BAB 35 |
بَابُ الْمَاءِ
لَا يُجْنِبُ
AIR TIDAK BERJUNUB
HADIS 68 |
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ حَدَّثَنَا سِمَاكٌ عَنْ عِكْرِمَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:
اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي
جَفْنَةٍ، فَجَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَتَوَضَّأَ
مِنْهَا أَوْ يَغْتَسِلَ، فَقَالَتْ: لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي كُنْتُ
جُنُبًا؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ
الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ»
Ibn
Abbas berkata: Setengah isteri-isteri nabi saw mandi pada besen air. Nabi pun
datang untuk berwuduk dari besen air ATAU mandi. Isteri Nabi itu berkata kepada
baginda: Wahai Rasulullah, aku berjunub. Rasulullah pun berkata: Sesungguhnya
air itu tidak ada sesuatu pun yang menjunubkannya.
status: sahih
PENJELASAN MATAN |
[1] Hadis ini menjelaskan satu kejadian melibatkan Nabi saw
dengan sebilangan isteri nabi. Dalam riwayat lain menyebut, bahawa isteri itu
adalah MAIMUNAH BINTI AL-HARIS, ibu saudara kepada IBN ABBAS.
عَنْ مَيْمُونَةَ،
زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ: أَجْنَبْتُ أَنَا
وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَاغْتَسَلْتُ مِنْ جَفْنَةٍ،
فَفَضَلَتْ فَضْلَةٌ، فَجَاءَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لِيَغْتَسِلَ مِنْهَا، فَقُلْتُ: إِنِّي قَدْ اغْتَسَلْتُ مِنْهَا، فَقَالَ:
" إِنَّ الْمَاءَ لَيْسَ عَلَيْهِ جَنَابَةٌ " أَوْ: " لَا
يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ " فَاغْتَسَلَ مِنْهُ – احمد, 26801[1]
[2] Maimunah mandi dalam satu besen air. Apabila Nabi
saw datang untuk berwuduk (atau: mandi wajib), baginda saw telah berwuduk
menggunakan air yang telah digunakan oleh maimunah itu.
[3] Melihat hal itu, Maimunah terus memberitahu kepada
Nabi bahawa dia sedang berhadas. Seakan-akan Maimunah anggap bahawa hukum air
yang telah digunakan oleh orang yang berjunub adalah tidak boleh digunakan.
[4] Mendengar apa yang disebut oleh Maimunah itu, nabi
saw pun berkata:
إِنَّ الْمَاءَ
لَا يُجْنِبُ
“Sesungguhnya air tidak berjunub”
Dalam kalangan hadis, perkataan يجنب itu dibaca dengan bacaan; (a)
Yujnib, ataupun (b) Yajnub. Perkataan YUJNIB adalah فعل متعدي yang bermaksud: tidak ada
sesuatu pun dapat menjunubkan air. Perkataan YAJNUB pula adalah فعل لازم yang diterjemah: air itu
tidak menjadi junub.
Antara kedua-dua ini, Imam Nawawi kata, bacaan (a)
lebih fasih dan paling popular. (al-Tasawwut:1/348)
[5] Asal perkataan جنب adalah البعد, iaitu jauh
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ
وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ (90) – المائدة
Justeru, orang berjunub bermaksud orang yang dijauhkan
dari solat, iaitu apabila dia melakukan hal-hal berjunub seperti setubuh,
keluar mani dan sebagainya. (al-Ma’alim: 1/38)
[6] Dalam maksud hadis, nabi saw mahu memberitahu
bahawa air itu tidak bernajis. Namun, digunakan perkataan يجنب. Persoalannya, kenapa?
Kata JUNUB adalah MUSYAKALAH bagi perkataan NAJIS,
kerana AL-QADR AL-MUSYTARAK antara kedua-dua ini adalah terhalang dari
menunaikan solat.
Dengan maksud, jawapan nabi saw itu selaras dengan
bentuk soalan. Iaitu, Maimunah menyatakan bahawa dia berjunub. Justeru, nabi
saw jawab itu sebagai musyakalah, iaitu sama dengan lafaz yang digunakan oleh
orang yang bertanya. (al-Tawassut:1/348)
HUBUNGAN HADIS |
Hadis 63, 64 dan 65 menyebut berkenaan air kadar lebih
dua kolah.
Hadis 66 dan 67 menyebut air telaga yang banyak lebih
dari kadar dua kolah.
Hadis 68 yang ini pula, air yang sekadar satu jafnah
sahaja—kurang dari kadar dua kolah.
PENGAJARAN |
[1] ISLAM
MENOLAK GAYA BERFIKIR JAHILIYYAH
SATU:
Orang jahiliyyah anggap, berjunub bagi wanita adalah
bernajis. Justeru, tangan mereka yang menyentuh air, maka air itu dianggap
sebagai bernajis.
Apabila kepercayaan sebegitu berlaku, menyebabkan
maimunah yang apabila dia yang sedang berjunub bahawa dia celup tangannya dalam
besen air, dia menyangka air itu sudah bernajis.
Dia merasa sangsi, apabila dia dapati Nabi saw
menggunakan air tersebut. Dengan sebab itu dia bertanya Nabi untuk menghilangkan
kesangsiannya.
Makanya, nabi saw membetulkan cara fikir yang salah
itu dengan mengatakan bahawa orang yang berjunub yang menyentuh air, ia tidak
menjadikan air itu bernajis.
DUA:
Dalam hadis, ada diceritakan bahawa orang yahudi
mempunyai kepercayaan bahawa perempuan yang berhaid, lelaki tidak boleh makan
bersama-sama dengan mereka dan tidak boleh bergaul dengan mereka di rumah.
Daripada Anas bin Malik:
عَنْ أَنَسٍ
أَنَّ الْيَهُودَ كَانُوا إِذَا حَاضَتِ الْمَرْأَةُ فِيهِمْ لَمْ يُؤَاكِلُوهَا،
وَلَمْ يُجَامِعُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ فَسَأَلَ أَصْحَابُ النَّبِيِّ صَلَّى
اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَنْزَلَ
اللهُ تَعَالَى {وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا
النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ} [البقرة: 222] إِلَى آخِرِ الْآيَةِ، فَقَالَ رَسُولُ
اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «اصْنَعُوا كُلَّ شَيْءٍ إِلَّا
النِّكَاحَ» - مسلم, 302
Sesungguhnya yahudi yang apabila perempuan mereka
berhaid, mereka tidak akan makan dan tidak bergaul dengan mereka di rumah.
Sahabat bertanya Nabi saw, lalu turun firman Allah: Mereka bertanya kamu
berkenaan perempuan yang kedatangan haid. Katakanlah: ia adalah kotor. Asingkan
dirimu dari perempuan ketika mereka kedatangan haid (sehingga habis ayat). Rasulullah
saw pun berkata: Lakukan semua perkara kecuali setubuh”
[2] JUNUB
BUKAN HAID
Perempuan yang berhaid tidak boleh disamakan dengan
perempuan yang berjunub.
Orang yang berjunub, dia boleh selesaikan junubnya
dengan mandi di setiap masa yang dia mahu. Hal ini berbeza dengan berhaid; ia
tidak boleh selesaikan dengan semata-mata mandi, tetapi perlu dipastikan
haidnya berhenti terlebih dahulu.
Dengan sebab itu, hukum perempuan haid tidak sama
dengan perempuan yang berjunub.
Contohnya, hukum masuk ke masjid bagi perempuan yang
haid.
Al-Quran menyatakan larangan masuk ke masjid bagi
orang berjunub, samaada lelaki atau perempuan.
يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى
تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى
تَغْتَسِلُوا (43) – النساء
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri
sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar
dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid)
sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas
sahaja - hingga kamu mandi bersuci”
Ayat ini melarang orang berjunub dari masuk masjid.
Namun, perempuan haid bukan junub, bermakna perempuan haid boleh masuk masjid.
Adapun hadis:
فَإِنِّي لَا
أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ – ابو داود, 232[2]
“Aku tidak halalkan masjid bagi perempuan yang haid dan orang
yang berjunub”.
Hadis ini berlaku khilaf dalam kalangan ulama
berkenaan statusnya. Albani antara yang anggap hadis ini doif, kerana ada
perawi lemah bernama al-Aflat bin Khalifah atau nama lainnya adalah Fulait
al-Amiri.
[3] HUKUM AIR
MUSTA’MAL
Yang
dimaksudkan dengan air Musta’mal adalah:
a.
Air
lepas digunakan untuk mandi junub dan wuduk, serta;
b.
Air
itu pada basuhan wajib. Adapun pada basuhan sunat, ia tidak jadi musta’mal.
(Ibn Ruslan:1/541)
Dalam
perkataan lain, kalau air itu tadahan dari air mandi kerana sejuk, atau mandi
jumaat, maka air itu tidak jadi musta’mal.
Terdapat khilaf dalam kalangan ulama berkenaan air
Musta’mal; apakah boleh digunakan atau tidak?
SATU: JUMHUR
Jumhur ulama anggap, air musta’mal adalah sama dengan
air mutlak, iaitu boleh digunakan.
Hadis ini adalah dalil dalam mazhab selain syafie jadid
bahawa air musta’mal boleh menyucikan. (Ibn Ruslan: 1/529)
Dalil
lain:
A.
hadis
daripada Abu Juhfah:
عن ابي
جُحَيْفَةَ، يَقُولُ: خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِالهَاجِرَةِ، فَأُتِيَ بِوَضُوءٍ فَتَوَضَّأَ، فَجَعَلَ النَّاسُ
يَأْخُذُونَ مِنْ فَضْلِ وَضُوئِهِ فَيَتَمَسَّحُونَ بِهِ –
البخاري, 187[3]
Rasulullah saw keluar kepada kami pada satu hari yang
panas. Baginda dibawakan air wuduk, lalu baginda pun berwuduk. Lebihan air
wuduk itu diambil oleh sahabat dan mereka menyapu (pada badan mereka) dengan
air tersebut.
B.
Saidina Ali ada berkata:
عَنْ عَلِيٍّ
قَالَ: «إِذَا تَوَضَّأَ الرَّجُلُ فَنَسِيَ أَنْ يَمْسَحَ بِرَأْسِهِ فَوَجَدَ
فِي لِحْيَتِهِ بَلَلًا، أَخَذَ مِنْ لِحْيَتِهِ فَمَسَحَ رَأْسَهُ» - ابن ابي
شيبة, 218[4]
Apabila seorang lelaki berwuduk, lalu dia lupa untuk
sapu kepalanya—dia pula dapati basah pada janggutnya, maka dia ambil air pada
janggutnua dan sapu pada kepalanya”
C.
Riwayat ibn Abbas:
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «اغْتَسَلَ مِنْ
جَنَابَةٍ، فَرَأَى لُمْعَةً لَمْ يُصِبْهَا الْمَاءُ، فَقَالَ بِجُمَّتِهِ،
فَبَلَّهَا عَلَيْهَا» قَالَ إِسْحَاقُ فِي حَدِيثِهِ: فَعَصَرَ شَعْرَهُ
عَلَيْهَا – ابن ماجة, 663[5]
Nabi saw mandi junub, lalu baginda nampak satu tompok
badan yang tidak kena air. Baginda pun berkata dengan isyarat dengan hujung
rambut baginda: basahkannya (tompok yang tidak kena air tadi) dengannya (air
yang ada pada rambut)”
D.
Dalil Aqli
Dalil mereka menolak pandangan mazhab syafie adalah:
asal air adalah tahur (mutahhir) selama tidak ada nas yang sahih dan sarih
menyatakan ia tidak boleh digunakan.
Setakat ini, tidak ada hadis yang sahih dan sarih
menyatakan air musta’mal tidak boleh digunakan. (Al-Manhal:1/249)
KEDUA: SYAFIE JADID
Air musta’mal tidak boleh digunakan.
HUJAH MEREKA:
a.
Hadis ke-63 yang lepas:
إِذَا كَانَ
الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَ
Apabila
air sudah dua kolah, maka tidak menanggung sebarang kotoran
b.
Hadis bab, iaitu Maimunah bukan mandi atau berwuduk,
tetapi sekadar mencebok air sahaja. (al-Manhal:1/242)
Hujahnya adalah, dalam matan hadis ini menyebut:
اغْتَسَلَ
بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ
Pada perkataan في جفنة itu, jika diterjemah secara
harfiyyah bahawa Isteri nabi saw itu mandi dengan masuk dalam bekas air
tersebut. Hal ini tidak munasabah. Justeru, perkataan في dalam matan ini bermakna من, iaitu mereka mandi dengan MENCEBOK air DARI bekas air
terbabit. (al-Bazl:1/153 |
Aun:1/46)
Bahkan, jika dilihat pada riwayat AHMAD, memang
digunakan lafaz من جفنة bukan في جفنة:
عَنْ
مَيْمُونَةَ، زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ:
أَجْنَبْتُ أَنَا وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَاغْتَسَلْتُ
مِنْ جَفْنَةٍ – احمد, 26801
[4] HUKUM
BERKAITAN ORANG BERJUNUB
Ada beberapa hukum berkaitan dengan hal ini;
a.
Peluh orang yang berjunub dan berhaid bukan najis.
b.
Bersalaman dengan orang berjunub, tidak wajib basuh
tangan. Makanya, tidak perlu basuh tangan jika bersentuhan dengan orang kafir.
c.
Tidak bernajis air dalam kolah atau bejana air kurang
kadar dua kolah, jika terjun ke dalamnya orang berjunub atau berhaid.
d.
Orang berjunub membasuh pakaian, pakain tetap bersih
selama ikut piawayan syariah. (al-Tasawwut: 1/348)
BIOGRAFI
PERAWI |
[5]
MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208H)
مُسَدَّدٌ بن مسرهد
Nama ini dijumpai
dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-9, iaitu pada hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23,
49, 62 dan 68.
[4] ABU AL-AHWAS
(179H)
أَبُو
الْأَحْوَصِ
Namanya
SALLAM BIN SULAIM AL-HANAFI AL-KUFI. Al-Aini kata (1/203), Abu Al-Ahfas adalah AUF BIN
MALIK BIN NADHLAH (90H)
KHATTAB AL-SUBKI kata, itu dakwaan yang salah. Hujah menolak
itu adalah seperti berikut;
Satu: dalam kitab TAHZIB AL-TAHZIB dijelaskan bahawa
MUSADDAD tidak pernah belajar dengan AUF, tetapi pernah belajar dengan SALLAM
BIN SULAIM. Begitujuga, AUF bukan murid kepada SIMAK. Tetapi, murid kepada
SALLAM.
Dua: AUF adalah TABIIN meninggal pada tahun 90H,
sedangkan MUSADDAD dilahirkan pada 150H. Dalam perkataan lain, Musaddad
dilahirkan 60 tahun selepas kematian Auf. justeru, tidak munasabah dikatakan
Abu al-Ahwas yang merupakan guru Musaddad adalah AUF BIN MALIK BIN NADHLAH. (al-Manhal:1/241)
Justeru,
ABU AL-AHWAS adalah SALLAM BIN SULAIM, bukan AUF BIN MALIK BIN NADHLAH.
Diceritakan bahawa suatu hari ramai orang belajar
hadis di rumahnya. Dia pun memberitahu kepada anaknya, al-ahwas: Wahai Anakku,
berdirilah dan sesiapa yang kamu nampak dia hina Sahabat Nabi, maka keluarkan
dia dari rumah ini.
Dia riwayatkan hadis sebanyak 4 ribu hadis.
Al-Ijli kata dia siqah dan صاحب
السنة واتباع. Ibn Main kata, dia siqah mutqin. Ibn Hibban, Abu Zur’ah dan
al-nasaie kata, dia siqah. Abu Hatim kata, dia Soduq.
Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta perawi yang
siqah lagi sahih.
[3] SIMAK BIN HARB (123H)
سِمَاكٌ بن حرب
Nama penuhnya adalah SIMAK BIN HARB BIN AUS BIN KHALID
AL-ZUHLI (Ada kata: AL-HUZALI). Dia dipanggil ABU AL-MUGHIRAH AL-KUFI.
Salah seorang tokoh kenamaan dalam kalangan Tabiin. Dia
dakwa bahawa dia sempat jumpa seramai 80 orang sahabat.
Dia pernah buta mata. Tetapi, dia berdoa kepada Allah agar dikembalikan
penglihatannya, maka dia dapat melihat kembali.
Ulama khilaf berkenaan statusnya. Ibn Main dan Abu
Hatim anggap dia siqah. Abu hatim tambah, dia soduq. Ibn ‘Adi kata, dia soduq
yang la ba’sa bih (pertengahan).
Syu’bah, Ibn al-Mubarak dan al-Sauri pula kata, dia doif. Al-Bazzar
kata, aku tidak tahu bahawa orang tinggalkan riwayatnya.
Menurut AL-SAHRANPURI, di akhir umurnya, hafalannya
berubah sehingga terpaksa diberi ingatan. Kalau dilihat factor ini, tidak
hairan ada pihak anggap dia sebagai doif, dan factor itu juga Imam Bukhari
tidak mengambil riwayatnya.
Apabila
dia ambil hadis dari IKRIMAH, perlu diteliti. Hal ini kerana, dia pernah
lakukan TALQIN terhadap IKRIMAH. Justeru, riwayat dia dari IKRIMAH tidak boleh
diterima kecuali ada penguat yang lain, seperti ada syawahid dan mutaba-ah.
Dia adalah
Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-nasaie dan Ibn Majah. Hanya al-Bukhari
sahaja tidak riwayatkan hadisnya.
TALQIN:
A.
Dia baca
hadis-hadis kepada guru dengan hadis-hadis tersebut luar dari pengetahuan guru,
tetapi dia dakwa bahawa hadis itu dari guru terbabit. TALQIN SYAFAHI.
B.
Dia baca
hadis-hadis dalam kitab yang ada padanya; atau secara hafazan dihadapan guru
terbabit, walhal hadis-hadis itu luar dari pengetauan syaikh. Ini disebut
TALQIN AL-KITAB.
HUKUM
PERAWI TALQIN
IBN HAZM:
riwayatnya
perlu ditolak.
JUMHUR:
Jika guru
mengakuinya, maka hadis itu dianggap bersambung sanad. Jika guru menafikan,
maka dianggap terputus sanad. Jika tidak jelas, maka dianggap doif kecuali ada
penguat.
Jika guru
itu nyanyok, maka itu ditolak.
PUNCA
TALQIN
a.
Nak uji
hafazan guru.
b.
Nak dapat
banyak hadis tanpa perlu cari ramai guru.
c.
Guru itu
tertimpa buta, atau terlupa, atau nyanyok (Guru mengaku hadisnya, walhal bukan
hadisnya).
[2] IKRIMAH (20H-107H)
عِكْرِمَةَ
Dia dipanggil dengan ABU ABDILLAH AL-QURASHI
AL-HASHIMI AL-MADANI. Ada pula kata, ABU MUJALID.
Dia berasal dari bangsa al-Barbar dalam kalangan
penduduk al-Maghrib. Dia pernah sampai ke afrika, Yaman, Madinah, mesir,
Khurasan, Mekah dan meninggal dunia di Madinah.
Dia dianggap siqah oleh Ahmad, Abu Hatim dan
al-Nasaie. Bahkan, al-Ijli kata, dakwaan orang kononnya dia tidak siqah itu
adalah tidak benar.
Imam al-Bukhari pernah menyatakan bahawa tidak ada
seorang pun ahli hadis yang tidak berhujah dengan riwayat Ikrimah. Bahkan,
al-Maruzi berkata bahawa umum ahli ilmu berhujah dengan hadisnya. Ishaq bin
Rahwiyyah juga menyatakan bahawa Ikrimah adalah Imam Dunia di sisi kamu.
Namun begitu, Ibn Sa’ad kata, dia banyak ilmu, tetapi
tidak boleh dibuat hujah pada hadisnya. Tetapi, Ibn ‘Adi pula kata, apabila
yang meriwayatkan hadis darinya adalah para siqah, maka hadisnya boleh dibuat
hujah.
Al-Sahranpuri kata, ulama khilaf berkenaan dengan Jarh
dia; ada setengah kata dia pendusta seperti Yahya bin Sa’id al-Ansari; ada
kata, dia seorang penganut khawarij seperti Mus’ab bin Abdullah al-Zubairi; dan
ramai pula anggap dia siqah. (al-Bazl:1/152)
Dia adalah rijal al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan
Nasaie. Dia adalah seorang perawi siqah lagi sahih.
[1] IBN ABBAS (3SH-68H)
ابْنِ عَبَّاسٍ
Nama sahabat ini disebut dalam sunan Abi Daud untuk
kali ke-5, iaitu pada hadis ke-3, 20, 21, 54, 58 dan 68.
PERBAHASAN SANAD |
[1] Status hadis ini, berlaku khilaf seperti berikut;
PERTAMA: ULAMA MAZHAB HANAFI
Mazhab Hanafi anggap hadis ini lemah dengan alasan
berikut;
a.
Hadis ini IDHTIRAB pada matan, kerana dari perawi yang
sama, tetapi matan yang berbeza, iaitu dalam matan ini, digunakan lafaz:
«إِنَّ
الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ»
Sedangkan dalam riwayat
al-Nasaie, digunakan lafaz:
«إِنَّ الْمَاءَ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ» - النسائي, 325[6]
b.
Dilihat punca IDHTIRAB MATAN itu kerana factor SIMAK
yang ambil hadis dari IKRIMAH.
Dari sudut sanad, pendapat ini dibantah oleh ALBANI
dan ARNAUT dengan alasan bahawa hadis ini ada syawahid.
KEDUA: ARNAUT
Pada Arnaut, hadis ini sahih lighairih dengan kupasan
berikut;
A.
Kalau dianggap doif pun, disebabkan idhtirab pada
riwayat SIMAK ambil hadis dari IKRIMAH.
B.
Namun, hadis sebelum ini sebagai SYAWAHID kepada hadis
ini.
KETIGA: ALBANI—SAHIH
Albani pula anggap hadis ini sebagai sahih dengan
alasan-alasan berikut;
A.
Dianggap sahih oleh AL-TARMIZI, IBN KHUZAIMAH, IBN
AL-JARUD, AL-HAKIM, AL-ZAHABI, AL-NAWAWI dan IBN HAJAR.
B.
Semua perawi adalah SIQAH.
C.
SIMAK adalah rijal Muslim, tetapi ada kritikan dari
sudut hafalannya. Apatah lagi, jika dia ambil hadis dari IKRIMAH yang berlaku
IDHTIRAB. Namun, dinukilkan kenyataan AL-HAKIM dengan katanya: al-Bukhari
berhujah dengan IKRIMAH, dan Muslim berhujah dengan SIMAK. Justeru, itu sudah
cukup ternafi illat.
وقد أعله قوم
بسماك بن حرب راويه عن عكرمة؛ لأنه كان يقبل التلقين، لكن قد رواه
عنه شعبة وهو لا يحمل عن مشايخه إلا صحيح حديثهم ". ولذلك قال الحافط في مكان
آخر (1/273)
[2] SYAWAHID
Hadis ini terdapat beberapa syawahid berikut;
UMMU HANI’:
عَنْ أُمِّ
هَانِئٍ رَضِيَ اللَّهِ عَنْهَا: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
اغْتَسَلَ هُوَ وَمَيْمُونَةُ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ فِي قَصْعَةٍ فِيهَا أَثَرُ
الْعَجِينِ» - النسائي, 240[7]
Daripada Ummu Hani’ bahawa Rasulullah saw mandi bersama Maimunah dari
satu bejana dalamnya ada kesan-kesan tapung yang diuli.
AISYAH:
قَالَتْ
عَائِشَةُ: " كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا
اغْتَسَلَ بَدَأَ بِيَمِينِهِ، فَصَبَّ عَلَيْهَا مِنَ الْمَاءِ، فَغَسَلَهَا،
ثُمَّ صَبَّ الْمَاءَ عَلَى الْأَذَى الَّذِي بِهِ بِيَمِينِهِ، وَغَسَلَ عَنْهُ
بِشِمَالِهِ، حَتَّى إِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِكَ صَبَّ عَلَى رَأْسِهِ. قَالَتْ
عَائِشَةُ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ وَنَحْنُ جُنُبَانِ» - مسلم, 321[8]
Aisyah berkata: Apabila Rasulullah saw mandi, baginda
mulakan dengan tangan kanannya. Baginda menuangkan air atas tangan kanan itu,
lalu baginda membasuhnya. Kemudian baginda basuh tangan kiri. Apabila selesai
itu, baginda akan tuang air ke kepala baginda. Aisyah berkata: Aku juga pernah
mandi bersama dengan Rasulullah saw dalam satu bejana air, dalam keadaan kami
berjunub”.
[3] HADIS INI RIWAYATKAN SECARA MAKNA:
Dari sudut matan, terdapat dua lafaz yang berbeza:
PERTAMA:
Pada matan abu Daud:
إِنَّ الْمَاءَ
لَا يُجْنِبُ
Sedangkan pada matan al-nasaie:
«إِنَّ الْمَاءَ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ» - النسائي, 325
KEDUA:
Pada matan Abu Daud, tidak disebut nama Maimunah,
hanya disebut “sesetengah isteri Nabi saw”.
Pada riwayat Ahmad, disebut secara jelas hal ini
melibatkan MAIMUNAH.
JUSTERU, kemungkinan hadis ini diriwayatkan secara
makna. Tambahan pula, dalam riwayat ini, matan menggunakan lafaz في جفنة;
اغْتَسَلَ
بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ
Sedangkan dalam riwayat lain, guna lafazمن جفنة :
فَاغْتَسَلْتُ
مِنْ جَفْنَةٍ – احمد, 26801
[1]SANAD:
حَدَّثَنَا هَاشِمُ
بْنُ الْقَاسِمِ، قَالَ: حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، عَنْ سِمَاكٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ
ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنْ مَيْمُونَةَ - الأرنعوط, حديث صحيح
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ،
حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ، حَدَّثَنَا الْأَفْلَتُ بْنُ
خَلِيفَةَ قَالَ: حَدَّثَتْنِي جَسْرَةُ بِنْتُ دَجَاجَةَ قَالَتْ: سَمِعْتُ
عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا تَقُول - [حكم الألباني]
: ضعيف
[3] SANAD:
حَدَّثَنَا آدَمُ،
قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، قَالَ: حَدَّثَنَا الحَكَمُ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا
جُحَيْفَةَ، يَقُولُ
[4] SANAD:
حَدَّثَنَا يَزِيدُ
بْنُ هَارُونَ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ خِلَاسٍ -
فِيمَا يَعْلَمُ حَمَّادٌ - عَنْ عَلِيٍّ قَالَ
[5] SANAD:
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَإِسْحَاقُ بْنُ مَنْصُورٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَنْبَأَنَا مُسْتَلِمُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ أَبِي
عَلِيٍّ الرَّحَبِيِّ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ - [حكم الألباني] ضعيف [تعليق محمد فؤاد عبد الباقي] في
الزوائد أبو على الرحبى أن اجمعوا على ضعفه
[6] SANAD:
أَخْبَرَنَا سُوَيْدُ
بْنُ نَصْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ، عَنْ سُفْيَانَ،
عَنْ سِمَاكٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ – الألباني, صحيح
[7] SANAD:
أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ قَالَ: حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ بْنُ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي نَجِيحٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ أُمِّ
هَانِئٍ رَضِيَ اللَّهِ عَنْهَا - [حكم الألباني] صحيح
SANAD IBN
MAJAH (378)
حَدَّثَنَا أَبُو
عَامِرٍ الْأَشْعَرِيُّ، عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَامِرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى
بْنُ أَبِي بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ
أَبِي نَجِيحٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ أُمِّ هَانِئٍ
[8] SANAD:
حَدَّثَنَا هَارُونُ
بْنُ سَعِيدٍ الْأَيْلِيُّ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي مَخْرَمَةُ بْنُ
بُكَيْرٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قَالَ:
قَالَتْ عَائِشَةُ
No comments:
Post a Comment