Monday, July 17, 2023

HADIS 101

 

HADIS 101

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُمُوسَى، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ سَلَمَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ، وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ»

 

BIOGRAFI PERAWI

 

101 - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ (البلخي | 150ه – 240ه  = 90 | البلخ – بغداد | الرقم: 25, 40, 42, 101 = 4))

 

[4] QUTAIBAH BIN SAID (150H-240H). digelar dengan ABU RAJA’. Dilahirkan di BALK (AFGHANISTAN) dan meninggal dunia di BAGHDAD. Pernah berguru dengan IMAM MALIK di MADINAH dan IMAM AL-LAIS di MESIR.

 

[4] Dia adalah guru kepada AL-BUKHARI, MUSLIM, ABU DAUD, AL-TARMIZI DAN AL-NASAIE. IBN HAJAH ambil hadisnya melalui muridnya, iaitu MUHAMMAD BIN YAHYA AL-ZUHLI dan IBN ABI SYAIBAH.

 

[5] Nama guru Abu Daud ini diulang sebut untuk kali ke-4, iaitu dalam hadis ke-25, 40, 42 dan 101.

 

 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى ((بن ابي عبدالله الفطري | 170ه | الجماعة الا البخاري ))

 

[6] MUHAMMAD BINI MUSA BIN ABI ABDILLAH AL-FITRI AL-MADANI AL-MAKHZUMI. (170+H) Dipanggil dengan ABU ABDILLAH. Dia tinggal di Madinah.

 

[7] Dia adalah Rijal Muslim, Abi Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah.

 

[8] Namanya tersenarai dalam kitab “Rijal al-Syiah fi Asanid al-Sunnah”, karya MUHAMMAD JAA’FAR AL-TABASI.

 

[9] KOMENTAR POSITIF:

(a)   Dianggap SIQAH oleh AL-TARMIZI, ABU HATIM BIN HABBAN AL-BUSTI, IBN SYAHIN, AL-ZAHABI, KITAB TAHRIR TAQRIB.

(b)  AL-TAHAWI kata, dia mahmud dalam riwayatnya.

(c)    AHMAD BIN SOLEH, dia adalah syaikh siqah hasan al-hadis dan sedikit riwayatkan hadis.

(d)  IBN HIBBAN kata, dia siqah dan maqbul al-riwayah.

(e)  AL-BUKHARI kata, dia لا بأس به dan مقارب الحديث

 

[10] KOMENTAR PERTENGAHAN:

(f)      ABU HATIM dan AL-ASQALANI kata, dia SODUQ, soleh al-Hadis serta TASYAYYU’.

 

عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ سَلَمَةَ ((الليثي المدني | المدينة الحجاز | مقبول))

 

[11] YAAQUB BIN SALAMAH AL-LAISI AL-MADANI. Dia berada sekitar Madinah dan Hijaz sahaja.

 

[12] dia adalah Rijal Abu Daud dan Ibn majah.

 

[13] KOMENTAR NEGATIF:

(a)   MAULANA MUHAMMAD AQIL kata, dia tidak kuat.

(b)   AL-BUKHARI kata, tidak diketahui bahawa YAAQUB dengar hadis dari bapanya. (Mirqat:1/94, Aun:1/62)

(c)    ZAHABI kata, dia tidak boleh dijadikan sandaran.

(d)   AL-ASQALANI kata, dia MAJHUL AL-HAL.

 

 عَنْ أَبِيهِ، ((سلمة الليثي))

 

[14] SALAMAH AL-LAISI.

 

[15] Dia adalah rijal Abu Daud dan Ibn Majah.

 

[16] KOMENTAR NEGATIF:

(a)   AL-BUKHARI kata, tidak diketahui bahawa dia ada mendengar hadis dari ABU HURAIRAH. (Mirqat:1/94, Aun:1/62)

(b)  AL-ZAHABI kata, dia tidak dikenali. Tidak diketahui bahawa dia diriwayatkan hadis kecuali dari anaknya.

(c)    IBN HIBBAN sebut namanya dalam al-Siqat. Kadangkala dia ada buat silap.

(d)  Pendapat ini dibantah oleh IBN RUSLAN dengan mengatakan bahawa, dia tidak riwayatkan hadis kecuali dari anaknya. Jika dia salah dalam keadaan sikit riwayat, macam mana orang boleh tahu bahawa dia siqah. (Ruslan:1/655)

 

 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ  ((21ق ه- 59ه | الرقم: 8, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 70, 72, 73, 83, 91, 101 = 17))

 

[17] ABU HURAIRAH (21SH-59H). Nama sebenarnya ABDUL RAHMAN BIN SOKHR. Dilahirkan di Yaman dan meninggal dunia di Madinah (kubur Baqi’. Pernah menjadi gabenor di Bahrain, iaitu di era pemerintahan Saidina Umar.

 

[18] Nama sahabat ini diulang sebut untuk kali ke-17, iaitu hadis ke-8, 25, 28, 35, 44, 45, 46, 54, 70, 72, 73, 83, 91 dan 101.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[19] ASAL HADIS INI—DOIF.

 

(a)   ARNAUT –sanadnya doif.

a.          Yaaqub bin Salamah—jahalah.

b.         Salamah al-Laisi—Jahalah.

 

(b)  MAULANA MUHAMMAD AQIL kata hadis ini MUNQATI’:

 

حديث الباب میں یعقوب بن سلمة غير قوى ہیں، وہ اپنے باپ سے روایت کر رہے ہیں ان کا اپنے باپ سے سماع ثابت نہیں

“Pada hadis bab, perawi bernama YAAQUB BIN SALAMAH tidak kuat. Dia riwayatkan hadis dari bapanya sedangkan tidak sabit bahawa dia dengar hadis dari bapanya”

 

اور ایسے ہی ان کا باپ سماع حضرت ابو ہریرہ سے ثابت نہیں، لہذا یہ حدیث ضعیف اور منقطع ہوئی

“Begitujuga, bapanya mendengar hadis dari Abu Hurairah itu tidak sabit. Dengan sebab itu, hadis ini doif dan munqati’ (terputus sanad)”. (Dur:1/238)

 

Perkara yang sama ditegaskan oleh AL-SAYUTI dalam Mirqat al-Su’ud. Menurut AL-SAYUTI, yang mengatakan bahawa YA’QUB tidak mendengar hadis dari bapanya (Salamah), dan Salamah pula tidak mendengar hadis dari Abu Hurairah adalah IMAM AL-BUKHARI. (Mirqat:1/94)

 

Dalam al-Tarikh al-Kabir, AL-BUKHARI berkata:

 

سَلَمة، اللَّيثيّ. عَنْ أَبي هُرَيرةَ، رَوَى مُحَمد بْنُ مُوسى، عَنْ يَعقوب بْنِ سَلَمة، عَنْ أَبيه، عَنْ أَبي هُرَيرةَ؛ لا وضُوء لِمَنْ لَمْ يُسم. قَالَ أَبو عَبد اللهِ: ولا يُعرف لسلمة سماع من أَبِي هُرَيرةَ، ولا ليَعقوب من أَبِيه.

Tidak diketahui salamah mendengar hadis dari Abu Hurairah, dan tidak diketahui Yaaqub dengar hadis dari bapanya (al-tarikh al-Kabir:4/76)

 

(c)    KHATIB AL-SYARBINI dalam MUGHNI AL-MUHTAJ kata hadis ini doif[1].

 

(d)  Kata Ahmad bin Hanbal:

 

لا أعلم في هذا الباب حديثا له إسناد جيد

“Aku tidak tahu pada bab ini ada hadis yang sanadnya baik” (Aini:1/272)

 

[20] MUTABA-AH dan SYAWAHID - AL-MUNZIRI dalam kitab AL-TARGHIB WA AL-TARHIB: Hadis ini menjadi kuat dengan banyak jalur hadis[2]

 

[21] MUTABA-AH

 

 

HADIS BAB

MUTABA-AH 1

MUTABA-AH 2

MUTABA-AH 3

MUTABA-AH 4

MUTABA-AH 5

 

Abu Hurairah

 

=

=

=

=

=

 

Salamah al-Laisi

=

=

=

 

Nenek Rabah.

 

Muhammad bin Abdul Rahman bin Sauban

 

 

Yaaqub bin Salamah

=

=

=

 

Rabah bin Abdil Rahman bin Abi Sufyan bin Huwaitib

 

=

 

Muhammad bin Musa

 

=

=

=

Abu Sifal al-Murriy

=

 

Qutaibah bin Sa’id

 

Ibn Abi Fudaik

=

=

 

Abdul Rahman bin Harmalah

 

Abdul Aziz bin Muhammad al-Darawardi

 

 

SUNAN ABI DAUD, 101

 

Ali bin Muslim.

 

[1] Abu Kuraib

 

[2] Abdul Rahman bin Ibrahim

 

Ahmad bin Soleh

 

Wuhaib

 

[1] Mus’ad bin Ibrahim bin hamzah al-Zubairi

 

[2] Muhammad bin Sa’id al-Asbahani

 

 

 

Muhammad bin Harun

 

 

IBN MAJAH, 399

 

Osman bin Sa’id

 

Affan bin Muslim

 

Bisyr bin Musa.

 

 

AL-DARAQUTINI, 256

 

 

 

Abu al-Hasan Ahmad bin Muhammad bin Abdus.

 

 

Muhammad bin Ali bin Daud al-Baghdadi

 

AL-DOA, AL-TIBRANI, 378

 

 

 

 

AL-MUSTADRAK, 519

 

 

SYARH MA’ANI AL-ASTAR, 107

 

 

[22] SYAWAHID

 

(1)  ABU HURAIRAH (hadis bab, Ibn Majah: 399-hasan)

(2)  ABU SA’ID (Ibn Majah:397, Ahmad:11370,11371 - hasan)

(3)  SAID BIN ZAID (Ibn Majah: 398 - hasan)

(4)  SAHAL BIN SA’AD AL-SA’IDI (Ibn Majah:400 - Mungkar)

 

[23] SANAD RIWAYAT LAIN YANG SAMA DENGAN SANAD BAB

 

Al-Tibrani (al-Doa, 379 | al-Mukjam al-Awsat, 8080), al-Mustadrak (518)

 

[24] KOMENTAR AL-SAYUTI

 

AL-SAYUTI menyatakan, dalam pendekatan AL-BUKHARI, beliau mensyaratkan ada bukti bahawa mereka bertemu, tidak cukup sekadar didapati ada kemungkinan mereka bertemu. Hal ini berbeza pendekatan MUSLIM dan JUMHUR ulama hadis yang berpendapat, memadai dianggap bertemu hanya mereka satu tempat dan satu zaman.

 

Dengan alasan itu, AL-HAKIM dan sebagainya anggap hadis ini sahih. Menurut AL-SAYUTI lagi, ABU DAUD menganggap hadis ini, sama ada sahih atau hasan. (Mirqat:1/94)

 

[25] KESIMPULAN ULAMA-ULAMA:

(a)   ALBANI –hadis sahih

a.                      Dianggap sahih oleh AL-MUNZIRI, AL-ASQALANI.

b.                     Dianggap HASAN oleh IBN AL-SOLAH.

c.                       IBN KATHIR kata, hadis ini sama ada HASAN atau SAHIH

d.                     IBN ABI SYAIBAH kata, hadis ini sabat.

 

(b)   AL-AZIM ABADI kata, hadis ini sahih. Turut mensahihkannya adalah AL-MUNZIRI, AL-ASQALANI, dan dianggap HASAN oleh IBN AL-SOLAH. (Aun:1/62)

 

(c)    Kata IBN AL-HUMAM: Hadis ini didoifkan kerana ia terputus sanad. Namun, ia irsal dari perawi siqah tidak mencacatkan kesahihan hadis[3].

(d)  Ibn kathir kata, hadis ini hasan lighairih kerana banyak jalur sanad[4].

 

[24] PENJELASAN TAMBAHAN:

 

[A] Menurut AL-SAYUTI lagi, Abu Daud dan Ibn Majah meriwayatkan YAA’QUB ambil hadis dari bapanya (salamah) pada hadis ini sahaja (Mirqat:1/94)

 

[B] Dalam AL-MUSTADRAK, AL-HAKIM keluarkan hadis ini dengan menyangka perawi adalah YA’QUB BIN AL-MAJISYUN. Hal ini kerana, dalam sanad ini disebutkan bahawa YAAQUB ambil hadis dari bapanya. Justeru, dia anggap bapa Yaaqub di sini adalah AL-MAJISYUN.

 

Apa yang disepakati ramai bahawa bapa kepada YAAQUB di sini adalah SALAMAH, iaitu seorang yang MAJHUL. (Bazl:1/203)

 

Justeru, kesimpulan AL-HAKIM adalah salah.

 

PENJELASAN MATAN

 

[25] MATAN HADIS:

 

 قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ، وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ»

Rasulullah saw bersabda: Tidak ada solat bagi mereka yang tidak ada wuduk. Tidak ada wuduk bagi mereka yang tidak berzikir nama Allah padanya.

 

[26] Menurut AL-MUNZIRI, hadis berkenaan membaca bismillah ketika mahu berwuduk, tidak terdapat satu pun hadis yang mustaqim. (Dur:1/237)

 

[27] Menurut MAULANA MUHAMMAD AQIL, hadis berkenaan membaca bismillah ketika berwuduk, dilihat pada dua katagori:

(a)   Qawliyyah, iaitu suruhan Nabi saw; semua hadis-hadis tersebut doif.

(b)  Fi’liyyah, iaitu sahabat lihat Nabi saw buat, itu memang banyak hadis yang sahih. (Dur:1/237)

 

[28] Pada lafaz: لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ—ini adalah penafian sah, iaitu tanpa wuduk, solat tidak sah.

 

Hal ini dikuatkan dengan banyak hadis-hadis lain yang menjurus kepada makna bahawa solat tidak sah tanpa wuduk.

 

[29] Pada lafaz: وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ—ini penafian kesempurnaan, iaitu tanpa membaca nama Allah di awal wuduk, hanya tidak sempurna wuduk sahaja, tetapi wuduk itu sendiri adalah sah. (Bazl:1/203)

 

Menurut MAULANA MUHAMMAD AQIL:

 

ان حدیث میں کمال کی نفی ہے

“Pada hadis ini, penafian adalah penafian kesempurnaan (bukan penafian dalam maksud wuduk tidak sah)”

 

[30] Pentafsiran pada lafaz ini merujuk kepada KESEMPURNAAN sahaja kerana terdapat QARINAH yang memalingkan makna tersebut, iaitu HADIS—daripada IBN UMAR berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

عَنِ ابْنِ عُمَرَ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ تَوَضَّأَ فَذَكَرَ اسْمَ اللَّهِ عَلَى وُضُوئِهِ كَانَ طَهُورًا لِجَسَدِهِ» قَالَ: «وَمَنْ تَوَضَّأَ وَلَمْ يَذْكُرِ اسْمَ اللَّهِ عَلَى وُضُوئِهِ كَانَ طَهُورًا لِأَعْضَائِهِ» - الدارقطنبي, 233[5]

Barangsiapa yang berwuduk, lalu dia membaca bismillah atas wuduk tersebut, maka dia bersih pada jasadnya. Barangsiapa yang berwuduk tanpa membaca bismillah terhadap wuduknya, dia hanya bersih pada anggota badannya sahaja”

 

[31] Menurut MAULANA MUHAMMAD AQIL:

 

یہاں پر طہارت سے مراد عن الذنوب ہے طہارت عن الحدث نہیں ... اس حدیث سے معلوم ہوا کہ بغیر تسمیہ کے وضوء تو ہو جاتی ہے لیکن ثواب کم ہے

Maksud bersih di sini adalah bersih dari dosa, bukan bersih dari hadas…Difahami dari hadis ini bahawa tanpa membaca bismillah, wuduk tetap sah tetapi kurang pahala sahaja (Dur:1/238)

 

[32] Penjelasan yang sama diberikan oleh AL-KHATTABI dengan beliau menyatakan bahawa ia sama seperti hadis:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَا صَلَاةَ لِجَارِ الْمَسْجِدِ إِلَّا فِي الْمَسْجِدِ» - الدارقطني, 1553

Tidak ada solat bagi berjiran dengan masjid kecuali di masjid.

 

Hadis ini, bukan menyebut bahawa solat di bukan masjid maka solatnya tidak sah, tetapi solat tidak sempurna jika tidak ditunaikan di masjid. (Maalim:1/47)

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-100 menjelaskan bahawa Nabi saw berwuduk menggunakan bejana tembaga.

 

Hadis ke-101 ini pula menjelaskan bahawa kesempurnaan wuduk bahawa dimulakan wuduk dengan membaca nama Allah.

 

PENGAJARAN

 

[1] BACA BISMILLAH KETIKA WUDUK

 

[33] khilaf Ulama berkenaan hal ini:

 

(a)    HANAFI, SYAFIE dan MALIKI: hukumnya sunat.

 

Imam syafie pernah berkata:

 

أحب للرجل أن يسمي الله في ابتداء الوضوء

Aku suka bagi seorang lelaki bahawa membaca bismillah di permulaan wuduk. (Aun:1/63)

 

(b)  HASAN, ISHAQ BIN RAHWIYYAH, ZAHIRI: wajib baca bismillah semasa berwuduk. Jika sengaja tinggalkan, maka wuduk perlu diulang balik (Maalim:1/46[6])

 

(c)    HANBALI: Wajib bagi yang ingat. Jika tidak ingat, tidak baca bismillah dimaafkan.

 

[34] HUJAH PENDAPAT KATA SUNAT

 

(a)   Umum hadis galakkan membaca bismillah pada perbuatan yang baik. Hadis—daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " كُلُّ كَلَامٍ، أَوْ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُفْتَحُ بِذِكْرِ اللَّهِ، فَهُوَ أَبْتَرُ - أَوْ قَالَ: أَقْطَعُ" – احمد, 8712[7]

Setiap perkataan atau urusan yang baik, tidak dimulakan dengan zikrullah, maka ia kudung”

 

(b)  Dalam banyak hadis bahawa Nabi saw menggalakkan memulakan dengan Bismillah, seperti makan. Dalam hadis—daripada Huzaifah berkata:

 

عَنْ حُذَيْفَةَ، قَالَ: كُنَّا إِذَا حَضَرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ طَعَامًا لَمْ نَضَعْ أَيْدِيَنَا حَتَّى يَبْدَأَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَيَضَعَ يَدَهُ، وَإِنَّا حَضَرْنَا مَعَهُ مَرَّةً طَعَامًا، فَجَاءَتْ جَارِيَةٌ كَأَنَّهَا تُدْفَعُ، فَذَهَبَتْ لِتَضَعَ يَدَهَا فِي الطَّعَامِ، فَأَخَذَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِهَا، ثُمَّ جَاءَ أَعْرَابِيٌّ كَأَنَّمَا يُدْفَعُ فَأَخَذَ بِيَدِهِ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ الشَّيْطَانَ يَسْتَحِلُّ الطَّعَامَ أَنْ لَا يُذْكَرَ اسْمُ اللهِ عَلَيْهِ - مسلم, 2017[8]

Apabila kami menghadiri jamuan makan bersama Rasulullah, kami tidak meletakkan tangan kami hingga baginda memulai meletakkan tangan baginda terlebih dahulu. ketika kami menghadiri jamuan makan bersama baginda, tiba-tiba datang seorang hamba perempuan yang ingin meletakkan tangannya pada makanan itu, Rasulullah menarik tangannya, kemudian seorang Badwi datang yang ingin meletakkan tangannya di atas makanan tersebut, Rasulullah pun menarik tangannya. Baginda pun bersabda: "Sesungguhnya Syaitan akan berkerumun pada makanan yang tidak disebut nama Allah”

 

(c)    Dalam hadis riwayat Abu Daud:

 

عَنْ أُمَيَّةَ بْنِ مَخْشِيٍّ - وَكَانَ مَنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسًا وَرَجُلٌ يَأْكُلُ فَلَمْ يُسَمِّ حَتَّى لَمْ يَبْقَ مِنْ طَعَامِهِ إِلَّا لُقْمَةٌ فَلَمَّا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ قَالَ: بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ، فَضَحِكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ: «مَا زَالَ الشَّيْطَانُ يَأْكُلُ مَعَهُ، فَلَمَّا ذَكَرَ اسْمَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ اسْتَقَاءَ مَا فِي بَطْنِهِ» - ابو داود, 3768[9]

Umayyah bin Makhsiy berkata: Rasulullah saw duduk dan ada seseorang lelaki sedang makan tanpa dia membaca bismillah sehingga tidak berbaki makanannya kecuali satu suap sahaja. Apabila dia angkat satu suap yang berbaki itu ke mulutnya, dia membaca: بِسْمِ اللَّهِ أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ, nabi pun ketawa kemudian baginda berkata: Sentiasa syaitan makan bersama dengannya. Apabila dia menyebut nama Allah, syaitan pun memuntahkan apa sahaja yang ada dalam perutnya.

 

(d)  Keberkatan makanan dengan makan beramai-ramai serta membaca bismillah. Dalam hadis—daripada Wahsyi bahawa sahabat Nabi berkata:

 

عَنْ جَدِّهِ وَحْشِيٍّ، أَنَّهُمْ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَأْكُلُ، وَلَا نَشْبَعُ، قَالَ: «فَلَعَلَّكُمْ تَأْكُلُونَ مُتَفَرِّقِينَ؟» قَالُوا: نَعَمْ، قَالَ: «فَاجْتَمِعُوا عَلَى طَعَامِكُمْ، وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ، يُبَارَكْ لَكُمْ فِيهِ» - ابن ماجة, 3286

Wahai Rasulullah, kami makan tetapi kami tidak kenyang. Kata Nabi: apakah kamu makan masing-masing? Mereka jawab: ya. Kata Nabi: berhimpunlah terhadap makanan kamu. Dan sebutlah nama Allah pada makan itu. semoga kamu diberikan keberkatan dengan makan tersebut.

 

(e)  Baca bismillah semasa masuk dan keluar masjid. hadis—Fatimah Binti Rasulillah saw berkata:

 

عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، إِذَا دَخَلَ الْمَسْجِدَ يَقُولُ: «بِسْمِ اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ» ، وَإِذَا خَرَجَ قَالَ: «بِسْمِ اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي، وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ» - ابن ماجة, 771

Rasulullah itu, apabila masuk masjid, baginda akan membaca: بِسْمِ اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ, dan apabila keluar, baginda membaca: بِسْمِ اللَّهِ، وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي، وَافْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ

 

(f)      Doa semasa bersetubuh, hadis—daripada Ibn Abbas bahawa Nabi saw bersabda:

 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، يَبْلُغُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ إِذَا أَتَى أَهْلَهُ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا، فَقُضِيَ بَيْنَهُمَا وَلَدٌ لَمْ يَضُرُّهُ»  - البخاري, 141

Kalau seseorang kamu apabila dia mendatangi istirinya (bersetubuh), dia membaca: بِاسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا, diberikan kepada anaknya yang syaitan tidak memudharatkannya.

 

(g)   Ketika keluar rumah. Hadis—daripada Anas bin Malik bahawa Nabi saw bersabda:

 

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: " إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، قَالَ: يُقَالُ حِينَئِذٍ: هُدِيتَ، وَكُفِيتَ، وَوُقِيتَ، فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ، فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِيَ وَكُفِيَ وَوُقِيَ؟" – ابو داود, 5095

Apabila seorang lelaki keluar dari rumahnya, dia pun membaca: بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ, diberitahu kepadanya: kamu dibimbing, diberikan kecukupan, diberikan keselamatan, syaitan akan menjauhkan diri darinya. Syaitan lain pula berkata: Apakah ada cara lagi untuk kamu (menganggu) lelaki yang telah diberikan bimbingan, diberikan kecukupan dan diberikan keselamatan?”

 

[35] HUJAH PENDAPAT KATA SYARAT SAH SOLAT

 

(a)   Antara hujah mereka adalah, hadis ini sahih dengan sebab banyak jalur sanad.

 

Matan hadisnya pula guna لا نفي للجنس, iaitu menafikan sebarang jenis. Ia sama seperti hadis—daripada Ubadah bin al-Somit bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الكِتَابِ» - البخاري, 156

Tidak ada sebarang jenis solat bagi mereka yang tidak membaca al-Fatihah.

 

Menurut mereka, jika membaca fatihah wajib dalam solat kerana menggunakan لا النفي للجنس, maka baca bismillah juga wajib, kerana matan hadis menggunakan لا النفي للجنس juga (Brelvi:1/309)

 

(b)  Dan hadis—daripada Anas bin Malik berkata:

 

عَنْ أَنَسٍ قَالَ: طَلَبَ بَعْضُ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضُوءًا. فَقَالَ: رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «هَلْ مَعَ أَحَدٍ مِنْكُمْ مَاءٌ؟» فَوَضَعَ يَدَهُ فِي الْمَاءِ وَيَقُولُ: «تَوَضَّئُوا بِسْمِ اللَّهِ»  فَرَأَيْتُ الْمَاءَ يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ أَصَابِعِهِ حَتَّى تَوَضَّئُوا مِنْ عِنْدِ آخِرِهِمْ قَالَ ثَابِتٌ: قُلْتُ لِأَنَسٍ: كَمْ تُرَاهُمْ؟ قَالَ: نَحْوًا مِنْ سَبْعِينَ – النسائي, 78[10]

Setengah sahabat Nabi meminta air untuk berwuduk. Rasulullah bertanya: apakah ada salah seorang kamu membawa air? Baginda pun meletakkan tangan baginda dalam air dan berkata: berwuduklah kamu semua, bismillah (dengan nama Allah). Aku nampak air keluar dari celah jari-jari baginda sehingga mereka semua dapat berwuduk sehingga orang yang paling akhir. Sabit bertanya: Aku bertanya kepada Anas: berapakah bilangan mereka yang kamu nampak? Jawab Anas: hampir sama dengan 70 orang.

 

PENJELASAN:

Hadis ini menyebut bahawa Nabi saw bersabda: تَوَضَّئُوا بِسْمِ اللَّهِ—ia adalah فعل الأمر yang memberi makna wajib.

 

 

[36] HUJAH PENDAPAT KATA WAJIB JIKA INGAT, TETAPI TIDAK DIMAAFKAN JIKA LUPA

 

Wajib itu kerana melihat kepada hadis bab yang dinilai sahih.

 

Dimaafkan bila lupa, kerana hadis menyebut bahawa dianggap salah bagi orang yang lupa. Hadis—daripada Abu Zar al-Ghiffari berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

عَنْ أَبِي ذَرٍّ الْغِفَارِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ اللَّهَ قَدْ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ، وَالنِّسْيَانَ، وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ» - ابن ماجة, 2043

Allah memaafkan umatku dari tersilap, lupa dan hal-hal yang mereka dipaksakan.

 

[2] LAFAZ BACAAN BISMILLAH KETIKA WUDUK

 

[37] Dalam hadis dengan sanad yang HASAN—ABU HURAIRAH berkata:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " يَا أَبَا هُرَيْرَةَ , إِذَا تَوَضَّأْتَ فَقُلْ: بِسْمِ اللَّهِ , وَالْحَمْدُ لِلَّهِ؛ فَإِنَّ حَفَظَتَكَ لَا تَسْتَرِيحُ تَكْتُبُ لَكَ الْحَسَنَاتِ حَتَّى تُحْدِثَ مِنْ ذَلِكَ الْوُضُوءِ" – الطبراني, المعجم الصغير, 196[11]

RASULULLAH SAW bersabda: Apabila kamu berwuduk, bacalahبِسْمِ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ. Jika kamu jaga tanpa berhenti, diberikan kepada kamu kebaikan sehingga kamu berhadas dari wuduk tersebut.

 

[38] pandangan ulama-ulama Mazhab Syafie:

 

(a)   Imam al-Nawawi menyatakan dalam kitab MAJMUK:

 

وَاعْلَمْ أَنَّ أَكْمَلَ التَّسْمِيَةِ أَنْ يَقُولَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ فَإِنْ قَالَ بِاسْمِ اللَّهِ فَقَطْ حَصَّلَ فَضِيلَةَ التَّسْمِيَةِ بِلَا خِلَافٍ

Ketahuilah bahawa basmallah yang paling sempurna bahawa dibaca بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. Namun, jika dibaca بِاسْمِ اللَّهِ sahaja, pahala baca bismillah sudah tercapai tanpa khilaf lagi. (Majmuk:1/344)

 

(b)  Khatib al-Syarbini dalam kitab MUGHNI AL-MUHTAJ:

 

وَأَقَلُّهَا بِسْمِ اللَّهِ، وَأَكْمَلُهَا كَمَالُهَا، ثُمَّ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى الْإِسْلَامِ وَنِعْمَتِهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْمَاءَ طَهُورًا

Paling pendek adalah بِسْمِ اللَّهِ. Yang paling sempurna adalah bacaan secara sempurna (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ). Kemudian (tambah dengan membaca): الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى الْإِسْلَامِ وَنِعْمَتِهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْمَاءَ طَهُورًا. (Syarbini:1/185(

 

[39] Pandangan ulama mazhab Hanafi[12]:

 

(a)   Pendapat yang dinukilkan dari Salaf. Ada kata, بِاسْمِ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى دِينِ الْإِسْلَامِ

 

(b)  Ada kata bahawa yang paling afdhal, selepas baca اعوذ بالله من الشيطان الرجيم, maka dibaca بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

(c)    Dalam kitab al-Muhit, kalau membaca لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ أَوْ الْحَمْدُ لِلَّهِ أَوْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ maka dia dapat sunnah.



[1]  syarbini:1/185:

وَأَمَّا خَبَرُ «لَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يُسَمِّ اللَّهَ» فَضَعِيفٌ

 

[2] Al-targhib wa al-tarhib: (1/99)

وَلَا شكّ أَن الْأَحَادِيث الَّتِي وَردت فِيهَا وَإِن كَانَ لَا يسلم شَيْء مِنْهَا عَن مقَال فَإِنَّهَا تتعاضد بِكَثْرَة طرقها وتكتسب قُوَّة وَالله أعلم

 

[3]Fath al-Qadir:1/22:

وَلَفْظُ أَبِي دَاوُد «لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَا وُضُوءَ لَهُ، وَلَا وُضُوءَ لِمَنْ لَمْ يَذْكُرْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ» وَضُعِّفَ بِالِانْقِطَاعِ وَهُوَ عِنْدَنَا كَالْإِرْسَالِ بَعْدَ عَدَالَةِ الرُّوَاةِ وَثِقَتِهِمْ لَا يَضُرُّ

 

[4] Syaukani,al-Sail al-jarar:50:

وقال ابن كثير في الأرشاد طرقه يشد بعضها بعضا فهو حديث حسن أو صحيح.

 

[5] MARFU:

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ , نا مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ , نا هِشَامُ بْنُ بَهْرَامَ , نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حَكِيمٍ , عَنْ عَاصِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ , عَنْ نَافِعٍ , عَنِ ابْنِ عُمَرَ , قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

-         البيهقي (السنن الكبري, 199): أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدَانَ، أنبأ أَحْمَدُ بْنُ عُبَيْدٍ الصَّفَّارُ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ، ثنا هِشَامُ بْنُ بَهْرَامَ، ثنا عَبْدُ اللهِ بْنُ حَكِيمٍ أَبُو بَكْرٍ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ | وَهَذَا أَيْضًا ضَعِيفٌ. أَبُو بَكْرٍ الدَّاهِرِيُّ غَيْرُ ثِقَةٍ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ بِالْحَدِيثِ. وَرُوِيَ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ ضَعِيفٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ مَرْفُوعًا

[6] AL-Munziri, al_Targhib wa al-Tarhib Fi al-Hadis al-Syarif (1/99)

وَقد ذهب الْحسن وَإِسْحَاق بن رَاهَوَيْه وَأهل الظَّاهِر إِلَى وجوب التَّسْمِيَة فِي الْوضُوء حَتَّى إِنَّه إِذا تعمد تَركهَا أعَاد الْوضُوء وَهُوَ رِوَايَة عَن الإِمَام أَحْمد وَلَا شكّ أَن الْأَحَادِيث الَّتِي وَردت فِيهَا وَإِن كَانَ لَا يسلم شَيْء مِنْهَا عَن مقَال فَإِنَّهَا تتعاضد بِكَثْرَة طرقها وتكتسب قُوَّة وَالله أعلم

[7] MARFU;

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ، حَدَّثَنَا ابْنُ مُبَارَكٍ، عَنِ الْأَوْزَاعِيِّ، عَنْ قُرَّةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

-         قال الأرنعوط: إسناده ضعيف لضعف قرة بن عبد الرحمن، وللاضطراب الذى وقع في إسناده ومتنه.

[8] MARFU:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، وَأَبُو كُرَيْبٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ خَيْثَمَةَ، عَنْ أَبِي حُذَيْفَةَ، عَنْ حُذَيْفَةَ، قَالَ:

 

[9] MARFU:

حَدَّثَنَا مُؤَمَّلُ بْنُ الْفَضْلِ الْحَرَّانِيُّ، حَدَّثَنَا عِيسَى يَعْنِي ابْنَ يُونُسَ، حَدَّثَنَا جَابِرُ بْنُ صُبْحٍ، حَدَّثَنَا الْمُثَنَّى بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْخُزَاعِيُّ، عَنْ عَمِّهِ أُمَيَّةَ بْنِ مَخْشِيٍّ

-         [حكم الألباني] : ضعيف

[10] MARFU:

أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: أَنْبَأَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ ثَابِتٍ، وَقَتَادَةُ، عَنْ أَنَسٍ قَالَ:

[11] MARFU:

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَسْعُودٍ الزَّنْبَرِيُّ أَبُو بَكْرٍ، بِمِصْرَ , حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحِيمِ الْبَرْقِيُّ، حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ أَبِي سَلَمَةَ، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيُّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ ثَابِتٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:

-         لَمْ يَرْوِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ ثَابِتٍ أَخُو ابْنِ أَخِي عَزْرَةَ بْنِ ثَابِتٍ إِلَّا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ تَفَرَّدَ بِهِ عَمْرُو بْنُ أَبِي سَلَمَةَ

[12] IBN AL-HUMAM dalam kitab FATH AL-QADIR (1/22)

لَفْظُهَا الْمَنْقُولُ عَنْ السَّلَفِ، وَقِيلَ عَنْ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -: بِاسْمِ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى دِينِ الْإِسْلَامِ، وَقِيلَ الْأَفْضَلُ: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بَعْدَ التَّعَوُّذِ، وَفِي الْمُجْتَبَى يَجْمَعُ بَيْنَهُمَا، وَفِي الْمُحِيطِ: لَوْ قَالَ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ أَوْ الْحَمْدُ لِلَّهِ أَوْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ يَصِيرُ مُقِيمًا لِلسُّنَّةِ، وَهُوَ بِنَاءً عَلَى أَنَّ لَفْظَ بِسْمِ أَعَمُّ مِمَّا ذَكَرْنَا 

No comments:

Post a Comment