Monday, April 4, 2022

HADIS 44

 

HADIS 44

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ أَخْبَرَنَا مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ،  عَنْ يُونُسَ بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: "نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ فِي أَهْلِ قُبَاءٍ: {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا} [التوبة: 108] "، قَالَ: «كَانُوا يَسْتَنْجُونَ بِالْمَاءِ، فَنَزَلَتْ فِيهِمْ هَذِهِ الْآيَةُ»

 

Daripada Abu Hurairah bahawa nabi saw berkata: Ayat ini turun berkaitan dengan penduduk Quba: "Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri"

Abu Hurairah berkata: "Mereka beristinja dengan air, maka ayat ini turun berkaitan dengan mereka”

 

Status hadis: SAHIH LIGHAIRIH (matan)

 

PENJELASAN HADIS

 

Hadis BAB ini, diriwayatkan oleh ABU HURAIRAH. Di sana terdapat empat (4) matan lagi seperti berikut;

 

[1] Ibn Majah (355[1]) (ABU AYUB, JABIR DAN ANAS)

 

حَدَّثَنِي أَبُو أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيُّ، وَجَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، وَأَنَسُ بْنُ مَالِكٍ، أَنَّ هَذِهِ الْآيَةَ نَزَلَتْ {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ} [التوبة: 108] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا مَعْشَرَ الْأَنْصَارِ، إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَثْنَى عَلَيْكُمْ فِي الطُّهُورِ، فَمَا طُهُورُكُمْ؟» قَالُوا: نَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ، وَنَغْتَسِلُ مِنَ الْجَنَابَةِ، وَنَسْتَنْجِي بِالْمَاءِ. قَالَ: «فَهُوَ ذَاكَ، فَعَلَيْكُمُوهُ»

Daripada Abu Ayyub al-Ansari, Jabir bin Abdillah dan Anas bin Malik; sesungguhnya ayat ini turun: "Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri dan Allah suka kepada orang yang membersihkan” (Taubah, ayat 108), Rasulullah saw berkata: Wahai orang ansar, sesunggunnya Allah telah memuji kamu disebabkan kamu bersuci. Apa cara kamu bersuci itu? Mereka menjawab: kami berwuduk untuk solat, kami mandi apabila berjunub dan kami beristinjak menggunakan air. Kata Nabi: itu cara yang sebenar. Hendaklah kamu lakukannya”

 

PENJELASAN:

A.                  Hadis ini, 3 orang sahabat nabi yang terlibat, iaitu ABU AYUB, JABIR dan ANAS.

B.                  Hadis ini, Nabi bercakap dengan orang ANSAR, dan hadis Bab disebut PENDUDUK QUBA’.

C.                  Hadis ini, ORANG ANSAR menyebut mereka buat tiga perkara (Berwuduk, Mandi wajib dan istinjak dengan air)

 

[2] Riwayat Ibn Syabh (Tarikh al-Madinah)[2] (hlm, 49); (IBN ABBAS)

 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا} [التوبة: 108] ، بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى عُوَيْمِرِ بْنِ سَاعِدَةَ فَقَالَ: "مَا هَذَا الطَّهُورُ الَّذِي أُثْنِيَ بِهِ عَلَيْكُمْ؟ فَقَالَ: مَا خَرَجَ رَجُلٌ مِنَّا أَوِ امْرَأَةٌ مِنَ الْغَائِطِ إِلَّا غَسَلَ دُبُرَهُ، أَوْ مَقْعَدَهُ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «فَهُوَ هَذَا»

Daripada Ibn Abbas berkata: ketika turun ayat: "Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri" (Surah al-Taubah, ayat 108), Rasulullah hantar orang kepada Uwaimir bin Sa’idah. Dia bertanya: Apa bentuk bersuci sehingga kamu dipuji? Jawab Uwaimir: tidak keluar lelaki atau perempuan dalam kalangan kami untuk buang air besar kecuali akan membasuh duburnya (dengan air). Nabi pun berkata: itulah sebenarnya”

  

PENJELASAN: 

A.                  hadis Ibn Majah, melibatkan TIGA ORANG SAHABAT, sedengkan hadis ini melibatkan IBN ABBAS.

B.                  HADIS IBN MAJAH, yang tanya itu adalah NABI SAW sendiri, tetapi dalam hadis ini, Nabi hantar orang bertanya kepada UWAIMIR BIN SA’IDAH.

C.                  Dalam hadis ini, UWAIMIR jawab focus dalam hal istinja’ sahaja, sedangkan dalam hadis IBN MAJAH, disebut tiga perkara (wuduk, mandi wajib dan istinjak)

 

[3] Riwayat Ahmad (15485); (UWAIM BIN SA’IDAH AL-ANSARI)

 

عَنْ عُوَيْمِ بْنِ سَاعِدَةَ الْأَنْصَارِيِّ، أَنَّهُ حَدَّثَهُ: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَتَاهُمْ فِي مَسْجِدِ قُبَاءَ فَقَالَ: " إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى قَدْ أَحْسَنَ عَلَيْكُمُ الثَّنَاءَ فِي الطُّهُورِ فِي قِصَّةِ مَسْجِدِكُمْ، فَمَا هَذَا الطُّهُورُ الَّذِي تَطَّهَّرُونَ بِهِ؟ " قَالُوا: وَاللهِ يَا رَسُولَ اللهِ، مَا نَعْلَمُ شَيْئًا إِلَّا أَنَّهُ كَانَ لَنَا جِيرَانٌ مِنَ الْيَهُودِ، فَكَانُوا يَغْسِلُونَ أَدْبَارَهُمْ مِنَ الْغَائِطِ فَغَسَلْنَا كَمَا غَسَلُوا

Daripada Uwaimir bin Sa’idah al-Ansari bahawa dia bercerita: nabi saw berjumpa dengan mereka di masjid Quba’ seraya berkata: Sesungguhnya Allah telah memuji kamu berkenaan bersuci dalam kisah masjid kamu. Apa bentuk bersuci yang kamu bersuci dengannya? Mereka jawab: Demi Allah, wahai Rasulullah, kami tidak tahu sesuatu kecuali jiran kami dari kalangan orang yahudi yang mereka basuh dubur mereka apabila buang air besar, maka kami pun turut sama basuh sepertimana mereka lakukan”

 

PENJELASAN:

A.                  hadis ini menyebut masjid quba’, sama seperti hadis bab.

B.                  Disebut Nabi saw sendiri datang masjid Quba’ dan bertanya kepada penduduk Quba’ dan penduduk Quba’ menjawab sendiri. Dalam hadis IBN SYBH pula, yang jawab itu adalah UWAIMIR.

C.                  Dalam hadis ini, UWAIMIR yang bercerita berkeanaan Nabi saw tanya, sedangkan hadis IBN SYBH, yang ceritakan itu adalah ANAS.

D.                 Dalam hadis ini, jawapan penduduk Quba’ adalah amalan basuh berak menggunakan air adalah berkaitan dengan amalan Yahudi. Mereka hanya tiru sahaja. Hal ini tidak disebutkan dalam riwayat lain.

 

[4] TIBRANI (AL-MUKJAM AL-KABIR- 7555[3]); (ABU UMAMAH)

 

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمْ لِأَهْلِ قُبَاءَ: " مَا هَذَا الطُّهُورُ الَّذِي خُصِّصْتُمْ بِهِ فِي هَذِهِ الْآيَةِ: {فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا، وَاللهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ} [التوبة: 108] ؟ " قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ، مَا مِنَّا أَحَدٌ يَخْرُجُ مِنَ الْغَائِطِ إِلَّا غَسَلَ مَقْعَدَتَهُ

Daripada Abu Umamah berkata bahawa Rasulullah saw berkata kepada penduduk Quba’: Apakah bentuk bersuci yang kamu dikhususkan dalam ayat ini: Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri" (Surah al-Taubah, ayat 108). Mereka berkata: Wahai Rasulullah saw, tidaklah dari kalangan kami seorang pun yang keluar untuk buang air besar kecuali pasti akan membasuh duburnya (menggunakan air).

  

PENJELASAN:

A.                  Nabi cakap sendiri, ia diturunkan kepada ahli Quba’, sama dengan hadis Bab dan [3].

B.                  Penduduk Quba’ cakap bahawa mereka keluar basuh tempat mereka berat.

 

KESIMPULAN:

A.                  Hadis bab ini diriwayatkan secara makna.

B.                  Hadis bab ini adalah kesimpulan Abu Hurairah terhadap pengetahuan dia terhadap kisah ini. (Mawquf lafaz, tetapi marfu’ makna).

C.                  Hadis bab doif dari sudut sanad, tetapi sahih dari sudut matan.

 

PENJELASAN LAFAZ

 

[1] Masjid Quba’ adalah masjid yang diasaskan atas dasar taqwa. Ia adalah masjid yang mula-mula sekali di bina dalam islam, iaitu ketika mula-mula sekali nabi sampai ke Madinah.

 

Dalam Sahih al-Bukhari:

عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي مَسْجِدَ قُبَاءٍ كُلَّ سَبْتٍ، مَاشِيًا وَرَاكِبًا» وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا «يَفْعَلُهُ»

Ibn umar berkata: nabi saw sentiasa ziarah masjid quba’ pada setiap hari sabtu, sama ada secara menunggang atau berjalan kali. Ibn Umar turut melakukannya juga” (al-Bukhari, hadis no: 1193)

 

[2] Ada hadis kata, mereka himpunkan air dan batu: hadis itu palsu.

 

 

HUBUNGAN HADIS

 

HADIS KE-43, dijelaskan berkenaan Nabi saw beristinjak menggunakan air.

 

HADIS KE-44, dijelaskan bahawa ada ayat al-Quran yang menyebut berkenaan istinja’ menggunakan air.

 

PENGAJARAN

 

KEUTAMAAN MENGGUNAKAN AIR BERBANDING BATU

 

Ini dalil jumhur ulama bahawa menggunakan air lebih afdhal berbanding menggunakan batu.

 

Disamping itu, mereka menggunakan alasan logic bahawa sifat bagi air adalah membersihkan, sedangkan batu tidak membersihkan tetapi mengurangkan kotoran sahaja.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] MUHAMMAD BIN AL-‘ALA’ (161H-248H)

مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ

 

Lihat hadis ke-18.

 

[5] MUAWIYAH BIN HISHAM (205H)

 مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ

 

Ulama kufah ini, nama penuhnya adalah MUAWIYAH BIN HISHAM BIN ABDUL MALIK AL-AZDI. Dipanggil dengan ABU AL-HASAN AL-QASSAR AL-KUFI.

 

Dia adalah guru kepada Abi Bakar bin Abi Syaibah, Osman bin Abi Syaibah dan Ahmad bin Hanbal.

 

Dalam pada itu, terdapat sebilangan kecil dari kalangan ulama anggap dia doif, seperti al-Daraqutni dan al-Baihaqi.

 

Ada pula dakwa bahawa dia banyak buat silap, seperti kata Ahmad bin Hanbal. Dan ada juga kata bahawa dia ada waham, seperti kata al-Saji dan al-Asqalani. Ada pula kata, dia tidak boleh dibuat hujah, seperti kata Osman bin Abi Syaibah.

 

Rata-rata ulama anggap dia siqah sepertimana kata ABu Daud dan Ibn Hibban. Namun begitu, dalam pada ada orang anggap dia siqah, mereka tidak nafikan bahawa dia dibawah katagori SODUQ yang berlaku waham.

 

Dia ada Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Namanya tidak terdapat dalam perawi al-Bukhari. Dia adalah perawi siqah yang hasan.

 

[4] YUNUS BIN AL-HARIS AL-SAQAFI AL-TAIFI

 يُونُسَ بْنِ الْحَارِثِ الثقفي الطائفي

 

Ulama Kufah ini adalah Rijal Abi Daud, al-Tarmizi dan Ibn Majah. Riwayatnya tidak ada dalam al-Bukhari, Muslim dan al-Nasaie.

 

Dia dianggap doif oleh ramai ulama ekoran buruk hafalannya serta dia banyak waham. Bahkan, Abu Hatim kata bahawa dia banyak meriwayatkan hadis secara maqlub.

 

Ahmad bin Hambal pula kata, hadis-hadis yang dia riwayatkan itu banyak bersifat idhtirab

 

Antara yang menganggap dia doif itu adalah Ahmad, al-Nasaie, Ibn Ma’in, Abi Hatim dan al-Saji. Namun begitu, Ibn Hibban yang terkenal dengan tasahul menyenaraikan namanya dalam kitab al-Siqat.

 

Namun begitu, al-Asqalani ada menyebut bahawa—walaupun dia doif, tetapi hadisnya diambil kira jika ada mutaba-ah dan syawahid. Hal ini kerana, doif pada dia tidaklah terlalu berat.

 

Dia adalah perawi doif dan tidak boleh diterima riwayatnya kecuali jika ada mutaba-ah atau syawahid.

 

[3] IBRAHIM BIN ABI MAIMUNAH

إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ الحجازي

 

Dia adalah Rijal Abi Daud, al-Tarmizi dan Ibn Majah. Dia dianggap Majhul al-Hal oleh Ibn Qattan dan al-Asqalani.

 

PERINGATAN: Ada seorang lagi yang hampir saman ama, iaitu IBRAHIM BIN ‘ATA’ BIN ABI MAIMUNAH. Dia orang basrah. Dia satu era dengan Imam al-Bukhari.

 

[2] ABU SOLEH (101H)

 أَبِو صَالِحٍ

 

Lihat hadis ke-8.

 

[1] ABU HURAIRAH

أَبو هُرَيْرَةَ

 

Lihat hadis ke-8, 25, 28 dan 35.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABI DAUD

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ، أَخْبَرَنَا مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ، عَنْ يُونُسَ بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَيْمُونَةَ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH LIGHAIRIH (MATAN)

 

Hadis ini doif dari sudut sanad dengan alasan berikut:

[a] Yunus bin al-haris (doif)

[b] Ibrahim bin Abi Maimunah (majhul al-Hal).

 

Namun, hadis ini ada syawahid dari sudut matan yang boleh dilihat dalam penjelasan hadis.

 

Turut mengatakan hadis ini sahih dari sudut matan adalah AL-NAWAWI, IBN HAJAR, ARNAUT dan ALBANI.

 

 



[1] حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا صَدَقَةُ بْنُ خَالِدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عُتْبَةُ بْنُ أَبِي حَكِيمٍ قَالَ: حَدَّثَنِي طَلْحَةُ بْنُ نَافِعٍ أَبُو سُفْيَانَ

[2] حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حُمَيْدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ الْفَضْلِ، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ

[3] حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّبَرِيُّ، عَنْ عَبْدِ الرَّزَّاقِ، عَنْ يَحْيَى بْنِ الْعَلَاءِ، عَنْ لَيْثٍ، عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ

No comments:

Post a Comment