ؛ فَإِنَّ حَفَظَتَكَ لَا تَسْتَرِيحُ
تَكْتُبُ لَكَ الْحَسَنَاتِ حَتَّى تُحْدِثَ مِنْ ذَلِكَ الْوُضُوءِ" –
الطبراني, المعجم الصغير, 196[11]
RASULULLAH SAW bersabda: Apabila kamu
berwuduk, bacalahبِسْمِ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ. Jika kamu
jaga tanpa berhenti, diberikan kepada kamu kebaikan sehingga kamu berhadas dari
wuduk tersebut.
[38] pandangan ulama-ulama
Mazhab Syafie:
(a)
Imam al-Nawawi
menyatakan dalam kitab MAJMUK:
وَاعْلَمْ
أَنَّ أَكْمَلَ التَّسْمِيَةِ أَنْ يَقُولَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
فَإِنْ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ فَقَطْ حَصَّلَ فَضِيلَةَ التَّسْمِيَةِ بِلَا
خِلَافٍ
Ketahuilah bahawa basmallah yang paling sempurna
bahawa dibaca بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. Namun, jika dibaca بِاسْمِ اللَّهِ sahaja, pahala baca bismillah sudah tercapai tanpa khilaf lagi.
(Majmuk:1/344)
(b)
Khatib al-Syarbini dalam kitab MUGHNI AL-MUHTAJ:
وَأَقَلُّهَا
بِسْمِ اللَّهِ، وَأَكْمَلُهَا كَمَالُهَا، ثُمَّ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى
الْإِسْلَامِ وَنِعْمَتِهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْمَاءَ طَهُورًا
Paling pendek adalah بِسْمِ اللَّهِ. Yang paling sempurna adalah bacaan secara sempurna (بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ).
Kemudian (tambah dengan membaca): الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى الْإِسْلَامِ وَنِعْمَتِهِ،
وَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْمَاءَ طَهُورًا. (Syarbini:1/185(
[39] Pandangan ulama mazhab Hanafi[12]:
(a) Pendapat yang
dinukilkan dari Salaf. Ada kata, بِاسْمِ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى دِينِ
الْإِسْلَامِ
(b)
Ada kata bahawa yang paling afdhal, selepas baca اعوذ بالله من الشيطان
الرجيم, maka
dibaca بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(c)
Dalam kitab al-Muhit, kalau membaca لَا إلَهَ
إلَّا اللَّهُ أَوْ الْحَمْدُ لِلَّهِ أَوْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ maka dia
dapat sunnah.
[2] Al-targhib wa al-tarhib: (1/99)
وَلَا شكّ أَن الْأَحَادِيث
الَّتِي وَردت فِيهَا وَإِن كَانَ لَا يسلم شَيْء مِنْهَا عَن مقَال فَإِنَّهَا
تتعاضد بِكَثْرَة طرقها وتكتسب قُوَّة وَالله أعلم
[3]Fath
al-Qadir:1/22:
وَلَفْظُ
أَبِي دَاوُد «لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ، وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرْ
اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ» وَضُعِّفَ بِالِانْقِطَاعِ وَهُوَ عِنْدَنَا
كَالْإِرْسَالِ بَعْدَ عَدَالَةِ الرُّوَاةِ وَثِقَتِهِمْ لَا يَضُرُّ
[4] Syaukani,al-Sail al-jarar:50:
وقال ابن كثير
في الأرشاد طرقه يشد بعضها بعضا فهو حديث حسن أو صحيح.
[5] MARFU:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ , نا مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ , نا هِشَامُ
بْنُ بَهْرَامَ , نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حَكِيمٍ , عَنْ عَاصِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ ,
عَنْ نَافِعٍ , عَنِ ابْنِ عُمَرَ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
-
البيهقي (السنن الكبري, 199): أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ
عَبْدَانَ، أنبأ أَحْمَدُ بْنُ عُبَيْدٍ الصَّفَّارُ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ،
ثنا هِشَامُ بْنُ بَهْرَامَ، ثنا عَبْدُ اللهِ بْنُ حَكِيمٍ أَبُو بَكْرٍ، عَنْ عَاصِمِ
بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ | وَهَذَا أَيْضًا ضَعِيفٌ. أَبُو بَكْرٍ
الدَّاهِرِيُّ غَيْرُ ثِقَةٍ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ بِالْحَدِيثِ. وَرُوِيَ مِنْ
وَجْهٍ آخَرَ ضَعِيفٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ مَرْفُوعًا
[6] AL-Munziri,
al_Targhib wa al-Tarhib Fi al-Hadis al-Syarif (1/99)
وَقد ذهب
الْحسن وَإِسْحَاق بن رَاهَوَيْه وَأهل الظَّاهِر إِلَى وجوب التَّسْمِيَة فِي
الْوضُوء حَتَّى إِنَّه إِذا تعمد تَركهَا أعَاد الْوضُوء وَهُوَ رِوَايَة عَن
الإِمَام أَحْمد وَلَا شكّ أَن الْأَحَادِيث الَّتِي وَردت فِيهَا وَإِن كَانَ لَا
يسلم شَيْء مِنْهَا عَن مقَال فَإِنَّهَا تتعاضد بِكَثْرَة طرقها وتكتسب قُوَّة
وَالله أعلم
[7] MARFU;
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ آدَمَ، حَدَّثَنَا ابْنُ مُبَارَكٍ، عَنِ الْأَوْزَاعِيِّ، عَنْ
قُرَّةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
-
قال
الأرنعوط: إسناده ضعيف
لضعف قرة بن عبد الرحمن، وللاضطراب الذى وقع في إسناده ومتنه.
[8] MARFU:
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو كُرَيْبٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا أَبُو
مُعَاوِيَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ خَيْثَمَةَ، عَنْ أَبِي حُذَيْفَةَ، عَنْ
حُذَيْفَةَ، قَالَ:
[9] MARFU:
حَدَّثَنَا
مُؤَمَّلُ بْنُ الْفَضْلِ الْحَرَّانِيُّ، حَدَّثَنَا عِيسَى يَعْنِي ابْنَ
يُونُسَ، حَدَّثَنَا جَابِرُ بْنُ صُبْحٍ، حَدَّثَنَا الْمُثَنَّى بْنُ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ الْخُزَاعِيُّ، عَنْ عَمِّهِ أُمَيَّةَ بْنِ مَخْشِيٍّ
-
[حكم الألباني] : ضعيف
[10] MARFU:
أَخْبَرَنَا
إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: أَنْبَأَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ:
حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ ثَابِتٍ، وَقَتَادَةُ، عَنْ أَنَسٍ قَالَ:
[11] MARFU:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ بْنُ مَسْعُودٍ الزَّنْبَرِيُّ أَبُو بَكْرٍ، بِمِصْرَ , حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحِيمِ الْبَرْقِيُّ، حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ أَبِي سَلَمَةَ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ
الْبَصْرِيُّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ ثَابِتٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ، عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
-
لَمْ يَرْوِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ ثَابِتٍ أَخُو ابْنِ
أَخِي عَزْرَةَ بْنِ ثَابِتٍ إِلَّا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ تَفَرَّدَ بِهِ
عَمْرُو بْنُ أَبِي سَلَمَةَ
[12] IBN AL-HUMAM dalam kitab FATH AL-QADIR (1/22)
لَفْظُهَا
الْمَنْقُولُ عَنْ السَّلَفِ، وَقِيلَ عَنْ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ -: بِاسْمِ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَالْحَمْدُ
لِلَّهِ عَلَى دِينِ الْإِسْلَامِ، وَقِيلَ الْأَفْضَلُ: بِسْمِ اللَّهِ
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بَعْدَ التَّعَوُّذِ، وَفِي الْمُجْتَبَى يَجْمَعُ
بَيْنَهُمَا، وَفِي الْمُحِيطِ: لَوْ قَالَ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ أَوْ
الْحَمْدُ لِلَّهِ أَوْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ يَصِيرُ مُقِيمًا
لِلسُّنَّةِ، وَهُوَ بِنَاءً عَلَى أَنَّ لَفْظَ بِسْمِ أَعَمُّ مِمَّا
ذَكَرْنَا
No comments:
Post a Comment