Sunday, April 3, 2022

HADIS 43 (BAB 23)

 

BAB 23

 

بَابٌ فِي الِاسْتِنْجَاءِ بِالْمَاءِ

ISTINJA’ MENGGUNAKAN AIR

 

HADIS 43

 

حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي الْوَاسِطِيَّ عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي الْحَذَّاءَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ حَائِطًا، وَمَعَهُ غُلَامٌ مَعَهُ مِيضَأَةٌ، وَهُوَ أَصْغَرُنَا فَوَضَعَهَا عِنْدَ السِّدْرَةِ، فَقَضَى حَاجَتَهُ، فَخَرَجَ عَلَيْنَا وَقَدْ اسْتَنْجَى بِالْمَاءِ»

 

Daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah memasuki sebuah kebun bersama seorang anak kecil yang membawa bejana air wudhu. Anak kecil itu adalah orang yang paling kecil dalam kalangan kami. Dia meletakkan tempat air wudhu tersebut di samping pohon bidara, kemudian baginda membuang hajatnya, lalu keluar menemui kami sementara baginda telah beristinja’menggunakan air”

 

Status hadis: sahih

 

PENJELASAN LAFAZ

 

[1] Perkataan حائط di sini bermaksud kebun kurma. Jamaknya adalah حوائط. Kalau bermakna dinding, kata jamaknya adalah حيطان

 

[2] Perkataan الغلام bermaksud kanak-kanak masih kecil, dari umur kanak-kanak menyusu sampai umur 7 tahun.

 

[3] Perkataan مِيضَأَةٌ dari kata الوضوء iaitu bejana air yang digunakan untuk berwuduk seperti cerek air.

 

PENJELASAN HADIS

 

Hadis ini menjelaskan bahawa Nabi saw masuk ke satu kebun bersama dengan seseorang kanak-kanak. Kanak-kanak itu membawa satu bejana air untuk berwuduk. Semasa Nabi saw qadha’ hajat, dia telah letakkan air dalam bejana tersebut berhampiran dengan pokok bidara. Nabi saw beristinja’ menggunakan air tersebut.

 

[2] dalam hadis, ada disebut bahawa ada seorang kanak-kanak (غلام) yang tidak dijelaskan siapa yang dimaksudkan kanak-kanak tersebut.

 

Dalam penjelasan Imam al-Bukhari, kanak-kanak yang dimaksudkan dalam hadis adalah IBN MAS’UD (31SH-32H). Imam Muslim pula kata, kemungkinan kanak-kanak itu adalah JABIR BIN ABDILLAH (16SH-78H)

 

Ada takwil kata, Jika Ibn Mas’ud dan Jabir bin Abdillah, sedangkan yang menceritakan hadis ini adalah ANAS BIN MALIK (10SH-90H), maka maksud اصغرنا di sini adalah orang yang baru memeluk Islam.

 

Pendapat ini dibantah. Hal ini kerana, Ibn Mas’ud dan Jabir antara sahabat Nabi yang awal memeluk Islam; kedua-dua ini memeluk islam sebelum hijrah lagi. Ibn Mas’ud terlibat dalam hijrah ke Habsyah sedangkan Jabir bin Abdullah masuk islam dalam perjanjian Aqabah ke-2.

 

Apatah lagi, dalam riwayat lain, disebut غلام منا ada pula sebut غلام من الأنصار yang sudah pasti tidak ada kaitan dengan dua sahabat nabi besar ini, kerana mereka bukan orang Madinah.

 

Apatah lagi, ada riwayat lain sebut: individu itu adalah Abu Hurairah

 

Dengan ini, tidak diketahui secara tepat, siapa kanak-kanak yang dimaksudkan dalam hadis.

 

HUBUNGAN HADIS

 

HADIS ke-42, dijelaskan bahawa Nabi menolak dari menggunakan air ketika beristinjak menggunakan batu.

 

Hadis ke-43 ini pula, dijelaskan bahawa Nabi saw menggunakan air semasa qadha’ hajat.

 

KESIMPULAN: istinja’ menggunakan batu bukan ganti bagi air, tetapi sebagai alternatif sahaja.

 

PENGAJARAN

 

[1] QADHA’ HAJAT DI SEBELAH POKOK BIDARA

 

Hadis bab kelihatan bercanggah dengan hadis larangan qadha’ hajat bawah bayang-bayang (hadis ke-25)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «اتَّقُوا اللَّاعِنَيْنِ» ، قَالُوا: وَمَا اللَّاعِنَانِ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «الَّذِي يَتَخَلَّى فِي طَرِيقِ النَّاسِ أَوْ ظِلِّهِمْ»

 

Juga seperti bercanggah dengan hadis Al-Tibrani dalam al-Mukjam al-Awsat (hadis no: 2392) meriwayatakan daripada Ibn Umar berkata:

 

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَتَخَلَّى الرَّجُلُ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ

“Nabi melarang bahawa seorang lelaki itu qadha’ hajat di bawah pokok yang berbuah”

  

Justeru, bagi seragamkan antara hadis-hadis ini diberikan penjelasan berikut;

 

A.                  Yang dimaksudkan dengan bayang-bayang di sini adalah tempat orang berteduh, sedangkan dalam hadis bab bahawa bukan Nabi saw qadha’ hajat di samping pokok bidara, tetapi sekadar meletakkan air sahaja.

 

B.                  Hadis Tibrani doif jiddan, tetapi kandungan matannya selaras dengan fitrah manusia. iaitu, buah-buahan yang boleh dimakan, jika jatuh di atas najis, sudah pasti ia tidak dapat dimakan. Makanya, ia wajar dielak dari berlaku.

 

KESIMPULANNYA: dalam kes hadis bab, ia lebih selaras dengan hadis bahawa Nabi saw qadha’ hajat di belakang pokok untuk memastikan orang tidak nampak aurat (hadis ke-22)

 

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَسَنَةَ، قَالَ: انْطَلَقْتُ أَنَا وَعَمْرُو بْنُ الْعَاصِ، إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَخَرَجَ وَمَعَهُ دَرَقَةٌ ثُمَّ اسْتَتَرَ بِهَا، ثُمَّ بَالَ، فَقُلْنَا: انْظُرُوا إِلَيْهِ يَبُولُ كَمَا تَبُولُ الْمَرْأَةُ، فَسَمِعَ ذَلِكَ، فَقَالَ: «أَلَمْ تَعْلَمُوا مَا لَقِيَ صَاحِبُ بَنِي إِسْرَائِيلَ، كَانُوا إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَوْلُ قَطَعُوا مَا أَصَابَهُ الْبَوْلُ مِنْهُمْ، فَنَهَاهُمْ فَعُذِّبَ فِي قَبْرِهِ»

 

[2] DAKWAAN MAKRUH GUNA AIR

 

Hadis ini adalah hujah bagi pendapat yang mengatakan makruh menggunakan air semasa istinjak.

 

Antara yang mengatakan sebegitu adalah riwayat daripada Nafi’ bahawa Ibn Umar tidak beristinjak menggunakan air.

 

Ibn Tin menukilkan dari Imam Malik berkata bahawa nabi saw tidak beristinjak menggunakan air.

 

Menurut Ibn Habib (ulama Mazhab Maliki), istinjak guna air dianggap menggunakan makanan.  

 

Kata al-Hattab: Pendapat ini ganjil. Apatah lagi, didapati dalam nukilan ibn Habib bahawa ia tidak melarang istinjak guna air. Ibn Hattab menjelaskan lagi dengan katanya: Aku tidak tahu pula Mazhab maliki ada berpendapat sebegini.

 

[3] MENJAUHKAN DIRI DARI ORANG RAMAI SEMASA QADHA’ HAJAT

 

Tidak salah qadha’ hajat dekat dengan orang. Ini dikuatkan dengan hadis Huzaifah (hadis ke-23; hadis kencing berdiri)

 

Yang penting adalah aurat terselamat dari dilihat oleh orang ramai; Sila lihat hadis pertama, ke-2, ke-11, ke-12 dan ke-13 (qadha’ hajat mengadap kiblat), ke-14 (Nabi duduk baru selak kain), ke-15 (bersembang-sembang semasa qadha’ hajat), ke-21 (pelepah tamar).

 

[4] ISTINJAK GUNA AIR DAN BATU BERSEKALI

 

Jumhur ulama salaf dan khalaf kata, afdhal gabungkan air dan batu semasa istinjak.

 

Didahulukan batu dahulu, untuk kurangkan najis. Kemudian, baru menggunakan air.

 

Kalau nak guna salah satu, diutamakan menggunakan air. Ada pendapat kata, batu lebih afdhal. Ini pendapat lemah.

 

Semua pendapat ini tidak didokong oleh nas hadis, tetapi sekadar pemahaman akal sahaja.

 

[5] BATU SEBAGAI GANTI AIR?

 

PENDAPAT SATU: BATU GANTI AIR

 

Ibn Habib al-Maliki kata, istinjak guna batu tidak sah jika ada air. Dengan erti kata lain, jika tidak ada air, baru istinjak dengan batu adalah sah.

 

Hujahnya: batu sebagai ganti bagi air, bukan pilihan. Sama seperti tayammum ketika ketiadaan air.

 

Menggunakan batu sekadar kurangkan kotoran, bukan hilangkan kotoran. Hal ini berbeza dengan air yang bersifat menghilangkan kotoran.

 

PENDAPAT KEDUA: BATU SEBAGAI PILIHAN.

 

Ini pendapat majoriti ulama. Tidak salah mahu menggunakan batu pada saat ada air. Namun, menggunakan air hanya keutamaan sahaja.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] WAHB BIN BAQIYYAH (155H-239H)

وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ

 

Nama penuhnya adalah WAHB BIN BAQIYYAH BIN OSMAN BIN SABUR BIN UBAID BIN ADAM BIN ZIYAD. Dia digelar dengan ABU MUHAMMAD bahkan lebih popular dengan disebut WAHBAN AL-WASITI.

 

Dia dilahirkan di Wasit dan meninggal di tempat yang sama. Dia adalah guru kepada Imam al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[4] KHALID AL-WASITI (110H-182H)

خَالِد الْوَاسِطِيَّ

Nama penuhnya adalah KHALID BIN ABDULLAH BIN ABDUL RAHMAN BIN YAZID AL-TAHHAN AL-WASITI. Dia dipanggil dengan ABU AL-HAISHAM dan ada riwayat kata, dipanggil dengan ABU MUHAMMAD.

 

Gelaran AL-WASITI adalah nisbah kepada satu tempat di Baghdad bernama Wasit.

 

Dia adalah rijal al-Bukhari, Muslim, Abi Daud, al-Tarmizi dan Ibn Majah. Hanya al-Nasaie sahaja tidak riwayatkan hadisnya.

 

Ibn Hajar anggap dia doif. Namun begitu, rata-rata anggap dia seorang perawi siqah dan hasan.

 

[3] KHALID AL-HAZZA’ (142H)

خَالِدٍ الْحَذَّاءَ

 

Ulama Basrah ini, nama penuhnya adalah KHALID BIN MIHRAN AL-HAZZA’. Menurut dakwaan golongan tertentu bahawa gelaran al-Hazza’ adalah kerana dia seorang tukang kasut.

 

Dia digelar ABU AL-MANAZIL AL-BASRI AL-QURASHI.

 

Dia dianggap siqah oleh ibn Hibban, al-nasaie dan Ibn Ma’in. Namun, menurut Abu Hatim bahawa hadisnya walaupun ditulis, tetapi tidak boleh dibuat hujah. Hammad menganggap hafalannya buruk serta dianggap doif oleh Ibn Ulayyah.

 

Pun begitu, dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan seorang perawi siqah yang hasan.

 

[2] ‘ATA’ BIN ABI MAIMUNAH (131H)

عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ

 

Ulama basrah ini, nama sebenarnya adalah ‘ATA’ BIN MUNI’ yang digelar dengan ABU MUAZ MUNI’ AL-BASRI.

 

Dikatakan bahawa dia adalah bekas hamba kepada Anas bin Malik. Ada pula pihak lain kata, dia adalah bekas hamba kepada Imran bin Husoin.

 

Dia dianggap siqah oleh Ibn Ma’in, al-Nasaie dan Abu Zur’ah. Namun, Abu Hatim pula kata, hadisnya tidak boleh dibuat hujah. Ibn ‘Adi pula kata, banyak hadis-hadis yang dia riwayatkan itu mungkar.

 

Imam al-Bukhari dan ramai lagi seperti Ahmad bin Hanbal, al-nasaie, al-Jili, al-Juzjani, al-Asqalani, al-Juhadhmi, al-Waqidi, al-Qattan dan ibn Main anggap bahawa dia seorang berfahaman Qadariyyah. Bahkan Abu Ishaq al-Juzjani kata, dia salah seorang ketua Qadariyyah.

 

Dia adalah rijal al-Bukhari, Muslim, Abi Daud, al-Nasaie dan Ibn Majah. Hanya imam tarmizi sahaja tidak riwayatkan hadisnya.

 

Dia adalah perawi siqah yang hasan.

 

[1] ANAS BIN MALIK

أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ

 

Lihat hadis ke-4, 5, 14 dan 19.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ بَقِيَّةَ، عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي الْوَاسِطِيَّ، عَنْ خَالِدٍ يَعْنِي الْحَذَّاءَ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini sahih dengan alasan berikut

 

A.                  Syarat muslim.

B.                  Bukhari, muslim dan Abu ‘Awanah keluarkan hadis ini.

C.                  Disepakati sahih oleh ALBANI dan ARNAUT.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (al-Kubra, 47[1])

قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ، يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ أَحْمِلُ أَنَا وَغُلَامٌ مَعِي نَحْوِي إِدَاوَةً مِنْ مَاءٍ فَيَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ»

 

dan Al-Bukhari (150, 217[2]): hadis anas

سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ، يَقُولُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «إِذَا خَرَجَ لِحَاجَتِهِ، أَجِيءُ أَنَا وَغُلاَمٌ، مَعَنَا إِدَاوَةٌ مِنْ مَاءٍ، يَعْنِي يَسْتَنْجِي بِهِ»

 

Muslim (270, 271[3]), lafaz sama dengan Abu Daud.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «دَخَلَ حَائِطًا وَتَبِعَهُ غُلَامٌ مَعَهُ مِيضَأَةٌ، هُوَ أَصْغَرُنَا، فَوَضَعَهَا عِنْدَ سِدْرَةٍ، فَقَضَى رَسُولُ اللهِ صلَّى اللهِ عليْهِ وسلَّمَ حَاجَتَهُ، فَخَرَجَ عَلَيْنَا وَقَدِ اسْتَنْجَى بِالْمَاءِ»

 

Musnad Ahmad (12100[4])

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا تَبَرَّزَ لِحَاجَتِهِ، أَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فَيَغْسِلُ بِهِ»

 



[1] أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا النَّضْرُ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ

[2] حَدَّثَنَا أَبُو الوَلِيدِ هِشَامُ بْنُ عَبْدِ المَلِكِ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي مُعَاذٍ، وَاسْمُهُ عَطَاءُ بْنُ أَبِي مَيْمُونَةَ قَالَ: سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ

[3] حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى، أَخْبَرَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، عَنْ خَالِدٍ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ

[4] حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ الْقَاسِمِ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ

No comments:

Post a Comment