Sunday, April 10, 2022

HADIS 47

 

HADIS 47

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى  أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ،  حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيِّ  عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ  عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ  قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي، لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ

 

Daripada Zaid bin Khalid Al-Juhani, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: "Kalau tidak menjadi beban kepada umatku, pasti aku perintahkan mereka bersugi pada setiap kali mahu menunaikan solat"

 

 قَالَ أَبُو سَلَمَةَ: فَرَأَيْتُ زَيْدًا يَجْلِسُ فِي الْمَسْجِدِ، وَإِنَّ السِّوَاكَ مِنْ أُذُنِهِ مَوْضِعَ الْقَلَمِ مِنْ أُذُنِ الْكَاتِبِ، فَكُلَّمَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ اسْتَاكَ

Kata Abu Salamah: Aku nampak Zaid duduk di masjid sementara kayu sugi berada di telinganya sepertimana pen yang diletakkan di telinga seorang penulis. Setiap kali dia (Zaid) mahu menunaikan solat, pasti dia bersugi”

 

Status hadis: sahih lighairih (matan)


PENJELASAN HADIS

 

[1] Dalam matan hadis lepas, disebut لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ, sedangkan dalam matan hadis ini disebut لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي—perbezaan pada perkataan المؤمنين dan امتي

 

[2] Dalam matan hadis yang lepas, ada disebut berkenaan LEWATKAN SOLAT ISYAK, sedangkan dalam matan hadis ini TIDAK DISEBUT.

 

[3] kedua-dua matan ini menyebut bahawa bersugi itu pada setiap kali MAHU SOLAT, bukan setiap kali MAHU WUDUK.

 

[4] Kisah yang diceritakan dalam hadis ini adalah berlaku di era Tabiin. Iaitu, ABU SALAMAH nampak ZAID duduk dalam masjid—ketika itu, Zaid sedang menunggu masuk waktu solat.

 

[5] Zaid letak kayu sugi di telinga untuk memudahkan untuk nak guna apabila memerlukannya.

 

Abu Hurairah pernah berkata bahawa menjadi kebiasaan dari kalangan sahabat Nabi bahawa mereka meletakkan kayu sugi di telinga mereka. Mereka akan bersugi setiap kali MEREKA NAK SOLAT.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-46, ABU HURAIRAH riwayatkan bahawa Nabi saw galakkan bersugi setiap kali solat. Cuma terdapat khilaf dalam kalangan ulama hadis antara dua riwayat; iaitu setiap kali nak solat atau setiap kali nak wuduk.

 

Hadis ke-47 ini pula, dijelaskan bahawa bersugi itu berlaku setiap kali mahu SOLAT, bukan mahu WUDUK. Ini adalah SYAWAHID kepada hadis sebelum ini, kerana ia melibatkan perkataan dan amalan SAHABAT, iaitu ZAID BIN KHALID AL-JUHANI.

 

PENJELASAN: Seakan-akan Abu Daud lebih setuju dengan riwayat yang menyebut bahawa galakan bersugi juga ketika mahu menunaikan solat.

 

Hal ini seakan-akan menolak pendapat Ulama dalam Mazhab Maliki yang anggap bahawa makruh bersugi setiap kali nak solat. Alasan mereka, tindakan itu boleh membawa kepada mengotori masjid.

 

IBN TAIMIYYAH antara ulama yang sependapat dengan ABU DAUD. Beliau kemukakan hujah berikut;

 

Pertama, ramai sahabat bersugi setiap kali mereka mahu solat.

 

Kedua, tidak mencacatkan solat jika meludah pada baju yang dipakai semasa solat. Hal ini menjadi dalil bahawa sugi yang digunakan, lalu diletak pada poket juga tidak salah.

 

PENGAJARAN DAN PERBAHASAN

 

[1] PEN SUDAH ADA PADA ERA TABIIN

 

Dalam matan hadis, ABU SALAMAH nampak ZAID BIN KHALID (68H); وَإِنَّ السِّوَاكَ مِنْ أُذُنِهِ مَوْضِعَ الْقَلَمِ مِنْ أُذُنِ الْكَاتِبِ—Meletakkan kayu sugi pada tempat pen yang diletak pada telinga penulis.

 

ABU SALAMAH adalah Tabiin yang meninggal pada tahun 94 Hijrah. Ini menjadi dalil, pada era awal pen sudah ada.

 

Dengan ini dapat disimpulkan, penulisan sudah ada di peringkat zaman awal.

 

[2] AL-QURAN DITULIS?

 

Dalam hadis—daripada Abi Sa’id al-Khudri berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

لَا تَكْتُبُوا عَنِّي، وَمَنْ كَتَبَ عَنِّي غَيْرَ الْقُرْآنِ فَلْيَمْحُهُ، وَحَدِّثُوا عَنِّي، وَلَا حَرَجَ، وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ - قَالَ هَمَّامٌ: أَحْسِبُهُ قَالَ - مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ

“Jangan kamu tulis dariku. Barangsiapa yang tulis dariku selain al-Quran, maka hendaklah dia padam. Ceritakan dariku tanpa salah. Barangsiapa yang melakukan dusta atasku dengan sengaja, dia telah menempah satu tempat dalam neraka” (Muslim, hadis no: 3004)

 

Ini menjadi dalil, penulisan al-Quran sudah berlaku pada hayat hidup Nabi saw.

 

[3] NABI BOLEH MEMBACA?

 

[DALIL-DALIL TIDAK BOLEH MEMBACA DAN MENULIS]

 

PERTAMA:

 

Hadis—daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah saw bersabda:

 

 «إِنَّا أُمَّةٌ أُمِّيَّةٌ، لاَ نَكْتُبُ وَلاَ نَحْسُبُ، الشَّهْرُ هَكَذَا وَهَكَذَا» يَعْنِي مَرَّةً تِسْعَةً وَعِشْرِينَ، وَمَرَّةً ثَلاَثِينَ

“Kita adalah umat yang ummi; tidak tidak menulis dan tidak mengira. Bulan begini begini, sekali 29 hari dan selali 30 hari” (al-Bukhari, hadis no: 1913)

 

PERSOALAN:

A.                  Macam mana Nabi boleh kata tidak boleh menulis dan membaca, sedangkan orang arab hebat dalam syair.

 

B.                  kalau tidak dapat mengira, macam mana pula Nabi saw sebelum jadi Nabi bahawa baginda berniaga untuk Khadijah?

 

 

TAKWIL HADIS:

 

A.                  Pada perkataan لاَ نَكْتُبُ tidak boleh menulis; ia berlaku bagi KEBIASAAN masyarakat arab, tidak bermakna semua mereka tidak mampu menulis. Masa pernanjian Hudaibiyyah, nabi buat perjanjian bertulis dengan wakil Quraish.

 

B.                  Maksud وَلاَ نَحْسُبُ—kita tidak boleh mengira; perlu dilihat pada konteks hadis. iaitu, ia berkaitan dengan menilai sesuatu perubahan bulan dengan melihat anak bulan (Ru’yah), bukan dengan kiraan. Mungkin boleh diterjemahkan sebagai: “kita tidak menggunakan pendekatan mengira”, bukan diterjemahkan sebagai “kami tidak pandai mengira”

 

 

KEDUA: NABI KATA: “AKU TIDAK DAPAT MEMBACA”

 

Hadis—daripada Aisyah berkata:

 

أَوَّلُ مَا بُدِئَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الوَحْيِ الرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ فِي النَّوْمِ، فَكَانَ لاَ يَرَى رُؤْيَا إِلَّا جَاءَتْ مِثْلَ فَلَقِ الصُّبْحِ، ثُمَّ حُبِّبَ إِلَيْهِ الخَلاَءُ، وَكَانَ يَخْلُو بِغَارِ حِرَاءٍ فَيَتَحَنَّثُ فِيهِ - وَهُوَ التَّعَبُّدُ - اللَّيَالِيَ ذَوَاتِ العَدَدِ قَبْلَ أَنْ يَنْزِعَ إِلَى أَهْلِهِ، وَيَتَزَوَّدُ لِذَلِكَ، ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى خَدِيجَةَ فَيَتَزَوَّدُ لِمِثْلِهَا، حَتَّى جَاءَهُ الحَقُّ وَهُوَ فِي غَارِ حِرَاءٍ، فَجَاءَهُ المَلَكُ فَقَالَ: اقْرَأْ، قَالَ: «مَا أَنَا بِقَارِئٍ» ، قَالَ: " فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي حَتَّى بَلَغَ مِنِّي الجَهْدَ ثُمَّ أَرْسَلَنِي، فَقَالَ: اقْرَأْ، قُلْتُ: مَا أَنَا بِقَارِئٍ، فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي الثَّانِيَةَ حَتَّى بَلَغَ مِنِّي الجَهْدَ ثُمَّ أَرْسَلَنِي، فَقَالَ: اقْرَأْ، فَقُلْتُ: مَا أَنَا بِقَارِئٍ، فَأَخَذَنِي فَغَطَّنِي الثَّالِثَةَ ثُمَّ أَرْسَلَنِي، فَقَالَ: {اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ. خَلَقَ الإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ. اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأَكْرَمُ} [العلق: 2]

 

Permulaaan wahyu yang datang kepada Rasulullah saw adalah dengan mimpi yang nyata dalam tidur. Dan tidaklah baginda bermimpi kecuali datang seperti cahaya Subuh. Kemudian baginda berkeinginan untuk menyendiri, lalu baginda memilih gua Hiro dan bertahannuts iaitu ibadah di malam hari dalam beberapa waktu lamanya sebelum kemudian kembali kepada keluarganya guna mempersiapkan bekal untuk bertahannuts kembali.

 

Beberapa waktu setelahnya baginda menemui Khadijah lagi mempersiapkan bekal seperti sebelumnya. Sampai akhirnya datanglah suatu yang haq kepada baginda—saat berada di gua Hiro, malaikat mendatanginya seraya berkata: "Bacalah?"

 

Baginda menjawab, "Aku tidak bisa baca".

 

Nabi saw menjelaskan: Maka malaikat itu memegangku dan memelukku sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi, "Bacalah!"

 

Baginda menjawab: "Aku tidak mampu membaca".

 

Maka malaikat itu memegangku dan memelukku sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi: "Bacalah!".

 

Baginda menjawab: "Aku tidak mampu membaca".

 

Malaikat itu memegangku kembali dan memelukku untuk kedua kalinya dengan sangat kuat lalu melepaskanku dan berkata lagi, "Bacalah!".

 

Baginda menjawab: "Aku tidak mampu membaca".

 

Kemudian Malaikat itu memegangku kembali dan memelukku untuk ketiga kalinya dengan sangat kuat lalu melepaskanku dan berkata: (Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia Telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah)” (al-Bukhari, hadis no: 3)

 

PERSOALAN:

 

A.                  Apakah Nabi memang tidak boleh membaca, atau Nabi saw tidak dapat membaca kerana terkejut?

 

B.                  Andai dikatakan bahawa nabi tidak boleh membaca ketika itu, itu munasabah, kerana ketika ini adalah di awal Islam—sebelum baginda menjadi Nabi.

 

TIGA: NABI TANYA ALI TEMPAT DIA TULIS DALAM PERJANJIAN HUDAIBIYYAH.

 

Hadis—daripada al-Barra’ berkata:

 

لَمَّا أُحْصِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ الْبَيْتِ، صَالَحَهُ أَهْلُ مَكَّةَ عَلَى أَنْ يَدْخُلَهَا فَيُقِيمَ بِهَا ثَلَاثًا، وَلَا يَدْخُلَهَا إِلَّا بِجُلُبَّانِ السِّلَاحِ، السَّيْفِ وَقِرَابِهِ، وَلَا يَخْرُجَ بِأَحَدٍ مَعَهُ مِنْ أَهْلِهَا، وَلَا يَمْنَعَ أَحَدًا يَمْكُثُ بِهَا مِمَّنْ كَانَ مَعَهُ، قَالَ لِعَلِيٍّ: «اكْتُبِ الشَّرْطَ بَيْنَنَا، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، هَذَا مَا قَاضَى عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ» ، فَقَالَ لَهُ الْمُشْرِكُونَ: لَوْ نَعْلَمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللهِ تَابَعْنَاكَ، وَلَكِنِ اكْتُبْ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، فَأَمَرَ عَلِيًّا أَنْ يَمْحَاهَا، فَقَالَ عَلِيٌّ: لَا وَاللهِ، لَا أَمْحَاهَا، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَرِنِي مَكَانَهَا» ، فَأَرَاهُ مَكَانَهَا فَمَحَاهَا، وَكَتَبَ ابْنُ عَبْدِ اللهِ   - مسلم, 1783

 

TERJEMAHAN:

Ketika Nabi saw dilarang melaksanakn Haji, penduduk Makkah mengadakan perjanjian damai iaitu; supaya baginda masuk dan bermukim hanya tiga hari, tidak masuk (Makkah) melainkan dengan pedang yang masih diletakkan dalam sarungnya, setiap orang dari kaumnya tidak boleh keluar bersama baginda, namun sebaliknya mereka membolehkan sahabat baginda yang hendak ikut bersama mereka (tinggal di Makkah). Lantas baginda bersabda kepada Ali: "Tulislah syarat antara kami dengan mereka dengan Bismillahirrahmanirrahim, ini adalah hasil keputusan yang ditetapkan oleh Muhammad Rasulullah”.

 

Maka orang-orang Musyrik berkata kepada baginda: "Sekiranya kami mengetahui bahawa kamu adalah Rasulullah, pasti kami akan mengikutimu, akan tetapi tulislah Muhammad bin Abdullah"

 

Baginda pun menyuruh Ali supaya memadamnya, namun Ali berkata:  "Demi Allah, aku tidak akan memadamnya.

 

Kemudian Rasulullah saw bersabda: "Beritahukanlah kepadaku tempat yang kamu tulis tadi”

 

 Maka Ali mengisyaratkan tempatnya, lalu baginda sendiri yang memadamnya, dan diganti dengan “Ibnu Abdullah” (muslim, hadis no: 1783)

 

PERSOALAN:

Kalau nabi saw boleh membaca, kenapa Nabi tanya Ali tempat yang tercatat namanya?

 

[DALIL NABI BOLEH MEMBACA DAN MENULIS]

 

PERSOALAN SATU:

 

Tawanan badar, Nabi saw mereka ajar membaca dan menulis kepada penduduk islam.

 

Kalau Nabi saw tidak boleh membaca dan menulis, bermaksud Nabi saw tidak amalkan apa yang dia suruh. Ini dah bercanggah dengan Al-Quran:

 

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (44) – البقرة

“Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?” (Surah al-Baqarah, ayat 44)



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (2) كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ (3) - الصف

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! * Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya” (Surah al-Saf, ayat 2-3)

 

PERSOALAN DUA:

 

Hadis—daripada al-Barra’ berkata:

 

لَمَّا اعْتَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي ذِي القَعْدَةِ، فَأَبَى أَهْلُ مَكَّةَ أَنْ يَدَعُوهُ يَدْخُلُ مَكَّةَ، حَتَّى قَاضَاهُمْ عَلَى أَنْ يُقِيمَ بِهَا ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ، فَلَمَّا كَتَبُوا الكِتَابَ، كَتَبُوا: هَذَا مَا قَاضَى عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، قَالُوا: لاَ نُقِرُّ لَكَ بِهَذَا، لَوْ نَعْلَمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ مَا مَنَعْنَاكَ شَيْئًا، وَلَكِنْ أَنْتَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، فَقَالَ «أَنَا رَسُولُ اللَّهِ، وَأَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ» ، ثُمَّ قَالَ: لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: «امْحُ رَسُولَ اللَّهِ» ، قَالَ عَلِيٌّ: لاَ وَاللَّهِ لاَ أَمْحُوكَ أَبَدًا، فَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الكِتَابَ، وَلَيْسَ يُحْسِنُ يَكْتُبُ، فَكَتَبَ: هَذَا مَا قَاضَى عَلَيْهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، لاَ يُدْخِلُ مَكَّةَ السِّلاَحَ إِلَّا السَّيْفَ فِي القِرَابِ، وَأَنْ لاَ يَخْرُجَ مِنْ أَهْلِهَا بِأَحَدٍ إِنْ أَرَادَ أَنْ يَتْبَعَهُ، وَأَنْ لاَ يَمْنَعَ مِنْ أَصْحَابِهِ أَحَدًا، إِنْ أَرَادَ أَنْ يُقِيمَ بِهَا. - البخاري, 4251

 

TERJEMAHAN:

Ketika Nabi SAW berumrah di bulan Zulkaidah, dan penduduk Makkah enggan mengizinkan baginda memasuki Makkah hingga membenarkan mereka untuk tinggal hanya selama tiga hari. Ketika itu kaum muslimin menulis surat perjanjian. Tulis mereka: "Inilah ketetapan yang diterima Rasulullah".

 

Orang-orang Quraisy pun membantah: "Kami tidak mengakui ini. Kalaulah kami tahu bahawa engkau adalah Rasulullah, kami sama sekali tidak melarangmu. Namun kamu hanyalah Muhammad bin Abdullah".

 

Rasulullah pun berkata: “Aku Rasulullah, sekaligus aku juga Muhammad bin Abdullah”.

 

Kemudian baginda memberitahu 'Ali bin Abu Thalib: "Padam (pada perkataan) Rasulullah"

 

Ali berkata: "Demi Allah, aku tidak akan memadamnya sampai bila-bila".

 

Rasulullah saw kemudian mengambil kertas tersebut -PADAHAL BAGINDA TIDAK MAMPU MENULIS DENGAN BAIK-DAN BELIAU TULIS: “Inilah ketetapan yang diterima Muhammad bin Abdullah agar ia tidak memasuki Makkah dengan senjata, selain pedang yang terbungkus dalam sarung, dan agar jangan sampai penduduk Makkah menghalangi siapapun yang ingin mengikuti baginda melakukan tawaf, dan untuk tidak menghalangi salah seorang pun dari sahabatnya yang ingin bermukim di sana” (al-Bukhari, hadis no: 4251)

 

PENJELASAN: Dalam hadis ini, ada disebut وَلَيْسَ يُحْسِنُ يَكْتُبُ، فَكَتَبَ—tidaklah tulisannya elok, Baginda pun tetap menulis.

 

Ini dalil bahawa baginda boleh menulis.

 

Hadis—daripada ibn Abbas berkata:

 

لَمَّا اشْتَدَّ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَجَعُهُ قَالَ: «ائْتُونِي بِكِتَابٍ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» قَالَ عُمَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَلَبَهُ الوَجَعُ، وَعِنْدَنَا كِتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا. فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ، قَالَ: «قُومُوا عَنِّي، وَلاَ يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ» فَخَرَجَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَقُولُ: «إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ، مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ كِتَابِهِ» - البخاري, 114

 

“Ketika Nabi saw sakit nabi semakin teruk, baginda bersabda: "Berikan aku surat BIAR AKU TULISKAN SESUATU UNTUK KAMU sehingga kamu tidak akan sesat setelah"

 

Umar berkata: "Sesungguhnya Nabi saw semakin teruk sakitnya dan di sisi kami ada kitabullah, yang cukup buat kami.

 

Kemudian orang-orang berselisih dan timbul suara gaduh, maka Nabi saw bersabda: "Pergilah kamu menjauh dariku agar tidak terjadi perdebatan di hadapanku"

 

Maka Ibnu 'Abbas keluar seraya berkata: "Sungguh musibah segala musibah adalah apa yang menghalangi antara RASULULLAH SAW DENGAN NIAT BAGINDA MENULISKAN UNTUK MEREKA CATATAN TERSEBUT, KERANA PERSELISIHAN DAN PERDEBATAN MEREKA” (al-Bukhari, hadis no: 114)

 

PENJELASAN: Dalam hadis ini, Nabi sendiri kata bagikan kertas bahawa baginda MAHU MENULIS.

 

 

PERSOALAN: Apakah Nabi tulis sendiri atau Nabi saw minta orang tolong tuliskan untuk Nabi?

 

PERSOALAN TIGA:

 

وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ (48) – العنكبوت

“Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca sesebuah kitab pun sebelum turunnya Al-Quran ini, dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu; (kalaulah engkau dahulu pandai membaca dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu)” (Surah al-Ankabut, ayat 48)

 

PENJELASAN: Dalam ayat disebut perkataan وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ—kamu tidak membaca SEBELUM INI. Ini bukti bahawa selepas itu BAGINDA BOLEH MEMBACA.

 

[4] NABI BOLEH MEMBACA?

 

PENDAPAT SATU: TIDAK BOLEH MEMBACA

 

Ini adalah pendapat Shihab, Usaimin dan kebanyakkan ulama.

 

DALIL 1:

Pada zaman itu, alat tulis agak susah didapati sehingga kebergantungan ilmu lebih kepada hafalan.

 

DALIL 2:

Dalam syair zul al-Rummah: ada disebut: “Kemampuan menulis adalah aib dalam kalangan kami”

 

DALIL 3:

Kata USAIMIN,asal Nabi saw itu tidak boleh membaca dan menulis kecuali ada bukti yang tidak ada sebarang keraguan mengatakan bahawa nabi saw boleh membaca dan menulis.

 

PENDAPAT DUA: BOLEH MEMBACA

 

Ini adalah pendapat Muhammad Abduh, al-Sya’bi dan al-Baji.

 

Al-Qurtubi ada menukilkan perkataan al-Sya’bi yang berkata:

 

عَنِ الشَّعْبِيِّ أَنَّهُ قَالَ: مَا مَاتَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى كَتَبَ – القرطبي

“Tidak wafat nabi saw sehingga baginda saw menulis”

 

DALIL 1:

وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ (48) – العنكبوت

“Dan engkau (wahai Muhammad) tidak pernah tahu membaca sesebuah kitab pun sebelum turunnya Al-Quran ini, dan tidak pula tahu menulisnya dengan tangan kananmu; (kalaulah engkau dahulu pandai membaca dan menulis) tentulah ada alasan bagi orang-orang kafir yang menentangmu akan merasa ragu-ragu (tentang kebenaranmu)” (Surah al-Ankabut, ayat 48)

 

PENJELASAN: Dalam ayat disebut perkataan وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ—kamu tidak membaca SEBELUM INI. Ini bukti bahawa selepas itu BAGINDA BOLEH MEMBACA.

 

Ia diumpamakan kita bercakap: “kamu dahulu miskin”.

 

Bermaksud, mungkin sekarang kamu sudah kaya.

 

DALIL 2:

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ (45) – العنكبوت

 

“Bacalah apa yang telah diwahyukan kepada kamu DARI AL-KITAB” (Surah al-Ankabut, ayat 45)

 

DALIL 3:

مَن قرأ حرفًا من كتاب الله فله به حسنة، والحسنة بعشر أمثالها، لا أقول: ألف لام ميم حرف، ألفٌ حرفٌ، ولامٌ حرفٌ، وميمٌ حرفٌ

“Barangsiapa yang baca satu huruf dari Kitabullah, baginya satu kebaikan dan kebaikan itu berganda sehingga 10 kali ganda. Aku tidak kata: Alif Lam dan mim adalah satu huruf; Alif adalah satu huruf, Lam adalah satu huruf, dan Mim adalah satu huruf” (al-Tarmizi, hadis no: 2910)

 

PENJELASAN: Apabila Nabi saw kata: Aku tidak kata: Alif Lam dan mim adalah satu huruf; Alif adalah satu huruf, Lam adalah satu huruf, dan Mim adalah satu huruf”—ini adalah dalil bahawa nabi tidak buta huruf, bahkan baginda mengenal huruf.

 

DALIL 4: IBN HAJAR.

 

Nabi saw padam tulisan “Muhammad Rasulullah” pada perjanjian sulh Hudaibiyyah untuk digantikan kepada “Muhammad bin Abdullah”.

 

Ini juga hujah al-Baji.

 

[5] PERKATAAN UMMI?

 

Rata-rata menyatakan bahawa Nabi saw sebagai buta huruf kerana merujuk pada perkataan UMMI yang diterjemahkan sebagai BUTA HURUF; tidak boleh membaca dan tidak boleh menulis.

 

[HUJAH SATU]

Menurut al-Qaradawi, perkataan UMMU memberi dua maksud:

 

Pertama, tidak tahu membaca dan tidak tahu menulis.

 

Kedua, Tidak pernah mendapat sebarang kitab sepertimana orang yahudi dan Nasrani yang pernah dapat kitab.

 

Pada makna yang kedua ini, didalilkan kepada firman Allah berikut;

 

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ (157) – الأعراف

“Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka” (Surah al-A’raf, ayat 157)

 

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (2) – الجمعة

“Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata” (Surah al-Jumuah, ayat 2)

 

PENJELASAN: Dalam dua ayat ini menyebut perkataan UMMI yang boleh ditafsirkan sebagai Nabi dan orang arab Quraish adalah golongan tidak pernah diturunkan sebarang kitab kepada mereka.

 

[HUJAH DUA]

 

Mekah disebut sebagai أم القري iaitu INDUK.

 

Orang mekah disebut sebagai اميين yang bermaksud sebagai “kami orang mekah”, bukan bermakna “kami orang buta huruf”. Penduduk mekah pada masa itu amat dihormati, dan menjadi kebanggaan.

 

[HUJAH TIGA]

 

Dalam al-Quran pula, ada disebut ahl al-Kitab yang baca taurat dan Injil sebagai Ummi. Firman Allah:

 

وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ (78) فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ (79) – البقرة

“Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi Kitab Taurat selain dari penerangan-penerangan bohong (dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja * Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu” (Surah al-Baqarah, ayat 78-79)

 

PENJELASAN: kalau perkataan UMMI merujuk kepada buta huruf, sudah pasti perkataan ini tidak akan diberikan kepada AHLI KITAB yang boleh melakukan penyelewengan kitab.

 

DAKWAAN Tidak ada bukti nabi saw menulis

 

DIJAWAB, Ada dua kata berbeza:

a.      Tidak boleh menulis.

b.     Mampu menulis tetapi tidak menulis.

 

Nabi tidak menulis, tidak semestinya tidak pandai menulis.

 

Sepertimana ramai raja-raja dan pembesar yang boleh menulis, tetapi surat rasmi ditulis oleh Setiausahanya.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[6] IBRAHIM BIN MUSA AL-RAZI (220H)

إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى

 

Lihat hadis 35

 

[5] ISA BIN YUNUS (187H)

 عِيسَى بْنُ يُونُسَ

 

Lihat hadis 2, 33 dan 35.

 

[4] MUHAMMAD BIN ISHAQ (80H-151H)

 مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ

 

Lihat hadis 13.

 

[3] MUHAMMAD BIN IBRAHIM AL-TAIMI (45H-120H)

 مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيِّ

 

Nama penuhnya adalah MUHAMMAD BIN IBRAHIM BIN AL-HARIS BIN KHALID BIN SAKHR BIN ‘AMIR BIN KA’AB BIN TAIM BIN MURRAH.

 

Ulama yang terkenal dengan kefaqihan dari Madinah ini seangkatan dengan SALIM BIN ABDULLAH BIN UMAR BIN AL-KHATTAB dan NAFI’ (guru Imam Malik).

 

Dia digelar AL-TAIMI kerana nisbah kepada keturunan atuknya yang bernama TAIM BIN MURRAH.

 

Atuknya yang bernama AL-HARIS adalah sahabat Nabi; salah seorang mujahirin awal.

 

Ahmad bin Hanbal kata, dia riwayatkan banyak hadis-hadis mungkar.

 

Namun begitu, ramai ulama anggap dia adalah salah seorang Tabiin yang siqah sepertimana diakui seperti Ibn Ma’in, Abu hatim dan al-nasaie. Bahkan, Ibn Hajar al-Asqalani kata, dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah.

 

[2] ABU SALAMAH BIN ABDUL RAHMAN BIN AUF

 

Lihat hadis 1.

 

[1] SAHABAT: ZAID BIN KHALID AL-JUHANI (7SH-78H | 17SH-68H)

 زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ

 

Geralannya adalah ABU ABD AL-RAHMAN. Ada kata, ABU TALHAH. Ada kata, ABU ZUR’AH.

 

Disebut AL-JUHANI kerana nisbah kepada keturunannya yang bermuarakan dari JUHAINAH BIN ZAID.

 

Dia terlibat dalam sejarah SULH AL-HUDAIBIYYAH. Semasa fath Makkah, dia yang membawa bendera JUHAINAH.

 

Mati sewaktu umur 85 tahun di KUFAH. Ada kata, di Madinah. ada kata, di MESIR.

 

Hadis dia tidak ada dalam al-Bukhari dan Muslim, tetapi ada dalam kitab ashab al-Sunan yang lain.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] SANAD ABU DAUD

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى، أَخْبَرَنَا عِيسَى بْنُ يُونُسَ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ التَّيْمِيِّ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ

 

[2] STATUS HADIS: SAHIH LIGHAIRIH (MATAN)

 

Hadis ini SAHIH LIGHAIRIH (matan) dengan alasan:

a.                  Dianggap sahih oleh Imam Tarmizi.

b.                  Albani dan Arnaut sepakat kata, hadis ini sahih.

c.                   Kalau ada masalah pun, hanya pada perawi MUDALLIS bernama MUHAMMAD BIN ISHAQ yang dia riwayatkan hadis ini secara  عنعنة. Namun, hadis ini ada SYAWAHID matan, iaitu hadis ke-46.

 

TAKHRIJ

 

Al-Tarmizi (22, 23), al-Nasaie (al-Kubra—3029, 3030), Ahmad (17048, 7853).

 

No comments:

Post a Comment