HADIS 10 |
حَدَّثَنَا مُوسَى
بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ يَحْيَى عَنْ أَبِي زَيْدٍ عَنْ
مَعْقِلِ بْنِ أَبِي مَعْقِلٍ الْأَسَدِيِّ، قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنْ نَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَتَيْنِ بِبَوْلٍ أَوْ غَائِطٍ»
قَالَ أَبُو
دَاوُدَ: وَأَبُوزَيْدٍ هُوَ مَوْلَى بَنِي ثَعْلَبَةَ
Daripada
Ma’qil bin Abi Ma’qil al-Asadi berkata: “Rasulullah saw melarang kita menghadap
dua kiblat pada saat buang air besar atau buang air kecil”
Abu
Daud mengatakan: “Abu Zaid adalah bekas hamba Bani Tsa'labah”
PERBAHASAN LAFAZ |
Dalam
hadis ini, disebut DUA QIBLAT yang al-‘Azim Abadi nyatakan, maksudnya adalah BAITULLAH
AL-HARAM dan BAITUL MAQDIS.
PERBAHASAN SANAD |
Hadis
ini dinilai DOIF dengan alasan-alasan berikut;
[a]
ABU ZAID Maula
Bani Tsa’labah merupakan seorang yang MAJHUL.
[b] hadis ini di semua kitab-kitab hadis, semua
sanadnya bermuarakan dari ABU ZAID. Bermakna, hadis ini tafarrud dari perawi
doif.
Dengan sebab itu, ALBANI menganggap hadis ini sebagai MUNGKAR,
sedangkan ARNAUT anggap hadis ini sebagai doif.
Walaubagaimana pun, Imam al-Nawawi mengatakan sanad
hadis ini baik dengan alasan bahawa Imam Abu Daud tidak memberi komentar
berkenaan hadis ini. Justeru, dianggap
bahawa kemungkinan Abu Daud tidak mendoifkannya.
HUBUNGAN HADIS |
Hadis ke-9, digambarkan bahawa Nabis aw melarang
mengadap ke Kiblat semasa qadha’ hajat.
Pada hadis ke-10 ini pula, dijelaskan hal yang sama. Cuma
ditambah satu lagi, iaitu dimasukkan juga larangan mengadap ke arab Baitul Maqdis.
PENJELASAN HADIS |
Hadis ini, walaupun DOIF atau MUNGKAR dari sudut
sanad, tetapi kandungannya tidak salah untuk dibuat hujah.
Hal ini melihat kepada matan hadis yang kandungannya ada
disebut dalam hadis-hadis sahih yang lain, iaitu melibatkan hal larangan
mengadap arah qiblat semasa qadha’ hajat.
Tambahan pula, sahabat yang meriwayatkan hadis
berkenaan larangan mengadap arah kiblat semasa qadha’ hajat itu adalah
sahabat-sahabat yang berbeza, seperti hadis ke-7 melibatkan Salman al-Farisi, hadis
ke-8 melibatkan Abu Hurairah dan hadiske-9 melibatkan Abu Ayub al-Ansari.
PENGAJARAN |
[1]
HORMAT BAITUL
MAQDIS
Dalam perbincangan
hadis ke-9, dijelaskan khilaf dalam kalangan ulama berkenaan mengadap kiblat
semasa qadha’ hajat dalam bangunan.
Semua sepakat
bahawa yang dimaksudkan kiblat adalah merujuk kepada BAITULLAH AL-HARAM. Namun,
berlaku kekhilafan dalam kalangan ulama berkenaan dengan hukum qadha’ hajat
dalam keadaan mengadap Baitul Maqdis.
Kekhilafan itu
adalah seperti berikut;
PERTAMA: SAMA
DENGAN HUKUM BAITULLAH AL-HARAM JUGA.
Al-‘Azim Abadi
menyatakan bahawa hukum haram mengadap arah Baitul Maqdis sama sepertimana hukum
mengadap arah Baitullah al-Haram.
Selain hadis
ini, hujah lain yang dikemukakan adalah bahawa Baitul Maqdis adalah pernah
menjadi kiblat bagi umat Islam pada suatu masa dahulu. Justeru, ia wajib
diberikan penghormatan sama seperti Baitullah al-haram.
KEDUA: HUKUM MAKRUH
Dalam
pandangan Mazhab Syafie sepertimana dalam kupasan al-Imam al-Nawawi, fatwa
haram qadha’ hajat adalah jika mengadap BAITULLAH AL-HARAM.
Namun, jika
mengadap BAITUL MAQADIS, hukumnya adalah MAKRUH, bukan haram.
Hujah mazhab
Syafie ini adalah seperti berikut:
[a] larangan
terhadap Baitullah adalah jelas. Namun, larangan berkaitan dengan Baitul Maqdis
tidak jelas.
Tidak jelas
itu kerana hadis ke-9: iaitu Nabi saw menyuruh agar ke timur atau ke barat,
jika didapati hendak qadha’ hajat itu sedang mengadap ke arah BAITULLAH AL-HARAM.
Dalam erti
kata lain, suruhan hadis terbabit khusus untuk penduduk Madinah sahaja, kerana apabila
mereka mengadap arah Baitullah, sudah pasti mereka membelakangkan Baitul maqdis.
Oleh yang demikian, jika berada ditempat selain Madinah, tidak timbul suruhan
agar berpaling ke timur atau ke barat ketika Qadha’ Hajat.
[b] hadis yang
menjadi dasar larangan mengadap kepada Baitul Maqdis adalah adalah hadis bab
ini yang sudah dijelaskan bahawa statusnya adalah Doif atau mungkar.
Justeru,
disimpulkan hukum mengadap arah Baitul Maqdis semasa Qadha’ Hajat adalah MAKRUH
sahaja, bukan haram dengan alasan-alasan
berikut;
[a] hukum asal
adalah larangan mengadap arah Baitullah al-haram, sedangkan hukum mengadap
Baitul Maqdis adalah hukum tab’iyyah تبعية sahaja, iaitu hukum ikutan.
[b] walaupun
ia bukan hukum asal, tetapi memandangkan Baitul Maqdis pernah menjadi kiblat
umat islam, maka perlu juga diberikan penghormatan.
Fatwa
Makruh mengadap arah Baitul Maqdis semasa Qadha’ Hajat ini tidak kira dalam
bangunan ataupun di padang lapang.
BIOGRAFI PERAWI |
[1]
MUSA BIN ISMAIL AL-TABUZKI (223H)
مُوسَى بْنُ
إِسْمَاعِيلَ التبوذكي
Sudah dijelaskan dalam hadis ke-3.
[2] ABU OSMAN WUHAIB BIN WARD (153H)
ابو عثمان وُهَيْبٌ بن الورد
Dia
adalah tabi’ al-Tabiin. Al-Zahabi pula kata, dia seorang tabiin, kerana
dikatakan dia pernah berjumpa dengan Aisyah.
Dia
tinggal dan meninggal dunia di Mekah. Terkenal sebagai seorang kuat beribadat.
Selain
ramai ulama mengatakan dia siqah, dia juga salah seorang rijal kutub al-Sittah.
[3]
AMRU BIN YAHYA BIN UMARAH AL-MAZINI (140H)
عَمْرُو بْنُ يَحْيَى بن عُمَارَةَ المَازِنِيِّ
Dia
meninggal dunia di Madinah. Ibn Sa’ad kata, dia tidak banyak riwayatkan hadis.
Ramai
ulama menganggap dia sebagai siqah, walaupun ada kesilapan sedikit. Dia juga
salah seorang rijal kutub al-Sittah.
[4]
ABU ZAID
Tidak
diketahui nama sebenarnya. Namun, al-Muzi dan ibn kathir menyatakan bahawa Namanya
adalah AL-WALID.
Abu
Daud menyatakan bahawa dia adalah bekas hamba kepada Bani Sa’labah.
Ramai
ulama menolak riwayatnya, termasuk Ibn Madini, ARNAUT dan ALBANI dengan anggap
bahawa dia seorang yang MAJHUL.
[5] SAHABAT: MA’QIL
BIN ABI MA’QIL AL-ASADI
مَعْقِلِ بْنِ
أَبِي مَعْقِلٍ الْأَسَدِيِّ
Dikatakan
dia mempunyai nama lain, iaitu MA’QIL BIN ABI HAISAM AL-ASADI.
Dia
turut dipanggil dengan nama MA’QIL BIN UMM AL-MA’QIL AL-ASADI.
Dia
terlibat dalam perang Uhud bersama dengan bapanya.
TAKHRIJ |
Ibn Majah (319), Ahmad (17838)
No comments:
Post a Comment