Monday, April 4, 2022

HADIS 45 (BAB 24)

  

BAB 24

 

بَابُ الرَّجُلِ يَدْلُكُ يَدَهُ بِالْأَرْضِ إِذَا اسْتَنْجَى

LELAKI MENGGOSOKKAN TANGANNYA PADA BUMI APABILA DIA BERISTINJA’

 

HADIS 45

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ  - وَهَذَا لَفْظُهُ – ح  وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي الْمُخَرَّمِيَّ حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ  عَنْ أَبِي زُرْعَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَتَى الْخَلَاءَ، أَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فِي تَوْرٍ أَوْ رَكْوَةٍ فَاسْتَنْجَى»

Daripada Abu Hurairah berkata: Apabila Nabi saw hendak masuk tempat qadha’ hajat, aku membawakannya air dalam bekas air, lalu baginda beristinja dengannya.

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: فِي حَدِيثِ وَكِيعٍ: «ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ عَلَى الْأَرْضِ، ثُمَّ أَتَيْتُهُ بِإِنَاءٍ آخَرَ فَتَوَضَّأَ»

Abu Daud menyebutkan dalam hadits Waki': "Kemudian baginda mengusapkan tangannya ke tanah, lalu aku membawakannya satu bekas air lagi, dan baginda pun berwudhu dengannya”

 

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَحَدِيثُ الْأَسْوَدِ بْنِ عَامِرٍ أَتَمُّ

Berkata Abu Daud: hadis Aswad bin ‘Amir lebih sempurna

 

Status hadis: sahih


PERBAHASAN LAFAZ

 

[1] Asal makna تور adalah bejana kecil yang diperbuat dari batu atau tembaga yang digunakan untuk minum dan berwuduk.

 

[2] Perkataan ركوة adalah bejana air yang kecil yang diperbuat dari kulit. Digunakan untuk berwuduk dan minum air. Kata jamaknya adalah ركاء

 

PENJELASAN HADIS

 

[1] Hadis ini menjelaskan bahawa Abu Hurairah berkhidmat kepada Nabi. Antara bentuk khidmatnya adalah dia akan sediakan satu bejana air untuk baginda beristinjak.

 

[2] Dalam matan hadis, ada disebut تَوْرٍ أَوْ رَكْوَةٍ Perkataan ATAU dalam hadis ini, ada dua kemungkinan, sama ada Abu Hurairah ragu, atau; Abu Hurairah kadangkala guna rikwah, dan kadangkala guna Taur.

 

[3] Dalam riwayat Waki’, ditambah maklumat bahawa selepas Nabi saw istinjak menggunakan air, baginda akan sapu tangan baginda pada bumi. kemudian, baru baginda berwuduk menggunakan air yang baru.

 

[4] kalau dilihat dalam riwayat Abu Daud, digunakan perkataan مَسَحَ يَدَهُ عَلَى الْأَرْضِ, sedangkan dalam riwayat Ibn Majah, digunakan lafaz دَلَكَ يَدَهُ بِالْأَرْضِ (Ibn Majah, hadis no: 358[1])

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، «قَضَى حَاجَتَهُ، ثُمَّ اسْتَنْجَى مِنْ تَوْرٍ، ثُمَّ دَلَكَ يَدَهُ بِالْأَرْضِ»

 

[5] Dalam hadis ini, menjelaskan bahawa Nabi saw disediakan air, lalu Nabi saw menggunakan air itu semasa qadha’ hajat. Di sini ada dua perkara:

 

A.                  Hadis ini bercanggah dengan hadis SAIDINA UMAR sebelum ini (42-DOIF), iaitu digambarkan nabi saw diberikan air, tetapi nabi tidak mahu menggunakan air tersebut untuk beristinjak.

 

B.                  Hadis ini selaras dengan hadis:

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنْ غَائِطٍ قَطُّ إِلَّا مَسَّ مَاءً» - ابن ماجة, 354 (صحيح)

Kata Aisyah: Aku tidak pernah nampak Rasulullah saw keluar dari buang air besar kecuali pasti menyentuh air”

 

HUBUNGAN HADIS

  

Hadiske-42, dijelaskan bahawa Saidina Umar berkhidmat dengan menyediakan air untuk nabi beristinjak. Dalam hadis ke-43 pula, Anas bin Malik bercerika berkenaan ada seorang kanak-kanak yang berkhidmat yang sama. Dalam hadis ke-45 ini pula, seorang lagi sahabat Nabi berkhidmat yang sama, iaitu Abu Hurairah.


HADIS KE-44, ayat al-Quran diturunkan berkenaan ahli Quba’ (orang ansar) yang beristinjak menggunakan air.

 

HADIS KE-45 INI, nabi beristinjak menggunakan air ketika disediakan oleh Abu Hurairah, dan gosok tangan pada tanah.

 

KESAMAAN: nak gambarkan kepentingan bersih itu dilakukan semaksima mungkin.

 

KOMENTAR: Walaupun istinjak dengan batu bukan ganti bagi air, tetapi ia adalah keutamaan lebih diberikan pada air. Hal ini kerana, kebersihan menggunakan air pun disertai oleh Nabi dengan menggosokkan tangan pada tanah, sudah pasti ia lebih baik menggunakan air berbanding batu dalam hal mencapai kebersihan semaksima mungkin.

 

PENGAJARAN

 

[1] MEMASTIKAN LEBIH BERSIH

 

Membasuh dengan air, itu sudah bersih. Tetapi digosok tangan pada tanah untuk menambahkan lagi kebersihan.

 

Ini menjadi dalil, istinjak dengan batu adalah sah, tetapi lebih afdhal menggunakan air. Hal ini kerana, sifat istinjak dengan batu sekadar mengurangkan kotor, sedangkan air membersihkan. Apatah lagi, nabi saw akan berlebihan dalam kebersihan sehingga menggosokkan tangan pada tanah, walaupun selepas istinjak menggunakan air.

 

[2] HILANGKAN BAU BUSUK PADA TANGAN.

 

Dalam hadis tidak dijelaskan kenapa Nabi gosok tangan pada bumi. Namun, ada sebilangan menafsirkan bahawa tujuan nabi itu adalah untuk menghilangkan bau busuk yang masih melekat pada tangan.

 

Dengan itu, terdapat beberapa pandangan ulama seperti berikut;

 

PERTAMA: BAU BUSUK BUKTI BELUM BERSIH LAGI

 

Ini adalah pendapat IBN ‘ABIDIN dalam kitab al-Dur al-Mukhtar.

 

Dia berpendapat, selagi ada bau busuk, maka itu belum bersih lagi.

 

Jika sudah usaha sedaya mungkin, tetapi masih kekal lagi bau busuk, maka itu dimaafkan.

 

DUA: SUDAH BERSIH, TETAPI SUNAT SAHAJA

 

Ini pendapat majoriti ulama Mazhab Hanafi.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] IBRAHIM BIN KHALID (170H-240H)

إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ

 

Nama penuhnya adalah IBRAHIM BIN KHALID BIN ABI AL-YAMAN AL-KALBI. Digelar dengan ABU SAUR AL-BAGHDADI.

 

Di peringkat awal, ulama Baghdad ini bermazhab Hanafi. Apabila Imam Syafie sampai di Kota Baghdad, dia menuntut dengan Imam al-Syafie sehingga dia tukar mazhab, bahkan dia menjadi salah seorang mujtahid dalam mazhab syafie.

 

Dia adalah Guru Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi dan Ibn Majah. Tidak dijumpai Namanya dalam riwayat al-Bukhari dan al-nasaie.

 

Menurut Ibn Hibban, Ibrahim bin Khalid ini adalah salah seorang imam dunia dari sudut warak, kefaqihan dan keilmuan. Al-Hakim pula kata, dia seorang ulama faqih dari kota Baghdad.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

PESANAN: Ada seorang lagi bernama IBRAHIM BIN KHALID BIN UBAID (gelaran: Abu Muhammad). Satu era dengan perawi bab juga. Dia berasal dari Sun’a, Yaman berbangsa Quraish. Dia adalah Muazzin di Masjid San’a.

 

[5] ASWAD BIN ‘AMIR (126H-208H)

أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ

 

Nama penuhnya adalah AWSAD BIN ‘AMIR SYAZAN. Digelar sebagai ABU ABD AL-RAHMAN AL-SYAMI.

 

Dia dilahirkan di kota Damsyiq, dan tinggal di Baghdad dan meninggal di situ.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, serta Ahmad bin Hanbal. Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[4] SYARIK BIN ABDULLAH (95H-177H)

شَرِيكٌ ابن عبدالله

 

Nama penuhnya adalah SYARIK BIN ABDULLAH BIN AL-HARIS AL-NAKHASIE AL-KUFI.

 

Ada dakwaan mengatakan, nama sebenarnya adalah AUS BIN AL-HARIS AL-NAKHAIE yang digelar dengan ABU ABDULLAH AL-KUFI.

 

Pada tahun 153 hijrah, dia dilantik jadi Qadhi di era pemerintahan Abu Ja’far ABDULLAH AL-MANSUR BIN MUHAMMAD, iaitu khalifah ke-10 selepas nabi, atau khalifah ke-2 di era Abbasiyyah; dia adalah orang yang membangunkan daulah abbasiyyah. Namun, dia digugurkan selepas itu.

 

Pada era khalifah Abbasiyyah ke-3, AL-MAHDI BILLAH, MUHAMMAD BIN ABDILLAH AL-MANSUR, dia dilantik pula. Namun, digugurkan pula oleh MUSA AL-HADI BIN ABU ABDILLAH MUHAMMAD AL-MAHDI BIN ABU JA’FAR ABDULLAH AL-MANSUR, khalifah ke-4 Abbasiyyah.

 

Dia diakui siqah oleh al-‘Ijli, Ibrahim al-Harbi dan Ibn Ma’in. Cuma, Ibn Ma’in kata, dia siqah soduq yang ada buat silap. Apabila dia menyalahi orang lain, pendapat orang lain lebih disukai.

 

Ibn Sa’ad kata, dia siqah dan ma’mun dan banyak meriwayatkan hadis. Tetapi, dia ada buat silap. Perkara yang sama ditegaskan oleh Abu Zur’ah.

 

Ibrahim bin Sa’ad kata, dia ada silap sebanyak 400 hadis.

 

Ibn Hibban pula kata, pada akhir umurnya dia ada buat buat silap, iaitu berlaku ikhtilat.

 

Dikatakan bahawa ikhtilat itu berlaku semenjak dia menjadi Qadhi di Kufah.

 

Riwayat dia semasa dia muda, tidak berlaku ikhtilat. Tetapi, orang terkemudian di kufah yang ambil hadis dengan dia; ketika itu, dia sudah ikhtilat, yang banyak waham dalam periwayatannya.

 

Nasaie kata, dia tidak kuat.

 

Yaaqub bin Sufyan kata, dia siqah tetapi hafalannya buruk.

 

Al-Azdi kata, dia cenderung kepada melampau dalam mazhab, buruk hafalan dan mudhtarib hadis.

 

Dia adalah rijal Abu Daud, al-tarmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah. Namanya ada dalam muslim pun sekadar mutaba-ah sahaja. Didapati namanya tidak ada ada riwayat al-Bukhari.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih dan diterima riwayatnya sebelum dia ikhtilat. Iaitu, riwayatnya diterima semasa dia di wasit. Tetapi, tidak diterima semenjak dia menjadi qadhi di Kufah.

 

[6] MUHAMMAD BIN ABDILLAH AL-MUKHARRAMIY (173H-255H)

 مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْمُخَرَّمِيَّ

 

Nama penuhnya adalah MUHAMMAD BIN ABDULLAH BIN AL-MUBARAK AL-QURASHI AL-MUKHARRAMIY. Digelar sebagai ABU JA’FAR AL-BAGHDADI.

 

Dia digelar AL-MUKHARRAMIY kerana nisbah kepada satu etnik arab dari Baghdad; iaitu bermuarakan dari orang yang bernama YAZID BIN MUKHARRAM.

 

Dia adalah guru al-Bukhari, Abu Daud dan al-Nasaie. Berasal dari Baghdad dan meninggal di Madain.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[5] WAKI’.

 وَكِيعٌ

 

Lihat hadis ke-5, 14 dan 20.

 

[4] SYARIK

  شَرِيكٍ

 

Perawi yang sama.

 

[3] IBRAHIM BIN JARIR

 

إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ

 

Ulama Kufah ini adalah anak kepada sahabat Nabi terkenal, iaitu Jarir bin Abdullah al-Bajali.

 

Walaupun dia adalah anak sahabat tersebut, tetapi dia tidak mendengar hadis dari bapanya. Hal ini kerana, bapanya meninggal dunia ketika dia masih kecil lagi.

 

Dengan sebab itu, Ibn Ma’in kata, dia tidak dengar hadis dari bapanya, walhal ada hadis tertentu yang dia riwayatkan dari bapanya secara عنعنة.

 

Bahkan, terdapat juga bahawa dia riwayatkan hadis dari bapanya secara التحديث, tetapi kata ibn Hajar, hadis itu mesti dari jalur DAUD BIN ABDUL JABBAR. Daud adalah seorang pendusta hadis. Ada sebilangan kata, dia doif.

 

Dia adalah rijal Abu Daud, al-nasaie dan Ibn Majah. Ibn Qattan bahawa dia Majhul al-Hal. Dengan ini, hadis riwayatnya ditolak kecuali ada mutaba-ah atau syawahid.

 

[2] ABU ZUR’AH BIN AMRU BIN JARIR BIN ABDULLAH AL-BAJALI (91H)

 أَبو زُرْعَةَ بن عمرو بن جرير بن عبدالله البجلي

 

Tidak diketahui nama sebenarnya. Ada pihak mendakwa, nama sebenarnya adalah HARAM هرم. Ada pula kata, ABDULLAH AL-KUFI.

 

Atuknya adalah sahabat Nabi, iaitu JARIR BIN ABDILLAH AL-BAJALI. Dia sempat melihat saidina Ali (23SH-40H)

 

Abu Hatim al-Razi kata, dia Majhul. Tetapi di tempat lain pula kata, dia siqah.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta seorang tabiin besar yang diakui ramai ulama hadis sebagai siqah lagi sahih.

 

[1] ABU HURAIRAH

أَبو هُرَيْرَةَ

 

Lihat hadis ke-8, 25, 28, 35 dan 44.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ - وَهَذَا لَفْظُهُ - ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي الْمُخَرَّمِيَّ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

PENJELASAN:

Kalau dilihat dalam naskhah terbitan India dan Mesir, ada perawi bernama AL-MUGHIRAH antara Ibrahim bin jarir dan Abu Zur’ah. Namun dalam naskhah yang telah ditashihkan, nama mughirah tidak ada.

عن شريك عن إبراهيم بن جرير عن المغيرة عن أبي زرعهَ عن أبي هريرة

 

Hadis ini jalur syarik:

 

Satu: sanad Abu Daud:

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ، حَدَّثَنَا شَرِيكٌ - وَهَذَا لَفْظُهُ - ح وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ يَعْنِي الْمُخَرَّمِيَّ، حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

Sanad: Ibn Majah (358)

 

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،

 

PENJELASAN: Dalam sanad Abu Daud ada dua jalur yang kedua-dua ini bermuarakan dari SYARIK. Perbezaannya adalah, pada jalur pertama, perawi yang ambil dari SYARIK adalah ASWAD BIN ‘AMIR yang merupakan penduduk Baghdad, sedangkan pada jalur kedua, perawi yang ambil dari SYARIK adalah WAKI’ yang merupakan penduduk Kufah.

 

SYARIK adalah perawi yang berada di dua fasa; iaitu, fasa di Baghdad dan fasa di Kufah. Dia adalah perawi ikhtilat selepas dia berhijrah ke Kufah.

 

Dengan ini dapat difahami bahawa pada JALUR PERTAMA, iaitu SYARIK diambil hadis oleh ASWAD adalah jalur yang SAHIH, sedangkan pada JALUR KEDUA, iaitu SYARIK diambil hadis oleh WAKI’ adalah DOIF.

 

Apabila dilihat pada sanad Ibn Majah pula, didapati yang ambil hadis dari SYARIK adalah WAKI’. Dengan ini dapat disimpulkan, sanad Ibn Majah berkenaan hadis ini adalah DOIF.

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini dikuatkan dengan matan berikut;

 

a.                  Hadis 43:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ حَائِطًا، وَمَعَهُ غُلَامٌ مَعَهُ مِيضَأَةٌ، وَهُوَ أَصْغَرُنَا فَوَضَعَهَا عِنْدَ السِّدْرَةِ، فَقَضَى حَاجَتَهُ، فَخَرَجَ عَلَيْنَا وَقَدْ اسْتَنْجَى بِالْمَاءِ»

 

b.                  Hadis Ibn Majah (354)

 

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: «مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ مِنْ غَائِطٍ قَطُّ إِلَّا مَسَّ مَاءً» - ابن ماجة, 354 (صحيح)

Kata Aisyah: Aku tidak pernah nampak Rasulullah saw keluar dari buang air besar kecuali pasti menyentuh air”

 

c.                   Al-Nasaie (51) (DOIF-MUNQATI’)

عَنْ جَرِيرٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَتَى الْخَلَاءَ فَقَضَى الْحَاجَةَ، ثُمَّ قَالَ: «يَا جَرِيرُ هَاتِ طَهُورًا» .، فَأَتَيْتُهُ بِالْمَاءِ فَاسْتَنْجَى بِالْمَاءِ - وَقَالَ: بِيَدِهِ - فَدَلَكَ بِهَا الْأَرْضَ[2]

 

KOMENTAR: dalam sanad hadis ini, dipamerkan bahawa IBRAHIM ambil hadis dari bapanya, JARIR BIN ABDILLAH. Semua sepakat menyatakan bahawa IBRAHIM tidak mendengar hadis dari bapanya, kerana semasa bapanya meninggal dunia, dia masih bayi lagi. Dengan ini disimpulkan bahawa hadis ini mungqati’—terputus sanad.

 

[3] PENDAPAT ULAMA

 

Hadis ini terdapat dalam kitab SAHIH IBN HIBBAN:

 

أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْمَاعِيلَ، بِبُسْتَ، حَدَّثَنَا عُبَيْدُ بْنُ آدَمَ بْنِ أَبِي  إِيَاسٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي، قَالَ: حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: «دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْخَلَاءَ، فَأَتَيْتُهُ بِمَاءٍ فِي تَوْرٍ أَوْ رَكْوَةٍ، فَاسْتَنْجَى بِهِ، وَمَسَحَ يَدَهُ الْيُسْرَى عَلَى الْأَرْضِ، فَغَسَلَهَا، ثُمَّ أَتَيْتُهُ بِإِنَاءٍ فَتَوَضَّأَ» - أبن حبان, 1405

 

KOMEN: hadis Ibn Hibban ini bermuarakan dari SYARIK yang ambil hadis darinya adalah ADAM BIN ABI IYAS yang merupakan penduduk Kufah. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa dalam sanad Ibn Hibban juga hadis ini doif. Adapun dia riwayatkan dalam kitab sahihnya, sudah diketahui umum bahawa dia terkenal sebagai TASAHUL.

 

Didapati bahawa ARNAUT dan ALBANI sepakat menyatakan bahawa hadis ini adalah HASAN.

 

TAKHRIJ

 

Al-Nasaie (48), Ibn Majah (358, 473), Ahmad (8104), Ibn Hibban (1405)

 



[1] حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي زُرْعَةَ بْنِ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ،

[2] أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ الصَّبَّاحِ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعَيْبٌ يَعْنِي ابْنَ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبَانُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ جَرِيرٍ، عَنْ أَبِيهِ...قَالَ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ: هَذَا أَشْبَهُ بِالصَّوَابِ مِنْ حَدِيثِ شَرِيكٍ، وَاللَّهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أَعْلَمُ"

No comments:

Post a Comment