HADIS 99 |
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ، أَنَّ إِسْحَاقَ بْنَ مَنْصُورٍ حَدَّثَهُمْ، عَنْ
حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنْ رَجُلٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِيهِ،
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِنَحْوِهِ
[BIOGRAFI PERAWI]
مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ ((ابو كريب الهمداني | 161ه – 248ه | الكوفة | الرقم: 5))
[1] MUHAMMAD BIN AL- ‘ALA’
(161H-248H). Dipanggil dengan ABU KURAIB AL-HAMDANI. Dilahirkan dan meninggal
dunia di KUFAH.
[2] Nama guru Abu Daud
ini diulang sebut untuk kali ke-5, iaitu hadis ke-18, 44, 63, 66 dan 99.
أَنَّ إِسْحَاقَ بْنَ مَنْصُورٍ ((السلولي | ابو عبد الرحمن الكوفي |
205ه | الجماعة الا البخاري))
[3] ISHAQ BIN MANSUR AL-SALULI (205H). Dipanggil
dengan ABU ABD AL-RAHMAN AL-KUFI. Dilahirkan dan meninggal dunia di Kufah.
[4] Dia adalah Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi,
al-Nasaie dan Ibn Majah.
[5] KOMENTAR POSITIF:
(a) IBN HIBBAN anggap dia siqah.
(b) IBN MAIN kata, ليس به بأس
(c) AL-IJLI kata, dia siqah. Cuma dia
adalah TASYAYYU’. Namun, aku catat hadisnya
(d) AL-ASQALANI kata, dia soduq.
حَدَّثَهُمْ،
عَنْ حَمَّادِ بْنِ
سَلَمَةَ ((بن دينار | 91ه – 197ه | البصرة |
الرقم: 8))
[6]
HAMMAD BIN SALAMAH BIN DINAR (91H-197H). Mahir dalam ilmu hadis dan ilmu Nahu.
Dilahirkan dan meninggal dunia di BASRAH.
[7]
namanya sudah diulang sebut untuk kali ke-8, iaitu dalam hadis ke-2, 54, 56,
64, 65, 96, 98 dan 99.
عَنْ رَجُلٍ ((مبهم))
[8] Apabila tidak
disebutkan nama, tetapi dengan menyebut عن رجل—daripada
seseorang lelaki; dalam istilah ilmu hadis disebut sebagai MUBHAM.
[9] Namun, AL-AZIM ABADI secara
terang tanpa ragu menyatakan bahawa lelaki di sini adalah SYU’BAH. Dengan sebab
itu, dia anggap hadis ini MUTTASIL (Aun:1/62)
Beliau menyatakan
begitu, kerana melihat kepada riwayat al-Tibrani (al-Mukjam al-Soghir:593) yang sanadnya
menyebut bahawa HAMMAD ambil hadis dari SYU’BAH.
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ، عَنْ
أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ
*Perbahasannya
dalam sanad hadis ke-98.
[3] عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ ((61ه – 146ه | مدينة, بغداد | الجماعة | الرقم: 41, 50, 88, 98, 99 = 5))
[10] HISHAM BIN URWAH (61H-146H).
Dilahirkan di Madinah dan meninggal dunia di Baghdad.
[11] Namanya diulang sebut untuk kali ke-5, iaitu
hadis ke-41, 50, 88, 98 dan 99.
[2] عَنْ أَبِيهِ ((عروة بن الزبير | 23ه – 94 ه | مدينة, مكة |
الجماعة | الرقم: 18, 41, 50, 88, 99 = 5))
[12] bapa kepada Hisham adalah URWAH BIN
AL-ZUBAIR (23H-94H). dia dilahirkan di MADINAH dan meninggal dunia di MEKAH.
[13] Namanya diulang sebut untuk kali ke-5,
iaitu hadis ke-18, 41, 50, 88 dan 99.
[1] عَنْ عَائِشَةَ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ((19قه
– 58ه= 77| الرقم: 18, 30, 33, 34, 40, 42, 50, 51, 52, 53, 56, 77, 89, 92, 98،
99 = 17))
[14] AISYAH BINTI ABI
BAKAR AL-SIDDIQ (19SH-58H). Isteri ke-3 Nabi saw.
[15] Sahabiyyah ini
diulang sebut namanya dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-17, iaitu hadis ke-18,
30, 33, 34, 40, 42, 50, 51, 52, 53, 56, 77, 89, 92, 98 dan 99.
PERBAHASAN SANAD |
[16] ARNAUT—HADIS SAHIH
[17] AL-AZIM ABADI—SAHIH
(a) AL-AZIM ABADI secara terang tanpa
ragu menyatakan bahawa lelaki di sini adalah SYU’BAH. Dengan sebab itu, dia
anggap hadis ini MUTTASIL (Aun:1/62)
(b) Perkara yang sama ditegaskan oleh KHITAB AL-SUBKI (Manhal:1/318)
PENJELASAN MATAN (99) |
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِنَحْوِهِ
Daripada Aisyah,
daripada Nabi saw (yang hadis) seumpamanya.
- Sila lihat hadis ke-98.
HUBUNGAN HADIS (99) |
Hadis ini sebagai BANDINGAN
SANAD dengan sanad hadis ke-98.
PENGAJARAN (99) |
- Sila lihat hadis ke-98.
No comments:
Post a Comment