Saturday, August 13, 2022

HADIS 68 (BAB 35)

  

BAB 35

 

بَابُ الْمَاءِ لَا يُجْنِبُ

AIR TIDAK BERJUNUB

 

HADIS 68

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ حَدَّثَنَا سِمَاكٌ  عَنْ عِكْرِمَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ، فَجَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَتَوَضَّأَ مِنْهَا أَوْ يَغْتَسِلَ، فَقَالَتْ: لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي كُنْتُ جُنُبًا؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ»

Ibn Abbas berkata: Setengah isteri-isteri nabi saw mandi pada besen air. Nabi pun datang untuk berwuduk dari besen air ATAU mandi. Isteri Nabi itu berkata kepada baginda: Wahai Rasulullah, aku berjunub. Rasulullah pun berkata: Sesungguhnya air itu tidak ada sesuatu pun yang menjunubkannya.

 

status: sahih


PENJELASAN MATAN

 

[1] Hadis ini menjelaskan satu kejadian melibatkan Nabi saw dengan sebilangan isteri nabi. Dalam riwayat lain menyebut, bahawa isteri itu adalah MAIMUNAH BINTI AL-HARIS, ibu saudara kepada IBN ABBAS.

 

عَنْ مَيْمُونَةَ، زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ: أَجْنَبْتُ أَنَا وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَاغْتَسَلْتُ مِنْ جَفْنَةٍ، فَفَضَلَتْ فَضْلَةٌ، فَجَاءَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِيَغْتَسِلَ مِنْهَا، فَقُلْتُ: إِنِّي قَدْ اغْتَسَلْتُ مِنْهَا، فَقَالَ: " إِنَّ الْمَاءَ لَيْسَ عَلَيْهِ جَنَابَةٌ " أَوْ: " لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ " فَاغْتَسَلَ مِنْهُ – احمد, 26801[1]

 

[2] Maimunah mandi dalam satu besen air. Apabila Nabi saw datang untuk berwuduk (atau: mandi wajib), baginda saw telah berwuduk menggunakan air yang telah digunakan oleh maimunah itu.

 

[3] Melihat hal itu, Maimunah terus memberitahu kepada Nabi bahawa dia sedang berhadas. Seakan-akan Maimunah anggap bahawa hukum air yang telah digunakan oleh orang yang berjunub adalah tidak boleh digunakan.

 

[4] Mendengar apa yang disebut oleh Maimunah itu, nabi saw pun berkata:

إِنَّ الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ

“Sesungguhnya air tidak berjunub”

 

Dalam kalangan hadis, perkataan يجنب itu dibaca dengan bacaan; (a) Yujnib, ataupun (b) Yajnub. Perkataan YUJNIB adalah فعل متعدي yang bermaksud: tidak ada sesuatu pun dapat menjunubkan air. Perkataan YAJNUB pula adalah فعل لازم yang diterjemah: air itu tidak menjadi junub.

 

Antara kedua-dua ini, Imam Nawawi kata, bacaan (a) lebih fasih dan paling popular. (al-Tasawwut:1/348)

 

[5] Asal perkataan جنب adalah البعد, iaitu jauh

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90) – المائدة

 

Justeru, orang berjunub bermaksud orang yang dijauhkan dari solat, iaitu apabila dia melakukan hal-hal berjunub seperti setubuh, keluar mani dan sebagainya. (al-Ma’alim: 1/38)

 

[6] Dalam maksud hadis, nabi saw mahu memberitahu bahawa air itu tidak bernajis. Namun, digunakan perkataan يجنب. Persoalannya, kenapa?

 

Kata JUNUB adalah MUSYAKALAH bagi perkataan NAJIS, kerana AL-QADR AL-MUSYTARAK antara kedua-dua ini adalah terhalang dari menunaikan solat.

 

Dengan maksud, jawapan nabi saw itu selaras dengan bentuk soalan. Iaitu, Maimunah menyatakan bahawa dia berjunub. Justeru, nabi saw jawab itu sebagai musyakalah, iaitu sama dengan lafaz yang digunakan oleh orang yang bertanya. (al-Tawassut:1/348)

 

HUBUNGAN HADIS

 

Hadis 63, 64 dan 65 menyebut berkenaan air kadar lebih dua kolah.

 

Hadis 66 dan 67 menyebut air telaga yang banyak lebih dari kadar dua kolah.

 

Hadis 68 yang ini pula, air yang sekadar satu jafnah sahaja—kurang dari kadar dua kolah.

 

PENGAJARAN

 

[1] ISLAM MENOLAK GAYA BERFIKIR JAHILIYYAH

 

SATU:

Orang jahiliyyah anggap, berjunub bagi wanita adalah bernajis. Justeru, tangan mereka yang menyentuh air, maka air itu dianggap sebagai bernajis.

 

Apabila kepercayaan sebegitu berlaku, menyebabkan maimunah yang apabila dia yang sedang berjunub bahawa dia celup tangannya dalam besen air, dia menyangka air itu sudah bernajis.

Dia merasa sangsi, apabila dia dapati Nabi saw menggunakan air tersebut. Dengan sebab itu dia bertanya Nabi untuk menghilangkan kesangsiannya.

 

Makanya, nabi saw membetulkan cara fikir yang salah itu dengan mengatakan bahawa orang yang berjunub yang menyentuh air, ia tidak menjadikan air itu bernajis.

 

DUA:

Dalam hadis, ada diceritakan bahawa orang yahudi mempunyai kepercayaan bahawa perempuan yang berhaid, lelaki tidak boleh makan bersama-sama dengan mereka dan tidak boleh bergaul dengan mereka di rumah.

 

Daripada Anas bin Malik:

عَنْ أَنَسٍ أَنَّ الْيَهُودَ كَانُوا إِذَا حَاضَتِ الْمَرْأَةُ فِيهِمْ لَمْ يُؤَاكِلُوهَا، وَلَمْ يُجَامِعُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ فَسَأَلَ أَصْحَابُ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَنْزَلَ اللهُ تَعَالَى {وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ} [البقرة: 222] إِلَى آخِرِ الْآيَةِ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «اصْنَعُوا كُلَّ شَيْءٍ إِلَّا النِّكَاحَ» - مسلم, 302

Sesungguhnya yahudi yang apabila perempuan mereka berhaid, mereka tidak akan makan dan tidak bergaul dengan mereka di rumah. Sahabat bertanya Nabi saw, lalu turun firman Allah: Mereka bertanya kamu berkenaan perempuan yang kedatangan haid. Katakanlah: ia adalah kotor. Asingkan dirimu dari perempuan ketika mereka kedatangan haid (sehingga habis ayat). Rasulullah saw pun berkata: Lakukan semua perkara kecuali setubuh”

 

[2] JUNUB BUKAN HAID

 

Perempuan yang berhaid tidak boleh disamakan dengan perempuan yang berjunub.

 

Orang yang berjunub, dia boleh selesaikan junubnya dengan mandi di setiap masa yang dia mahu. Hal ini berbeza dengan berhaid; ia tidak boleh selesaikan dengan semata-mata mandi, tetapi perlu dipastikan haidnya berhenti terlebih dahulu.

 

Dengan sebab itu, hukum perempuan haid tidak sama dengan perempuan yang berjunub.

 

Contohnya, hukum masuk ke masjid bagi perempuan yang haid.

 

Al-Quran menyatakan larangan masuk ke masjid bagi orang berjunub, samaada lelaki atau perempuan.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا (43) – النساء

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi bersuci”

 

Ayat ini melarang orang berjunub dari masuk masjid. Namun, perempuan haid bukan junub, bermakna perempuan haid boleh masuk masjid.

 

Adapun hadis:

فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ – ابو داود, 232[2]

“Aku tidak halalkan masjid bagi perempuan yang haid dan orang yang berjunub”.

 

Hadis ini berlaku khilaf dalam kalangan ulama berkenaan statusnya. Albani antara yang anggap hadis ini doif, kerana ada perawi lemah bernama al-Aflat bin Khalifah atau nama lainnya adalah Fulait al-Amiri.

 

[3] HUKUM AIR MUSTA’MAL

 

Yang dimaksudkan dengan air Musta’mal adalah:

a.                  Air lepas digunakan untuk mandi junub dan wuduk, serta;

b.                  Air itu pada basuhan wajib. Adapun pada basuhan sunat, ia tidak jadi musta’mal. (Ibn Ruslan:1/541)

 

Dalam perkataan lain, kalau air itu tadahan dari air mandi kerana sejuk, atau mandi jumaat, maka air itu tidak jadi musta’mal.

 

Terdapat khilaf dalam kalangan ulama berkenaan air Musta’mal; apakah boleh digunakan atau tidak?

 

SATU: JUMHUR

 

Jumhur ulama anggap, air musta’mal adalah sama dengan air mutlak, iaitu boleh digunakan.

 

Hadis ini adalah dalil dalam mazhab selain syafie jadid bahawa air musta’mal boleh menyucikan. (Ibn Ruslan: 1/529)

 

Dalil lain:

A.                  hadis daripada Abu Juhfah:

 

عن ابي جُحَيْفَةَ، يَقُولُ: خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالهَاجِرَةِ، فَأُتِيَ بِوَضُوءٍ فَتَوَضَّأَ، فَجَعَلَ النَّاسُ يَأْخُذُونَ مِنْ فَضْلِ وَضُوئِهِ فَيَتَمَسَّحُونَ بِهِ – البخاري, 187[3]

Rasulullah saw keluar kepada kami pada satu hari yang panas. Baginda dibawakan air wuduk, lalu baginda pun berwuduk. Lebihan air wuduk itu diambil oleh sahabat dan mereka menyapu (pada badan mereka) dengan air tersebut.

 

B.                  Saidina Ali ada berkata:

 

عَنْ عَلِيٍّ قَالَ: «إِذَا تَوَضَّأَ الرَّجُلُ فَنَسِيَ أَنْ يَمْسَحَ بِرَأْسِهِ فَوَجَدَ فِي لِحْيَتِهِ بَلَلًا، أَخَذَ مِنْ لِحْيَتِهِ فَمَسَحَ رَأْسَهُ» - ابن ابي شيبة, 218[4]

Apabila seorang lelaki berwuduk, lalu dia lupa untuk sapu kepalanya—dia pula dapati basah pada janggutnya, maka dia ambil air pada janggutnua dan sapu pada kepalanya”

 

C.                  Riwayat ibn Abbas:

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «اغْتَسَلَ مِنْ جَنَابَةٍ، فَرَأَى لُمْعَةً لَمْ يُصِبْهَا الْمَاءُ، فَقَالَ بِجُمَّتِهِ، فَبَلَّهَا عَلَيْهَا» قَالَ إِسْحَاقُ فِي حَدِيثِهِ: فَعَصَرَ شَعْرَهُ عَلَيْهَا – ابن ماجة, 663[5]

Nabi saw mandi junub, lalu baginda nampak satu tompok badan yang tidak kena air. Baginda pun berkata dengan isyarat dengan hujung rambut baginda: basahkannya (tompok yang tidak kena air tadi) dengannya (air yang ada pada rambut)”

 

D.                 Dalil Aqli

 

Dalil mereka menolak pandangan mazhab syafie adalah: asal air adalah tahur (mutahhir) selama tidak ada nas yang sahih dan sarih menyatakan ia tidak boleh digunakan.

 

Setakat ini, tidak ada hadis yang sahih dan sarih menyatakan air musta’mal tidak boleh digunakan. (Al-Manhal:1/249)

 

KEDUA: SYAFIE JADID

 

Air musta’mal tidak boleh digunakan.

 

HUJAH MEREKA:

 

a.                  Hadis ke-63 yang lepas:

 

إِذَا كَانَ الْمَاءُ قُلَّتَيْنِ لَمْ يَحْمِلِ الْخَبَثَ

Apabila air sudah dua kolah, maka tidak menanggung sebarang kotoran

 

b.                  Hadis bab, iaitu Maimunah bukan mandi atau berwuduk, tetapi sekadar mencebok air sahaja. (al-Manhal:1/242)

 

Hujahnya adalah, dalam matan hadis ini menyebut:

اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ

 

Pada perkataan في جفنة itu, jika diterjemah secara harfiyyah bahawa Isteri nabi saw itu mandi dengan masuk dalam bekas air tersebut. Hal ini tidak munasabah. Justeru, perkataan في dalam matan ini bermakna من, iaitu mereka mandi dengan MENCEBOK air DARI bekas air terbabit.  (al-Bazl:1/153 | Aun:1/46)

 

Bahkan, jika dilihat pada riwayat AHMAD, memang digunakan lafaz من جفنة bukan في جفنة:

 

عَنْ مَيْمُونَةَ، زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَتْ: أَجْنَبْتُ أَنَا وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَاغْتَسَلْتُ مِنْ جَفْنَةٍ – احمد, 26801

 

[4] HUKUM BERKAITAN ORANG BERJUNUB

 

Ada beberapa hukum berkaitan dengan hal ini;

a.                  Peluh orang yang berjunub dan berhaid bukan najis.

b.                  Bersalaman dengan orang berjunub, tidak wajib basuh tangan. Makanya, tidak perlu basuh tangan jika bersentuhan dengan orang kafir.

c.                   Tidak bernajis air dalam kolah atau bejana air kurang kadar dua kolah, jika terjun ke dalamnya orang berjunub atau berhaid.

d.                  Orang berjunub membasuh pakaian, pakain tetap bersih selama ikut piawayan syariah. (al-Tasawwut: 1/348)

 

BIOGRAFI PERAWI

 

[5] MUSADDAD BIN MUSARHAD (150H-208H)

مُسَدَّدٌ بن مسرهد

 

Nama ini dijumpai dalam Sunan Abi Daud untuk kali ke-9, iaitu pada hadis ke-2, 4, 7, 9, 22, 23, 49, 62 dan 68.

 

[4] ABU AL-AHWAS (179H)

أَبُو الْأَحْوَصِ

 

Namanya SALLAM BIN SULAIM AL-HANAFI AL-KUFI. Al-Aini kata (1/203), Abu Al-Ahfas adalah AUF BIN MALIK BIN NADHLAH (90H)

 

KHATTAB AL-SUBKI kata, itu dakwaan yang salah. Hujah menolak itu adalah seperti berikut;

 

Satu: dalam kitab TAHZIB AL-TAHZIB dijelaskan bahawa MUSADDAD tidak pernah belajar dengan AUF, tetapi pernah belajar dengan SALLAM BIN SULAIM. Begitujuga, AUF bukan murid kepada SIMAK. Tetapi, murid kepada SALLAM. 

 

Dua: AUF adalah TABIIN meninggal pada tahun 90H, sedangkan MUSADDAD dilahirkan pada 150H. Dalam perkataan lain, Musaddad dilahirkan 60 tahun selepas kematian Auf. justeru, tidak munasabah dikatakan Abu al-Ahwas yang merupakan guru Musaddad adalah AUF BIN MALIK BIN NADHLAH. (al-Manhal:1/241)

 

Justeru, ABU AL-AHWAS adalah SALLAM BIN SULAIM, bukan AUF BIN MALIK BIN NADHLAH.

 

Diceritakan bahawa suatu hari ramai orang belajar hadis di rumahnya. Dia pun memberitahu kepada anaknya, al-ahwas: Wahai Anakku, berdirilah dan sesiapa yang kamu nampak dia hina Sahabat Nabi, maka keluarkan dia dari rumah ini.

 

Dia riwayatkan hadis sebanyak 4 ribu hadis.

 

Al-Ijli kata dia siqah dan صاحب السنة واتباع. Ibn Main kata, dia siqah mutqin. Ibn Hibban, Abu Zur’ah dan al-nasaie kata, dia siqah. Abu Hatim kata, dia Soduq.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, serta perawi yang siqah lagi sahih.

 

[3] SIMAK BIN HARB (123H)

سِمَاكٌ بن حرب

 

Nama penuhnya adalah SIMAK BIN HARB BIN AUS BIN KHALID AL-ZUHLI (Ada kata: AL-HUZALI). Dia dipanggil ABU AL-MUGHIRAH AL-KUFI.

 

Salah seorang tokoh kenamaan dalam kalangan Tabiin. Dia dakwa bahawa dia sempat jumpa seramai 80 orang sahabat.


Dia pernah buta mata. Tetapi, dia berdoa kepada Allah agar dikembalikan penglihatannya, maka dia dapat melihat kembali.

 

Ulama khilaf berkenaan statusnya. Ibn Main dan Abu Hatim anggap dia siqah. Abu hatim tambah, dia soduq. Ibn ‘Adi kata, dia soduq yang la ba’sa bih (pertengahan).  Syu’bah, Ibn al-Mubarak dan al-Sauri pula kata, dia doif. Al-Bazzar kata, aku tidak tahu bahawa orang tinggalkan riwayatnya.

 

Menurut AL-SAHRANPURI, di akhir umurnya, hafalannya berubah sehingga terpaksa diberi ingatan. Kalau dilihat factor ini, tidak hairan ada pihak anggap dia sebagai doif, dan factor itu juga Imam Bukhari tidak mengambil riwayatnya.

 

Apabila dia ambil hadis dari IKRIMAH, perlu diteliti. Hal ini kerana, dia pernah lakukan TALQIN terhadap IKRIMAH. Justeru, riwayat dia dari IKRIMAH tidak boleh diterima kecuali ada penguat yang lain, seperti ada syawahid dan mutaba-ah.

 

Dia adalah Rijal Muslim, Abu Daud, al-Tarmizi, al-nasaie dan Ibn Majah. Hanya al-Bukhari sahaja tidak riwayatkan hadisnya.

 

TALQIN:

 

A.                  Dia baca hadis-hadis kepada guru dengan hadis-hadis tersebut luar dari pengetahuan guru, tetapi dia dakwa bahawa hadis itu dari guru terbabit. TALQIN SYAFAHI.

 

B.                  Dia baca hadis-hadis dalam kitab yang ada padanya; atau secara hafazan dihadapan guru terbabit, walhal hadis-hadis itu luar dari pengetauan syaikh. Ini disebut TALQIN AL-KITAB.

 

 

HUKUM PERAWI TALQIN

 

IBN HAZM:

riwayatnya perlu ditolak.

 

JUMHUR:

Jika guru mengakuinya, maka hadis itu dianggap bersambung sanad. Jika guru menafikan, maka dianggap terputus sanad. Jika tidak jelas, maka dianggap doif kecuali ada penguat.

 

Jika guru itu nyanyok, maka itu ditolak.

 

PUNCA TALQIN

 

a.                  Nak uji hafazan guru.

b.                  Nak dapat banyak hadis tanpa perlu cari ramai guru.

c.                   Guru itu tertimpa buta, atau terlupa, atau nyanyok (Guru mengaku hadisnya, walhal bukan hadisnya).

 

 

[2] IKRIMAH (20H-107H)

عِكْرِمَةَ

 

Dia dipanggil dengan ABU ABDILLAH AL-QURASHI AL-HASHIMI AL-MADANI. Ada pula kata, ABU MUJALID.

 

Dia berasal dari bangsa al-Barbar dalam kalangan penduduk al-Maghrib. Dia pernah sampai ke afrika, Yaman, Madinah, mesir, Khurasan, Mekah dan meninggal dunia di Madinah.

 

Dia dianggap siqah oleh Ahmad, Abu Hatim dan al-Nasaie. Bahkan, al-Ijli kata, dakwaan orang kononnya dia tidak siqah itu adalah tidak benar.

 

Imam al-Bukhari pernah menyatakan bahawa tidak ada seorang pun ahli hadis yang tidak berhujah dengan riwayat Ikrimah. Bahkan, al-Maruzi berkata bahawa umum ahli ilmu berhujah dengan hadisnya. Ishaq bin Rahwiyyah juga menyatakan bahawa Ikrimah adalah Imam Dunia di sisi kamu.

 

Namun begitu, Ibn Sa’ad kata, dia banyak ilmu, tetapi tidak boleh dibuat hujah pada hadisnya. Tetapi, Ibn ‘Adi pula kata, apabila yang meriwayatkan hadis darinya adalah para siqah, maka hadisnya boleh dibuat hujah.

 

Al-Sahranpuri kata, ulama khilaf berkenaan dengan Jarh dia; ada setengah kata dia pendusta seperti Yahya bin Sa’id al-Ansari; ada kata, dia seorang penganut khawarij seperti Mus’ab bin Abdullah al-Zubairi; dan ramai pula anggap dia siqah. (al-Bazl:1/152)

 

Dia adalah rijal al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Nasaie. Dia adalah seorang perawi siqah lagi sahih.

 

[1] IBN ABBAS (3SH-68H)

 ابْنِ عَبَّاسٍ

 

Nama sahabat ini disebut dalam sunan Abi Daud untuk kali ke-5, iaitu pada hadis ke-3, 20, 21, 54, 58 dan 68.

 

PERBAHASAN SANAD

 

[1] Status hadis ini, berlaku khilaf seperti berikut;

 

PERTAMA: ULAMA MAZHAB HANAFI

 

Mazhab Hanafi anggap hadis ini lemah dengan alasan berikut;

 

a.                  Hadis ini IDHTIRAB pada matan, kerana dari perawi yang sama, tetapi matan yang berbeza, iaitu dalam matan ini, digunakan lafaz:

«إِنَّ الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ»

 

Sedangkan dalam riwayat al-Nasaie, digunakan lafaz:

«إِنَّ الْمَاءَ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ» - النسائي, 325[6]

 

b.                  Dilihat punca IDHTIRAB MATAN itu kerana factor SIMAK yang ambil hadis dari IKRIMAH.

 

Dari sudut sanad, pendapat ini dibantah oleh ALBANI dan ARNAUT dengan alasan bahawa hadis ini ada syawahid.

 

KEDUA: ARNAUT

 

Pada Arnaut, hadis ini sahih lighairih dengan kupasan berikut;

A.                  Kalau dianggap doif pun, disebabkan idhtirab pada riwayat SIMAK ambil hadis dari IKRIMAH.

B.                  Namun, hadis sebelum ini sebagai SYAWAHID kepada hadis ini.

 

KETIGA: ALBANI—SAHIH

 

Albani pula anggap hadis ini sebagai sahih dengan alasan-alasan berikut;

 

A.                  Dianggap sahih oleh AL-TARMIZI, IBN KHUZAIMAH, IBN AL-JARUD, AL-HAKIM, AL-ZAHABI, AL-NAWAWI dan IBN HAJAR.

B.                  Semua perawi adalah SIQAH.

C.                  SIMAK adalah rijal Muslim, tetapi ada kritikan dari sudut hafalannya. Apatah lagi, jika dia ambil hadis dari IKRIMAH yang berlaku IDHTIRAB. Namun, dinukilkan kenyataan AL-HAKIM dengan katanya: al-Bukhari berhujah dengan IKRIMAH, dan Muslim berhujah dengan SIMAK. Justeru, itu sudah cukup ternafi illat.

 

وقد أعله قوم بسماك بن حرب راويه عن عكرمة؛ لأنه كان يقبل التلقين، لكن قد رواه عنه شعبة وهو لا يحمل عن مشايخه إلا صحيح حديثهم ". ولذلك قال الحافط في مكان آخر (1/273)

 

[2] SYAWAHID

 

Hadis ini terdapat beberapa syawahid berikut;

 

UMMU HANI’:

 

عَنْ أُمِّ هَانِئٍ رَضِيَ اللَّهِ عَنْهَا: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اغْتَسَلَ هُوَ وَمَيْمُونَةُ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ فِي قَصْعَةٍ فِيهَا أَثَرُ الْعَجِينِ» - النسائي, 240[7]

Daripada Ummu Hani’ bahawa Rasulullah saw mandi bersama Maimunah dari satu bejana dalamnya ada kesan-kesan tapung yang diuli.

 

AISYAH:

 

قَالَتْ عَائِشَةُ: " كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ بَدَأَ بِيَمِينِهِ، فَصَبَّ عَلَيْهَا مِنَ الْمَاءِ، فَغَسَلَهَا، ثُمَّ صَبَّ الْمَاءَ عَلَى الْأَذَى الَّذِي بِهِ بِيَمِينِهِ، وَغَسَلَ عَنْهُ بِشِمَالِهِ، حَتَّى إِذَا فَرَغَ مِنْ ذَلِكَ صَبَّ عَلَى رَأْسِهِ. قَالَتْ عَائِشَةُ: «كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَرَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ وَنَحْنُ جُنُبَانِ» - مسلم, 321[8]

Aisyah berkata: Apabila Rasulullah saw mandi, baginda mulakan dengan tangan kanannya. Baginda menuangkan air atas tangan kanan itu, lalu baginda membasuhnya. Kemudian baginda basuh tangan kiri. Apabila selesai itu, baginda akan tuang air ke kepala baginda. Aisyah berkata: Aku juga pernah mandi bersama dengan Rasulullah saw dalam satu bejana air, dalam keadaan kami berjunub”.

 

[3] HADIS INI RIWAYATKAN SECARA MAKNA:

 

Dari sudut matan, terdapat dua lafaz yang berbeza:

 

PERTAMA:

Pada matan abu Daud:

إِنَّ الْمَاءَ لَا يُجْنِبُ

 

Sedangkan pada matan al-nasaie:

«إِنَّ الْمَاءَ لَا يُنَجِّسُهُ شَيْءٌ» - النسائي, 325

 

KEDUA:

Pada matan Abu Daud, tidak disebut nama Maimunah, hanya disebut “sesetengah isteri Nabi saw”.

 

Pada riwayat Ahmad, disebut secara jelas hal ini melibatkan MAIMUNAH.

 

JUSTERU, kemungkinan hadis ini diriwayatkan secara makna. Tambahan pula, dalam riwayat ini, matan menggunakan lafaz في جفنة;

اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ

 

Sedangkan dalam riwayat lain, guna lafazمن جفنة :

فَاغْتَسَلْتُ مِنْ جَفْنَةٍ – احمد, 26801

 



[1]SANAD:

حَدَّثَنَا هَاشِمُ بْنُ الْقَاسِمِ، قَالَ: حَدَّثَنَا شَرِيكٌ، عَنْ سِمَاكٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، عَنْ مَيْمُونَةَ    - الأرنعوط, حديث صحيح

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ زِيَادٍ، حَدَّثَنَا الْأَفْلَتُ بْنُ خَلِيفَةَ قَالَ: حَدَّثَتْنِي جَسْرَةُ بِنْتُ دَجَاجَةَ قَالَتْ: سَمِعْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا تَقُول  - [حكم الألباني] : ضعيف

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا آدَمُ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، قَالَ: حَدَّثَنَا الحَكَمُ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جُحَيْفَةَ، يَقُولُ

[4] SANAD:

حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ خِلَاسٍ - فِيمَا يَعْلَمُ حَمَّادٌ - عَنْ عَلِيٍّ قَالَ

[5] SANAD:

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَإِسْحَاقُ بْنُ مَنْصُورٍ، قَالَا: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ: أَنْبَأَنَا مُسْتَلِمُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الرَّحَبِيِّ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ - [حكم الألباني] ضعيف [تعليق محمد فؤاد عبد الباقي] في الزوائد أبو على الرحبى أن اجمعوا على ضعفه

 

[6] SANAD:

أَخْبَرَنَا سُوَيْدُ بْنُ نَصْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ، عَنْ سُفْيَانَ، عَنْ سِمَاكٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ – الألباني, صحيح

[7] SANAD:

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي نَجِيحٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ أُمِّ هَانِئٍ رَضِيَ اللَّهِ عَنْهَا - [حكم الألباني] صحيح

SANAD IBN MAJAH (378)

حَدَّثَنَا أَبُو عَامِرٍ الْأَشْعَرِيُّ، عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَامِرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَبِي بُكَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي نَجِيحٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنْ أُمِّ هَانِئٍ

[8] SANAD:

حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَيْلِيُّ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي مَخْرَمَةُ بْنُ بُكَيْرٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، قَالَ: قَالَتْ عَائِشَةُ

No comments:

Post a Comment