Tuesday, April 5, 2022

HADIS 46 (BAB 25)

 

BAB 25

 

بَابُ السِّوَاكِ

BERSUGI

 

PENJELASAN:

 

[A] istinjak melibatkan hilangkan najis. Siwak tidak melibatkan Najis. Ia melibatkan hal-hal yang tidak membatalkan solat, tetapi sebagai kesempurnaan bagi solat.

 

[B] Perkataan السواك dari perkataan ساك iaitu mengosok gigi agar hilang bau mulut. Ia tidak terbatas pada kayu sugi, bahkan boleh sahaja dengan apa jua cara sekalipun, seperti berus gigi, jari dan sebagainya. Dalam hadis, Nabi saw pernah ditanya Aisyah hal itu, nabi saw menyatakan, dengan menggosokkan dengan jari pun sudah memadai. (al-Tibrani, al-Awsat)

 

[C] Digalakkan basahkan jika ia kering. Selepas guna, dibasuh sekali lagi.

 

[D] Menurut PENGARANG AL-MANHAL, kayu yang terbaik digunakan untuk bersugi adalah kayu AL-ARAK الأراك kemudian kayu ZAITUN. Dalam hadis, bahawa kayu Zaitun adalah sugi yang diamalkan oleh para Nabi dahulu, sedangkan kayu AL-ARAK kesukaan nabi Muhammad saw.

 

HADIS 46

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، يَرْفَعُهُ قَالَ: «لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ، لَأَمَرْتُهُمْ بِتَأْخِيرِ الْعِشَاءِ، وَبِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ»

Daripada Abu Hurairah yang dia riwayatkan secara marfu’—Baginda bersabda: "Kalau tidak menjadi beban terhadap orang Mukmin, pasti aku perintahkan mereka untuk melewatkan solat Isyak dan bersugi pada setiap kali menunaikan solat"

 

Status hadis: sahih

 

PENJELASAN LAFAZ

 

[1] Dalam hadis ini, ada disebut عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، يَرْفَعُهُ—Abu Hurairah memarfu’kan hadis ini; ini adalah perkataan Al-‘Araj yang dia sebut begini sebab nak tahaqquq dan kepastian bahawa itu adalah benar-benar perkataan nabi. Cuma, keraguan hanya perkataan yang  digunakan oleh Abu Hurairah “aku dengar Rasulullah saw bersabda”, atau Abu Hurairah kata: “bersabda Nabi”

 

Jika dilihat dalam riwayat Muslim, digunakan perkataan عن ابي هريرة عن رسول الله

 

[2] Dalam riwayat Abu Daud dan Muslim digunakan عَلَى الْمُؤْمِنِينَ. Namun, jika dilihat dalam riwayat al-nasaie, digunakan lafaz علي أمتي. Dalam riwayat al-Bukhari ada dua penggunaan, iaitu علي أمتي  dan علي الناس

 

[3] Yang dimaksudkan dengan بِتَأْخِيرِ الْعِشَاءِ—dilewatkan Isyak itu adalah satu pertiga malam, atau satu perdua malam. Hal ini melihat pada riwayat al-Tarmizi dan Ahmad dari hadis ZAID BIN KHALID. Lafaz yang digunakan adalah:

 

لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ  علي أمتي لأخرت صلاة العشاء الي ثلث الليل

 

كما رواه الحاكم: لأخرت صلاة العشاء الي نصف الليل

 

[4] Apabila digunakan ayat لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ—jika tidak menjadi susah kepada orang beriman; ia memberi maksud, suruhan ini adalah SUNAT, bukan wajib.

 

[5] Perkataan السواك bermaksud alat untuk bersugi. Ia bersifat umum, tidak kira apa jenis alat sekalipun, termasuk jari atau berus gigi.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Dalam hadis ke-42, nabi saw tidak mahu menyusahkan umat dari beristijak menggunakan air, sedangkan dalam hadis 46 ini pula, digambarkan bahawa nabi saw tidak suka umat jadi susah menyebabkan nabi saw tidak mewajibkan kepada umat bersugi pada setiap kali solat serta lewatkan solat isyak.

 

Dalam hadis ke-45, nabi saw beristinjak menggunakan air. Dalam hadis ke-46 ini pula, nabi suruh umat bersugi.

 

KESAMANAAN: beristinjak menggunakan air adalah kesempurnaan bagi kebersihan. Ditambah lagi kebersihan dengan bersugi.

 

PENGAJARAN

 

[1] NABI GALAKKAN SOLAT ISYAK LEWAT—‘ATAMAH

 

Hadis-hadis yang berkaitan dengan solat Isyak yang dilewatkan oleh Nabi;

 

PERTAMA: Ia adalah amalan Nabi saw:

 

وَقَالَ أَبُو بَرْزَةَ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَحِبُّ تَأْخِيرَهَا»

Kata Abu Bazrah: Nabi saw suka melewatkan solat isyak” (Tarjamah al-Bab dalam sahih al-Bukhari)

 

Hadis—daripada Aisyah berkata:

 

أَعْتَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالعِشَاءِ حَتَّى نَادَاهُ عُمَرُ: الصَّلاَةَ نَامَ النِّسَاءُ وَالصِّبْيَانُ، فَخَرَجَ، فَقَالَ: «مَا يَنْتَظِرُهَا أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الأَرْضِ غَيْرُكُمْ» ، قَالَ: وَلاَ يُصَلَّى يَوْمَئِذٍ إِلَّا بِالْمَدِينَةِ، وَكَانُوا يُصَلُّونَ فِيمَا بَيْنَ أَنْ يَغِيبَ الشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ الأَوَّلِ

“Rasulullah saw pernah melewatkan solat Isyak hingga sepertiga malam yang akhir. Lalu Umar pun memanggil baginda, "solat! Sebab para wanita dan kanak-kanak telah terlelap tidur". Maka keluarlah baginda seraya berkata: "Tidak ada seorangpun dari penduduk bumi yang menunggu solat Isyak ini selain kamu" Dan solat Isyak tidak didirikan pada saat itu kecuali di Madinah. Dan mereka menunaikan solat antara hilangnya syafaq (cahaya kemerahan di langit) hingga sepertiga awal dari malam” (al-Bukhari, hadis no: 569)

 

Hadis—daripada Abdullah bin Umar;

 

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شُغِلَ عَنْهَا لَيْلَةً، فَأَخَّرَهَا حَتَّى رَقَدْنَا فِي المَسْجِدِ، ثُمَّ اسْتَيْقَظْنَا، ثُمَّ رَقَدْنَا، ثُمَّ اسْتَيْقَظْنَا، ثُمَّ خَرَجَ عَلَيْنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَالَ: «لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الأَرْضِ يَنْتَظِرُ الصَّلاَةَ غَيْرُكُمْ»

“Rasulullah saw pernah suatu malam disibukkan dengan urusan sehingga melewatkan solat Isyak. Disebabkan itu kami tertidur di dalam masjid. Lalu kami terbangun, lalu tertidur, lalu terbangun lagi hingga akhirnya Rasulullah saw keluar menemui kami seraya bersabda: "Tidak ada seorangpun dari penduduk bumi yang menunggu solat seperti ini selain kamu". (al-Bukhari, hadis no: 570)

 

Hadis—daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

«لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الأَوَّلِ، ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلَّا أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لاَسْتَهَمُوا، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي التَّهْجِيرِ لاَسْتَبَقُوا إِلَيْهِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي العَتَمَةِ وَالصُّبْحِ، لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا»

"Seandainya manusia mengetahui apa (kebaikan) yang terdapat pada azan dan sof awal, lalu mereka tidak akan mendapatkannya kecuali dengan cara mengundi, pasti mereka akan melakukannya. Dan seandainya mereka mengetahui kebaikan yang terdapat dalam bersegera (menuju solat), pasti mereka akan berlumba-lumba. Dan seandainya mereka mengetahui kebaikan yang terdapat pada solat Isyak dan Subuh, pasti mereka akan mendatanginya walaupun dengan merangkak” (al-Bukhari, hadis no: 615)

 

KEDUA: Kalau lewat, orang tunggu dalam masjid lama dapat pahala menunggu solat.

 

Hadis—daripada Anas bin Malik berkata:

أَخَّرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلاَةَ العِشَاءِ إِلَى نِصْفِ اللَّيْلِ، ثُمَّ صَلَّى، ثُمَّ قَالَ: «قَدْ صَلَّى النَّاسُ وَنَامُوا، أَمَا إِنَّكُمْ فِي صَلاَةٍ مَا انْتَظَرْتُمُوهَا»

“Nabi saw ada melewatkan solat isyak hingga setengah malam. Kemudian, baginda saw tunaikan solat, kemudian berkata: Manusia sudah menunaikan solat, dan telah tidur. Adapun kamu dikira sebagai solat selama kamu menunggu untuk solat” (al-Bukhari, hadis no: 572)

 

[2] NABI SAW SURUH BERSUGI

 

Hukum bersugi ketika mahu solat

 

PENDAPAT JUMHUR: SUNAT

 

Termasuk yang kata ini adalah ABU ISHAQ dalam kitab AL-LUMA’ dan Imam al-Syafie seperti dinukilkan oleh ARNAUT.

 

Hujah mereka: lafaz sebut: “JIKA TIDAK MENJADI SUSAH, SUDAH PASTI AKU SURUH”; ia sama seperti hukum solat Tarawih yang Nabi tidak mahu umat susah, maka Nabi saw tidak datang pada hari keempat solat tarawih.

 

Hujah Imam syafie: kalau ia wajib, sudah pasti tidak dikaitkan susah atau tidak; susah macam mana pun, tetap kena buat.

 

PENDAPAT SEBILANGAN KECIL: WAJIB

 

SATU: ISHAQ RAHWIYYAH

 

Dia kata, kalau tidak bersugi, solat tidak sah.

 

DUA: DAUD ZAHIRI, ABU HAMID AL-ISFARAYINI DAN AL-MAWARDI

 

Dia kata, wajib, tetapi bukan syarat sah solat.

 

Hujah mereka adalah:

 

[HUJAH SATU] Dalam matan hadis, disebut KALAU TIDAK MENJADI SUSAH. Bermaksud, ketika susah sahaja, sunat bersugi. Kalau tidak ada kesusahan, maka WAJIB bersugi.

 

[HUJAH DUA] hadis lain ada sebut suruhan:

 

Hadis—daripada Abu Umamah bahawa Nabi saw bersabda:

 

تَسَوَّكُوا؛ فَإِنَّ السِّوَاكَ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ، مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ

“bersugilah kamu, kerana sesungguhnya bersuci itu membersihkan mulut dan mendapat keredhaan dari Allah”. (Ibn Majah, hadis no: 289)

 

Hadis ini menggunakan perkataan تسوكوا—kata perbuatan suruhan. Asal suruhan adalah wajib. Dengan itu, mereka simpul hukum sugi adalah wajib.

 

Hujah ini dibantah dengan alasan bahawa hadis ini adalah DOIF. Justeru, tidak kuat untuk dibuat hujah.

 

Tambahan pula, ada ulama bantah dakwaan bahawa pendapat ini disandarkan Daud Zahiri, kerana dikatakan bahawa ada riwayat menyebut bahawa Daud sendiri pernah kata, hukum bersugi hanya sunat sahaja.

 

Dalam penjelasan Imam al-Nawawi pula, dinyatakan bahawa tidak ada satu riwayat yang dipercayai bahawa ISHAQ berpendapat begini.

 

[3] SUGI KETIKA WUDUK ATAU SOLAT?

 

Dalam matan, suruhan bersugi itu dikaitkan dengan عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ—"ketika setiap kali nak solat”. Hal ini berbeza dengan lafaz lain yang menyebut KETIKA BERWUDUK.

 

Lafaz KETIKA MAHU SOLAT ini, ada dalam riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud dan al-Nasaie dari jalur ABU ZINAD daripada AL-‘ARAJ.

 

Lafaz KETIKA BERWUDUK pula, ada dalam riwayat MALIK, SYAFIE, AL-BAIHAQI, IBN KHUZAIMAH, AL-HAKIM dan AL-BUKHARI sebagai ta’liq. Juga dari jalur Abu Hurairah.

 

Dari perbezaan, difahami bahawa jika digunakan lafaz KETIKA SOLAT, bermaksud bersugi dilakukan ketika mahu angkat takbiratul Ihraim.

 

Adapun digunakan lafaz KETIKA BERWUDUK, bersugi ketika angkat takbiratul Ihram tidak sunat.

 

Mengenangkan hal itu, terdapat tiga pendapat ulama seperti berikut;

 

PERTAMA: ULAMA MAZHAB SYAFIE

 

Bersugi disunatkan ketika berwuduk. Alasan mereka adalah, sebelum solat perlu berwuduk terlebih dahulu. Jadi, maksud suruh bersugi semasa solat itu adalah bermula dari wuduk lagi. Dengan erti kata lain, semasa mahu solat tidak perlu bersugi sekali lagi. Bersugi semasa berwuduk itu sudah termasuk maksud bersugi ketika solat juga.

 

Apatah lagi, jika bersugi kemungkinan gigi akan berdarah yang boleh membatalkan solat jika tertelan darah.

 

Tambahan pula, tidak ada satu riwayat bahawa nabi sendiri bersugi setiap kali nak solat. Hanya didapati hadis berbentuk suruhan sahaja—dalam pada terdapat khilaf lafaz antara suruhan bersugi semasa berwuduk atau ketika mahu solat.

 

KEDUA: ‘ALIM BIN AL-‘ALA AL-HANAFI DALAM KITAB AL-TATARUKHANIYYAH (KITAB MAZHAB HANAFI) DAN IBN AL-HIMAM AL-HANAFI (SYARH AL-HIDAYAH)

 

Sunat bersugi pada setiap kali mahu berwuduk dan mahu menunaikan solat. Hal ini kerana, mereka memahami hadis suruhan bersugi menunaikan solat berbeza dengan suruhan bersugi ketika berwuduk.

 

KETIGA: PENGARANG AL-MANHAL himpun dua riwayat ini dengan mengemukakan takwil berikut;

 

Yang dikatakan sunat dalam maksud hadis adalah berwuduk dengan sebab mahu solat. Dengan erti kata lain, kalau wuduk yang bukan untuk solat, tidak sunat bersugi.

 

Adapun hal-hal lain yang digalakkan bersugi seperti bangun dari tidur dan sebagainya, itu tidak termasuk dalam maksud hadis ini, tetapi termasuk dalam maksud hadis yang lain.

 

[4] HIKMAH GOSOK GIGI SELALU

 

Nabi saw tidak makan bawang mentah kerana ia berbau mulut. Alasan Nabi, itu tidak baik untuk berzikir kepada Allah.

 

Justeru, mereka digalakan gosok gigi agar mulut sentiasa sesuai untuk beribadat.

 

عَنْ عَلِيٍّ، قَالَ: إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ مِنَ اللَّيْلِ فَلْيَسْتَكْ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا قَامَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَسَوَّكَ ثُمَّ تَوَضَّأَ ثُمَّ قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ جَاءَهُ الْمَلَكُ حَتَّى يَقُومَ خَلْفَهُ يَسْتَمِعُ الْقُرْآنَ فَلَا يَزَالُ يَدْنُو مِنْهُ حَتَّى يَضَعَ فَاهُ عَلَى فِيهِ فَلَا يَقْرَأُ آيَةً إِلَّا دَخَلَتْ جَوْفَهُ – ابن ابي شيبة, 1799[1]

 

[5] SUGI SELAIN SOLAT

 

Tujuan sugi adalah untuk hilangkan bau mulut. Bau mulur itu adalah hal yang tidak disukai ketika beribadat kepada Allah.

 

Menghilangkan bau mulut itu juga merupakan salah satu cara untuk  tidak menyakiti manusia.

 

Justeru, disunatkan bersugi jika mahu pergi ke tempat orang ramai, seperti masjid, surau, solat Jemaah dan sebagainya.

 

Demikian juga, ketika berpuasa. Hal ini kerana, berpuasa juga ibadat.

 

Dakwaan mengatakan larangan bersugi selepas zohor, itu adalah dakwaan yang tidak ada sebarang dalil yang sarih. Ia tidak lebih sekadar ijtihad ulama yang tidak disandarkan kepada dalil takhsis.

 

[6] IJTIHAD NABI

 

Kata AL-MUHALLAB: Ini bukti bahawa nabi saw berijtihad dalam beberapa hal.

 

Apabila Nabi saw buat di peringkat awal, kemudian tidak buat, menandakan amalan tersebut adalah IJTIHAD NABI. Maka perlu kepada PENGESAHAN dari tuhan untuk anggap WAJIB atau TIDAK.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] QUTAIBAH BIN SA’ID (150H-240H)

قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ

 

Balk-baghdad (Sahih) Lihat hadis ke-25, 40 dan 42.

 

[4] SUFYAN BIN UYAYNAH (107H-198H)

 سُفْيَانَ بن عيينة

 

Kufah – mekah (sahih) Lihat hadis ke-9 dan 16.

 

[3] ABU ZINAD ABDULLAH BIN ZAKWAN AL-MADANI AL-MAKKI (130H)

أَبو الزِّنَادِ عبدالله بن ذكوان المدني المكي

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan malik serta Sufyan bin Sa’id al-Sauri dan Sufyan bin Uyaynah.

 

Dia dianggap siqah oleh Ahmad, Ibn Ma’in, Ibn Sa’ad dan Abu Hatim. Ahmad bin Hambal menyatakan bahawa dia adalah Amirul Mukminin dalam hadis.

 

Al-Bukhari menyatakan bahawa sanad yang paling sahih adalah andai Abu Zinad - A’raj – abu Hurairah.

 

Rabi’ah ada berkata bahawa Abu al-Zinad tidak siqah. Namun dibantah oleh al-Saharampuri dalam Bazl al-Majhud dengan menyatakan tidak boleh diterima perkataan Rabi’ah yang membuat komentar berkenaan Abu al-Zinad, kerana antara mereka berdua ada permusuhan.

 

Diceritakan bahawa Abu al-Zinad mati terkejut, iaitu ketika dia sedang mandi di tempat pemandiannya. Kejadian itu berlaku pada hari jumaat 17 Ramadan 130 hijrah.

 

Dia adalah perawi siqah lagi sahih.

 

[2] AL-A’RAJ ABD AL-RAHMAN BIN HURMUZ AL-HASHIMI (117H)

الْأَعْرَجِ عبدالرحمن بن هرمز الهاشمي

 

Dia adalah bekas hamba kepada Rabi’ah bin al-Haris. Dia juga dikenali sebagai ABU DAUD AL-MADANI. Dikatakan dia meninggal di Iskandariyyah.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta perawi siqah lagi sahih.

 

[1] ABU HURAIRAH

أَبو هُرَيْرَةَ

 

Lihat hadis ke-8, 25, 28, 35, 44 dan 45

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنِ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH

 

Hadis ini sahih dengan alasan berikut;

A.                  Sahih atas syarat al-Bukhari dan muslim.

B.                   Matan hadis ini ada dalam kitab sahih al-Bukhari dan Muslim tanpa lafaz “lewatkan solat isyak”.

C.                  Hadis ini juga ada dalam sahih Abu ‘Awanah.

D.                 Imam al-Nawawi mengatakan sanadnya sahih.

E.                  Disepakati sahih oleh ARNAUT dan ALBANI.

 

TAKHRIJ

 

Muslim (252), al-Nasaie (al-Kubra-6, 3034), Ibn Majah (287, 691, 690), al-Bukhari (887, 7240), Ahmad (7339), Ibn Hibban (1068).

 



[1]  حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ عُبَيْدَةَ، عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ عَلِيٍّ

No comments:

Post a Comment