BAB 23 |
بَابٌ فِي
الِاسْتِنْجَاءِ بِالْمَاءِ
ISTINJA’ MENGGUNAKAN AIR
HADIS 43 |
حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي الْوَاسِطِيَّ عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي الْحَذَّاءَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ
حَائِطًا، وَمَعَهُ غُلَامٌ مَعَهُ مِيضَأَةٌ، وَهُوَ أَصْغَرُنَا فَوَضَعَهَا
عِنْدَ السِّدْرَةِ، فَقَضَى حَاجَتَهُ، فَخَرَجَ عَلَيْنَا وَقَدْ اسْتَنْجَى
بِالْمَاءِ»
Daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah memasuki
sebuah kebun bersama seorang anak kecil yang membawa bejana air wudhu. Anak
kecil itu adalah orang yang paling kecil dalam kalangan kami. Dia meletakkan
tempat air wudhu tersebut di samping pohon bidara, kemudian baginda membuang
hajatnya, lalu keluar menemui kami sementara baginda telah
beristinja’menggunakan air”
Status hadis: sahih
PENJELASAN LAFAZ |
[1] Perkataan حائط di sini bermaksud kebun kurma. Jamaknya adalah حوائط. Kalau bermakna dinding, kata jamaknya adalah حيطان
[2]
Perkataan الغلام bermaksud kanak-kanak masih kecil, dari
umur kanak-kanak menyusu sampai umur 7 tahun.
[3]
Perkataan مِيضَأَةٌ dari kata الوضوء iaitu bejana air yang digunakan untuk berwuduk seperti cerek air.
PENJELASAN HADIS |
Hadis
ini menjelaskan bahawa Nabi saw masuk ke satu kebun bersama dengan seseorang
kanak-kanak. Kanak-kanak itu membawa satu bejana air untuk berwuduk. Semasa
Nabi saw qadha’ hajat, dia telah letakkan air dalam bejana tersebut berhampiran
dengan pokok bidara. Nabi saw beristinja’ menggunakan air tersebut.
[2]
dalam hadis, ada disebut bahawa ada seorang kanak-kanak (غلام) yang tidak dijelaskan siapa
yang dimaksudkan kanak-kanak tersebut.
Dalam
penjelasan Imam al-Bukhari, kanak-kanak yang dimaksudkan dalam hadis adalah IBN
MAS’UD (31SH-32H). Imam Muslim pula
kata, kemungkinan kanak-kanak itu adalah JABIR BIN ABDILLAH (16SH-78H)
Ada
takwil kata, Jika Ibn Mas’ud dan Jabir bin Abdillah, sedangkan yang
menceritakan hadis ini adalah ANAS BIN MALIK (10SH-90H), maka maksud اصغرنا di sini adalah orang yang baru memeluk Islam.
Pendapat
ini dibantah. Hal ini kerana, Ibn Mas’ud dan Jabir antara sahabat Nabi yang
awal memeluk Islam; kedua-dua ini memeluk islam sebelum hijrah lagi. Ibn Mas’ud
terlibat dalam hijrah ke Habsyah sedangkan Jabir bin Abdullah masuk islam dalam
perjanjian Aqabah ke-2.
Apatah lagi, dalam riwayat lain, disebut غلام منا ada pula sebut غلام
من الأنصار yang sudah pasti tidak ada kaitan dengan
dua sahabat nabi besar ini, kerana mereka bukan orang Madinah.
Apatah
lagi, ada riwayat lain sebut: individu itu adalah Abu Hurairah
Dengan
ini, tidak diketahui
secara tepat, siapa kanak-kanak yang dimaksudkan dalam hadis.
HUBUNGAN HADIS |
HADIS ke-42, dijelaskan bahawa Nabi menolak dari menggunakan air ketika beristinjak menggunakan batu.
Hadis ke-43 ini pula, dijelaskan bahawa Nabi saw
menggunakan air semasa qadha’ hajat.
KESIMPULAN:
istinja’ menggunakan batu bukan ganti bagi air, tetapi sebagai alternatif
sahaja.
PENGAJARAN |
[1] QADHA’ HAJAT DI SEBELAH POKOK BIDARA
Hadis bab kelihatan bercanggah dengan hadis larangan
qadha’ hajat bawah bayang-bayang (hadis ke-25)
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
«اتَّقُوا اللَّاعِنَيْنِ» ، قَالُوا: وَمَا اللَّاعِنَانِ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟
قَالَ: «الَّذِي يَتَخَلَّى فِي طَرِيقِ النَّاسِ أَوْ ظِلِّهِمْ»
Juga seperti bercanggah dengan hadis Al-Tibrani dalam al-Mukjam al-Awsat
(hadis no: 2392) meriwayatakan daripada Ibn Umar berkata:
نَهَى رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَتَخَلَّى الرَّجُلُ تَحْتَ
شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ
“Nabi melarang bahawa seorang lelaki itu qadha’ hajat di bawah pokok
yang berbuah”
Justeru, bagi seragamkan antara hadis-hadis ini diberikan penjelasan
berikut;
A.
Yang dimaksudkan dengan bayang-bayang di sini adalah tempat orang
berteduh, sedangkan dalam hadis bab bahawa bukan Nabi saw qadha’ hajat di samping
pokok bidara, tetapi sekadar meletakkan air sahaja.
B.
Hadis Tibrani doif jiddan, tetapi kandungan matannya
selaras dengan fitrah manusia. iaitu, buah-buahan yang boleh dimakan, jika
jatuh di atas najis, sudah pasti ia tidak dapat dimakan. Makanya, ia wajar
dielak dari berlaku.
KESIMPULANNYA: dalam
kes hadis bab, ia lebih selaras dengan hadis bahawa Nabi saw qadha’ hajat di
belakang pokok untuk memastikan orang tidak nampak aurat (hadis ke-22)
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَسَنَةَ، قَالَ:
انْطَلَقْتُ أَنَا وَعَمْرُو بْنُ الْعَاصِ، إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخَرَجَ وَمَعَهُ دَرَقَةٌ ثُمَّ اسْتَتَرَ بِهَا، ثُمَّ
بَالَ، فَقُلْنَا: انْظُرُوا إِلَيْهِ يَبُولُ كَمَا تَبُولُ الْمَرْأَةُ،
فَسَمِعَ ذَلِكَ، فَقَالَ: «أَلَمْ تَعْلَمُوا مَا لَقِيَ صَاحِبُ بَنِي
إِسْرَائِيلَ، كَانُوا إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَوْلُ قَطَعُوا مَا أَصَابَهُ
الْبَوْلُ مِنْهُمْ، فَنَهَاهُمْ فَعُذِّبَ فِي قَبْرِهِ»
[2]
DAKWAAN MAKRUH GUNA AIR
Hadis ini adalah hujah bagi pendapat yang mengatakan
makruh menggunakan air semasa istinjak.
Antara yang mengatakan sebegitu adalah riwayat daripada Nafi’ bahawa Ibn Umar tidak
beristinjak menggunakan air.
Ibn
Tin menukilkan dari Imam Malik berkata bahawa nabi saw tidak beristinjak
menggunakan air.
Menurut
Ibn Habib (ulama Mazhab Maliki), istinjak guna air dianggap menggunakan makanan.
Kata
al-Hattab: Pendapat ini ganjil. Apatah lagi, didapati dalam nukilan ibn Habib bahawa
ia tidak melarang istinjak guna air. Ibn Hattab menjelaskan lagi dengan
katanya: Aku tidak tahu pula Mazhab maliki ada berpendapat sebegini.
[3]
MENJAUHKAN DIRI DARI ORANG RAMAI SEMASA QADHA’ HAJAT
Tidak
salah qadha’ hajat dekat dengan orang. Ini dikuatkan dengan hadis Huzaifah (hadis ke-23; hadis kencing berdiri)
Yang
penting adalah aurat terselamat dari dilihat oleh orang ramai; Sila lihat hadis pertama, ke-2, ke-11, ke-12
dan ke-13 (qadha’ hajat mengadap kiblat), ke-14 (Nabi duduk baru selak kain),
ke-15 (bersembang-sembang semasa qadha’ hajat), ke-21 (pelepah tamar).
[4]
ISTINJAK GUNA AIR DAN BATU BERSEKALI
Jumhur
ulama salaf dan khalaf kata, afdhal gabungkan air dan batu semasa istinjak.
Didahulukan
batu dahulu, untuk kurangkan najis. Kemudian, baru menggunakan air.
Kalau
nak guna salah satu, diutamakan menggunakan air. Ada pendapat kata, batu lebih
afdhal. Ini pendapat lemah.
Semua
pendapat ini tidak didokong oleh nas hadis, tetapi sekadar pemahaman akal
sahaja.
[5]
BATU SEBAGAI GANTI AIR?
PENDAPAT
SATU: BATU GANTI AIR
Ibn
Habib al-Maliki kata, istinjak guna batu tidak sah jika ada air. Dengan erti
kata lain, jika tidak ada air, baru istinjak dengan batu adalah sah.
Hujahnya:
batu sebagai ganti bagi air, bukan pilihan. Sama seperti tayammum ketika
ketiadaan air.
Menggunakan
batu sekadar kurangkan kotoran, bukan hilangkan kotoran. Hal ini berbeza dengan
air yang bersifat menghilangkan kotoran.
PENDAPAT
KEDUA: BATU SEBAGAI PILIHAN.
Ini
pendapat majoriti ulama. Tidak salah mahu menggunakan batu pada saat ada air. Namun,
menggunakan air hanya keutamaan sahaja.
BIOGRAFI PERAWI |
[5] WAHB BIN BAQIYYAH (155H-239H)
وَهْبُ بْنُ
بَقِيَّةَ
Nama penuhnya adalah WAHB BIN BAQIYYAH BIN OSMAN BIN
SABUR BIN UBAID BIN ADAM BIN ZIYAD. Dia digelar dengan ABU MUHAMMAD bahkan
lebih popular dengan disebut WAHBAN AL-WASITI.
Dia dilahirkan di Wasit dan meninggal di tempat yang
sama. Dia adalah guru kepada Imam al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud. Dia adalah
perawi siqah lagi sahih.
[4] KHALID AL-WASITI (110H-182H)
خَالِد الْوَاسِطِيَّ
Nama penuhnya adalah KHALID BIN ABDULLAH BIN ABDUL
RAHMAN BIN YAZID AL-TAHHAN AL-WASITI. Dia dipanggil dengan ABU AL-HAISHAM dan
ada riwayat kata, dipanggil dengan ABU MUHAMMAD.
Gelaran AL-WASITI adalah nisbah kepada satu tempat di Baghdad
bernama Wasit.
Dia adalah rijal al-Bukhari, Muslim, Abi Daud, al-Tarmizi
dan Ibn Majah. Hanya al-Nasaie sahaja tidak riwayatkan hadisnya.
Ibn Hajar anggap dia doif. Namun begitu, rata-rata
anggap dia seorang perawi siqah dan hasan.
[3] KHALID AL-HAZZA’ (142H)
خَالِدٍ الْحَذَّاءَ
Ulama Basrah ini, nama penuhnya adalah KHALID BIN
MIHRAN AL-HAZZA’. Menurut dakwaan golongan tertentu bahawa gelaran al-Hazza’
adalah kerana dia seorang tukang kasut.
Dia digelar ABU AL-MANAZIL AL-BASRI AL-QURASHI.
Dia dianggap siqah oleh ibn Hibban, al-nasaie dan Ibn
Ma’in. Namun, menurut Abu Hatim bahawa hadisnya walaupun ditulis, tetapi tidak
boleh dibuat hujah. Hammad menganggap hafalannya buruk serta dianggap doif oleh
Ibn Ulayyah.
Pun begitu, dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan
seorang perawi siqah yang hasan.
[2] ‘ATA’ BIN ABI MAIMUNAH
(131H)
عَطَاءِ بْنِ
أَبِي مَيْمُونَةَ
Ulama basrah ini, nama sebenarnya adalah ‘ATA’ BIN
MUNI’ yang digelar dengan ABU MUAZ MUNI’ AL-BASRI.
Dikatakan bahawa dia adalah bekas hamba kepada Anas
bin Malik. Ada pula pihak lain kata, dia adalah bekas hamba kepada Imran bin
Husoin.
Dia dianggap siqah oleh Ibn Ma’in, al-Nasaie dan Abu
Zur’ah. Namun, Abu Hatim pula kata, hadisnya tidak boleh dibuat hujah. Ibn ‘Adi
pula kata, banyak hadis-hadis yang dia riwayatkan itu mungkar.
Imam al-Bukhari dan ramai lagi seperti Ahmad bin
Hanbal, al-nasaie, al-Jili, al-Juzjani, al-Asqalani, al-Juhadhmi, al-Waqidi,
al-Qattan dan ibn Main anggap bahawa dia seorang berfahaman Qadariyyah. Bahkan
Abu Ishaq al-Juzjani kata, dia salah seorang ketua Qadariyyah.
Dia adalah rijal al-Bukhari, Muslim, Abi Daud,
al-Nasaie dan Ibn Majah. Hanya imam tarmizi sahaja tidak riwayatkan hadisnya.
Dia adalah perawi siqah yang hasan.
[1] ANAS BIN MALIK
أَنَسِ بْنِ
مَالِكٍ
Lihat hadis ke-4, 5, 14 dan 19.
PERBAHASAN SANAD |
[1] SANAD ABU DAUD
حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ
بَقِيَّةَ، عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي الْوَاسِطِيَّ، عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي
الْحَذَّاءَ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
[2] STATUS HADIS: SAHIH
Hadis ini sahih dengan
alasan berikut
A.
Syarat muslim.
B.
Bukhari, muslim dan Abu ‘Awanah keluarkan hadis ini.
C.
Disepakati sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.
TAKHRIJ |
Al-Nasaie (al-Kubra, 47[1])
قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ،
يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِذَا دَخَلَ
الْخَلَاءَ أَحْمِلُ أَنَا وَغُلَامٌ مَعِي نَحْوِي إِدَاوَةً مِنْ مَاءٍ
فَيَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ»
dan Al-Bukhari (150, 217[2]): hadis
anas
سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ، يَقُولُ
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِذَا خَرَجَ لِحَاجَتِهِ،
أَجِيءُ أَنَا وَغُلاَمٌ، مَعَنَا إِدَاوَةٌ مِنْ مَاءٍ، يَعْنِي يَسْتَنْجِي
بِهِ»
Muslim
(270, 271[3]), lafaz sama dengan Abu Daud.
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «دَخَلَ حَائِطًا وَتَبِعَهُ غُلَامٌ
مَعَهُ مِيضَأَةٌ، هُوَ أَصْغَرُنَا، فَوَضَعَهَا عِنْدَ سِدْرَةٍ، فَقَضَى
رَسُولُ اللهِ صلَّى اللهِ عليْهِ وسلَّمَ حَاجَتَهُ، فَخَرَجَ عَلَيْنَا وَقَدِ
اسْتَنْجَى بِالْمَاءِ»
Musnad
Ahmad (12100[4])
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: «كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا تَبَرَّزَ لِحَاجَتِهِ،
أَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فَيَغْسِلُ بِهِ»
[1] أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ،
قَالَ: أَخْبَرَنَا النَّضْرُ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ
أَبِي مَيْمُونَةَ
[2] حَدَّثَنَا أَبُو الوَلِيدِ هِشَامُ بْنُ
عَبْدِ المَلِكِ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي مُعَاذٍ، وَاسْمُهُ
عَطَاءُ بْنُ أَبِي مَيْمُونَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ
[3] حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى،
أَخْبَرَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، عَنْ خَالِدٍ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي
مَيْمُونَةَ
[4] حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ،
حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ الْقَاسِمِ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ
No comments:
Post a Comment