Friday, February 18, 2022

HADIS 4 (BAB 3)

 

BAB 3

 

بَابُ مَا يَقُولُ الرَّجُلُ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ

“APA YANG SEORANG LELAKI BACA APABILA DIA MASUK KE TANDAS”

 

HADIS KE-4

 

4 - حَدَّثَنَا مُسَدَّدُ بْنُ مُسَرْهَدٍ  حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ وَعَبْدُ الْوَارِثِ عَنْ عَبْدِالْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ الْخَلَاءَ -قَالَ: عَنْ حَمَّادٍ قَالَ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ» وَقَالَ: عَنْ عَبْدِ الْوَارِثِ قَالَ:  «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ»

Daripada Anas bin Malik: “Rasulullah saw apabila hendak masuk tandas - dia (Musaddad) meriwayatkan dari Hammad- baginda membaca:

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu"

Berkata (Musaddad): daripada Abdul Waris-baginda saw membaca: “Aku minta berlindung dengan Allah dari syaitan jantan dan syaitan betina”.

 

 status hadis: sahih

PENJELASAN HADIS

 

[1] PENJELASAN RIWAYAT

 

Hadis ini memberi gambaran bahawa Anas bin Malik menceritakan perihal Nabi saw semasa hendak masuk ke tempat qadha’ hajat bahawa baginda membaca doa:

 

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ

“Aku minta berlindung dengan Allah, daripada syaitan jantan dan syaitan betina”.

 

Cuma ada perbezaan sedikit pada sebutan “aku minta berlindung” itu;

n  Dalam riwayat HAMMAD, disebut “aku minta berlindung dengan engkau (Allah)”, iaitu menggunakan kata nama dhomir.

n  Dalam riwayat ABDUL WARIS, disebut “aku minta berlindung dengan Allah”, iaitu kata nama zahir.

 

Abu Daud turut membawakan riwayat lain, iaitu riwayat Abdul Aziz (dari jalur Syu’bah) dengan digunakan kedua-dua pendekatan.

قَالَ أَبُو دَاوُدَ: رَوَاهُ شُعْبَةُ  عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ:" اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ "  وَقَالَ مَرَّةً: " أَعُوذُ بِاللَّهِ "

 

Abu Daud juga membawakan riwayat WUHAIB dengan bahawa Anas bin Malik tidak menceritakan perihal nabi, tetapi menyebut bahawa nabi saw menyuruh agar membaca isti’azah, iaitu memohon agar berlindung dengan Allah (ketika masuk ke tempat qadha’ hajat)

 

 َقَالَ وُهَيْبٌ: فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ

“hendaklah seseorang itu meminta berlindung dengan Allah (semasa mahu masuk ke tempat qadha’ hajat)”

 

Walaupun riwayat Wuhaib ini sahih, tetapi Albani anggap sebagai syaz, kerana ia bercanggah dengan riwayat Hammad, Abdul Waris dan Abdul Aziz yang lebih sahih.

 

Dalam keadah Usul al-hadis, apabila sesuatu riwayat sahih bertembung dengan riwayat yang lebih sahih, maka riwayat yang sahih itu adalah SYAZ dan riwayat yang lebih sahih adalah MAHFUZ.

 

Dalam erti kata yang lain, riwayat bahawa Anas menyatakan bahawa Nabi suruh beristi’azah semasa mahu qadha’ hajat itu tidak boleh dijadikan sandaran, tetapi yang boleh dijadikan sandaran adalah riwayat yang menggambarkan Anas menceritakan perihal Nabi saw semasa baginda qadha’ hajar bahawa baginda membaca doa yang tersebut di atas.

 

Hal ini sudah pasti memberi implikasi hukum; iaitu, jika dianggap riwayat WUHAIB itu tidak syaz, sudah pasti membaca doa semasa masuk ke tempat qadha’ hajat adalah wajib. Hal ini kerana, dalam matan hadis itu disebut bahawa Nabi menyuruh: “hendaklah seseorang itu meminta berlindung dengan Allah (semasa mahu masuk ke tempat qadha’ hajat)”. Dalam kaedah Usul al-Fiqh, suruhan adalah wajib.

 

Namun, apabila didapati riwayat WUHAIB itu syaz, maka perlu dilihat pada hadis bahawa Anas bercerita perihal nabi saw bahawa nabi membaca doa semasa masuk ke tempat qadha’ hajat, maka itu boleh disimpulkan bahawa membaca do aitu tidak semestinya wajib. Hal ini kerana, sesuatu perilaku nabi, boleh sahaja dianggap sebagai sunat kecuali ada qarinah lain yang merujuk bahawa ia adalah wajib.

 

[2] MATAN YANG LAIN

 

Hadis ini terdapat riwayat lain—iaitu melalui jalur Abdul Aziz bin Sohaib  seperti berikut;

عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ بِلَفْظِ الْأَمْرِ قَالَ إِذَا دَخَلْتُمُ الْخَلَاءَ فَقُولُوا بِسْمِ اللَّهِ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ

“Apabila kamu masuk tempat qadha’ hajat, maka HENDAKLAH kamu membaca “dengan nama Allah, aku minta berlindung dengan Allah dari syaitan jantan dan syaitan betina”

 

Hadis ini, ada dua perkara yang tidak ada dalam riwayat lain:

n  Dimulakan dengan membaca “Bismillah”

n  Digambarkan bahawa Nabi saw menyuruh membaca Bismillah tersebut.

 

Walaubagaimana pun, Ibn Hajar dalam kitab Fathul Bari menjelaskan bahawa, walaupun hadis ini sahih atas syarat muslim, tetapi ia bersifat tafarrud, iaitu tidak ada kecuali jalur ini sahaja.

 

Dalam erti kata yang lain, walaupun ia sahih, tetapi ia tidak dapat menandingi riwayat yang lebih sahih seperti dalam penjelasan di atas. Justeru, riwayat ini dianggap sebagai syaz yang dengan itu:

n  semasa masuk ke tempat qadha’ hajar, tidak perlu membaca “bismillah” kerana riwayat yang lebih sahih tidak ada tambahan itu.

n  Membaca doa itu bukan wajib kerana riwayat yang digambarkan suruhan itu adalah syaz.

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis ke-3 menggambarkan bahawa Nabi saw mengelak dari air kencing dari merecik pada pakaian semasa membuang air kecil.

 

Hadis ke-4 ini pula, menggambarkan nabi saw berdoa ketika masuk ke tempat Qadha’ hajat.

 

Seakan-akan Imam Abu Daud mahu menjelaskan bahawa antara factor penyebab (khubus) syaitan jantan dan (khabais) betina boleh dekati orang yang qadha’ hajat adalah seseorang itu tidak cermat semasa kencing sehingga air kencing boleh merecik pada pakaian.

 

Sepertimana kita tahu, najis amat sinonim dengan syaitan.

 

PERBAHASAN LAFAZ

 

PERKATAAN الخبث   DAN الخبائث

 

Pertama, ada sebilangan ulama hadis membaca dengan sebutan Khubs الخبث dengan dibaris mati pada huruf ب. Bacaan ini ternyata salah. Bacaan yang betul adalah KHUBUS, iaitu dibaris depan pada huruf ب.

 

Kedua, perkataan الخبث adalah kata jamak bagi perkataan الخبيث sedangkan perkataan الخبائث adalah kata jamak dari kata الخبيثة yang bermaksud syaitan jantan dan betina.

 

Ketiga, Ibn al-Arabi ada menjelaskan bahawa dari sudut asal perkataan arab, perkataan ini memberi maksud “sesuatu yang tidak disukai”. Namun, jika digunakan dalam konteks percakapan, ia memberi maksud celaan; jika digunakan dalam konteks anutan agama, perkataan itu memberi maksud kafir; jika digunakan dalam konteks makanan, ia memberi maksud makanan yang haram; jika digunakan dalam konteks minuman, ia memberi maksud minuman tersebut boleh memudharatkan kepada orang yang minum.

 

Keempat, ada ahli Bahasa menyatakan bahawa perkataan al-Khubhus adalah kejahatan; ada kata, kekufuran. Ada pula yang kata, perkataan al-Khubus bermaksud para syaitan, dan al-Khabais bermaksud segala maksiat.

 

PENGAJARAN

 

[1] BERDOA SEMASA QADHA’ HAJAT

 

Menurut pengarang kitab Aun al-Ma’bud bahawa hadis ini mengajar kepada kita bahawa antara perkara yang diajar dalam hadis ini adalah digalakkan membaca doa dalam banyak keadaan, termasuk semasa mahu qadha’ Hajat tanpa dibezakan tempat qadha’ hajat itu berbangunan seperti tandas, ataupun tidak berbangunan seperti di padang lapang.

 

[2] TUTUP KEPALA KETIKA QADHA’ HAJAT

 

Hadis ini menjelaskan bahawa semasa qadha’ hajat perlu membaca doa agar terhindar dari dari syaitan.  Hal itu tidak diperselisihkan.

 

Namun, ada beberapa dakwaan bahawa untuk hindari dari syaitan, maka qadha’ hajat itu perlu dengan menutup kepala.

 

Penjelasan hal ini adalah seperti berikut;

 

Pertama, tidak terdapat satu riwayat pun yang menyebut bahawa tutup kepala semasa qadha hajat dapat hindari dari syaitan.

 

Kedua, dari sudut perbuatan nabi pula, sememangnya terdapat hadis yang menyebut bahawa Nabi saw menutup kepala semasa Qadha’ hajat. Namun, semua hadis tersebut adalah doif.

 

Hadis satu: daripada Aisyah berkata:

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ : كَانَ النَّبِي صلى الله عليه وسلم إِذَا دَخَلَ الْخَلاَءَ غَطَّى رَأْسَهُ ، وَإِذَا أَتَى أَهْلَهُ غَطَّى رَأْسَهُ

“Apabila nabi saw masuk ke tempat qadha’ hajat, baginda tutup kepala. Apabila berjumpa dengan ahli keluarga, baginda akan tutup kepala”

 

Hadis ini diriwayatkan al-Baihaqi dalam al-Sunan (464) dan Abu Nuaim dalam kitab al-Hilyah (2/182).

 

Hadis ini dinilai doif kerana ada perawi bernama Muhammad bin Yunus bin Musa al-Qurashi atau disebut sebagai al-Kadimi yang Ibn Hajar kata dia matruk.

 

Hadis kedua: daripada Habib bin Soleh berkata:

 

عَنْ حَبِيبِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا دَخَلَ الْخَلاَءَ لَبِسَ حِذَاءَهُ وَغَطَّى رَأْسَهُ

“Apabila Nabi saw masuk ke tempat Qadha’ Hajat baginda akan pakai alas kaki dan menutup kepala”

 

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam al-Sunan (465). Dinilai doif kerana hadis ini mursal, iaitu Habib bin Soleh bukan sahabat nabi yang tiba-tiba dia didakwa ambil hadis dari Nabi. Tambahan pula, Abu Hatim al-Razi menyatakan bahawa dia seorang majhul.

 

Ketiga, didapati amalan menutup kepala semasa Qadha’ Hajat ada sandaran dari Abu Bakar al-Siddiq yang riwayatnya—daripada Zubair bin al-Awwam (menantu Abu Bakar yang merupakan suami kepada Asma’):

 

أَنَّ أَبَا بَكْرٍ الصِّدِّيقَ ، قَالَ ، وَهُوَ يَخْطُبُ النَّاسَ : يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ ، اسْتَحْيُوا مِنَ اللهِ ، فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إنِّي لأظل حِين أَذْهَبُ إلَى الْغَائِطِ فِي الْفَضَاءِ ، مُغَطّيًا رَأْسِي اسْتِحْيَاءً مِنْ رَبِّي

“ketika sedang berkhutbah, Abu Bakar ada berkata: Wahai para muslimin, malulah kamu dengan Allah. Demi nyawaku berada di tanganNya, sesungguhnya aku berteduh (menutup kepala) semasa aku pergi buang air besar di padang—menutup kepalaku kerana malu terhadap tuhanku”.

 

Hadis ini diriwayatkan oleh Ibn al-Mubarak dalam kitab al-Zuhd (1/107), Ibn Abi Syaibah dalam al-Musannaf (1/105) dengan sanad yang sahih.

 

Dari sini dapat disimpulkan bahawa amalan menutup kepala semasa qadha’ hajat, dari riwayat yang sahih adalah amalan sahabat, bukan dari amalan Nabi Muhammad saw.

 

Walaubagaimana pun, salah satu kaedah istinbat hukum mazhab syafie bahawa hadis marfu’ yang doif, kandungannya boleh dianggap perbuatan nabi saw juga jika terdapat kandungannya itu dalam hadis mawquf yang sahih.

 

Dalam erti kata yang lain, walaupun hadis yang menyebut bahawa nabi saw tutup kepala itu doif—memandangkan ada hadis mawquf (Abu Bakar al-Siddiq) yang sahih melakukannya, maka amalan tutup kepala tersebut boleh dianggap sebagai sunnah juga.

 

Dengan sebab itu, ulama mazhab syafie seperti Imam al-Nawawi berkata dalam kitab al-Majmuk:

 

 قَالَ إمَامُ الْحَرَمَيْنِ وَالْغَزَالِيُّ وَالْبَغَوِيُّ وَآخَرُونَ: يستحب أن لا يدخل الْخَلَاءَ مَكْشُوفَ الرَّأْسِ

“berkata Imam al-Haramain, al-Ghazali, al-Baghawi dan seumpanya: digalakan bahawa tidak masuk ke tempat Qadha’ hajat dalam keadaan kepala terbuka”.

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[1] MUSADDAD BIN MUSARHAD ((150H-208H)

مُسَدَّدُ بْنُ مسرهد

 

Guru imam Abu Daud ini sudah dijelaskan biografinya di hadis ke-2.

 

[2] HAMMAD BIN ZAID BIN DIRHAM AL-AZDI (98H-179H)

حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ بن درهم الأزدي

 

Ini guru pertama kepada Musaddad dalam mengambil hadis ini.

 

Dia digelar sebagai الأزرق. Dia salah seorang Rijal al-Bukhari, Muslim, Tarmizi, Nasaie, Ibn Majah dan Ahmad bin Hanbal.

 

Dia adalah penduduk Basrah, tetapi atuknya berasal dari al-Sajistan (sekarang di Afghanistan dan sedikit Iran dan Pakistan).

 

Ibunya mendakwa bahawa dia dilahirkan dalam era pemerintahan Umar bin Abdul Aziz (pemerintahan itu bermula dari 99H sehingga 101H). Ada pula mendakwa bahawa dia dilahirkan di akhir pemerintahan Khalifah Sulaiman bin Abdul malik (dari tahun 96H-99H).

 

Abdul Rahman bin Mahdi menyatakan bahawa Hammad bukan sekadar alim dalam bidang hadis, bahkan dia seorang alim dalam bidang fiqh.

 

Al-Zahabi pernah menyatakan bahawa hafalannya amat kuat sepertimana berjalannya air.

 

[3] ABDUL WARIS BIN SA’ID AL-‘ANBARI (102H-180H)

عَبْدُ الْوَارِثِ بن سعيد بن ذكوان العنبري

 

Ini guru ke-2 bagi Musaddad dalam riwayat ini. Dia berasal dari Basrah dan mati di situ. Selain Hammad, dia juga terkenal dalam bidang fiqh.

 

Dia adalah Rijal Muslim, Tarmizi, al-Nasaie, Ibn Majah dan Ahmad bin Hanbal.

 

Dia pernah dituduh berfahaman Qadariyyah, namun Anaknya bernama Abdul Somad bin Abdul Waris membantah dengan menyatakan itu adalah tuduhan palsu yang orang lakukan terhadap bapanya. Dia menyatakan bahawa sebagai anak, dia tidak pernah dengar bapanya bercakap hal-hal aqidah yang mengandungi fahaman qadariyyah.

 

Kedua-dua Hammad dan Abdul Waris; mereka mengambil hadis dari perawi berikut;

 

[4] ABDUL AZIZ BIN SUHAIB AL-BANANI (130H)

عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ صُهَيْبٍ البناني

 

Namanya sering disebut sebagai عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ العبد. Dia adalah tabiin yang berasal dari Basrah.

 

Dia adalah Rijal al-Bukhari, Muslim, Tarmizi, al-Nasaie, Ibn Majah dan Ahmad bin Hanbal

 

[5] ANAS BIN MALIK (10SH-90H)

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ

 

Ini adalah sahabat nabi ke-5 yang disebut dalam Sunan Abi Daud.

 

Dia dilahirkan 10 tahun sebelum hjirah. Dengan erti kata lain, semasa awal nabi sampai di Madinah, umurnya baru 10 tahun.

 

Dia dari etnik Bani Najjar – satu etnik besar dalam kabilah Khazraj

 

Bapanya bernama Malik bin Nadhar--terbunuh semasa zaman Jahiliyyah lagi.

 

Ibunya bernama Ummu Sulaim Mulaikah binti Milhan al-Najjariyyah.

 

Selepas kematian Malik bin Nadhar, ibunya berkahwin dengan lelaki bernama Abu Talhah Zaid bin Sahl al-Ansari (suaminya ini dipersaudarakan Nabi pada awal hijrah dengan al-Arqam bin Abi al-Arqam/ada dakwaan kata, Abu Ubaidah al-Jarrah)

 

Awal Nabi sampai Madinah, ibu Anas hadiahkan Anas kepada Nabi agar berkhidmat kepada Nabi. Nabi memanggil Anas dengan panggilan Abu Hamzah

 

Anas bin Malik pernah didoakan oleh nabi saw dengan doa berikut;

 

اللهم أكثر ماله وولده وأطل عمره واغفر ذنبه

“Ya Allah, banyakkan hartanya dan anaknya; panjangkan umurnya; ampunkan dosanya”

 

Berkat doa nabi saw itu, dia mempunyai anak seramai 80 lelaki dan 2 orang perempuan (Hafsah dan Ummu Amru)

 

Hartanya pula, dikurniakan Allah dua buah kebun epal yang berbuah setahun dua kali.

 

Anas antara yang terlibat dalam perang menentang orang murtad di era pemerintahan Abu Bakar al-Siddiq.

 

semasa Abu Bakar menjadi khalifah, dia dilantik jadi amil zakat di Bahrain. Apabila dia pulang, dia dapati Abu Bakar sudah meninggal – ketika itu, Saidina Umar sudah jadi khalifah.

 

Semasa dia dilantik Abu Bakar sebagai amil zakat, Abu Bakar meminta pandangan Umar. Umar tersangat sokong cadangan anas dilantik jadi amil zakat.

 

Semasa dia meninggal, umurnya  mencecah 97 tahun. Bahkan, ada kata mencecah 100 tahun.

 

Dengan itu, ada dakwaan mengatakan bahawa beliau adalah sahabat nabi yang paling akhir mati di Basrah.

 

Namun, mengikut catatan sahabat nabi yang paling akhir meninggal dunia adalah Abu Tufail ‘Amir bin Wasilah, iaitu meninggal pada tahun 102 Hijrah. Namun, dia meninggal dunia di Mekah.

 

PERBAHASAN SANAD

 

Hadis ini SAHIH dengan hujah berikut;

a.                  Semua perawi hadis ini adalah sahih, serta mereka semua adalah rijal Bukhari dan Muslim kecuali ABDUL WARIS BIN SA’ID AL-‘ANBARI yang dia hanya Rijal muslim.

b.                  Hadis ini turut sama diriwayatkan oleh imam al-Bukhari (142 dan 6322) dan Muslim (375).

 

TAKHRIJ

 

Dari jalur HAMMAD BIN ZAID: muslim (375), al-Tarmizi (6).

 

Dari Jalur ABDUL AZIZ BIN SOHAIB: Muslim (375), al-Nasaie – al-Kubra (19)

 

 


No comments:

Post a Comment