HADIS 44 |
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ أَخْبَرَنَا مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ، عَنْ يُونُسَ بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: "نَزَلَتْ
هَذِهِ الْآيَةُ فِي أَهْلِ قُبَاءٍ: {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ
يَتَطَهَّرُوا} [التوبة: 108] "، قَالَ: «كَانُوا يَسْتَنْجُونَ بِالْمَاءِ،
فَنَزَلَتْ فِيهِمْ هَذِهِ الْآيَةُ»
Daripada Abu Hurairah
bahawa nabi saw berkata: Ayat ini turun berkaitan dengan penduduk Quba:
"Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri"
Abu Hurairah berkata:
"Mereka beristinja dengan air, maka ayat ini turun berkaitan dengan
mereka”
Status hadis: SAHIH LIGHAIRIH (matan)
PENJELASAN HADIS |
Hadis BAB ini, diriwayatkan oleh ABU HURAIRAH. Di sana
terdapat empat (4) matan lagi seperti berikut;
[1] Ibn Majah (355[1]) (ABU
AYUB, JABIR DAN ANAS)
حَدَّثَنِي
أَبُو أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيُّ، وَجَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، وَأَنَسُ بْنُ
مَالِكٍ، أَنَّ هَذِهِ الْآيَةَ نَزَلَتْ {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ
يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ} [التوبة: 108] قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا مَعْشَرَ الْأَنْصَارِ، إِنَّ
اللَّهَ قَدْ أَثْنَى عَلَيْكُمْ فِي الطُّهُورِ، فَمَا طُهُورُكُمْ؟» قَالُوا:
نَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ، وَنَغْتَسِلُ مِنَ الْجَنَابَةِ، وَنَسْتَنْجِي
بِالْمَاءِ. قَالَ: «فَهُوَ ذَاكَ، فَعَلَيْكُمُوهُ»
Daripada Abu Ayyub al-Ansari, Jabir bin Abdillah dan
Anas bin Malik; sesungguhnya ayat ini turun: "Di dalamnya ada
orang-orang yang ingin membersihkan diri dan Allah suka kepada orang yang
membersihkan” (Taubah, ayat 108), Rasulullah saw berkata: Wahai orang ansar,
sesunggunnya Allah telah memuji kamu disebabkan kamu bersuci. Apa cara kamu
bersuci itu? Mereka menjawab: kami berwuduk untuk solat, kami mandi apabila
berjunub dan kami beristinjak menggunakan air. Kata Nabi: itu cara yang
sebenar. Hendaklah kamu lakukannya”
PENJELASAN:
A.
Hadis ini, 3 orang sahabat nabi yang terlibat, iaitu
ABU AYUB, JABIR dan ANAS.
B.
Hadis ini, Nabi bercakap dengan orang ANSAR, dan hadis
Bab disebut PENDUDUK QUBA’.
C.
Hadis ini, ORANG ANSAR menyebut mereka buat tiga
perkara (Berwuduk, Mandi wajib dan istinjak dengan air)
[2] Riwayat Ibn Syabh (Tarikh al-Madinah)[2] (hlm,
49); (IBN ABBAS)
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ
أَنْ يَتَطَهَّرُوا} [التوبة: 108] ، بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى عُوَيْمِرِ بْنِ سَاعِدَةَ فَقَالَ: "مَا هَذَا
الطَّهُورُ الَّذِي أُثْنِيَ بِهِ عَلَيْكُمْ؟ فَقَالَ: مَا خَرَجَ رَجُلٌ مِنَّا
أَوِ امْرَأَةٌ مِنَ الْغَائِطِ إِلَّا غَسَلَ دُبُرَهُ، أَوْ مَقْعَدَهُ فَقَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «فَهُوَ هَذَا»
Daripada Ibn Abbas berkata: ketika turun ayat: "Di dalamnya ada
orang-orang yang ingin membersihkan diri" (Surah al-Taubah, ayat 108),
Rasulullah hantar orang kepada Uwaimir bin Sa’idah. Dia bertanya: Apa bentuk bersuci
sehingga kamu dipuji? Jawab Uwaimir: tidak keluar lelaki atau perempuan dalam
kalangan kami untuk buang air besar kecuali akan membasuh duburnya (dengan air).
Nabi pun berkata: itulah sebenarnya”
PENJELASAN:
A.
hadis Ibn Majah, melibatkan TIGA ORANG SAHABAT, sedengkan hadis ini
melibatkan IBN ABBAS.
B.
HADIS IBN MAJAH, yang tanya itu adalah NABI SAW sendiri, tetapi dalam
hadis ini, Nabi hantar orang bertanya kepada UWAIMIR BIN SA’IDAH.
C.
Dalam hadis ini, UWAIMIR jawab focus dalam hal istinja’ sahaja,
sedangkan dalam hadis IBN MAJAH, disebut tiga perkara (wuduk, mandi wajib dan
istinjak)
[3] Riwayat Ahmad (15485); (UWAIM BIN SA’IDAH AL-ANSARI)
عَنْ عُوَيْمِ
بْنِ سَاعِدَةَ الْأَنْصَارِيِّ، أَنَّهُ حَدَّثَهُ: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَتَاهُمْ فِي مَسْجِدِ قُبَاءَ فَقَالَ: " إِنَّ
اللهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى قَدْ أَحْسَنَ عَلَيْكُمُ الثَّنَاءَ فِي الطُّهُورِ
فِي قِصَّةِ مَسْجِدِكُمْ، فَمَا هَذَا الطُّهُورُ الَّذِي تَطَّهَّرُونَ بِهِ؟
" قَالُوا: وَاللهِ يَا رَسُولَ اللهِ، مَا نَعْلَمُ شَيْئًا إِلَّا أَنَّهُ
كَانَ لَنَا جِيرَانٌ مِنَ الْيَهُودِ، فَكَانُوا يَغْسِلُونَ أَدْبَارَهُمْ مِنَ
الْغَائِطِ فَغَسَلْنَا كَمَا غَسَلُوا
Daripada Uwaimir bin Sa’idah al-Ansari bahawa dia bercerita: nabi saw berjumpa
dengan mereka di masjid Quba’ seraya berkata: Sesungguhnya Allah telah memuji
kamu berkenaan bersuci dalam kisah masjid kamu. Apa bentuk bersuci yang kamu
bersuci dengannya? Mereka jawab: Demi Allah, wahai Rasulullah, kami tidak tahu
sesuatu kecuali jiran kami dari kalangan orang yahudi yang mereka basuh dubur
mereka apabila buang air besar, maka kami pun turut sama basuh sepertimana
mereka lakukan”
PENJELASAN:
A.
hadis ini menyebut masjid quba’, sama seperti hadis bab.
B.
Disebut Nabi saw sendiri datang masjid Quba’ dan bertanya kepada
penduduk Quba’ dan penduduk Quba’ menjawab sendiri. Dalam hadis IBN SYBH pula,
yang jawab itu adalah UWAIMIR.
C.
Dalam hadis ini, UWAIMIR yang bercerita berkeanaan Nabi saw tanya,
sedangkan hadis IBN SYBH, yang ceritakan itu adalah ANAS.
D.
Dalam hadis ini, jawapan penduduk Quba’ adalah amalan basuh berak
menggunakan air adalah berkaitan dengan amalan Yahudi. Mereka hanya tiru
sahaja. Hal ini tidak disebutkan dalam riwayat lain.
[4] TIBRANI (AL-MUKJAM AL-KABIR- 7555[3]);
(ABU UMAMAH)
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ لِأَهْلِ قُبَاءَ: " مَا هَذَا الطُّهُورُ الَّذِي خُصِّصْتُمْ
بِهِ فِي هَذِهِ الْآيَةِ: {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا، وَاللهُ
يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ} [التوبة: 108] ؟ " قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ،
مَا مِنَّا أَحَدٌ يَخْرُجُ مِنَ الْغَائِطِ إِلَّا غَسَلَ مَقْعَدَتَهُ
Daripada Abu Umamah berkata bahawa Rasulullah saw berkata kepada
penduduk Quba’: Apakah bentuk bersuci yang kamu dikhususkan dalam ayat ini: Di dalamnya ada orang-orang yang ingin
membersihkan diri" (Surah al-Taubah, ayat 108). Mereka berkata: Wahai
Rasulullah saw, tidaklah dari kalangan kami seorang pun yang keluar untuk buang
air besar kecuali pasti akan membasuh duburnya (menggunakan air).
PENJELASAN:
A.
Nabi cakap sendiri, ia diturunkan kepada ahli Quba’, sama dengan hadis
Bab dan [3].
B.
Penduduk Quba’ cakap bahawa mereka keluar basuh tempat mereka berat.
KESIMPULAN:
A.
Hadis bab ini diriwayatkan secara makna.
B.
Hadis bab ini adalah kesimpulan Abu Hurairah terhadap pengetahuan dia
terhadap kisah ini. (Mawquf lafaz, tetapi marfu’ makna).
C.
Hadis bab doif dari sudut sanad, tetapi sahih dari sudut matan.
PENJELASAN LAFAZ |
[1] Masjid Quba’ adalah masjid yang diasaskan atas dasar taqwa. Ia adalah masjid
yang mula-mula sekali di bina dalam islam, iaitu ketika mula-mula sekali nabi
sampai ke Madinah.
Dalam
Sahih al-Bukhari:
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَأْتِي مَسْجِدَ قُبَاءٍ كُلَّ سَبْتٍ، مَاشِيًا وَرَاكِبًا» وَكَانَ
عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا «يَفْعَلُهُ»
Ibn
umar berkata: nabi saw sentiasa ziarah masjid quba’ pada setiap hari sabtu,
sama ada secara menunggang atau berjalan kali. Ibn Umar turut melakukannya
juga” (al-Bukhari, hadis no: 1193)
[2] Ada hadis kata, mereka himpunkan air dan batu: hadis itu
palsu.
HUBUNGAN HADIS |
HADIS KE-43,
dijelaskan berkenaan Nabi saw beristinjak menggunakan air.
HADIS KE-44, dijelaskan bahawa ada ayat al-Quran yang
menyebut berkenaan istinja’ menggunakan air.
PENGAJARAN |
KEUTAMAAN MENGGUNAKAN AIR BERBANDING BATU
Ini dalil jumhur ulama bahawa menggunakan air lebih
afdhal berbanding menggunakan batu.
Disamping itu, mereka menggunakan alasan logic bahawa sifat
bagi air adalah membersihkan, sedangkan batu tidak membersihkan tetapi
mengurangkan kotoran sahaja.
BIOGRAFI PERAWI |
[6] MUHAMMAD BIN AL-‘ALA’ (161H-248H)
مُحَمَّدُ بْنُ
الْعَلَاءِ
Lihat hadis ke-18.
[5] MUAWIYAH BIN
HISHAM (205H)
مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ
Ulama kufah ini, nama penuhnya adalah MUAWIYAH BIN
HISHAM BIN ABDUL MALIK AL-AZDI. Dipanggil dengan ABU AL-HASAN AL-QASSAR
AL-KUFI.
Dia adalah guru kepada Abi Bakar bin Abi Syaibah,
Osman bin Abi Syaibah dan Ahmad bin Hanbal.
Dalam pada itu, terdapat sebilangan kecil dari
kalangan ulama anggap dia doif, seperti al-Daraqutni dan al-Baihaqi.
Ada pula dakwa bahawa dia banyak buat silap, seperti
kata Ahmad bin Hanbal. Dan ada juga kata bahawa dia ada waham, seperti kata
al-Saji dan al-Asqalani. Ada pula kata, dia tidak boleh dibuat hujah, seperti
kata Osman bin Abi Syaibah.
Rata-rata ulama anggap dia siqah sepertimana kata ABu
Daud dan Ibn Hibban. Namun begitu, dalam pada ada orang anggap dia siqah,
mereka tidak nafikan bahawa dia dibawah katagori SODUQ yang berlaku waham.
Dia ada Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie
dan Ibn Majah. Namanya tidak terdapat dalam perawi al-Bukhari. Dia adalah
perawi siqah yang hasan.
[4] YUNUS BIN AL-HARIS
AL-SAQAFI AL-TAIFI
يُونُسَ بْنِ الْحَارِثِ الثقفي الطائفي
Ulama Kufah ini adalah Rijal Abi Daud, al-Tarmizi dan
Ibn Majah. Riwayatnya tidak ada dalam al-Bukhari, Muslim dan al-Nasaie.
Dia dianggap doif oleh ramai ulama ekoran buruk
hafalannya serta dia banyak waham. Bahkan, Abu Hatim kata bahawa dia banyak
meriwayatkan hadis secara maqlub.
Ahmad bin Hambal pula kata, hadis-hadis yang dia
riwayatkan itu banyak bersifat idhtirab
Antara yang menganggap dia doif itu adalah Ahmad,
al-Nasaie, Ibn Ma’in, Abi Hatim dan al-Saji. Namun begitu, Ibn Hibban yang
terkenal dengan tasahul menyenaraikan namanya dalam kitab al-Siqat.
Namun begitu, al-Asqalani ada menyebut bahawa—walaupun
dia doif, tetapi hadisnya diambil kira jika ada mutaba-ah dan syawahid. Hal ini
kerana, doif pada dia tidaklah terlalu berat.
Dia adalah perawi doif dan tidak boleh diterima
riwayatnya kecuali jika ada mutaba-ah atau syawahid.
[3] IBRAHIM BIN ABI MAIMUNAH
إِبْرَاهِيمَ
بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ الحجازي
Dia
adalah Rijal Abi Daud, al-Tarmizi dan Ibn Majah. Dia dianggap Majhul al-Hal oleh
Ibn Qattan dan al-Asqalani.
PERINGATAN:
Ada seorang
lagi yang hampir saman ama, iaitu IBRAHIM BIN ‘ATA’ BIN ABI MAIMUNAH. Dia orang
basrah. Dia satu era dengan Imam al-Bukhari.
[2] ABU SOLEH (101H)
أَبِو صَالِحٍ
Lihat
hadis ke-8.
[1] ABU HURAIRAH
أَبو
هُرَيْرَةَ
Lihat hadis ke-8, 25, 28 dan 35.
PERBAHASAN SANAD |
[1] SANAD ABI DAUD
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ الْعَلَاءِ، أَخْبَرَنَا مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ، عَنْ يُونُسَ بْنِ
الْحَارِثِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ
[2] STATUS HADIS:
SAHIH LIGHAIRIH (MATAN)
Hadis ini doif dari
sudut sanad dengan alasan berikut:
[a] Yunus bin al-haris
(doif)
[b] Ibrahim bin Abi Maimunah (majhul al-Hal).
Namun, hadis ini ada
syawahid dari sudut matan yang boleh dilihat dalam penjelasan hadis.
Turut mengatakan hadis
ini sahih dari sudut matan adalah AL-NAWAWI, IBN HAJAR, ARNAUT dan ALBANI.
[1] حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا
صَدَقَةُ بْنُ خَالِدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عُتْبَةُ بْنُ أَبِي حَكِيمٍ قَالَ:
حَدَّثَنِي طَلْحَةُ بْنُ نَافِعٍ أَبُو سُفْيَانَ
[2] حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حُمَيْدٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ الْفَضْلِ، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ، عَنِ الْأَعْمَشِ،
عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
[3] حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ
الدَّبَرِيُّ، عَنْ عَبْدِ الرَّزَّاقِ، عَنْ يَحْيَى بْنِ الْعَلَاءِ، عَنْ
لَيْثٍ، عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ
No comments:
Post a Comment