BAB 25 |
بَابُ
السِّوَاكِ
BERSUGI
PENJELASAN:
[A] istinjak melibatkan hilangkan najis. Siwak tidak
melibatkan Najis. Ia melibatkan hal-hal yang tidak membatalkan solat, tetapi
sebagai kesempurnaan bagi solat.
[B] Perkataan السواك dari perkataan ساك iaitu mengosok gigi agar
hilang bau mulut. Ia tidak terbatas pada kayu sugi, bahkan boleh sahaja dengan
apa jua cara sekalipun, seperti berus gigi, jari dan sebagainya. Dalam hadis,
Nabi saw pernah ditanya Aisyah hal itu, nabi saw menyatakan, dengan
menggosokkan dengan jari pun sudah memadai. (al-Tibrani, al-Awsat)
[C] Digalakkan basahkan jika ia kering. Selepas guna,
dibasuh sekali lagi.
[D] Menurut PENGARANG AL-MANHAL, kayu yang terbaik
digunakan untuk bersugi adalah kayu AL-ARAK الأراك kemudian kayu ZAITUN. Dalam
hadis, bahawa kayu Zaitun adalah sugi yang diamalkan oleh para Nabi
dahulu, sedangkan kayu AL-ARAK kesukaan nabi Muhammad saw.
HADIS 46 |
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، يَرْفَعُهُ قَالَ: «لَوْلَا أَنْ
أَشُقَّ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ، لَأَمَرْتُهُمْ بِتَأْخِيرِ الْعِشَاءِ، وَبِالسِّوَاكِ
عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ»
Daripada Abu Hurairah
yang dia riwayatkan secara marfu’—Baginda bersabda: "Kalau tidak menjadi
beban terhadap orang Mukmin, pasti aku perintahkan mereka untuk melewatkan
solat Isyak dan bersugi pada setiap kali menunaikan solat"
Status hadis: sahih
PENJELASAN
LAFAZ |
[1] Dalam hadis ini,
ada disebut عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، يَرْفَعُهُ—Abu Hurairah memarfu’kan hadis ini; ini adalah perkataan Al-‘Araj
yang dia sebut begini sebab nak tahaqquq dan kepastian bahawa itu adalah
benar-benar perkataan nabi. Cuma, keraguan hanya perkataan yang digunakan oleh Abu Hurairah “aku dengar
Rasulullah saw bersabda”, atau Abu Hurairah kata: “bersabda Nabi”
Jika
dilihat dalam riwayat Muslim, digunakan perkataan عن
ابي هريرة عن رسول الله
[2] Dalam riwayat Abu Daud dan Muslim digunakan عَلَى
الْمُؤْمِنِينَ. Namun, jika dilihat dalam riwayat al-nasaie, digunakan lafaz علي أمتي. Dalam riwayat al-Bukhari ada dua
penggunaan, iaitu علي أمتي dan علي الناس
[3]
Yang dimaksudkan dengan بِتَأْخِيرِ الْعِشَاءِ—dilewatkan Isyak itu adalah satu pertiga malam, atau satu
perdua malam. Hal ini melihat pada riwayat al-Tarmizi dan Ahmad dari hadis ZAID
BIN KHALID. Lafaz yang digunakan adalah:
لَوْلَا أَنْ
أَشُقَّ علي أمتي لأخرت صلاة
العشاء الي ثلث الليل
كما رواه
الحاكم: لأخرت صلاة العشاء الي نصف الليل
[4]
Apabila digunakan ayat لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ—jika tidak menjadi susah
kepada orang beriman; ia memberi maksud, suruhan ini adalah SUNAT, bukan wajib.
[5] Perkataan السواك bermaksud alat untuk bersugi. Ia bersifat umum, tidak kira apa
jenis alat sekalipun, termasuk jari atau berus gigi.
HUBUNGAN
HADIS |
Dalam hadis ke-42,
nabi saw tidak mahu menyusahkan umat dari beristijak menggunakan air, sedangkan
dalam hadis 46 ini pula, digambarkan bahawa nabi saw tidak suka umat jadi susah
menyebabkan nabi saw tidak mewajibkan kepada umat bersugi pada setiap kali
solat serta lewatkan solat isyak.
Dalam hadis ke-45,
nabi saw beristinjak menggunakan air. Dalam hadis ke-46 ini pula, nabi suruh
umat bersugi.
KESAMANAAN:
beristinjak menggunakan air adalah kesempurnaan bagi kebersihan. Ditambah lagi
kebersihan dengan bersugi.
PENGAJARAN |
[1] NABI GALAKKAN
SOLAT ISYAK LEWAT—‘ATAMAH
Hadis-hadis yang
berkaitan dengan solat Isyak yang dilewatkan oleh Nabi;
PERTAMA: Ia adalah
amalan Nabi saw:
وَقَالَ أَبُو
بَرْزَةَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَحِبُّ
تَأْخِيرَهَا»
Kata Abu Bazrah: Nabi saw suka melewatkan solat isyak”
(Tarjamah al-Bab dalam sahih al-Bukhari)
Hadis—daripada Aisyah berkata:
أَعْتَمَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالعِشَاءِ حَتَّى نَادَاهُ عُمَرُ:
الصَّلاَةَ نَامَ النِّسَاءُ وَالصِّبْيَانُ، فَخَرَجَ، فَقَالَ: «مَا
يَنْتَظِرُهَا أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الأَرْضِ غَيْرُكُمْ» ، قَالَ: وَلاَ يُصَلَّى
يَوْمَئِذٍ إِلَّا بِالْمَدِينَةِ، وَكَانُوا يُصَلُّونَ فِيمَا بَيْنَ أَنْ
يَغِيبَ الشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ الأَوَّلِ
“Rasulullah saw pernah melewatkan solat Isyak hingga
sepertiga malam yang akhir. Lalu Umar pun memanggil baginda, "solat! Sebab
para wanita dan kanak-kanak telah terlelap tidur". Maka keluarlah baginda
seraya berkata: "Tidak ada seorangpun dari penduduk bumi yang menunggu solat
Isyak ini selain kamu" Dan solat Isyak tidak didirikan pada saat itu
kecuali di Madinah. Dan mereka menunaikan solat antara hilangnya syafaq (cahaya
kemerahan di langit) hingga sepertiga awal dari malam” (al-Bukhari, hadis no:
569)
Hadis—daripada Abdullah bin Umar;
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شُغِلَ عَنْهَا لَيْلَةً، فَأَخَّرَهَا
حَتَّى رَقَدْنَا فِي المَسْجِدِ، ثُمَّ اسْتَيْقَظْنَا، ثُمَّ رَقَدْنَا، ثُمَّ
اسْتَيْقَظْنَا، ثُمَّ خَرَجَ عَلَيْنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَالَ: «لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الأَرْضِ يَنْتَظِرُ
الصَّلاَةَ غَيْرُكُمْ»
“Rasulullah saw pernah suatu malam disibukkan dengan
urusan sehingga melewatkan solat Isyak. Disebabkan itu kami tertidur di dalam
masjid. Lalu kami terbangun, lalu tertidur, lalu terbangun lagi hingga akhirnya
Rasulullah saw keluar menemui kami seraya bersabda: "Tidak ada seorangpun
dari penduduk bumi yang menunggu solat seperti ini selain kamu". (al-Bukhari,
hadis no: 570)
Hadis—daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw
bersabda:
«لَوْ يَعْلَمُ
النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الأَوَّلِ، ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلَّا
أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لاَسْتَهَمُوا، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي
التَّهْجِيرِ لاَسْتَبَقُوا إِلَيْهِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي العَتَمَةِ
وَالصُّبْحِ، لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا»
"Seandainya manusia mengetahui apa (kebaikan) yang terdapat pada
azan dan sof awal, lalu mereka tidak akan mendapatkannya kecuali dengan cara
mengundi, pasti mereka akan melakukannya. Dan seandainya mereka mengetahui
kebaikan yang terdapat dalam bersegera (menuju solat), pasti mereka akan berlumba-lumba.
Dan seandainya mereka mengetahui kebaikan yang terdapat pada solat Isyak dan
Subuh, pasti mereka akan mendatanginya walaupun dengan merangkak” (al-Bukhari,
hadis no: 615)
KEDUA:
Kalau lewat,
orang tunggu dalam masjid lama dapat pahala menunggu solat.
Hadis—daripada Anas
bin Malik berkata:
أَخَّرَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلاَةَ العِشَاءِ إِلَى نِصْفِ
اللَّيْلِ، ثُمَّ صَلَّى، ثُمَّ قَالَ: «قَدْ صَلَّى النَّاسُ وَنَامُوا، أَمَا
إِنَّكُمْ فِي صَلاَةٍ مَا انْتَظَرْتُمُوهَا»
“Nabi saw ada melewatkan solat isyak hingga setengah
malam. Kemudian, baginda saw tunaikan solat, kemudian berkata: Manusia sudah
menunaikan solat, dan telah tidur. Adapun kamu dikira sebagai solat selama kamu
menunggu untuk solat” (al-Bukhari, hadis no: 572)
[2] NABI SAW SURUH BERSUGI
Hukum bersugi ketika
mahu solat
PENDAPAT JUMHUR: SUNAT
Termasuk yang kata ini
adalah ABU ISHAQ dalam kitab AL-LUMA’ dan Imam al-Syafie seperti dinukilkan
oleh ARNAUT.
Hujah mereka: lafaz
sebut: “JIKA TIDAK MENJADI SUSAH, SUDAH PASTI AKU SURUH”; ia sama seperti hukum
solat Tarawih yang Nabi tidak mahu umat susah, maka Nabi saw tidak datang pada
hari keempat solat tarawih.
Hujah Imam syafie:
kalau ia wajib, sudah pasti tidak dikaitkan susah atau tidak; susah macam mana
pun, tetap kena buat.
PENDAPAT SEBILANGAN
KECIL: WAJIB
SATU: ISHAQ RAHWIYYAH
Dia kata, kalau tidak
bersugi, solat tidak sah.
DUA: DAUD ZAHIRI, ABU
HAMID AL-ISFARAYINI DAN AL-MAWARDI
Dia kata, wajib,
tetapi bukan syarat sah solat.
Hujah mereka adalah:
[HUJAH SATU] Dalam
matan hadis, disebut KALAU TIDAK MENJADI SUSAH. Bermaksud, ketika susah sahaja,
sunat bersugi. Kalau tidak ada kesusahan, maka WAJIB bersugi.
[HUJAH DUA] hadis lain
ada sebut suruhan:
Hadis—daripada Abu
Umamah bahawa Nabi saw bersabda:
تَسَوَّكُوا؛
فَإِنَّ السِّوَاكَ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ، مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ
“bersugilah kamu, kerana sesungguhnya bersuci itu
membersihkan mulut dan mendapat keredhaan dari Allah”. (Ibn Majah, hadis no:
289)
Hadis ini menggunakan perkataan تسوكوا—kata perbuatan suruhan. Asal suruhan
adalah wajib. Dengan itu, mereka simpul hukum sugi adalah wajib.
Hujah ini dibantah dengan alasan bahawa hadis ini
adalah DOIF. Justeru, tidak kuat untuk dibuat hujah.
Tambahan pula, ada ulama bantah dakwaan bahawa pendapat
ini disandarkan Daud Zahiri, kerana dikatakan bahawa ada riwayat menyebut
bahawa Daud sendiri pernah kata, hukum bersugi hanya sunat sahaja.
Dalam penjelasan Imam al-Nawawi pula, dinyatakan bahawa
tidak ada satu riwayat yang dipercayai bahawa ISHAQ berpendapat begini.
[3] SUGI KETIKA WUDUK ATAU SOLAT?
Dalam
matan, suruhan bersugi itu dikaitkan dengan عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ—"ketika setiap kali nak
solat”. Hal ini berbeza dengan lafaz lain yang menyebut KETIKA BERWUDUK.
Lafaz KETIKA MAHU SOLAT ini, ada dalam riwayat
Bukhari, Muslim, Abu Daud dan al-Nasaie dari jalur ABU ZINAD daripada AL-‘ARAJ.
Lafaz KETIKA BERWUDUK pula, ada dalam riwayat MALIK,
SYAFIE, AL-BAIHAQI, IBN KHUZAIMAH, AL-HAKIM dan AL-BUKHARI sebagai ta’liq. Juga
dari jalur Abu Hurairah.
Dari perbezaan, difahami bahawa jika digunakan lafaz
KETIKA SOLAT, bermaksud bersugi dilakukan ketika mahu angkat takbiratul Ihraim.
Adapun digunakan lafaz KETIKA BERWUDUK, bersugi ketika
angkat takbiratul Ihram tidak sunat.
Mengenangkan hal itu, terdapat tiga pendapat ulama seperti
berikut;
PERTAMA: ULAMA MAZHAB SYAFIE
Bersugi disunatkan ketika berwuduk. Alasan mereka
adalah, sebelum solat perlu berwuduk terlebih dahulu. Jadi, maksud suruh
bersugi semasa solat itu adalah bermula dari wuduk lagi. Dengan erti kata lain,
semasa mahu solat tidak perlu bersugi sekali lagi. Bersugi semasa berwuduk itu
sudah termasuk maksud bersugi ketika solat juga.
Apatah lagi, jika bersugi kemungkinan gigi akan berdarah
yang boleh membatalkan solat jika tertelan darah.
Tambahan pula, tidak ada satu riwayat bahawa nabi
sendiri bersugi setiap kali nak solat. Hanya didapati hadis berbentuk suruhan
sahaja—dalam pada terdapat khilaf lafaz antara suruhan bersugi semasa berwuduk
atau ketika mahu solat.
KEDUA: ‘ALIM BIN AL-‘ALA AL-HANAFI DALAM KITAB
AL-TATARUKHANIYYAH (KITAB MAZHAB HANAFI) DAN IBN AL-HIMAM AL-HANAFI (SYARH
AL-HIDAYAH)
Sunat bersugi pada setiap kali mahu berwuduk dan mahu menunaikan
solat. Hal ini kerana, mereka memahami hadis suruhan bersugi menunaikan solat
berbeza dengan suruhan bersugi ketika berwuduk.
KETIGA: PENGARANG AL-MANHAL himpun dua riwayat ini
dengan mengemukakan takwil berikut;
Yang dikatakan sunat dalam maksud hadis adalah
berwuduk dengan sebab mahu solat. Dengan erti kata lain, kalau wuduk yang bukan
untuk solat, tidak sunat bersugi.
Adapun hal-hal lain yang digalakkan bersugi seperti
bangun dari tidur dan sebagainya, itu tidak termasuk dalam maksud hadis ini,
tetapi termasuk dalam maksud hadis yang lain.
[4] HIKMAH GOSOK GIGI SELALU
Nabi saw tidak makan bawang mentah kerana ia berbau
mulut. Alasan Nabi, itu tidak baik untuk berzikir kepada Allah.
Justeru, mereka digalakan gosok gigi agar mulut
sentiasa sesuai untuk beribadat.
عَنْ عَلِيٍّ،
قَالَ: إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنَ اللَّيْلِ فَلْيَسْتَكْ فَإِنَّ الرَّجُلَ
إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَسَوَّكَ ثُمَّ تَوَضَّأَ ثُمَّ قَامَ إِلَى
الصَّلَاةِ جَاءَهُ الْمَلَكُ حَتَّى يَقُومَ خَلْفَهُ يَسْتَمِعُ الْقُرْآنَ
فَلَا يَزَالُ يَدْنُو مِنْهُ حَتَّى يَضَعَ فَاهُ عَلَى فِيهِ فَلَا يَقْرَأُ
آيَةً إِلَّا دَخَلَتْ جَوْفَهُ – ابن ابي شيبة, 1799[1]
[5] SUGI SELAIN SOLAT
Tujuan sugi adalah
untuk hilangkan bau mulut. Bau mulur itu adalah hal yang tidak disukai ketika
beribadat kepada Allah.
Menghilangkan bau
mulut itu juga merupakan salah satu cara untuk tidak menyakiti manusia.
Justeru, disunatkan
bersugi jika mahu pergi ke tempat orang ramai, seperti masjid, surau, solat
Jemaah dan sebagainya.
Demikian juga, ketika
berpuasa. Hal ini kerana, berpuasa juga ibadat.
Dakwaan mengatakan
larangan bersugi selepas zohor, itu adalah dakwaan yang tidak ada sebarang
dalil yang sarih. Ia tidak lebih sekadar ijtihad ulama yang tidak disandarkan
kepada dalil takhsis.
[6] IJTIHAD NABI
Kata AL-MUHALLAB: Ini bukti bahawa nabi saw berijtihad
dalam beberapa hal.
Apabila Nabi saw buat di peringkat awal, kemudian
tidak buat, menandakan amalan tersebut adalah IJTIHAD NABI. Maka perlu kepada
PENGESAHAN dari tuhan untuk anggap WAJIB atau TIDAK.
BIOGRAFI
PERAWI |
[5] QUTAIBAH BIN SA’ID
(150H-240H)
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
Balk-baghdad (Sahih) Lihat hadis ke-25, 40 dan 42.
[4] SUFYAN BIN UYAYNAH (107H-198H)
سُفْيَانَ بن عيينة
Kufah – mekah (sahih) Lihat
hadis ke-9 dan 16.
[3] ABU ZINAD ABDULLAH
BIN ZAKWAN AL-MADANI AL-MAKKI (130H)
أَبو الزِّنَادِ عبدالله بن
ذكوان المدني المكي
Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan malik serta
Sufyan bin Sa’id al-Sauri dan Sufyan bin Uyaynah.
Dia dianggap siqah oleh Ahmad, Ibn Ma’in, Ibn Sa’ad
dan Abu Hatim. Ahmad bin Hambal menyatakan bahawa dia adalah Amirul Mukminin
dalam hadis.
Al-Bukhari menyatakan bahawa sanad yang paling sahih
adalah andai Abu Zinad - A’raj – abu Hurairah.
Rabi’ah ada berkata bahawa Abu al-Zinad tidak siqah. Namun
dibantah oleh al-Saharampuri dalam Bazl al-Majhud dengan menyatakan tidak boleh
diterima perkataan Rabi’ah yang membuat komentar berkenaan Abu al-Zinad, kerana
antara mereka berdua ada permusuhan.
Diceritakan bahawa Abu al-Zinad mati terkejut, iaitu
ketika dia sedang mandi di tempat pemandiannya. Kejadian itu berlaku pada hari
jumaat 17 Ramadan 130 hijrah.
Dia adalah perawi siqah lagi sahih.
[2]
AL-A’RAJ ABD AL-RAHMAN BIN HURMUZ AL-HASHIMI (117H)
الْأَعْرَجِ عبدالرحمن
بن هرمز الهاشمي
Dia adalah bekas hamba kepada Rabi’ah bin al-Haris.
Dia juga dikenali sebagai ABU DAUD AL-MADANI. Dikatakan dia meninggal di
Iskandariyyah.
Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta perawi
siqah lagi sahih.
[1] ABU HURAIRAH
أَبو هُرَيْرَةَ
Lihat hadis ke-8, 25,
28, 35, 44 dan 45
PERBAHASAN SANAD |
[1] SANAD ABU DAUD
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
[2] STATUS HADIS:
SAHIH
Hadis ini sahih dengan
alasan berikut;
A.
Sahih
atas syarat al-Bukhari dan muslim.
B.
Matan hadis ini ada dalam
kitab sahih al-Bukhari dan Muslim tanpa lafaz “lewatkan solat isyak”.
C.
Hadis ini juga ada dalam sahih Abu ‘Awanah.
D.
Imam
al-Nawawi mengatakan sanadnya sahih.
E.
Disepakati
sahih oleh ARNAUT dan ALBANI.
TAKHRIJ |
Muslim (252),
al-Nasaie (al-Kubra-6, 3034), Ibn Majah (287, 691, 690), al-Bukhari (887,
7240), Ahmad (7339), Ibn Hibban (1068).
[1] حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا
أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ، عَنْ أَبِي
عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَلِيٍّ
No comments:
Post a Comment