BAB 24 |
بَابُ
الرَّجُلِ يَدْلُكُ يَدَهُ بِالْأَرْضِ إِذَا اسْتَنْجَى
LELAKI MENGGOSOKKAN TANGANNYA PADA BUMI APABILA DIA
BERISTINJA’
HADIS 45 |
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ - وَهَذَا لَفْظُهُ – ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي الْمُخَرَّمِيَّ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِذَا أَتَى الْخَلَاءَ، أَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فِي تَوْرٍ أَوْ رَكْوَةٍ
فَاسْتَنْجَى»
Daripada Abu Hurairah
berkata: Apabila Nabi saw hendak masuk tempat qadha’ hajat, aku membawakannya
air dalam bekas air, lalu baginda beristinja dengannya.
قَالَ أَبُو دَاوُدَ:
فِي حَدِيثِ وَكِيعٍ: «ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ عَلَى الْأَرْضِ، ثُمَّ أَتَيْتُهُ
بِإِنَاءٍ آخَرَ فَتَوَضَّأَ»
Abu Daud menyebutkan
dalam hadits Waki': "Kemudian baginda mengusapkan tangannya ke tanah, lalu
aku membawakannya satu bekas air lagi, dan baginda pun berwudhu dengannya”
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: وَحَدِيثُ الْأَسْوَدِ بْنِ عَامِرٍ أَتَمُّ
Berkata Abu Daud: hadis Aswad bin ‘Amir lebih
sempurna
PERBAHASAN LAFAZ |
[1]
Asal makna تور adalah bejana kecil yang diperbuat dari batu atau tembaga yang
digunakan untuk minum dan berwuduk.
[2] Perkataan ركوة adalah bejana air yang kecil
yang diperbuat dari kulit. Digunakan untuk berwuduk dan minum air. Kata
jamaknya adalah ركاء
PENJELASAN HADIS |
[1] Hadis ini menjelaskan bahawa Abu Hurairah
berkhidmat kepada Nabi. Antara bentuk khidmatnya adalah dia akan sediakan satu
bejana air untuk baginda beristinjak.
[2] Dalam matan hadis, ada disebut تَوْرٍ أَوْ
رَكْوَةٍ— Perkataan ATAU dalam
hadis ini, ada dua kemungkinan, sama ada Abu Hurairah ragu, atau; Abu Hurairah kadangkala
guna rikwah, dan kadangkala guna Taur.
[3] Dalam riwayat Waki’, ditambah maklumat bahawa
selepas Nabi saw istinjak menggunakan air, baginda akan sapu tangan baginda
pada bumi. kemudian, baru baginda berwuduk menggunakan air yang baru.
[4]
kalau dilihat dalam riwayat Abu Daud, digunakan perkataan مَسَحَ يَدَهُ
عَلَى الْأَرْضِ, sedangkan dalam riwayat Ibn Majah,
digunakan lafaz دَلَكَ يَدَهُ بِالْأَرْضِ (Ibn
Majah, hadis no: 358[1])
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، «قَضَى حَاجَتَهُ،
ثُمَّ اسْتَنْجَى مِنْ تَوْرٍ، ثُمَّ دَلَكَ يَدَهُ بِالْأَرْضِ»
[5] Dalam hadis ini, menjelaskan bahawa Nabi saw
disediakan air, lalu Nabi saw menggunakan air itu semasa qadha’ hajat. Di sini
ada dua perkara:
A.
Hadis ini bercanggah dengan hadis SAIDINA UMAR sebelum
ini (42-DOIF), iaitu digambarkan nabi saw diberikan air, tetapi nabi tidak mahu
menggunakan air tersebut untuk beristinjak.
B.
Hadis ini selaras dengan hadis:
عَنْ
عَائِشَةَ، قَالَتْ: «مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنْ غَائِطٍ قَطُّ إِلَّا مَسَّ مَاءً» - ابن ماجة, 354 (صحيح)
Kata Aisyah: Aku tidak
pernah nampak Rasulullah saw keluar dari buang air besar kecuali pasti menyentuh
air”
HUBUNGAN HADIS |
Hadiske-42, dijelaskan bahawa Saidina Umar berkhidmat dengan menyediakan air untuk
nabi beristinjak. Dalam hadis ke-43 pula, Anas bin Malik bercerika berkenaan
ada seorang kanak-kanak yang berkhidmat yang sama. Dalam hadis ke-45 ini pula,
seorang lagi sahabat Nabi berkhidmat yang sama, iaitu Abu Hurairah.
HADIS KE-44, ayat al-Quran diturunkan berkenaan ahli Quba’ (orang ansar) yang
beristinjak menggunakan air.
HADIS
KE-45 INI, nabi beristinjak menggunakan air ketika disediakan oleh Abu
Hurairah, dan gosok tangan pada tanah.
KESAMAAN:
nak gambarkan kepentingan bersih itu dilakukan semaksima mungkin.
KOMENTAR:
Walaupun istinjak dengan batu bukan ganti bagi air, tetapi ia adalah keutamaan
lebih diberikan pada air. Hal ini kerana, kebersihan menggunakan air pun
disertai oleh Nabi dengan menggosokkan tangan pada tanah, sudah pasti ia lebih
baik menggunakan air berbanding batu dalam hal mencapai kebersihan semaksima
mungkin.
PENGAJARAN |
[1] MEMASTIKAN LEBIH BERSIH
Membasuh
dengan air, itu sudah bersih. Tetapi digosok tangan pada tanah untuk
menambahkan lagi kebersihan.
Ini
menjadi dalil, istinjak dengan batu adalah sah, tetapi lebih afdhal menggunakan
air. Hal ini kerana, sifat istinjak dengan batu sekadar mengurangkan kotor,
sedangkan air membersihkan. Apatah lagi, nabi saw akan berlebihan dalam
kebersihan sehingga menggosokkan tangan pada tanah, walaupun selepas istinjak
menggunakan air.
[2] HILANGKAN BAU BUSUK PADA TANGAN.
Dalam hadis tidak dijelaskan kenapa Nabi gosok tangan
pada bumi. Namun, ada sebilangan menafsirkan bahawa tujuan nabi itu adalah
untuk menghilangkan bau busuk yang masih melekat pada tangan.
Dengan itu, terdapat beberapa pandangan ulama seperti
berikut;
PERTAMA: BAU BUSUK BUKTI BELUM BERSIH LAGI
Ini adalah pendapat IBN ‘ABIDIN dalam kitab al-Dur
al-Mukhtar.
Dia berpendapat, selagi ada bau busuk, maka itu belum
bersih lagi.
Jika sudah usaha sedaya mungkin, tetapi masih kekal
lagi bau busuk, maka itu dimaafkan.
DUA: SUDAH BERSIH, TETAPI SUNAT SAHAJA
Ini pendapat majoriti ulama Mazhab Hanafi.
BIOGRAFI PERAWI |
[6] IBRAHIM BIN KHALID (170H-240H)
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ خَالِدٍ
Nama penuhnya adalah IBRAHIM BIN KHALID BIN ABI AL-YAMAN
AL-KALBI. Digelar dengan ABU SAUR AL-BAGHDADI.
Di peringkat awal, ulama Baghdad ini bermazhab Hanafi.
Apabila Imam Syafie sampai di Kota Baghdad, dia menuntut dengan Imam al-Syafie
sehingga dia tukar mazhab, bahkan dia menjadi salah seorang mujtahid dalam
mazhab syafie.
Dia adalah Guru Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi dan Ibn
Majah. Tidak dijumpai Namanya dalam riwayat al-Bukhari dan al-nasaie.
Menurut Ibn Hibban, Ibrahim bin Khalid ini adalah salah
seorang imam dunia dari sudut warak, kefaqihan dan keilmuan. Al-Hakim pula
kata, dia seorang ulama faqih dari kota Baghdad.
Dia adalah perawi siqah lagi sahih.
PESANAN: Ada seorang lagi bernama IBRAHIM BIN KHALID BIN UBAID
(gelaran: Abu Muhammad). Satu era dengan perawi bab juga. Dia berasal dari
Sun’a, Yaman berbangsa Quraish. Dia adalah Muazzin di Masjid San’a.
[5] ASWAD BIN ‘AMIR (126H-208H)
أَسْوَدُ بْنُ
عَامِرٍ
Nama penuhnya adalah AWSAD BIN ‘AMIR SYAZAN. Digelar sebagai
ABU ABD AL-RAHMAN AL-SYAMI.
Dia dilahirkan di kota Damsyiq, dan tinggal di Baghdad
dan meninggal di situ.
Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta Ahmad bin
Hanbal. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.
[4] SYARIK BIN ABDULLAH (95H-177H)
شَرِيكٌ ابن
عبدالله
Nama penuhnya adalah SYARIK BIN ABDULLAH BIN AL-HARIS AL-NAKHASIE
AL-KUFI.
Ada dakwaan mengatakan, nama sebenarnya adalah AUS BIN
AL-HARIS AL-NAKHAIE yang digelar dengan ABU ABDULLAH AL-KUFI.
Pada tahun 153 hijrah, dia dilantik jadi Qadhi di era pemerintahan Abu
Ja’far ABDULLAH AL-MANSUR BIN MUHAMMAD, iaitu khalifah ke-10 selepas nabi, atau
khalifah ke-2 di era Abbasiyyah; dia adalah orang yang membangunkan daulah
abbasiyyah. Namun, dia digugurkan selepas itu.
Pada era khalifah Abbasiyyah ke-3, AL-MAHDI BILLAH, MUHAMMAD BIN
ABDILLAH AL-MANSUR, dia dilantik pula. Namun, digugurkan pula oleh MUSA AL-HADI
BIN ABU ABDILLAH MUHAMMAD AL-MAHDI BIN ABU JA’FAR ABDULLAH AL-MANSUR, khalifah
ke-4 Abbasiyyah.
Dia
diakui siqah oleh al-‘Ijli, Ibrahim al-Harbi dan Ibn Ma’in. Cuma, Ibn Ma’in
kata, dia siqah soduq yang ada buat silap. Apabila dia menyalahi orang lain,
pendapat orang lain lebih disukai.
Ibn
Sa’ad kata, dia siqah dan ma’mun dan banyak meriwayatkan hadis. Tetapi, dia ada
buat silap. Perkara yang sama ditegaskan oleh Abu Zur’ah.
Ibrahim
bin Sa’ad kata, dia ada silap sebanyak 400 hadis.
Ibn
Hibban pula kata, pada akhir umurnya dia ada buat buat silap, iaitu berlaku
ikhtilat.
Dikatakan
bahawa ikhtilat itu berlaku semenjak dia menjadi Qadhi di Kufah.
Riwayat
dia semasa dia muda, tidak berlaku ikhtilat. Tetapi, orang terkemudian di kufah
yang ambil hadis dengan dia; ketika itu, dia sudah ikhtilat, yang banyak waham
dalam periwayatannya.
Nasaie
kata, dia tidak kuat.
Yaaqub
bin Sufyan kata, dia siqah tetapi hafalannya buruk.
Al-Azdi kata, dia cenderung kepada melampau dalam mazhab, buruk hafalan
dan mudhtarib hadis.
Dia adalah rijal Abu Daud, al-tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Namanya ada
dalam muslim pun sekadar mutaba-ah sahaja. Didapati namanya tidak ada ada
riwayat al-Bukhari.
Dia adalah perawi siqah lagi sahih dan diterima
riwayatnya sebelum dia ikhtilat. Iaitu, riwayatnya diterima semasa dia di wasit.
Tetapi, tidak diterima semenjak dia menjadi qadhi di Kufah.
[6] MUHAMMAD BIN ABDILLAH AL-MUKHARRAMIY (173H-255H)
مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ
الْمُخَرَّمِيَّ
Nama penuhnya adalah MUHAMMAD BIN ABDULLAH BIN
AL-MUBARAK AL-QURASHI AL-MUKHARRAMIY. Digelar sebagai ABU JA’FAR AL-BAGHDADI.
Dia digelar AL-MUKHARRAMIY kerana nisbah kepada satu etnik
arab dari Baghdad; iaitu bermuarakan dari orang yang bernama YAZID BIN
MUKHARRAM.
Dia adalah guru al-Bukhari, Abu Daud dan al-Nasaie. Berasal
dari Baghdad dan meninggal di Madain.
Dia adalah perawi siqah lagi sahih.
[5] WAKI’.
وَكِيعٌ
Lihat hadis ke-5, 14 dan
20.
[4] SYARIK
شَرِيكٍ
Perawi yang sama.
[3] IBRAHIM BIN JARIR
إِبْرَاهِيمَ
بْنِ جَرِيرٍ
Ulama Kufah ini adalah anak kepada sahabat Nabi
terkenal, iaitu Jarir bin Abdullah al-Bajali.
Walaupun dia adalah anak sahabat tersebut, tetapi dia
tidak mendengar hadis dari bapanya. Hal ini kerana, bapanya meninggal dunia
ketika dia masih kecil lagi.
Dengan sebab itu, Ibn Ma’in kata, dia tidak
dengar hadis dari bapanya, walhal ada hadis tertentu yang dia riwayatkan dari
bapanya secara عنعنة.
Bahkan, terdapat juga bahawa dia riwayatkan hadis dari bapanya secara التحديث, tetapi kata ibn Hajar, hadis itu mesti dari jalur DAUD BIN
ABDUL JABBAR. Daud adalah seorang pendusta hadis. Ada sebilangan kata, dia doif.
Dia adalah rijal Abu Daud, al-nasaie dan Ibn
Majah. Ibn Qattan bahawa dia Majhul al-Hal. Dengan ini, hadis
riwayatnya ditolak kecuali ada mutaba-ah atau syawahid.
[2] ABU ZUR’AH BIN AMRU BIN JARIR BIN ABDULLAH AL-BAJALI
(91H)
أَبو زُرْعَةَ بن عمرو بن
جرير بن عبدالله البجلي
Tidak diketahui nama sebenarnya. Ada pihak mendakwa,
nama sebenarnya adalah HARAM هرم. Ada pula kata, ABDULLAH AL-KUFI.
Atuknya adalah sahabat Nabi, iaitu JARIR BIN ABDILLAH
AL-BAJALI. Dia sempat melihat saidina Ali (23SH-40H)
Abu Hatim al-Razi kata, dia Majhul. Tetapi di tempat
lain pula kata, dia siqah.
Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang
tabiin besar yang diakui ramai ulama hadis sebagai siqah lagi sahih.
[1] ABU HURAIRAH
أَبو
هُرَيْرَةَ
Lihat hadis ke-8, 25, 28, 35 dan 44.
PERBAHASAN SANAD |
[1] SANAD ABU DAUD
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ
- وَهَذَا لَفْظُهُ - ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي
الْمُخَرَّمِيَّ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ
جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
PENJELASAN:
Kalau
dilihat dalam naskhah terbitan India dan Mesir, ada perawi bernama AL-MUGHIRAH
antara Ibrahim bin jarir dan Abu Zur’ah. Namun dalam naskhah yang telah
ditashihkan, nama mughirah tidak ada.
عن شريك عن إبراهيم بن جرير عن
المغيرة عن أبي زرعهَ عن
أبي هريرة
Hadis
ini jalur syarik:
Satu:
sanad Abu Daud:
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ
- وَهَذَا لَفْظُهُ - ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي
الْمُخَرَّمِيَّ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ
جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
Sanad:
Ibn Majah (358)
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ وَعَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ،
عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ،
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،
PENJELASAN:
Dalam sanad Abu Daud ada dua jalur yang kedua-dua ini bermuarakan dari SYARIK. Perbezaannya
adalah, pada jalur pertama, perawi yang ambil dari SYARIK adalah ASWAD BIN ‘AMIR
yang merupakan penduduk Baghdad, sedangkan pada jalur kedua, perawi yang ambil dari
SYARIK adalah WAKI’ yang merupakan penduduk Kufah.
SYARIK
adalah perawi yang berada di dua fasa; iaitu, fasa di Baghdad dan fasa di Kufah.
Dia adalah perawi ikhtilat selepas dia berhijrah ke Kufah.
Dengan ini
dapat difahami bahawa pada JALUR PERTAMA, iaitu SYARIK diambil hadis oleh ASWAD
adalah jalur yang SAHIH, sedangkan pada JALUR KEDUA, iaitu SYARIK diambil hadis
oleh WAKI’ adalah DOIF.
Apabila dilihat
pada sanad Ibn Majah pula, didapati yang ambil hadis dari SYARIK adalah WAKI’. Dengan
ini dapat disimpulkan, sanad Ibn Majah berkenaan hadis ini adalah DOIF.
[2] STATUS
HADIS: SAHIH
Hadis ini dikuatkan
dengan matan berikut;
a.
Hadis 43:
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ دَخَلَ حَائِطًا، وَمَعَهُ غُلَامٌ مَعَهُ مِيضَأَةٌ، وَهُوَ
أَصْغَرُنَا فَوَضَعَهَا عِنْدَ السِّدْرَةِ، فَقَضَى حَاجَتَهُ، فَخَرَجَ
عَلَيْنَا وَقَدْ اسْتَنْجَى بِالْمَاءِ»
b.
Hadis Ibn Majah (354)
عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «مَا رَأَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنْ غَائِطٍ قَطُّ
إِلَّا مَسَّ مَاءً» - ابن ماجة, 354 (صحيح)
Kata Aisyah: Aku tidak pernah nampak Rasulullah saw keluar dari buang
air besar kecuali pasti menyentuh air”
c.
Al-Nasaie (51) (DOIF-MUNQATI’)
عَنْ جَرِيرٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَتَى الْخَلَاءَ فَقَضَى الْحَاجَةَ، ثُمَّ قَالَ:
«يَا جَرِيرُ هَاتِ طَهُورًا» .، فَأَتَيْتُهُ بِالْمَاءِ فَاسْتَنْجَى بِالْمَاءِ
- وَقَالَ: بِيَدِهِ - فَدَلَكَ بِهَا الْأَرْضَ[2]
KOMENTAR: dalam sanad
hadis ini, dipamerkan bahawa IBRAHIM ambil hadis dari bapanya, JARIR BIN
ABDILLAH. Semua sepakat menyatakan bahawa IBRAHIM tidak mendengar hadis dari
bapanya, kerana semasa bapanya meninggal dunia, dia masih bayi lagi. Dengan ini
disimpulkan bahawa hadis ini mungqati’—terputus sanad.
[3] PENDAPAT ULAMA
Hadis ini terdapat dalam kitab SAHIH IBN
HIBBAN:
أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ
بْنِ إِسْمَاعِيلَ، بِبُسْتَ، حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ آدَمَ بْنِ أَبِي إِيَاسٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، قَالَ:
حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي
زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْخَلَاءَ، فَأَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فِي تَوْرٍ أَوْ رَكْوَةٍ، فَاسْتَنْجَى بِهِ، وَمَسَحَ
يَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى الْأَرْضِ، فَغَسَلَهَا، ثُمَّ أَتَيْتُهُ بِإِنَاءٍ
فَتَوَضَّأَ» - أبن حبان, 1405
KOMEN: hadis Ibn Hibban ini
bermuarakan dari SYARIK yang ambil hadis darinya adalah ADAM BIN ABI IYAS yang merupakan
penduduk Kufah. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa dalam sanad Ibn Hibban juga
hadis ini doif. Adapun dia riwayatkan dalam kitab sahihnya, sudah diketahui
umum bahawa dia terkenal sebagai TASAHUL.
Didapati bahawa ARNAUT dan ALBANI sepakat
menyatakan bahawa hadis ini adalah HASAN.
TAKHRIJ |
Al-Nasaie (48), Ibn Majah (358, 473), Ahmad
(8104), Ibn Hibban (1405)
[1] حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ وَعَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ،
عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ،
[2] أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ:
حَدَّثَنَا شُعَيْبٌ يَعْنِي ابْنَ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبَانُ بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ الْبَجَلِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِيهِ...قَالَ أَبُو
عَبْدِ الرَّحْمَنِ: هَذَا أَشْبَهُ بِالصَّوَابِ مِنْ حَدِيثِ شَرِيكٍ، وَاللَّهُ
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أَعْلَمُ"
No comments:
Post a Comment